

Moderators: Bobi, _BataZiv_0809
e to bas ni ja ne kontamFrutek wrote:Prilično često se nađem zbunjen kada se u priči spominju "konjske snage" i "obrtni momenat" kao dva pojma direktno vezana jedan za drugi. Pošto znam da nam forum obiluje sa odličnim poznavaocima auto tehnikebil neko mogao da objasni pravu razliku između ova dva pojma
conjuror wrote:Malo si pobrkao strane ali blizu si. Torque jeste generalno bolji kod dizela ali torque je u stvari vuča. Za ubrzanje su potrebni konji a to fali dizelu kad je riječ o približno jednakoj kubikaži. Da to malo ugrubo pokušam stvoriti sliku između torque i ks
Dizel motori su kao maratonci, izuzetno izdržljivi i bolji na dugim stazama. Na drugoj strani, benzinci su kao sprinteri na 100 ili 400 metara gdje nijedan maratonac nema šanse ali su slabiji na dugim stazama. Malo smiješno poređenje ali shvatićeš, maratonci imaju imaju torque dok sprinteri imaju ks. U tome je razlika.
Hvala Flyer-u, nineacu i RPM-u, svima na stvarno dobrim objašnjenjima. Flyer tvoj tekst sam isprinto, proučavam ga sad maloRPM wrote:ako posmatramo motor pod KONSTANTNIM GASOM i predpostavkom da nema nikakvih guitaka na reduktoru, spojci i prenosu, smanjenje momenta ce ici na racun povecanja broja obrtaja i obratno, povecanje momenta ce ici na racun smanjenja broja obrtaja dakle snaga ostaje KONSTANTNA! ... to je upravo ono sto radimo mjenjajuci brzine, mjenjamo odnos MOMENAT < --- > BROJ OBRTAJA dok vecu snagu mozemo dobiti samo ako spalimo vecu kolicinu goriva (grubo receno).
Nineac na šta tačno misliš kad kažeš "elastičnost!? Takođe da li postoji mjera za obrtni momenat? Spominješ da je obrtni momenat važniji za džipove od KS-aga, ali kako da se raspozna obrtni momenat svakog vozila? Znači ti kažeš da dizeli iako manjih konjskih snaga razvijaju više brzine od benzinaca jer se bolje nose s težinom s tim da imaju veći obrtni momenat? Znači to ih kao izvlači (ako tako možemo reći)?nineac wrote:Da skratimo. Konjske snage su ti bitne za kranju brzinu i ubrzanje. Obrtni moment doprinosi takođe ubrzanju, ali je najbitniji kod elastičnosti.
...Takođe, npr. kod džipova obrtni moment ti je važniji od KS, i svi pravi terenski džipovi su opremljeni turbo diesel motorima koji imaju naglasak striktno stavljen na obrtni moment, te imaju izuzetno dug hod klipa, što doprinosi obrtnom momentu.
Takođe, veći obrtni moment se lakše nosi s težinom. npr. danas imaš 1.6 ltr benzince sa 115ks, i diesele 1.6 sa 109 ks(PSA/FORD/Mazda) ali benzinci razvijaju oko 150nm dok pomenuti diesel i 240 nm! On se daleko lakše nosi sa npr. Volvom S40 nego 1.6 ltr benzinac pa čak i 1.8 ltr benzinac baš zbog obrtnog momenta!
Hare hvala na pismenom odgovoru , konacno se javio neko ko zna o cemu govori.harisl wrote:Samo da i ja nesto dodam. Snaga koju dobivas nije veca ukoliko promijenis prenos (motor ce imati istu maksimalnu snagu na svim prenosima), a isto tako nije ni linearna funkcija brzine rada motora. Snaga i obrtni moment su aproximativno povezani relacijom Snaga(moze i konjska)=Obrtni_moment*Brzina_motora, a Obrtni_moment je vec non-linerana funkcija brzine motora, tako da se sve komplikuje. Prenosom (mjenjacem brzina) ti povecavas, ili smanjujes obrtni moment na tockovima (manji moment znaci sporije ubrzavanje i manja uzbrdica uz koju mozes da ides), ali zato dobijas vecu brzinu na tockovima (prema jednacini gore). Znaci, u prvoj brzini mozes krenuti i ubrzati (cak i uzbrdo), ali ne mozes imati veliku brzinu automobila. U cetvrtoj brzini mozes voziti brzo, ali ne mozes uzbrdo. Sama ekonomicnost je strasno komplikovana funkcija i zavisi od mnogo stvari (volumetricka efikasnost motora - koliko moze da usise vazduha, masa vazduha - hladniji vazduh znaci vise oksigena i bolji i efikasniji rad motora, nadmorska visina - manje oksigena na planini...). Ali posto ti ne mozes kontrolisati temperaturu i 'kvalitet' vazduha, onda ti ostaje da kontrolises kolicinu 'gasa' koji dajes motoru. Ako je sve ostalo jednako, onda motor ne radi dobro ako mu das malo 'gasa' (ako ga 'gusis') a nece da radi efikasno ni ukoliko ga preopteretis (previse 'gasa'). Koliko je meni poznato, najbolja ekonomicnost je negdje od 40 - 60 posto 'gasa'. Ekonomicnost zavisi i od brzine rada motora. U fabrici se oba prametra usklade sa prenosom (mjenjacem brzina) da odgovara nekoj optimalnoj brzini na tockovima (recimo 70- 80 km/sat) u trecoj, ili cetvrtoj brzini.