Muzicka scena bivse Jugoslavije

Kulturna dešavanja, predstave, izložbe, festivali, obrazovanje i budućnost mladih...

Moderator: Chloe

Post Reply
User avatar
vox-populi
Posts: 3131
Joined: 03/04/2008 21:51
Location: Sarajevo-x Liberation Front

#1 Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by vox-populi »

Dakle, na temi Najveci muzicar Balkana pokrenuto je glasanje za istog/istu. Dao sam neko svoje vidjenje, po mom misljenju kvalitetnih bendova iz bivse nam drzave. Otvaram novu temu jer bih zelio da cujem vasa misljenja o razlicitim grupama i izvodjacima. Tema nema za cilj pronalazenje najboljeg medju najboljima jer mislim da to nije ni moguce. Takodjer, ne bih volio da se tudja misljenja omalovazavaju te diskutanti vrijedjaju. Ono sto bih volio vidjeti na ovoj temi je neka vrsta analize muzicke scene bivse Jugoslavije, mozda ne u globalu (mada ni to nije lose), vec vise analiza pojedinih grupa ili autora. Sta je to kod neke grupe ili autora bilo dobro a sta je bilo lose. Bitno bi bilo razdvojiti popularnost od kvaliteta, tipa, prodao je milion albuma, mora da je najbolji. O popularnosti se takodjer moze pricati ali mene zanimaju i drugi kriteriji tipa:

- muzicka kvaliteta - ovdje, dakako vecina nas moze samo amaterski pricati jer pretpostavljam da nismo svi muzikolozi niti se svi bavimo muzikom profesionalno. Ipak, mozemo dati neki sud.

- originalnost - ko je kopirao koga i koje su to grupe zaista stvarale svoju muziku. Uticaje je nemoguce izbjeci i vrlo je tesko naci nekoga apsolutno originalnog ali ipak lako je napraviti razliku izmedju muzike nastale pod uticajem nekoga i cistog plagijata.

- politicka/drustvena angazovanost - koliko je odredjena grupa doprinijela razvoju politicke ili drustvene svijesti ili kroz svoju muziku ukazivala na aktuelne drustvene probleme

Drugi kriteriji su takodjer dobrodosli, tipa humanitarni rad, patriotizam i sl. ali mislim da ne odredjuju kvalitet neke grupe.

Na kraju uvodnog posta, evo i razloga za otvaranje nove teme:
Toto wrote:
vox-populi wrote:Pa gledaj, ne znam cime mjeris kategoriju "najbolje". Ako je to broj prodatih albuma, onda ni Stulic, ni EKV ni Stefanovski a ni Dugme ni Corba ne mogu primirisati danasnjim turbo-folkerima. Meni licno to nije mjerilo najboljeg, mozda najuspjesnijeg jer ako je muzika tvoj posao i ako si u tom poslu zaradio najvise para (u poredjenju sa ostalima iz "struke") onda si najuspjesnio. Najbolji, po nekoj mojoj definiciji nije samo onaj koji je imao milionski tiraz. Imas primjera i iz drugih bransi (Avaz, Big Brother i sl.). Najbolji bi trebao pokazati i neki kvalitet koji se sastoji u poruci koju svojom muzikom salje, originalnoscu a mozda cak i politickom angazovanoscu. Zato recimo najbolji muzicari ili bendovi, opet po mom nekom shvacanju su:

Slovenija
Laibach - bilo centralna figura Neue Slowenische Kunst pokreta koji je prakticki zemlji obezbjedio nezavisnost

Hrvatska
Stulic i Azra - najoriginalniji hrvatski bend, muzicki jako kvalitetan

Srbija
EKV - najoriginalniji bend iz Srbije, politicki jako korektan
Riblja Corba - napisao sam u prethodnim postovima, samo u periodu 1978-1984

Crna Gora
Rambo Amadeus - genijalni tekstovi, jako originalno

Makedonija
Vlatko Stefanovksi - muzicki mozda i najjace ime bivse nam domovine

BiH
?

Dakle, ovo je samo moje misljenje, moze biti pogresno i u principu se niko ne mora sloziti s njim. Kriteriji su bili ne samo popularnost nego i muzicka kvaliteta, politicka angazovanost i originalnost.

Da jos malo objasnim upitnik kod BiH. Tzv. sarajevska skola rock-a je ustvari proizvodila populisticku pop muziku upitne kvalitete. Bendovi tipa Plavi orkestar, Crvena jabuka, Valentino, Merlin, Hari Mata Hari pa i Bijelo dugme su, po mom misljenju daleko od gore spomenutih. Bijelo dugme je mozda najuspjesniji bend bivse Juge ali je u principu, u ranoj fazi cisti plagijat Deep Purple-a i Led Zeppelina a u kasnijoj fazi su pokusali napraviti nesto svoje pa je ispalo katastrofa. A jos su, sa svojim pastirskim rockom preteca turbo-folka. Na Orkestar, Harija i Merlina ne treba previse trositi rijeci, dno dna. Jabuka je nesto iznad njih i za pop grupu i ne tako losa, posebno prvih par albuma.

Ono sto bi se mozda moglo izdvojiti kao cisti produkt sarajevske muzicke scene je New Primitives, posebno Zabranjeno pusenje. To je nasa furka, i nesto sto nismo kopirali. Ali ipak mislim da je cijeli pokret i suvise lokalnog karaktera da bi usao u konkurenciju Najveceg muzicara Balkana, kako je nesretni autor nazvao ovu temu, pri tom vjerovatno pod Balkan misleci samo na ex-Yu. O njegovoj listi "najvecih od najvecih" samo :lol:

Eto, ovo bi samo moje misljenje, nisu apsoluti, mogu postojati i drugacija vidjenja na tematiku.

dijelim misljenja koja zi iznio u citisanom postu

samo... steta sto je ovo na trecoj strani zanimljive teme - koja je otpocela na idiotski nacin
sta mislis da ovim postom otvoris novu temu??

ja sam slucajno naletio na ovaj tvoj post
nisam imao namjeru da ista vise procitam ovdje
da nisi onako pedantno razdvojio pasuse ne bih primjetio jedan tvoj zakljucak, koji me je ponukao da procitam ostalo sto si napisao
User avatar
Djokej
Posts: 770
Joined: 25/09/2008 16:18
Location: Honduras

#3 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by Djokej »

User avatar
suncica24
Posts: 4319
Joined: 22/03/2006 21:29
Location: Na vrh brda gdje vrba mrda

#4 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by suncica24 »

Izbacis corbu sa liste, ne zbog ratnog angazmana, vec zato sto angaziranost tekstovima, nakon pocetne faze, nije bila u domenu Azre ili recimo EKV-a, te je i muzicki, kasnije Corba krenula sa koketrianjem sa pop-etno stilovima, sto je i u tom domenu umanjilo definitivno njihov kvalitet...
I dodas Indexe...
i ja bih aminovala :D
User avatar
Djokej
Posts: 770
Joined: 25/09/2008 16:18
Location: Honduras

#5 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by Djokej »

Moje misšljenje je: EKV najorginalniji bend, predvođeni genijalcima tipa Milan, Magi i Bojan.. EKV je pored toga sto je svirao nevjerovatno kvalitetnu muziku ima i jednu priču koja im daje poseban ton.. Naravno da postoji mnogo kvalitetnih bendova pored njih poput Azre, i neki koji u naslovu nisu navedeni a ja bih ih pomenuo: Električni orgazam, Partibrejkersi, Disciplina kitchme..
User avatar
haubica_i_to_teshka
Posts: 1251
Joined: 09/10/2009 14:24

#6 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by haubica_i_to_teshka »

suncica24 wrote:Izbacis corbu sa liste, ne zbog ratnog angazmana, vec zato sto angaziranost tekstovima, nakon pocetne faze, nije bila u domenu Azre ili recimo EKV-a, te je i muzicki, kasnije Corba krenula sa koketrianjem sa pop-etno stilovima, sto je i u tom domenu umanjilo definitivno njihov kvalitet...
I dodas Indexe...
i ja bih aminovala :D

M ima mjesta i za njh..pa kud puklo da puklo :-D
User avatar
vox-populi
Posts: 3131
Joined: 03/04/2008 21:51
Location: Sarajevo-x Liberation Front

#7 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by vox-populi »

Ok, da pojasnim za Corbu. Napisao sam vec na drugoj temi ali je bitno da i ovdje ima. Riblja corba iz perioda 1978-1984, po mom misljenju, spada u vrh ex-Yu muzicke scene. Muzicki su bili dosta prihvatljivi, ja nisam prepoznao (a ni procitao negdje) o kopiranju neke druge poznatije grupe, pravili su, manje-vise svoju muziku. Tekstualno su takodjer bili dosta dobri (opet samo ovaj raniji period). Bunt protiv komunizma koji se blago nazirao u ovoj ranoj fazi ipak nije isao u smjeru nacionalizma. Dakle albumi:

Kost u grlu
Pokvarena masta i prljave strasti
Mrtva priroda
Buvlja pijaca i
Veceras vas zabavljaju muzicari koji piju

su meni licno sasvim prihvatljivi.

Sve poslije toga je odron. Muzicki i moralno. Od albuma Istina pocinje koketiranje sa nacionalizmom koji ce kasnije dominirati Corbinom muzikom. Uz to, pojavljuju se jeftine pjesmice za siroke narodne mase jako lose kvalitete. Da li je razlog ovome odlazak Rajka i Bajage, promjena politicke klime u SFRJ ili dominacija pop muzike od sredine 80-tih, ne znam. Cinjenica je da je Corba prestala biti velika grupa i postala sinonim za degutano-cetnicko losu muziku.

O Indexima nesto kasnije.

Eh da, jos jedna stvar. Zamolio bih diskutante da ako vec stave neki youtube klip, daju bar neki komentar. Forum i jeste za diskusiju.
User avatar
madner
Posts: 54134
Joined: 09/08/2004 16:35

#8 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by madner »

Otkud EKV na spisku?
Marginalna grupa za marginalce.

Ne kontam jos uvijek sta je tacno kriterij. Kvalitet tekstova? Tiraz?
User avatar
suncica24
Posts: 4319
Joined: 22/03/2006 21:29
Location: Na vrh brda gdje vrba mrda

#9 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by suncica24 »

Djokej wrote:Moje misšljenje je: EKV najorginalniji bend, predvođeni genijalcima tipa Milan, Magi i Bojan.. EKV je pored toga sto je svirao nevjerovatno kvalitetnu muziku ima i jednu priču koja im daje poseban ton.. Naravno da postoji mnogo kvalitetnih bendova pored njih poput Azre, i neki koji u naslovu nisu navedeni a ja bih ih pomenuo: Električni orgazam, Partibrejkersi, Disciplina kitchme..
A nisam znala da definitivno sa cijelog Balkana glasamo samo za jednu grupu, ne za po grupu iz svake zemlje...
Ako je tako, i moj glas ide EKV-u :)
Izuzetno angazirani tekstovi, skriveni u omamljujucu liriku, ako nisu direktno politicki angazirani onda su socijalno, drustveno i individualno opisni, muzika... poeticna, licna, sebi svojstvena, savrsena, sami clanovi benda intelektualci, pojedinci sa crvstim stavom o drustvu i svijetu, ukljuceni u razmatranja drustva... jedina nesreca je u tragicnoj sudbini, jer kad poslusam Zemlju, Djecaka, Sav moj bol... ne mogu a da se ne pitam sta su nam jos imali, a nisu stigli reci...
Last edited by suncica24 on 23/02/2010 14:46, edited 1 time in total.
User avatar
vox-populi
Posts: 3131
Joined: 03/04/2008 21:51
Location: Sarajevo-x Liberation Front

#10 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by vox-populi »

madner wrote:Otkud EKV na spisku?
Marginalna grupa za marginalce.

Ne kontam jos uvijek sta je tacno kriterij. Kvalitet tekstova? Tiraz?
Da pojasnis malo za EKV?

Kriterije mozemo dodavati, vec sam napisao da tiraz nije jedini i iskljucivi kriterij. Moze imati uticaja. Licno nikad nisam mjerio neciji kvalitet po tirazu.

Kriteriji:

-muzicki kvalitet - kao sto rekoh, ne mozemo o ovome profesionalno govoriti ali onoliko koliko se razumijemo u kvalitet tekstova, kvalitet glasa, muzike

- originalnost - da ne bude slusao ja Deep Purple, vjezbao na gitari par njihovih stvari, poslije dodao neki domaci tekst i napravio pjesmu

- politicka/drustvena angazovanost - koliko je grupa svojom muzikom ukazivala na probleme u drustvu te se direkno ili indirektno angazovala na rjesavanju istih. Primjer Laibach i njihova kritika komunizma.
User avatar
Djokej
Posts: 770
Joined: 25/09/2008 16:18
Location: Honduras

#11 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by Djokej »

I ja se ponekad pitam šta bi bilo da su živi, i ponekad mi je tako krivo što nemam priliku posjetiti takav jedan koncert..
User avatar
madner
Posts: 54134
Joined: 09/08/2004 16:35

#12 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by madner »

vox-populi wrote:
madner wrote:Otkud EKV na spisku?
Marginalna grupa za marginalce.

Ne kontam jos uvijek sta je tacno kriterij. Kvalitet tekstova? Tiraz?
Da pojasnis malo za EKV?

Kriterije mozemo dodavati, vec sam napisao da tiraz nije jedini i iskljucivi kriterij. Moze imati uticaja. Licno nikad nisam mjerio neciji kvalitet po tirazu.

Kriteriji:

-muzicki kvalitet - kao sto rekoh, ne mozemo o ovome profesionalno govoriti ali onoliko koliko se razumijemo u kvalitet tekstova, kvalitet glasa, muzike

- originalnost - da ne bude slusao ja Deep Purple, vjezbao na gitari par njihovih stvari, poslije dodao neki domaci tekst i napravio pjesmu

- politicka/drustvena angazovanost - koliko je grupa svojom muzikom ukazivala na probleme u drustvu te se direkno ili indirektno angazovala na rjesavanju istih. Primjer Laibach i njihova kritika komunizma.
Ne vidim zasto je plagijat kriterij, Indeksima to niko ne zamjera. Takodje zasto je bitna angazovanost? Mozemo gledati koliko je neko imao uticaja na drustvo, bio angazovan ili ne.

Pankrti bi trebali biti u svakom slucaju ispred Lajbaha, ciji uticaj na muzicku scenu je u biti zanemarljiv.



Sto se
User avatar
vox-populi
Posts: 3131
Joined: 03/04/2008 21:51
Location: Sarajevo-x Liberation Front

#13 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by vox-populi »

@madner

pa dobro, kako bi ti onda definisao kvalitetnu muzicku grupu? Koje bi kriterije koristio?
User avatar
madner
Posts: 54134
Joined: 09/08/2004 16:35

#14 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by madner »

O ukusima ne vrijedi respravljati :D

Zato i pitam na sta se svodi.
User avatar
haubica_i_to_teshka
Posts: 1251
Joined: 09/10/2009 14:24

#15 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by haubica_i_to_teshka »

vox-populi wrote:Ok, da pojasnim za Corbu. Napisao sam vec na drugoj temi ali je bitno da i ovdje ima. Riblja corba iz perioda 1978-1984, po mom misljenju, spada u vrh ex-Yu muzicke scene. Muzicki su bili dosta prihvatljivi, ja nisam prepoznao (a ni procitao negdje) o kopiranju neke druge poznatije grupe, pravili su, manje-vise svoju muziku. Tekstualno su takodjer bili dosta dobri (opet samo ovaj raniji period). Bunt protiv komunizma koji se blago nazirao u ovoj ranoj fazi ipak nije isao u smjeru nacionalizma. Dakle albumi:

Kost u grlu
Pokvarena masta i prljave strasti
Mrtva priroda
Buvlja pijaca i
Veceras vas zabavljaju muzicari koji piju

su meni licno sasvim prihvatljivi.

Sve poslije toga je odron. Muzicki i moralno. Od albuma Istina pocinje koketiranje sa nacionalizmom koji ce kasnije dominirati Corbinom muzikom. Uz to, pojavljuju se jeftine pjesmice za siroke narodne mase jako lose kvalitete. Da li je razlog ovome odlazak Rajka i Bajage, promjena politicke klime u SFRJ ili dominacija pop muzike od sredine 80-tih, ne znam. Cinjenica je da je Corba prestala biti velika grupa i postala sinonim za degutano-cetnicko losu muziku.

O Indexima nesto kasnije.

Eh da, jos jedna stvar. Zamolio bih diskutante da ako vec stave neki youtube klip, daju bar neki komentar. Forum i jeste za diskusiju.
]Ma svi kradu, (po)Dzonuju :D , nema potreba da pricash samo o indexima, dugmetu kao plagijatorima, etno folovima (vlatko(?)?
mogao bih postaviti i ekv (koje rado slusham) plagijate .. ali da ne kvarim temu , necu se vishe javljati
pozz
]
User avatar
Edin H.
Posts: 43782
Joined: 08/10/2004 22:36
Location: Tirana

#16 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by Edin H. »

vox-populi wrote:
madner wrote:Otkud EKV na spisku?
Marginalna grupa za marginalce.

Ne kontam jos uvijek sta je tacno kriterij. Kvalitet tekstova? Tiraz?
Da pojasnis malo za EKV?

Kriterije mozemo dodavati, vec sam napisao da tiraz nije jedini i iskljucivi kriterij. Moze imati uticaja. Licno nikad nisam mjerio neciji kvalitet po tirazu.

Kriteriji:

-muzicki kvalitet - kao sto rekoh, ne mozemo o ovome profesionalno govoriti ali onoliko koliko se razumijemo u kvalitet tekstova, kvalitet glasa, muzike

- originalnost - da ne bude slusao ja Deep Purple, vjezbao na gitari par njihovih stvari, poslije dodao neki domaci tekst i napravio pjesmu

- politicka/drustvena angazovanost - koliko je grupa svojom muzikom ukazivala na probleme u drustvu te se direkno ili indirektno angazovala na rjesavanju istih. Primjer Laibach i njihova kritika komunizma.
Sto se tice Srbije uz Katarinu najbolji bendovi svih vremena uz neprikosnovenu Katarinu su Sarlo Akrobata (poslije je Koja osnovao Disciplinu) i Idoli.

Vojvodina - Pekinska Patka
Poderimo rok :mrgreen:

Kosovo - ja ne znam ni za jedan bend sa Kosova.

Hrvatska - Azra, Film i Atomsko Skloniste

Makedonija - niko :mrgreen:

Slovenija - Pankrti

BiH - Zabranjeno Pusenje, Elvis i Plavi Orkestar (samo zbog Kaje :D i bacanja kokoski u publiku).

Crna Gora - pa i nemaju nikoga vrijednog spomena drugoga osim Ramba. Mozda Sobic :D
User avatar
Jazz_Junkie
Posts: 3052
Joined: 16/03/2008 22:35
Location: Wien

#17 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by Jazz_Junkie »

Koliko vas je culo za Tihomira Popa Asanovica, slovenski Begnagrad, Buldozer, beogradski Dah, zagrebacki Drugi nacin, slovenski Izvir, Jutro? Leb i Sol je sigurno bio najjaci na tzv. mainstream sceni. Sjetih se i Mikija Petkovskog. Ima tu bezbroj opasnih bandova, daleko boljih i kvalitetnijih od Stulica i njegove Azre, Zabranjenog pusenja (obicni mainstream, malogradjanski plagijatori kao i Bijelo Dugme), Plavog orkestra, onih dosadnjaka iz Prljavog kazalista i drugih. Sto je sa sarajevskom Teskom industrijom cije je pjesme pisao Dusko Trifunovic? Imamo i Jazz eksport, Duska Gojkovica. I Heavy Metal je valjao, da sad ne nabrajam imena.
User avatar
Tornado Bi
Posts: 37
Joined: 23/07/2009 17:31
Location: Bihać

#18 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by Tornado Bi »

A šta reći za ovo ???????????

Špijunaža i rok muzika u SFRJ

Službe državne bezbednosti koji su spremni da progovore o akcijama u kojima su učestvovali za vreme Titovog i Miloševićevog režima. Jednu od najspecifičnijih priča ima nekadašnji pomoćnik načelnika Resora državne bezbednosti Živan Velisavljević koji je penzionisan početkom 1990. godine ukazom tadašnjeg predsednika SFRJ.
Velisavljević danas živi u svojoj porodičnoj kući u rodnim Lojanicama, u blizini Šapca. Njegova kuća je daleko od onoga kako bi javnost zamišljala domove penzionisanih špijuna. Ovde nema visokih zidova, gvozdenih vrata koja se otvaraju daljinskim upravljačem i dobermana čuvara. Pa ipak, iako je Velisavljevićeva kuća kao jedna od mnogih u ovom kraju, u njoj postoji nešto po čemu se razlikuje.
Na brižljivo uređenom tavanu, Velisavljević ima kolekciju od nekoliko hiljada LP ploča isključivo zabavne i rok muzike nastale u SFRJ. Na pitanje da li je diskofil, Velisavljević kaže da mu te ploče nisu za razonodu već da su mu sredstvo za rad. Štaviše, Velisavljević nam otkriva da nijednu od ovih ploča nominalno ne može da otuđi jer mu ih je Resor državne bezbednosti dao na revers.

Operacija Miljacka
Velisavljevićev angažman u službi počeo je 1968. godine. Studentske demonstracije su ozbiljno uzdrmale Tita. Iako je uspeo da ih umiri, Tito je primećivao da se stalno pojavljuju nova žarišta. U tom trenutku Tito je tek bio priveo kraju krizu oko Brionskog plenuma a odmah se pojavila studentska kriza i invazija na Češku i bilo je potrebno pacifikovati barem jedan od frontova. U tom cilju Tito je na tajnom sastanku diskutovao o tome koji se front može prvo rešiti. Veljko Vlahović je predlagao da SFRJ nabavi atomsku bombu koja bi joj bila garant suvereniteta, Edvard Kardelj je pominjao približavanje NATO paktu a Stane Dolanc je izašao sa najbizarnijim predlogom. Dolanc je naime objasnio kako je CIA koristeći muziku bendova snažno oslonjenih na hedonizam i upotrebu opojnih droga uspela da otupi borbenu oštricu studentskih protesta u Americi i da brojne progresivne mlade ljude pretvori u bezopasne klovnove bez jasne revolucionarne ideje.

Dolanc je smatrao da se tako nešto može uraditi i sa našom omladinom. Veljko Vlahović je smatrao da su naši mladi ljudi zdraviji i zreliji od američkih, ali Tito je bivao sve više zabavljen Dolančevim predlogom. Na kraju je Dolancu dato zeleno svetlo a operacija je dobila kodno ime “Miljacka” po reci u Sarajevu pošto je Tito smatrao da je rat dobijen u Bosni i da sve nove bitke treba počinjati odande. Miljacka je izgledala kao najurbaniji toponim u toj republici.

Dolanc je u saradnji sa svojim najbližim poverenicima Srdanom Andrejevićem i Obradom Đorđevićem izabrao mladog Živana Velisavljevića da vodi Miljacku. I Velisavljević je vodio ovu operaciju pune 22 godine.

“Prvi regrut prirodno bio mi je Goran Bregović. Sa njim nije bilo problema, on je voleo i ideju jugoslovenstva i seks i drogu, tako da smo se lako dogovorili”, svedoči Velisavljević. “Sa Bregovićem sam čak primenjivao i jedan sistem koji je Služba koristila sa kriminalcima-omogućavala im je da kradu u inostranstvu a da dobijaju sklonište u Jugoslaviji u zamenu za obavljanje ponekog posla za nas. Tako sam i ja omogućavao Bregoviću da krade strane pesme, da ih objavljuje ovde kao svoje, a da u njima propagira ono što je nama bilo potrebno.”

Zdravko Čolić već nije bio tako jednostavan za regrutaciju.

Samit u Skenderiji

“Zdravko Čolić je bio izuzetno talentovan izvođač i njega nismo mogli da regrutujemo tek tako. On nije imao ništa protiv nas ali nije želeo da ikome išta duguje” Ipak, kada je uhapšen u Ohridu zbog razmenjivanja deviza, Velisavljević je u tome video svoju priliku. “Obišao sam ga u zatvoru u Ohridu i dogovorili smo se za petnaest minuta.”

U Velisavljevićevom odeljenju u resoru državne bezbednosti nastupila je histerija kada su saznali da je Čola regrutovan. A onda se pojavila panika kada su shvatili da su mu potrebne velike hit pesme. Deo Službe je sumnjao u Kornelija Kovača, i odlučeno je da cela jugoslovenska pop scena stane iza Čolića.

“Napravili smo tajni sastanak jedne noći u Skenderiji. Šest mlaznih aviona RV i PVO je dovezao sve ključne pop kompozitore kod nas. Bili su tu Arsen Dedić, Đorđe Novković, Kornelije Kovač, Bojan Adamič, Žika i Radovan iz Zane, Momčilo Bajagić, mali Zlaja Arslanagić iz Crvene Jabuke, Iztok Turk, Jasenko Houra, Jura Stublić, Vladimir Divljan, Zoran Lesendrič i mnogi drugi.”

“Smestili smo ih u Skenderiju. Sedeli su potpuno nepripremljeni šta ih čeka. Onda sam ja izašao za govornicu, osetio sam se kao Tito, i rekao im da je svako dužan da pripremi po jednu pesmu za Čolin povratnički album.”, Velisavljević ni danas ne može da sakrije ushićenje.

Ekipa kompozitora je potom vraćena avionima u svoje gradove i započet je rad na pesmama. Međutim, u Službi je zavladala nervoza pošto se toliki broj ljudi nije mogao bezbednosno kontrolisati, tako da su se na kraju opredelili da ipak Bregović uradi ceo album kako pesme ne bi iscurele u javnost.

“Čolićev povratnički album je u jednom trenutku delovao kao da će biti največi album u istoriji pop muzike. Činilo se da će ovo biti za Čolića ono što je “Smile” bio za Beach Boyse, a mi to nismo smeli da dozvolimo, Čola je bio potreban Jugoslaviji u tom trenutku, i na kraju je sve rešio Brega.”

Ratne trake

Služba državne bezbednosti je vila zadužena i za pripremanje konceptualnih albuma koji su imali funkciju da se zavrte u etru u slučaju rata, pa čak i nuklearne apokalipse. “To su tzv. Albumi sudnjeg dana, tako smo ih zvali u službi, na njima su snimljene poslednje pesme na svetu, pesme uz koje je ovaj narod trebalo da preživi nuklearnu zimu.”

Na pesmama je radio sam kren jugoslovenske scene, u saradnji sa timom psihologa. “Ima nekih ljubavnih pesama koje smo testirali na životinjama. I zaista kada bi im pesma bila puštena, one su ih navodile na parenje kroz lučenje određenih hormona. Takve pesme u principu su pravljene za slučaj da u bunkerima posle nuklearnog rata moraju da se ljudi stimulišu na produžavanje rase.”

“Pustiti takvu pesmu u etar u regularnim okolnostima je krivično delo. Ti snimci se nalaze u sefu Načelnika SDB dan-danas.” Velisavljević nerado govori o ovim pesmama. Ipak, posle velikog navaljivanja rekao je da je neke od njih pisao Kiki Lesendrić a da ih pevaju Zana Nimani, Anja Rupel i Marina Perazić. Kada smo ga upitali, liče li te pesme na njihove ranije radove, Velisavljević se osmehnuo i lakonski odgovorio, “Denis i Denis su za ovo vrtić…”

Dvostruki agenti

Velisavljević kaže da se u svojoj praksi samo jednom sreo sa dvostrukim agentom. To je bio slučaj Iztoka Turka, vođe i glavnog autora grupe Videosex. “Iztok je radio za nas. Negde u vreme albuma “Lacrimae Christi” kontaktirala ga je nemačka služba BND. On je želeo da prekine kontakte sa njima ali mi smo insistirali na tome da ih on nastavi.” Kako se približavao raspad Jugoslavije, Velisavljević tvrdi da se i Turkova lojalnost pomerala ka Nemcima. “Nisam siguran da je Turk izdao Jugoslaviju, mislim da joj je bio lojalan do samog kraja, ali kako je vreme odmicalo sve manje i manje. O tome govore njegovi neuspeli pokušaji da sa Videosexom snimi pesme na engleskom”

Snimanje pesama na engleskom je po Velisavljeviću bilo smišljena provokacija u samim centrima nemačke obaveštajne službe kako bi se kolonijalizovala jugoslovenska muzička scena. “Oni su želeli da marginalizuju naše bendove time što su ih nagovarali da snimaju na engleskom čime su ih odvojili od domaće publike, a nisu dobijali pravu šansu na inostranoj sceni. Na svu sreću, to im je uspevalo kod alternativnih bendova. Mi smo Bregu, Čorbu i Azru držali pod gvozdenim stiskom.”

“Album Divljih jagoda na engleskom bio je klasična zavera MI6. Njih je kao svoje agente u tom periodu držao ozloglašeni Entoni Monkton. On je počeo svoju karijeru kao rokenrol operativac za SFRJ da bi na kraju završio službujući u Beogradu.” Na svu sreću. DB je imao svog aduta u grupi. “Alen Islamović je bio naš čovek i razarao je englesku karijeru Divljih jagoda iznutra. On je bio zdrav element u toj grupi, i zato smo ga i nagradili mestom pevača u Bijelom dugmetu.”

Velisavljević sebe i danas smatra Jugoslovenom. On veruje da su same republičke službe državne bezbednosti radile protiv zajedničke države, čak i u domenu rokenrola. “Jasenko Houra je bio čovek hrvatske republičke Službe. Nekoliko puta sam im slao dopise da nam ga stave na raspologanje u saveznoj službi jer je talentovan muzičar, a oni su odbijali i smišljali neke formalnosti. Odgovorno tvrdim da je njegova pesma “Mojoj majci (zadnja ruža Hrvatska)” maslo zagrebačkog odeljenja.”

“Nema nevinih”, nastavlja Velisavljević, “kada smo primetili da se bog i crkva često pominju u pesmama Pilota, priveli smo Lesendrić Zorana da vidimo o čemu se radi. Tokom noći javio nam se šef beogradskog odeljenja i rekao nam da je on njihov. Mi smo morali da ga pustimo. Ja sam tada shvatio da svaka republička služba ima svoj bend.”

Ibarska magistrala

“Rata ne bi bilo bez propagande i bendova poput Prljavog kazališta”, naglašava Velisavljević. On smatra da je naivno očekivati da je borba između tajnih službi bila išta pitomija na polju rok scene nego na drugim poljima. “Scenario Ibarske magistrale je prvi put primenjen na Krcunu, a drugi put na Draženu Ričlu.” Velisavlljević odgovorno tvrdi da u saobraćajnoj nesreći člana Crvene Jabuke nisu čista posla. “Zlaja je ubrzo napustio bend, on je bio anđeo, jedan od mojih najdražih operativaca, pravi Jugosloven”, kaže Velisavljević. “Mislim da će biti zanimljivo ako Žera ikada progovori, on zna celu priču.”

Sadašnja scena

Velisavljević ne prati sadašnju scenu od kada se penzionisao. Ipak ono što vidi po televiziji i Internetu mu ne uliva poverenje. “Dosta talentovanih ljudi je otišlo u narodnjake, a na rok sceni dosta bendova peva na engleskom, a to ništa ne valja. Scena je bila mnogo bolja dok je DB kontrolisao jer mi smo i kreativno pomagali kad je nailazila kriza.” Velisavljević se ponosi podatkom da je DB za pesmu “Lipe cvatu” angažovao čak tri profesora Muzičke akademije i jednog profesora knjževnosti da pomognu Bregoviću da je osmisli. “Danas više nema takve ambicije, nažalost. Plašim se da DB više ne kontroliše ni one bendove koje je sam osnovao.”
User avatar
aNTropocentrio
Posts: 1055
Joined: 01/07/2006 12:05
Location: zapadni krak Mliječnog puta

#19 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by aNTropocentrio »

Moram priznati da me je početak teksta zaintrigirao, ali sve ostalo zvuči kao da je napisao Milan Tarot.
User avatar
Feliks
Posts: 174
Joined: 15/05/2007 13:17
Location: Sarajevo

#20 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by Feliks »

Jazz_Junkie wrote:Koliko vas je culo za Tihomira Popa Asanovica, slovenski Begnagrad, Buldozer, beogradski Dah, zagrebacki Drugi nacin, slovenski Izvir, Jutro? Leb i Sol je sigurno bio najjaci na tzv. mainstream sceni. Sjetih se i Mikija Petkovskog. Ima tu bezbroj opasnih bandova, daleko boljih i kvalitetnijih od Stulica i njegove Azre, Zabranjenog pusenja (obicni mainstream, malogradjanski plagijatori kao i Bijelo Dugme), Plavog orkestra, onih dosadnjaka iz Prljavog kazalista i drugih. Sto je sa sarajevskom Teskom industrijom cije je pjesme pisao Dusko Trifunovic? Imamo i Jazz eksport, Duska Gojkovica. I Heavy Metal je valjao, da sad ne nabrajam imena.
:thumbup:

Buldozer iz Ljubljane, predvodjeni Markom Breceljom (rodjenim Sarajlijom), izdali su dva revolucionarna albuma Pljuni istini u oci (1975) i Zabranjeno plakatirati (1977). Izvrsna svirka, jako originalni i kreativni (pod blagim utjecajem Franka Zappe) te drustveno angazirani tekstovi uz obilje satire i uvrnutog humora! Prvi su pljunuli jugoslavenskom komunistickom establishmentu i balkano-seljakluku u lice.

A i sve ostalo sto si naveo je odlicno, mada je tada u toj ranijoj fazi produkcija muzike bila jako losa...
User avatar
aNTropocentrio
Posts: 1055
Joined: 01/07/2006 12:05
Location: zapadni krak Mliječnog puta

#21 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by aNTropocentrio »

Lunu sam otkrio relativno nedavno, snimili su samo jedan album 1984. (za mene antologijski :D )

User avatar
Feliks
Posts: 174
Joined: 15/05/2007 13:17
Location: Sarajevo

#22 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by Feliks »

aNTropocentrio wrote:Moram priznati da me je početak teksta zaintrigirao, ali sve ostalo zvuči kao da je napisao Milan Tarot.

Ha ha, ako nista, tekst je zabavan! Gdje je ovo objavljeno, u Kuriru? :lol:
User avatar
suncica24
Posts: 4319
Joined: 22/03/2006 21:29
Location: Na vrh brda gdje vrba mrda

#23 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by suncica24 »

Au teksta :skoljka:
Ovo je i za Kurira prezajebantsko stivo :D
Onion?
User avatar
Tornado Bi
Posts: 37
Joined: 23/07/2009 17:31
Location: Bihać

#24 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by Tornado Bi »

aNTropocentrio wrote:Moram priznati da me je početak teksta zaintrigirao, ali sve ostalo zvuči kao da je napisao Milan Tarot.
Nisam ni ja sto posto siguran da je sve to istina, ali ima tu elemenata kao i u onoj knjizi Čuvari Jugoslavije, gdje su otkriveni ti saradnici SDB-a a nikad čovjek ne bi pomislio da se tu radilo o dosta hodža, popova, profesora, itd., pa zašto ne povjerovati da ih je bilo i među muzičarima.

EKV i Azra su vrh.
User avatar
Altsa
Posts: 6436
Joined: 19/03/2004 18:31

#25 Re: Muzicka scena bivse Jugoslavije

Post by Altsa »

aNTropocentrio wrote:Lunu sam otkrio relativno nedavno, snimili su samo jedan album 1984. (za mene antologijski :D )

najbolja grupa, najbolji album. bet premca. na zalost raspali su se nakon jednog jedinog albuma. :(
Post Reply