Kur'an, 01:05, "Uputi nas na pravi put"

Rasprave o vjerskim temama.

Moderator: Bloo

Post Reply
RNG_25
Posts: 2096
Joined: 20/07/2014 19:46

Kur'an, 01:05, "Uputi nas na pravi put"

Post by RNG_25 » 27/09/2015 19:07

Ovako...

Čak i ako zanemarimo moguće prevode navedenog (za neke) spornog ajeta, koji ga čine "manje" spornim, tipa: 1. "vodi nas pravim putem", 2. "zadrži nas na pravom putu" i td., sasvim je moguće prihvatiti i (Korkutov, Mlivin) prevod "uputi nas na pravi put", jer:

1. Putevi, u pravilu, ma kakvi da su, imaju skretanja, stranputice, račvanja i drugo. Shodno tome, logično je da se povremeno traži uputa na pravi put, ne zato jer se nije na pravom putu, već kada se dođe do račvanja puteva, ukrštanja puteva, "priključivanja" stranputica pravom putu i sl., da se odabere onaj koji je još uvijek pravi. Dakle, i kada Allah uputi na pravi put, i dalje to nije garancija da će se na tom putu *i ostati*, osim ako Allah kontinuirano ne ukazuje na ispravan put onome koji se njime kreće.

2. Apsurdno bi bilo, smatram, vjerovati da kada se jednom izađe na "pravi put" da je to svršena stvar, odnosno, da se više nema potrebe obraćati pažnju na ukrštajuće puteve, račvanja i sl., što bi bilo, po mom mišljenju, logično (da se obraća pažnja). Na kraju, čak i ako se bude "na pravom putu", to ne znači da se na tom putu i ostane. Primjer i dokaz? Iblis. Iblis, prema Kur'anu, čak i jeste na "pravom putu", ali je problem - on stoji na tom putu, ne kreće se dalje njime, ne stiže do cilja niti ga Allah, smatram, dalje upućuje k' sebi. Iblis je izašao na pravi put i tu ostao - zaustavio se (doduše, stvari su sa Iblisom malo komplikovanije, ali smatram da se ovo do sada što sam naveo može uzeti kao ispravno). Ali, put ima svoj kraj, a kraj je cilj. A Iblis, izgleda i kako Kur'an navodi, do tog cilja nije došao - niti će u dogledno vrijeme doći, bar kako ja vidim ove stvari...

3. Dakle, kao što nije svrha ni tokom nekog putovanja da se "izađe na ispravan" put i tu zaustavi i stoji, tako ni ovaj ajet se ne treba posmatrati u smislu samoomalovažavanja i smatranja kako se nije na ispravnom putu ako se moli Allah da uputi na pravi put. Odnosno, smatram, da ako se i jeste na pravom putu, a valja biti na istom čitav život i u samom momentu smrti, onda i jeste logično i očekivano da se Allah povremeno moli, tj. da se od njega povremeno traži, da uputi na pravi put, za svaki slučaj kada taj put se račva ili ukršta sa drugim, kako se ne bi zalutalo. A ukrštanja i račvanja, šanse su poprilične, su česte i nezgodne...

A jasno je da se zalutati može, čak i ako se je prije toga bilo na pravom putu. Dovoljna je jedna stranputica, koja se čini "zgodnom" da se njome "malo" kreće, pa da odvede daleko od pravog puta. Shodno tome, nema logike ne tražiti od Allaha uputu na pravi put, jer čak i pravi put, svako malo, kao što sam već rekao, ima ukrštanja sa krivim putevima i ima račvanje - na i dalje pravi put i na krivi put ili krive puteve.

Dodatno, nije samo jedan "pravi put", ali samo jedan je sasvim dovoljan da se do cilja stigne. Ovaj ajet se može shvatiti, smatram, i u smislu da - možda - postoje "lakši pravi putevi", koje bi svakako bilo zgodno tražiti za muslimana neovisno od toga je li isti na pravom putu ili nije.

///

Razlog postavljanja teme i mog viđenja ajeta?

1. Neki ljudi spore smisao navedenog ajeta ("uputi nas na pravi put") pozivajući se za prividno ispravnom (a zapravo neispravnom) primjedbom kako nema "smisla" ili "potrebe" da se ovaj ajet ovako razumijeva, jer bi ispalo kako onaj koji to tvrdi nije na pravom putu - što sam pokazao da ne mora biti slučaj.

2. Neki ljudi tvrde da je značenje ovog ajeta nešto drugo od ovog (doslovno) datog - svakako neću a priori sporiti to, ali hoću sporiti odbacivanje ovog značenja. Neka od tih značenja (ili "značenja") su da ajet se odnosi na Ehli-Bejt. Mislim, svejedno, možda se i odnosi, ali to nije svakako argument protiv i ovakvog (doslovnog) prevoda i tumačenja.

3. Neki ljudi tvrde kako "muslimani ne bi 5 puta na dan molili da ih se uputi na pravi put, ako su tako sigurni da su na putu za Džennet", na šta ja mogu odgovoriti sa npr. sljedećom tvrdnjom: "sigurnost" da se je na putu za Džennet može biti samo sa znanjem, a ko ima *znanje* o tome? Tj., ko to zna koje mu je mjesto osigurano? I, ako zna, koji mu je dokaz za to (usput, dokaza nema)? Nadalje, biti "sigurno na putu za Džennet" ne uzima u obzir slobodu izbora/volje čovjeka, u smislu izbora da se skrene s tog puta.

Eto, toliko.

PS Sad se pitam je li ovo sve bilo malo suvišno da se kaže, ali sam bio potaknut viđenjem nekih komentara ovdje koji spore ovakav prevod i značenje, pa eto, da dam svoje mišljenje i viđenje. Valjda nije bio protraćen trud i vrijeme i bez ikakve vrijednosti...

Pitanja?


User avatar
ABH017
Posts: 3328
Joined: 18/05/2010 00:20

Re: Kur'an, 01:05, "Uputi nas na pravi put"

Post by ABH017 » 28/09/2015 09:52

Po mom mišljenju, koliko god je bitno doći do pravog puta, toliko je bitnije istrajati na tom putu. Dobra ti je ova komparacija sa putem i stranputicama, ali mislim da je važno ostati ustrajan i ne zaustaviti se na putu, pa bi se citirani ajet mogao tumačiti i na taj način. Čuo sam i hafiza Huseina ef. Čajlakovića, da ga tako tumači.

Mašinac
Posts: 92
Joined: 09/03/2012 09:16

Re: Kur'an, 01:05, "Uputi nas na pravi put"

Post by Mašinac » 30/09/2015 21:36

Allahovo d.ž. ime je i El-Hadi što znači "Onaj koji upućuje na Pravi put".a zar ima boljeg Uputitelja od Njega samog Uzvišenog.
Logično je da se od Nega traži Uputa.
On nas isto tako upućuje i na Poslanika s.a.v.s koji je takođe Uputitelj na Pravom putu.

Dexx1
Posts: 344
Joined: 30/12/2013 21:02

Re: Kur'an, 01:05, "Uputi nas na pravi put"

Post by Dexx1 » 03/10/2015 01:07

Pravi put u svim zivotnim stvarima, ne samo u vjerskim.

Pravi put odnosno pravi izbor u zivotu, pravi potez, pravi nacin vodjenja zivota, ispravne rijeci i djela za koje molimo Uputitelja da nas nadahne da ih cinimo i da nas usmjeri kao sto je to uradio sa onima kojima je blagodati svoje darovao a ne onima na koje je srdit i koji su DAALeko zalutali.

Na drugoj strani rijec "pravi put" na arapskom je "siratul mustaqim" - staza istiqameta/ustrajnosti. Rijec: ihdine-s-siratal mustaqim bi onda znacila da pored molbe za uputu na pravi put, molimo Allaha da - ako smo vec upuceni - na toj uputi i ustrajemo..

Post Reply