Slabo utemeljene procjene o ukidanju RS

Stranke, političari... Recite i Vi svoje mišljenje!
Post Reply
Shoba
Posts: 1743
Joined: 24/11/2003 00:00

Slabo utemeljene procjene o ukidanju RS

Post by Shoba » 19/06/2007 13:48

Slabo utemeljene procjene o ukidanju RS

Zlatko Hadžidedić18.06.2007 22:49

Sjećam se, u proljeće 1992., u sarajevskoj političkoj čaršiji ? koja veoma često, krajnje samouvjereno, tvrdi da dobro poznaje prirodu i logiku odnosa u svijetu ? dominiralo je mišljenje da rata u BiH neće i ne može biti, jer ?svijet, a prije svih Sjedinjene Američke Države kao jedina svjetska supersila, to neće dozvoliti?.
?Agresija na BiH nije moguća, jer svijet naprosto neće dopustiti da se dogodi takva nepravda,? tvrdili su tada lokalni politički mislioci. Nažalost, događaji koji su ubrzo uslijedili najdirektnije i najsurovije su opovrgnuli utemeljenost ovakvih mišljenja, ali ni to nije bitno utjecalo na pomenute krugove, koji ni tokom čitave tri ratne godine nisu prestajali sa uzgajanjem i širenjem ideje da će ?Zapad nužno intervenirati u BiH, čim u ratu padne dovoljan broj žrtava?, te da će ?u svakom slučaju, intervenirati na strani žrtava, jer ga na to obavezuju vlastiti moral i osjećanje za pravdu, i na njima utemeljeni principi svjetskog poretka?.
Pri tome se nikada nisu potrudili da objasne na kojim i kakvim parametrima su zasnivali kategoriju ?dovoljnog broja žrtava?, ali fleksibilnost te kategorije samo im je ostavila dovoljno manevarskog prostora, što im je omogućilo da uspostave paradoksalnu logiku prema kojoj legitimitet političkih krugova koji u takvoj ekstremnoj situaciji drže poluge vlasti nužno mora rasti, a ne opadati, sa porastom broja stvarnih žrtava među onima koji su se za života nalazili pod njihovom vlašću.
Iz ove perverzne logike razvila se čitava politička kultura koju bi se eufemistički moglo nazvati ?kulturom žrtve?, odnosno, ?kulturom mučeništva?, unutar koje je postala zamisliva samo jedna ?strategija? ? beskonačno iščekivanje vanjske ?intervencije na strani žrtve?, u skladu sa infantilnom projekcijom zamišljenog ?svjetskog poretka?, unutar koje je uvijek na djelu neka ?viša sila?, koja ?štiti globalnu pravdu i one koji su na strani te pravde?. A
takva ?strategija? ? uprkos činjenici da ni u ratu ni nakon rata nije proizvela nikakve praktične rezultate, i da nije dovela ni do kakve ?intervencije na strani žrtve?, niti do ?ponovnog uspostavljanja? one ?pravde? koja je trebalo da predstavlja samu ?suštinu svjetskog poretka? ? održala se unutar sarajevske političke čaršije, kao jedina zamisliva, sve do današnjeg dana. Sve do danas ? i nakon svih potpuno suprotnih iskustava ? održalo se uvjerenje da ?samo treba biti dovoljno strpljiv?, i da ?intervencija na strani žrtve?, a ?u službi pravde?, naprosto mora uslijediti, te da se sva ?politička mudrost? sastoji u pasivnom čekanju da ?viša sila? izvrši ovu ?svoju obavezu?. Pri tome, neki su odabrali nešto rizičniju ?taktiku? da ?višu silu? neprekidno iritiraju podsjećajući je na tu ?obavezu?, dok su se drugi opredijelili za ?sigurniji način?, da ?višoj sili? neprekidno stavljaju do znanja su oni uvijek i u svakoj prilici ?na njenoj strani?, te bi zbog toga ?bilo logično? da i ona bude ?na njihovoj strani?.
Čak i kada je Međunarodni sud pravde u Hagu ? institucija zadužena za ?zaštitu pravde unutar međunarodnih odnosa? ? ?propustio priliku? da ?stane na stranu žrtve? u slučaju tužbe Bosne i Hercegovine protiv Srbije i Crne Gore ?za počinjenu agresiju i genocid?, i tuženu stranu praktično oslobodio krivice za zločine čije postojanje je i sam utvrdio (iako u ograničnom obimu, isključivo za područje Srebrenice), pomenuti krugovi su ponovo odbili da se suoče sa stvarnošću. Frustrirani, kao i mnogo puta ranije, neadekvatnošću vlastite predožbe o ?pravdi u svijetu?, oni su ovakvu odluku Suda protumačili kao ?presudu? kojom se ?Republika Srpska proglašava krivom? za navedene zločine, iz čega su, opet, zaključili da se time ?jasno osporava legalitet i legitimitet Republike Srpske? ? iako su taj legalitet i legitimitet jasno utvrđeni međunarodnim mirovnim sporazumom iz Dejtona i, kao takvi, formalno-pravno, teško mogu biti predmetom osporavanja pred Međunarodnim sudom pravde. Iz ove slabo utemeljene ?procjene?, uslijedio je niz ?inicijativa? ? od ?izdvajanja Srebrenice iz strukture RS? do ?osporavanja imena policije koja je izvršila genocid? ? koje nemaju ni pravnog ni političkog pokrića, niti praktičnih izgleda za uspjeh, a koje pomenute krugove dovode u duboki strukturalni sukob sa samom prirodom politike i međunarodnih odnosa, koja se samo deklarativno poziva na principe ?pravde? i ?morala?, dok u stvarnosti oduvijek egzistira isključivo kao ?umijeće mogućeg?.
Naravno, svi političari u svim epohama i sistemima deklarativno su se pozivali na vlastitu ?pravednost?, kao na izvor sopstvenog legitimiteta, i na različite ?više sile? koje su, ?po logici stvari?, bile ?obavezne da djeluju na strani pravednih?, dakle, njih samih. A to je, opet, njima trebalo pribaviti neku vrstu ?mesijanskog? statusa, dakle, statusa onih koji su ?ovlašteni? da te ?više sile? ?zastupaju na terenu?. Ipak, veoma mali broj ih je istinski vjerovao u to da je dovoljno iščekivati da se ?više sile? zaista i umiješaju na njihovoj strani, te su se većinom radije pouzdavali u vlastite akcije, crpeći svoj legitimitet iz djelotvornosti tih akcija, čiji neposredni rezultati ?na terenu? su, po logici same politike kao ?umijeća mogućeg?, opravdavali i legitimirali svaki metod koji je te rezultate dovoljno efikasno proizvodio. Oni koji su, pak, istinski vjerovali i u vlastitu ?pravednost?, i u ?obavezu viših sila? da djeluju ?na strani pravednih?, obično su polazili od kvazi-teološke (a ne od primarno političke, ekonomske ili socijalne) motivacije, a u sarajevskoj političkoj čaršiji ? teško je to ne primijetiti ? od 1990. do danas, duboko se ukorijenio baš ovakav način razmišljanja.
Prema ovoj, suštinski anti-političkoj, logici, ?pravda? je koncipirana kao meta-fizička kategorija, kao ravnoteža koja egzistira ?u višim sferama?, ravnoteža čije eventualno narušavanje u obliku počinjenog zločina nužno zahtijeva intervenciju ?viših sila?. Unutar takve koncepcije svijeta, i politika i međunarodni odnosi percipirani su kao puki fizički odraz ovakve meta-fizičke ravnoteže, tako da su ?više sile obavezne? da ovu ravnotežu, u slučaju njenog narušavanja, uvijek iznova uspostavljaju preko svojih fizičkih ?zastupnika na terenu?.
Sa druge strane, dominantna logika na kojoj počivaju i moderna politika i savremeni međunarodni odnosi zasnovana je na anglosaksonskom konceptu ?pravde?, kao ravnoteže koja egzistira na fizičkom tj. društveno-političkom nivou, čije eventualno narušavanje ne stvara implikacije na izvan-fizičkom odn. izvan-političkom planu. Za ovakvu koncepciju svijeta, relevantni su jedino interesi umiješanih ?strana?, i ?pravda? je koncipirana kao ?ravnoteža interesa? koja se ? sporazumno ili pravnim sredstvima ? uspostavlja isključivo na društveno-političkom nivou. U svijetu nastalom na takvoj koncepciji, a to je upravo svijet u kojem danas živimo, ravnoteža i poredak ne grade se na apstraktnim, ?teološkim? ili ?etičkim? kategorijama, nego na onome što se očituje kao mogući rezultat u okviru dijalektike međusobnih odnosa realnih, ?ovozemaljskih? političkih faktora. A svako nastojanje da se ?pravda? izmjesti u meta-fizičku sferu, i da se političkim faktorima pribavi izvan-politička legitimacija, neminovno dolazi u strukturalni sukob sa logikom samog tog svijeta.
Bilo bi krajnje vrijeme da se nosioci takvih nastojanja u bh. politici zapitaju na kakvu političku perspektivu zaista mogu računati, ukoliko nastave da odbijaju da izađu iz sukoba ove vrste.


Heli Kopter
Posts: 111
Joined: 16/04/2007 19:14

Post by Heli Kopter » 19/06/2007 14:14

Pa "vece sile" su se vec najmanje 2 puta otvoreno stavile na stranu nepravde u regionu- 1. slucaj hrvatske gdje su politicko-vojno-finansijski podrzali projekat stvaranja ustaske drzave, i 2. slucaj kosova gdje su politicki-vojno-finansijski podrzali siptarski fasizam, genocid nad nealbanskom populacijom, te legitimizaciju otimacine tudje teritorije.

Ovi slucajevi nisu izolirani u svijetu sto potvrdjuje odnos amerike prema kubi, iraku, iranu, izrealu-palestini, sudanu, ruandi itd. pa je zbilja iznenadjujuce da netko ocekuje principjelniji ili bolje reci pravedniji odnos "visih sila" u B&H.

prleitihi
Posts: 4133
Joined: 24/01/2007 16:44
Location: laktaši

Post by prleitihi » 19/06/2007 14:17

rašo..tvoji nisu krivi ni za šta..stvarno je ovo svetska urota..ali lakapo..jebat ćete vi njima majku kad se oformi rusko-srpska federacija.. :D:D

User avatar
sebilj
Posts: 439
Joined: 13/04/2007 11:39

Post by sebilj » 19/06/2007 14:18

ili ti bosnjak treba da ima dvije glave na ramenima, jednu da cetnik odrubi a druga da bi to skontao :-? :?

Dado dijasporitus
Posts: 2464
Joined: 06/05/2005 23:08

Re: Slabo utemeljene procjene o ukidanju RS

Post by Dado dijasporitus » 19/06/2007 16:06

Shoba wrote:Sa druge strane, dominantna logika na kojoj počivaju i moderna politika i savremeni međunarodni odnosi zasnovana je na anglosaksonskom konceptu ?pravde?, kao ravnoteže koja egzistira na fizičkom tj. društveno-političkom nivou, čije eventualno narušavanje ne stvara implikacije na izvan-fizičkom odn. izvan-političkom planu. Za ovakvu koncepciju svijeta, relevantni su jedino interesi umiješanih ?strana?, i ?pravda? je koncipirana kao ?ravnoteža interesa? koja se ? sporazumno ili pravnim sredstvima ? uspostavlja isključivo na društveno-političkom nivou. U svijetu nastalom na takvoj koncepciji, a to je upravo svijet u kojem danas živimo, ravnoteža i poredak ne grade se na apstraktnim, ?teološkim? ili ?etičkim? kategorijama, nego na onome što se očituje kao mogući rezultat u okviru dijalektike međusobnih odnosa realnih, ?ovozemaljskih? političkih faktora. A svako nastojanje da se ?pravda? izmjesti u meta-fizičku sferu, i da se političkim faktorima pribavi izvan-politička legitimacija, neminovno dolazi u strukturalni sukob sa logikom samog tog svijeta.
Bilo bi krajnje vrijeme da se nosioci takvih nastojanja u bh. politici zapitaju na kakvu političku perspektivu zaista mogu računati, ukoliko nastave da odbijaju da izađu iz sukoba ove vrste.


Izgleda da je gosp Hadzidedic veliki idealista. Stvaranje interesne sfere u medjudrzavnim odnosima na bazi fizickih drustveno-politickih odnosa se stvaraju decenijama, gdje se kroz politicke, drustvene I ekonomske sisteme stvara ovisnost izmedju dvije I vise politickih skupina. Te decenije BiH nema na raspolaganju niti trenutno ima institucije sa kojim bi mogla da stekne drustveno-politicki uticaj u svijetu sa pozicije pozivanja na obostrani interes. To ipak ne znaci da se na tome ne treba raditi ali to takodjer neznaci da je trenutni nacin borbe neispravan I da ga ne treba provoditi. Ukoliko bi zauzeli tako iskljucujuci stav, ili ovo ili ono, onda je alternativa koju Hadzidedic ovdje zagovara jos pasivnija.

User avatar
ZZZlica
Posts: 396
Joined: 17/08/2006 15:43

Post by ZZZlica » 19/06/2007 16:30

prleitihi wrote:rašo..tvoji nisu krivi ni za šta..stvarno je ovo svetska urota..ali lakapo..jebat ćete vi njima majku kad se oformi rusko-srpska federacija.. :D:D


Uf, eno se i Špirić sastao s ambasadorom Bjelorusije (koja, inače, nema ambasade u BiH, pa je zapucao iz Beograda specijalno) da dogovara "ekonomsku saradnju" :zzzz:

Post Reply