Sarajmen wrote: ↑03/10/2021 09:07
Kandidat koji u određenom broju općina ili gradova osvoji 50 posto plus jedan glas, ispada iz utrke u preostalim gradovima i općinama.
Ako ima dovoljan broj glasova, on ulazi u Predsjedništvo Bosne i Hercegovine iz entiteta F BiH.
Drugi kandidat koji osvoji 50 posto plus jedan glas, u preostalim federalnim gradovima i općinama, drugi je izabrani u Predsjedništvo Bosne i Hercegovine.
Oba izabrana kandidata ne smiju biti iz istog naroda.
Ovo je siže prijedloga koji cirkulira u diplomatskoj zajednici u Sarajevu.
On je nastao kao rezultat brojnih razgovora s stranačkim čelnicima, ali i unutar međunarodne zajednice i mogao bi biti jedan od modela o kojem bi se glasalo u državnom parlamentu. Ovaj model ne predviđa formiranje "trećeg entiteta na mala vrata", kroz izborne podjednice "A" i "B" u entitetu F BiH, što je bio jedan od ranijih modela.
Također, on briše nacionalne odrednice, čime se - u teoriji - da je prilika ne samo političarima iz konstitutivnih naroda, već i iz reda Ostalih, ali i onih koji se osjećaju samo građanima Bosne i Hercegovine da budu izabrani.
Ukoliko bi bio usvojen, u Predsjedništvu BiH - teoretski - ispred Fedracije mogao bi sjediti Bosanac i Albanac. Iz entiteta RS bi mogao biti izabran - Bošnjak. Ili Crnogorac. Ili Ukrajinac.
Ali, to koje je nacionalnosti bilo ko od izabranih, suštinski ne zanima nikoga u Evropskoj uniji i Sjedinjenim Američkim Državama. Bitno je da se provode reforme koje Bosnu i Hercegovinu približavaju NATO-u i EU. Naravno, mora biti državljanin Bosne i Hercegovine.
Ovaj model, prije nego se uopće počne formalno razmatrati, mora proći provjeru Venecijanske komisije.
Ako ovo tijelo kaže da je "ok", onda ide u dalju proceduru.
Suštinski, ako bi ovo bio obrazac za popunu Predsjedništva BiH iz federalne izborne jedinice, onda bi kandidat koji osvoji najviše glasova u Sarajevu, Tuzli, Zenici, Bihaću, Travniku... bio prvoizabrani.
Drugoizabrani bi bio onaj koji bi imao najviše glasova u Mostaru, Livnu, Orašju, Širokom Brijegu...
Trenutno se prijedlog ovakvog rješenja "testira", te se traže argumenti kojima bi se on dodatno ojačao.
Jedno od najvećih iskušenja je - kako odgovoriti na pitanje šta je s preostalim glasovima za prvoplasiranog kandidata, čiji se skor neće brojati u drugim dijelovima entiteta F BiH (pobjednik u Sarajevu nema šta tražiti u Čapljini, na primjer), te koliko ovaj model unosi dodatnu diskriminaciju prema biračima.