no_sikiriki wrote: ↑11/05/2022 08:25
piupiu wrote: ↑11/05/2022 02:22
Prestrašno je to. Imam poznanicu koja se u sličnoj situaciji odlučila da zadrži dijete. Dijete je treba 24X7, nikakve funkcije ne može obavljati samo, muž ju je napustio kad je postalo evidentno kako će izgledati taj život. A stvarno je užas od života i za majku i za dijete, kojem se život sastoji od vegetiranja i potpune ovisnosti o majci. Ne zna čovjek šta bi rekao.
Ima onaj čuveni bioetičar/filozof, Peter Singer, on je pisao dosta o ovoj dilemi da li abortirati ili ne u takvoj situaciji. Mislim da je njegov argument otprilike da fetus može biti svjestan, ali nije svjestan sebe još neko vrijeme nakon što se rodi. Njegov primarni etički argument je utilitaristički - da oba bića u ovoj 'jednačini' imaju pravo da uživaju život - i ono koje je već rodjeno i ono koje bi se tek trebalo roditi. On smatra da je pogrešno ubiti bilo koje biće koje je imalo priliku do sada uživati u životu (na primjer, životinju zbog hrane), da bi onaj koji će se životinjom nahraniti nakratko uživao u njenom ukusu. Princip dugotrajne sposobnosti uživanju u životu ima primat.
Za biće za koju se unaprijed zna da neće doprinijeti ukupnom poboljšanju, nego će izazvati patnju i za novorodjeno biće i za ono koje ga radja, smatra da bi izbor trebao biti na roditelju. Gledajući ovaj slučaj za koji lično znam, slažem se s njegovim mišljenjem. Taj se izbor može posmatrati i kao prenatalna eutanazija, iako uvijek, naravno, ostaje pitanje pravo nerodjenog (ali nesvjesnog sebe) bića da samo odluči o tome.
Slažem se. Jako teška tema, ali mislim da već postojeći život uvijek treba da ima primat nad nerođenim djetetom. Rođenjem takvog djeteta 3 osobe pate, patiće ta žena i kad tog djeteta ne bude, ali bar ima neku šansu da živi koliko-toliko normalan život bez njega.
Gledala sam prije par godina jedan dokumentarac, gdje par ima dijete sa posebnim potrebama koje je nesposobno za samostalan život...i doktori im kažu da je šansa da se to ponovi minimalna, oni se odluče na drugo dijete, i nažalost i drugo dijete je isto kao prvo. I baš žena govori "mrzim kad mi ljudi kažu tebi se to desilo jer ti to možeš podnijeti". Užasno tužna priča.
Škakljiv je to teren jer se tiče doslovno života i smrti. A uključeno je uvijek više od jedne osobe. Ljudi se u ovakvim situacijama više pozivaju na emocije nego na razum.
Na stranu slatkorječivost, ali u toj Singerovoj filozofiji ne postoji kategorija dostojanstva ljudskog bića.
Ako postavimo stvari tako da je bezvrijedan život koji je nesposoban uživati (po čijem mjerilu?) onda pričamo možda o eugenici.
I koliko god tema abortusa bila teška, ako ćemo se voditi logikom da je biće koje je nesposobno brinuti se o sebi ili ne doprinosi društvu - bezvrijedno, zašto se zaustaviti samo na prenatalnom abortusu?
Nema mi logike. Jer po toj filozofiji roditelji (i društvo) bi trebali imati pravo "riješiti se" i rođenog djeteta koje se ne može brinuti o sebi, kao i staraca, pa i odraslih ljudi koji su obolili ili su iz bilo kojeg razloga nesposobni brinuti se o sebi.
A što se tiče "uživanja u životu" kao normativa, šta ćemo sa depresivnim ljudima? Stotine milijuna imaju psihičke poteškoće pored tjelesnog zdravlja i materijalnog blagostanja. Koliko se poznatih, lijepih, zdravih, situiranih, materijalno osiguranih, produktivnih, itd ljudi ubilo jer nisu osjecali da uživaju u životu?
A sa druge strane koliko imaš teško bolesnih, invalida od rođenja, ljudih za koje bi rekli da se samo pate, a u stvari su iskreno sretni i zadovoljni svojim postojanjem...
Ta kategorija sposobnosti i potencijala za užitak je duboko problematična , da ne kažem nemoralna. Time se isključuje nešto što je kroz povijest ljudskog roda propovijedala svaka religija a to je da je čovjek stvoren na Boziju sliku i da zbog toga ima neotuđivo dostojanstvo i neprocjenjivu vrijednost.
Nažalost, stvarni život nije ružičasta bajka. Ljudski život je pokušaj ostvarenja smisla postojanja ograničen tragedijom smrtnosti i krhkosti. Svačiji život je omeđen sa dva plača - plač pri rađanju i plač pri umiranju. I tome nitko ne može umaći nego se sa time svatko nosi boreći se da ostvari besmrtnost makar svojim djelima ili nalazeći smisao i u patnji.
Ovo nije laka tema. Tiče se sviju nas jer zadire u samo postojanje i vrijednost svakog ljudskog bića.
Meni bi netko (s pravom) mogao reći da mi je lako pričati jer nisam (dosad) imao bolesno dijete i da ne mogu znati kako bi se osjećao u takvoj situaciji. To je točno jer i nemogu znati. Ali sam okružen starijim osobama o kojima se treba brinuti kao i ljudima koji se pate i bore. Poznajem isto ljude koji imaju bolesnu djecu i iako se srce kida kad vidi takve situacije, ne vidi na njima čovjek da žale što su rodili to dijete ili da proklinju situaciju u kojoj su se našli. Vjerojatno se i tu razlikuje od situacije do situacije i od čovjeka do čovjeka, zato imam nemjerljivo poštovanje kada vidim roditelje sa teško bolesnom djecom kolikom ih ljubavlju obasipaju i koliku žrtvu podnose. To je nešto skoro neshvatljivo gdje čovjek može samo zastati i duboko se nakloniti.
Nije ovo bilo sa namjerom kao protu-abortus nego da ukažem na problematičnost tog stava da ljudsko biće ima vrijednost dok može uživati u životu i dok doprinosi. Mislim da je to duboko pogrešna logika, inače se ne bi trebali zaustaviti samo na abortusima. Nego bi se trebali rješavati i svih bolesnih psihičkih i fizičkih kao i ljudi koji imaju problema sa zakonom.
Tome onda nema kraja jer se pretvaramo u krvoločne životinje.