Sarajevo ljubavi moja.....

Lokalna dešavanja, politički život, medijska scena, sve o glavnom gradu BiH i okolini od jutra do mraka.

Moderator: O'zone

Post Reply
FortunaBela
Posts: 6390
Joined: 02/01/2005 11:01
Location: SWE

Sarajevo ljubavi moja.....

Post by FortunaBela » 08/06/2005 01:10

Ja jednostavno počinjem sa pjesmom Izeta Sarajlića, ali cilj mi je sa ovom temom da se piše o istoriji ovog grada, zanimljivim pričama iz davnina, legendama, anegdotama, ma sve što vam padne na pamet...


Image

Sad nek spavaju svi naši i besmrtni.
Pod mostom, kraj "Druge Ženske" nabujala Miljacka teče.
Sutra je nedelja. Uzmite prvi tramvaj za Ilidžu.
Naravno pod predpostavkom da ne pada kiša.
Dosadna duga sarajevska kiša.
Kako li je bilo Čabrinoviću bez nje u tamnici!
Mi je preklinjemo, psujemo, a ipak dok pada
zakazujemo ljubavne sastanke kao da smo u najmajskijem maju.
Mi je proklinjemo, psujemo, svjesni da od nje nikad
Miljacka neće postati ni Gvadalkivir ni Sena.
Pa šta? Zbog toga zar manje će te voljeti
i mučiti manje kroz stradanja?
Zbog toga zar manja biće moja glad
za tobom i manje moje gorko pravo
da ne spavam kad svijetu prete kuga ili rat
i kad jedine riječi postaju "ne zaboravi" i "zbogom"?
Uostalom, možda ovo i nije grad u kome ću umrijeti,
ali u svakom slučaju on je zaslužio jednog neuporedivo vedrijeg
mene,
ovaj grad u kome možda i nisam bio najsrečniji,
ali u kome je sve moje i u kome uvijek mogu
naći barem nekog od vas koje volim
i reći vam da sam tužan do očajanja.
U Moskvi to bih isto mogao, ali Jesenjin je mrtav
a Jevtušenko siguno negdje u Gruziji.
U Parizu kako da zovem hitnu pomoć
kad se ona nije odazvala ni na pozive Vijona?
Ovde zovnem li i tople svoje sugrađanke,
i one čak znaće šta je to što me boli.
Jer ovo je grad u kome možda i nisam bio najsrećniji,
ali u kome i kiša kad pada nije prosto kiša.


neutralac
Posts: 267
Joined: 30/06/2003 00:00

Post by neutralac » 08/06/2005 01:59

Procitati sabrana djela Vladislava Skarica i dobija se slika Sarajeva kroz stoljeca. Tu je obuhvaceno sve sto je bilo zanimljivo od Vrhbosne do Lojine puske.

Domar V
Posts: 16
Joined: 08/06/2005 01:41
Contact:

Post by Domar V » 08/06/2005 02:00

Evo prodje vec godina,
kako bolan lezim sada...

Sa prozora svoje sobe vidim svjetla svoga grada..

Svud okolo kreveti su i zidovi bijele boje
mnogo snova u samoci ovdje mojih ostalo je...

U mislima sad prolazim setajuci po staroj stazi
skupa s dragom sto mi ovdje bolnom vise ne dolazi...

Sve je isto kao nekad
da zabjeli snijeg se sprema
samo tebe, moja draga, pored mene vise nema...

Moje tijelo, oboljelo
k'o da se jos necem nada,
al sam sretan kad uvece vidim svijetla svoga grada...

...

FortunaBela
Posts: 6390
Joined: 02/01/2005 11:01
Location: SWE

Post by FortunaBela » 08/06/2005 17:54

KOZIJA ĆUPRIJA

Image

Kozja ćuprija je bila dio trgovačkog puta koji je povezivao Carigrad sa zemljama Zapada.
Nastala je vjerovatno u XVI stoljeću.
Nekada su ovdje zastajali karavani da bi odmorni i umiveni prešli sa desne na lijevu obalu ulazeći u Sarajevo. Za majskih teferiča i esnafskih slavlja dolazilo se na veselje. Tu su izlazile ugledne Sarajlije da u ime grada i svoje odaju počast dolazećem veziru u Bosnu ili nekom drugom ugledniku.



Za nastanak Kozje ćuprije vezane su brojne legende. Evo jedne od njih.

Zabilježena je legenda koja gradnju ovog mosta pripisuje nekom siromašnom pastiru Mehi, kome su roditelji rano umrli od kuge, a komšije ga uzeli pod svoje. Kao dječak išao je seoskom hodži u mekteb i tu ponešto čuo o sjaju Stambola, sultanu i carskoj sviti; kasnije je, čuvajući koze oko Lapišnice, čitao knjige koje bi mu njegov bivši učitelj posudio i sanjario o dalekom gradu na Zlatnom rogu.
Jednog dana primjeti da jedna koza nešto uporno kopka, kad tamo – nađe više ćupova blaga. Ostvari se njegov san, otišao je u Carigrad, gdje je učio na najvišim školama, stupio u carsku službu i postao paša. Koliba njegova poočima prometnu se u bogatu kuću, a u sjećanje na koze i nađeno blago na Miljacki Meho podiže most koji naziva Kozja ćuprija.

(Esma Smailbegović Narodna predaja o Sarajevu)

Image

User avatar
muha_sa
Posts: 105987
Joined: 12/11/2004 23:33
Location: rajvosa
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Post by muha_sa » 08/06/2005 19:42

Domar V wrote:Evo prodje vec godina,
kako bolan lezim sada...

Sa prozora svoje sobe vidim svjetla svoga grada..

Svud okolo kreveti su i zidovi bijele boje
mnogo snova u samoci ovdje mojih ostalo je...

U mislima sad prolazim setajuci po staroj stazi
skupa s dragom sto mi ovdje bolnom vise ne dolazi...

Sve je isto kao nekad
da zabjeli snijeg se sprema
samo tebe, moja draga, pored mene vise nema...

Moje tijelo, oboljelo
k'o da se jos necem nada,
al sam sretan kad uvece vidim svijetla svoga grada...

...

Rahmetli Zaim Imamović .

Harrys
Posts: 7352
Joined: 28/04/2004 10:35

Post by Harrys » 08/06/2005 20:43

SARAJEVSKA HAGADA

ImageImage

Nastala negdje sredinom 14. stoljec´a u sjevernoj Sˇpaniji (Saragosa?), vjerovatno kao svadbeni poklon za porodicu Elazar, na svoj put prema Sarajevu krec´e izgonom sˇpanskih Jevreja, Sefarda, 1492. godine, da bi se preko Italije skrasila kod nas. Tadasˇnji vlasnici, porodica Koen, prodali su je, zbog zˇivotnih problema, tek osnovanom Zemaljskom muzeju.

Uz Sarajevsku Hagadu su vezane i sudbine nekih ljudi bez kojih danas ne bi imali ovu knjigu u Sarajevu. Poznat je vec´ od ranije onaj dio pricˇe kako su dva kustosa muzeja, Korkut i Petrovic´, kada su nacisti u aprilu 1941. godine trazˇili da im se knjiga preda, ne trepnuvsˇi izjavili da im je zˇao sto ih je jedan njemacˇki oficir preduhitrio odnijevsˇi knjigu. Nije nikad dokazano da li su je sve vrijeme rata krili ispod poda jedne dzˇamije u okolini Sarajeva, ili u nekom vocˇnjaku, ili je drsko bila skrivena u samom muzeju pred nosem onih koji su je htjeli oduzeti. Kad je zavrsˇen rat, Sarajevska Hagada je ponovo ugledala svjetlo dana. Prije nekoliko mjeseci, dok je trajala NATO intervencija na Kosovu, kc´erka pomenutog kustosa Dervisˇa Korkuta, koja je tamo zˇivjela, bila je sa kompletnom porodicom evakuisana u Izrael. Kc´erki pravednika, kako Izraelci nazivaju one nejevreje koji su im pomagali u doba holokausta, vrac´eno je dobrocˇinstvo njenog oca. Jedna zˇivotna pricˇa je tako sretno zaokruzˇena, ali ne i ona o tajnama koje josˇ uvijek krije sama knjiga i koje cˇekaju neke buduc´e istrazˇivacˇe da ih odgonetnu.Sarajevska Hagada

FortunaBela
Posts: 6390
Joined: 02/01/2005 11:01
Location: SWE

Post by FortunaBela » 08/06/2005 23:19

SEBILJ

Image

Sebilj" ili "Sebil" je arapska riječ za dobrotvornu javnu česmu. Sebilji su se smiještali na raskršću puteva, ili na trgovima. Iz njih je sebiljdžija tasom zahvatao vodu iz korita i besplatno napajao žedne.
Sebilj na Čaršiji je jedini objekat te vrste u Sarajevu, izgrađen 1891. godine, po projektu Aleksandra Witteka.(Neki izvori kao autora navode Josipa Vancaša, preciznih podataka nema.)
Sebilj kojeg je podigao 1754. godine bosanski vezir Mehmed-paša Kukavica izgorio je u požaru 1852. godine, a nalazio se nešto niže od današnjeg.

FortunaBela
Posts: 6390
Joined: 02/01/2005 11:01
Location: SWE

Post by FortunaBela » 10/06/2005 00:44

Image

Begova džamija

Prva i najimpozantnija u nizu građevina iz Gazi husrev-begovog vakufa, u narodu nazvana Begova džamija, završena je 1531. godine. Njen je graditelj bio Adžem Asir Ali.
Pored džamije su dva turbeta, jedno od njih je napravljeno za Gazi-husrev-bega, zapovjednika Bosanskog sandžaka.
Prvobitna ornamentalna dekoracija zidova stradala je u velikom požaru 1879.

Brojne su legende u narodu vezane za ovu džamiju. Jedna od njih je ova:

Priča se da je Gazi Husrev-beg sagradio u Sarajevu dvije džamije: Begovu i Carevu, ali da je na carevo ime načinio onu koja sada nosi njegovo ime, jer je bila veća i impozantnija. Međutim, neko ga opanjka kod cara da je u svoje džamije načinio za basamak veću munaru nego u Careve. Kad je ponudio sultanu da se jedna džamija zove Careva, a da je jedna njegova, sultan mu je rekao neka se Carevom zove ona koju je Husrev-beg na svoje ime sagradio, a neka je Begova ona koju je bio prije namijenio caru. Tako se i desilo, pa je prema ovom pričanju caru namijenjena džamija postala Begovom, e begova lična zadužbina prozvana Carevom. (E. Smailbegović: Narodna predanja o Sarajevu)

FortunaBela
Posts: 6390
Joined: 02/01/2005 11:01
Location: SWE

Post by FortunaBela » 11/06/2005 01:39

Katedrala

Gradnju Katedrale započinje nadbiskup Vrhbosanski dr. Josip Stadler godine 1884.
Projekat za izgradnju Katedrale uradio je Josip Vancaš, kombinujući elemente romanike i gotike, i tako stvorio sintezu po kojoj se ovaj objekat izdvaja od ostalih te vrste. Po tom projektu urađen je i dio enterijera.
Svojim izgledom Katedrala je slična katedrali Notre Dame u Dijonu.
Katedrala ima tri kule i srednja završava polukružnom elipsom.
Bečki skulptor A. Hausman je napravio kipove Isusovog srca koji stoje na ulaznoj fasadi. Potpore Svete Triniti je napravio zagrebački skulptor Dragan Morak, a rezbario Ivan Novotni u portalskoj zabati.
Fasada je napravljena od dva tipa kamena, žutog čvrstog kamena i crvenkastog krečnog kamena.
Izgradnja Katedrale dovršena je 1889. godine.
Prva obnova katedrale dovršena je 1932. godine, a druga 1989. u povodu njezine stote obljetnice.

Image

FortunaBela
Posts: 6390
Joined: 02/01/2005 11:01
Location: SWE

Post by FortunaBela » 11/06/2005 10:48

Image

Vjećnica - zla sudbina

O podizanju Vijećnice kod Latinske ćuprije (Principov most) govorilo se i radilo još 1880, ali do toga je došlo tek 1892, u blizini Šeherčehajine ćuprije, na mjestu dvaju starih hanova. Naša je Vijećnica monumentalna i ujedno najljepša zgrada novijeg vremena. Građena je od 1892 do 1895. Sagrađena je u arapskom slogu. Gradila su je dva arhitekta: Aleksandar Vitek (1892-1893) i Ćiril Iveković (1893-1895). Prvi nacrt Vijećnice izradio je arhitekt Paržik, koji se nije svidio ministru Kalaju, a Paržik ga, opet, nije htio izmijeniti po njegovoj volji. U ovu je svrhu Vitek dva puta putovao u Kairo i proučio detalje nekih monumentalnih zgrada, i onda otpočeo rad, ali je 1893. sišao s uma, a djelo je njegovo nastavio Iveković i priveo kraju. U prikazu ove zgrade u djelu “Bosnien und Hercegovina im Wort und Bild” Ivekovićev se rad rad uopće ne spominje.
Osnovica zgrade ima oblik pravilna trokuta, kome su vrhovi malo usjećeni. Osobito se ističe risalit glavnog pročelja s divno izvedenom lođom, iz koje se ulazi kroz glavni ulaz u lijevo predvorje i šestouglasto dvorište sa rakadama, nad kojima je stakleno kube. Iz ovog dvorišta ulazi se u pojedine odejle zgrade, a uz mramorne stepenice dolazi se na prvi kat. Tu su dvije dvorane: svečana dvorana sa galerijom i mala dvorana u kojoj su se držale sjednice gradskog vijeća.

(Hamdija Kreševljaković –Izabrana djela, knjiga IV)

Image

Harrys
Posts: 7352
Joined: 28/04/2004 10:35

Post by Harrys » 11/06/2005 21:48

Sarajevska zicara

Pocetna stanica je bila na Bistriku gdje smo znali nekad i satima stajati u redu da se dokopamo mjesta u kabini. Vozila je do Vidikovca na Trebevicu.
Na povratku nismo koristili zicaru nego smo se na sankama spustali do Sarajeva.

Image

FortunaBela
Posts: 6390
Joined: 02/01/2005 11:01
Location: SWE

Post by FortunaBela » 12/06/2005 19:28

Image

Stara pravoslavna crkva

Smještena u samom jezgru čaršije, u području koje se nekada zvalo Stara varoš, pominje se kao Crkva na Varoši 1539. godine, ali vrijeme izgradnje i prvobitni izgled se ne zna tačno, kao ni ko je bio njen graditelj.
Današnji oblik crkve potiče iz 1730. godine.
Nastanak ove crkve prate brojne legende.
Po jednoj od njih sarajevski pravoslavci su od sultana u Carigradu dobili dozvolu za gradnju crkve, ali crkva nije smjela biti veća od bivolje kože. Da bi doskočili sultanu, izrezali su bivolju kožu u nit i kako legenda kaže crkva ima obim koliko mogu obuhvatiti spojene niti bivolje kože. Nije se smjela vidjeti, pa je zbog toga dublje ukopana u zemlju i opasana zidom.
Crkva je više put gorjela i ponovo rekonstruirana.
Zvonik crkve dograđen je u doba austrougarske uprave u stilu vojvođanskog baroka, ali je šezdesetih godina dvadesetog stoljeća ponovo preoblikovan.
Uz crkvu se nalazi muzej – osnovan 1889. godine, u kojem je smještena bogata kolekcija starih ikona, knjiga i vrijednih elemenata crkvene opreme.

FortunaBela
Posts: 6390
Joined: 02/01/2005 11:01
Location: SWE

Post by FortunaBela » 12/06/2005 19:57

Image

Hotel Evropa

Kada je 19.8.1878. general Filipović sa svojom vojskom ušao u grad, u Sarajevu je bilo 50 hanova, koji su mogli primiti 2.640 ljudi i 1.280 konja! Neke od tih hanova odmah je zaposjela vojska, no preostali, u kojima su putnici odsijedali tijekom predhodna četiri staljeća, nisu odgovarali navikama putnika iz Monarhije.
Zato su prvi hoteli smiještani u kuće, koje su adaptirane u tu svrhu. Prvi takav hotel bio je hotel “Austrija”, smješten u kući Jefte Jelića. Ovaj hotel počeo je sa radom već 30. 10. 1878. godine.
No prvi moderni hotel, hotel Evropu, sagradio je 1882. godine Gligorije Jeftanović, “zenđil Sarajlija” kako ga tim povodom naziva zvanični list. Njegovim imenom prozvana je i ulica u kojoj je sagrađen hotel. Hotel je projektovao Karlo Paržik, a svečano je otvoren 12.12. 1882.
Bio je to punih 110 godina najuglediniji hotel u Sarajevu, od samog otvaranja pa sve do 1992. Koliko je samo pjesnika, slikara, umjetnika svih profila, trgovaca, oficira, političara, starih i mladih dama svraćalo ovdje na kavu! U vrijeme Monarhije, Kraljevine Jugoslavije, ali i kasnije, poslije Drugog svjetskog rata.

Harrys
Posts: 7352
Joined: 28/04/2004 10:35

Post by Harrys » 12/06/2005 22:28

Sarajevo Zimske Olimpijske Igre 1984

Image

ImageImage
vucko-maskota

Harrys
Posts: 7352
Joined: 28/04/2004 10:35

Post by Harrys » 14/06/2005 22:08

Sarajevska pop-rock scena.

Image
Zelimir Altarac- Cicak,poznatiji kao disko djokej,je sigurno legenda Sarajevske pop-rock scene ali u sjeni.Mozda je upravo on,krajem 60-tih godina gurao tada mlade muzicare,koji ce kasnije postati zvijezde.Bio je prvi koji imao sve muzicke novitete sa internacionalne scene,koje su tada mladi muzicari slusali i pokusavali da imitiraju.

Pise:Zelimir Altarac-Cicak

Pocetkom sezdesetih godina u Sarajevu se formira nekoliko vokalno-instrumentalnih sastava: Eho 61, Plavi dijamanti, Lutalice, Pauci i Indeksi. Iz ovih grupa postepeno ce niknuti nekoliko znacajnih pop grupa, posebno INDEKSI i BIJELO DUGME i solo pjevaca, medu kojima je najznacajnijii Zdravko Colic, koji ce biti kreatori i nosioci Sarajevske pop rok scene. Kako je sarajevska pop rok scena trajala
preko 30 godina, izbacila je tri generacije pop rok muzicara, koji su osamdesetih cinili sam vrh jugoslovenske pop rok scene. S obzirom na znacaj i kvalitet te scene moze se govoriti i o pop rok skoli, koja je dala znacajan obol pop kulturi Sarajeva i BiH.

S obzirom na vremensku ogranicenost ovog termina, tesko je detaljnije govoriti o sarajevskoj pop rok sceni ili "Sarajevskoj pop rok skoli" i njenom razvoju tokom protekle tri decenije, ali izdvojit cu, ne samo kao kronicar, vec i aktivni ucesnik u njenom razvoju, one najbitnije periode njenog postojanja, djelovanja, kao i utjecaja na kulturna muzicka zbivanja i kretanja u drugim muzickim centrima, te afirmaciju rok kulture u svim oblastima umjetnosti i njenoj snaznoj prisutnosti u nasem muzickom zivotu, kao i sirem emotivnom i umjetnickom prostoru.

Krajem pedesetih i pocetkom sezdesetih godina Sarajevo je poprilicno udaljeno od glavnih strujanja u umjetnickom, javnom i kulturnom zivotu zemlje. U odnosu na Beograd, Zagreb, Ljubljanu, koji, iako sa izvjesnim zakasnjenjem, ipak znatno brze prate sve relevantne trendove, zanrove i zbivanja u svijetu, Sarajevo ima ulogu autsajdera, koje sa jednom novom mladom generacijom muzicara tek najavljuje bitne preokrete na muzickom podneblju ex. SFRJ.

POCETCI SA INDEXIMA

Image

Pocetkom sezdesetih godina formiraju se prvi tzv. vokalno-instrumentalni sastavi EHO 61, PLAVI DIJAMANTI i PAUCI. Ipak, najznacajnijii predstavnik te prve generacije sarajevskih muzicara je grupa INDEKSI. Prvu postavu cine Slobodan Milosavljevic, Sefko Aksamija, Ismet Arnautalic, Nedim Hadzihasanovic i Alija Hafizovic. U periodu od 1963. do 1966. godine INDEKSI dozivljavaju znacajne personalne promjene. Na mjesto solo gitariste dolazi Slobodan Kovacevic Bodo, kao i bas gitarista Fadil Redzic iz grupe LUTALICE, a mjesto pjevaca preuzima Davorin Popovic iz grupe PAUCI. Tu im se jos pridruzuje Kornelije Bato Kovac-orgulje i Djordje Kisic-bubnjevi. Tokom slijedece tri decenije rada grupa je dozivjela jos mnoge bitne personalne promjene, ali trio Slobodan Kovac Bodo, Fadil Redic i Davorin Popovic ostaju njena konstanta, koja autorskim radom postaje zastitnim znakom i imidzom grupe. INDEKSI su bili bitna prekretnica za muzicka zbivanja na sarajevskoj pop rok sceni, pa i sire. Ujedno, bili su pravi mali rasadnik muzicara koji su tu sticali prva znacajna iskustva i nakon uspjesne saradnje, odlazeci od njih, kasnije osnivali svoje grupe koje su odigrale znacajnu ulogu u daljim muzickim zbivanjima i u drugim gradovima.

Nakon saradnje sa INDEKSIMA (u periodu od 1966. do 1968.) Kornelije Bata Kovac odlazi u Beograd i osniva svoju, tada avangardnu KORNI GRUPU, a Djordje Novkovic, koji dolazi na njegovo mjesto, nakon krace saradnje odlazi u Zagreb, i formira novu hit grupu "PRO ARTE". Na mjesto orguljasa iz grupe CICAK 1969. godine dolazi Ranko Rihtman, koji sa INDEKSIMA ostaje sve do pocetka rata i svojim radom u mnogome doprinosi kvalitetu grupe.

PIONIRI SARAJEVSKE SCENE

Image

Sarajevska pop scena 1966. godine dobija i svoj prvi festival popularne muzike "Vas slager sezone", koji prerasta i postaje tradicionalna parada pop produkcije. Pobjednik ovog prvog festivala je mladi kantautor Kemal Monteno sa kompozicijom "Lidija". Monteno je izrastao u jednog od nasih najoriginalnijih autora, kompozitora i pjevaca, koji je umnogome doprinijeo afirmaciji sarajevske pop scene. Uspjesno je saradivao sa grupom INDEKSI, AMBASADORI i mnogim pjevacima.
Uz INDEKSE, kao pionire sarajevske pop rok scene, bitnu ulogu u formiranju njenog muzickog izraza 60-tih godina odigrale su grupe CICAK i KODEKSI, a koje nastaju od clanova grupe PLAVI DIJAMANTI. Ove grupe su bile pravi poligon i rasadnik muzicara, koji su sljedecih godina pa i decenija na najbolji nacin predstavljali sarajevsku pop rok scenu. Dakle, nakon razlaza clanova grupe PLAVI DIJAMANTI, njen idejni tvorac i gitarista Eduard Bogeljic formira novu grupu KODEKSI, a Milic Vukasinovic i Mahmut Ferovic u saradnji sa Rankom Rihtmanom, Draganom Danilovicem i Zoranom Redzicem, grupu CICAK. U taj stalni krug promjena i previranja na sarajevskoj pop rok sceni 1966. godine ulazi i sesnaestogodisnji Goran Bregovic, koji je nakon grupa IZOHIPSE I BESTIJE prva znacajnija iskustva sticao sa grupom KODEKSI u kojoj je svirao bas gitaru. Tu su bili jos Eduard Bogeljic-solo gitara, Zeljko Bebek-ritam gitara, Ismeta Dervoz-glas i Paganoto Lucijano-bubnjevi. Goran Bregovic se u KODEKSIMA zadrzao kratko, ali njegovo vrijeme tek dolazi.

Image

Harrys
Posts: 7352
Joined: 28/04/2004 10:35

Post by Harrys » 14/06/2005 22:16

NASTAVAK

ISPALJIVANJE U "BARUTANI"

Sve vise se prate aktivna aktuelna muzicka zbivanja u svijetu. Slusaju se strane radio stanice i popularne muzicke emisije, a ponajvise Radio Luksemburg. U nedostatku autorskih djela na koncertima su se izvodile pjesme svjetskih asova rok muzike. Posebno se insistiralo na izvodackom umijecu kao i sto boljoj i vjernijoj reprodukciji originala. U tome su INDEKSI bili uzor mnogim grupama i izvodacima, stekavsi reputaciju pravih majstora na svojim instrumentima i ravnopravno se noseci sa najboljim iz drugih gradova: TIME iz Zagreba, KORNI GRUPOM iz Beograda, SEPTEMBAR iz LJUBLJANE...

Pored popularnih klupskih prostora i mjesta za koncerte i zabavu: "Sloge", "Fisa", "Skenderije" i "Doma mladih", u podrumu studentskog doma "Mladen Stojanovic" djelovao je prvi andergraund (underground) klub "Barutana". U kratkoj istoriji "Barutane" svirali su i kalili se mnogi sarajevski bendovi, ali je ostala zapamcena po programima "Cicak plus Cicak", gdje su zajedno nastupali grupa CICAK i autor ovog teksta, kao voditelj i organizator programa. To je, moze se reci, bila i prva avangardna i altelrnativna klubska scena u ex. SFRJ, gdje su se redoovno slusala najaktuelnija muzicka ostvarenja, pratili aktuelni muzicki zanrovi u svijetu, a posebno predstavnici progresivnog talasa, andergraunda, psihodelik roka, americkog folka, te predstavnika protestne pjesme i hipi pokreta. Tu su se okupljali umjetnici, pjesnici, slikari i muzicari.

Grupa CICAK ulazi u istoriju domaceg roka kao grupa koja je svirala maraton u trajanju od 26 sati, za Novu 1970. godinu u Domu mladih. Ovaj rekord u duzini sviranja obaraju KODEKSI za Novu 1971. godinu, takoder u Domu mladih, svirajuci maraton od 32 sata.

AMBASADORI POP-ROCK ZVUKA

Krajem sezdesetih godina na sarajevsku scenu izlazi grupa AMBASADORI koja donosi dosta svjezine, posebno zahvaljujuci duvackoj sekciji Andreja Stefanovica-saksofon i Kresimira Vlasica - truba, a tu su jos Slobodan Vujovic-kompozitor i gitarista Pero Stojanovic, Vlado Pravdic i mladi pjevac Zdravko Colic, koji kasnije prelazi u KORNI GRUPU nakon koje nastavlja solo karijeru, koja postaje fenomen sarajevske i jugoslvoenske pop rok scene.

U grupi AMBASADORI nakon Zdravka Colica na mjestu pjevaca izmjenjuju se Ismeta Dervoz, Jasna Gospic, Hari Varesanovic, koji kasnije takoder nastavljaju uspjesne solo karijere.

Sarajevske grupe sve vise prostora na svojim koncertima daju autorskim djelima. Dolazi vrijeme autorskog, kompozitorskog, izvodackog i uopste umjetnickog dokazivanja. INDEKSI prerastaju u bend cijenjen u svim krajevima bivse Jugoslavije, kao predstavnik progresivnog muzickog izraza. Snimaju pjesme "Plima", "Svijet u kojem zivim" i dvanaestominutnu kompoziciju "Negdje na kraju u zatisju", nastalu u saradnji sa autorom ovog izlaganja kao tekstopiscem, sa kojom najavljuju jedan potpuno novi nacin muzickog izraza i razmisljanja. Razbijaju sve dotadasnje ustaljene muzicke forme izlazeci iz okvira vec standardnih klisea muzicke produkcije trominutnih pjesama.

Bez obzira na duzinu trajanja i to u konkurenciji trominutnih hitova, pjesma "Negdje na kraju u zatisju" biva proglasena za najslusaniju pjesmu 1970. godine. Slijedeci ovaj primjer INDEKSA grupe TIME i KORNI GRUPA na svojim albumima upustaju se u slicne eksperimente pisuci pjesme izvan trominutnih formi i ogranicenja.

Image
Last edited by Harrys on 15/06/2005 11:35, edited 1 time in total.

rajvosa
Posts: 738
Joined: 06/10/2002 00:00

Post by rajvosa » 14/06/2005 22:19

Hvala za temu Fortuna lijepa

Harrys
Posts: 7352
Joined: 28/04/2004 10:35

Post by Harrys » 15/06/2005 11:31

NASTAVAK

SARAJEVO PREUZIMA PRIMAT


Image

Zahvaljujuci svojim predstavnicima sarajevska pop rok scena sve vise skrece paznju drugih, do tada vodecih centara Beograda, Zagreba, Lubljane i Novog Sada, nagovjestavajuci da je uskoro spremna da prevazide tu njihovu visegodisnju dominaciju i preuzme ulogu centra muzickog zbivanja.

Rok muzika otvara prostor za izrazavanje jednoj novoj avangardnoj generaciji koja istrazuje i trazi nove forme i stil zivota i predstavlja sinonim slobode za mlade. Ona izrazava njihov bunt protiv terora, borbu za gradanska prava i ljudske slobode, mir i ljubav u svijetu. Zato se ne treba cuditi kada cuveni engleski kriticar Me Luhan proglasava rok muziku "najunivezalnijim jezikom danasnjice". To je bilo vrijeme promjena. Rok muzika putem svojih vrhunskih predstavnika ulazi u sve segmente umjetnosti i filozofije. Prisutna je u filmu, slikarstvu, knjizevnosti i namece se kao nova kultura misljenja i izrazavanja - kao rok kultura.

Sarajevska pop rok scena dozivljava punu afirmaciju i postaje centar zbivanja drugom polovinom sedamdesetih godina, izlaskom na scenu nase najvece i najuspjesnije rok grupe BIJELO DUGME. Pojavom ove grupe sarajevska pop rok scena dobija i novi muzicki izraz koji sadrzi jednu uspjesnu mjesavinu folk i rok muzike. Za rane radove BIJELOG DUGMETA, kao i njihove prve albume, muzicki kriticari koriste termine pastirski rok, sevdah rok (spoj sevdaha i roka). Njihov mega hit "Tako ti je mala moja kad ljubi Bosanac", sa drugog albuma "Sta bi dao da si na mom mjestu", stice veliki broj sljedbenika u svojim pjesmama sa dodacima pozajmljenim iz dzeza, bluza, roka, pa cak i klasicne muzike.

Idejni tvorac i voda nase najvece rok grupe Goran Bregovic, karijeru je zapoceo u sarajevskim grupama IZOHIPSE i BESTIJE, da bi prva znacajnija muzicka iskustva sticao sa KODEKSIMA, a prvi put autorski oglasio u grupi JUTRO, nakon koje osniva BIJELO DUGME. Tokom visegodisnje burne karijere grupa je imala vise personalnih izmjena, ali najznacajnije uspjehe je postigla u postavi: Goran Bregovic, Zeljko Bebek, Zoran Redic, Ipe Ivandic, Vlado Pravdic i Laza Ristovski.

Najvecu krizu grupa je imala 1984. godine, kada ju je u aprilu napustio pjevac Zeljko Bebek. Na njegovo mjesto dolazi Mladen Vojicic Tifa, da bi ga nesto poslije zamijenio Alen Islamovic. O BIJELOM DUGMETU su pisani feljtoni, u polemikama za i protiv ukrstala su se najpoznatija novinarska pera, bili su predmet diskusija mnogih politickih foruma, imali su problema i sa zakonom. O svemu tome pisane su knjige, a Bregoviceva izuzetna kameleonska sposobnost prilagodavanja i reagovanja na impulse savremene rok scene omogucuje mu da uspjesno prebrodi sve rokerske oluje i bure na svom visegodisnjem putu i udje u legendu kao tvorac, autor i kompozitor nase najvece, najuspjesnije i najpopularnije grupe koja je djelovala na podneblju ex.SFRJ, predstavljajuci sarajevsku rok scenu u njenom najboljem izdanju.

U periodu slavnog pohoda BIJELOG DUGMETA u drugoj polovini 70-tih godina sarajevsku pop rok scenu sa manje i vise uspjeha predstavljaju i grupe TESKA INDUSTRIJA, COD, REZONANSA, VOZDRA, koje iza sebe ostavljaju nekoliko vrijednih ostvarenja. Kao kantautor posebno se izdvaja i Jadranka Stojakovic.

rumenko
Posts: 1485
Joined: 24/07/2002 00:00

Post by rumenko » 15/06/2005 11:49

na zalost i ovo je dio istorije Sarajeva

Image

Stitch__
Posts: 4770
Joined: 09/08/2004 18:39
Location: Hawaii
Contact:

Post by Stitch__ » 15/06/2005 12:22

Domar V wrote:Evo prodje vec godina,
kako bolan lezim sada...

Sa prozora svoje sobe vidim svjetla svoga grada..

Svud okolo kreveti su i zidovi bijele boje
mnogo snova u samoci ovdje mojih ostalo je...

U mislima sad prolazim setajuci po staroj stazi
skupa s dragom sto mi ovdje bolnom vise ne dolazi...

Sve je isto kao nekad
da zabjeli snijeg se sprema
samo tebe, moja draga, pored mene vise nema...

Moje tijelo, oboljelo
k'o da se jos necem nada,
al sam sretan kad uvece vidim svijetla svoga grada...

...


cija je ovo pjesma? ja imam mp3 henda pjeva, al nesto ne vjerujem da ju je on napisao :-)

Stitch__
Posts: 4770
Joined: 09/08/2004 18:39
Location: Hawaii
Contact:

Post by Stitch__ » 15/06/2005 12:24

evo sad vidim tek neko stavio prije, zaim imamovic :)

Harrys
Posts: 7352
Joined: 28/04/2004 10:35

Post by Harrys » 15/06/2005 16:16

NASTAVAK

"NOVI PRIMITIVIZAM"



ImageImageImage

Krajem 70-tih i pocetkom 80-tih na sarajevsku scenu izlazi jedna nova generacija pod nazivom Novi primitivizam (New Primitivs), koja je imala predstavnike u grupama ZABRANJENO PUSENJE, ELVIS J. KURTOVIC, da bi im se nesto kasnije, na kratko, pridruzili BOMBAJ STAMPA i PLAVI ORKESTAR. Rok muzika nije bila jedina forma izrazavanja novih primitivaca. Pored izdavanja ploca, koncertnih nastupa i promocija njihova ideja, bila je medijski najprisutnija u radio emisiji omladinskog programa. "Top lista nadrealista", koja je ujedno bila i njihov promotivni poligon. Nesto kasnije "lista" nalazi svoj prostor i u televizijskom programu. Izlaskom na scenu novih primitivaca ili New primitivsa, sarajevska muzicka scena je jos jednom dobila na svjezini  ocuvavsi i uspjesno braneci primat najaktuelnijeg   muzickog centra  u  bivsoj SFRJ.

Ova najnovija ili treca generacija sarajevske pop rok skole vecinom je stasala i sticala iskustva u programima koje sam vodio i organizovao u "Slozi", u periodu od 1977. do 1982. godine. Tada su nastupali u anonimnim grupama ZAOKA, FLOTA, TOP, LUCIFER, ZNAK SRECE, PRVI CIN, KAKO KAD, MALI PRINC, ROK APOTEKA, TINA, POSLJEDNJI AUTOBUS, PARADOKS, OZBILJNO PITANJE, VELIKA PORODICA, LINIJA ZIVOTA...

Pored novih primitivaca iz pomenutih grupa izrasli su muzicari koji su formirali nove bendove CRVENA JABUKA, MERLIN, TIFA BEND, VALENTINO, HARI MATA HARI, GINO BANANA, a koji su godinama predstavljali sami vrh domace muzicke scene.

Sarajevska pop rok scena je imala predstavnike u svim muzickim zanrovima. Takoder, najuspjesniju varijantu domaceg hevi metala (heavy metal) prezentovale su grupe VATRENI POLJUBAC, DIVLJE JAGODE i FORMULA 4.

U sarajevskom Domu mladih sam 1986. godine organizovao prvi "Yu haevy metal fest" na kome nastupaju najuspjesniji predstavnici ovog muzickog zanra iz svih krajeva ex.SFRJ. "Yu haevy metal fest" postaje tradicionalna parada teskometalnog roka i jedinstvena manifestacija koja se odrzavala svake godine u novembru mjesecu u Domu mladih sve do pocetka rata.

ImageImageImage

* * *

Sarajevska pop rok scena ili pop rok skola ce u muzickim analima ostati zabiljezena kao njen fenomen, upravo zahvaljujuci najboljim djacima i "zlatnim predstavnicima", koji su svojim pjesmama u protekle tri decenije izrazavali jedinstven sarajevski duh, sastavljen od raznih kultura i tradicije tako isprepletenih i usko vezanih stoljecima. Upravo u tim raznolikim kulturnim tradicijama, a sastavljenim na jednom mjestu, kao izvoru autorske inspiracije, daju onaj specificni muzicki izraz u rok kulturi ovoga grada, zabiljezenim pjesmama od kojih su mnoge prevazisle vremenska ogranicenja i usle u antologiju muzike ovog podneblja.

User avatar
muha_sa
Posts: 105987
Joined: 12/11/2004 23:33
Location: rajvosa
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Post by muha_sa » 16/06/2005 18:57

Harrys:
Svaka ti čast momčino.

User avatar
muha_sa
Posts: 105987
Joined: 12/11/2004 23:33
Location: rajvosa
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Post by muha_sa » 16/06/2005 19:01

Stitch__ wrote:evo sad vidim tek neko stavio prije, zaim imamovic :)

Divna pjesma i davno sam čuo a i sin Zaima Imamovića--Nedžad, potvrdio da je istu rahmetli Zaim Imamović napisao dok je ležao u bolnici.

No_Comment
Posts: 836
Joined: 17/06/2005 22:43

Post by No_Comment » 23/06/2005 21:12

Ovo je dosada naj naj tema shto sam dosada vidio na ovome forumu...
mozda sam malo subjektivan jer sam Sarajlija...
SVAKA CAST! :) :-)

Post Reply