Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Kulturna dešavanja, predstave, izložbe, festivali, obrazovanje i budućnost mladih...

Moderator: Chloe

Post Reply

Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Da
77
39%
Ne
123
62%
 
Total votes: 200

Niemand
Posts: 7944
Joined: 31/03/2014 01:55

#101 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Niemand »

Da, i? Jel uce? Uce. Jel koriste u skolama? Koriste. Jel zaborave? Zaborave. Zasto zaborave? Jer je ne koriste kasnije u zivotu.

Sva poenta price.

Ne mozes nikog kasnije natjerati da cita bas na cirlici. U skoli mozes i dok su u skoli i znaju je.

Brate, isto zidovima da govorim. Nisu djeca problem. Odrasli su. A i to je, kao i sve drugo, stvar izbora. Demokratija jel.
maher
Posts: 491
Joined: 07/11/2003 00:00

#102 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by maher »

bas iz razloga sto je toliko sporenja oko andrica neophodno je da bude dio lektire ... najgore je praviti se da ne postoji ili da se posmatra selektivno, od pljuvanja do ideologiziranja ... upravo zato je potrebno da bude u lektiri, ali uz pazljiv odabir djela i nacin tumacenja, u skladu sa uzrastom ... za to trebaju i odgovarajuci profesori koji su dorasli tome da se razgovara o svim aspektima jednog djela, od konteksta u kojem je djelo nastajalo do cinjenice da je to fikcija, a ne istorijski fakti ...
cinjenica je da ljudi vise pricaju o andricu nego sto ga citaju, i oni koji ga vole i oni koji ga ne vole ... najbolji primjer je cuveni citat "dodju tako vremena kada pametni zasute ...", koji se stalno pripisuje andricu, i to od ozbiljnih intelektualaca, ali niko da kaze gdje je andric to napisao ... i je li to uopste napisao ... kljucna stvar je da pisac cije je cjelokupno djelo bosna, bosanski gradovi i ljudi mora biti u lektiri ... pa kako god da su prikazani ... pametni ljudi moraju naci nacin da govore o takvim djelimai analiziraju ih ...
User avatar
Nurudin
Posts: 3324
Joined: 31/03/2013 07:25
Location: "Zli, dobri, blagi, surovi, nepokretni, olujni, otvoreni, skriveni, sve su to oni i sve između toga.

#103 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Nurudin »

wewa wrote:A zasto tako malo vjerujemo mladima, Nurudine, da nam je bliza ideja o cenzuri nego o diskusiji nakon pročitanog?

Nema knjige koju bih zabranila, da me se pita. Samo bih trazila od onih koji su zivote proveli istrazujuci knjizevnost da timski kreiraju programe lektire primjerene dobi djaka.
Dodjemo do nezgodnog dijela kad treba saciniti takav tim: zelimo li sposobne ili podobne ljude? Danasnjica nam zorno pokazuje za sta se nadlezni odlucuju.
Lijepo je prof.Muhić napisao da nije riječ o zabrani , nego o tome da se izbaci npr kao lektira .
Kako odgovoriti a ne stvoriti konfuziju u glavi mladih , kad uče npr na času istorije o "boju kod Banjaluke" kao o
velikoj pobjedi bosanske vojske nad austro-ugarskom , a na času književnosti čitaju o tome kao o nekoj sramoti,
kako Andrić to opisuje.
Andrić je za fakultetski uzrast i za obavezno objašnjavanje lika i djela pisca , kao i fenomen njegovog sindroma
begovskog kopileta , u kojem on svoje najdublje komplekse transferira na svoje likove, koji su uvjek bos.muslimani.
User avatar
piupiu
Posts: 16720
Joined: 05/01/2008 05:08

#104 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by piupiu »

m_l wrote:Slicnu inicijativu je imala r. Mubera Mujagić jos u proslom sistemu, a evo kako je zavrsila.
Ko još zna za Muberu Mujagić?

U pismu kojeg je 80-tih godina poslala beogradskom NIN-u tadašnja profesorica srpskohrvatskog jezika tražila je da se iz školskih udžbenika izbace stihovi Petra Petrovića Njegoša i Ivana Mažuranića.
Ne znam za druge, no mi nismo ni čitali Gorski vijenac, nego Luču mikrokozmа. Prva gimnazija, Sarajevo. Drugo, problem bivšeg jugoslovenskog i današnjeg bosanskog, srpskog i hrvatskog obrazovanja je što niko nikoga ne uči kontekstu. Po tim aršinima i Lorda Byrona bi trebalo izbaciti iz škola, al', eto, Englezi svojim srednjoškolcima objasne da je čiko pisao u drugom vremenu i kontekstu, sa starijim studentima fino izanaliziraju njegov orijentalizam, pa tako studenti engleskog govornog područja znaju za rasizam, orijentalizam, teorije o degeneričnim rasama koje su nekada bile 'naučno znanje' i znaju da su ta vremena prošla i da je Lord Byron bio prvenstveno proizvod osamnaestog i čovjek devetnaestog vijeka, te da je pisao iz vizure svoga vremena. Dakle, slažem se sa komentarom da se djeci čitanje takvih djela mora kontekstualno objasniti i da takva djela ne treba djeci predstavljati suviše rano. Nisam za cenzuru, ja sam za što šire obrazovanje sa što više rasprave, što više kritičkog razmišljanja i što više racionalnosti u pristupu materiji.

I na sve to, dodje ovaj dio teksta na koji se niko ni ne osvrnu:
Četiri godine prije nego će maja 2008. umrijeti, Mubera Mujagić živjela je u teškoj bijedi u Sarajevu bolesna, gladna, bez struje, vode, grijanja, telefona, penzije, zdravstvenog osiguranja i novca. Ne bi tu bilo ništa čudno da Mubera nije bila profesorica književnosti, poetesa i autorica 14 knjiga, članica Evropske akademije nauka, dobitnik četiri Velike zlatne medalje i trofeja Italije.
Na njenu dženazu niko iz Društva pisaca BiH nije došao.
Toliko.
Last edited by piupiu on 12/05/2017 02:45, edited 1 time in total.
User avatar
Nurudin
Posts: 3324
Joined: 31/03/2013 07:25
Location: "Zli, dobri, blagi, surovi, nepokretni, olujni, otvoreni, skriveni, sve su to oni i sve između toga.

#105 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Nurudin »

Nešto mi to miruhne na kvazinovinarstvo @piupiu.
Kako može biti bez penzije ako su svi dobili penzije , ne kontam?
User avatar
Sanjarko
Posts: 23720
Joined: 17/02/2015 19:32
Location: U snu

#106 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Sanjarko »

wewa wrote:
Altsa wrote: Svako dijete zna cirilicu jer ga uce u osnovnoj skoli (barem u KS). i nemoj da generalizujes. da su dijela njegosa i andrica koristena u genocidu nad bosnjacima to je svima jasno. medutim to nisu krivi ni njegos ni andric vec oni koji su ih koristili.
imam dvoje djece u obrazovnom sistemu u KS, pa mogu iz prve ruke tvrditi da djeca ne znaju nijedno pismo osim latinicnog, tj. djeca koja se uspjesno sluze drugim zvanicnim pismom nase zemlje krajem osnovne skole (tako da kompetentno i citaju i pisu cirilicu) mogu se nabrojati na prste jedne ruke, procentualno govoreci.

da se razumijemo, nastavnim planom i programom je obuhvacena cirilica, ali se toliko rijetko koristi da je sramota, a neznanje logicna posljedica. nema vise ravnopravne upotrebe obaju pisama kao u predratnom periodu.
Ne zna cirilicu vise od pola svijeta, i jel sad taj dio svijeta glup. Evo Amerikanci, Britanci, Francuzi, Izraelci, itd. sve glupani do glupana jer ne znaju cirilicu.

Sto se tice ovog, ukinut sve sto ne treba, a pola ovoga danas po skolama sto se buba na pamet i na sto se djeca tjeraju da bubaju napamet im ne treba. Mozda i vise od pola.

Bolje da uvedu predmet 'Kako programirati Robota da on radi a da ti M_da Hladis'.

Ko da se ne sjecate kako je u skoli bilo, samo bubanje napamet svega i pola nepotrebnih stvari. Sto vise prakse i prakticne nastave to bolje, i sto manje bubanja, a koga nesto zanima ima biblioteku i internet i kako danas kazu Shejha Gugla.
User avatar
Sanjarko
Posts: 23720
Joined: 17/02/2015 19:32
Location: U snu

#107 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Sanjarko »

broj dva wrote: Krasnopis slobodno izbaci, od ove omladine ako neko nesto i pise to je na tabletu, mobitelu, laptopu...
Inace pun nam je obrazovni sistem nepotrebnog i nabubanog znanja koje se kasnije sa merakom zaboravlja a fali dosta prakticni stvari, recimo upravo domacinstvo (pola muskaraca koji zavrse srednju skolu ne zaju jaje da ispeku).
A sto se tice zastite okoline, prva lekcija - ne bacanje namjestaja i bjele teknike u rijeke !!
Pa na domacinstvu ti je se prije samo skoro bubalo. Kako izmjeriti koliko kalorija da jedes dnevno itd. Samo sta sam na domacinstvu naucio je bilo sivanje, i to sam sad zaboravio jer malo ko to danas radi. Platis 2,3, 4, 5 km i usiju ti profesionalci.

Hajd malo da ih nauce kuhat, ali cisto sumnjam da ce ih naucit. Inace slabo se sta nauci u skolama. Mozda do 5 razreda, eventualno 6, vec u 7 i 8 pocnu problemi, pa i u srednjoj. Naravno ne kod svih.

U skoli se vecinom buba [uci napamet] da ne bude zabune.

Znaci sredit skole itd. ko u Americi i Njemackoj. Praksa sto vise i osnovana skola i srednja. I naravno poslije skola olaksati prekvalifikaciju ljudima. A ne da biroi rada samo popisuju skoro ljude za zdrastveno.

Da ih prekvalificiraju i doskolavaju citav zivot ko u Americi i Njemackoj.

Zato i jesmo tu gdje jesmo, i zato smo u banani.
julisiz es grant
Posts: 7469
Joined: 27/07/2008 23:34
Location: Oj Kupreško ravno poljce, što pozoba Crnogorce...

#108 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by julisiz es grant »

Sad sam uz ručak po ko zna koji put pročitao Andrićevu priču "Razgovor". Za koju kladim se većina "diskutanata" nikad nije ni čula, jer sve što od Andrića znaju je nabijanje na kolac i izmišljeni citat o vremenu kad se fukara obogati...bla, bla, bla.
Andrićeva najveća vrijednost su njegove kratke priče.Tu je neprevaziđen. Pa i "Ćuprija" je u biti skupina labavo povezanih priča.
Možda wewa ima drugačije mišljenje, ali bojim se da se njoj grebe za Andrićem, već valja pokazat blentave Bošnjake (sintagma koju jednom prilikom simpatični i tvrdoglavi fra Serafim izgovori, misleći na Bosance generalno) kao netolerantne i zaostale.
User avatar
Sanjarko
Posts: 23720
Joined: 17/02/2015 19:32
Location: U snu

#109 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Sanjarko »

Niemand wrote:
wewa wrote: Hvala ti za ovaj slagvort!
Mi koji smo je naucili kad je trebalo, nemamo potrebe za posebnim podsjecanjem. To je kao voznja bicikla ili plivanje, jednom nauceno ne nestaje.

U tome i jeste razlika pristupa ovog i ondasnjeg obrazovnog sistema: danas djeca zaboravljaju jer su ucili, ali nisu usvojili. Jednako vrijedi i za pravopis, i matematiku, i opce znanje. I u tome je najmanje njihove krivice, mi smo ih iznevjerili izmisljajuci toplu vodu i kvareci ono sto je valjalo samo da bi se pohvalili reformom.
Jednom nauceno ne nestaje?

Hajd fino. Sta da ti kazem nakon toga. :roll:

Nauci djecu cirilicu po svojoj metodi il kako su tebe vec ucili, pa eto provjeri jel to bas tako.

Daj ba wewo, o cemu pricas.
:lol:

Sta kaze ne zaboravi se. :lol:

Ljudi nisu godinama vozili biciklo pa ih strah da nisu zaboravili vozit biciklo i nece zbog toga na njega.

A da cirilicu ne zaborave. Evo ja je znam. Samo stampanu, pisana vec problem skroz je zaboravio, i mrsko mi je citat skroz. Mrsko mi je vidit. Jednostavno sto starim mozak tezi izgleda laksem, jednostavnijem.

https://sh.wikipedia.org/wiki/Avogadrov_broj

Relevantno ali samo za Hemicare, za 99% populacije ne.
User avatar
Sanjarko
Posts: 23720
Joined: 17/02/2015 19:32
Location: U snu

#110 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Sanjarko »

Niemand wrote:Ljudi zaborave maternji jezik ako ga ne koriste i ne cuju oko sebe apsolutno nigdje kamoli sta drugo, al ono, jednom nauceno ne nestaje.

Sto ne mogu uciteljskih fazona.
A nauce drugi. Evo preko televizije ja kad sam bio dijete naucio engleski, italijanski, portugalski i spanjolski da ih razumijem, u skoli usavrsio engleski ostale ne i jos sam na televiziji i malo francuskog i njemackog naucio iako nisam bas puno njima bio izlozen.

Ali ovo fakat sto kazes. Mit zesci, ono urnbani mit. 'Jednom nauceno, ne nestaje'. :-)

Ljude opuca mozdani pa zaborave zbog ostecenja mozga pricat, jest, govorit, srat itd. pa sve moraju ispocetka da uce.

Ono neuronske veze ne odumiru kao ni neuroni.
User avatar
Sanjarko
Posts: 23720
Joined: 17/02/2015 19:32
Location: U snu

#111 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Sanjarko »

Vizionar 1985 wrote:
Niemand wrote:Ljudi zaborave maternji jezik ako ga ne koriste i ne cuju oko sebe apsolutno nigdje kamoli sta drugo, al ono, jednom nauceno ne nestaje.

Sto ne mogu uciteljskih fazona.
A nauce drugi. Evo preko televizije ja kad sam bio dijete naucio engleski, italijanski, portugalski i spanjolski da ih razumijem, u skoli usavrsio engleski ostale ne i jos sam na televiziji i malo francuskog i njemackog naucio iako nisam bas puno njima bio izlozen.

Ali ovo fakat sto kazes. Mit zesci, ono urnbani mit. 'Jednom nauceno, ne nestaje'. :-)

Ljude opuca mozdani pa zaborave zbog ostecenja mozga pricat, jest, govorit, srat itd. pa sve moraju ispocetka da uce.

Ono neuronske veze ne odumiru kao ni neuroni.
Ovo naucio na onim silnim serijama od Esmeralde pa nadalje. Ono ke pasa, komprende a me i slicno. Nedovoljno za normalan razgovor ali i dan danas razumijem ove jezike iako ne gledam skoro nista vise na tim jezicima. Ne razumijem sve naravno ali vecinu da.

Vise te jezike razumijem nego ove Slavenske za koje su mi ovdje govorili da se razumiju normalno. Hampa bila na me radi toga ovdje i uvjeravanje da se razumiju i da jedne druge razumijemo i da smo Slaveni 1OO%.

Evo se odnosi na ove van Hr, Srb, Cg, Ba.
User avatar
piupiu
Posts: 16720
Joined: 05/01/2008 05:08

#112 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by piupiu »

RAZGOVOR SA GOJOM

Ivo Andrić


Toplo i mirno popodne spuštalo je prve senke na drum. Delilo me dvadesetak kilometara od Bor-doa. Prolazeći kroz Croix des Huins ugledao sam desno od druma velike stubove stanice za bežičnu telegrafiju. Kule od metalne paučine, fine kao čipka i tvrde kao gradovi.

Vozeći dalje, mislio sam neprestano na sličnost izmedu vitih i prestarelih katedrala i ovih čeličnih tornjeva bežične telegrafije. I oni imaju svoje stalne službenike koji ih opslužuju kao sveštenici hramove. I u njima gore, noću, celom dužinom (zbog aviona koji lete u tami), crvene ili zelene lampe koje liče na sveće i kandila u crkvama. Naravno da je kod onih telegrafskih kula sve na racionalnoj osnovi i sve služi jasno određenoj praktičnoj svrsi, dok su crkveni tornjevi danas samo luksuz i simbol. Ali, zar i oni nisu nekad postali iz potrebe i bili građeni na racionalnoj osnovi? Samo se ta racionalna osnovo pomakla, a svrha nestala, zaboravljena.

Ta analogija me stalno pratila i od nje se u mojim mislima neobično jasno i ubedljivo vezivalo ono što mi naizvamo blizu sa onim što zovemo da-leko, »mogućno« sa »nemogućnim«. Noseći u očima sliku tih modernih crkava, u kojima se svakoga trenutka dešava čudo, činilo mi se da i moja misaoi moja uobrazilja lakše i brže prelaze i oživljuju prošla vremena i pomrle Ijude.

Velike i još nesavršene katedrale našega vremena koje sam posle podne gledao u Croix des Huins bile su predmet toga razmišljanja još pred veče, kad sam lutajući po velikoj vinarskoj varoši seo umoran pred jednu kafanu u predgradu. Takva predgrada postoje u svim gradovima sveta. Tu je kanalizacija još rudimentarna, asfalt redak, a ulice nose imena lokalnih pesnika ili lekara filantropa, poznatih samo u ataru te opštine. U tim kvartovima koji nastaju, gde još ništa nije utvrdeno ni stalno, gde ništa ne zaustavlja i ne buni misao, tu je za stranca najlepše mesto za odmor i razmišljanje.

Nedaleko od kafane, na jednoj utrini, pored građe odbačene sa poslednjih gradevina, podižu cirkusku Šatru. Cuju se udarci čekića, radnička vika i, s vremena na vreme, promuklo štektanje hijene ili neke druge životinje iza rešetaka manažerije.

Ove male kafanice po predgradima, u kojima nema nekog naročitog pokućstva ni uresa, jednake su manje-više svuda i ne menjaju se sa vremenom i modom. Stolovi, klupe, flaše sa širokim grlićem i čaše od grubog mutnog stakla, gazda sa zasukanim rukavima i modrom keceljom, sve je to oduvek i svuda tako, u sve su to gledali mnogi i mnogi naraštaji gostiju. Na tom dekoru mogu se uvek izazvati Ijudi i nošnje i običaji iz raznih vremena, a da nimalo ne odudaraju od njega, i bez anahronizama koji bi kvarili iluziju i činili scenu neverovatnom.

— Da gospodine — rekao je neko pored mene, potvrđujući moje misli kao da sam ih glasno kazao.

To je izgovorio dubokim hrapavim glasom stari gospodin u tamnozelenoj kabanici neobičnog kroja. Na glavi je imao crni šešir ispod kojeg se nazirala posve seda i retka kosa i sijale premorene ali žive oči. — Prema meni je sedeo Don Francisco Goya
y Lucientes, bivši prvi živopisac španskog dvara, a od 1819. godine stanovnik ove varoši.

— Da, gospodine ...

mi smo nastavili razgovor, koji je u stvari bio Gojin monolog o sebi, o umetnosti, o opštim stvarima Ijudske sudbine.

Ako vam se ovaj monolog i učini na prvi pogled izlomljen i nepovezan, znajte da se drži unutarnjom vezom kojom ga vezuje Gojin život i njegovo slikarsko delo.

— Da, gosopdine, proste i uboge sredine su pozornice za čuda i velike stvari. Hramovi i palate u svoj svojoj veličini i lepoti, u stvari su samo dogorevanje i docvetavanje onoga što je niklo ili planulo u prostoti i sirotinji. U prostoti je klica budućnosti, a u lepoti i sjaju neprevarljiv znak opadanja i smrti. Ali, ljudima su podjednako potrebni i sjaj i jednostavnost. To su dva lica života. Nemogućno je sagledati ih oba u isti mah, nego se uvek gledajući jedno mora izgubiti drugo iz vida. I kome je bilo dano da vidi oboje, teško mu je, gledajući jedno, zaboraviti drugo.
Ja, lično, bio sam srcem uvek na strani jednostavnosti, na strani slobodnog, dubokog života oskudnog sjajem i oblicima. Ma šta govorili ljudi i ma šta da sam mislio i govorio i ja sam jedno vreme, u bujnosti mlađih godina, to je tako. Takav sam ja, i takav je Aragon iz kojeg sam ponikao.
Dok on govori, meni pogled pade na sto na kome je ležala, kao nešto odvojeno i živo za sebe, njegova desna ruka. Strašna ruka, kao neki čarobni koren-amajlija, čvornovita, siva, snažna a suva kao pustinjska humka. Ta ruka živi, ali nevidljivim životom kamena. U njoj nema krvi ni soka, nego je to neka druga materija čije su nam osobine nepoznate. To nije ruka za rukovanje ni za milovanje, ni za uzimanje ni za davanje. Gledajući je, čovekse sa strahom pita zar to može postati od Ijudske ruke?

Zadugo nisam mogao da otrgnem pogled sa te ruke koja je za vreme celog razgovora stajala nepomično na stolu, kao neki vidljiv dokaz za istinitost onoga što je starac govorio svojim muklim glasom iz grudi, što se samo na mahove peo u grlo, kao plamen koji se ne da prigušiti ni sakriti.

I tako je govorio sve dalje, o umetnosti, o Ijudima, o sebi, prelazeći s predmeta na predmet lako i prosto, posle kraćeg ćutanja koje nisam prekidao drukčije sem nemim pitanjem očiju, strepeći neprestano da starac ne iščili i nestane naglo i ćudljivo, kao što nestaju priviđenja.

— Vidite, umetnik to je »sumnjivo lice«, maskiran čovek u sumraku, putnik sa lažnim pasošem. Lice pod maskom je divno, njegov rang je mnogo viši nego što u pasošu piše, ali šta to mari? Ljudi ne vole tu neizvesnost ni tu zakukuljenost, i zato ga zovu sumnjivim i dvoličnim. A sumnja, kad se jednom rodi, ne poznaje granica. Sve i kad bi umetnik mogao nekako da objavi svetu svoju pravu ličnost i svoje pozvanje, ko bi mu verovao da je to njegova poslednja reč? I kad bi pokazo svoj pravi pasoš, ko bi verovao da nema u džepu sakriven neki treći? I kad bi skinuo masku, u želji da se iskreno nasmeje i pravo pogleda, bilo bi još i tada Ijudi koji bi ga molili da bude potpuno iskren i poverljiv, i da zbaci i tu poslednju masku koja toliko liči na ljudsko lice. Umetnikova sudbina je da u životu pada iz jedne neiskrenosti u drugu i da vezuje protivrečnost za protivrečnost. I oni mirni i srećni kod kojih se to najmanje vidi i oseća, i oni se u sebi stalno kolebaju i sastavljaju bez prestanka dva kraja koja se nikad sastaviti ne daju.

Kad sam živeo u Rimu, jedan moj drug, slikar, naklonjen mistici, rekao mi je jednom prilikom:

— Između umetnika i društva postoji, u malom, isti jaz koji postoji između Božanstva i sveta. Prvi antagonizam samo je simbol drugog.
Vidite, to je bio njegov način izražavanja. Na više se načina može kazati istina, ali istina je jedna i drevna.

Ovako je Paolo, služeći se jednom fikcijom, kazivao našu zajedničku misao.

Ponekad i ja sam sebe pitam: kakav je ovo poziv? (A poziv jeste, jer kako bi inače mogao ispuniti ceo život jednog čoveka i doneti mu tolika zadovoljstva i tolika stradanja?) Kakva je ovo neodoljiva i nezajažljiva težnja da se iz mraka nepostojanja ili iz tamnice koju predstavlja ova povezanost svega sa svime u životu, da se iz toga ništavila ili iz tih okova otima komadić po komadić života i sna ljudskog i da se uobličuje i utvrđuje »zauvek«, krtom kredom na prolaznoj hartiji?

Šta je nekoliko hiljada naših ruku, očiju i mozgova prema beskrajnom carstvu od kojeg u jednom stalnom, instinktivnom naporu odbijamo sitnu parčad? Pa ipak, taj napor koji većini ljudi, i s pravom, izgleda bezuman i sujetan, ima nečeg od velikog nagonskog uporstva kojim mravi podižu mravinjak na prometnom mestu, gde je unapred osuđen da bude razrovan ili pregažen.

Po prokletoj muci i neuporedivoj draži ovoga posla, mi osećamo jasno da od nekog nešto otimamo, uzimajući od jednog tamnog sveta za drugi neki koji nam je nepoznat, prenoseći iz ničega u nešto što ne znamo šta je. Zato je umetnik »izvan zakona«, odmetnik u višem smislu reči, osuđen da natčovečanskim i bezizglednim naporima dopunjuje neki viši, nevidljivi red, remeteći ovaj niži, vidljivi, u kom bi trebalo da živi celinom svoga bića.

Mi stvaramo oblike, kao neka druga priroda, zaustavljamo mladost, zadržavamo pogled koji se u prirodi već nekoliko minuta docnije menja ili gasi, hvatamo i izdvajamo munjevite pokrete koje nikad niko ne bi video i ostavijamo ih, sa svim njihovim tajanstvenim značenjem, očima budućih naraštaja. I ne samo to. Mi svaki taj pokret i svaki pogled pojačavamo jedva primetno za jednu liniju ili jednu nijansu u boji. To nije ni preterano ni lažno i ne menja, u osnovi, prikazani fenomen, nego živi uz njega kao neki neprimetan ali stalan pečat i dokaz da je ovaj predmet po drugi put stvoren za jedan trajniji i značajniji život, i da se to čudo desilo u nama, lično. Po tom višku koji nosi svako umetničko delo kao neki trag tajanstvene saradnje između prirode i umetnika, vidi se demonsko poreklo umetnosti. Postoji legenda da će Antihrist, kada se bude pojavio na zemlji, stvarati sve što je i Bog stvorio, samo sa većom veštinom i sa više savršenstva. Njegove pčele neće imati žaoke i njegovo cveće neće tako brzo venuti kao što vene ovo u našoj prirodi. Time će on namamiti lakome i lakoverne. Možda je umetnik preteča Antihrista. Možda se hiljade i hiljade nas »igramo Antihrista«, kao što se deca, usred mira, igraju rata.

Ako je Bog stvorio i učvrstio oblike, umetnik je onaj koji ih stvara za svoj račun i utvrđuje ponovo; falsifikator, ali nezainteresovan falsifikator po instinktu, i zato opasan. Umetnik je tako tvorac novih, sličnih ali ne jednakih pojava i varljivih sve-tova po kojima ljudsko oko može da šeta sa uživanjem i ponosom, ali kroz koje se, pri bližem dodiru, propada odmah u ambis ništavila.

To je bila velika teorija moga druga Paola, Italijana sa slavenskom krvi u žilama. Treba biti sklon maštanju i mistici kao što je on bio, pa sve to sročiti ovako. Za mene je bilo zanimljivo da može neko tako da stvara i rastvara svetove iznad i ispod plana na kome živi. Sasvim drugojače sadelan i sklopljen, ja nisam nikad mogao ući u njegov način osećanjai izražavanja. Jer ja sam i tada osećao, kao što danas znam, da je sve što postoji jedna jedina stvarnost, a da nas samo naši instinkti i nejednake reakcije naših čula zavode da u mnogostrukosti pojava kojima se ta jedina stvarnost objavljuje vidimo izdvojene i zasebne svetove, različne po osobinama i po suštini. A ništa ne postoji od svega toga. Postoji samo jedna stvarnost sa večitom plimom i osekom nama samo delimično poznatih a uvek nesumnjivo istih zakona.

Kad bih hteo da padam u grešku i da zamenjujem proizvoljno uzroke sa posledicama, ja bih mogao za Paolovu tezu o antihristovskom pozvanju umetnika-tvorca naći novih i značajnih dokaza. Samo što ja iz tih činjenica ne povlačim zaključke slične njegovima. Ja ne stvaram uopšte nikakve zaključke. Ali vidim Činjenice. Paolo je govorio: umetnik je proklet, jer je, kao što vidite, takav i takav. Ja se ograničavam da kažem: umetnik je takav i takav. I tu se slažem u svemu sa njim.

— U mojoj kući je živela, pored svoje majke, mala Rosarito. (Kod toga imena, starac obori svoj oštri pogled i oko njegovih sklopljenih trepavica obiđe nešto kao magla.) Jednoga dana, kad joj je bilo pet godina, slušao sam razgovor između nje i jednog dečaka koji je bio tek pošao u školu i hvalio se pred devojčicom svojim znanjem.
— A znaš li ti ko je stvorio ljude? — pitao je dečak.
— Ljude? Znam. Čika Francisko — odgovorila je devojčica i pokazivala na portrete razmeštene po mom ateljeu.
Dečak koji je želeo da se hvali, kao da je odjednom zaboravio svoj katihizis, zamuckivao je.
— Bog... Bog je stvorio.
Ali pogled nije skidao sa slika oko sebe, a devojčica je, pokazujući mu jedan po jedan ljudski lik, pobedonosno izgovarala kod svakoga.
— Čika Francisko ... Čika Francisko.

Iz cirkusa, koji se podizao na ledini pored kafane, javiše se trube i doboši. Stari gospodin zastade u govoru. Slušao je jedno vreme ne pokazujući ni zlovolju ni nestrpljenje. Instrumenti su izostajali. Ostala je samo jedna tanka truba. Uz njenu svirku, starac je govorio tiho i razgovetno.

— Za mene je cirkus najpristojnija forma pozorišta. On je najmanja beda u toj velikoj bedi. U svakom javnom nastupanju ima nečeg kao nedopuštenog i stidnog. Dok sam bio mlađi, dešavalo mi se dosta puta ovo: snivam da igram na nekoj pozornici, pred nevidljivom ali strogom i mnogobrojnom publikom, i sve se sa užasom pitam kako sam nepozvan i nespreman došao na scenu. A treba da igram neku ulogu koju pre toga nisam ni pročitao i iz koje ne znam ni reči.

Nemogućno je kazati kakvo je mučenje takav san. A snivao sam ga dosta često.

U životu sam dolazio u dodir i sa pozorištem i sa glumcima. I svaki put sam se mogao uveriti da je pozorište najjaloviji od svih naših napora. U dodiru sa scenom i glumcima mene ispuni takvo osećanje bede i uzaludnosti da se pitam: da li ova ništavost pozorišta nije samo slika onoga što čeka sve veštine, pre ili posle, na njihovom putu? Kad vidim sat meda, načinjen od kartona i naslikan ov-laš, koji služi u nekoj operi kao dar gorštaka šumskom božanstvu, ja još sutradan niti imam volje da jedem ni da slikam. Po dvadeset i četiri sata me progoni slika toga mrtvog, gore nego mrtvog: nerođenog predmeta, koji je podjednako daleko od varke kao i od stvarnosti. I ako treba da nađem neki simbol za pozorišnu umetnost, ja bih uzeo taj sat meda od kartona. Bedno parče rekvizita koje je po-kušalo po stotinu puta da u očima ljudi postane med i po sto puta se nanovo vratilo u sanduk za rekvizite, uprljano, neuspelo, izlišno.

I u najboljim pozorištima sve je prašno i nečisto. Glumački poziv je najteži i najbedniji od svih poziva. Zato je njima potrebno da se u životu toliko provode, banče, jedu i piju, kao neki stalni osuđenici na smrt, stalno na belom hlebu.
Poznavao sam dobro jednu glumicu. (i stari gospodin nešto prožvaka, kao da samo za sebe izgovara njeno ime, trepavke mu se sastaviše i oko očiju mu zaigra opet neka maglica.)

To je bila divna žena, srčana i velikog duha u svemu osim u stvarima koje su se ticale pozorišta. Zbog nje sam išao u teatar, iako je za mene bilo pravo mučenje gledati je na sceni. Jednog dana, sedeći u prvom redu, video sam kako joj je za vreme igre dugi skut bele haljine zapeo za neki nevidljiv ekser u podu. Osetila je da se zaplela, ali je recitovala dalje, samo je trzala očajnički nogom, nastojeći da se oslobodi. Ti jadni pokreti uhvaćene nemoćne životinje koja izgovara visokoparne stihove dok je obliva mrtvački znoj i u očima joj sja ludački strah od »kiksera« i skandala, pokazali su mi u munjevitom osvetljenju svu sujetu ove umetnosti. Što je još gore, sve je to dugo vremena kvarilo veliko zadovoljstvo koje mi je davalo druženje sa ovom divnom i nezaboravnom ženom.

Meni su govorili često, govorili i pisali, da imam preteranu i nezdravu sklonost ka mračnim predmetima, silovitim ili dvosmislenim prizorima. I to su ponavljali u govoru i pismu onako hladno i sve sa manje smisla i razmišljanja, kao što ljudi rade većinu stvari.
Bilo je jedno vreme, u Madridu, pre ratova, kad su ljudi i žene u razgovoru sa mnom kriomice pogledali moje ruke. Govorilo se, znam, da slikam noću uz pomoć Nečastivog i da imam poroke kojima se ne zna tačno ni ime ni suština, ali koji su satanskog porekla. Međutim, u to vreme nije u celoj Španiji bilo skromnijeg, plašljivijeg i normalnijeg, da, normalnijeg, čoveka od mene.

Nije to zanimljivo da li su Ijudi mislili ovako ili onako o meni ili govorili ovo ili ono, nego je to važno kao primer nerazumevanja umetnosti. A meni je lako objasniti moj stav.

Svi ljudski pokreti proizlaze iz potrebe za napadom ili odbranom. One su im osnovni, u većini slučajeva zaboravljeni, ali istinski i jedini uzrok i pokretač. A priroda umetnosti je takva da nije mogućno naslikati hiljadu sitnih pokreta koji, svaki za sebe, nisu mračni ni zlokobni. Ali svaki umetnik koji hoće da slika ono što sam ja slikao, prisiljen je da prikaže pokret koji je zbir svih tih mnogobrojnih pokreta, a taj zgusnuti pokret nužno i neminovno nosi na sebi pečat svog istinskog porekla, napada i odbrane, besa i straha. I što je u jednom takvom pokretu veći broj pokreta utkan i zbijen, to je pokret izrazitiji i slika ubedljivija. Eto zašto su moji likovi i njihovi stavovi i pokreti mrki, često strašni i jezivi. Zato što, u stvari, drukčijih pokreta i nema.

Može se kazati da ima ljupkih slikara koji su prikazivali samo idilične scene i likove pune lake bezbrižnosti. Ima i toga u životu, i sam sam to ponekad slikao, ali za svaki takav stav, oslobođen instinkta straha i opreza, potrebno je nekoliko miliona onih drugih bržih i borbenih pokreta, da bi ga u njegovoj neprirodnoj i kratkovekoj lepoti i slobodi podržavali i branili. Inače, oko lepote su uvek ili mrak ljudske sudbine ili sjaj ljudske krvi. Ne treba zaboraviti da svaki korak vodi ka grobu. Već to samo meni je dosta kao opravdanje. A to bar ne može niko poricati.
Jednom sam, igrajući se, nacrtao vodenu površinu u večernjem sjaju i na njoj barku iza koje ostaje lepezasta brazda na vodi. Sve nejasno, bez pojedinosti, gledano izdaleka. Dao sam jednom prijatelju, vedrom i pametnom čoveku, taj crtež i ostavio mu da on sam nadene ime. Bez oklevanja, čovek ga je okrstio »Poslednja vožnja«, iako se to ni po čemu nije moglo videti.

— Ima jedan naročito težak zadatak kod izrade portreta, jedna velika muka slikareva, a to je: izdvajanje lika iz svega onoga što ga okružuje i vezuje za ljude i okolinu. To oslobođenje jednog lika opet je, što bi rekao onaj moj Paolo, jedna vrsta antihristovske akcije, jedno protivstvaranje. Ceo put kojim je išla sudbina modela mi pređemo ponovo, samo u protivnom pravcu, dok lice na koje smo ba-cili oko ne izvedemo na čistinu na kojoj ga postavimo samo samcito, kao na gubilištu. I tek tu, mi ga ponovo stvaramo.

U svakoj drugoj umetnosti, čovek je prikazan uvek u vezi sa ostalim ljudima, i što je originalniji i ličniji, to je više potrebno prikazati njegov odnos prema ostalima, da bi se tako podvukla njegova osobenost. Naprotiv, naslikani ljudski lik je sam, okovan, izdvojen jednom zauvek, jer portret nema ni oca ni majke, sestre ni deteta. On nema kuće ni vremena ni nade, često ni imena. Dok nas gleda živim očima, on već predstavlja bivši život, ugašen da bi mogao trajati. To je poslednje, ne poslednje, nego jedino ljudsko biće na svetu, u svom poslednjem trenutku. Nepomičan, čovek vas gleda tužno, zaplašeno, kao bolesnik lekara, i pogledom, jedinim čime može da se izrazi, govori: »Ti odlaziš dalje da živiš i radiš i prenosiš pogled po drugim likovima, a ja ostajem tu, osuđen i okovan, svedok kome se znaju samo ime, zanimanje i godine starosti, a često ni toliko, ostajem doveka samo slika, i to ne slika samoga sebe, nego slika jednog tvog pogleda.«

Osamljenost lika na portretu je tolika da slikar ponekad oseti potrebu da uz ličnost naslika i neki predmet koji je u vezi s njom, neki simbol koji je tumači i objašnjava. Ja sam i sam u nekoliko slučajeva to činio, ali sam brzo uvideo svu uzaludnost toga postupka. Jer predmeti, instrumenti, oružja ili igračke, menjaju s vremenom ne samo oblik nego i značenje, i posle stoje uz onaj usamljeni lik, zastareli i nerazumljivi; i sami usamljeni, još više ga izdvajaju i udaljuju.

Jedno sam vreme tako živo osećao tu okovanost, gluvo, večito ćutanje portreta, da sam padao u iskušenje, i podlegao mu, da uz portret napišem reč-dve, jedno ime ili neke druge značajne reči koje tu ličnost karakterišu i koje bi je posle koliko-toliko objašnjavale i povezale sa gledaocem. Brzo sam morao uvideti koliko je i to neukusno i — uzaludno. Posle mi ni noći nisu davale mira te olako bačene reči koje nisam imao moći da izbrišem, jer portret nije bio više u mojoj vlasti. Nemoćan, gledao sam pred sobom kako te reči, kroz stoleća, neizbrisive a lišene potpuno nekadašnjeg smisla i strane novom izgovoru, izazivaju sažalan osmejak gledaoca, ako uopšte nešto izazivaju, i čine nesrećni lik još više dalekim, tuđim i samim.

Najposle sam došao do uverenja da svemu tome nema leka ni pomoći. Portretišući čoveka, mi ga ubijamo svakim pogledom pomalo, kao što biolozi ubijaju životinjicu koju prepariraju, i kad ga umrtvimo potpuno, on oživi na našoj slici. Samo što je samoća čoveka na portretu veća od samoće kostura u zemlji.

To je veština portretisanja. I zato početnici i rđavi slikari ne umeju da rade portrete, jer ne umeju da ih izdvoje, izoluju, »prepariraju«. Rđavi portreti po tome se i poznaju što je ličnost na njima pritešnjena, zapletena i povezana sa ambijentom u kom kao da produžuje jednim delom da živi, jer slikar nije smeo ili nije umeo da izvrši teški posao izdvajanja i oslobođenja, »ubijanja« i »ovekovečenja« ličnosti.

— Meni je uvek malko sumnjivo kad čujem gde se govori: ima hiljadu načina kako se može slikati. Otkud hiljadu? I zašto hiljadu? Ako ima više od jednog, onda ima izvesno i više od hiljade. Onda nema granice. I šta koristi da ih ima i hiljadu, kad svaki od nas zna i ume samo jedan. Prema tome, postoji za svakog slikara samo jedan način. Oni za koje postoji hiljadu načina, ti ne slikaju. Dakle smo kvit.

Ja sam to još kao mlad fiovek objašnjavao u tertulijama zapenušenim debaterima i besposlenjacima. Ali ja se ni danas ne izražavam bogzna kako, a dok sam bio mlad, bio sam potpuno lišen dara da se izrazim jasno i ubedljivo u razgovoru. Uostalom, tu vrstu ljudi i ne može niko ubediti. A sećam se da sam još tada govorio ovo: za mene ima samo jedan način slikanja. To je način moje pokojne tetke Anuncijate iz Fuente de Todosa. Kao dete gledao sam kako ta moja tetka uči svoju kćer, malo stariju od mene, da tka. Mala je sedela za vratilom a tetka pored nje.

Čunak je leteo i vratilo lupalo, ali je glasnije od sve lupe vikala moja tetka pri svakoj niti i svakom udarcu.

— Zbijaj, zbijaj to bolje! Što ga žališ? Zbijaj to jače!
Mala se povijala pod tim rečima i udarala svom snagom, ali tetki nije tkanje nikad dosta često ni zbijeno. Po ceo dan sedi nad devojčicom, i u njen beli razdeljak u crnoj kosi viče oštro:
— Zbijaj! Gušće! Ne tkaš sito!

Celog života ja sam slikao pod devizom te priproste i oštre žene. (Svi koji nešto vrede u svom poslu, oštri su.) Ma koliko da su se šalili madridski snobovi i reformatori i podsmehivali receptu »tetke iz Fuente de Todosa«, ja znam da sam svaki put kad sam pustio mašti na volju i kad nisam sabio i sažeo svoj predmet, dao rđavu sliku. To ne znači da su sve one druge uspele, nego da sam ja učinio sve što sam mogao i umeo da uspeju.
Istina, govorili su mi da sam zaobilazio teškoće i olako uticao na gledaoce podvlačeći jedno mesto do karikature. Prvo nije tačno, a drugo je samo de-limično. Ja nisam zaobilazio teškoće, nego sam ih sve pošteno rešavao, ali jednom rešene, utkao i sabio u ono »-podvučeno-« mesto. Jer, znajte, na svakoj slici uvek je samo jedno mesto koje dočarava iluziju stvarnosti, gledaočeve stvarnosti. Ono je jedino važno i odlučujuće, kao potpis na menici. To mesto mogu biti oči ili ruka, ili prosto metalno dugme osvetljeno na osobit način.

— Ja se uvek zaprepastim i sažalim nad samim sobom kad pomislim sa kako malo znanja, sa kako mnogo predrasuda i opasnih prohteva sam nekad ušao u život. U ono vreme misliti o osnovnim stvarima života, značilo je neoprostiv porok. Takvo je bilo društvo. A meni, neukom i svega željnom slikaru, to je bilo dobrodošlo. Ali docnije, kad sam čuo kako to isto društvo škripi u svojim sastavcima, prošlo je ispred mojih očiju toliko čuda i pokora, da bi i živinče, na mom mestu, počelo da razmišlja i stvara zaključke.

Ja sam u teškim trenucima video svu bedu neukih moćnika, »ljudi od dela«, kao i nesposobnost, slabost i zbunjenost sveta od pera i nauke. Video sam principe i sisteme koji su izgledali čvršći od granita kako se razilaze kao magla pred ravnodušnim ili zluradim očima svetine, a do maločas uistinu maglu kako se pred tim isitm očima krutne i izgrađuje u neprikosnovene i svete principe, čvršće od granita. A video sam i smrt i bolest i ratove i bune. I pred svim tim ja sam se pitao koji je smisao tih promena, koji je plan po kome se sve to dešava, i koji je cilj kome vodi. I ma koliko da sam gledao, slušao i razmišljao, ja nisam našao ni smisla ni plana ni cilja svemu tome. Ali sam došao do jednog negativnog zaključka: da naša lična misao u svom naporu ne znači mnogo i da ne može ništa; i do drugog, pozitivnog: da treba osluškivati legende, te tragove kolektivnih ljudskih nastojanja kroz stoleća, i iz njih odgonetati, koliko se može, smisao naše sudbine.

Ima nekoliko tačaka ljudske akitvnosti oko kojih se kroz sva vremena, sporo i u finim naslagama, stvaraju legende. Zbunjivan dugo onim što se neposredno dešavalo oko mene, ja sam u drugoj polovini svoga života došao do zaključka: da je uzaludno i pogrešno tražiti smisao u beznačajnim a prividno tako važnim događajima koji se dešavaju oko nas, nego da ga treba tražiti u onim naslagama koje stoleća stvaraju oko nekoliko glavnijih legendi čovečanstva. Te naslage stalno, iako sve manje verno, ponavljaju oblik onog zrnca istine oko kojeg se slažu, i tako ga prenose kroz stoleća. U bajkama je prava istorija čovečanstva, iz njih se da naslutiti, ako ne i potpuno otkriti, njen smisao. Ima nekoliko osnovnih legendi čovečanstva koje pokazuju ili bar osvetljuju put koji smo prevalili, ako ne i cilj kome idemo. Legenda o prvom grehu, legenda o potopu, legenda o Sinu čovečijem, raspetom za spasenje sveta, legenda o Prometeju i o ukradenoj vatri...

Poslednje reči, gluvi starac je vikao glasno. Sad je odjednom ućutao i zagledao se nekud pored mene, kao što mornari motre pučinu. Izgledalo je da u iznenadnoj tišini osluškuje glas svih bezbrojnih legendi kojima ne zna imena i ne ume sve da ih nabroji. Tako je ćutao dugo, dok opet ne spusti pogled na stol preda se. Bilo je kao da se odnekud vratio. Tada mu oko trepavki zaigra tanka maglica, sve što ostaje od nekadašnjeg osmejka, i on nastavi tiho, najtišim glasom kojim gluv čovek može da govori.

— U mojoj mladosti o tim se stvarima govorilo šapatom, samo sa pouzdanim i bliskim licima, ponajviše u četiri oka. Danas, u 1828. .godini našeg veka, već odavno može da govori ko hoće i kako god hoće. To, naravno, ne znači da i današnji ljudi nemaju svoje teme za razgovor u četiri oka i šapatom.

— Verujte mi da sam video sve i da nisam neosetljiv ni budala kad se ničemu ne čudim i kad me ništa ne uzbuđuje, nego da imam pravo na to. Ja sam to pravo iskupio time što sam video sve. A treba videti mnogo da bi se sagledalo sve. Video sam prirodu, video sam društvo. Ah, društvo! Znam mu zakone kristalizacije, toliko proste da nas zbunjuju i da će nas zbunjivati doveka. Čujem mu hod koji je i pored velikog šumora i lomljave samo tapkanje u mestu. Znam sirotinju, strpljivu, mirnu masu. Znam pobunjene, Ijude koji idu protiv struje, znam zlikovce, prosjake, javne žene. Znam kraljeve i prinčeve, naše i strane. Znam generale i ministre, španske i francuske, i što je više, znam narednika koji miriše na kaiš i pomadu za brkove. Sve to znam i sve to nije teško poznati i razumeti. (Ja sam naslikao dosta ljudi, raznoraznih. A ja kad portretišem čbveka, ja mu vidim minut rođenja i samrtni čas. I tako su ta dva trenutka blizu jedan drugom da ne ostaje, stvarno, između njih mesta ni za šta, ni za jedan dah ili pokret.) Ali ono pred čime se mora zaustaviti i pred čim se ostaje u svetom nerazumevanju i nemom poštovanju, to je svet misli. Jer svet misli, to je jedina stvarnost u ovom kovitlanju pričina i aveti koje se zove stvarni svet. I da nema misli, moje misli koja ostvaruje i podržava lik koji radim, sve bi se survalo u ništavilo iz kojeg je i izišlo, bednije od sasušene, opale boje i platna koje ništa ne prikazuje.

— Nekako odmah posle tridesete godine, mnogo pre nego što ću se razboleti i početi da gubim sluh, usnio sam čudan san. Jedna topla i prijatna soba, gospodska soba koja odaje ukus kolenovića, sa najboljim pokućstvom i nekoliko dragocenih vaza i porculana. Tapete od bledožute hartije sa finom šarom. Kad sam bolje zagledao tu šaru, video sam da je sastavljena od samih slova reči mors ovako ispisane: MORS. Cela šara nije bila drugo do bezbroj puta ponovljena, sitno i fino ispisana, reč: smrt. I te čudne tapete nisu davale sobi nimalo neprijatan ni mračan karakter. Naprotiv, želeo sam da me što duže ostave u njoj, prelazio rukom preko tkanina i porculana. Bio sam miran i zadovoljan, kako se može biti samo u prostoriji koja odgovara svima našim potrebama.

Prošlo je osam, možda i devet godina. Bolovao sam, putovao, radio i potpuno zaboravio čudni san. Živeći potpuno sam i napušten, u vili pored Madrida, patio sam mnogo. Ne od zla, kojeg je pun svet, nego od svojih misli o tome zlu. Svaki dodir sa ljudima bacao me je u neobjašnjiv i užasan strah. Svaki dan su se otvarale preda mnom nove i neslućene mogućnosti zla i nesreće. Za dvadeset i četiri sata svaka od njih bi mi stegnula stomak, uznemirila srce, otrovala dan i noć i onda iščezla kao izušna i potpuno neosnovana. Na njeno mesto dolazila je nova. Te strahote je rađao svaki dodir, svaki pokušaj dodira sa svetom. A kad bih se usamio, one su nicale odnekud iz mene samog.

Da bih zavarao strahove za koje sam, što me najgore mučilo, znao da su uobraženi, počeo sam da po zidovima najveće sobe slikam »protivstrahove«. Prekrio sam bio slikama i crtežima sve zidove, tako da nije ostalo prazna mesta ni koliko za nokat. Ostao je bio samo jedan mali trougao iznad prozora. Trougao je bio nepravilan (pošto je soba bila pregrađivana i taj prozor probijen naknadno) i izgledao ovako: Ja sam bio odavno zaboravio nekadašnji san od kojeg su me delile tolike godine i tolike noći ispunjene snovima koji vršljaju »dok razum spava«. Pa ipak nisam u taj mali prostor uslikao ni lik neki ni ornament, nego sam kao po dogovoru, kao na diktat, napisao reč Mors. I to, po nuždi pro-stora, kako je jedino bilo mogućno i kako sam nekad video u snu: MORS. I tu je ta reč ostala kao amajlija koja me je branila od strahota, sve dok nisam ozdravio i vratio se u mirnu vlast razuma, gde amajlije nisu potrebne.

Živeći među ljudima, ja sam se pitao stalno zašto je sve što je misaono i duhovno u našem životu tako nemoćno, bez odbrane i nepovezano u sebi, tako zazorno društvu svih vremena i tako strano većini ljudi. I došao sam do ovog zaključka. Ovaj svet je carstvo materijalnih zakona i animalnog života, bez smisla i cilja, sa smrću kao završetkom svega. Sve što je duhovno i misaono u njemu, našlo se tu nekim slučajem, kao što se civilizovani brodolomci sa svojim odelom, spravama i oružjem nađu na dalekom ostrvu sa posve drugom klimom, naseljenom zverovima i divljacima. Zato sve naše ideje nose čudan i tragičan karakter predmeta koji su spaseni iz brodoloma. One nose na sebi i znake zaboravljenog drugog sveta iz kojeg smo nekad krenuli, katastrofe koja nas je ovde dovela, i stalne, uzaludne težnje da se novom svetu prilagode. Jer, one su u neprestanoj borbi sa tim novim, njima u suštini protivnim svetom u kom su se obrele, i u isto vreme u stalnom preobražavanju i prilagođavanju tome svetu. Otud je svaka velika i plemenita misao stranac i patnik. Otud neizbežna tuga u umetnosti i pesimizam u nauci.
Bilo se posve smračilo. Ja to nisam ni primetio. Ali je moj sabesednik, kao svi stari Ijudi, bio osetIjiv za promene dana i vremena. Svi glasovi spolja i oko nas kao da su umukli nekako u isto vreme. A sa tišinom koja je nastupila gasio se i Gojin glas. U potpunoj tišini, digao se od stola. Ni pomicanje njegove stolice nije proizvelo ni najmanji šum. Otišao je jednostavno, gotovo bez pozdrava, kao što odlaze iz kafane Ijudi koji su redovni gosti, rekavši samo, lako i prirodno: do viđenja! Šešir mu je i inače bio za celo vreme na glavi, a štap u levoj ruci.
Malo posle njega izišao sam i ja.

A sutra sam ceo dan mislio sa izvesnim uzdržanim uzbudenjem na starog gospodina i razgovor koji me uveče očekuje. Čim je sunce zašlo za prve katarke u pristaništu, ja sam pohitao u udaljeno predgrade.

Cirkus je bio potpuno gotov. Oko njega su se kupili radnici, besposličari i crni vojnici kolonijalnih trupa. Sa šištanjem su gorele karbidske lampe na ulazu, iako je još bilo vidno. Oko njih su se iskupljali prve leptirice i zadovoljna deca.

U kafani je bilo mirno, gotovo pusto. Seo sam za isti sto za kojim smo sedeli sinoć i poručio jedno od onih južnjačkih pića koja su toliko uhladena da izazivaju žed, i koja u ustima ne daju ono zadovoljstvo koje svojom jarkom bojom obećavaju. Kratko, jedno od onih pića na kojima je najlepše njihovo ime. Sedeo sam neko vreme mirno, ali malo-pomalo moja izvesnost poče da se koleba i da prelazi u nervozno iščekivanje. Razočaranje na koje nisam imao prava poče da me muči. Sećao sam se svega što mi je stari gospodin juče govorio, i ponavljao u sebi sve ono o čemu sam još mislio da ga pitam. Tada prvi put pomislih da napišem ono što sam od njega čuo.

Mračilo se napolju. Zapališe prvu sijalicu, pored ogledala, nad kasom. Da prekratim čekanje, zatražih mastilo i hartiju. To izaziva priličnu uzbunu i malo objašnjavanje izmedu gazde i posluge. Bilo je kao da sam tražio neko egzotično jelo. Kelner je, izgleda, hteo da mi odgovori: to ne držimo. Ali gazda ga posla u svoj stan, u koji su vodila vrata iz kafane. Otud je izišao snabdeven svim što je trebalo. Dosta krupne hartije koja je kupljena na rasprodaji neke propale firme. Crna i velika mastionica, kakva se sada ne viđa nigde. Crno i zapušteno francusko pero, tanko kao zmijski jezik.

Izišao sam dockan iz kafane, pošto sam proveo dva sata u pisanju, čekajući uzaludno sinoćnjeg sabesednika. Gazda je bio večerao i sad je sa svojim gostima igrao karata, na parčetu zelenog sukna.

Pred kafanom je bilo pusto, ali se oko cirkusa jednako skupljao grlat narod pod jarkom i neprijatnom svetlošću karbidskih lampi, koja je licima davala bled i sanjiv izraz i očima nezdrav sjaj. Odjednom mi se učini da sam na kraju gomile, u polutami, ugledao pognutog starca u kaputu zastarelog kroja, sa štapom u ruci i velikim šeširom na glavi. I odmah ga izgubih iz vida. Potrčah kroz svetinu. Zagledani u cirkus, Ijudi se nisu sklanjali. Uvijajući se izmedu njih i gurajući ih, pretrčao sam ceo prostor, ali od starca nije bilo ni traga. Jedan omalen čovek u sportskom odelu, pored koga sam zadihan zastao, grdio me je glasno:
— Šta se gurate? Kakav je to način? To su džeparoška posla.

Morao sam odustati od daljeg traženja onog što se ne može naći. Vratio sam se umoran u varoš. A drugog dana, ujutru, napustio sam Bordo zauvek.
User avatar
Connaisseur Karlin
Posts: 20595
Joined: 31/01/2016 16:16

#113 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Connaisseur Karlin »

wewa wrote:http://www.prometej.ba/clanak/osvrti/su ... elite-2630

odlican clanak koji, istina, nije iskljucivo vezan za pisce iz naziva teme (mada se itekako bavi odnosom prema Andricu), ali prica o knjizi koja opisuje cenzuru kao dominantni naucni pristup u danasnjih bosnjaka...
:thumbup:

najbolji dio iz teksta:

nisu uvijek drugi odgovorni za vlastite predodžbe kojim kulturne, političke i akademske elite žele nametnuti sistem naracija koje će biti prihvaćene kao neupitna istina


odgovor na pitanje : NE :)
Mr.Who
Posts: 380
Joined: 23/07/2005 22:35

#114 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Mr.Who »

Ja ću ko padobranac uletiti na temu, ne čita mi se od početka. Prije dvije godine bratićna je dolazila iz USA i jedan dan vidim čita nešto na tabletu i pitam je šta čita.Kaže "Hiljadu čudesnih sunaca, to nam je obavezna lektira za narednu školsku godinu." ...
User avatar
Connaisseur Karlin
Posts: 20595
Joined: 31/01/2016 16:16

#115 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Connaisseur Karlin »

m_l wrote:Slicnu inicijativu je imala r. Mubera Mujagić jos u proslom sistemu, a evo kako je zavrsila.
Ko još zna za Muberu Mujagić?

U pismu kojeg je 80-tih godina poslala beogradskom NIN-u tadašnja profesorica srpskohrvatskog jezika tražila je da se iz školskih udžbenika izbace stihovi Petra Petrovića Njegoša i Ivana Mažuranića. Smatrala je da stihovi Gorskog vijenca i poeme Smrt Smail-age Čengića vrijeđaju muslimane. I na sastanku podružnice pisaca Sarajeva i Aktiva saveza komunista u povodu rasprava o nastavnim planovima i programima književnosti za osnovne i srednje škole izjasnila se profesorica Mubera protiv Njegoševog Gorskog vijenca i spjeva Smrt Smail-age Čengića Ivana Mažuranića.
U ispovjesti za beogradski nedeljnik Intervjua (januar 1985.) objasnila je kako pri tome nije bila isključiva, kako je kao zamjenu predložila Njegoševu Luču Mikrokozmu!
-Stojim iza svojih riječi, s razlogom i obzirom da je najmanja posljedica lošeg vaspitnog utjecaja tih djela na mnoge generacije upotreba riječi kao bula, Vlah, Turčin, u odnosu na teže ekscese koji se mogu javljati, naročito u višenacionalnim sredinama.Na svojoj sam koži osjetila agresivnost nacionalista raznih boja i ometanje rada i života, te štampanje Zbornika stvaralaštva mladih Tito-Sloboda-Domovina koji sam pripremala godinama, da bih ga objavila u autorskom izdanju (onemogućena da nađem izdavača). Učenik koji je htio spriječiti ekscese i spletke nacionalista oko te knjige strpan je u ludnicu, sa časa, bez znanja roditelja – napisala je profesorica za Intervju.
I pitala da li se može negirati mišljenje profesora Aleksandra Kreške koji je u svom pismu pod naslovom “Van s Njegošem iz škole“ apelovao da se Gorski vijenac i Smrt Smail-age Čengića izbace iz školskih programa, citirajući samo pojedine stihove Njegoševe, kao dokaz i razlog:
-Nekrstu se gore usmrđeše…odža riče na ravnom Cetinju…zaudara zemlja Muhamedom…kako smrde ove poturice… Ako se nekima kosa diže na glavi zbog mog prijedloga, ima ih više kojima se kosa diže zbog ovakvih stihova – napisala je Mubera.
''Smatram, objasnila je, ''da kod neuke djece i neadekvatnih interpretacija ovih djela u takvom ranom uzrastu može da stvori animozitete prema drugim ljudima i narodima, sa zabludama, utoliko prije što kod nas postoje zablude i nimalo nisu rijetke identifikacije između Turaka i muslimana, pa još ti tadašnji Muslimani treba da “iskupljuju grijehe za onih 500 godina pod Turcima“.
-Takva etička poruka djela nije uredu. Na takvim se porukama mogu da uče svi budući nacionalisti raznih boja, reagujući utukom na utuk. I takvih je pojava bilo iz bliže prošlosti. Moja je intervencija išla samo u tom smjeru – objašnjavala je profesorica Mubera svoje namjere.
Nakon tog pisma NIN-u, nastala je ideološka haranga na Muberu. Morala je napustiti školu u kojoj je predavala. Praktično, našla se na ulici. Na nju se digla kuka i motika Jugoslavije
Četiri godine prije nego će maja 2008. umrijeti, Mubera Mujagić živjela je u teškoj bijedi u Sarajevu bolesna, gladna, bez struje, vode, grijanja, telefona, penzije, zdravstvenog osiguranja i novca. Ne bi tu bilo ništa čudno da Mubera nije bila profesorica književnosti, poetesa i autorica 14 knjiga, članica Evropske akademije nauka, dobitnik četiri Velike zlatne medalje i trofeja Italije.
Na njenu dženazu niko iz Društva pisaca BiH nije došao.
Mubera Mujagić rođena je 29. septembra 1943. u Sarajevu, gdje se i školovala na Pedagoškoj akademiji. Filološki fakultet diplomirala je u Beogradu 1982. i zaposlila kao nastavnik – profesor srpskohrvatskog jezika.
Objavila je 1973. svoju prvu zbirku pjesama “Trenutak sa dva postojanja”, za koju je dobila nagradu za najbolju knjigu poezije te iste godine na bosanskoj republičkoj manifestaciji “Trebinjske večeri poezije”. Pokrovitelj manifestacije bila je Akademija nauka i umjetnosti BiH, ali i druge republičke, društveno-političke i kulturne institucije. Već od prvog pojavljivanja slijede prevodi na strane jezike: engleski, njemački, talijanski, turski, grčki, albanski, makedonski, bugarski, francuski, slovenski, danski pa i azerbejdžanski pri Tagore Institute of Creative Writing International u Madrasu (Indija).
Godine 1988. izlazi kompilacija njenih pjesama na engleskom jeziku. Tagore Institute je također uvrstio nekoliko njenih pjesama u svoje svjetske antologije pjesnika kao, naprimjer, u Antologhy of Poetesses of the World. Njena poezija se pojavila na grčkom jeziku u antologiji pjesnika Jugoslavije.
Zbirka Pjesme objavljena je na talijanskom jeziku u Napulju 1984. pod naslovom Slutnja kao govor. Ušla je u natječaj za nagradu Evropske akademije i dobila veliku zlatnu medalju.
Godine 1985. postaje član Akademije i biva izabrana među 24 visoka evropska intelektualca i sa zvanjem konzul akademik za BiH.
Godine 1986. ponovo je dobitnica Velike zlatne medalje u okviru natječaja – velika nagrada Mediterana i velika nagrada zvijezde Evrope pri Evropskoj akademiji.
Na osnovu prve književne evropske nagrade od Senata akademika Evropske akademije, uz titulu akademika konzula za razvoj etičkih i kulturnih vrijednosti naroda Evrope, izabrana je za počasnu ličnost, jedina iz BiH i bivše Jugoslavije među nekoliko žena iz svijeta: vladara, umjetnika, evropskih državnika, senatora, generala i uvaženih ličnosti iz Evrope.
Dobitnik je još tri evropske medalje, znači ukupno šest i trofeja Italije kako za poeziju tako i za esej, književnu kritiku u sekciji akademika Odsjeku mudraca za esej Poezija i sloboda na francuskom jeziku.
Osim knjige poezije Trenutak sa dva postojanja, objavljene 1973. u “Svjetlosti” u Sarajevu, štampana joj je i knjiga poezije Budi drveće pod nebom u Bošnjačkom institutu i Cirihu 1987. godine. Također je objavila i antologiju Izbor stvaralaštva mladih (poetskih, muzičkih i likovnih radova učenika svih republika i pokrajina) pod naslovom Tito-sloboda-domovina 1979. godine.
Kao nastavnica književnosti i jezika animirala je učenike na stvaralački rad, patriotizam, bratstvo, ljubav prema kulturi, školi i umjetnosti te je za tu knjigu dobila velike pohvale javnosti kao i zahvalno pismo Tita i mnogih institucija.
Knjiga pod naslovom “Ogledalo od magle” štampana je 2000. godine u trojezičnom izdanju – na bosanskom, engleskom i njemačkom jeziku, a 2001. godine izbor poezije pod nazivom “Potop šutnje” u dvojezičnom izdanju – na bosanskom i arapskom jeziku. “Bosna u meni” naziv je knjige koja je u štampi. Također, ima desetak pripremljenih knjiga za štampanje, među kojima je izbor pjesama na slovenskom jeziku Antologija bh. poezije.
Mubera Mujagić bila je učesnik međunarodnih, saveznih i republi- čkih književnih manifestacija, simpozija, kao pjesnik prevodilac i esejista, književni kritičar, a njezini radovi prevođeni su i objavljivani u međunarodnim i našim antologijama.
Bila je žena godine 2003. u Americi.
interpertacija knjizenih djela je trebala postojati od strane knjizevne kritike , a koja bi se koristila kao dio materijala za analizu knjizenvih djela :)

ne psotoje zlockasta knjizevna djela, vec cenzura intrperatacije djela i njihovih autora od raznih politickih sistema :D
User avatar
Connaisseur Karlin
Posts: 20595
Joined: 31/01/2016 16:16

#116 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Connaisseur Karlin »

wewa wrote:A zasto tako malo vjerujemo mladima, Nurudine, da nam je bliza ideja o cenzuri nego o diskusiji nakon pročitanog?

Nema knjige koju bih zabranila, da me se pita. Samo bih trazila od onih koji su zivote proveli istrazujuci knjizevnost da timski kreiraju programe lektire primjerene dobi djaka.
Dodjemo do nezgodnog dijela kad treba saciniti takav tim: zelimo li sposobne ili podobne ljude? Danasnjica nam zorno pokazuje za sta se nadlezni odlucuju.
:thumbup:
User avatar
Connaisseur Karlin
Posts: 20595
Joined: 31/01/2016 16:16

#117 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Connaisseur Karlin »

_BataZiv_0809 wrote:Poznavanje cirilice je stvar postovanja ustroja drzave u kojoj zivis, a ne licnih preferencija.
tako su pred rat i tokom rata, Srbi u skolama jedni pisali cirlicom,a izbjegavali latinicu :oops:
User avatar
Connaisseur Karlin
Posts: 20595
Joined: 31/01/2016 16:16

#118 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Connaisseur Karlin »

piupiu wrote:
m_l wrote:Slicnu inicijativu je imala r. Mubera Mujagić jos u proslom sistemu, a evo kako je zavrsila.
Ko još zna za Muberu Mujagić?

U pismu kojeg je 80-tih godina poslala beogradskom NIN-u tadašnja profesorica srpskohrvatskog jezika tražila je da se iz školskih udžbenika izbace stihovi Petra Petrovića Njegoša i Ivana Mažuranića.
Ne znam za druge, no mi nismo ni čitali Gorski vijenac, nego Luču mikrokozmu. Prva gimnazija, Sarajevo. Drugo, problem bivšeg jugoslovenskog i današnjeg bosanskog, srpskog i hrvatskog obrazovanja je što niko nikoga ne uči kontekstu. Po tim aršinima i Lorda Byrona bi trebalo izbaciti iz škola, al', eto, Englezi svojim srednjoškolcima objasne da je čiko pisao u drugom vremenu i kontekstu, sa starijim studentima fino izanaliziraju njegov orijentalizam, pa tako studenti engleskog govornog područja znaju za rasizam, orijentalizam, teorije o degeneričnim rasama koje su nekada bile 'naučno znanje' i znaju da su ta vremena prošla i da je Lord Byron bio prvenstveno proizvod osamnaestog i čovjek devetnaestog vijeka, te da je pisao iz vizure svoga vremena. Dakle, slažem se sa komentarom da se djeci čitanje takvih djela mora kontekstualno objasniti i da takva djela ne treba djeci predstavljati suviše rano. Nisam za cenzuru, ja sam za što šire obrazovanje sa što više rasprave, što više kritičkog razmišljanja i što više racionalnosti u pristupu materiji.

I na sve to, dodje ovaj dio teksta na koji se niko ni ne osvrnu:
Četiri godine prije nego će maja 2008. umrijeti, Mubera Mujagić živjela je u teškoj bijedi u Sarajevu bolesna, gladna, bez struje, vode, grijanja, telefona, penzije, zdravstvenog osiguranja i novca. Ne bi tu bilo ništa čudno da Mubera nije bila profesorica književnosti, poetesa i autorica 14 knjiga, članica Evropske akademije nauka, dobitnik četiri Velike zlatne medalje i trofeja Italije.
Na njenu dženazu niko iz Društva pisaca BiH nije došao.
Toliko.
:thumbup:
User avatar
Connaisseur Karlin
Posts: 20595
Joined: 31/01/2016 16:16

#119 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Connaisseur Karlin »

Niemand wrote:Da, i? Jel uce? Uce. Jel koriste u skolama? Koriste. Jel zaborave? Zaborave. Zasto zaborave? Jer je ne koriste kasnije u zivotu.

Sva poenta price.

Ne mozes nikog kasnije natjerati da cita bas na cirlici. U skoli mozes i dok su u skoli i znaju je.

Brate, isto zidovima da govorim. Nisu djeca problem. Odrasli su. A i to je, kao i sve drugo, stvar izbora. Demokratija jel.
данс једноставно не постоји једнака употреба латинице и ћирилице :)
User avatar
Sanjarko
Posts: 23720
Joined: 17/02/2015 19:32
Location: U snu

#120 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Sanjarko »

Connaisseur Karlin wrote:
Niemand wrote:Da, i? Jel uce? Uce. Jel koriste u skolama? Koriste. Jel zaborave? Zaborave. Zasto zaborave? Jer je ne koriste kasnije u zivotu.

Sva poenta price.

Ne mozes nikog kasnije natjerati da cita bas na cirlici. U skoli mozes i dok su u skoli i znaju je.

Brate, isto zidovima da govorim. Nisu djeca problem. Odrasli su. A i to je, kao i sve drugo, stvar izbora. Demokratija jel.
данс једноставно не постоји једнака употреба латинице и ћирилице :)
Pa ne postoji upotreba, a jel ona zabranjena kojim slucajem. Sta sad trebamo silit ljude da cirilicom pisu, kad samo mozda 3OO miliona ljudi cirilicom pise. Mozda i manje. To je 4% svjetske populacije samo.

Jednostavno nece ljudi da pisu i citaju je, i sta sad. Treba ugonit ljude u ovo 4% svjetske populacije.
User avatar
Connaisseur Karlin
Posts: 20595
Joined: 31/01/2016 16:16

#121 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Connaisseur Karlin »

Vizionar 1985 wrote:
Connaisseur Karlin wrote: данс једноставно не постоји једнака употреба латинице и ћирилице :)
Pa ne postoji upotreba, a jel ona zabranjena kojim slucajem. Sta sad trebamo silit ljude da cirilicom pisu, kad samo mozda 3OO miliona ljudi cirilicom pise. Mozda i manje. To je 4% svjetske populacije samo.

Jednostavno nece ljudi da pisu i citaju je, i sta sad. Treba ugonit ljude u ovo 4% svjetske populacije.
није забранјена, али није регулирана у обраѕовном систему да се ћирилица и латиница практицирају сваки тједан током основноскооског обраѕованја
User avatar
Mišo_Kovač
Posts: 2708
Joined: 22/06/2011 11:00
Location: Sarajevo

#122 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Mišo_Kovač »

Izbacit dabome. Ukinut i partizanske filmove jer se ružno o švabama govori. Mogu đeca svašta pomislit, a valja u Dojčlandu ljeb zarađivat docnije :D
User avatar
Edin H.
Posts: 47323
Joined: 08/10/2004 22:36
Location: Tirana

#123 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Edin H. »

Mišo_Kovač wrote:Izbacit dabome. Ukinut i partizanske filmove jer se ružno o švabama govori. Mogu đeca svašta pomislit, a valja u Dojčlandu ljeb zarađivat docnije :D
Joj. :lol:
User avatar
Connaisseur Karlin
Posts: 20595
Joined: 31/01/2016 16:16

#124 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Connaisseur Karlin »

Mišo_Kovač wrote:Izbacit dabome. Ukinut i partizanske filmove jer se ružno o švabama govori. Mogu đeca svašta pomislit, a valja u Dojčlandu ljeb zarađivat docnije :D
Хитлер је био аустријанац :oops:
User avatar
Sanjarko
Posts: 23720
Joined: 17/02/2015 19:32
Location: U snu

#125 Re: Treba li izbaciti Andrića i Njegoša iz školskih programa ?

Post by Sanjarko »

Connaisseur Karlin wrote:
Vizionar 1985 wrote:
Connaisseur Karlin wrote: данс једноставно не постоји једнака употреба латинице и ћирилице :)
Pa ne postoji upotreba, a jel ona zabranjena kojim slucajem. Sta sad trebamo silit ljude da cirilicom pisu, kad samo mozda 3OO miliona ljudi cirilicom pise. Mozda i manje. To je 4% svjetske populacije samo.

Jednostavno nece ljudi da pisu i citaju je, i sta sad. Treba ugonit ljude u ovo 4% svjetske populacije.
није забранјена, али није регулирана у обраѕовном систему да се ћирилица и латиница практицирају сваки тједан током основноскооског обраѕованја
Pa vidis ti bi silom namecala da uce cirilicu. Meni recimo kada sam ja isao u skolu u ratu nije silom bila namecana. Znaci bila izborna ko i vjeronauka i roditelji odlucili da je ucim, a vjeronauku ne.

Znaci izborno da ali ne namecanjem. To je razlika izmedzu mene i tebe. Ti bi namecala zakonom nju, a ja bi je dao izborno pa ko zeli, nek izvoli.
Post Reply