#1 NASTANAK I RAZVOJ LITERATURE HADISA
Posted: 08/12/2006 08:08
Sta je HADIS?
Rijec "hadis" (mn. ahadeeth) znaci prica, pripovijedanje (a u kontekstu danasnjeg shvatanja Islama - rijeci pripisane Poslaniku Muhammedu i pripovijedanja o njemu i zbivanjima tokom vremena njegovog poslanstva).
[b]Qur'an: [/b]
"Koje pripovijedanje (hadis) osim od Boga i Njegovih Objava oni podrzavaju?" 45:6
"Qur'an nije izmisljeno pripovijedanje (hadis) ...... sve detaljno iznosi" 12:111
"Neki ljudi podrzavaju prazne price (hadis) da bi skrenuli druge sa Bozijeg Puta" 31:6
"Jedini nacin zivota (sunna) treba da je Bogom dati nacin zivota (sunna) 17:77, 33:62, 48:23, 6:114
Prije nego izlozim ovaj stav, koji su zastupali mnogi ucenjaci od vremena nastajanja HADISA do danas, napomenucu da sam (za razliku od onih koji od drugih ponavljaju hadise i o hadisima) osobno proucavala, od prve do zadnje stranice, Sahih Bukhari (9 volumena - koji svi nisu jos ni prevedeni na Bosanski u cjelosti), Sahih Muslim (4 vol.), Abu Dawud, Tafsir Ibn Katheer (10 vol. "skraceni"), Fiqhus-Sunnah, Fiqhu-Seerah, Znacenje i Poruka Prenasanja (tj.hadisa) 4 vol., Ihya-Ulumud-Din 4 vol., Historija Tradicija / Prenasanja (tj hadisa), Riyadus-Salihin (skracena verzija Bukharije i Muslima) i jos mnogo drugih spisa i knjiga, suvise brojnih da se navode. Navodim samo one koji se bave temom HADISA direktno ili indirektno.
Muhammed je ZABRANJIVAO pisanje njegovih izreka jer je njegova JEDINA poruka covjecanstvu bila BOZANSKA OBJAVA - [b]QUR"AN[/b]. (Qur'an je rijec nastala od rijeci "qara'a" sto znaci "citanje", "iscitavanje" tako da u prevodu rijec "qur'an" znaci jednostavno "citanka").
Na ovu temu, mnogi podrzavaoci hadisa, kazu da je on zabranjivao njihovo zapisivanje da "ne bi doslo do mijesanja tih spisa sa spisima Qur'ana".
Takav argument je veoma slab, prvo zato sto je Qur'an biljezen kao i UCEN NAPAMET tako da je on (Muhammed), da je htio da se njegove izreke i objasnjenja upucena LJUDIMA TOG VREMENA zadrze za buduce generacije, mogao da kaze da pisu njegove izreke ali da ih ne uce napamet.
Takodje je, kada je Objava Qur'ana zavrsena ajetom objavljenim Muhammedu na brdascu Arefata kada je obavljen prvi (i njemu posljednji) Hadzdz (hodocasce), on (Muhammed) je mogao dodati da je sada Objava Qur'ana kompletirana i da sad slobodno mogu pisati hadise, jer vise ne postoji opasnost "mijesanja" spisa.
ALI ON TO NIJE REKAO, I NIJE REKAO SA RAZLOGOM, KAO STO JE I SVE STO JESTE REKAO RECENO S RAZLOGOM.
Njegov svakodnevni zivot, kao i zivot njegovih suvremenika, bio je OBICAN zivot, s tom razlikom da je PROZIMAN Objavama ajeta Qur'ana u roku od 23 godine. Zasto 23 godine? Qur'an je mogaobiti objavljen U JEDNOM DIJELU, KAO CJELINA i onda bi Muhammedova misija bila da Qur'an "unese" u svakodnevnicu.
Ali, nije. I, kao i sve drugo, NIJE S RAZLOGOM.
Ljudsko bice individualno, kao ni zajednica drustveno, nije u stanju da se promjeni "preko noci".
Bog to zna, jer nas je On takvima i stvorio.
Ljudsku svijest, formiranu okolnostima i desavanjima mnogo godina (individualno) i mnogo stoljeca (drustveno) nije lahko "preokrenuti" na takav nacin da odbaci sve NEGATIVNO sto je bilo dio te svijesti, zamjeni POZITIVNIM novim konceptima, kao i "prosije" i ZADRZI POZITIVNO sto je vec bilo dio te svijesti.
Potrebno je puno SNAGE, ISKRENOSTI, VOLJE i ZELJE za Istinom da bi se prihvatila cinjenica da se nesto NE ZNA ili POGRESNO SHVATA.
Uzmimo primjer osobe "zrelih" godina koju je zivotno iskustvo kao i stecena saznanja navelo na stvaranje odredjenih stavova, misljenja i vjerovanja u vezi sa sobom, drugim ljudima, svijetu opcenito, pa i o "svetom" ili VANMATERIJALNOM tj. bozanstvu kojem se obicno pripisivalo sve ono sto se nije moglo "objasniti" u svjetlu tekucih shvatanja (kretanje nebeskih tijela, kisa, sreca, nesreca, zivljenje, umiranje itd).
Takvoj ososbi je veoma tesko suociti se sa cinjenicom da je ona, kao i njeni preci donekle, drzala NEISPRAVNE tj. NEREALNE ili NEISTINITE stavove.
Stoga se Bozija Rijec (tj."objasnjenje" inteligentnim stvorenjima o svim pitanjima koje ih "muce") objavljivala POSTEPENO.
U jednom od postova (tema Dzehennemska vatra) je bas to navedeno, tj. da nema svrhe ubjedjivati nekoga o istinitosti Bozije Rijeci ako taj neko NE VJERUJE u Bozije Postojanje - za njega ta Rijec nema autoriteta, dakle sa njim/njom se prvo povede tema o postojanju pocetne nematrijalne Energije, Sile, Inteligencije, Boga,"nesta tamo gore" kako god, pa tek kada i AKO se uspostavi da Bog Postoji, onda ima svrhe govoriti o mogucnosti "komunikacije" izmedju Njega i Njegovih inteligentnih stvorenja.
Dakle, tadasnje drustvo nije imalo "problema" s vjerom u bozansko Bice, ali je imalo "problema" shvatiti da je to Bice JEDNO i da je dovoljno "MOCNO" da "pokrije" sve koncepte materijalne kao i apstraktne. Tadasnje drustvo je vjerovalo da postoji ALLAH ("glavni" Bog) ali da "uz njega" postoje i mnoga ILAAHA (bozanstva) koja "obavljaju" razlicite "poslove" za Boga jer "On ne moze to sve sam, beli".
Da razjasnimo znacenje rijeci ALLAH.
Rijec "ilaah" oznacava "bozanstvo, nesto sto je vrijedno obozavanja". Prepozicija "AL" na arapskom znaci (u nedostatku naseg ekvivalenta) "THE" (engleska prepozicija koja oznacava odredjenost imenice). Dakle, "ilaah" = "bozanstvo"; kada se pred tu rijec "ilaah" stavi prepozicija "al" ("al-ilaah" cita se ALLAH) dobija znacenje The God. Na nasem jeziku "bog" pisano malim slovom je ekvivalent "ilaah" dok "Bog" pisano velikim slovom je ekvivalent Allah. Ima tu jos zanimljivosti ali bi odlutali sa teme HADIS.
[b]Polahko, Objava se u svojim prvim dijelovima, najvise odnosila na to da je Bog Jedan i da "pored" Njega nema "drugih bozanstava" vrijednih obozavanja. Stoga LAA ILAAHA IL ALLAH ("nema bozanstva sem Allaha", ili, "nema boga osim Boga")[/b]
Muhammed KONSTANTNO NAGLASAVA DA JE ON SAMO POSLANIK ar."nebijj" i VIJESNIK ar."rasul" (postoji razlika izmedju ta dva termina) I DA JE NJEGOVA JEDINA MISIJA DA PRENESE BOZIJU OBJAVU COVJECANSTVU. On cesto naglasava da nije ni po cemu "iznad" ljudi kao i to da nije ni u kom smislu "IZNAD PRIJETHODNIH POSLANIKA I VIJESNIKA" (sto se nazalost promjenilo s vremenom od strane njegovih sljedbenika).
" 'Atiullah we 'atiur-rasul" tj. "slusajte Boga i Njegovog vijesnika" se tumaci kao dva odvojena koncepta tj. 'atiullah se tumaci kao QUR'AN dok 'atiur-rasul se tumaci kao HADIS.
[b]U stvari, "Slusajte Boga i Njegovog vijesnika" je jedno te isto - slusajte Boga kroz Njegovu Objavu (Qur'an) i slusajte vijesnika kao PRENOSIOCA Bozije Objave (Qur'an).[/b]
"Preskocicemo" 23 godine Objave i zbivanja i dolazimo na POCETAK hadisa...
Kada se Muhammed vratio Gospodaru svjetova, tj. napustio fizicko tijelo (sto mi nazivamo umiranjem) nije se, sto se kaze njegov mejjit (tijelo) "nije ni ohladio" - vec je nastala "frka" i rasprava o tome ko ce biti novi VODJA muslimana...
[b]Tada se je PRVO pocelo pozivati na ovu ili onu izreku tj. HADIS Muhammeda da bi se "zakljucilo" ko bi trebao da preuzme vodjstvo muslimanske zajednice...[/b]
Qur'an je to prepustio vjernicima, tj. svako doba ima svoje drustveno uredjenje, i da je Bog u Qur'anu naveo bilo sta u vezi sa tim kako se biraju vodje - ogranicavala bi se sloboda drustvenog poretka i njegovog socijalno-svjesnog razvoja.
Umjesto da se obrate Qur'anu i nadju ajete koji [b]upucuju[/b] na to kako se bira / nalazi vodja jedne (bilo koje) zajednice, ili da glasanjem odrede misljenje vecine, ukljucujuci zajednice vjernika i pokorenika, sljedbenici Muhammeda su se poceli pozivati na "dokaze" koje je on ostavio da bi se izabrao novi vodja.
MUHAMMED NIJE, I [b]SA RAZLOGOM NIJE[/b], IMENOVAO KO BI NAKON NJEGA BIO NAJPOGODNIJI DA VODI MUSLIMASKU ZAJEDNICU. IMAO JE I VREMENA I PRILIKE DA TO UCINI - ALI NIJE.
Poceli su se, dakle, "razbacivati" hadisi; prvo izmedju mekkelija (muhadzira = "iseljenika") i medinelija (ansara "pomagaca") dok se svi skupa nazivaju ASHAB-IMA ( "ashab" = "prijatelj", "sahaba" = "prijatelji"), a kasnije izmedju plemena...
Muhadziri su se pozivali na to da su oni bili prvi koji su primili Islam sto znaci da bi novi vodja (HALIFA) trebao da se izabere izmedju jednog od njih.
Ansari su se pozivali na to da se je Muhammed "pobratio" s njima i izabrao da zivi medju njima do kraja zivota sto znaci da ih je izabrao sa svoju "bracu" jer su primili njega i njegove sljedbenike kada su bili prognani, tako da bi se HALIFA trebao izabrati izmedju njih.
Onda su se QUREJSIJE (pleme iz kojeg je Muhammed poticao) pozvale na "hadis" da je Muhammed navodno rekao da se halifa moze birati samo izmedju qurejsija...
Na to su se pripadnici drugih plemena pozivali na "hadis" da je Muhammed navodno rekao da ni jedno pleme nema prednost nad drugim niti arap nad ne-arapom (a sto je u Qur'anu i pomenuto).
Zatim su je jedni opredijelili za to da Ebu Bekr, koji je bio jedan od najboljih jarana sa Muhammedom kao i jedan od prvih prominentnih (bogatijih) ashaba koji je primio Islam i finansirao mnoge "kampanje" za sirenje Islama (otkupom i oslobadjanjem robova muslimana, finansiranjem skupova (vecera, rucaka i sl.) pri kojima je Muhammed pokusavao da javno iznese Objavu koja mu je slata) - bude izabran za HALIFU.
Takvi su se pozivali na "hadis" da je Muhammed navodno rekao da je Ebu Bekr njegov najbolji jaran, kao i na, navodno odigran, incident kada su na brdu stjali Muhammed, Ebu Bekr, Omer El-Khattab i Osman Ibn Affan pri kojem je, navodno kompliment dao Ebu Bekru (obratite se na doticni hadis, Sahih Bukhari).
Drugi su se, opet, opredjelili za to da 'Ali ibn Abu Talib (kod nas Alija) bude izabran za HALIFU jer je on, ne samo rodjak Muhammeda o kome se Muhammed brinuo od smrti njegovog babe (Muhammedovoh amidze Abu Taliba) i muz Muhammedove kcerke Fatime, nego i najmladji ashab koji je odrastao uz Poslanika i s njim provodio najvise vremena s obzirom da su zajedno zivjeli u istom kucanstvu.
Ovi su se pozivali na "hadis" da je Muhammed navodno rekao da "ko voli mene voli i Aliju kao i to da kome sam ja (Muhammed) vodja tome je vodja i Alija", vidi doticni hadis.
STA JE DALJE BILO OPSTEPOZNATA JE HISTORIJA...
Kada je ubijen Ebu Bekr, opet se pozivalo na ovaj ili onaj "hadis" da bi HALIFA postao Omer.
Kada je ubijen Omer, pozivalo se na ovaj ili onaj "hadis" da bi za HALIFU bio izabran Osman.
Kada je ubijen Osman, opet su se oni koji su podrzavali njegovu "kandidaturu" pozivali na ovaj ili onaj "hadis" da bi Alija postao HALIFA.
Drugi su opet bili za to da HALIFA bude Muawwija Ibn Abu Sufjan (njegov otac Abu Sufjan, tadasnji vodja Qurejsija, je bio jedan od najzescih protivnika Islama kao i njegova zena Hind koja je platila roba da ubije Muhammedovog amidzu Hamzu i izvadi mu jetru (po nekim predavanjima srce) koju je zagrizla od mrznje her je Hamza ubio njenog oca i brata u bici na Bedru).
Muawwija je, uz roditelje primio Islam kada je osvojena Mekka i kada Abu Sufjan i Hind "nisu imali kud".
Da li su oni primili Islam iskreno ili ne to sam Bog zna, ali se moze zamisliti u kakvoj sredini i pod kakvim uslovima je Muawwija odrastao... Ova grupa se opet pozivala na ovaj ili onaj "hadis" kao podrsku za to da bi HALIFA trebao biti Muawwija.
CAK JE DOSLO I DO MEDJUSOBNE BITKE KOJU JE DOBIO ALIJA i tako da je on ostao HALIFA.
[b]PRIMJETIMO OVDJE DA SU SE SKORO SVI ARGUMENTI, KOJI SU PRAVILI SVE VECI RAZDOR, BAZIRALI NA IZREKAMA PRIPISANIH MUHAMMEDU A NE NA AJETIMA QUR'ANA KOJI JE OBJAVLJEN BAS KAO UPUTA ZA VJERNIKE I POKORENIKE...[/b]
Kada je ubijen Alija jedni su bili za to da jedan od njegovih sinova (Hassan i Husejn) bude HALIFA i oni su se pozivali na "hadis" da je Muhammed navodno podigao svojih dvojicu unuka i rekao Boze ja ih volim voli ih i Ti, i jos drugih "prica" kao pordsku za to.
Muawwija (jos uvijek zudeci za titulom HALIFE) je ponudio Hassanu (starijem sinu Alije) da njemu (Muawwiji) prepusti mjesto HALIFE inace ce opet doci do medjusobnog sukoba i ubijanja.
Muawwija je Hassanu obecao da, kada on (Muawwija) umre, on ce licno obezbjediti da se hilafet vrati u ruke EHLU-L-BEJT-a (tj. familije Muhammeda), time sto ce izricito prenijeti hilafet na Hassana ili Husejna.
Hassan je htio da izbjegne ponovno krvoprolice (kao sto je bio slucaj prilikom bitke Muawwije sa Alijom) i prihvatio je ponudu Muawwije drzeci ga za dato obecanje.
Kada je Muawwija postao HALIFA, jedan od najpoznatijih prenosioca HADISA je nasao svoje mjesto na dvoru kao "veliki ucenjak" pripovjedanja o Muhammedu i od Muhammeda. Ebu Hurejra.
Ebu Hurejra (da ne duljim o njegovom nadimku i pravom imenu, prica za se) je bio jedan od ashaba koji je u prisustvu Muhammeda (bijuci jedan od onih koji su zivjeli u dzamiji sagradjenoj kada je Muhammed dosao u Jasrib [danasnja Medina]) proveo sve ukupno SAMO OKO DVIJE GODINE a naveo je HADISA vise nego svi koji su Muhammedu bili najblizi i s njim proveli cijeli svoj zivot.
Njegova biografija se lahko moze pronaci kao i biografije drugih sljedbenika Muhammeda.
S obzirom na to da je, od Muhammedove smrti (dok je pejgamber bio ziv od Ebu Hurejre se rijetko culo) Ebu Hurejra poceo da se "razbacuje" hadisima toliko da su ga cesto korili Ebu Bekr, njegova kcerka Ajisa (koja je bila i supruga Muhammeda), Alija, Omer, Abdullah Ibn Abbas, Umm Salama i drugi uceniji sljedbenici, da prica o stvarima o kojima Muhammed nije pricao a i da mu pripisuje izreke koje su u stvari bile "narodne mudrosti" (koji je pun svaki jezik i svaka tradicija svih zemalja i ljudskih zajednica).
Da bi opravdao to sto prenosi puno hadisa, Ebu Hurejira je naveo jos jedan hadis u kom se on, navodno, zali Muhammedu kako ima slabo pamcenje pri cemu mu pejgamber kazuje da Ebu Hurejira rasiri svoj ogrtac i da je pejgamber a.s. "puhnuo" prema njemu i kako od tada nije nista zaboravio sta god je cuo od Muhammeda a.s.
Takodje, ako se ispita lanac prenosenja, nalazi se da je vecina hadisa Ebu Hurajire u kategoriji "waahid" tj. da se dijalog vodio izmedju Muhammeda i jos JEDNE (waahid) osobe. Vecina waahid hadisa su preneseni od strane 'Ajise ili drugih clanova familije jer su uglavnom oni imali priliku da sa Muhammedom budu nasamo, dok su ostali vecinom slusali njegove "vazove" ili komentare GRUPNO (dzema'at).
U glavnom, Muawwija je dao Ebu Hurejri "punu slobodu" da prensasa hadise, narocito one koji su NAVODNO podrzavali Muawwiju i ponizavali Aliju. Na Muawwijinom "dvoru" Ebu Hurejra je mogao da pusti mastu na volju do krajnjih razmjera.
Naravno, nije samo on prenosio hadise i pricao o desavanjima za vrijeme 23 godine Objave (od kojih je on bio prisutan samo DVIJE, makar da je svaki tren svakog dana imao priliku da bude u drustvu Muhammeda a.s. ne bi mogao sakupiti toliko koliko je "prenosio"; postojali su i drugi ashabi koje bi Muawwija pozvao na "sohbet" i trazio od njih da prenesu od onoga sto se sjecaju. Vecina najucevnijih ashaba su izbjegavali njegove sohbete.
Nejse...
Kada je Muawwija bio na samrtnoj postelji, umjesto da odrzi obecanje koje je dao Hassanu, on je hilafet prenio na svog sina Bejazida (pijanicu, "razmazeno deriste", zenskarosa koji ni po cemu nije bio odgovarajuca osoba da bude vodja vjernika "amirul-mu'miniin).
Poznato je sta je tada bilo kada je Bejazid poslao ferman Husejinu da mu da "bejat" tj zavjet na poslusnost i da ga prizna za halifu. KARBALA...
Sto se tice daljnjeg razvoja HADISA, jos uvijek su USMENO prenasani.
Po navodjenju historicara HADISA, prenasanje izreka Muhammeda kao i prica O njemu i dogodovstinama ashaba najvise je "propatilo" od strane CETIRI vrste prenosenja:
1. [b]Munafici[/b] (licemjeri). Oni su namjerno izmisljali hadise da bi zbunili muslimane i naveli ih da cine nesto pod utiskom da je to rekao Muhammed (npr. jevreji bi ubacili svoje "spijune" medju muslimane i pricali "hadise" kao to da je "za vjernika bolje da zivi sto siromasnije i jednostavnije" jer bi se tako ojacala ekonomska prednost jevreja (koji su slobodno zivjeli pod muslimanskom vlascu i placali "dzizja" vrsta takse za bogate, za razliku od muslimana koji su placali "zekat"). Ipak, ova grupa nije puno "uspjela" u remecenju prenasanja hadisa jer se vecinom znalo "ko je ko" i obicno se hadisi prenasani od munafika nisu uzimali za istinite.
2. [b]Pricaci prica [/b](zabavljaci). U vrijeme kada nije bilo "pozorista", radija, televizije itd, na pijacama i improvizovanim "binama" stajali su ili sjedili profesionalni "pricaci", kojima su slusaoci ostavljali nesto para, i sto su vise impresionirani - to su vise i placali. Oni bi pricali price okupljenom narodu, price o davnim vremenima, o junacima i bitkama, o ljubavi i slomljenim srcima, satirisali poznate individue, i naravno, uz dolazak Islama - o dogadjajima u vezi sa Islamom, bitkama protv "nevjernika", junastvima gazija, o sehidima, o Objavi Qur'ana i naravno o Muhammedu, o kojem su muslimani najvise zeljeli da znaju (kao i mi danas...) jer je njihova ljubav prema njemu neizmjerna posto je on bio taj, Boziji izabranik koji nam je prenio Objavu od Svemocnog i Velicanstvenog Stvoritelja i koji je samim svojim zivotom bio Milost covjecanstvu. Medjutim, kao i u svakoj profesiji, konkurencija je jaka, i nastojanje da se privuce sto vise "musterija" vodila je do "uljepsavanja" prica, do narodnih mudrosti ili prica iz starijih knjiga (kao sto je Biblija) koje su pripisivane Muhammedu da bi im se dala "tezina" i upecatljivost. Ova grupa je poprilicno ostetila autenticnost hadisa jer su se price dalje sirile brze nego ucenje Qur'ana od strane hafiza (koji, takodje, nisu bili tako "izlozeni" javnosti).
3. [b]Politicari,[/b] koji su, da bi dali "jacinu" svojim argumentima, ugodili halifi tog doba, podrzali neku politicku "stranu", izborili se za neku promjenu itd. - izmisljali su hadise u te svrhe ili koristili slabe "zaif" kao navodno jake i tacne "sahih" da bi postigli svoje ciljeve. Ova grupa je ucinila dosta stete prenasanju hadisa jer su se ljudi uvijek ukljucivali u politicko stanje hilafeta.
4. [b]Religiozni, dobronamjerni, bogobojazni ljudi,[/b] koji su, u svom nastojanju da narod sto vise "ohavjeste" i privuku vjeri, dzamiji i islamskom nacinu zivota, pripisivali Muhammedu DOBRE izreke ali ipak izreke koje nisu od njega izgovorene... Ovi dobronamjerni ljudi bi naveli "hadis" kako se dobija toliko i toliko sevapa za klanjanje u grupi, toliko i toliko hurija za ovo ili ono dobro djelo, toliko zlatnih, draguljima ukrasenih, kuca u dzennetu za to i to dobro djelo, toliko i toliko sevapa ako se prouci ova ili ona Sura Qur'ana... itd.
Iako dobronamjerno, ova grupa je nanijela najvise stete autenticnosti hadisa jer su im ljudi vjerovali, jer si ih ljudi cijenili radi njihove poboznosti i stoga su te i takve hadise dalje prenosili da i druge potstaknu na dobra djela. Ali, autenticnost hadisa se ne utvrdjuje po tome koliko pozitivno i istinito zvuci nego po tome da li je ZAISTA to rekao Muhammed.
Uskoro su se pocele i zapisivati zbirke HADISA ali, do tada, autenticnost je vec ostecena do te mjere da se moglo osloniti na postenje i bogobojaznost mnogih "prenosioca" ali se nije moglo osloniti na namjere onih od kojih su ih ovi culi.
Hadis je duboko more informacije o historiji Islama, o zivotu ljudi toga doba, o pristupu Muhammeda a.s. prema ljudima pri prenosenju Bozije Objave, o njegovoj mudrosti i blagosti pri interakciji sa svim "klasama" ljudi. [b]I kao takav se treba i koristiti[/b].
Medjutim koristiti hadis kao podlogu za VJERSKE zakone, cesto u direktnoj suprotnosti sa onim sto je u Qur'anu navedeno - to je opasno, razara medjumuslimanske odnose, komplikuje Islamski nacin zivota koji je Bog ucini lahkim ("u njemu nema teskoce"), ogranicava slobode koje nam je Bog prepustio i sto je najgore, stvara RAZDOR i PODJELE medju vjernicima...
U Qur'anu, Allah kaze da je "ovo detaljna knjiga", da nista "nije izostavljeno", cak jedan ajet pita "koji hadis (predaju, pricu) osim "hadisullah" Bozijeg pripovjedanja oni traze?", da je "uputa covjecanstvu", da je zasticen "Mi ga objavljujemo i Mi cemo ga zastiti" (nigdje se ne pominje da ce se zastititi bilo cije druge rijeci ukljucujuci Muhammedove), da je "jedina VJERA prihvatljiva Bogu POKORENJE (islam)" (dakle, nije rekao jedina "religija" nego VJERA jer se u svakoj religiji moze naci VJERNIKA koji se sto bolje i iskrenije mogu POKORAVAJU Bogu), "oni koji vjeruju, hriscani, jevreji, preobraceni - naci ce nagradu kod Gospodara svoga"...
Druge RELIGIJE su se podijelile na mnoge grupe i sekte, pa se to, najvise "zahvaljujuci" kontradiktornim hadisima desilo i muslimanima...
VJERA JE JEDNA, BOG JE JEDAN I ISTI SVIJU NAS, ali kome je prava vjera i Istina u interesu?
Ko bi se obogatio od ratova, CIME bi "zavadio pa vladao"; ko bi se izdizao iznad "obicne raje" svojim poznavanjem kompleksnih detalja islamskog FIQHA, SHERI'ATA, AQAIDA, RAZLIKA U MISLJENJIMA I TUMACENJIMA?
VJERU niko ne moze napraviti PROFESIJOM ali je zato RELIGIJA unosna PROFESIJA jer je dovoljno iskomplikovana.
Sada je ovo samo UTOPIJA, "sanjariti" o ujedinjenju svih vjernika pred Bogom i pod zastavom Islamskog nacina zivljenja.
Ova nada se provlaci stoljecima naporedo sa "komplikovanjem" i stvaranjem religija i sekti... Uvjek su postojali oni koji su znali da Bog nije zadovoljan da se u Njegovo Ime ubija i Njegova cista Vjera i Rijec "zagadjuje" ljudskim, nezgrapnim, koje ljude odvracaju i zavadjaju... Biblija je primjer izmjesanosti Bozije Rijeci i ljudskih prica i prepricavanja da se vise ne zna sta je sta.
ZATO MUHAMMED NIJE HTIO DA SE ZAPISUJU I KORISTE HADISI jer je Bozija Rijec dovoljna.
Kaze se da u Qur'anu "ne pise" kako da se klanja, kada i koliko... PISE sve, a sto ne pise (jer je opcepoznato kako se klanjalo od doba Ibrahima [a VJERA nasa JE VJERA IBRAHIMA] i nije bilo potrebno ponavljati) mada je cinjenica da je PSIHICKO STANJE (koncentracija, skrusenost, i sl.) u molitvi - vaznija od toga gdje ce se staviti ruke ili koliko ce se rasiriti noge...
Toliko SAZETO o nastanku i razvoju HADISA.
Ne mora se niko sa mnom sloziti niti mi povjerovati - obratite se izvorima informacije i sami pronadjite sta je bolje - gloziti se oko hadisa (makar ih pola i bilo istinito - odnose se na ono doba) ili se [b]UJEDINITI u hladu Qur'ana, napredovati upuceni njime, izucavati nauke i sve vise spoznavati Njegovu Savrsenost i Moc[/b] dok u svakodnevnom zivotu se ne gloziti oko toga da li se "ispravno" (po "sunnetu") leglo ili sjelo, jelo ili vrsilo nuzdu ...itd.?
Mir svima.
Rijec "hadis" (mn. ahadeeth) znaci prica, pripovijedanje (a u kontekstu danasnjeg shvatanja Islama - rijeci pripisane Poslaniku Muhammedu i pripovijedanja o njemu i zbivanjima tokom vremena njegovog poslanstva).
[b]Qur'an: [/b]
"Koje pripovijedanje (hadis) osim od Boga i Njegovih Objava oni podrzavaju?" 45:6
"Qur'an nije izmisljeno pripovijedanje (hadis) ...... sve detaljno iznosi" 12:111
"Neki ljudi podrzavaju prazne price (hadis) da bi skrenuli druge sa Bozijeg Puta" 31:6
"Jedini nacin zivota (sunna) treba da je Bogom dati nacin zivota (sunna) 17:77, 33:62, 48:23, 6:114
Prije nego izlozim ovaj stav, koji su zastupali mnogi ucenjaci od vremena nastajanja HADISA do danas, napomenucu da sam (za razliku od onih koji od drugih ponavljaju hadise i o hadisima) osobno proucavala, od prve do zadnje stranice, Sahih Bukhari (9 volumena - koji svi nisu jos ni prevedeni na Bosanski u cjelosti), Sahih Muslim (4 vol.), Abu Dawud, Tafsir Ibn Katheer (10 vol. "skraceni"), Fiqhus-Sunnah, Fiqhu-Seerah, Znacenje i Poruka Prenasanja (tj.hadisa) 4 vol., Ihya-Ulumud-Din 4 vol., Historija Tradicija / Prenasanja (tj hadisa), Riyadus-Salihin (skracena verzija Bukharije i Muslima) i jos mnogo drugih spisa i knjiga, suvise brojnih da se navode. Navodim samo one koji se bave temom HADISA direktno ili indirektno.
Muhammed je ZABRANJIVAO pisanje njegovih izreka jer je njegova JEDINA poruka covjecanstvu bila BOZANSKA OBJAVA - [b]QUR"AN[/b]. (Qur'an je rijec nastala od rijeci "qara'a" sto znaci "citanje", "iscitavanje" tako da u prevodu rijec "qur'an" znaci jednostavno "citanka").
Na ovu temu, mnogi podrzavaoci hadisa, kazu da je on zabranjivao njihovo zapisivanje da "ne bi doslo do mijesanja tih spisa sa spisima Qur'ana".
Takav argument je veoma slab, prvo zato sto je Qur'an biljezen kao i UCEN NAPAMET tako da je on (Muhammed), da je htio da se njegove izreke i objasnjenja upucena LJUDIMA TOG VREMENA zadrze za buduce generacije, mogao da kaze da pisu njegove izreke ali da ih ne uce napamet.
Takodje je, kada je Objava Qur'ana zavrsena ajetom objavljenim Muhammedu na brdascu Arefata kada je obavljen prvi (i njemu posljednji) Hadzdz (hodocasce), on (Muhammed) je mogao dodati da je sada Objava Qur'ana kompletirana i da sad slobodno mogu pisati hadise, jer vise ne postoji opasnost "mijesanja" spisa.
ALI ON TO NIJE REKAO, I NIJE REKAO SA RAZLOGOM, KAO STO JE I SVE STO JESTE REKAO RECENO S RAZLOGOM.
Njegov svakodnevni zivot, kao i zivot njegovih suvremenika, bio je OBICAN zivot, s tom razlikom da je PROZIMAN Objavama ajeta Qur'ana u roku od 23 godine. Zasto 23 godine? Qur'an je mogaobiti objavljen U JEDNOM DIJELU, KAO CJELINA i onda bi Muhammedova misija bila da Qur'an "unese" u svakodnevnicu.
Ali, nije. I, kao i sve drugo, NIJE S RAZLOGOM.
Ljudsko bice individualno, kao ni zajednica drustveno, nije u stanju da se promjeni "preko noci".
Bog to zna, jer nas je On takvima i stvorio.
Ljudsku svijest, formiranu okolnostima i desavanjima mnogo godina (individualno) i mnogo stoljeca (drustveno) nije lahko "preokrenuti" na takav nacin da odbaci sve NEGATIVNO sto je bilo dio te svijesti, zamjeni POZITIVNIM novim konceptima, kao i "prosije" i ZADRZI POZITIVNO sto je vec bilo dio te svijesti.
Potrebno je puno SNAGE, ISKRENOSTI, VOLJE i ZELJE za Istinom da bi se prihvatila cinjenica da se nesto NE ZNA ili POGRESNO SHVATA.
Uzmimo primjer osobe "zrelih" godina koju je zivotno iskustvo kao i stecena saznanja navelo na stvaranje odredjenih stavova, misljenja i vjerovanja u vezi sa sobom, drugim ljudima, svijetu opcenito, pa i o "svetom" ili VANMATERIJALNOM tj. bozanstvu kojem se obicno pripisivalo sve ono sto se nije moglo "objasniti" u svjetlu tekucih shvatanja (kretanje nebeskih tijela, kisa, sreca, nesreca, zivljenje, umiranje itd).
Takvoj ososbi je veoma tesko suociti se sa cinjenicom da je ona, kao i njeni preci donekle, drzala NEISPRAVNE tj. NEREALNE ili NEISTINITE stavove.
Stoga se Bozija Rijec (tj."objasnjenje" inteligentnim stvorenjima o svim pitanjima koje ih "muce") objavljivala POSTEPENO.
U jednom od postova (tema Dzehennemska vatra) je bas to navedeno, tj. da nema svrhe ubjedjivati nekoga o istinitosti Bozije Rijeci ako taj neko NE VJERUJE u Bozije Postojanje - za njega ta Rijec nema autoriteta, dakle sa njim/njom se prvo povede tema o postojanju pocetne nematrijalne Energije, Sile, Inteligencije, Boga,"nesta tamo gore" kako god, pa tek kada i AKO se uspostavi da Bog Postoji, onda ima svrhe govoriti o mogucnosti "komunikacije" izmedju Njega i Njegovih inteligentnih stvorenja.
Dakle, tadasnje drustvo nije imalo "problema" s vjerom u bozansko Bice, ali je imalo "problema" shvatiti da je to Bice JEDNO i da je dovoljno "MOCNO" da "pokrije" sve koncepte materijalne kao i apstraktne. Tadasnje drustvo je vjerovalo da postoji ALLAH ("glavni" Bog) ali da "uz njega" postoje i mnoga ILAAHA (bozanstva) koja "obavljaju" razlicite "poslove" za Boga jer "On ne moze to sve sam, beli".
Da razjasnimo znacenje rijeci ALLAH.
Rijec "ilaah" oznacava "bozanstvo, nesto sto je vrijedno obozavanja". Prepozicija "AL" na arapskom znaci (u nedostatku naseg ekvivalenta) "THE" (engleska prepozicija koja oznacava odredjenost imenice). Dakle, "ilaah" = "bozanstvo"; kada se pred tu rijec "ilaah" stavi prepozicija "al" ("al-ilaah" cita se ALLAH) dobija znacenje The God. Na nasem jeziku "bog" pisano malim slovom je ekvivalent "ilaah" dok "Bog" pisano velikim slovom je ekvivalent Allah. Ima tu jos zanimljivosti ali bi odlutali sa teme HADIS.
[b]Polahko, Objava se u svojim prvim dijelovima, najvise odnosila na to da je Bog Jedan i da "pored" Njega nema "drugih bozanstava" vrijednih obozavanja. Stoga LAA ILAAHA IL ALLAH ("nema bozanstva sem Allaha", ili, "nema boga osim Boga")[/b]
Muhammed KONSTANTNO NAGLASAVA DA JE ON SAMO POSLANIK ar."nebijj" i VIJESNIK ar."rasul" (postoji razlika izmedju ta dva termina) I DA JE NJEGOVA JEDINA MISIJA DA PRENESE BOZIJU OBJAVU COVJECANSTVU. On cesto naglasava da nije ni po cemu "iznad" ljudi kao i to da nije ni u kom smislu "IZNAD PRIJETHODNIH POSLANIKA I VIJESNIKA" (sto se nazalost promjenilo s vremenom od strane njegovih sljedbenika).
" 'Atiullah we 'atiur-rasul" tj. "slusajte Boga i Njegovog vijesnika" se tumaci kao dva odvojena koncepta tj. 'atiullah se tumaci kao QUR'AN dok 'atiur-rasul se tumaci kao HADIS.
[b]U stvari, "Slusajte Boga i Njegovog vijesnika" je jedno te isto - slusajte Boga kroz Njegovu Objavu (Qur'an) i slusajte vijesnika kao PRENOSIOCA Bozije Objave (Qur'an).[/b]
"Preskocicemo" 23 godine Objave i zbivanja i dolazimo na POCETAK hadisa...
Kada se Muhammed vratio Gospodaru svjetova, tj. napustio fizicko tijelo (sto mi nazivamo umiranjem) nije se, sto se kaze njegov mejjit (tijelo) "nije ni ohladio" - vec je nastala "frka" i rasprava o tome ko ce biti novi VODJA muslimana...
[b]Tada se je PRVO pocelo pozivati na ovu ili onu izreku tj. HADIS Muhammeda da bi se "zakljucilo" ko bi trebao da preuzme vodjstvo muslimanske zajednice...[/b]
Qur'an je to prepustio vjernicima, tj. svako doba ima svoje drustveno uredjenje, i da je Bog u Qur'anu naveo bilo sta u vezi sa tim kako se biraju vodje - ogranicavala bi se sloboda drustvenog poretka i njegovog socijalno-svjesnog razvoja.
Umjesto da se obrate Qur'anu i nadju ajete koji [b]upucuju[/b] na to kako se bira / nalazi vodja jedne (bilo koje) zajednice, ili da glasanjem odrede misljenje vecine, ukljucujuci zajednice vjernika i pokorenika, sljedbenici Muhammeda su se poceli pozivati na "dokaze" koje je on ostavio da bi se izabrao novi vodja.
MUHAMMED NIJE, I [b]SA RAZLOGOM NIJE[/b], IMENOVAO KO BI NAKON NJEGA BIO NAJPOGODNIJI DA VODI MUSLIMASKU ZAJEDNICU. IMAO JE I VREMENA I PRILIKE DA TO UCINI - ALI NIJE.
Poceli su se, dakle, "razbacivati" hadisi; prvo izmedju mekkelija (muhadzira = "iseljenika") i medinelija (ansara "pomagaca") dok se svi skupa nazivaju ASHAB-IMA ( "ashab" = "prijatelj", "sahaba" = "prijatelji"), a kasnije izmedju plemena...
Muhadziri su se pozivali na to da su oni bili prvi koji su primili Islam sto znaci da bi novi vodja (HALIFA) trebao da se izabere izmedju jednog od njih.
Ansari su se pozivali na to da se je Muhammed "pobratio" s njima i izabrao da zivi medju njima do kraja zivota sto znaci da ih je izabrao sa svoju "bracu" jer su primili njega i njegove sljedbenike kada su bili prognani, tako da bi se HALIFA trebao izabrati izmedju njih.
Onda su se QUREJSIJE (pleme iz kojeg je Muhammed poticao) pozvale na "hadis" da je Muhammed navodno rekao da se halifa moze birati samo izmedju qurejsija...
Na to su se pripadnici drugih plemena pozivali na "hadis" da je Muhammed navodno rekao da ni jedno pleme nema prednost nad drugim niti arap nad ne-arapom (a sto je u Qur'anu i pomenuto).
Zatim su je jedni opredijelili za to da Ebu Bekr, koji je bio jedan od najboljih jarana sa Muhammedom kao i jedan od prvih prominentnih (bogatijih) ashaba koji je primio Islam i finansirao mnoge "kampanje" za sirenje Islama (otkupom i oslobadjanjem robova muslimana, finansiranjem skupova (vecera, rucaka i sl.) pri kojima je Muhammed pokusavao da javno iznese Objavu koja mu je slata) - bude izabran za HALIFU.
Takvi su se pozivali na "hadis" da je Muhammed navodno rekao da je Ebu Bekr njegov najbolji jaran, kao i na, navodno odigran, incident kada su na brdu stjali Muhammed, Ebu Bekr, Omer El-Khattab i Osman Ibn Affan pri kojem je, navodno kompliment dao Ebu Bekru (obratite se na doticni hadis, Sahih Bukhari).
Drugi su se, opet, opredjelili za to da 'Ali ibn Abu Talib (kod nas Alija) bude izabran za HALIFU jer je on, ne samo rodjak Muhammeda o kome se Muhammed brinuo od smrti njegovog babe (Muhammedovoh amidze Abu Taliba) i muz Muhammedove kcerke Fatime, nego i najmladji ashab koji je odrastao uz Poslanika i s njim provodio najvise vremena s obzirom da su zajedno zivjeli u istom kucanstvu.
Ovi su se pozivali na "hadis" da je Muhammed navodno rekao da "ko voli mene voli i Aliju kao i to da kome sam ja (Muhammed) vodja tome je vodja i Alija", vidi doticni hadis.
STA JE DALJE BILO OPSTEPOZNATA JE HISTORIJA...
Kada je ubijen Ebu Bekr, opet se pozivalo na ovaj ili onaj "hadis" da bi HALIFA postao Omer.
Kada je ubijen Omer, pozivalo se na ovaj ili onaj "hadis" da bi za HALIFU bio izabran Osman.
Kada je ubijen Osman, opet su se oni koji su podrzavali njegovu "kandidaturu" pozivali na ovaj ili onaj "hadis" da bi Alija postao HALIFA.
Drugi su opet bili za to da HALIFA bude Muawwija Ibn Abu Sufjan (njegov otac Abu Sufjan, tadasnji vodja Qurejsija, je bio jedan od najzescih protivnika Islama kao i njegova zena Hind koja je platila roba da ubije Muhammedovog amidzu Hamzu i izvadi mu jetru (po nekim predavanjima srce) koju je zagrizla od mrznje her je Hamza ubio njenog oca i brata u bici na Bedru).
Muawwija je, uz roditelje primio Islam kada je osvojena Mekka i kada Abu Sufjan i Hind "nisu imali kud".
Da li su oni primili Islam iskreno ili ne to sam Bog zna, ali se moze zamisliti u kakvoj sredini i pod kakvim uslovima je Muawwija odrastao... Ova grupa se opet pozivala na ovaj ili onaj "hadis" kao podrsku za to da bi HALIFA trebao biti Muawwija.
CAK JE DOSLO I DO MEDJUSOBNE BITKE KOJU JE DOBIO ALIJA i tako da je on ostao HALIFA.
[b]PRIMJETIMO OVDJE DA SU SE SKORO SVI ARGUMENTI, KOJI SU PRAVILI SVE VECI RAZDOR, BAZIRALI NA IZREKAMA PRIPISANIH MUHAMMEDU A NE NA AJETIMA QUR'ANA KOJI JE OBJAVLJEN BAS KAO UPUTA ZA VJERNIKE I POKORENIKE...[/b]
Kada je ubijen Alija jedni su bili za to da jedan od njegovih sinova (Hassan i Husejn) bude HALIFA i oni su se pozivali na "hadis" da je Muhammed navodno podigao svojih dvojicu unuka i rekao Boze ja ih volim voli ih i Ti, i jos drugih "prica" kao pordsku za to.
Muawwija (jos uvijek zudeci za titulom HALIFE) je ponudio Hassanu (starijem sinu Alije) da njemu (Muawwiji) prepusti mjesto HALIFE inace ce opet doci do medjusobnog sukoba i ubijanja.
Muawwija je Hassanu obecao da, kada on (Muawwija) umre, on ce licno obezbjediti da se hilafet vrati u ruke EHLU-L-BEJT-a (tj. familije Muhammeda), time sto ce izricito prenijeti hilafet na Hassana ili Husejna.
Hassan je htio da izbjegne ponovno krvoprolice (kao sto je bio slucaj prilikom bitke Muawwije sa Alijom) i prihvatio je ponudu Muawwije drzeci ga za dato obecanje.
Kada je Muawwija postao HALIFA, jedan od najpoznatijih prenosioca HADISA je nasao svoje mjesto na dvoru kao "veliki ucenjak" pripovjedanja o Muhammedu i od Muhammeda. Ebu Hurejra.
Ebu Hurejra (da ne duljim o njegovom nadimku i pravom imenu, prica za se) je bio jedan od ashaba koji je u prisustvu Muhammeda (bijuci jedan od onih koji su zivjeli u dzamiji sagradjenoj kada je Muhammed dosao u Jasrib [danasnja Medina]) proveo sve ukupno SAMO OKO DVIJE GODINE a naveo je HADISA vise nego svi koji su Muhammedu bili najblizi i s njim proveli cijeli svoj zivot.
Njegova biografija se lahko moze pronaci kao i biografije drugih sljedbenika Muhammeda.
S obzirom na to da je, od Muhammedove smrti (dok je pejgamber bio ziv od Ebu Hurejre se rijetko culo) Ebu Hurejra poceo da se "razbacuje" hadisima toliko da su ga cesto korili Ebu Bekr, njegova kcerka Ajisa (koja je bila i supruga Muhammeda), Alija, Omer, Abdullah Ibn Abbas, Umm Salama i drugi uceniji sljedbenici, da prica o stvarima o kojima Muhammed nije pricao a i da mu pripisuje izreke koje su u stvari bile "narodne mudrosti" (koji je pun svaki jezik i svaka tradicija svih zemalja i ljudskih zajednica).
Da bi opravdao to sto prenosi puno hadisa, Ebu Hurejira je naveo jos jedan hadis u kom se on, navodno, zali Muhammedu kako ima slabo pamcenje pri cemu mu pejgamber kazuje da Ebu Hurejira rasiri svoj ogrtac i da je pejgamber a.s. "puhnuo" prema njemu i kako od tada nije nista zaboravio sta god je cuo od Muhammeda a.s.
Takodje, ako se ispita lanac prenosenja, nalazi se da je vecina hadisa Ebu Hurajire u kategoriji "waahid" tj. da se dijalog vodio izmedju Muhammeda i jos JEDNE (waahid) osobe. Vecina waahid hadisa su preneseni od strane 'Ajise ili drugih clanova familije jer su uglavnom oni imali priliku da sa Muhammedom budu nasamo, dok su ostali vecinom slusali njegove "vazove" ili komentare GRUPNO (dzema'at).
U glavnom, Muawwija je dao Ebu Hurejri "punu slobodu" da prensasa hadise, narocito one koji su NAVODNO podrzavali Muawwiju i ponizavali Aliju. Na Muawwijinom "dvoru" Ebu Hurejra je mogao da pusti mastu na volju do krajnjih razmjera.
Naravno, nije samo on prenosio hadise i pricao o desavanjima za vrijeme 23 godine Objave (od kojih je on bio prisutan samo DVIJE, makar da je svaki tren svakog dana imao priliku da bude u drustvu Muhammeda a.s. ne bi mogao sakupiti toliko koliko je "prenosio"; postojali su i drugi ashabi koje bi Muawwija pozvao na "sohbet" i trazio od njih da prenesu od onoga sto se sjecaju. Vecina najucevnijih ashaba su izbjegavali njegove sohbete.
Nejse...
Kada je Muawwija bio na samrtnoj postelji, umjesto da odrzi obecanje koje je dao Hassanu, on je hilafet prenio na svog sina Bejazida (pijanicu, "razmazeno deriste", zenskarosa koji ni po cemu nije bio odgovarajuca osoba da bude vodja vjernika "amirul-mu'miniin).
Poznato je sta je tada bilo kada je Bejazid poslao ferman Husejinu da mu da "bejat" tj zavjet na poslusnost i da ga prizna za halifu. KARBALA...
Sto se tice daljnjeg razvoja HADISA, jos uvijek su USMENO prenasani.
Po navodjenju historicara HADISA, prenasanje izreka Muhammeda kao i prica O njemu i dogodovstinama ashaba najvise je "propatilo" od strane CETIRI vrste prenosenja:
1. [b]Munafici[/b] (licemjeri). Oni su namjerno izmisljali hadise da bi zbunili muslimane i naveli ih da cine nesto pod utiskom da je to rekao Muhammed (npr. jevreji bi ubacili svoje "spijune" medju muslimane i pricali "hadise" kao to da je "za vjernika bolje da zivi sto siromasnije i jednostavnije" jer bi se tako ojacala ekonomska prednost jevreja (koji su slobodno zivjeli pod muslimanskom vlascu i placali "dzizja" vrsta takse za bogate, za razliku od muslimana koji su placali "zekat"). Ipak, ova grupa nije puno "uspjela" u remecenju prenasanja hadisa jer se vecinom znalo "ko je ko" i obicno se hadisi prenasani od munafika nisu uzimali za istinite.
2. [b]Pricaci prica [/b](zabavljaci). U vrijeme kada nije bilo "pozorista", radija, televizije itd, na pijacama i improvizovanim "binama" stajali su ili sjedili profesionalni "pricaci", kojima su slusaoci ostavljali nesto para, i sto su vise impresionirani - to su vise i placali. Oni bi pricali price okupljenom narodu, price o davnim vremenima, o junacima i bitkama, o ljubavi i slomljenim srcima, satirisali poznate individue, i naravno, uz dolazak Islama - o dogadjajima u vezi sa Islamom, bitkama protv "nevjernika", junastvima gazija, o sehidima, o Objavi Qur'ana i naravno o Muhammedu, o kojem su muslimani najvise zeljeli da znaju (kao i mi danas...) jer je njihova ljubav prema njemu neizmjerna posto je on bio taj, Boziji izabranik koji nam je prenio Objavu od Svemocnog i Velicanstvenog Stvoritelja i koji je samim svojim zivotom bio Milost covjecanstvu. Medjutim, kao i u svakoj profesiji, konkurencija je jaka, i nastojanje da se privuce sto vise "musterija" vodila je do "uljepsavanja" prica, do narodnih mudrosti ili prica iz starijih knjiga (kao sto je Biblija) koje su pripisivane Muhammedu da bi im se dala "tezina" i upecatljivost. Ova grupa je poprilicno ostetila autenticnost hadisa jer su se price dalje sirile brze nego ucenje Qur'ana od strane hafiza (koji, takodje, nisu bili tako "izlozeni" javnosti).
3. [b]Politicari,[/b] koji su, da bi dali "jacinu" svojim argumentima, ugodili halifi tog doba, podrzali neku politicku "stranu", izborili se za neku promjenu itd. - izmisljali su hadise u te svrhe ili koristili slabe "zaif" kao navodno jake i tacne "sahih" da bi postigli svoje ciljeve. Ova grupa je ucinila dosta stete prenasanju hadisa jer su se ljudi uvijek ukljucivali u politicko stanje hilafeta.
4. [b]Religiozni, dobronamjerni, bogobojazni ljudi,[/b] koji su, u svom nastojanju da narod sto vise "ohavjeste" i privuku vjeri, dzamiji i islamskom nacinu zivota, pripisivali Muhammedu DOBRE izreke ali ipak izreke koje nisu od njega izgovorene... Ovi dobronamjerni ljudi bi naveli "hadis" kako se dobija toliko i toliko sevapa za klanjanje u grupi, toliko i toliko hurija za ovo ili ono dobro djelo, toliko zlatnih, draguljima ukrasenih, kuca u dzennetu za to i to dobro djelo, toliko i toliko sevapa ako se prouci ova ili ona Sura Qur'ana... itd.
Iako dobronamjerno, ova grupa je nanijela najvise stete autenticnosti hadisa jer su im ljudi vjerovali, jer si ih ljudi cijenili radi njihove poboznosti i stoga su te i takve hadise dalje prenosili da i druge potstaknu na dobra djela. Ali, autenticnost hadisa se ne utvrdjuje po tome koliko pozitivno i istinito zvuci nego po tome da li je ZAISTA to rekao Muhammed.
Uskoro su se pocele i zapisivati zbirke HADISA ali, do tada, autenticnost je vec ostecena do te mjere da se moglo osloniti na postenje i bogobojaznost mnogih "prenosioca" ali se nije moglo osloniti na namjere onih od kojih su ih ovi culi.
Hadis je duboko more informacije o historiji Islama, o zivotu ljudi toga doba, o pristupu Muhammeda a.s. prema ljudima pri prenosenju Bozije Objave, o njegovoj mudrosti i blagosti pri interakciji sa svim "klasama" ljudi. [b]I kao takav se treba i koristiti[/b].
Medjutim koristiti hadis kao podlogu za VJERSKE zakone, cesto u direktnoj suprotnosti sa onim sto je u Qur'anu navedeno - to je opasno, razara medjumuslimanske odnose, komplikuje Islamski nacin zivota koji je Bog ucini lahkim ("u njemu nema teskoce"), ogranicava slobode koje nam je Bog prepustio i sto je najgore, stvara RAZDOR i PODJELE medju vjernicima...
U Qur'anu, Allah kaze da je "ovo detaljna knjiga", da nista "nije izostavljeno", cak jedan ajet pita "koji hadis (predaju, pricu) osim "hadisullah" Bozijeg pripovjedanja oni traze?", da je "uputa covjecanstvu", da je zasticen "Mi ga objavljujemo i Mi cemo ga zastiti" (nigdje se ne pominje da ce se zastititi bilo cije druge rijeci ukljucujuci Muhammedove), da je "jedina VJERA prihvatljiva Bogu POKORENJE (islam)" (dakle, nije rekao jedina "religija" nego VJERA jer se u svakoj religiji moze naci VJERNIKA koji se sto bolje i iskrenije mogu POKORAVAJU Bogu), "oni koji vjeruju, hriscani, jevreji, preobraceni - naci ce nagradu kod Gospodara svoga"...
Druge RELIGIJE su se podijelile na mnoge grupe i sekte, pa se to, najvise "zahvaljujuci" kontradiktornim hadisima desilo i muslimanima...
VJERA JE JEDNA, BOG JE JEDAN I ISTI SVIJU NAS, ali kome je prava vjera i Istina u interesu?
Ko bi se obogatio od ratova, CIME bi "zavadio pa vladao"; ko bi se izdizao iznad "obicne raje" svojim poznavanjem kompleksnih detalja islamskog FIQHA, SHERI'ATA, AQAIDA, RAZLIKA U MISLJENJIMA I TUMACENJIMA?
VJERU niko ne moze napraviti PROFESIJOM ali je zato RELIGIJA unosna PROFESIJA jer je dovoljno iskomplikovana.
Sada je ovo samo UTOPIJA, "sanjariti" o ujedinjenju svih vjernika pred Bogom i pod zastavom Islamskog nacina zivljenja.
Ova nada se provlaci stoljecima naporedo sa "komplikovanjem" i stvaranjem religija i sekti... Uvjek su postojali oni koji su znali da Bog nije zadovoljan da se u Njegovo Ime ubija i Njegova cista Vjera i Rijec "zagadjuje" ljudskim, nezgrapnim, koje ljude odvracaju i zavadjaju... Biblija je primjer izmjesanosti Bozije Rijeci i ljudskih prica i prepricavanja da se vise ne zna sta je sta.
ZATO MUHAMMED NIJE HTIO DA SE ZAPISUJU I KORISTE HADISI jer je Bozija Rijec dovoljna.
Kaze se da u Qur'anu "ne pise" kako da se klanja, kada i koliko... PISE sve, a sto ne pise (jer je opcepoznato kako se klanjalo od doba Ibrahima [a VJERA nasa JE VJERA IBRAHIMA] i nije bilo potrebno ponavljati) mada je cinjenica da je PSIHICKO STANJE (koncentracija, skrusenost, i sl.) u molitvi - vaznija od toga gdje ce se staviti ruke ili koliko ce se rasiriti noge...
Toliko SAZETO o nastanku i razvoju HADISA.
Ne mora se niko sa mnom sloziti niti mi povjerovati - obratite se izvorima informacije i sami pronadjite sta je bolje - gloziti se oko hadisa (makar ih pola i bilo istinito - odnose se na ono doba) ili se [b]UJEDINITI u hladu Qur'ana, napredovati upuceni njime, izucavati nauke i sve vise spoznavati Njegovu Savrsenost i Moc[/b] dok u svakodnevnom zivotu se ne gloziti oko toga da li se "ispravno" (po "sunnetu") leglo ili sjelo, jelo ili vrsilo nuzdu ...itd.?
Mir svima.