Autoputevi u BiH - Koridor 5C

Ekonomija, biznis, dionice, posao, (ne)zaposlenost...

Moderator: anex

Post Reply
El_comadante
Posts: 7945
Joined: 10/05/2007 13:38
Location: Sarajevo

#9551 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by El_comadante »

Thorgerson wrote:
drugi profil wrote:
Thorgerson wrote:....- pregled IZGRADNJE...

O cemu vi ovdje? Koliko ko vozi na autoputu.

Ako ima ko kakvih konkretnih vijesti u vezi izgradnje, neka stavi, sliku, nesto...jbt tri stranice koliko ko vozi na sat. :-)

:run:
Nema IZGRADNJE.
Chatamo da temu održimo živom.
Aha, dobro.

Izgradnje ima, sporadicne, ali je ima. Druga je stvar sad sto ovdje velika vecina nema informacije o tome. Valjda je poenta teme da se razmjene informacije o izgradnji. Ne mora ni bit konkretna izgradnja, ali imaju najave, projekti itd. Ali ne, vi udarili koliko ko vozi na sat.

Taman kontam neka nova info i kliknem, moram listati ovaj spam i oftopicarenje.

Nastavite sad sa odrzavanjem teme. Ma sta to znacilo. :-)
¸
de nam onda ti reci gdje je ta sporadična izgradnja pa da i mi znamo za to
User avatar
drug_profi
Posts: 50610
Joined: 16/07/2012 16:00

#9552 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by drug_profi »

Kazu dosla mjesalica betona na gradiliste kod Zenice.
User avatar
Thorgerson
Posts: 8546
Joined: 15/04/2015 11:26

#9553 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by Thorgerson »

El_comadante wrote:¸
de nam onda ti reci gdje je ta sporadična izgradnja pa da i mi znamo za to
NIsam napisao da mora biti o izgradnji samo. Ima mnogih vijesti koje su vezane diretkno ili indirektno za autoputeve i izgradnju istih. Kao npr. ova vijest.

Dogovoreno povećanje akciza na naftu
http://www.vecernji.ba/podrska-izmjenam ... te-1156082



Pa po mom misljenju temu ne treba drzati zivom, wtf? Sta to znaci. Zna se brate za temu. Ako iman ovih informacija ubacis. Ako nema ostavi je.

Jbt tema u samom vrhu, a mi nismo pustili 1km puta, znaci protekle 3 godine, 60%-70% postova ovdje je zesci off topic.

Ako nema gradnje - nema. Kraj price. Kad bude neka info, neka se ubaci. A ne da se svaki put trznem, pa kontam evo nesto novo i onda prelistavam stranice i stranice, gdje je jedan post u vezi teme, a ostalih 50 postova su nigdje.

Ma uostalom cime se ja zamaram, ovo je posao moderacije, uostalom ovaj forum se i odrzava zbog toga, jer nema moderacije i sve je prepusteno samo sebi. Ne znam ni za jednu temu da je konkretna. Ova je bila jedno vrijeme takva, ali evo i nju ste pojebali. Good job. :thumbup:
prog321
Posts: 7052
Joined: 08/07/2014 21:03

#9554 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by prog321 »

ti bi znači da tema umre i kad se pojavi neki konkretan info tri put godisnje da se onda i samo onda pise?

DZe tu profit ? :-D
User avatar
drug_profi
Posts: 50610
Joined: 16/07/2012 16:00

#9555 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by drug_profi »

Jbt. thorgerson, i Sheldon Cooper bi skontao da je ovo sarkazam....
tec
Posts: 1084
Joined: 15/12/2011 15:25

#9556 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by tec »

Thorgerson wrote: Pa po mom misljenju temu ne treba drzati zivom, wtf? Sta to znaci. Zna se brate za temu. Ako iman ovih informacija ubacis. Ako nema ostavi je.

Jbt tema u samom vrhu, a mi nismo pustili 1km puta, znaci protekle 3 godine, 60%-70% postova ovdje je zesci off topic.

Ako nema gradnje - nema. Kraj price. Kad bude neka info, neka se ubaci. A ne da se svaki put trznem, pa kontam evo nesto novo i onda prelistavam stranice i stranice, gdje je jedan post u vezi teme, a ostalih 50 postova su nigdje.
Ja obožavam kako se ovdje piše kako 'mi' nismo pustili ni 1km puta a tko je to 'mi'. Koliko znam država se zove Bosna i Hercegovina i koliko znam u toj državi je prošle godine pusteno u promet 36 km autoputa. Sad ne znam možda su se granice promijenile. Koliko god se politika proba uvući u jp autocestama prije neki dan su dobili šamar koji će ih skupo koštati ali opet i pored toga izgrađeno je 167 km u izgradnji je 55 km i za još 30 km je obezbijeđeno financiranje i to bez dodatnih akciza.
Naravno ima i lošeg i to jedna stranaka na vlasti je odlučila da gura svoju nekakvu ideju (ne)izgradnje ali to je prije neki dan preokrenuto tako da ako nastoje da ostanu na vlasti neće više biti ovakvih eksperimenata.
User avatar
Thorgerson
Posts: 8546
Joined: 15/04/2015 11:26

#9557 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by Thorgerson »

tec wrote:
Thorgerson wrote: Pa po mom misljenju temu ne treba drzati zivom, wtf? Sta to znaci. Zna se brate za temu. Ako iman ovih informacija ubacis. Ako nema ostavi je.

Jbt tema u samom vrhu, a mi nismo pustili 1km puta, znaci protekle 3 godine, 60%-70% postova ovdje je zesci off topic.

Ako nema gradnje - nema. Kraj price. Kad bude neka info, neka se ubaci. A ne da se svaki put trznem, pa kontam evo nesto novo i onda prelistavam stranice i stranice, gdje je jedan post u vezi teme, a ostalih 50 postova su nigdje.
Ja obožavam kako se ovdje piše kako 'mi' nismo pustili ni 1km puta a tko je to 'mi'. Koliko znam država se zove Bosna i Hercegovina i koliko znam u toj državi je prošle godine pusteno u promet 36 km autoputa. Sad ne znam možda su se granice promijenile. Koliko god se politika proba uvući u jp autocestama prije neki dan su dobili šamar koji će ih skupo koštati ali opet i pored toga izgrađeno je 167 km u izgradnji je 55 km i za još 30 km je obezbijeđeno financiranje i to bez dodatnih akciza.
Naravno ima i lošeg i to jedna stranaka na vlasti je odlučila da gura svoju nekakvu ideju (ne)izgradnje ali to je prije neki dan preokrenuto tako da ako nastoje da ostanu na vlasti neće više biti ovakvih eksperimenata.
Pa eto ako hoces konkretno JP Autoceste. Realno nije nista uradjeno i izgubili smo 3 godine na politicka prepiranja.

Jos izaberu ublehu Terzica za direktora. :-) :roll:

Da, drzava se tako zove, ali znamo da je u njoj sve podijeljeno. Pa i putevi.
tec
Posts: 1084
Joined: 15/12/2011 15:25

#9558 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by tec »

Thorgerson wrote:
tec wrote:
Thorgerson wrote: Pa po mom misljenju temu ne treba drzati zivom, wtf? Sta to znaci. Zna se brate za temu. Ako iman ovih informacija ubacis. Ako nema ostavi je.

Jbt tema u samom vrhu, a mi nismo pustili 1km puta, znaci protekle 3 godine, 60%-70% postova ovdje je zesci off topic.

Ako nema gradnje - nema. Kraj price. Kad bude neka info, neka se ubaci. A ne da se svaki put trznem, pa kontam evo nesto novo i onda prelistavam stranice i stranice, gdje je jedan post u vezi teme, a ostalih 50 postova su nigdje.
Ja obožavam kako se ovdje piše kako 'mi' nismo pustili ni 1km puta a tko je to 'mi'. Koliko znam država se zove Bosna i Hercegovina i koliko znam u toj državi je prošle godine pusteno u promet 36 km autoputa. Sad ne znam možda su se granice promijenile. Koliko god se politika proba uvući u jp autocestama prije neki dan su dobili šamar koji će ih skupo koštati ali opet i pored toga izgrađeno je 167 km u izgradnji je 55 km i za još 30 km je obezbijeđeno financiranje i to bez dodatnih akciza.
Naravno ima i lošeg i to jedna stranaka na vlasti je odlučila da gura svoju nekakvu ideju (ne)izgradnje ali to je prije neki dan preokrenuto tako da ako nastoje da ostanu na vlasti neće više biti ovakvih eksperimenata.
Pa eto ako hoces konkretno JP Autoceste. Realno nije nista uradjeno i izgubili smo 3 godine na politicka prepiranja.

Jos izaberu ublehu Terzica za direktora. :-) :roll:

Da, drzava se tako zove, ali znamo da je u njoj sve podijeljeno. Pa i putevi.
Samo što pare dolaze iz istih prihoda i garantuje jedna država pare koje se potroše za izgradnju u tom djelu BiH umanjuje one koje se mogu trošiti u drugom djelu. A za ostalo da politički rak jednostavno ne popušta pogotovo jer znaju da ih to neće koštati kod njihovih glasača (vjernika).
User avatar
shake69
Posts: 7601
Joined: 18/06/2011 01:21
Location: Soukbunar

#9560 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by shake69 »

Hajde sto je drugi kamen temeljac, nista kod nas nije cudno, ali gdje Jusko nabroja 36 stubova do sada postavljenih na buducem mostu Svilaj!? :shock: Volio bih da je tako. Vjerujem da drug ''tec'' zna ima li istine u ovome!
tec
Posts: 1084
Joined: 15/12/2011 15:25

#9561 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by tec »

shake69 wrote:Hajde sto je drugi kamen temeljac, nista kod nas nije cudno, ali gdje Jusko nabroja 36 stubova do sada postavljenih na buducem mostu Svilaj!? :shock: Volio bih da je tako. Vjerujem da drug ''tec'' zna ima li istine u ovome!
Ja sam prekinuo čitati članak kod drugi put kamen temeljac. :fight: A za ostalo pretpostavljam da vrli ministar misli na šipove (za stabilizaciju terena) a ne stubove.

Ovo
tec wrote:
shake69 wrote:Radi li se sta na Svilaju, mislim na most?
Sa SSC od StipeS
^^
User avatar
shake69
Posts: 7601
Joined: 18/06/2011 01:21
Location: Soukbunar

#9562 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by shake69 »

Kontam, ali izgleda ministar Jusko, planinar u slobodno vrijeme - ne!
User avatar
drug_profi
Posts: 50610
Joined: 16/07/2012 16:00

#9563 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by drug_profi »

Kamen po kamen, ćuprija... :mrgreen:
mahalik
Posts: 1918
Joined: 12/09/2009 16:48

#9564 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by mahalik »

Na istom ovom mostu i kamenu temeljcu se Jusko obrukao sa V-e-C-e koridorom i sada ponovnim polaganjem kamena temeljca i izjavom o 36 stubova iako su to samo pripremni radovi za stabilizaciju terena. Šef će biti ljut
tec
Posts: 1084
Joined: 15/12/2011 15:25

#9565 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by tec »

mahalik wrote:Na istom ovom mostu i kamenu temeljcu se Jusko obrukao sa V-e-C-e koridorom i sada ponovnim polaganjem kamena temeljca i izjavom o 36 stubova iako su to samo pripremni radovi za stabilizaciju terena. Šef će biti ljut
Ne brini se sve je savršeno namješteno da se otvori tačno pred izbore.
User avatar
So What!
Posts: 11159
Joined: 19/04/2011 01:35
Location: Charming, CA

#9566 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by So What! »

Most Drivuša - 19. 03. 2017. @ Mamkić (SSC)

Image

Image
archi_a
Posts: 10404
Joined: 11/12/2011 18:11

#9567 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by archi_a »

Rezime izgradnje autoputa. Tekst sa faktora. :-D
Sve je počelo još 1999. godine. Tada je Vlada FBiH, kojom je "kormilario" tadašnji premijer Edhem Bičakčić, potpisala ugovor sa francuskom firmom Bouygues Traveaux Publics (BTP) o gradnji prvih 74 kilometra autoputa na Koridoru Vc, od Sarajeva do Zenice. Izgradnja je trebala koštati 600 miliona KM.

Bilo je zamišljeno da se ova dionica gradi po principu DBOT (Design, Build, Operated, Transfer) modelu koncesije. To znači da kompanija koja dobije pravo na koncesiju ima obavezu da nabavi novac, projektuje i izgradi autoput, njime upravlja dogovoreni broj godina i u tom periodu naplaćuje putarinu, te da nakon isteka koncesionog perioda objekat preda domaćim vlastima u vlasništvo.

Prema potpisanom ugovoru, francuska firma je trebala izgrađenom dionicom autoputa upravljati 23 godine. Putarina je trebala koštati manje od 10 feninga po kilometru za putnička vozila. Čak je Bičakčić položio i kamen temeljac u januaru 2000. godine. Ali "nije mu se primio", kako su se nedugo nakon toga počeli šaliti stanovnici FBiH na potezu Sarajevo-Zenica.

Polaganje kamena temeljca je, zapravo, bila posljednja stvar koja je učinjena na osnovu ovog ugovora. BTP nikada nije čak ni nabavio novac. Studiju izvodljivosti izgradnje autoputa na ovoj dionici Svjetska banka je ocijenila "nulom". Jedino što su, koliko-toliko, korektno uradili jeste mjerenje prometa, odnosno brojanje koliko automobila prođe ovom dionicom u određenom vremenskom periodu.

Iste godine, osam mjeseci nakon polaganja kamena temeljca, Vlada FBiH je zvanično raskinula ugovor sa BTP-om. Slobodno se može reći da se radilo o osam mučnih mjeseci, u toku koji se na sve načine pokušavalo pomoći BTP-u da obezbijedi novac za izgradnju. Međutim, BTP nije prihvatao nijedan ponuđeni kreditni aranžman.

Zapravo, kako je kasnije procurilo u javnost, BTP nikada niti je imao svog novca, niti je namjeravao uzeti kredit za izgradnju. Njihova nakana je naovdno bila da od međunarodnih donatorskih institucija, dobiju bespovratna sredstva, pod maskom obnove BiH nakon rata. Kako im to nije pošlo za rukom, nisu se puno ni bunili kada su ostali bez ovog posla.

Operacija žuči

Pozadina cijele priče u vezi prvog neuspješnog pokušaja izgradnje autoputa na Koridoru Vc može se svesti na obračun SDA i SBiH, u tom trenutku oličene kroz dva federalna funkcionera, Edhema Bičakčića i tadašnjeg ministra prometa i komunikacija Besima Mehmedića. Naime, u vrijeme kada je potpisivan ugovor sa BTP-om, Mehmedić je bio zagovornik da se posao dodijeli malezijskoj kompaniji MBIG. Međutim, Bičakčić nije želio ni čuti za takvo nešto.

Kažu da je sukob između njih dvojice dosegao tolike razmjere da je Mehmediću dan nakon potpisa ugovora sa BTP-om pukla žuč i završio je na operacionom stolu. Poslije je u svojim izjavama Mehmedić, govoreći o ovoj operaciji, samo kratko kazivao da problemi sa žuči dolaze zbog stresa.

Iako se izgradnja autoputa te 2000. godine činila beznadežnim slučajem, godinu dana nakon toga su prvi bageri već bili na terenu. Nova Vlada, imenovana nakon izbora 2000., na čijem je čelu bio Alija Behmen, odlučila je da počne graditi ovu saobraćajnicu, ali iz vlastitih sredstava, odnsono iz budžeta. Pa koliko bude para toliko će biti i autoputa.

Ovo je, ako ne jedini, onda sigurno jedan od rijetkih slučajeva u svijetu da se autoput gradi novcem iz budžeta. Takvu gradnju, sasvim sigurno ne bi mogle podnijeti ni višestruko bogatije države od BiH. Međutim, Behmen i ekipa, u kojoj je opet bio spomenuti Mehmedić, odlučili su se za, sasvim sigurno, najsporiji mogući način finansiranja.

Ipak, nekako su uspjeli obezbijediti novac iz budžeta i počela je gradnja prve dionice, od Podlugova do Jošanice, kod Vogošće. Danas ta petlja nosi naziv Sarajevo Sjever. Trebalo im je nešto više od godinu dana da izgrade prvih 11 kilometara autoputa u cjelokupnoj istoriji BiH.

Ono što im je bila olakšavajuća okolnost i ono zbog čega su i odabrali ovakav model finansiranja jeste zamisao da se autoput gradi tako što će se postojeća cesta od Sarajeva do Zenice proširiti za još po jednu saobraćajnu i po jednu zaustavnu traku sa svake strane. S druge strane, time je pokazana i osnovna ideja Behmenove vlade u vezi sa autoputom. Daj da ga izgradimo između Sarajeva i Zenice, a dalje šta bude.

Godinu dana nakon početka gradnje, 2002., svečano je u prmet pušteno prvih 11 kilometara saobraćajnice, od Podlugova do Jošanice. Svi oni koji su putovali na ovoj relaciji mogli su konačno osjetiti kako je koristiti jednu savremenu saobraćajnicu u BiH. I to cijelih šest minuta, koliko je trajala vožnja ovom dionicom.

Već naredne godine počela je gradnja novih 8,5 kilometara, od Visokog do Podulugova. I gradnja ove dionice je trajala oko godinu dana, tako da su 2004. stanovnici BiH mogli pohvaliti sa čak 19,5 kilometara, a trajanje vožnje autoputem kroz BiH povećala se na nešto manje od deset minuta.

I u narednom periodu nastavljena je ista dinamika gradnje. Novih 7,5 kilometara, od Dobrinje do Visokog počelo se graditi 2005., a dionica je puštena u promet 2006. godine. Dionica Kakanj-Dobrinje, duga devet kilometara počela se graditi 2008., a završena je 2009. godine i u tom trenutku ukupna dužina autoputa popela se na, za naše uslove zavidnih 36 kilometara.

U međuvremenu, 2007. godine, donesena je odluka da počne i gradnja prema jugu. Te godine je potpisan ugovor sa slovenačkom firmom SCT o izgradnji Sarajevske zaobilaznice. Prema projektu Zaobilaznica je duga devet kilometara, ide od Jošanice do Vlakova, sa krakom od Butila do Stupa, a njea glavna svrha je da se rastereti saobraćaj na zapadnom izlazu iz Sarajeva.

I tu opet počinju problemi. SCT je počeo nešto kao da gradi, probijena su i dva tunela, Oštrik i Ožega, od po oko 400 metara dužine, ali nikada nije dobršio ovaj posao. Razlog je bankrot SCT-a zbog prezaduženosti, koji je objavljen 2011. godine. Nakon toga je posao dodijeljen austrijskom Strabagu, koji je završio ovu dionicu od Jošanice do petlje u Bitlama i tu se stalo.

Grad duhova

U periodu nakon što je SCT bankrotirao, pa dok Strabag nije preuzeo posao, ovaj dio je više ličio na gard duhova, nego na gradilište. Čak i kada je završen dio do Butila, zjapio je neiskorišten sve do 2014. godine kada je u promet pušten ostatak Zaobilaznice od Butila do Vlakova, čija je gradnja počela 2013. Tek nakon toga gradnja Sarajevske zaobilaznice je dobila svoj smisao.

Da stvar bude još i gora, sarajevska zaobilaznica nije jedina dionica koja je dodijeljena SCT-u, jer je sa njima 2010. godine potpisan ugovor i o gradnji do tada najzahtjevnijeg dijela autoputa, tunela Vijenac, koji neknadno preimenovan u Tunel 1. mart, dugog blizu tri kilometra. Zahvaljujući ovom ugovoru tunel Vijenac je postao projekat slučaj.

Nakon bankrota SCT-a prestala je gradnja. U tom trenutku tunel čak nije bio ni probijen. Domaće firme, koje su bile angažovane kao podizvođači ostale su i bez posla i bez novca za do tada obavljeni posao, čak i bez nade da će ikada naplatiti svoj zarađeni novac.

Nadu im je pružio novi ugovor, 2011. godine, sa ponovo slovenačkom firmom Primorje. Međutim, ponovio se isti scenario. Firma ugovarač je bankrotirala, radovi su stali, a domaće kompanije su ostale bez svog novca.

Ipak, 2012. je odlučeno da se posao na nastavku izgradnj tunela povejri konzorciju domaćih firmi i to se pokazalo opravdanim. One su uspjele u roku od dvije godine i da probiju obje tunelske cijevi, završe sve građevinske i instalacione radove, te da u ljeto 2014. godine ovaj tunel bude pušten u promet.

Zajedno sa ovim tunelom u promet je pušten i dionica od oko tri kilometra do južnog izlaza iz Zenice.

Dok su trajala "naduravanja" sa SCT-om, nastavljena je i gradnja od Sarajeva do Zenice. Tako je od 2010. do 2013. godine završena izgradnja dionice od Lašve, odnsono od tunela Vijenac do Kaknja duga 10 kilometara, tako da su u ljeto 2014. godine sarajevo i Zenica konačno spojeni autoputem, koji je dug oko 55 kilometara, a ne 74 kako je prvobitno planirao BTP.

Jedna od ključnih godina za nastavak izgradnje autoputa bila je 2011. Tada je, naime, dotadašnja Direkcija za izgradnju i održavanje autocesta FBiH, koja je djelovala pod okriljem Ministarstva prometa i komunikacija, transformisana u Javno preduzeće Autoceste FBiH. Ovaj potez je načinjen pod pritiskom međunarodnih kreditora, poput Evropske banke za obnovu i razvoj, Evropske investicijske banke i sličnih.

Već ranije su u Vladi FBiH shvatili da od gradnje autoputa budžetskim novcem nema ništa. Dotadašnja dinamika je pokazala da se na ovaj način godišnje može izgraditi oko četiri kilometra autoputa, što bi značilo da bi, bez ikakvih drugih dodatnih problema, gradnja autoputa trajala oko 85 godina. Zbog toga je odlučeno da se autoput ubuduće gradi putem kredita, koji će se pod povoljnim uslovima dobijati od međunarodnih banaka, poput spomenutih EBRD-a, EIB i drugih.

Međutim, ove banke nisu bile spremne tek tako davati svoj novac u budžet FBiH, bez ikakvih garancija da će on biti iskorišten za gradnju autoputa. Naime, Direkcija je, kao upravna jedinica, poslovala trezorski, što znači da su svi njeni prihodi, kako oni od naplate putarine, tako i od kredita, prvo išli kroz budžet FBiH.

Banke su strahovale da bi njihov novac, namijenjen za izgradnju autoputa, mogao završiti kao sredstvo za isplatu plaća administraciji, kupovinu socijalnog mira putem isplate penzija ili naknada ratnim veteranima i slično. Zbog toga su insistirali da Vlada FBiH smisli način kako da njihove pare ne idu u budžet nego direktno na račun Direkcije. Zbog toga je Direkcija izdvojena iz Ministarstva i transformisana u javno preduzeće.

Zapošljavanje bh. radnika

Ova transformacija je omogućila da se preuzmu do tada odobreni krediti, odnosno novac koji je ležao na računima i za čije čuvanje smo nekoloiko godina plaćali penale. Zahvaljujući tome, od 2012. godine počela je do sada najveća izgradnja autoputa. Tačnije počela je gradnja dvije dionice na jugu zemlje, od Zvirovića do Graničnog prelaza Bijača, duga 10 kilometara, te najduža dionica koja se do sada gradila, od Vlakova do Tarčina, duga oko 20 kilometara.

Osim što je BiH dobila novih 30 kilometara autoputa, bitno je spomenuti da su na ovim dionicama kao ugovarači ili kao partneri bile angažovane firme iz BiH. Zahvaljujući tome, na gradnji je bilo angažovano nekoliko hiljada radnika iz svih dijelova naše zemlje.

Vrijedi spomenuti i da je 2013. godine počela gradnja i dionice na krajnjem sjeveru naše zemlje, od graničnog prelaza Svilaj do Odžaka, duga 11 kilometara. Iako je bilo planirano da gradnja traje godinu dana, ona nije završena ni nakon četiri godine.

Gradnju je dijelom usporilo i to što u trenutku kada su počeli radovi još nije bila završena finansijska konstrukcija. Poplave, koje su zadesile BiH 2014. godine su dodatno usporile radove, jer se dio ove dionice, odnosno gradilišta našao pod vodom. Ipak, ono što je najviše utjecalo na gradnju je most preko Save.

Te 2013. godine trebala je početi izgradnja ovog mosta. Bez njega nema nikakvog smisla graditi autoput sa četiri trake koji bi išao samo od Svilaja do Odžaka, odnosno na prostoru naselja koja ukupno broje manje od 20.000 stanovnika i koja su izvan svih aktuelnih magistralnih i međunarodnih putnih pravaca. Ponovno polaganje kamerna temeljca za ovaj most (ni u slučaju ovog mosta "nije se primio" prvi kamen temeljac), daje nadu da bi uskoro i ova dionica mogla biti završena jednog dana.

U vrijeme kada su otvarane dionice kod Sarajeva, Zenice i na jugu zemlje, najavljivan je skori nastavak gradnje. Međutim, od toga za sada nema ništa. Doduše nešto se kao gradi na Zeničkoj zaobilaznici, ali ni taj mali dio ne prolazi bez problema. Prošle godine se čak pokrenulo i klizište na ovoj dionici, što je znatno usporilo gradnju.

Ni na jugu nije bilo ništa bolje. Planirana je gradnja dionice od Počitelja do Zvirovića, duga 11 kilometara. Međutim, zahvaljujući postupcima tadašnje uprave, na čijem je čelu bi Đenan Salčin, EIB je, kao banka koja je obezbijedila novac za gradnju, zasutavila postupak dodjele posla, odnsono potpisivanja ugovora. Zvanično, obrazloženje je bilo to što su političari, odnsono članovi Federalnog parlamenta u svojim raspravama počeli licitirati sa imenima izvođača i prije nego što su ugovori potpisani. Upitno je da li će se kada saznati o čemu se tu stvarno radilo.

Ukratko, nedavno je ovaj slučaj dobio svoj epilog tako što je je JP Autoceste poništilo prethodni tender, najavljujući raspisivanje novog natječaja.

Svjedoci smo bili i višemjesečnih rasprava o tome kuda će proći trasa autoputa južno od Mostara, do Bune. Zbog promjene trase, kojom se trebalo uštedjeti nekoliko stotina miliona maraka, digla se "i kuka i motika". Pisane su peticije. A na kraju se ispostavilo da bi nova trasa trebala "oštetiti" tek nekolicinu ljhudi, od kojih većina i nisu stalni stanovnici tog kraja, nego imaju vikendice.

Ukratko, za 16 godina, koliko do sada traje gradnja autoputa, BiH je dobila oko 90 kilometara saobraćajnice, odnsono godišnje se u prosjeku gradilo nešto više od pet kilometara. S obzirom da je ukupna dužina Koridora Vc kroz BiH 335 kilometara, to znači da će ovim tempom gradnja preostalog dijela autoputa trajati još 60 godina.
walk_M-A-N
Posts: 2003
Joined: 09/05/2007 16:35

#9568 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by walk_M-A-N »

Davno su podijeljena mišljenja za autoput. Ali da ponovim: ja sam u onim koji su za izgradnju koliko ima para, pa makar 60 godina. I da ova gospoda koja vozi 200 km/h plati punu cijenu putarine. Jer je autoput preskupa stvar, i izgradnja i održavanje i krađa na njemu.
A nisam za kredite i kamate koje vraćamo svi iz prokletih akciza, kroz gorivo ali i hljeb i mlijeko i sve drugo. I time mi kojima takav put i ne treba dotiramo ove sa autima od 200 ks koji se onda hvale.
kakaljin
Posts: 11648
Joined: 14/03/2008 12:30
Location: Sarajevo
Contact:

#9569 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by kakaljin »

walk_M-A-N wrote:Davno su podijeljena mišljenja za autoput. Ali da ponovim: ja sam u onim koji su za izgradnju koliko ima para, pa makar 60 godina. I da ova gospoda koja vozi 200 km/h plati punu cijenu putarine. Jer je autoput preskupa stvar, i izgradnja i održavanje i krađa na njemu.
A nisam za kredite i kamate koje vraćamo svi iz prokletih akciza, kroz gorivo ali i hljeb i mlijeko i sve drugo. I time mi kojima takav put i ne treba dotiramo ove sa autima od 200 ks koji se onda hvale.
Gradnju autoputa su trebali davno dati pod koncesiju i da bude vec cijeli gotov i da prave dalje brze ceste i autoputeve da se spoje svi veci gradovi.

Kome ne treba autoput neka se ne vozi njime, a ostavi privredi i ostalima kojima je potreban neka se sto prije izgradi i da bude u funkciji sto prije
tec
Posts: 1084
Joined: 15/12/2011 15:25

#9570 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by tec »

archi_a wrote:Rezime izgradnje autoputa. Tekst sa faktora. :-D
Sve je počelo još 1999. godine. Tada je Vlada FBiH, kojom je "kormilario" tadašnji premijer Edhem Bičakčić, potpisala ugovor sa francuskom firmom Bouygues Traveaux Publics (BTP) o gradnji prvih 74 kilometra autoputa na Koridoru Vc, od Sarajeva do Zenice. Izgradnja je trebala koštati 600 miliona KM.

Bilo je zamišljeno da se ova dionica gradi po principu DBOT (Design, Build, Operated, Transfer) modelu koncesije. To znači da kompanija koja dobije pravo na koncesiju ima obavezu da nabavi novac, projektuje i izgradi autoput, njime upravlja dogovoreni broj godina i u tom periodu naplaćuje putarinu, te da nakon isteka koncesionog perioda objekat preda domaćim vlastima u vlasništvo.

Prema potpisanom ugovoru, francuska firma je trebala izgrađenom dionicom autoputa upravljati 23 godine. Putarina je trebala koštati manje od 10 feninga po kilometru za putnička vozila. Čak je Bičakčić položio i kamen temeljac u januaru 2000. godine. Ali "nije mu se primio", kako su se nedugo nakon toga počeli šaliti stanovnici FBiH na potezu Sarajevo-Zenica.

Polaganje kamena temeljca je, zapravo, bila posljednja stvar koja je učinjena na osnovu ovog ugovora. BTP nikada nije čak ni nabavio novac. Studiju izvodljivosti izgradnje autoputa na ovoj dionici Svjetska banka je ocijenila "nulom". Jedino što su, koliko-toliko, korektno uradili jeste mjerenje prometa, odnosno brojanje koliko automobila prođe ovom dionicom u određenom vremenskom periodu.

Iste godine, osam mjeseci nakon polaganja kamena temeljca, Vlada FBiH je zvanično raskinula ugovor sa BTP-om. Slobodno se može reći da se radilo o osam mučnih mjeseci, u toku koji se na sve načine pokušavalo pomoći BTP-u da obezbijedi novac za izgradnju. Međutim, BTP nije prihvatao nijedan ponuđeni kreditni aranžman.

Zapravo, kako je kasnije procurilo u javnost, BTP nikada niti je imao svog novca, niti je namjeravao uzeti kredit za izgradnju. Njihova nakana je naovdno bila da od međunarodnih donatorskih institucija, dobiju bespovratna sredstva, pod maskom obnove BiH nakon rata. Kako im to nije pošlo za rukom, nisu se puno ni bunili kada su ostali bez ovog posla.

Operacija žuči

Pozadina cijele priče u vezi prvog neuspješnog pokušaja izgradnje autoputa na Koridoru Vc može se svesti na obračun SDA i SBiH, u tom trenutku oličene kroz dva federalna funkcionera, Edhema Bičakčića i tadašnjeg ministra prometa i komunikacija Besima Mehmedića. Naime, u vrijeme kada je potpisivan ugovor sa BTP-om, Mehmedić je bio zagovornik da se posao dodijeli malezijskoj kompaniji MBIG. Međutim, Bičakčić nije želio ni čuti za takvo nešto.

Kažu da je sukob između njih dvojice dosegao tolike razmjere da je Mehmediću dan nakon potpisa ugovora sa BTP-om pukla žuč i završio je na operacionom stolu. Poslije je u svojim izjavama Mehmedić, govoreći o ovoj operaciji, samo kratko kazivao da problemi sa žuči dolaze zbog stresa.

Iako se izgradnja autoputa te 2000. godine činila beznadežnim slučajem, godinu dana nakon toga su prvi bageri već bili na terenu. Nova Vlada, imenovana nakon izbora 2000., na čijem je čelu bio Alija Behmen, odlučila je da počne graditi ovu saobraćajnicu, ali iz vlastitih sredstava, odnsono iz budžeta. Pa koliko bude para toliko će biti i autoputa.

Ovo je, ako ne jedini, onda sigurno jedan od rijetkih slučajeva u svijetu da se autoput gradi novcem iz budžeta. Takvu gradnju, sasvim sigurno ne bi mogle podnijeti ni višestruko bogatije države od BiH. Međutim, Behmen i ekipa, u kojoj je opet bio spomenuti Mehmedić, odlučili su se za, sasvim sigurno, najsporiji mogući način finansiranja.

Ipak, nekako su uspjeli obezbijediti novac iz budžeta i počela je gradnja prve dionice, od Podlugova do Jošanice, kod Vogošće. Danas ta petlja nosi naziv Sarajevo Sjever. Trebalo im je nešto više od godinu dana da izgrade prvih 11 kilometara autoputa u cjelokupnoj istoriji BiH.

Ono što im je bila olakšavajuća okolnost i ono zbog čega su i odabrali ovakav model finansiranja jeste zamisao da se autoput gradi tako što će se postojeća cesta od Sarajeva do Zenice proširiti za još po jednu saobraćajnu i po jednu zaustavnu traku sa svake strane. S druge strane, time je pokazana i osnovna ideja Behmenove vlade u vezi sa autoputom. Daj da ga izgradimo između Sarajeva i Zenice, a dalje šta bude.

Godinu dana nakon početka gradnje, 2002., svečano je u prmet pušteno prvih 11 kilometara saobraćajnice, od Podlugova do Jošanice. Svi oni koji su putovali na ovoj relaciji mogli su konačno osjetiti kako je koristiti jednu savremenu saobraćajnicu u BiH. I to cijelih šest minuta, koliko je trajala vožnja ovom dionicom.

Već naredne godine počela je gradnja novih 8,5 kilometara, od Visokog do Podulugova. I gradnja ove dionice je trajala oko godinu dana, tako da su 2004. stanovnici BiH mogli pohvaliti sa čak 19,5 kilometara, a trajanje vožnje autoputem kroz BiH povećala se na nešto manje od deset minuta.

I u narednom periodu nastavljena je ista dinamika gradnje. Novih 7,5 kilometara, od Dobrinje do Visokog počelo se graditi 2005., a dionica je puštena u promet 2006. godine. Dionica Kakanj-Dobrinje, duga devet kilometara počela se graditi 2008., a završena je 2009. godine i u tom trenutku ukupna dužina autoputa popela se na, za naše uslove zavidnih 36 kilometara.

U međuvremenu, 2007. godine, donesena je odluka da počne i gradnja prema jugu. Te godine je potpisan ugovor sa slovenačkom firmom SCT o izgradnji Sarajevske zaobilaznice. Prema projektu Zaobilaznica je duga devet kilometara, ide od Jošanice do Vlakova, sa krakom od Butila do Stupa, a njea glavna svrha je da se rastereti saobraćaj na zapadnom izlazu iz Sarajeva.

I tu opet počinju problemi. SCT je počeo nešto kao da gradi, probijena su i dva tunela, Oštrik i Ožega, od po oko 400 metara dužine, ali nikada nije dobršio ovaj posao. Razlog je bankrot SCT-a zbog prezaduženosti, koji je objavljen 2011. godine. Nakon toga je posao dodijeljen austrijskom Strabagu, koji je završio ovu dionicu od Jošanice do petlje u Bitlama i tu se stalo.

Grad duhova

U periodu nakon što je SCT bankrotirao, pa dok Strabag nije preuzeo posao, ovaj dio je više ličio na gard duhova, nego na gradilište. Čak i kada je završen dio do Butila, zjapio je neiskorišten sve do 2014. godine kada je u promet pušten ostatak Zaobilaznice od Butila do Vlakova, čija je gradnja počela 2013. Tek nakon toga gradnja Sarajevske zaobilaznice je dobila svoj smisao.

Da stvar bude još i gora, sarajevska zaobilaznica nije jedina dionica koja je dodijeljena SCT-u, jer je sa njima 2010. godine potpisan ugovor i o gradnji do tada najzahtjevnijeg dijela autoputa, tunela Vijenac, koji neknadno preimenovan u Tunel 1. mart, dugog blizu tri kilometra. Zahvaljujući ovom ugovoru tunel Vijenac je postao projekat slučaj.

Nakon bankrota SCT-a prestala je gradnja. U tom trenutku tunel čak nije bio ni probijen. Domaće firme, koje su bile angažovane kao podizvođači ostale su i bez posla i bez novca za do tada obavljeni posao, čak i bez nade da će ikada naplatiti svoj zarađeni novac.

Nadu im je pružio novi ugovor, 2011. godine, sa ponovo slovenačkom firmom Primorje. Međutim, ponovio se isti scenario. Firma ugovarač je bankrotirala, radovi su stali, a domaće kompanije su ostale bez svog novca.

Ipak, 2012. je odlučeno da se posao na nastavku izgradnj tunela povejri konzorciju domaćih firmi i to se pokazalo opravdanim. One su uspjele u roku od dvije godine i da probiju obje tunelske cijevi, završe sve građevinske i instalacione radove, te da u ljeto 2014. godine ovaj tunel bude pušten u promet.

Zajedno sa ovim tunelom u promet je pušten i dionica od oko tri kilometra do južnog izlaza iz Zenice.

Dok su trajala "naduravanja" sa SCT-om, nastavljena je i gradnja od Sarajeva do Zenice. Tako je od 2010. do 2013. godine završena izgradnja dionice od Lašve, odnsono od tunela Vijenac do Kaknja duga 10 kilometara, tako da su u ljeto 2014. godine sarajevo i Zenica konačno spojeni autoputem, koji je dug oko 55 kilometara, a ne 74 kako je prvobitno planirao BTP.

Jedna od ključnih godina za nastavak izgradnje autoputa bila je 2011. Tada je, naime, dotadašnja Direkcija za izgradnju i održavanje autocesta FBiH, koja je djelovala pod okriljem Ministarstva prometa i komunikacija, transformisana u Javno preduzeće Autoceste FBiH. Ovaj potez je načinjen pod pritiskom međunarodnih kreditora, poput Evropske banke za obnovu i razvoj, Evropske investicijske banke i sličnih.

Već ranije su u Vladi FBiH shvatili da od gradnje autoputa budžetskim novcem nema ništa. Dotadašnja dinamika je pokazala da se na ovaj način godišnje može izgraditi oko četiri kilometra autoputa, što bi značilo da bi, bez ikakvih drugih dodatnih problema, gradnja autoputa trajala oko 85 godina. Zbog toga je odlučeno da se autoput ubuduće gradi putem kredita, koji će se pod povoljnim uslovima dobijati od međunarodnih banaka, poput spomenutih EBRD-a, EIB i drugih.

Međutim, ove banke nisu bile spremne tek tako davati svoj novac u budžet FBiH, bez ikakvih garancija da će on biti iskorišten za gradnju autoputa. Naime, Direkcija je, kao upravna jedinica, poslovala trezorski, što znači da su svi njeni prihodi, kako oni od naplate putarine, tako i od kredita, prvo išli kroz budžet FBiH.

Banke su strahovale da bi njihov novac, namijenjen za izgradnju autoputa, mogao završiti kao sredstvo za isplatu plaća administraciji, kupovinu socijalnog mira putem isplate penzija ili naknada ratnim veteranima i slično. Zbog toga su insistirali da Vlada FBiH smisli način kako da njihove pare ne idu u budžet nego direktno na račun Direkcije. Zbog toga je Direkcija izdvojena iz Ministarstva i transformisana u javno preduzeće.

Zapošljavanje bh. radnika

Ova transformacija je omogućila da se preuzmu do tada odobreni krediti, odnosno novac koji je ležao na računima i za čije čuvanje smo nekoloiko godina plaćali penale. Zahvaljujući tome, od 2012. godine počela je do sada najveća izgradnja autoputa. Tačnije počela je gradnja dvije dionice na jugu zemlje, od Zvirovića do Graničnog prelaza Bijača, duga 10 kilometara, te najduža dionica koja se do sada gradila, od Vlakova do Tarčina, duga oko 20 kilometara.

Osim što je BiH dobila novih 30 kilometara autoputa, bitno je spomenuti da su na ovim dionicama kao ugovarači ili kao partneri bile angažovane firme iz BiH. Zahvaljujući tome, na gradnji je bilo angažovano nekoliko hiljada radnika iz svih dijelova naše zemlje.

Vrijedi spomenuti i da je 2013. godine počela gradnja i dionice na krajnjem sjeveru naše zemlje, od graničnog prelaza Svilaj do Odžaka, duga 11 kilometara. Iako je bilo planirano da gradnja traje godinu dana, ona nije završena ni nakon četiri godine.

Gradnju je dijelom usporilo i to što u trenutku kada su počeli radovi još nije bila završena finansijska konstrukcija. Poplave, koje su zadesile BiH 2014. godine su dodatno usporile radove, jer se dio ove dionice, odnosno gradilišta našao pod vodom. Ipak, ono što je najviše utjecalo na gradnju je most preko Save.

Te 2013. godine trebala je početi izgradnja ovog mosta. Bez njega nema nikakvog smisla graditi autoput sa četiri trake koji bi išao samo od Svilaja do Odžaka, odnosno na prostoru naselja koja ukupno broje manje od 20.000 stanovnika i koja su izvan svih aktuelnih magistralnih i međunarodnih putnih pravaca. Ponovno polaganje kamerna temeljca za ovaj most (ni u slučaju ovog mosta "nije se primio" prvi kamen temeljac), daje nadu da bi uskoro i ova dionica mogla biti završena jednog dana.

U vrijeme kada su otvarane dionice kod Sarajeva, Zenice i na jugu zemlje, najavljivan je skori nastavak gradnje. Međutim, od toga za sada nema ništa. Doduše nešto se kao gradi na Zeničkoj zaobilaznici, ali ni taj mali dio ne prolazi bez problema. Prošle godine se čak pokrenulo i klizište na ovoj dionici, što je znatno usporilo gradnju.

Ni na jugu nije bilo ništa bolje. Planirana je gradnja dionice od Počitelja do Zvirovića, duga 11 kilometara. Međutim, zahvaljujući postupcima tadašnje uprave, na čijem je čelu bi Đenan Salčin, EIB je, kao banka koja je obezbijedila novac za gradnju, zasutavila postupak dodjele posla, odnsono potpisivanja ugovora. Zvanično, obrazloženje je bilo to što su političari, odnsono članovi Federalnog parlamenta u svojim raspravama počeli licitirati sa imenima izvođača i prije nego što su ugovori potpisani. Upitno je da li će se kada saznati o čemu se tu stvarno radilo.

Ukratko, nedavno je ovaj slučaj dobio svoj epilog tako što je je JP Autoceste poništilo prethodni tender, najavljujući raspisivanje novog natječaja.

Svjedoci smo bili i višemjesečnih rasprava o tome kuda će proći trasa autoputa južno od Mostara, do Bune. Zbog promjene trase, kojom se trebalo uštedjeti nekoliko stotina miliona maraka, digla se "i kuka i motika". Pisane su peticije. A na kraju se ispostavilo da bi nova trasa trebala "oštetiti" tek nekolicinu ljhudi, od kojih većina i nisu stalni stanovnici tog kraja, nego imaju vikendice.

Ukratko, za 16 godina, koliko do sada traje gradnja autoputa, BiH je dobila oko 90 kilometara saobraćajnice, odnsono godišnje se u prosjeku gradilo nešto više od pet kilometara. S obzirom da je ukupna dužina Koridora Vc kroz BiH 335 kilometara, to znači da će ovim tempom gradnja preostalog dijela autoputa trajati još 60 godina.
Tekst je ravan nuli jer je pun grešaka od kojih su neke blago rečeno smiješne.
- Kao prvo Bičakčićeva vlada je trebala obezbjediti eksproprijaciju terena i zakonsku regolativi kao prvi dio dogovora o koncesiji ali nikada nije napravila.
- Famozna studija svjetske banke financirana od Japanaca sa podacima saobraćaja iz 1999 kao osnovi budućih projekcija koristeći vremensko razdoblje 1989-1999 kao referencu.
- Behmenova vlada odlučila je da počne graditi 2001 ovu saobraćajnicu, Ne iz vlastitih sredstava nego od dobiti telekoma.
- 2002 nije otvorena prva dionica autoceste nego nova traka a stara zatvorena da bi se obnovila prva dionica autoceste je otvorena 06/2003
- Nakon pobjede na izborima 2002 sda i sbih su poništili odluku Behmenove vlade o financiranju izgradnje i prebacili izgradnju na budžet federacije (to je bila jedna od glavnih tema na izborima sda kako sdp krade dobit naroda za izgradnju autocesti).
- itd....... I još deset takvih gluposti i kretenluka.
- od kojih je najveća nakon 16 godina izgradnje u BiH ima ok 90 km saobraćajnica. NE u BiH nakon manje od 16 godina izgradnje ima završeno 167 km autoceste i u izgradnji još 55 km autocesti.
Genijalnosti do Genijalnosti
User avatar
So What!
Posts: 11159
Joined: 19/04/2011 01:35
Location: Charming, CA

#9571 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by So What! »

Zenička obilaznica (Klopče - Donja Gračanica) - 21. 03. 2017.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
drug_profi
Posts: 50610
Joined: 16/07/2012 16:00

#9572 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by drug_profi »

E sad zamisli da imas 4 ovakva aktivna gradilista.
User avatar
So What!
Posts: 11159
Joined: 19/04/2011 01:35
Location: Charming, CA

#9573 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by So What! »

drugi profil wrote:E sad zamisli da imas 4 ovakva aktivna gradilista.
A još bolje zamisli da nemaš nijedno ;)

Trenutno su dva aktivna, a probijanje Zeničke obilaznice se sigurno smatra jednim od najevćih građevinskih poduhvata u historiji države.
User avatar
drug_profi
Posts: 50610
Joined: 16/07/2012 16:00

#9574 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by drug_profi »

So What! wrote:
drugi profil wrote:E sad zamisli da imas 4 ovakva aktivna gradilista.
A još bolje zamisli da nemaš nijedno ;)

Trenutno su dva aktivna, a probijanje Zeničke obilaznice se sigurno smatra jednim od najevćih građevinskih poduhvata u historiji države.
A vjerovatno nije planiran da to bude, već samo obična cesta koja ide oko grada.
User avatar
So What!
Posts: 11159
Joined: 19/04/2011 01:35
Location: Charming, CA

#9575 Re: Autoputevi u BiH - pregled izgradnje

Post by So What! »

drugi profil wrote:
So What! wrote:
drugi profil wrote:E sad zamisli da imas 4 ovakva aktivna gradilista.
A još bolje zamisli da nemaš nijedno ;)

Trenutno su dva aktivna, a probijanje Zeničke obilaznice se sigurno smatra jednim od najevćih građevinskih poduhvata u historiji države.
A vjerovatno nije planiran da to bude, već samo obična cesta koja ide oko grada.
Ne razumiješ ti mene. To je cesta koja ide po jednom od najgorih geoloških terena u državi, sastavljena od sedam msotova i vijadukta i 4 tunela.

Nijedan put u BiH do sada nije bilo ovoliko teško izgraditi.
Post Reply