Rogatica

Svakodnevna dešavanja u Goraždu, Višegradu, Foči, Vlasenici, Han-Pijesku i ostalim mjestima regije.
Post Reply
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#51 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Romi sa Pogledala
autor: MD
Image
Romi u Rogaticu su doselili na pocetku 19. stoljeca iz Novopazarskog sandžaka (koji je tada pripadao Bosanskom ejaletu) i nastanili se u selu Pogledala, nedaleko od Rogatice, Tu su živjeli sve do početka Drugog svjetskog rata u tridesetak kuća. Prije rata na Pogledalima, u kućama Roma, bila je "kolonija rogatičke naive". Naši Romi su imali bijele zidove u kućama.koje su prekrivali divnim slikama sa jakih boja sa motivima iz Indije. Pored toga bili su poznati i po umjetničkim radovima u bakru. Imali su i svoj orkestar sa instrumentima : bubnjevi, violina, frula, gitara, prim... Vođa orkestra bio je Perveza a među najboljim muzičarima bili su Sefer i Čakar. Ekspert za bosanske Rome Rade Uhlik posjetio je Pogledala uoči Drugog svjetskog rata i ustvrdio da je to "neosporno najzanimljivije i najvitalnije cigansko naselje u Bosni".

Ljudi su vrlo radisni, sposobni, štedljivi, poštene kotlokrpe koje posjeduju izvanredan smisao za organizaciju. Nisu nomadi; stanuju u prilicno siromasnim kućama. U toploj sezoni od proljeća do jeseni putuju po cijeloj Bosni, na razne strane, željeznicom, svake godine traže posao... Većina je njih pismena i vrlo ljubomorno čuva svoj ciganski jezik.

Kad je nakon Drugog svjetskog rata ponovo dosao u Pogledala, Uhlik je zatekao pusto selo. “Danas je to selo potpuno zapusteno, a preživjeli Cigani pobjegli su u sjeverozapadnu Bosnu. " U ustaskoj drzavi istrijebljeno je ukupno 28 000 Roma.” Zahvaljujuci intervenciji visih muslimanskih svecenika," zapisao je Rade Uhlik, "sprijecen je jos veci pokolj bosanskih Cigana". Međutim, Rome iz Pogledala otjerao je iz jugoistocne Bosne srpski pokolj muslimana. Kvartovi Roma muslimanske vjere u mnogim gradovima jugoistocne, istocne i sjeverne Bosne prosli su kroz slicne strahote ubijanja i razaranja 1992. i 1993. godine. Poslije Drugog svjetskog rata, preživjeli rogatički Romi su se preselili u Kakanj, Zavidoviće i Teslić.

Image
Autor rekonstruisane ilustracije Mehmed A. Akšamija. Ilustracija je nastala digitalnom rekonstrukcijom foto dokumentarnog materijala koji je korišten za štampanje razglednica.
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#52 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

ROGATICA: PONAVLJANJE POVIJESTI I ULOGA „SPASILACA“

Image
Edina Bećirević
http://rogatica-bih.blogspot.com/2012/0 ... uloga.html

GENOCID U ISTOČNOJ BOSNI 1992.-1993.∗

∗Četvrto poglavlje iz knjige NA DRINI GENOCID, ISTRAŽIVANJE ORGANIZIRANOG ZLOČINA U ISTOČNOJ BOSNI, Edina Bećirević, Buybook, Sarajevo, 2009. Knjiga predstavlja adaptiranu doktorsku disertaciju pod naslovom „Genocid u istočnoj Bosni 1992-1993. god.: srpski politički, vojni i socijalni projekat“, koja je 24. 3. 2008. god. odbranjena na Fakultetu političkih nauka u Sarajevu.

ROGATICA: PONAVLJANJE POVIJESTI I ULOGA „SPASILACA“

Kao i u mnogim drugim gradovima Bosne i Hercegovine, scenarij koji je podrazumijevao uništenje Bošnjaka, njihove kulture i zatiranje njihovog nacionalnog identiteta bio je koordiniran i sistematičan. Jedan od argumenata u dokazivanju srpskog genocidnog plana jeste između ostalog i to da je svaki od napada na većinski muslimanske gradove i sela vođen na gotovo identičan način. Kao što smo već više puta naveli u ovom radu, sličnost u procesu provođenja genocidnog plana ne odnosi se samo na gradove i sela u Bosni i Hercegovini, već se može porediti i sa načinima izvođenja genocida u drugim državama, te različitim historijskim periodima. Rogatica ni prema čemu nije izuzetak. Genocid nad jednim narodom prati diskriminacija, zatim ubijanje prvo istaknutih članova društva, potom masovna ubistva, silovanje žena, osnivanje koncentracionih logora, uništavanje vjerskih spomenika i spomenika kulture, pljačkanje i oduzimanje imovine i slično.

Stoga, koji god element genocida da naglasimo u slučaju Rogatice, on neće biti specifičan u odnosu na ostale primjere genocida. Zločin genocida je veoma kompleksan državni projekat koji je potrebno dugo i pažljivo pripremati, ali je i za naučnu dekonstrukciju genocida neophodna detaljna analiza. U ovom radu, na primjeru genocida u Rogatici, naglasit ćemo samo nekoliko elemenata u tom procesu, a to su: posljedice nekažnjavanja genocida, surovost metoda istrebljenja i masovna ubistva, ulogu običnih ljudi pripadnika srpskog naroda u genocidnom procesu, sa posebnim akcentom na ulogu i mogućnosti „spasilaca“ u genocidnom procesu. Nekažnjavanje genocida uvijek ostavlja mogućnost da će se genocid ponoviti. Mnogi analitičari historijskim primjerima vodilo ponavljanju genocida.160

Karakteristika genocida je i indoktrinacija običnih ljudi i njihovo učešće u genocidu na različite načine. Nedavna stvarnost nas je naučila da je za izvršenje genocida neophodno uključiti sve slojeve stanovništva. To, naravno, ne podrazumijeva da su svi pripadnici naroda u čije ime se genocid provodi uključeni u genocid. U svakom genocidnom procesu postoji i određena kategorija stanovništva koji se nazivaju „spasioci“.161 Rogatica nam pruža primjer da je većina srpskog stanovništva u različitim kapacitetima bila involvirana u genocid, ali primjer jednog srpskog sela u okolini Rogatice pokazuje to da se određeni broj pripadnika srpskog naroda uspio oduprijeti genocidnoj ideologiji.

Čelebi Pazar (u prijevodu Gospodski Pazar) naziv je Rogatice iz osmanlijskog doba. Još u XVI vijeku ovaj otmjeni gradić dobija vodovod, javno kupatilo sa toplom i hladnom vodom, čaršiju, musafirhane, karavan-saraje, mektebe i medresu. Od XVI vijeka izgrađeno je i nekoliko džamija: Tekijska, Sinan-vojvodina, Oruč-agina, Arnaudija, Husejin-begova džamija, Careva džamija, Čaršijska Sudžaudinova džamija i Serhadija. U brojnim pokušajima da se bošnjačko stanovništvo eksterminira sa ovih područja, stradavale su i rogatičke džamije. Tokom Drugog svjetskog rata Rogatica je praktično sravnjena sa zemljom. „Od javnih objekata ostale su zgrade narodne osnovne škole, dvije oštećene i oskrnavljene džamije, Čaršijska i Arnautovića, te dvije crkve: pravoslavna i katolička.“162

U periodu 1992.-1993. godine, srpske snage su u Rogatici uništile gotovo sve muslimanske vjerske objekte. Munara na Arnautovića džamiji je srušena, a džamijska zgrada oštećena.163 Na području rogatičke opštine, osim muslimanskih vjerskih objekata u centru grada, stradale su džamije, imamske kuće i ostali vjerski objekti u džematima: Rakitnica, Godomlja, Kramer-Selo, Đedovići, Kovanj, Šljedovići, Lubardići, Živaljevići, Batovo, Košutica, Brda, Vragolovi, Kukavice, Šljedovići.164 Tokom Drugog svjetskog rata četnici su u okviru šireg procesa genocida nad muslimanima na području bivše Jugoslavije počinili genocid nad Bošnjacima Rogatice. Scenarij ubijanja bio je praktično isti kao 1992. godine. Kako je u svom istraživačkom radu zabilježio Agić, u Drugom svjetskom ratu Bošnjaci su stradali od svojih komšija. Borike iznad Rogatice bile su poznate po četničkoj tradiciji:

„Srbi, pravoslavci, prve komšije, najprije bi opkolili bošnjačko selo i stjerali mještane u jednu dvije kuće, zavisno od veličine sela i broja populacije. Muškarce bi, uz njihov „dobrovoljni“ pristanak, odvodili na boričku ergelu radi, navodno, nekih važnih poslova. Tu bi se tim našim ljudima gubio trag. Samo rijetki su uspjeli pobjeći sa boričkog strelišta. U selu su ostajale žene sa djecom. Teško je opisati kako su ostrvljene komšije mučile naše nane, žene, djevojke i djecu: zlostavljanje, silovanje, ubijanje, pljačka. Kad bi to četnici završili, sav pravoslavni živalj iz susjednh sela, sve što je moglo hodati, nešto ponijeti i povesti, nagrnuo bi kao čopor hijena na to bošnjačko selo, opljačkao sve što se moglo ponijeti, otjerao stoku i pokupio živad... Onda bi selo planulo i za nekoliko sati nestalo s lica zemlje.“165

Metodologiju zla u genocidu nad Bošnjacima dokumentirao je i Tucaković. Prema njegovom istraživanju, u uništavanju seoskog bošnjačkog stanovništva u području istočne Bosne primjenjivana je razrađena metodologija. Prvo su ih prijatelji Srbi nagovarali da predaju oružje, uz argument da će ih štititi četnici koji su kraljevska vojska.166 Prema pisanju Tucakovića: „Tamo gdje je oružje predato, stizale su odmah kaznene ekspedicije sastavljene od koljača. Za njima su išle gomile pljačkaša koje su na leđima i konjima nosile sve što su zaticali. Hvatali su prvo muškarce govoreći im da ih vode na „saslušanje u komandu“. Ubijali su ih međutim kod prvog potoka ili skrovitog mjesta“.167

Kako na području cijele Bosne i Hercegovine, tako i na teritoriji Rogatice, još 1991. godine postajalo je jasno da će se 1942. godina ponoviti, te da je došlo vijeme raskrinkavanja mita „bratstva i jedinstva“. Koliko je opasno kad narod ne posjeduje historijsko sjećanje pokazuje primjer Bošnjaka koji su ponovno nespremno dočekali ulogu žrtve. S druge strane, slučaj srpskog naroda također pokazuje koliko je opasno kada se historijsko sjećanje iskrivljuje i kada se njime manipulira. Već 1992. godine, u Rogatici kao i u drugim gradovima istočne Bosne, SDS uspostavlja paralelne, paradržavne organe vlasti, ekskluzivno srpske. Osniva se „Srpska skupština opštine“,168 a u junu 1991. Rogatica se uključuje u „Srpsku autonomnu oblast Romanija“. Još 16. maja 1991. u Rogatici su, zbog raspodjele funkcija u SJB, nikle prve barikade. U jesen 1991. godine, Rajko Kušić, sin poznatog zločinca iz Drugog svjetskog rata, promoviran je u vojvodu rogatičkog kraja. Borička visoravan, na kojoj su se još od 1991. godine vojno organizirali rogatički četnici, poslužila je za naoružavanje Srba tog kraja.

Uvertira u ubijanje Bošnjaka rogatičkog kraja bio je 30. mart 1992. godine, kada su Srbi tražili podjelu policije na srpsku i bošnjačku. Većina Srba iselili su civilno stanovništvo, žene i djecu, ostali su samo mobilizirani, vojno sposobni muškarci. Kako potvrđuje Zoran Bojević iz Rogatice: „Odveo sam ženu i dijete u martu u Bajinu Baštu iz bezbjednosnih razloga.169

Nakon što su srpske snage iz Rogatice iselile žene i djecu srpske nacionalnosti, 15. maja počelo je granatiranje grada. Prvo su granatirani dijelovi sa većinskim muslimanskim stanovništvom. Kada su srpske komšije ponovno počeli pozivati Bošnjake da se skupe u srednjoškolskom centru u Rogatici, uz objašnjenje da im samo tako mogu garantirati sigurnost, Bošnjaci su poslušali. Mislili su da ih komšije iz iskrene brige pozivaju da se sklone, jer im samo tako mogu garantirati život. Jasmina Delija je u srednjoškolski centar otišla među prvima, sa mužem i dvoje djece. Tamo je zatekla oko 50 ljudi, a naknadno ih je dovedeno još oko 300. Svi su bili bošnjačke nacionalnosti. Zajedno sa ostalim ženama i djecom, Jasmina i njena djeca razmijenjeni su 8. avgusta 1992. godine. Radno sposobni muškarci ostali su u logoru. Njen muž ubijen je zajedno sa ostalim muškarcima koji su ostali u logoru.170 Nadža Isaković također je povjerovala da će u srednjoškolskom centru u Rogatici biti zaštićena. Preko megafona koji se nalazio na transporteru, srpsko rukovodstvo ih je pozivalo da se sklone u srednjoškolski centar jer će tamo biti sigurni. „Međutim, ispostavilo se da je to bio logor“, kaže Nadža Isaković.171 Kako dalje tvrdi Nadža Isaković, zlostavljanja zarobljenika činili su rogatički Srbi, koji su bili maskirani. Nadža Isaković imala je sreću da nije bila među brojnim mladim ženama i djevojkama koje su srpski vojnici odvodili iz srednjoškolskog centra i silovali ih. Ali, dok se prisjećala svog zatočeništva, na njenom licu bili su vidljivi strah i susjećanje koje je trpjela kad god su odvodili druge zatvorenice.172

Dodatni razlog zbog kojeg su Bošnjaci praktično dobrovoljno došli u zatočeništvo u kolektivni smještaj srednjoškolskog centra nudi Agić: „Da bi sve to izgledalo što uvjerljivije, da bi Bošnjaci vidjeli da im Srbi žele dobro, da su iskreni u svojim izjavama, u kolektivni smještaj krenulo je i nekoliko Srba sa porodicama.“173

Zašto su Bošnjaci vjerovali svojim komšijama Srbima usprkos strašnom iskustvu iz Drugog svjetskog rata, u kojem su rogatički četici počinili masovne zločine nad Bošnjacima? Možda je to zbog toga što je od 1945. godine kolektivnom sjećanju Bošnjaka nametnut mit o bratstvu i jedinstvu koji nije bio kompatibilan sa sjećanjem da su prve komšije Srbi najčešće bili organizatori i izvršioci masovnih ubistava. S druge strane, Srbi su razvili mehanizam negiranja, kako historije iz Drugog svjetskog rata, tako i zločina koji su počinjeni u periodu 1992.-1995.

Mile Ujić bio je načelnik vojnog odsjeka u Rogatici 1992. godine. Prema sopstvenim riječima, išao je u posjetu prijateljima u srednjoškolski centar u Rogaticu, gdje su Bošnjaci, u njegovoj interpretaciji, smješteni radi sigurnosti. „Pitao sam ih da li ima nekih problema. Svi su rekli da nema problema, da je hrana dobra i da im fali samo cigara“, izjavio je na Sudu BiH, gdje je svjedočio u svojstvu svjedoka odbrane ratnog zločinca Dragoja Paunovića.174 Ujić, međutim, potvrđuje da je već dan nakon njegove posjete srednjoškolskom centru čuo za ubistva civila. Kada je pokušao da otkrije više, načelnik policije mu je rekao da ne pita puno jer bi mogao loše proći.175 Sudski procesi na površinu veoma često izvuku ono što svjedocima stoji u podsvijesti. Svjedok Goran Kozić o stradanju civila muslimana navodno je čuo mnogo kasnije na radiju Bosne i Hercegovine. On kaže: „O tom događaju se malo, gotovo nikako pričalo na našoj strani“.176

Ubijeni i preživjeli ,,živi štitovi“

Iz iskaza svjedoka srpske nacionalnosti u slučajevima procesuiranim pred Sudom BiH može se zaključiti da su stanovnicima Rogatice bila poznata ubistva Bošnjaka sa područja teritorije Rogatice. Međutim, o tome se nije govorilo. Jedan od načina ubistva Bošnjaka jeste metoda „živog štita“. Naime, srpski vojnici su zarobljenike iz logora Rasadnik i srednjoškolskog centra odvodili kao žive štitove u pokušajima da poraze branitelje rogatičkih sela koji su se tokom jula i avgusta samoorganizirali i uspjeli osloboditi ranije okupirana bošnjačka sela Šljedoviće, Solakoviće i Starčiće.177 Prema riječima Agića, četnički vojvoda Rajko Kušić tražio je da mu se u Koziće dovede tridesetak zarobljenih Bošnjaka, „a svojim komandirima naredio je da pripreme jedinice za 'odlučujući napad i potpuno uništenje šačice Alijinih bojovnika'. Zarobljeni Bošnjaci su u toj pripremi trebali biti 'živi štit' koji će ići ispred četničkog streljačkog stroja i neutralisati eventualna minska polja“.178

Bošnjaci su vezani konopcem po dvojica-trojica zajedno i natjerani prema Tušinama, Jačenu i Brčigovu. Akcija srpskih snaga je propala nakon što su branitelji snažno zapucali sa odbrambenih položaja iz Brčigova, tako da se srpska pješadija morala povući. Ranjeno je nekoliko Bošnjaka. Zbog neuspjeha ove akcije, u kojoj su ranjeni i srpski vojnici, svi Bošnjaci iz „živog štita“ su strijeljani.179 Međutim, trojica Bošnjaka preživjeli su strijeljanje. U to vrijeme nisu se nadali da će jednog dana imati priliku svjedočiti o tome u Sudu Bosne i Hercegovine.

Ago Kapo, zvani Kapetan, iz sela Borovsko, bježeći pred srpskim napadima, u avgustu 1992. godine uhapšen je u selu Žljebovu kod Sokoca, te odvezen u logor Rasadnik.180 Nekoliko dana zajedno sa ostalim zarobljenicima bio je na radnoj obavezi, čistio je grad i stanove srpskim vlastodršcima. Pet dana nakon radne obaveze manjim autobusom odvezli su ih u selo Duljevac. Tu su ih vezali u živi štit u kojem su proveli dva sata. Dragoje Paunović predvodio je grupu srpskih vojnika kojima je naredio da vezane Bošnjake strijeljaju. Ago Kapo nije mogao svojim ubicama gledati u lice, jer su 12 srpskih vojnika koji su izvršavali naređenja nosili čarape na glavi. Jesu li bili svjesni nečovječnosti tog čina, ili su možda znali da „savršen zločin“ ne postoji? Jedini koji je vjerovao da učestvuje u „savršenom zločini“ bio je Dragoje Paunović, zvani Špiro. Sedamnaest godina nakon strijeljanja nemoćnih i vezanih bošnjačkih „živih štitova“, zločinac Dragoje Paunović sjedio je na optuženičkoj stolici u Sudu BiH i slušao svjedoka Kapu koji je potvrdio da optuženi, za razliku od drugih vojnika, nije nosio kapu na glavi. Tog avgustovskog dana strijeljano je 27 nevinih Bošnjaka.181

Svjedok Armin Bazdara bio je u istom redu za strijeljanje kao i Ago Kapo.182 Nakon što je pogođen u nadlakticu, uspio je uložiti maksimalnu snagu da bi ostao miran. Četnici nisu primijetili da je preživio. Ležao je bez glasa, dok je osluškivao jauke i pucnjavu. Srpski vojnici su pojedinačno ubijali one za koje su primijetili da su živi. U jednom trenutku čuo je kako glas sa motorole pita: 'Ko to puca', a glas koji je držao motorolu jasno je odgovorio 'Špiro puca'. Nakon izvjesnog vremena Armin je potrčao. Srpski vojnici pucali su za njim, ali ovaj put bezuspješno. Kad je iznemogao od gladi i gubitka krvi stigao na brežuljak iznad nekih vikendica, u magnovenju je vidio neke vojnike. S obzirom da nije više imao snage da trči, bio je spreman da se preda, ali... bili su to vojnici Armije Bosne i Hercegovine.183 stav 1. tačka h) u vezi sa tačkom a) i k) Krivičnog zakona Bosne i Hercegovine. Dragoje Paunović Špiro proglašen je krivim za strijeljanje 27 Bošnjaka na području opštine Rogatica i osuđen na kaznu dugotrajnog zatvora u trajanju od 20 godina.

„Spasioci” ili čuvari čovječnosti

Doktor Zoran Gavrić bio je jedan od Srba koji je sa svojim bošnjačkim sugrađanima dijelio ljudsku naivnost i nerazumijevanje opasnosti od srpskog nacionalizma. Dr. Gavrić, porijeklom iz Visokog, godinama je radio kao stomatolog u Domu zdravlja „Ragib Džindo“ u Rogatici, a bio je poznat po svojoj druželjubivosti.184 Jednog martovskog dana 1992. godine, dr. Gavrić i Ćamil Poljo, medicinski tehničar, vjerojatno ponukani napetom atmosferom koja je obuzela Rogaticu, potražili su utjehu u alkoholu. Dan kasnije, dr. Zoran Gavrić malo čega se sjećao. Znao je samo da su on i Ćamil Poljo svratili u kuću mjesnog učitelja na Borikama.185

Međutim, nakon što ga je njegov drug Mile Balčaković, seoski učitelj, pozvao telefonom da dođe po Ćamila, nije se dvoumio ni trena. Sa Borika se dr. Zoran Gavrić nikada nije vratio. Poznato je da je Ćamil Poljo ubijen te večeri na Borikama, a mrtvo tijelo dr. Zorana Gavrića prepoznato je nekoliko dana kasnije u bolnici na Sokocu. A o detaljima njegove smrti Rogatičani ni do danas nisu mnogo saznali, osim 'da je dr. Zoran stigao do Milove kuće i da su zajedno otišli u hotel Borike u kojem je bila baza Rajka Kušića i njegovih četnika. Tu se dr. Zoranu Gavriću gubi svaki trag'.186 Uvjerenja dr. Gavrića zbog kojih nije poštivao pravila etničkog SDS ekskluziviteta i u prijateljstvu nije pravio razlike između Srba i Bošnjaka, dijelio je tek mali broj Rogatičana Srba.

Oni koji su preživjeli strijeljanja i gledali smrti u oči 26. maja 2006. godine, zajedno sa ostalim žrtvama srpskih zločina, imali su priliku osjetiti moralnu satisfakciju što je zločin osuđen. Tog dana donesena je presuda zbog ratnog zločina protiv čovječnosti iz člana 172. stav 1. tačka h) u vezi sa tačkom a) i k) Krivičnog zakona Bosne i Hercegovine. Dragoje Paunović Špiro proglašen je krivim za strijeljanje 27 Bošnjaka na području opštine Rogatica i osuđen na kaznu dugotrajnog zatvora u trajanju od 20 godina.

„Spasioci” ili čuvari čovječnosti

Doktor Zoran Gavrić bio je jedan od Srba koji je sa svojim bošnjačkim sugrađanima dijelio ljudsku naivnost i nerazumijevanje opasnosti od srpskog nacionalizma. Dr. Gavrić, porijeklom iz Visokog, godinama je radio kao stomatolog u Domu zdravlja „Ragib Džindo“ u Rogatici, a bio je poznat po svojoj druželjubivosti.184 Jednog martovskog dana 1992. godine, dr. Gavrić i Ćamil Poljo, medicinski tehničar, vjerojatno ponukani napetom atmosferom koja je obuzela Rogaticu, potražili su utjehu u alkoholu. Dan kasnije, dr. Zoran Gavrić malo čega se sjećao. Znao je samo da su on i Ćamil Poljo svratili u kuću mjesnog učitelja na Borikama.185

Međutim, nakon što ga je njegov drug Mile Balčaković, seoski učitelj, pozvao telefonom da dođe po Ćamila, nije se dvoumio ni trena. Sa Borika se dr. Zoran Gavrić nikada nije vratio. Poznato je da je Ćamil Poljo ubijen te večeri na Borikama, a mrtvo tijelo dr. Zorana Gavrića prepoznato je nekoliko dana kasnije u bolnici na Sokocu. A o detaljima njegove smrti Rogatičani ni do danas nisu mnogo saznali, osim 'da je dr. Zoran stigao do Milove kuće i da su zajedno otišli u hotel Borike u kojem je bila baza Rajka Kušića i njegovih četnika. Tu se dr. Zoranu Gavriću gubi svaki trag'.186 Uvjerenja dr. Gavrića zbog kojih nije poštivao pravila etničkog SDS ekskluziviteta i u prijateljstvu nije pravio razlike između Srba i Bošnjaka, dijelio je tek mali broj Rogatičana Srba.

Sahrani dr. Gavrića prisustvovalo je tek desetak Srba i više stotina Bošnjaka.187

Nažalost, u sjećanjima rogatičkih Bošnjaka priča o dr. Zoranu Gavriću jedna je od rijetkih koja je primjer čuvara principa humanosti u srpskom narodu. Međutim, Bošnjaci iz sela Mađer u okolini Rogatice imaju mnogo bolja iskustva. Komšije Srbi iz susjednog sela Rasput Njive početkom maja obavijestili su ih da bježe u šumu i da se sklone od „četnika“. Potom su svoje susjede Bošnjake pričekali u maloj dolini, skriveni od pogleda. „Tu nas je čekala grupa mještana. Rekli su nam da tu moramo ostati do mraka i da ne možemo ulaziti u njihovo selo dok se vidi, jer se ne zna odakle ko posmatra i šta ko smjera. Tek kad padne mrak, oni će nas uvesti u svoje selo“.188 Noći su Bošnjaci provodili u srpskom selu, a s prvom zorom krili su se u šumi, gdje su im susjedi Srbi donosili hranu i prekrivače. Ali, pošto su „spasioci“ u srpskom narodu bili manjina među Srbima u rogatičkom kraju, i oni su bili u opasnosti. Jednog jutra, jedan od komšija obavijestio je Bošnjake koji su se krili: 'Jutros su nam četnici rekli da više ne smijemo ovako intervenisati, da ih ne smijemo sprečavati u izvršavanju njihovih zadataka'.189

Prisjećajući se tih događaja, petnaest godina kasnije, Borivoje Lelek iz sela Rasput Njive ni sam ne zna zbog čega su stanovnici ovog sela u opasnost dovodili svoje živote da bi zaštitili komšije Bošnjake. Samo zna da bi ponovo, da se isto desi, stanovnici sela Rasput Njive isto postupili. Na naše pitanje da je selo Rasput Njive imalo partizansku tradiciju, Borivoje Lelek kaže: „Zapravo ne. Selo nije imalo ni partizansku ni četničku tradiciju. Selo Rasput Njive jednostavno nije imalo nikakvu vojničku tradiciju. Sa našim komšijama Bošnjacima uvijek smo se dobro slagali. Tako je i danas. Vratili su se oni, a vratili smo se i mi. Družimo se sa dubokim osjećajem međusobnog uvažavanja“.190 Primjeri doktora Zorana Gavrića, Borivoja Leleka i seljana iz sela Rasput Njive svakako zaslužuju dalja istraživanja. U analizama genocida uglavnom se velika pažnja posvećuje počiniteljima zločina i motivima, a veoma je malo studija koje istražuju uzroke koji ljude motiviraju da budu spasioci i spriječe genocidna djela. Motivi spasilaca u programima prevencije genocida mogli bi imati veoma značajnu ulogu.

160 Za pregled literature o opasnosti ponavljanja genocida vidi prvo poglavlje.

161 Za teorijska objašnjenja kategorije „spasilaca“, vidi peto poglavlje.

162 Faruk Kozić, „Rogatica - zločini i uništavanje kulturne baštine“ u Razaranje identiteta bosanskih muslimana, Centar za istraživanje ratnih zločina i zločina genocida nad muslimanima, Zenica, 1993., str. 229.

163 Isto, str. 229.

164 Muharem Omerdić, Prilozi izučavanju genocida nad Bošnjacima (1992.-1995.), El-kalem, Sarajevo, 1999.

165 Nusret E. Agić, Živi štitovi, Hod, Sarajevo, 1995., str. 39.

166 Šemso Tucaković, nav.dj., str. 38.

167 Isto.

168 Rogatica je osnovala Srpsku skupštinu opštine 26.12.1991. „po Uputstvu Glavnog odbora SDS-a“. Izvještaj o radu Skupštine opštine, broj 01/1-012-54/93, 1.10.1993. Arhiv ICTY.

169 Dokazni postupak odbrane u slučaju Paunović Dragoje, održan 28. 3. 2006. godine. Broj predmeta KT-RZ-9/05. Svjedočenje Zoran Bojević. Vidi: Almir Đozo, Izvještaj monitora, http //idc.org.ba/monitoring/Paunovic (pristupljeno 11.6.2007.)

170 Isto, Svjedočenje Jasmine Delija

171 Isto, Svjedočenje Nađe Isaković.

172 Isto.

173 Nusret E. Agić, nav. dj., str. 60.

174 Dokazni postupak odbrane u slučaju Paunović Dragoje, održan 28. 3. 2006. godine. Broj predmeta KT-RZ-9/05, Svjedok Mile Ujić, Vidi: Almir Đozo, Izvještaj monitora, http: //idc.org.ba/monitoring/Paunovic (pristupljeno 11.6.2007.)

175 Isto.

176 Isto, Svjedok Goran Kozić

177 Nusret E. Agić, nav.dj., str. 91.

178 Isto, str. 92.

179 Isto, str. 91.

180 Glavni pretres na Sudu BiH, u slučaju Paunović Dragoje, održan 06. 12. 2005. godine. Broj predmeta KT-RZ-9/05., Svjedočenje Kapo Ago. Vidi: Almir Đozo, Izvještaj monitora, http: //idc.org.ba/monitoring/Paunovic. (pristupljeno 11.06.2007.)

181 Isto.

182 Glavni pretres na Sudu BiH, u slučaju Paunović Dragoje, održan 06. 12. 2005. .go-dine. Broj predmeta KT-RZ-9/05. Svjedočenje Armin Bazdara. Vidi: Almir Đozo, Izvještaj monitora, http: //idc.org.ba/monitoring/Paunovic (pristupljeno 11.6.2007.)

183 Isto.

184 Nusret E. Agić, nav.dj., 34.

185 Intervju: Nusret E. Agić, Sarajevo, 21.5.2007.

186 Nusret E. Agić, nav.dj., str. 35.

187 Isto, str. 36.

188 Isto, str. 75.

189 Isto, str. 77.

190 Intervju: Borivoje Lelek, Rogatica, 29.5.2007.
Last edited by mirsad_d on 08/05/2014 18:13, edited 2 times in total.
User avatar
AmiĐa_Idriz
Posts: 41040
Joined: 21/05/2012 22:46

#53 Re: Rogatica

Post by AmiĐa_Idriz »

Mirso meščini da si ti ovdje sam :-)
User avatar
poznanik
Posts: 6749
Joined: 12/05/2010 16:18
Location: Novo Sarajevo

#54 Re: Rogatica

Post by poznanik »

AmiĐa_Idriz wrote:Mirso meščini da si ti ovdje sam :-)
Upravo juče sam pregledao ovu temu i zaista se prijatno iznenadio nekim informacijama za koje nisam znao, npr. za rudnik uglja, za jezero i branu na Prači, itd.
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#55 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Zaštitimo batovske ljepotane

http://rogatica-bih.blogspot.com/2012/0 ... otane.html

Image

Posljednjih dvadesetak godina pa prostoru Batova polja i njegove šire okoline obitava krdo divljih konja. Oni koje put nanese na ovo područje impresioniraće očaravajući prizor krda divljih konja, koji u potrazi za dobrom travom, solju i vodom dnevno pređu i na desetine kilometara. Ovo nisu izvorni divlji konji, nego su potomci domaćih konja koji su napušteni tokom ratnih događanja u ovom području. Teška srca, vlasnici napuštajući svoje domove su ih puštali na slobodu gdje su do danas opstali. Izdržljivost tih plemenitih životinja a i njihova inteligencija, pomogli su im da opstanu pod otvorenim nebom, prepušteni sami sebi i nemilosrdnim vremenskim uslovima. Srodili su se sa divljinom, gdje ih iz godine u godinu ima sve više, da bi danas njihov broj narastao na oko 300 - 400 grla. I
Na njima se vidi da je ova zima bila jako teška, ali je njihovo prisustvo, i to u ovolikom broju su istinska i nesvakidašnja atrakcija. Na prostranoj visoravni neprekidno borave, uglavnom slobodni od ljudi, pasući od proljeća do kasne jeseni i prvih snjegova sočnu planinsku travu, da bi zimi kopali kopitama da dođu do oskudnih suhih i smrzlih stabljika nepokošenih proplanaka i uvala.
Unatoč nepovoljnim vremenskim uvjetima, čestim napadima vukova, batovski ljepotani su opstali zahvaljujući velikom prostranstvu, bogatim pašnjacima i pristupačnim pojilištima koja imaju vode tokom cijele godine. A budući da nisu smetali ljudima niti im činili štetu, oni su ih uglavnom ostavljali na miru.
Batovski ljepotani su divlji ako se ima u vidu način njihovog života u divljini te se krdu ne smije naglo prilaziti, jer ako osjete da su ugroženi, konji mogu biti opasni za nepoželjnog gosta, pa makar se radilo i o čovjeku. Plahovitost je ono što ih na prvi pogled najviše razlikuje od pitomih konja.
Divlji konji u Batovu polju mogli bi biti jedna od vrlo značajnih turistički atrakcija ovoga kraja, ali nitko još nije napravio plan, da se ove prelijepe životinje napokon zaštite. Ovo je prilika prilike za ljubitelje životinja, ali i turističke radnike Rogatice da se angažuju...
Batovski ljepotani su sad su tu, uz nas, slobodni i razigrani. Izgledaju sasvim opušteno i ne slute da ih čeka neizvjesna budučnost, ako mi nešto ne promjenimo!

Image

Image


Image

Image
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#56 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Čekaj me...
Last edited by mirsad_d on 23/06/2013 19:54, edited 12 times in total.
flag
Posts: 349
Joined: 06/02/2007 00:36

#57 Re: Rogatica

Post by flag »

Evo i mojih sličica ovih ljepotana na Gnili
Image
Image
Image
Image
Dobrače
Image
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#58 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

dodao u Rogatica - BiH Mevludin Agić-Mele

Image
Image
Image
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#59 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Last edited by mirsad_d on 28/01/2013 00:14, edited 8 times in total.
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#60 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Džamija Nurije Milića u selu Mahala
autor: mirsad_d

Image

Ovu džamiju je izgradio prije rata (1987.g.) Nurija Milić u svom rodnom selu Mahali. Nuriju su ljudi poznavali kao čovjeka koji je čitav život prodavao novine, značke, tespihe i hamajlije ispred Begove džamije a povremeno i na teferičima, samo da bi svoj san ostvario. Svakodnevno je štedio samo da skupi dovoljno para da bi mogao sagraditi džamiju. Uz velika odricanja i uz velike prepreke u administraciji rogatičke opštine uspio je, izgradio je džamiju. Džamija je 1992 godine srušena, ali je od 2011.godine polahko počela obnova ove džamije uz pomoć dobrih ljudi.
U knjizi "Sarajevski proces 1983. godine" Nedžad Latić spominje i Nuriju; "Nurija se opirao policiji i glasno gundjao da ne da svoje muslimane. (Smatram da je to bio jedini javni protest protiv ovog procesa u Sarajevu. Muslimanskom Sarajevu! Nek se zna. Samo je hudi Nurija protestirao zbog njihova hapšenja!) Svi posjetioci su ušli i vrata sudnice se zatvoriše. Na holu među velikim stubovima ostali smo Nurija i ja.
Najedanput, kao da su bili markirani, iza stubova u holu pojavi se nekoliko ljudi u civilu. Prvog su zgrabili Nuriju. Odvukoše ga ka jednom kraju hola, ka advokatskoj komori. Čujem neki prasak. Nurija urliče i viče: "Marš! Marš! Pustite me!"
Image
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#61 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Tekijska džamija

Image
Tekijska džamija je, po svoj prilici, bila najstarija džamija u Rogatici. Nalazila se na lijevoj obali rijeke Rakitnice. Na tom je mjestu još u prvim decenijama desetog/šesnaestog stoljeća (između 1485 i 1512.g) podigao svoju džamiju Sinan-vojvoda kao prvu džamiju u naselju oko koje se razvila i istoimena mahala.
Vremenom je džamija dotrajala pa je na njenim temeljima neki Džafer-paša podigao novu (1663.g,) a godine 1870. iz temelja je obnovio šejhu’l islam Mehmed Refik-efendija Hadžiabdić, rodom iz Rogatice. Po njemu su je nazvali Šejhul-islamija. Uz džamiju je izgradio i mekteb. U zakladnici za novu džamiju, koja je datirana u Carigradu 21.oktobra 1870. god. kaže se izričito da je sagrađena na mjestu Džafer-pašine džamije. Datum gradnje nalazio se i u stihovanom hronogramu na kamenoj ploči više ulaza, koji je spjevao ondašnji sarajevski pjesnik Fadil-efendija Šerifović. Ova dža­mija nije bila velika (unutrašnji čisti prostor veličine 9,60 X 7,40 m) i zidana je od kamena. Kamena munara, dosta pomno oblikovana, potiče vjerovatno od Džafer-pašine džamije. Lijepu umjetničku vrijednost u toj džamiji činio je drveni strop i unutrašnja drvena galerija, sve izvedeno u rezbariji, po kojoj se naročito isticala velika rozeta ili sofraluk u intarziji na sredini stropa. U vanjskoj kompoziciji objekta vanredno je djelovao perforirani zid oko objekta koji je u vidu jače horizontalne lamele pružao krasnu dopunu vertikalno razvedenim linijama munare i stabla kraj nje. Nakon što je stradala u požaru 1943. godine nikad je niko nije obnavljao.
Image

Image
Serhadija, Tekijska i Oručagina džamija posle završetka Drugog svjetskog rata

Image
Natpis u stihovima na turskom jeziku isklesan je na kamenoj ploči i ispisan lijepim talik pismom, podloga natpisa je zelena, a slova pozlaćena, “Šejhu’l islam, Mevlana Refik, lijepih osobina, danonoćno se zalagao u vršenju dobročinstva. Ova bogomolja bijaše do temelja oronula, a koja je poznata kao Tekijska džamija, iz poštovanja prema rodnoj grudi svojih predaka, uloži trud i obnovi ovu džamiju. Istiniti mu je omogućioi olakšao njeno dovršenje, i Tako postigao lijepe dove odličnika i puka. Fadil joj distihom izreče kronogram, bivši muftija sagradio je lijepu bogomolju. Godina 1287./1870.”
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#62 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Last edited by mirsad_d on 28/01/2013 00:14, edited 6 times in total.
User avatar
spreca
Posts: 66518
Joined: 07/11/2006 19:31
Location: Na Spreci fatam ribe....... za guzicu

#63 Re: Rogatica

Post by spreca »

:thumbup: mirso_d..........i 90% nas nezna sta imamo i kave ljepote imamo .....samo nastavi
Almond
Posts: 150
Joined: 11/08/2012 22:34

#64 Re: Rogatica

Post by Almond »

mirsad_d wrote:Džamija Nurije Milića u selu Mahala
autor: mirsad_d

Image

Ovu džamiju je izgradio prije rata (1987.g.) Nurija Milić u svom rodnom selu Mahali. Nuriju su ljudi poznavali kao čovjeka koji je čitav život prodavao novine, značke, tespihe i hamajlije ispred Begove džamije a povremeno i na teferičima, samo da bi svoj san ostvario. Svakodnevno je štedio samo da skupi dovoljno para da bi mogao sagraditi džamiju. Uz velika odricanja i uz velike prepreke u administraciji rogatičke opštine uspio je, izgradio je džamiju. Džamija je 1992 godine srušena, ali je od 2011.godine polahko počela obnova ove džamije uz pomoć dobrih ljudi.

Šta je sa Nurijom,je li živ ?
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#65 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Rogatica – 20 godina od zločina
Edvin Kanka Ćudić | 22/08/2012

Rogatica nije poznato mjesto. Nalazi se na putu Sarajevo – Sokolac prema Višegradu, i tim putem ćete stići na granicu sa Srbijom. Smeštena je na samoj planini Romanija i do rata je bila mjesto sa većinski bošnjačkim stanovništvom. Kada danas prolazite kroz taj gradić, primjećuje se da u njemu nema života. Ulice su puste, poneki plakat Ratka Mladića, poneki grafit sa imenom Vojislava Šešelja, a ljudi su nezainteresovani za bilo kakav kontakt. Posla više nikako nema. Privreda je propala, a u zraku se osjeća nekakav čudan miris. Rekao bih da je to miris posla koji nije u potpunosti završen. Većina srpskog stanovništva, koje danas čini 90% ove općine, o ratnim zločinima i ne priča. Uopće se ne pitaju kako se moglo dogoditi da 60% bošnjačkog stanovništva jednostavno nestane iz tog gradića. U slučaju da ih pitate, dobit ćete odgovor: I oni su činili zločine nad nama.

To nije problem samo u Rogatici. Isti problem ćete pronaći i u Višegradu, Foči, Bratuncu i svim ostalim gradovima u manjem BiH entitetu. Svi ti gradovi, osim Bijeljine i Banja Luke, izgledaju vam kao divljina u odnosu na drugi dio Bosne i Hercegovine, gdje se ipak nalaze gradovi kao što su Sarajevo, Mostar, Tuzla, Bihać, Zenica…

Međutim, ove godine, po prvi put u 20 godina, održano je okupljanje kako bi se obilježili stravični zločini u ovom planinskom gradiću. Žrtve su koračale ulicama grada sa svojim transparentima, praćene pogledima iz lokalnih kafana i parkova. Današnji građani Rogatice dobacivali su svakakve riječi domicilnim stanovnicima koji su prolazili kroz svoj rodni grad. Ali, uz sva ta silna dobacivanja, nije bilo onih koji su željeli razgovarati. Srpska strana tvrdi da zločina nije bilo, a da se ratna historija Rogatice ne smije mijenjati. Ipak, bošnjačka strana drugačije tvrdi:

„Žrtva zločina je bio gotovo svako ko je bio tu, od starih i iznemoglih, do mlađih. Tukli su nas svim i svačim, čime su prije stizali. Gonili su nas na prisilan rad, silovali žene i djevojke. Bilo je nepodnošljivo to što su nam radili. Nismo imali nikakvih uvjeta, hrana nikakva, spavali smo na paletama. Kad se upravnik napije, onda, koga prije stigne, odvodi na isljeđivanje. Vraćamo se svi modri i krvavi. Meni je lično upravnik zatvora, Vinko Bojić, izbio dva zuba. Kada su nas tukli, psovali su nam balijsku majku i vrijeđali raznim pogrdnim riječima. To je bilo užasno za svakoga ko je bio tu. Najteže mi je bilo ubistvo Sejfe Mirvića…“

U rasadniku su zaklani Sejfo Mirvić i Omerhodžić Alija iz Goražda. Omerhodžić Alija je isječen motornom pilom, a Sejfo Mirvić isječen sa sjekirom, svjedoči jedan preživjeli logoraš. Međutim, da zlu bude još gore: „Sejfo Mirvić je sahranjen, a Alija bačen u propust od kanalizacije, to sam lično vidio i to nikada neću zaboraviti. Vinko Bojić je lično zlostavljao logoraše, Ljubinac iz Seljana (Kušić Rajko), Kanastravac Goran, Vuković Slaviša. Rajko Kušić je zaklao oko 20 muslimana. Lubarda Slavko i Lubarda Simo su zaklali moje amidžiće na kućnom pragu.“

Porodice žrtava i preživjeli logoraši položili su cvijeće ispred zgrade Srednjoškolskoga centra i na lokalitetu Rasadnik, gdje su tokom 1992. godine formirani logori, u kojima je bilo zatvoreno na stotine rogatičkih Bošnjaka, od kojih je veliki broj ubijen.

Ovom prilikom, iz Udruženja su istakli da je od 1992. do 1995. godine izvršen stravičan zločin masovnog sistematskog silovanja, ali da za zločine nisu uhićeni najodgovorniji, na čelu sa Rajkom Kušićem, kojem je Srbija dala utočište.

Pred nekoliko stotina preživjelih žrtava ovog zločina bila je i Bakira Hasečić, koja je upravo i organizirala ovo okupljanja u organizaciji „Žene – žrtve rata“. Hasečić je još jednom ponovila da su i u Višegradu, Foči, pa i Rogatici obrazovne institucije pretvarane u logore masovnog zatočenja, ali i ubijanja bošnjačkog i hrvatskog stanovništva. U masovnom protjerivanju, ubijanju i silovanju, pored lokalne paravojne formacije koju je osnovao Rajko Kušić, učestovali su arkanovci, šešeljevci, VRS te JNA.

Vlasti u Republici Srpskoj su sa negodovanjem gledale na obilježavanje ove godišnjice. Nakon Vlasenice, Bratunaca, Višegrada, Prijedora, Srebrenice, udruženja su podsjetila da se i u Rogatici dogodio genocid. Pored samo jedne presude za genocid u Srebrenici, žrtve nad kojima je počinjen zločin iz drugih općina tvrde da se genocid dogodio na području cijele Republike Srpske, te da je samo ime Republika Srpska diskriminatorsko, jer upravo pokazuje da je to entitet samo jednog naroda u Bosni i Hercegovini.

Da li će općina Rogatica ili pak Republika Srpska i njen predsjednik Milorad Dodik konačno podignuti spomenik žrtvama općine Rogatice, ili će to ostati još jedna od „famoznih“ i „pretjeranih“ priča rogatičkih muslimana, pokazat će vrijeme. Ono što je sigurno istinito, u manjem BiH entitetu, ali i u rogatičkoj općini, politika ne želi povratak prognanih, niti razvitak tih malih općina. Naime, stanovništvo još uvijek živi u dubokom jeku propagande, a političari naveliko kamionima nagrću svoje blago preko mrtvih ljudi u tim nesretnim gradićima.

Da zlu bude još gore, o ovim zločinima na području Rogatice ne priča se ni u Federaciji Bosne i Hercegovine. Upravo tako, BiH političari bilo koje nacionalne pripadnosti izbjegavaju razgovarati o ovom zločinu. Bosna i Hercegovina uopće ne mari za povratak prognanih ljudi na područja Republike Srpske.

Ipak, i u predmetu Radovana Karadžića svjedoci su tvrdili: “Nikada me u životu niko nije učio šta ću govoriti. Ja vas ne mrzim, a ovdje sam da pričam o svom bolu i onome što sam doživio – o tri i po mjeseca granatiranja i 17 mjeseci zlostavljanja od strane srpskih vojnika, srpske policije i četničkih jedinica iz Srbije” (Svjedok KDZ-051 Karadžiću).

I Rogatica je primjer neefikasnosti Bosne i Hercegovine kao države sa dva entiteta. Ona je i primjer nezainteresovanosti Republike Srpske za suživot sa bilo kojim drugim narodom.


Peščanik.net, 22.08.2012.
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#66 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Rogatica plače - Galib Lihić




Jednom kad se skupi stara raja.

Kada dođu oni kojih nema.

Kada srce rukama objema,



stegnem jako na početku kraja.

Jednom kad sve stane, kada prođe.

Kada Podljun zapjeva slobodi,

kad Tekija novog sina rodi,

ko će Zahrid mom drugu da dode.





A u grlu krik mi na tren stane,

R o g a t i c a p l a č e.

Neka nova bol u duši plane,

sve jače i jače.

Gračanica mutna kao tuga

u zaborav šalje oči, pjesmu, osmjeh

starog druga sve dalje i dalje.

Sve dalje i dalje ……



Naše srce snagu novu ima.

Mahala će starim sjajem sjati.

Zakula će rahmet duši dati,

za slobodu palim sinovima.

Jednom kada staro društvo dođe,

pa se sjeti na minula ljeta,

kada zambak i ljubav procvjeta,

sve što dođe mora i da prođe.



A u grlu krik mi na tren stane,

R o g a t i c a p l a č e.

Neka nova bol u duši plane,

sve jače i jače.

Gračanica mutna kao tuga

U zaborav šalje oči, pjesmu, osmjeh,

starog druga sve dalje i dalje.



Sve dalje i dalje ……
Last edited by mirsad_d on 27/01/2013 23:52, edited 6 times in total.
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#67 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Ženski nišan kod Tekijske džamije
http://rogatica-bih.blogspot.com/2012/0 ... amije.html
Image
Ovo je ženski nišan od kamena vapnenca, nađen na groblju iza Tekijske džamije, vjerovatno potiče s kraja XVIII vijeka. Taj nišan je vrijedan po svojoj ornamentici. Na čitavoj većoj plohi, koja koja prikazuje sviježu grančicu kako crpi sokove iz vodenog suda-ibrika. Tu se u stvari radi o tzv. motivu drveta života. Ovaj je motiv vrlo rijedak u našim krajevima, a u našem primjeru modifikovan je još u domaćem izrazui predstavljen zajedno sa ibrikom, dakle sa predmetom koji je uvijek bio prezentan, pa kao takavi ušao u sastav tog motiva
Image
Image
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#68 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Image

Gradske džamije u Rogatici

Grad Rogatica je prije Drugog svjetskog rata imala ukupno sedam džamija, i to šest od masivnog materijala i s kamenom munarom, a jednu od polumasivnog materijala i s drvenom munarom. Ni jedna džamija nije imala kupole. Svih sedam rogatičkih džamija po svojoj arhitekturi, munarama i unutrašnjim uredenjem, predstavljale su dragocjene spomenike islamske arhitekture i kulture. Njihovo uništenje je nenadoknadiv gubitak za Bošnjacko-muslimanski narod ali i za arhiktekturu ovih prostora uopće.
Od ukupno 7 džamija u gradu Rogatica kraj Drugog svjetskog rata dočekale su samo dvije i to. Arnautovića džamija i Čarsijska džamija, ali i kod njih su samo munare oni stari, originalni elementi. Tokom 1992 godine porušene su sve džamiji na teritoriji općine Rogatica. Tako su srušene ili zapaljene džamije u Rogatici(Arnaudija i Čaršijska), Žepi, Godimilju, Živaljevićima, Šetićima, Podgracu, Ðedovićima, Lubardićima, Šljedovićima, Brdima, Kovanju, Vragolovima, Kramer Selu, Batovu, Rakitnici, Mahali. Isto tako zapaljeno je ili porušeno 11 zgrada IZ, mejtefi, stanovi islamskih službenika na territoriji opštine Rogatica.
Last edited by mirsad_d on 01/12/2012 09:04, edited 2 times in total.
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#69 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Lovacko sijelo LD"Rogatica"

Last edited by mirsad_d on 28/01/2013 00:17, edited 6 times in total.
User avatar
FOČANSKI PROPISI
Posts: 2510
Joined: 11/04/2012 09:37
Location: JELEČ-BEČ

#70 Re: Rogatica

Post by FOČANSKI PROPISI »

Je li kad Mujo Isanović navraćao u Otricevo?
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#71 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

ROGATIČKA SINAGOGA (Havra)


Image
Ova mala Sinagoga je izgrađena i posvećena 1928. godine, a izvan upotrebe je od 1941. godine, kada su skoro svi Jevreji grada pobijeni (54 pred Drugi svjetski rat). Do 1928. godine, kada je u centru grada izgrađena sinagoga (u narodu nazvana "Havra"), Jevreji su bogosluženje obavljali u prizemlju zgrade Elizara Katane, kasnije i kod njegovog sina.
U Drugom svjetskom ratu Havra je dosta oštećena. Poslije rata, Havru nije imao tko i kome obnavljati i ona je prepuštena zubu vremena. Svojevremeno, bilo je prijedloga da se obnovi i preda kulturi Rogatice za galeriju slika i slične sadržaje. Dugo vremena služila je kao skladište ovdašnjeg trgovinskog poduzeća. Sinagoga je nažalost, srušena 2004.g, dakle poslije završetka rata od strane rogatičke vlasti (uz "blagoslov" jevrejske zajednice) koja je na taj način zatrla i tragove jevrejskog bitisanja na ovim prostorima.
Last edited by mirsad_d on 23/02/2013 01:01, edited 1 time in total.
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#72 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

"Zena 21" NTV Hayat, maj 1999 godina - Slikanje na svili major Asima Lihic

User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#73 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Turski natpisi XVI vijeka iz nekoliko mijesta u BiH
Mehmed Mujezinović
Image
Image
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#74 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Rogatica 1980 - Dokumentarni film
User avatar
mirsad_d
Posts: 135
Joined: 18/11/2010 22:50

#75 Re: Rogatica

Post by mirsad_d »

Post Reply