drndalo wrote:emko1234 wrote:
Ma ja vjerujem da se to zavoli, bar tako kažu ovi iskusniji. Ali defintivno nije u pitanju stvar koje ti legne na prvu. Drugo, jedrilice do 10 metara ( većina njih je te veličine ) su dosta skučene unutra. Komfor je tu upitan. Ako ne ides s ljudima s kojim si u stanju inače provesti dosta vremena, može biti jako jebena stvar. Treće, jedriti i ploviti su dva različita pojma.
Ali eto, sudeći po broj čarter jedrilica na jadranu, izgleda da ta vrsta odmora ide ko halva.
Sto se jedrilice i prostora tice, u pravu si, za dobro drustvo dobra zajebancija, jedan miner i najebase svi...
Jedrenje i charter? Pa niko u charteru ne jedri... Tj. 93.8% plovi samo na motor... Zasto? Zato sto je iznajmio pokretni apartman na moru, jedriti ne zna, matrikulu voditelja camca, cak i skipera ima forme radi, a i kako bi naucio jedriti na moru u npr. Pragu, Varsavi...? Zasto samo apartman, a ne motorna jahta? Uporedi potrosnju jedrilice sa npr. 86 stopnim motornjakom... Jednom bijah gost na takvom... 2x Caterpillar po 600 (ili 800) KS, to sam vec zaboravio... Fascinantno mi je bilo gledati instrumente dok motori brundaju... Standgas, 600/min. 18 lit/h/motor... Plovidba, 1200/min. oko 7-8 cvorova, 40 lit/h/motor, i to je ekonomicna varijanta. Kako je more dosta valjalo, a ono sa slabim V profilom trupa, morali smo ubrzati da smanjimo valjanje broda... 1800/min. mislim oko 15-ak cvorova, ali potrosnja je vec na 78 lit/h/motor... Dizela doduse...
To je prica za odlikase...
Imam poznanika koji je brodo mehanicar, i osim servisa radi i na charter floti, tj. na rentanju... Jako su rijetki oni koji nakon 7 dana plovilo vrate sa < 56 radnih sati motora... Dakle po 8 sati motora dnevno...
Dakle Ragibe, ako ne znas jedriti, ali znas ploviti na motor, i dalje ti moze biti lijepo s dobrim drustvom. Niko i ne ocekuje da jedris... A kad htjednes nakon toga mozda uciti za buducnost, imaju van sezone kursevi jedrenja... Nije za svakog, ali i ne treba...
Pa i nije baš da se ne jedri. Ne jedriš kada nemaš vjetra, a žuriš da se usidriš do mraka. Dapače, rijetkost je vidjeti jedrilicu bez jedara, kada puše dobar npr maestral.
Svaki profi skiper kojeg iznajmiš zna itekako jedriti.
Pod jedrima je plovidba udobnija, ljepša i često brža nego na motoru. Jedra stabiliziraju brod i puno manje ljulja kada jedriš i nema poskakivanja kao na motoru. Kada motor drnda pod guzicom, a tu je smješten, nema neke priče u kokpitu. Pod jedrima pustiš kakvu dobru playlistu i uživaš. Sa druge strane, pod jedrima i dobrom brzinom, brod je naget na jednu stranu, pa zna biti naporno.
Neki standard jedrilica na jadranu su 36 i više stopa (nekih 12m, da sad ne objašnjavam dužinu preko svega i dužinu vodene linije i kako se računa), a one su pristojne veličine, osim kabina za spavanje, gdje zna biti klaustrofobično. 38-40 stopa već imaju komotnije kabine.
Tačno je da mora biti dobra ekipa da bi vam bilo dobro. Pušač u grupi nepušača će praviti sranje, a kamoli šta ozbiljnije
. Alkohol na brodu u pravilu znači belaj.
Da ponovim, ako znaš voziti motorni gliser, ne znaš po automatizmu upravljati jedrilicom na motor. Ogromna, ogromna je razlika. Jedrilica ima 10-15 tona i motorić od 20-50KS tako da joj je odgovor na sve manevre kao kod tankera u poređenju sa gliserom ili čamcem. Čamac ima gaz od 40cm, a jedrilica od 1.5m pa do 2.5m. Samim time jedrilicu sidriš na većoj dubini, bacaš više lanca, za šta ti treba više prostora. Čamcu ako oduzmeš gas, staje u par metara, a jedrlilica nastavlja dalje zbog oblika trupa i težine, a isto tako kreće. Da ne govorim o uplovljavanju jedrilicom u marinu, koje se radi u rikverc, a svaki brod različito skreće rikvercom lijevo i desno, a pri malim brzinama ne skreće nikako... i još brdo stvari... Najbitnije, kada iznajmiš jedrilicu, ostavljaš depozita od nekih 1000 do cca 4000 KM, zavisno od veličine broda, pa iako su brodovi osigurani, manja oštećenja se odbijaju od ove cifre. Meni su za namotan ribolovni silk oko propelera koji sam negdje pokupio usput, naplatili 100KM, pa sad skontaj.
Jedrenje nije veliki rizik, ako si se dobro educirao prije svega. Bez toga i ne možeš dobiti dozvolu. Metereologija, poznavanje čvorova, poznavanje navigacije, signalizacije, rad motora i ponašanje broda, radio stanica... Ako si to savladao i ako se držiš pravila, nema ljepšeg ljetovanja od jedrenja. Ovo odgovorno tvrdim.
Nije upoznao Jadran, ko se nije ujutro okupao u privatnoj uvali, gdje nema nikoga, pa ni signala za mobitel, negdje na Lastovu, Mljetu, Visu... Hoćeš li od jedrenja napraviti sedam dana opijanja ili ćeš jedriti, loviti ribu, istraživati otoke, otočiće, uvale, plivati, roniti, ponijeti kajak ili čak biciklo... je apsolutno do tebe. Sjećam se povratka sa svog prvog jedrenja, kada nam je bio plan ostati još jedan dan u Makarskoj, poslije jedranja. Kako smo se svi pokupili ko popišani sa plaže i pobjegli za Sarajevo, naviknuti na onaj rahatluk sa jedrilice.