jefferson wrote:Alfons Kauders wrote:
Sorry, mislio sam da su vazniji u potencijalnom sukobu od Migova... Za obuku svakako nisu, ali ako zapuca - Kiowa ce Hrvatima vise "valjati" od Miga.
Air policing i trening ostaju, ali opet je upitno da li se jednoj Hrvatskoj ili Srbiji isplati dati milijardu kako bi imali eskadrilu cestitih aviona. Bison je ok na papiru, kao i ona Rumunsko-izraelska modernizacija, ali Indijci imaju strasnih problema u upotrebi (pogledaj gubitke koje imaju - zato i zure da izbace 21ice iz upotrebe). Drugim rijecima to je primamljiva opcija za one koji imaju veliku flotu 21ica... Ali ne vjerujem da bi se isplatilo Srbiji ili Hrvatskoj.
Drugi problem sa 21icom je sto je ogranicen. Ok, na Red Flag dobro prolazi, ali to je samo zrak-zrak... A na vjezbi ucestvuju moderniji multirole avioni koji nisu usko specijalizirani kao 21ica... Plus, ti avioni imaju dosta veci domet od 21ice, efikasnije turbofan motore, nose dosta vise korisnog tereta itd. Kao neki jeftini point defense presretac, Bison ima smisla, ali samo kada je dio vece strukture, kao kod Indijaca koji pored njega imaju jos masu multirole aviona, kao i jurisnika i drugih tipova.
Mislim da grijesis, Bison ima smisla upravo za zemlju kao HR. Nije skup, dijelova svugdje. Dolet? Koga briga, HR treba avion da stigne Boeing 737 ili eventualno, samo u Sci-Fi scenariju ide u borbu protiv MIG-29. Indijci gube Bisone jer ih koriste za napade na zemlju, losa logistika itd. U HR su nasljedili JNA mentalitet, i koliko lete oni imaju vrlo mal % nesreca.
Ono sto hocu reci, HR je dosta gledala kako je SLO prosla sa air policingom. Slovenci su pojeli pravo dobru kolicinu govana sa tim air policingom. Sada oni, pazi ovo, rade air policing sa Pilatusom do 3000m ne bil ustedili para kada im neka Cesna uleti i slicno. Mogli su do sada kupiti eskadrilu Gripena koliko su dali para italijanima i austrijancima i uz to treniraju njihove pilote. Tako ce i HR kada mi udjemo u NATO, naplacivat ce nama air policing.
Mislim na kraju imala je HR tu drugih opcija, mozda najbolja je bila onih 20 F4 iz njemacke cija je avionika na F-18 standardu. Tu su njemci trazili da oni rade odredjene servise, ali jbg, neko se u HR ugradio u ove ukrajinske MIg-21. Mogli su uzeti kanadske F-5, isto sa elektronikom na nivou F-18.
Medjutim, oni ako hoce dugorocno imati lovacku avijaciju, bez eskadrile polovnih F-16 ili novih Gripena nema nista. Gripen bi tu bio najbolja opcija s obzirom da je sat leta 2,800 eura.
Al opet se jebes ga vratimo na resurse i isplativost. Pogledaj kada Indijci planiraju poslati Bisone u penziju, ili Rumuni svoje Lancere. Oba su super odradjena i fakat su zahvalni na skoro svakom polju, al dzaba - ne mogu jos dugo. Da pricamo o 2000 ili eventualno 2005, onda ok. Danas je kasno, a vjerovatno je kasno i za F-4 i F-5.
Dodatni belaj kod sva tri modela je sto koriste turbojet motore (Tumanski u Migovima, GE J79 i J85 u F4 i F5), i nisu bas stedljivi. Phantom u biti ima duplo vise potiska od 21ice, i odrzavanje je dosta skuplje, da i ne govorimo o gorivu. F-5 je vazda bio lutka od aviona - zacas se servisira na zemlji, mal, lagan, visenamjenski, a motori jednostavni i sa dosta duzim zivotnim vijekom od ovih u Mig 21. Dzaba sve, prestari su.
Gripen je trenutno najbolja opcija, sto su skontali i Cesi i Madjari, jer znaju da su rahat nekoliko decenija. Zapravo, vrlo je moguce da ce to biti posljedni borbeni avion s posadom koji ce ikad nabaviti, a isto vazi za Srbiju i Hrvatsku. Pored Gripena, ima i ono korejsko cudo sto izgleda kao mali F-16, i onaj kinesko-pakistanski JF 17 - oba su strahota moderni i relativno jeftini, samo belaj sto jos uvijek nema polovnjaka, a Gripena ima
Meni nikako nije jasno da se za air policing koriste avioni s posadom. Mislom ok trenutno, ali dugorocno nema smisla, samo sto trenutno nema dronova koji bi mogli raditi isto.