Prva Buba i transport prugom kroz Vogošću
Ovako je Abaz Deronja, jedan od utemeljitelja UNIS-a i njegov čelni čovjek u vrijeme priprema ulaska VW-a u BiH, razjasnio otkud ideja o proizvodnji automobila u Sarajevu.
"Mi smo sa NSU-om došli do 15.000 komada u montaži, ali NSU je bio mali, uvijek u situaciji da ga neko proguta, pa nije imao toliko para da bi mogao ući u neke ozbiljnije poslove. Volkswagen, u koji se utopio NSU, na prostoru bivše Jugoslavije imao je odnose sa beogradskim 'Inexom', koji je prodavao godišnje od 1.000 do 2.000 komada njegovih vozila. Mi smo delegaciji iz VW-a rekli da smo spremni da odmah prodajemo 10.000 automobila." Ovaj ambiciozni plan kojim je VW uvučen u Vogošću koncipiran je tako da već od druge godine proizvodnje naraste na sklopljenih 20.000 vozila, pri čemu je VW trebao kupovati 50 posto dijelova proizvedenih u nekoliko fabrika diljem BiH i Jugoslavije.
Tako je i bilo: 1969. je potpisan ugovor, izgrađena je hala od 40.000 kvadrata i počela je montaža tada najpoznatijeg VW- -ovog modela - "bube". Tako je nastala Tvornica automobila Sarajevo - TAS. Sa 51 posto u vlasništvu UNIS-a i 49 posto u posjedu VW-a, TAS je bio jedan od prvih pozitivnih primjera dobre kooperacije sa stranim investitorom u vremenu ljutog socijalizma.
"Buba" iz TAS-a izlazila je u tri verzije, 1200, 1300 i 1303, u periodu od 1972. do 1976, i bila je nešto skuplja od "princa". U međuvremenu, svijetu je predstavljeno novo čudo iz Volkswagena - "golf". Prvi "Golf J" iz hale TAS-a izašao je 1976. godine, uz toliki interes da je jedini izlaz za planere proizvodnje bilo dodatno povećanje procenta domaćih komponenti u vozilu i povećanje izvoza kako bi se, zauzvrat, dobila mogućnost što većeg uvoza dijelova iz VW-a.
"Nikada nam nije bila preokupacija da imamo 100 posto naše vozilo, nego da proizvodimo ono što se moglo proizvoditi, a ono što nije, kao, primjera radi, motori, da se to uvozi i da obezbijedimo dovoljno komponenata na izvozu. Mi smo se zanosili da udio domaćih komponenti može dostići 40 posto, ali on je iznosio najviše 20 posto", prisjeća se Hasan Konjhodžić, bivši komercijalni direktor u TAS-u i aktualni direktor ASA PSS-a, ovlaštenog trgovca marki "Škoda" i "SEAT".
Prava proizvodnja "golfa", prema njegovim riječima, počela je 1977, kada se proizvodilo od pet do šest hiljada komada, da bi poslije broj godišnje proizvedenih "golfova" narastao na 10, pa na 15 hiljada. "Kako se tvornica razvijala, tako se povećavao broj proizvedenih automobila, ali i broj zaposlenih.
Kada sam 1975. došao u TAS, dobio sam iskaznicu broj 993, a do početka rata taj broj narastao je na 3.000 ljudi." Rast TAS-a značio je, u pravom smislu te riječi, i procvat auto-industrije u cijeloj BiH, pa je, recimo, tvornica automobilskih stakala u Bosanskom Šamcu proizvodila ostakljenje za 100.000 auta i izvozila u vrijednosti 30 miliona maraka, a iz brčanske "Tesle" isporučivano je akumulatora u vrijednosti 15 miliona maraka.