Da li je drzavna intervencije jedini preduslov za razvoj neke poduzetniceke ideje ili privredne djelatnosti? Postoje li metode, tehnike, tehnologije da se neki poduzetnicki poduhvat realizira a da on ne podrzumjeva "drzavu" kao jedinog i najaktivnijeg subjekta?
Kanton od 400 000 stanovnika ima 250 vinarija 1100 registrovanih vinograda i vinogradara i obradjuju oko 250 km2 vinograda. Skrecem paznju da se radi 250 kilometara kvadratnih, ne hektara ili duluma. To je kao da se sa Ivana do Neuma neprestano vozi kroz vinograd sirine 2 km. Svaka vinarija, vinograd, vocnjak, farma je i turisticka destinacija iz oblasti izletnickog turizma. Usluga je u osnovi jako jednostavna, ali broj aplikacija i kombinacija je jako veliki.
Neko je uredio izletnicki kamp sa nekoliko drvenih klupa i suncobrana, travnjak za djecu, neke farme imaju male zoloske vrtove domacih zivotinja za djecu (zecovi, pilici, patkica), neko je uredio bocaliste ili biciklisticku stazu oko i u vinogradu, vocnjaku farmi, neko je poribio jezerce od par duluma i djeca i rekreativci dolzae da uce ribarenje..
Korisnici ovakvih izletnickih usluga su mahom lokalci ali u turistickoj sezoni dozae kolone turistickih grupe koje hoce da obidju vinograde, vocnjake, ranceve, farme.
Turistu namjerniku se ni jedan od ovih usluga ne naplacuje direktno. Posjetilac nije obavezan kupiti vino, dzemove, ili bilo koji proizvod kojeg nudi poljoprivredno gazdinstvo, jedino ako se izletiste rezervise za grupe.
Ovakav oblik usluge imaju svi vinogradar, vocari, povrtlari, farmeri, pcelari ..nema ogranicenja.
Ako je u blizini banjsko lijeciliste u sklopu vinograda se gradi i hotel, kod susjednog povrtlara je restoran , rancer ima raznanj (BBQ).
Najveci probleme nase zajednice, pogotovo onog dijela koji bi trebali biti piioniri i lideri, je prevelika opsjednutost potrebom za obracunom sa drzavom i na najmanjem zarezu koji se negdje ukaze. 99 % tema na ovom portalu se zavrsi na drzavi ili politici.
Turisticki proizvod je u mnogim elementima specifican i tesko se moze koristiti metoda copy/paste. Mjenjac za golfa je u gram i milimetar isti bez obzira da li se proizvodio u Brezi, klagenfurtu ili Sangaju. MdDonaldsova pljeksavica isto.
Turizam je jako uslovljen lokalnim kontekstom i resursima sa jedne strane i potpuno nepoznatim kupcem.
Nas hedikep nije toliko u impotentnoj drzavi kolio u tome sto imamo ogroman deficit poduzetnih ljudi koji znaju dizjnirat konkurentan proizvod/uslugu i koji imaju hrabrosti da se ufate u poduzetnicko kolo.