Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Pravna pitanja, dileme, problemi... Razmijenite svoja iskustva.

Moderator: _BataZiv_0809

User avatar
vjeshalica
Posts: 17166
Joined: 31/03/2019 14:56

#1 Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by vjeshalica »

Pitanje za upucene

Prilikom kupovine elektrocnog aparrata iliti sporeta isti je isporucen sa kablom na kojeg je potrebno montirati onaj prikljucak sto se stavlja u uticnicu, dakle stoji kabal sa golim zicama

Prodavac kaze to je ok, ima nekih sporeta koji se isporucuju bez kabla
Nije sporno zbog tehnickih razloga i to postujem

Ali

Mene prodavac nije obavijestio o dodatnom trosku
Nije me obavijestio uopce o tome da li ja moram iskljucivo montazu kabla da izvrsim u ovlastenom servisu
I ako ne izvrsim, da li cu uopce imati garanciju?
Prodavac tvrdi da ovlasteni servis to ne radi(montazu kabla)
Osim toga, na moju primjedbu da bi vratila navedeni sporet, isti su mi odgovorili sa to nije moguce ukoliko je ambalaza tj. Stiropor skinut (skinut je sa gornje strane)

Da li imam pravo vratiti proizvod?
Da li imam pravo zahtjevati da ovlasteni servis izvrsi prikljucak bez naknade da bi se ogradila u slucaju kvara da mi isti ne sjebe garanciju privatni majstor?
Lalaa
Posts: 59
Joined: 13/11/2006 11:46

#2 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by Lalaa »

Odlična tema! :D

:-D

U Domodu prodaju mobitele, zapakovani u kutiju, nemaju izložen model da pogledaš. Možeš vratiti samo ako je neispravan. Da li je ovo ispravno po zakonu?

:? :?
User avatar
un1ted
Posts: 9957
Joined: 20/10/2012 13:29
Location: Tema onih koji zaradjuju do 500KM viewtopic.php?f=77&t=82867&p=17676078#p17676

#3 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by un1ted »

vjeshalica wrote: 22/08/2020 11:36 kojeg je potrebno montirati onaj prikljucak sto se stavlja u uticnicu, dakle stoji kabal sa golim zicama
Zanimljivo pitanje, da si vani, odgovor bi bio da moraju to navesti. Eh sada, ako ovako dolazi fabrički i stoji u uputstvu, ne znam da li su duzni da to navedu, jer realno, ne navode sve detalje artikla (sve specifikacije). Vani je to regulisano da MORA biti istaknuto. Dosta ovih uređaja se isporučuje bez "utikača", jer se spaja direktno na utičnicu, a posebno ako je trofazna struja, barem prema iskustvu koje ja imam.
Osim toga, na moju primjedbu da bi vratila navedeni sporet, isti su mi odgovorili sa to nije moguce ukoliko je ambalaza tj. Stiropor skinut (skinut je sa gornje strane)
Ako se dobro sjećam, ranij slučaji oštećenih koji su se žalili ombudsmanu su govorili da AMBALAŽA ne utiče na povrat artikla, već je to fora prodavača. Ja bih se javio prodavaču i zamolio za pravilnik koji kaže da ambalaža utiče na povrat, uz napomenu da ti je to potrebno jer ćeš se žaliti nadležnim inspekcijama, ali i agenciji za zaštitu potrošača.
Da li imam pravo zahtjevati da ovlasteni servis izvrsi prikljucak bez naknade da bi se ogradila u slucaju kvara da mi isti ne sjebe garanciju privatni majstor?
Trebalo bi u uputstvu da piše više o ovome. Laički razmišljajući kabal ne može uticati na garanciju, jer ili ga mozes spojiti na pravi način, ili mozes spaliti uređaj. Ako spalis uređaj radi pogrešne instalacije, nema garancije, ali ako spojis, i ne radi recimo pećnica, onda je uređaj neispravan i kabal tu ne igra nikakvu ulogu. Mislim isto tako da bi prodavač morao naglasiti ili postaviti uslov u garantni list gdje je navedeno da montazu mora izvrsiti ovlasteni servis.
User avatar
vjeshalica
Posts: 17166
Joined: 31/03/2019 14:56

#4 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by vjeshalica »

Ma cuj, nije meni sporno da je kabal iz tehnickih razloga nije montiran, ali mi je sporno sto me prodavac nije obavijestio o tome.

Cirkus pocinje otpakivanjem proizvoda i tada utvrđujem da kabal nije u funkciji tj.treba ga montirati strucno lice.

Osim toga zbunjana sam jer, ako ja zovnem majstora nacrno, da mi kabal montira, da li cu izgubiti ovlastenu garanciju?

Kad sam pitala naknadno da li ovlasteni serviser montira kabal, rekla mi u prodavnici da ne montiraju. Tako da je po meni to malo glupo, ne bi zelila sutra da montira moj majstor, a da u slucaju kvara me servis odbije. Meni majstor nacrno ne daje garanciju, a sutra bi mogli reci da sam ja uticala i da mi nece dati besplatno ako nesto crkne.

Poenta je u neobavjestavanju i dodatnom trosku.

O ambalazi su izricito rekli da ne mogu i da ce pitati direktora, jer kao oni ce dalje da to prodaju (ako ja budem mijenjala) tako da ambalaza mora biti netaknuta.
Rekla sam ja sam morala.skinuti ambalazu da bi stavila aparat u funkcijuy necu paliti sporet sa folijom na sebi, i logicno da sam naknadno utvrdila da ima prikljucak onesposobljen...bas nekako konfuzno
User avatar
semirsar
Posts: 7552
Joined: 24/08/2008 22:53
Location: raj'voSa
Contact:

#5 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by semirsar »

prije 5-6godina isti slucaj, kupovao el. sporet u Omegashopu, prodavnica iza Rajlovca prema Vogosci, Zabrdje mes'cini... sve super, 'vam ga tam ga platim i oni ga u gepek, ja kuci i :shock: :? uopste nikakvog kabla, pise u uputstvu sta i kako namontirat... qrko, nemontir'o ti ga ja vala, drz za telefon, tako i tako, kak'a ti je to prica, svasta ti men natruca da mi ga uvalis a nakraju ti ga ja nejmam sucim suknut' :shock: :?
Nista momcina, saslusa on mene i mrtav ladan veli da on ne zna ni jednu prodavnicu koja prodaje sa kablom, ako zelim, mogu im tutokompleto s ambalazom vratit uredjaj. Sta je sa vasim servisom, nek neko dodje i prituri kablO... Gospodine, veli on meni, ako zelite tako, morate nazvati nasu centralu u Zivince, mes'cini mi rece, pa sa njima dogovorit termin kad da vam dodju...
Da skratim, otis'o i kupio kabal, sam sebi priturio i zarek'o se da me omegashop, beko i ine prodavnice sa slicnim principom rada prodavnica i servisa im nikad vise nece vidjet u svojim objektima.
Sve su prilike da ces sama morati angazovati elektricara :-)
User avatar
vjeshalica
Posts: 17166
Joined: 31/03/2019 14:56

#6 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by vjeshalica »

Nije meni ni do kabla koliko mi je do pizdarija i kurcobolje

Dakle ako je politika da nema kabla, onda to naglasi, i naglasi da moram traziti elektricara i imam ekstra posao i trosak
Ili da zovem ovlasteni servis da to naprave
Ali bez da placam...,dakle bar ugovorite sa servisom takvu uslugu...
Msm tolike godine se prodaju sa kablom sad ga prodaju sa pola kabla ili bez njega...nigdje veze al dobro...
NediM17
Posts: 21640
Joined: 05/11/2009 11:49

#7 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by NediM17 »

Jebo vas kabl, drama oko kabla, ljudi isporucili kabl bez utikaca, mozda ga spajas direktno, mozda ces ga skopcati na jednofaznu, mozda na trofaznu. Svako iole pismen ko je zavrsio osnovnu skolu i imao opste tehnicko obrazovanje (OTO kad sam ja isao u skolu) trebao bi biti u stanju to uraditi. Razumijem, ima ljudi ne znaju, nece, nemaju vremena, onda zovnes majstora uzme ti min. cvaju za 10 min. posla, i neka, tako treba. Jbt. ljudi imaju domacinstvo, porodicu, ne umiju elementarne stvari uraditi. Ne znam ko im pokaza kako se djeca prave. Nisam ni elektricar, ni vodoinstalater, ni stolar, al' sam sposoban prikljuciti sporet, zamijeniti ringlu, grijac, postaviti i prikopcati el. bojler na vodu i struju, postaviti luster, zamijeniti uticnicu, zamijeniti gumicu na slavini ili slavinu komplet, sastaviti namjestaj koji dodje u dijelovima...
Vratila bi sporet zato sto nema utikaca :-)
User avatar
nivla
Posts: 4282
Joined: 12/01/2008 23:44

#8 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by nivla »

beko ima u cijeni i ugradnju a meni su rekli da se kabal dodatno placa sto u neku ruku ima logike, negdje se kopca direktno na kutiju negdje na suko uticnicu
ja sam kupio za pecnicu(ugradbenu) uz plocu za pecenje je dosao
Last edited by nivla on 23/08/2020 20:42, edited 1 time in total.
deny_s
Posts: 750
Joined: 22/04/2018 20:55

#9 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by deny_s »

NediM17 wrote: 23/08/2020 20:28 Jebo vas kabl, drama oko kabla, ljudi isporucili kabl bez utikaca, mozda ga spajas direktno, mozda ces ga skopcati na jednofaznu, mozda na trofaznu. Svako iole pismen ko je zavrsio osnovnu skolu i imao opste tehnicko obrazovanje (OTO kad sam ja isao u skolu) trebao bi biti u stanju to uraditi. Razumijem, ima ljudi ne znaju, nece, nemaju vremena, onda zovnes majstora uzme ti min. cvaju za 10 min. posla, i neka, tako treba. Jbt. ljudi imaju domacinstvo, porodicu, ne umiju elementarne stvari uraditi. Ne znam ko im pokaza kako se djeca prave. Nisam ni elektricar, ni vodoinstalater, ni stolar, al' sam sposoban prikljuciti sporet, zamijeniti ringlu, grijac, postaviti i prikopcati el. bojler na vodu i struju, postaviti luster, zamijeniti uticnicu, zamijeniti gumicu na slavini ili slavinu komplet, sastaviti namjestaj koji dodje u dijelovima...
Vratila bi sporet zato sto nema utikaca :-)
:lol: :thumbup:
NediM17
Posts: 21640
Joined: 05/11/2009 11:49

#10 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by NediM17 »

Ja sam proljetos kupio kod Beka kombinovanu plocu, dosao je monofazni kabl sa utikacem, samo ga trebalo skopcati na ploci.
Kupio u Domodu Electroluxovu pecnicu, dosao monofazni kabl, skopcan na pecnici, morao otfikariti utikac jer sam ga direktno spojio u zidu. :thumbup:
Ako je monofazni imas tri zice u tri bojice, zutozelena uzemljenje, one druge dvije obicno plava i smedja, nula i faza, kako god okrenes na utikacu neces se zajebati (na kraju krajeva kupis gotov kabl sa zalivenim utikacem i skopcas samo na ledjima sporeta) , na sporetu oznaceno L tj. faza, N nula, skopcas uzemljenje, ima simbol. Ako svijetle tinjalice na sporetu okreni utikac drugacije i bog te veselio.

Biba brifer :lol:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo[/youtube]
L u c i f e r
Posts: 12309
Joined: 30/11/2013 14:50
Location: Bosna

#11 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by L u c i f e r »

Znam i ja zamijenit gumicu :oops:
NediM17
Posts: 21640
Joined: 05/11/2009 11:49

#12 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by NediM17 »

Zar to ne radi mlada?
Koristenu lijepo operi i osusi, moRe valjat'. :mrgreen:
L u c i f e r
Posts: 12309
Joined: 30/11/2013 14:50
Location: Bosna

#13 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by L u c i f e r »

NediM17 wrote: 23/08/2020 21:12 Zar to ne radi mlada?
Koristenu lijepo operi i osusi, moRe valjat'. :mrgreen:
:D

Ps Dze su lajkovi na ovoj temi...ccc...
NediM17
Posts: 21640
Joined: 05/11/2009 11:49

#14 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by NediM17 »

Fakat nema, evo moRel' 'vako. :thumbup:
kuli1961
Posts: 2427
Joined: 06/08/2014 09:47
Location: Banja Luka

#15 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by kuli1961 »

@vjeshalica je postavila dobro principijelno pitanje, cini mi se da u ovoj temi treba razlikovati nekoliko okolnosti:
A) (ne)postojanje naznake da li se el. aparat isporucuje sa kablom i uticnicom, ili samo sa kablom bez uticnice ili bez kabla- obaveza iz ZZP da ili ne
B) ako je bez kabla ili sa kablom a bez uticnice, da li montaza podrazumijeva dodatnu naknadu i da li ta dodatna radnja ponistava garanciju
C) da li ta dodatna montaza, za slucaj nepravilnog spajanja i kvara proizvoda od strane neovlastenog serisa/majstora (izgranje/nefunkcionisanje necega- npr. ringla, rerna) ponistava garanciju
D) obaveza potrosaca da u slucaju vracanja robe, uredja umota u originalnu ambalazu
a tek pod E)- znati ili ne znati spojiti

Ovu materiju ne poznajem, pa sam ovlaš otvorio Zakon o zastiti potrosaca RS, vjerujem da su oba zakona identicni ili makar dovoljno slicni, pa evo samo nekoliko odredaba:
Član 22.
(1) Trgovac je dužan da potrošača, na njegov zahtjev, upozna sa svojstvima
ponuđenog proizvoda.
(2) Na izabranom uzorku proizvoda trgovac je dužan da prikaže rad i svojstva
proizvoda i dokaže njegovu ispravnost, a ukoliko to nije moguće, obavezan je da
potrošaču da detaljna uputstva i objašnjenja o proizvodu koji prodaje.
(3) Trgovac koji ne može ispuniti obavezu iz st. 1 i 2. ovog člana dužan je da
proizvod povuče iz prodaje.
Član 23.
(1) Trgovac je obavezan da potrošaču prilikom prodaje proizvoda preda
propisane isprave, kao što su: deklaracija, spisak sopstvenih i ovlašćenih servisa,
certifikat, garantni list, uputstvo za sklapanje, uputstvo za upotrebu, upozorenje o
mogućoj opasnosti pri upotrebi i druge odgovarajuće podatke kojima se potrošač dodatno
upoznaje sa svojstvima proizvoda.
Iz clana 22/1 je jasno sta trgovac moraali tek na zahtjev potorosaca-dakle ako potrosac pita za kabl, tek tada trgovac objasnjava- ima/nema kabla/uticnice, ko montira itd...stav 2 -na izlozbenom uzorku pokazje potrosacu kako uredjaj radi, kako se spaja...a iz 23/1-iz papira koji idu uz uredjaj, treba da je vidljivo sve oko pitanja kabl/uticnica.
čl 25/2- pravo potrosaca na pisanu reklamaciju zbog drugih nedostataka uredjaja- npr, ako u papirima nema naznake da uredja nema kabla/uticnice, tada bi ovaj prigovor bio osnovan
član 26- u slucaju osnovanog prigovora- pravo potrosaca da izabere vid naknade, i obaveza trgovca da postupi po zahtjevu potrosaca
član 33-sadrzaj deklaracije- kako ga ja razumijem, morala bi da sadrzi podatak o kablu/uticnici
u smislu cl.39 i 40- sakrivanje/neobjavljivanje podatka o kablu/uticnice se moze smatrati obmanjujucom poslovnom praksom
Sumarno, smatram:
A- u deklaraciji mora biti podatak sta se sve isporucuje uz proizvod-bez kabla, sa solo kablom, sa kablom i uticnicom
B- trgovac mora obezbijediti ovlasteni servis koji ce uz dodatnu naknadu prikljuciti sporet-garancija postoji,ako je deklaracija uredna-jasna naznaka da nema kabla/uticnice- dodatni trosak neminovan
C-ako postoji ovlasteni servis, montaza na crno+ kvar=gubi se garancija; ako ga kojim slucajem nema, ili im treba xy dana da dodju, ja bih u takvoj situaciji snimio audio s kim iz servisa pricam, vrijeme razgvora i njihovu izjavu da nece doci danas, sutra najkasnije i ganjao bih meštra na crno(rizikovao)
D- nigdje u zakonu ne vidim tu glupu, blesavu pricu o obaveznom pakovanju u originalnu ambalazu, za slucaj povrata!!!!! Krvo bi im popio za ovo, da mi traze (vec jednom jesam prema Gorenje BiH, mislim da su me dobro zapamtili). Dovoljan i potreban je ovjeren garantni list. Smatram da ni racun nije potreban, jer se garantni list ovjerava pecatom radnje gdje je kupljen, sto je po prirodi stvari jasan dokaz KO je STA prodao i da je proizvod placen.
E- montaza sama po sebi-neki se sporeti isporucuju bez utikaca iz razloga ustede u proizvodnji, uz šatro priču- standard je da je spajanje direkno. Nisam cuo da se isporucuju i bez kabla.
Istina je da neke kuhinje imaju tu prikljucnicu za direktno spajanje, a druge uticnicu. I za plocu solo ili rernu solo- u pravilu ide 3-zilni monofazni kabl- plava i braon/crna- faza i nula-svejedno. te zutozeleni- uzemljenje. Ako su i ploca i rerna bez utikaca, tada se u gotovo 100% slucajeva ti kablovi spajaju direktno na prikljucnicu. Nije neki problem, ali treba paziti- odrediti koja je boja faza i za plocu i sporet, a koja nula, treba samo malo logike.
Prikljucnica- obicno je 3- fazna, sto znaci- 3 faze, nula i uzemljenje. Uzemljenje uvijek treba da je zutozelena. Zice faza su obicno u bojama- 3 crne ili 2 crne + 1 braon, a nula je plava. Moguce su i sasvim druge kombinacije boja za faze i nulu, zavisi ko je i kakav kabl postavljao. Cini mi se da je propis-PGP kabl 5 x 2,5 mm kvadratna (presjek kabla), sa bojama- 3 crne, jedna plava i jedna Ž/Z. Brifericom (tinjalicom) je lako provjeriti koje su faze a koja je nula, uzemljenje je jasno-Ž/Z.
E sad, nismo svi vicni, spretni ili sam svoj majstor, a neko ni nece, nebitno je li musko/zensko. npr. od moje supruge je nerealno ocekivati da ce bas ona spajati kabl sporeta na prikljucnicu :D
Meni se desilo: ugradni sporet- baška ploca, baška rerna, monofazni kablovi. Ploca sporeta je od rostfraja. Elektricar ih je spajao na prikljucnicu. Napravio je gresku- fazu iz prikljucnice doveo direktno na rostfraj ploce sporeta (sta je na sta spojio, ne znam davno je bilo, a instalacija je uredna), sve radi-ali, kad sam rukom dodirnuo rostfraj- prosvijetlilo me, prezivio- ocigledno :D
Last edited by kuli1961 on 23/08/2020 22:29, edited 1 time in total.
kuli1961
Posts: 2427
Joined: 06/08/2014 09:47
Location: Banja Luka

#16 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by kuli1961 »

@vjeshalica je postavila dobro principijelno pitanje, cini mi se da u ovoj temi treba razlikovati nekoliko okolnosti:
A) (ne)postojanje naznake da li se el. aparat isporucuje sa kablom i uticnicom, ili samo sa kablom bez uticnice ili bez kabla- obaveza iz ZZP da ili ne
B) ako je bez kabla ili sa kablom a bez uticnice, da li montaza podrazumijeva dodatnu naknadu i da li ta dodatna radnja ponistava garanciju
C) da li ta dodatna montaza, za slucaj nepravilnog spajanja i kvara proizvoda od strane neovlastenog serisa/majstora (izgranje/nefunkcionisanje necega- npr. ringla, rerna) ponistava garanciju
D) obaveza potrosaca da u slucaju vracanja robe, uredja umota u originalnu ambalazu
a tek pod E)- znati ili ne znati spojiti

Ovu materiju ne poznajem, pa sam ovlaš otvorio Zakon o zastiti potrosaca RS, vjerujem da su oba zakona identicni ili makar dovoljno slicni, pa evo samo nekoliko odredaba:
Član 22.
(1) Trgovac je dužan da potrošača, na njegov zahtjev, upozna sa svojstvima
ponuđenog proizvoda.
(2) Na izabranom uzorku proizvoda trgovac je dužan da prikaže rad i svojstva
proizvoda i dokaže njegovu ispravnost, a ukoliko to nije moguće, obavezan je da
potrošaču da detaljna uputstva i objašnjenja o proizvodu koji prodaje.
(3) Trgovac koji ne može ispuniti obavezu iz st. 1 i 2. ovog člana dužan je da
proizvod povuče iz prodaje.
Član 23.
(1) Trgovac je obavezan da potrošaču prilikom prodaje proizvoda preda
propisane isprave, kao što su: deklaracija, spisak sopstvenih i ovlašćenih servisa,
certifikat, garantni list, uputstvo za sklapanje, uputstvo za upotrebu, upozorenje o
mogućoj opasnosti pri upotrebi i druge odgovarajuće podatke kojima se potrošač dodatno
upoznaje sa svojstvima proizvoda.
Iz clana 22/1 je jasno sta trgovac moraali tek na zahtjev potorosaca-dakle ako potrosac pita za kabl, tek tada trgovac objasnjava- ima/nema kabla/uticnice, ko montira itd...stav 2 -na izlozbenom uzorku pokazje potrosacu kako uredjaj radi, kako se spaja...a iz 23/1-iz papira koji idu uz uredjaj, treba da je vidljivo sve oko pitanja kabl/uticnica.
čl 25/2- pravo potrosaca na pisanu reklamaciju zbog drugih nedostataka uredjaja- npr, ako u papirima nema naznake da uredja nema kabla/uticnice, tada bi ovaj prigovor bio osnovan
član 26- u slucaju osnovanog prigovora- pravo potrosaca da izabere vid naknade, i obaveza trgovca da postupi po zahtjevu potrosaca
član 33-sadrzaj deklaracije- kako ga ja razumijem, morala bi da sadrzi podatak o kablu/uticnici
u smislu cl.39 i 40- sakrivanje/neobjavljivanje podatka o kablu/uticnice se moze smatrati obmanjujucom poslovnom praksom
Sumarno, smatram:
A- u deklaraciji mora biti podatak sta se sve isporucuje uz proizvod-bez kabla, sa solo kablom, sa kablom i uticnicom
B- trgovac mora obezbijediti ovlasteni servis koji ce uz dodatnu naknadu prikljuciti sporet-garancija postoji,ako je deklaracija uredna-jasna naznaka da nema kabla/uticnice- dodatni trosak neminovan
C-ako postoji ovlasteni servis, montaza na
crno
+ kvar=gubi se garancija; ako ga kojim slucajem nema, ili im treba xy dana da dodju, ja bih u takvoj situaciji snimio audio s kim iz servisa pricam, vrijeme razgvora i njihovu izjavu da nece doci danas, sutra najkasnije i ganjao bih meštra na crno(rizikovao)
D- nigdje u zakonu ne vidim tu glupu, blesavu pricu o obaveznom pakovanju u originalnu ambalazu, za slucaj povrata!!!!! Krvo bi im popio za ovo, da mi traze (vec jednom jesam prema Gorenje BiH, mislim da su me dobro zapamtili). Dovoljan i potreban je ovjeren garantni list. Smatram da ni racun nije potreban, jer se garantni list ovjerava pecatom radnje gdje je kupljen, sto je po prirodi stvari jasan dokaz KO je STA prodao i da je proizvod placen.
E- montaza sama po sebi-neki se sporeti isporucuju bez utikaca iz razloga ustede u proizvodnji, uz šatro priču- standard je da je spajanje direkno. Nisam cuo da se isporucuju i bez kabla.
Istina je da neke kuhinje imaju tu prikljucnicu za direktno spajanje, a druge uticnicu. I za plocu solo ili rernu solo- u pravilu ide 3-zilni monofazni kabl- plava i braon/crna- faza i nula-svejedno. te zutozeleni- uzemljenje. Ako su i ploca i rerna bez utikaca, tada se u gotovo 100% slucajeva ti kablovi spajaju direktno na prikljucnicu. Nije neki problem, ali treba paziti- odrediti koja je boja faza i za plocu i sporet, a koja nula, treba samo malo logike.
Prikljucnica- obicno je 3- fazna, sto znaci- 3 faze, nula i uzemljenje. Uzemljenje uvijek treba da je zutozelena. Zice faza su obicno u bojama- 3 crne ili 2 crne + 1 braon, a nula je plava. Moguce su i sasvim druge kombinacije boja za faze i nulu, zavisi ko je i kakav kabl postavljao. Cini mi se da je propis-PGP kabl 5 x 2,5 mm kvadratna (presjek kabla), sa bojama- 3 crne, jedna plava i jedna Ž/Z. Brifericom (tinjalicom) je lako provjeriti koje su faze a koja je nula, uzemljenje je jasno-Ž/Z.
E sad, nismo svi vicni, spretni ili sam svoj majstor, a neko ni nece, nebitno je li musko/zensko. npr. od moje supruge je nerealno ocekivati da ce bas ona spajati kabl sporeta na prikljucnicu :D
Meni se desilo: ugradni sporet- baška ploca, baška rerna, monofazni kablovi. Ploca sporeta je od rostfraja. Elektricar ih je spajao na prikljucnicu. Napravio je gresku- fazu iz prikljucnice doveo direktno na rostfraj ploce sporeta (sta je na sta spojio, ne znam davno je bilo, a instalacija je uredna), sve radi-ali, kad sam rukom dodirnuo rostfraj- prosvijetlilo me, prezivio- ocigledno :D
kuli1961
Posts: 2427
Joined: 06/08/2014 09:47
Location: Banja Luka

#17 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by kuli1961 »

@vjeshalica je postavila dobro principijelno pitanje, cini mi se da u ovoj temi treba razlikovati nekoliko okolnosti:
A) (ne)postojanje naznake da li se el. aparat isporucuje sa kablom i uticnicom, ili samo sa kablom bez uticnice ili bez kabla- obaveza iz ZZP da ili ne
B) ako je bez kabla ili sa kablom a bez uticnice, da li montaza podrazumijeva dodatnu naknadu i da li ta dodatna radnja ponistava garanciju
C) da li ta dodatna montaza, za slucaj nepravilnog spajanja i kvara proizvoda od strane neovlastenog serisa/majstora (izgranje/nefunkcionisanje necega- npr. ringla, rerna) ponistava garanciju
D) obaveza potrosaca da u slucaju vracanja robe, uredja umota u originalnu ambalazu
a tek pod E)- znati ili ne znati spojiti

Ovu materiju ne poznajem, pa sam ovlaš otvorio Zakon o zastiti potrosaca RS, vjerujem da su oba zakona identicni ili makar dovoljno slicni, pa evo samo nekoliko odredaba:
Član 22.
(1) Trgovac je dužan da potrošača, na njegov zahtjev, upozna sa svojstvima
ponuđenog proizvoda.
(2) Na izabranom uzorku proizvoda trgovac je dužan da prikaže rad i svojstva
proizvoda i dokaže njegovu ispravnost, a ukoliko to nije moguće, obavezan je da
potrošaču da detaljna uputstva i objašnjenja o proizvodu koji prodaje.
(3) Trgovac koji ne može ispuniti obavezu iz st. 1 i 2. ovog člana dužan je da
proizvod povuče iz prodaje.
Član 23.
(1) Trgovac je obavezan da potrošaču prilikom prodaje proizvoda preda
propisane isprave, kao što su: deklaracija, spisak sopstvenih i ovlašćenih servisa,
certifikat, garantni list, uputstvo za sklapanje, uputstvo za upotrebu, upozorenje o
mogućoj opasnosti pri upotrebi i druge odgovarajuće podatke kojima se potrošač dodatno
upoznaje sa svojstvima proizvoda.
Iz clana 22/1 je jasno sta trgovac moraali tek na zahtjev potorosaca-dakle ako potrosac pita za kabl, tek tada trgovac objasnjava- ima/nema kabla/uticnice, ko montira itd...stav 2 -na izlozbenom uzorku pokazje potrosacu kako uredjaj radi, kako se spaja...a iz 23/1-iz papira koji idu uz uredjaj, treba da je vidljivo sve oko pitanja kabl/uticnica.
čl 25/2- pravo potrosaca na pisanu reklamaciju zbog drugih nedostataka uredjaja- npr, ako u papirima nema naznake da uredja nema kabla/uticnice, tada bi ovaj prigovor bio osnovan
član 26- u slucaju osnovanog prigovora- pravo potrosaca da izabere vid naknade, i obaveza trgovca da postupi po zahtjevu potrosaca
član 33-sadrzaj deklaracije- kako ga ja razumijem, morala bi da sadrzi podatak o kablu/uticnici
u smislu cl.39 i 40- sakrivanje/neobjavljivanje podatka o kablu/uticnice se moze smatrati obmanjujucom poslovnom praksom
Sumarno, smatram:
A- u deklaraciji mora biti podatak sta se sve isporucuje uz proizvod-bez kabla, sa solo kablom, sa kablom i uticnicom
B- trgovac mora obezbijediti ovlasteni servis koji ce uz dodatnu naknadu prikljuciti sporet-garancija postoji,ako je deklaracija uredna-jasna naznaka da nema kabla/uticnice- dodatni trosak neminovan
C-ako postoji ovlasteni servis, montaza na crno+ kvar=gubi se garancija; ako ga kojim slucajem nema, ili im treba xy dana da dodju, ja bih u takvoj situaciji snimio audio s kim iz servisa pricam, vrijeme razgvora i njihovu izjavu da nece doci danas, sutra najkasnije i ganjao bih meštra na crno(rizikovao)
D- nigdje u zakonu ne vidim tu glupu, blesavu pricu o obaveznom pakovanju u originalnu ambalazu, za slucaj povrata!!!!! Krvo bi im popio za ovo, da mi traze (vec jednom jesam prema Gorenje BiH, mislim da su me dobro zapamtili). Dovoljan i potreban je ovjeren garantni list. Smatram da ni racun nije potreban, jer se garantni list ovjerava pecatom radnje gdje je kupljen, sto je po prirodi stvari jasan dokaz KO je STA prodao i da je proizvod placen.
E- montaza sama po sebi-neki se sporeti isporucuju bez utikaca iz razloga ustede u proizvodnji, uz šatro priču- standard je da je spajanje direkno. Nisam cuo da se isporucuju i bez kabla.
Istina je da neke kuhinje imaju tu prikljucnicu za direktno spajanje, a druge uticnicu. I za plocu solo ili rernu solo- u pravilu ide 3-zilni monofazni kabl- plava i braon/crna- faza i nula-svejedno. te zutozeleni- uzemljenje. Ako su i ploca i rerna bez utikaca, tada se u gotovo 100% slucajeva ti kablovi spajaju direktno na prikljucnicu. Nije neki problem, ali treba paziti- odrediti koja je boja faza i za plocu i sporet, a koja nula, treba samo malo logike.
Prikljucnica- obicno je 3- fazna, sto znaci- 3 faze, nula i uzemljenje. Uzemljenje uvijek treba da je zutozelena. Zice faza su obicno u bojama- 3 crne ili 2 crne + 1 braon, a nula je plava. Moguce su i sasvim druge kombinacije boja za faze i nulu, zavisi ko je i kakav kabl postavljao. Cini mi se da je propis-PGP kabl 5 x 2,5 mm kvadratna (presjek kabla), sa bojama- 3 crne, jedna plava i jedna Ž/Z. Brifericom (tinjalicom) je lako provjeriti koje su faze a koja je nula, uzemljenje je jasno-Ž/Z.
E sad, nismo svi vicni, spretni ili sam svoj majstor, a neko ni nece, nebitno je li musko/zensko. npr. od moje supruge je nerealno ocekivati da ce bas ona spajati kabl sporeta na prikljucnicu :D
Meni se desilo: ugradni sporet- baška ploca, baška rerna, monofazni kablovi. Ploca sporeta je od rostfraja. Elektricar ih je spajao na prikljucnicu. Napravio je gresku- fazu iz prikljucnice doveo direktno na rostfraj ploce sporeta (sta je na sta spojio, ne znam davno je bilo, a instalacija je uredna), sve radi-ali, kad sam rukom dodirnuo rostfraj- prosvijetlilo me, prezivio- ocigledno :D
kuli1961
Posts: 2427
Joined: 06/08/2014 09:47
Location: Banja Luka

#18 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by kuli1961 »

ne znam sta se desava, 3 puta isti post, a drugacijeg izgleda, ne mogu obrisati visak.. ne zamjerite
User avatar
vjeshalica
Posts: 17166
Joined: 31/03/2019 14:56

#19 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by vjeshalica »

Hvala ti na iscrpnom i kvalitetnom odgovoru koji ima smisla i shvatio si poentu. Od ostatka ovaca i njihove ponude u zivotu da budu sisani :)
User avatar
teuta06
Posts: 1597
Joined: 28/03/2018 11:14

#20 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by teuta06 »

da li postoji neki mehanizam da se zalim na nedostupnost određenih tv kanala (kod kablovske), iako sam platila tu uslugu? konkretno mislim na ove zatamnjenje sadržaje kada su u pitanju serije, utakmice i sl.

da li tu mozemo primjeniti Zakon o zastiti potrošača
kuli1961
Posts: 2427
Joined: 06/08/2014 09:47
Location: Banja Luka

#21 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by kuli1961 »

NediM17 wrote: 24/08/2020 18:52 Treba bagru gonit' do Strazbura, sram ih bilo, forumsku perjanicu zajebat' za utikac, znaju l' oni posto je utikac, a tek majstor... :lol:
Nedim17-e, šala je šala, ali ti nije na mjestu, osim ako sam tvoj post pogresno razumio.
Vjeshalica je dala zaista dobar primjer sta i kako kada trgovac precuti nesto, sto je bitno za fnkcionisanje aparata, a shodno slovu zakona je morao da kaze.
Moguci primjer- kupis TV, isporucuje se bez kabla (onaj standardni M/Ž dvožilni), a trgovac ti ne kaze da se kabl kupuje zasebno, niti je to naznacio u deklaraciji. A ZZP je jasno rekao sta i kako mora biti.Da li bi i tada rekao- ajd nema veze?
A sto se tice gonjenja do Strazbura-igrom slučaja i prirodom mog posla, praksa ECtHR-a mi je maltene svakodnevnica. Da samo vidis kojim se na platformi principa stvarima Strazbur bavi- npr. slicaj protiv Francuske- pitanje je bilo da li je doslo do krsenja ljudskih prava aplikanta, Parizanina, koji je vlasnik psa i pariske vlasti su odredile gdje se psi mogu izvoditi i da vlasnici moraju kupit pseci "poop". Za nase pojmove mozda blesavo, glupo, smijesno, besmisleno, ali ECtHR je nasao osnova da ovome meritorno odlucuje...
Odavno je doslo vrijeme da trgovci shvate da nam ne cine uslugu time sto na prodaju neki proizvod, i da o tom proizvodu moraju navesti ama bas sve sto je od znacaja za trenutno i ispravno funkcionisanje prodate robe, i da snose zakonsku odgovornost ako nesto bitno prećute.
kuli1961
Posts: 2427
Joined: 06/08/2014 09:47
Location: Banja Luka

#22 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by kuli1961 »

vjeshalica wrote: 24/08/2020 11:32 Hvala ti na iscrpnom i kvalitetnom odgovoru koji ima smisla i shvatio si poentu. Od ostatka ovaca i njihove ponude u zivotu da budu sisani :)
:thumbup:
User avatar
vjeshalica
Posts: 17166
Joined: 31/03/2019 14:56

#23 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by vjeshalica »

kuli1961 wrote: 24/08/2020 21:22
vjeshalica wrote: 24/08/2020 11:32 Hvala ti na iscrpnom i kvalitetnom odgovoru koji ima smisla i shvatio si poentu. Od ostatka ovaca i njihove ponude u zivotu da budu sisani :)
:thumbup:
Sreća pa ima neko dovoljno pametan da još jednom pojasni poentu. :thumbup:

Nešto sam tražila po netu, i praksa iz Srbije također smatra sporno što trgovci prešute neke stvari, isti slučaj kao moj.

Nekome je to lakrdija, ali dok je ovaca biće i vune i naravno kompleksa. :roll:

Ne osporavam da je iz tehničkih razloga kabal onemogućen privremeno

Ali osporavam princip prešućenja da imam dodatni posao da zovem servis koji će naplatiti postavljanje kabla, i to ovlašteni, da se ne bi garancija izgubila, i općenito dodatni trošak koji je prikriven.
NediM17
Posts: 21640
Joined: 05/11/2009 11:49

#24 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by NediM17 »

Razlika izmedju inzenjera i pravnika, taj vas "pravni problem" ja inzenjerski rijesim za 5 minuta bez marke troska i sekunde sekiracije, dok vi ovdje pisete romane o sporetu i utikacu. Gubitak zivaca, energije, novca...
Ja bih do sada pojeo vec par rucaka s tog sporeta, a vas dvoje trazite "pravnu zastitu" i poentu.
Ja kad kupujem bilo sta dobro se raspitam da ne bi bilo neprijatnih iznenadjenja kad robu donesem kuci.
I ako joj nije ofirno nek' nam kaze kako je rijesila "problem",
A vi nastavite o "dovodjenju potrosaca u zabludu".
Jos ne kupih el. aparat bez kabla i utikaca,
User avatar
mayab
Posts: 27139
Joined: 06/03/2008 13:00
Location: SARAJEVO

#25 Re: Zakon o zastiti potrosaca pitanje

Post by mayab »

deny_s wrote: 23/08/2020 20:39
NediM17 wrote: 23/08/2020 20:28 Jebo vas kabl, drama oko kabla, ljudi isporucili kabl bez utikaca, mozda ga spajas direktno, mozda ces ga skopcati na jednofaznu, mozda na trofaznu. Svako iole pismen ko je zavrsio osnovnu skolu i imao opste tehnicko obrazovanje (OTO kad sam ja isao u skolu) trebao bi biti u stanju to uraditi. Razumijem, ima ljudi ne znaju, nece, nemaju vremena, onda zovnes majstora uzme ti min. cvaju za 10 min. posla, i neka, tako treba. Jbt. ljudi imaju domacinstvo, porodicu, ne umiju elementarne stvari uraditi. Ne znam ko im pokaza kako se djeca prave. Nisam ni elektricar, ni vodoinstalater, ni stolar, al' sam sposoban prikljuciti sporet, zamijeniti ringlu, grijac, postaviti i prikopcati el. bojler na vodu i struju, postaviti luster, zamijeniti uticnicu, zamijeniti gumicu na slavini ili slavinu komplet, sastaviti namjestaj koji dodje u dijelovima...
Vratila bi sporet zato sto nema utikaca :-)
:lol: :thumbup:
:thumbup:
Post Reply