So What! wrote:Alfons Kauders wrote:[quote="medeni99"
kakva je takva, naša je, kako su je domaći trodupli separatisti i dupli vanjski agresori htjeli uništit i kakao i dan danas opstruriaju na sve načine odlična je država. Naravno uz svu sjebanost vlasti SDA islamista ili SDP komunjara, svejedno, isti su degenerici.
da je ona država bila dobra opstala bi, kakav su ekonomski background imali i vidu kredita, ratnih reparacija, bespovratnih pomoći, trgovinakih olakšanja i šta sve ne, a opet ekonomija bila kurčevina, bazirana na socijalnim ustanovama koje su oni zvali preduzećima sa najmanje duplo viška zaposlenih nego je trebalo, to što su izgradili puteva je ništa, da ne govorim o nijednom km auto puta, ali važno je da je za Beograd i Zagreb bilo auto puta
Nisu ni ZG-BG bili spojeni autoputem punog profila, jer se u Slavoniji vozilo brzom cestom sa 2 trake, koja se nazivala autoputem a zapravo je bila nesto poput M17 kod nas.
Kako bilo, cinjenica je da je M18 otvoren 1965. Od rata do danas, uradjena su 2 mala tunela i 2 vijadukta, zatim neprimjetna korekcija kod Djurdjevika, i sad tunel Karaula i jedan vijadukt (ostatak kad bude, bude).
Al realno ima tu grešaka bivše države. Mada ni njih ne krivim, jednostavno nisu mogli pretpostaviti da će to biti tako.
Jer SFRJ je masovno gradila željeznice i država nam ima jako lijepu mrežu željeznica od koju trenutno koristimo minimalno.
Zašto? Pa pretpostavljala je da SR BiH radnička, industrijska država u kojoj ta većinska radnička klasa neće posjedovati puno automobila, a čak i kada se to desi nakon ekspanzije domaće autoindustrije, ista radnička klasa će za dalje relacije koristiti vozove, jer im se neće isplatiti daleko.
Što znači, da će na dalje relacije voziti uglavnom autobusi i jako mali broj ljudi, što znači da neće biti nekih značajnijih gužvi te stoga neće biti ni potrebe za cestama šireg profila. Automobili koji su se većinom vozili u bivšoj Jugoslaviji, Fićo, Jugo, 101, Lada itd... i nisu bila vozila koja su razvijala neke velike brzine pa samim time su i manje šanse da će vozači ginuti zbog brze vožnje.
Izgradnja Autoputa Bratstva i Jedinstva je bila potreba, s obzirom da je to bio dio državi koji je tranzit u međunarodnom saobraćaju, što je ostao i danas na kraju krajeva.
U BiH nakon rata, ostaje široka željeznička mreža, a sa dolaskom kapitalizma i nekih novih trendova, automobili postaju pristupačni i skoro svako domaćinstvo ga sebi odlučuje priuštiti. Golf 2, automobil koji se do rata smatrao luksuznim vozilom i statusnim simobolom, nakon rata postaje pristupačan, pa to i objašnjava masovnu kupovinu tog vozila. Pored toga počeli su dolaziti ljudi iz dijaspore sa još luksuznijim vozilima.
Nakon što je promet postao masovan na našim cestama, magistralni pravci postaju preplavljeni vozilima i malo po malo M 17 postaje cesta smrti.
Bivša država je smatrala da je autoput na potezu današnjeg A1 potreban samo između Zenice i Sarajeva, između Banja Luke i Gradiške je započeta jedna dionica 2x2 profila koja nije bila ni brza cesta ni autoput.
Prvi autoput u BiH koja je bivša država počela graditi jeste sarajevski gradski autoput, izgrađena su dva tunela i dva vijadukta, napravljeni stubovi za još dva vijadukta. Sa projektom se stalo iz nepoznatih razloga, a stubovi u Velešićima, tuneli na Ciglanama još uvijek stoje kao podsjetnik da je tu zamišljen autoput. SFRJ je bial ambiciozna oko tog projekta pa je planiran čitav tranzit, koji je uključivao tunel ispod Bjelava, ali je domaće stanovništvo bilo protiv toga kako se ne bi uništila autentičnost.
Uglavnom prijelom između dva sistema je bio bitan faktor. Nova BiH sa kapitalističkim sistemom i slobodnim tržištem nije znala da nije spremna za masovan uvoz automobila i svojom neodgovornošću u tom segmentu je napravila sebi problem.
Jer da je oporezovala uvoz automobila i novac odmah ulagala u nadogradnju infrastrukture kako bi ti automobili imali kuda iči, danas bi imali manje problema.[/quote]
SFRJ je imala dosta drugacije prioritete, a bila su i druga vremena. Ko sto sam kazes, zeljeznica je bila prioritet, i to opravdano - prije 50 godina oslanjali smo se na tesku industriju, a malo ljudi je imalo auta. Danas Sarajevo ima vise vozila no sto je imala cijela BiH kada je gradjena vecina magistrala prije 40 ili 50 godina.
Ovo s automobilima je zanimljivo, jer jebiga kad pogledas, kod nas su auta fakat jeftina i ima dosta prostora za dodatno oporezivanje. Ne mislim samo na oporezivanje prilikom kupovine, vec i prilikom registracije.
Danas imamo apsurdnu situaciju da se "do registracije" procentualno placa skoro isti iznos na Fabiu 1.0 i Audi A8 4.2. Cisti kretenluk. Trebalo bi ici na progresivni pristup poput onog u Hrvatskoj. Ko hoce da kupi "normalan", prosjecni auto, te promjene ne bi ni osjetio. Medjutim, ako bas hoces autic sa 2 ili 3 litra zapremine, sa 150kW, sa sestocifrenom cijenom - jebiga - plati pa se klati.
Dakle, ja bih uveo trosarine vezane za zapreminu, nabavnu cijenu, snagu...
- Npr. za auta zapremine do 1.0l i snage do recimo 70kW bi se mogle uvesti jos neke pogodnosti (narocito imaju CO2 emisije ispod 100g po km i sl).
- Za "prosjek" auta se ne mijenja nista - recimo do 1.2l zapremine za benzince, 1.6 za dizele, do 80kW snage.
- Nije ti dovoljno? Ok uzmi 1.4 100kW ili 2.0 dizel sa 110kW - ali onda placas trosarinu od npr 5 ili 10% pri kupovini, i povecava se razlika prilikom registracije i osiguranja.
- Ko hoce zvijer sa 150kW i 2 litra zapremine - jebiga, red je da plati taj luksuz, 15 do 25% trosarine i skupa registracija, naknada za puteve i sl.
Bolje za okolinu, bolje za ekonomiju, usmjeravamo ljude da kupuju novija, sigurnija i ekonomicnija nova vozila umjesto nabrijanih polovnjaka iz uvoza. Auta se ne kupuju svake godine, i eksploatacija je duga - tako da i male razlike u potrosnji i ostalim troskovima postaju prilicno velike. Ako ce neko godisnje ustedjeti 300-500KM zato jer je uzeo novu Skodu sa 1.0 motorom umjesto nekog groba s atmosferskim motorom iz uvoza, to nije mala razlika kada se pomnozi npr sa 5 ili 8 godina. Takodjer, u startu bi ga izaslo jeftinije jer bi izbjegao trosarine i eko namete.
Naravno od ovog nema nista, al et.