Tuk na utuk

(H)istorija/povijest Bosne i Hercegovine, regiona, itd...

Moderator: anex

Post Reply
blecak
Posts: 1379
Joined: 15/11/2006 09:28

#1 Tuk na utuk

Post by blecak »

...Ili tema o nama (Bosni i Bošnjacima) gledano iz perspektive drugih (kroz zapisano i dokumentovano).

Od onih u prvom redu što nas danas negiraju, a nekoć su govorili drugačije i što je najbitnije zapisali drugačije.

Iako ima više tema koje se blisko dodiruju sa ovom, fokus je na onome što se ne može negirati.

Voditi polemiku sa nekim ko ima zabetoniran stav nema svrhe. Dokazivati nešto što se samo po sebi podrazumijeva, nema smisla.

Claude os, aperi oculos! – Zatvori usta, otvori oči!

Zbirka knjiga Vuka Stefanovića Karadžića

Knjiga treća (III), Srpske narodne pjesme, Beč, 1846

Bošnjaci na Moskovu

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Tag: Beći-paša Čengić, Ozija (Očakov), Zagorje, Rusija, kula, tvrđava, Hercegovina, Vlasi, beg, Drnda, Pljevlje, Taslidža, Hasan-beg, Smail-aga, Turci, Fidahić, Zvornik, Sijerčić, Goražde, Šahinpašić, Glasinac, Pašić, Višegrad, Kučević, Bijelo Polje, Akova, Akovo, Batotić, Čajniče, Čajnica, Herenda, Prača, Rogatica, Čelebi Pazar, Hadžić, Novalija, Srebrenica, Bajramović, Morić, Gradaščević, bajraktar, Mekić, Kolašin, Paripović, Nikšić, kapetan, aga
blecak
Posts: 1379
Joined: 15/11/2006 09:28

#2 Re: Tuk na utuk

Post by blecak »

Nedelja, 01. januar. 1933., Vreme, Beograd, strana 5, G. I. Samardžić

Image

Фоча, 31 децeмбра. — На 12 километру од Фоче, на левој обали Дрине налази се село Устиколина, где је сазидана прва, и данас најстарнја џамија у Босни и Херцеговини. Она је још увек врло лепо очувана. Поред те џамије некад је постојала црква,
чије су темељи и данас очувани.
Ко је ту цркву, и кадз сазидао, познтнвно се не зна, само је тачно да се код цркве налазе гробови где су сарањивани калуђери.
Ти су гробови пронађенн приликом прављења главног пута Фоча—Горажде, и били су са зиданим сводом.
Џамију у Устиколини сазидао је чувенн Турханн Емин-Емир од 1466—1469 године: он је био главнн вођа султанове војске, а
касније везир Босне и Херцеговине. Емин је сахрањен на месту званом „Пресјецн", где су Турци пресекли пут бошњачкој војсци
коју су до ноге потукли 1463 године. Само место Устнколина зове се по реци Колина, која се улива у Дрину. Пре је Устиколина била велика варош и врло важно трговачко место, док је данас обично село, а Фоча пре село Радовина, а данас је леп град, па чак „најлепши на свету" према изјави једног Персијанца, који је рекао: „Прошао сам и велнке и мале градове, али лепшега места ва свету нисам вндео". И фочанска Алаџа џамија налази се на десној обали реке Ћехотине, на даљини од 300 метара улива у Дрину. Та је џамија једна од најлепших и најсолидније грађених џамија у Босни и Херцеговини па и на целом Балкану. Њене линије су праве, композиција детаља је прецизна, орнаментика сјајна. Пред улазом у џамију подигнут је свод са 4 мраморна стуба. Џамију је саградио Хасан Назир Челебија 1549 године, који је неимаре довсо из Азије.

Г. И. САМАРЏИЋ

Groblje na Presjeci - tokom Agresije jako oštećeno.

Aladža džamija, oštećena i oskrnavljena u Drugom svjetskom ratu, minirana tokom agresije na Bosnu i Hercegovinu, obnavlja se.
Džamija Turhan Emin-bega u Ustikolini, spaljena i skrnavljena u Drugom svjetskom ratu, minirana tokom agresije na Bosnu i Hercegovinu, obnovljena ali ne potpuno u izvornom obliku.

Neoštećena pravoslavna crkva Ustikolini, poslije reintegracije 1996

Image

Spaljena Ustikolina
blecak
Posts: 1379
Joined: 15/11/2006 09:28

#3 Re: Tuk na utuk

Post by blecak »

Vreme, Beograd, 16.11.1934, strana 8

Image

JEDAN "NAŠ" FILM

Prvi snimci filma "Bošnjaci" već su isprobani

Kao što je „Vreme" već javilo, jedno nemačko filmsko preduzeće snimalo je kod nas, specijalno u Bosni, film koji nosi naslov „Bošnjaci". U tome filmu treba da bude pretstavdljen ceo niz naših narodnih običaja, naših pejzaža i naših znamenitosti, kao što su alka, svadbeni običaji, i t. d. U filmu igraju glavne role Brigita Hornej i Vili Ajhberger. Sada su u Berlinu u ateljeima isprobani prvi snimci toga filma i stručnjaci su veoma zadovoljni. Na gornjoj slici je jedna scena iz toga filma sa Brigitom Hornej i Ajhbergerom.
blecak
Posts: 1379
Joined: 15/11/2006 09:28

#4 Re: Tuk na utuk

Post by blecak »

:thumbup:

Ivan Gundulić (Giovanni Gondola; Mačica; Dubrovnik, 8. siječnja 1589. - Dubrovnik, 8. prosinca 1638.) hrvatski je pjesnik, epik, lirik i dramatik.

His greatest work, the epic poem Osman (1626), concerning the Polish wars against the Turks, reveals early Slavic nationalism and shows the influence of ancient native song. Osman was not printed during Gundulić’s lifetime. Nevertheless, it was the most read work of old Dubrovnik. Possessing great lyric ability, Gundulić was considered the foremost figure of the South Slav literary renaissance.

Image
Image
Image

Poema Osman

U vidu pdf knjige

Pjevanje četvrto

...
Jur bogdanski vojevoda
biješe umukô željan čuti,
kad od bojnijeh kazat zgoda
poklisar se carski uputi.

Kliče: „Čut je strašno i plačno
kako Poljak cara dobi,
i ne ljudi, nu divjačno
zvjerenje ovo ganulo bi!

Tim što išteš mâ besjeda
da ti kaže stvari trudne?
Ista ih zemlja pripovijeda
svim putnikom u noći i u dne.

Zemlja je čula i vidjela:
čuj, viđ i ti prid očima
vječnu žalost turskih djela
ka nakon nas ostat ima!

Koliko okom mož zamjerit,
sve bi vitez puno ravno:
vojska ku nije moć izmjerit,
broj ki čuo nijesi davno.

Obziruć se na gomile
kostî ke svud leže okoli,
súdi ke se strše sile,
misli koja krv se proli!

Sto jezika, sto naroda
ujedno se sta s pô svijeta:
mač poljački smrt svim poda
a grob ova zemlja kleta!

Jer velika čuda često
vjere lasno ne dostoje,
mjesto ti ću sad po mjesto
ukazati gdi tko stô je.

Prut pod sobom gledaj riku
do tja gdi opet Nester grede:
car priko nje svu veliku
vojsku u ovo polje uvede.

A Hotima grada ono
izdaleka gdi se bili:
jako Poljaci i smiono
pod njim bijehu se utvrdili.

Nester rijeka svim duboka
štićaše ih od sjevera,
grad ih branjaše od istoka
i brjegovi kim nî mjera.

Od zapada jame čudne
bijehu obdubli oko sebe,
a ne bijehu od poludne
ine im tvrđe od potrebe;

ere, izvan tvrda i jaka
što se i sama mjesta vide,
od najboljijeh sprijed junaka
stahu u ognju njih opside.

Nu da obrane i od toga
i druge im sve su pale,
prsi bi ih od samoga
kraljevića sačuvale.

Ne ište se građa ina
gdje Vladislav slavni posta,
zašto gora i planina
on sâm svôj je vojsci dosta;

on sâm turskoj vojsci odoli
i od nas mrtvijeh gore uzdiže,
i od krvi rijeke proli
od Nestera šire i više.

Na glavici vrh nas ka je
šatori se carski opstriješe;
okolo im na sve kraje
kapidžijâ straža biješe.

Pod gvozdenim buzdohani
šes tisuć se ovih nađe;
i stražnici oni izbrani
i carskijeh su vrata građe.

Vizijera ovdi velikoga
Husaina se šator prope;
deset tisuć okolo ga
kruži, noseć bijele oklope.

Nedaleče šatôr carskih,
ki od grada sliku drže,
glava od četa janjičarskih
Aliaga šator vrže.

Š njim junaka trijes tisuća
dođe za štit carske glave;
desnica je njih moguća,
ognjenim se diljkam slave.

Nu je mogućstvo svih lipsalo
i sva slava potamnila,
ako sred njih ne ote malo
carsku glavu poljska sila.

Tim Alija, verni aga,
zamani ih kori i kara,
čim svoja sama sablja i snaga
na obranu biješe od cara.

Ah, da slideć tve kriposti
svaki je vitez tvoj vojevô,
ne turačke danu kosti
poljačke bi bile ovo.

Spaoglanâ pak vojnica
biješe skrila mjesta dalja,
kih gvozdena sveđ desnica
što dostiza rva i valja.

Petnaes tisuć bi njih broja,
s gizdom konja jaha svaki;
sad i tada vrh njih stoja
glava Derviš, junak jaki;

jaki junak, ali, koli
jak, pothiban caru svomu,
jer bi uzrok ovi oholi
svemu raspu turačkomu.

On s junacim svojim uzmače,
cara ostavi on najprvi;
on omasti najprije pače
mač poljački turskom krvi.

Blizu ovijeh put zapada
množ spahija staše opeta;
Memija ih Hrvat vlada
dvaes tisuća u sto četa.

Cijevi od gvozdja šuplja nose
ke ognjena zrna izmeću;
vrlinom se svud ponose,
u pogledu kažu smeću.

Vitezovi uz njih prici
delije stahu u tri čete;
puta općenijeh zasjednici:
izdavstvo im oči prijete.

Od razlicijeh zviri kože
steru im se zgar niz pleći;
dugo s nicijem ne razlože:
sablja je razlog njih najveći.

Mješte Boga dinar služe,
drug u druga ne uzda se:
samokrese, tamno oruže
od izdaje, nose uza se.

Š njima se Omer svud poteža:
stavi družba glavom njega,
razbojnika i lupeža
kô najvrlijega i huđega.

S poludna se rumelskoga
begler-bega šator prosu:
vojevodstva pod glas svoga
peset tisuć potpuno su.

Bio je ovo paša izbrani
Jusuf Bošnjak iz Maglaja,
ki prostrije mos prostrani
priko rijeke od Dunaja.

Svi u ognju svoji bojnici
put paljahu mimohode;
tim nije čudo da u svôj rici
Dunav pod njim skloni vode.

Skenderpaša s Arbanasi
s lijevoga mu kraja stoja:
dvanaes tisuć njih se glasi
zadojenih krvi od boja;

junak s družbom ponosito
na Poljake prvi isteče,
kih s Gašparom prednje lito
dio zatjera, dio posiječe.

Ali ohô s prvim bojom
zaman se ufa imat bolju,
ako plati krvi svojom
prednju dobit na istom polju.

Sokolović, paša od Bosne,
s desne mu je bio paka;
sred vojnice sve kriposne
šesnaes tisuć sta junaka; -

Sokolović unuk carski
i vizijera Mahumeta,
kim još slove kraj ugarski
cjeć vazetja od Segeta.

Na konjijeh svi Bošnjaci
sjahu svijetlo odjeveni,
zatočnici hrli i jaci,
kopjanici svim hrabreni.

Za četami bosanskime
junaci opet stahu iz strana
kim svetoga Save ime
i hercega stoji Stjepana.

Hercegovce ko je vidio,
deset tisuć broj im poda;
Ćor-Husain paša bio
i beg im je i vo'evoda.

Tvrđa od žice sapletena,
a oružja svijem su puške,
čeljad uzrasla usred stijena
stižuć, rvuć zvijeri luške.

Nu od zapada vrh svijeh paša
drža šator zemlja ravna
Mahumeta Karakaša,
budimskoga paše slavna.

Junak ovi slavno ime
steče u vojskah koje vodi,
i vezijerom velicime
jur ga zvahu svi narodi;

pače dočas čekaše se
da ga veće nada svimi
car na prvo mjesto uznese,
Husaina smakne i snimi -

car, ki vrh svih vojevoda
pomilova još ga onada
za ljubovcu kad mu poda
sestru, i Budim da njim vlada.

Ali otrovna huda zloba
ka za tuđim raspom smagne
nađe varku u toj doba
da iz svijeta on se izagne.

Ova caru vid zaslipi,
da ga usili bez razbora
da on Poljake sam naripi
razbijati sred tabora:

pače osuda bila je taka
turska vojska da pogine,
kad opusti od junaka
ki ju branjaše nad sve ine.

Sâm nastra skupne sile,
valja, udara, siječe i strijelja,
dokli se rva vrh gomile
od pobjenijeh neprijatelja.

Ah, da 'e taka tri bojnika
naša vojska još imala,
ne bi nje se šteta prika
nego poljačka naricala.

Ali vječna dika i slava
i smrt ista bi mu tade,
kraljevića Vladislava
ispod ruke pokli pade.

Soko vije brže od strijele
vrh svijeh ptica perja ohola,
ali leti više vele
orô sivi vrh sokola.

Nu, vaj, huda kobna polja
spomena me htje ražalit,
da mi je trijebi sred nevolja
neprijatelje silom hvalit.

Ah, ne hvalim neprijatelje
nego kripos ka pod nebi
svjetlosti ima dana bjelje
i, gdi god je, hvala 'e sebi.

Vratimo se tim s besjedom
kazati opet od careva
vojstva obilna mjesta redom:
naprijed, nazad, zdesna, slijeva.

Pazi onamo gdi utočilo
k tretjemu se polje brijegu:
mjesto ono dano je bilo
natolijemskom begler-begu;

i tko pod njim sablju prija,
uzvriježi ga sred dva mora
Sivas, Maras, Amazija,
Bursa, Esrum i Angora.

Svi vo'evodom njega glase
vojevodom nada svima,
nu opet narod svaki nase
pašu od mjesta za glavu ima.

Natolijevâc sve puškarâ
bilo šeset tisuća je,
svaki je vjeran i za cara,
sto života dat ne haje.

Šator uz njih paša opstrije,
od vezena platna lijepa,
od hainske Mangarlije
i obilnoga od Alepa.

Jur junakâ sobom obra
po stotinu stotîn svaki;
svi imahu konja dobra,
sablju britku i luk jaki.

Od šes tisuć množ se ubusi
Karamanâ i už njih združa;
pute odiru, živu u gusi,
bat, sablja i luk njih su oružja.

Toliki se broj konjikâ
s carom odi doć poteži,
kih Jordana poji rika
a jevrinska zemlja vriježi;

svaki harbom vješto meće,
svaki lukom dobro strilja,
bez kriposti, bez odjeće,
vitez nazvan, lupež zbilja.

Arapâ se uz njih često
tri tisuće trikrat stalo,
ki nikada nijedno mjesto
ne opće držat ni za malo.

Čeljad bez stana i bez časti,
gdi se dere, plijeni i šteti
bolja skrovno za ukrasti
negli očito za oteti.

Dalečina oko ustraša;
gledaj gdi se nebo skuča,
dijarbećerski ondi paša
s deset tisuć vojske zbuča.

Oružjem se svi opstriješe,
s konjem poteć vazda laci;
svi pod perjem, svi se reše
pravi vitezi i junaci.

Sami stekoše ovu slavu
suproć Orlu od Sjevera,
nedobitnu slijedeć glavu
hrabrenoga Dilavera,

ki, neka mu raste sminje,
na prsijeh drža vîku
od Slavojke Adžamkinje,
ljubi svoje, zlatnu sliku;

ku na kopju dobi i ote
sinu kralja od Persije,
i zamerne cić lipote
kratka časa bez nje nije;

paček jošte što je veća
od pravoga dalek znanja,
drži da ona sva je sreća
i božanstvo koje klanja.

Turske krvi usred blata
među Lehe junak skoči
i ote Orlu iz nokata
mladi Mjesec od Istoči;

za ko'e djelo Osman mladi
Husainpašu diže, a njega
vrh vizijera svijeh posadi
na vladanje svijeta svega.

A kon njega se Armen jošte
petnaes tisuć tvrdo ugnijezdi;
konje suhe i okošte,
ali hrle, svaki jezdi.

Oružja su strijele i luci,
kô inim mnozim, i njih vrsti,
a s gvozdenim šipi u ruci
indioske duge trsti.

Pazi sunčja zraka zlata
u oblak bio gdi je uprla:
ondi paša od Bagdata
stô je i uza nj vojska vrla -

Abas bijeloj u haljini,
ki od sljednika posvećen je,
on se u obraz priklon čini,
a visoko srce penje;

gori od mora Hvalinskoga
tja do Bijele Zore grada
razlika su društva mnoga
od narodâ kojim vlada.

Sto paša je i sto bega
i vitezâ broj bez broja
pod zlamenjem bijela stijega
š njim slijedilo krv od boja.

Ali pogled sad uputi
otkli bijeli dan izlazi,
na vrh oni podignuti
ki sve ravno polje pazi.

Ondje istočna sta bojnica
i u nje licu sunce i zora,
glasovita Sokolica,
velikoga kći Mogora.

U nje družbi dvanaes ona
djevojčica bojnijeh ima,
i moguća i smiona
cijele vojske zateć š njima.

Sve u rukah kopja nose,
a u očiju drže strijele;
vezi od zlata njih su kose,
jašu konje jak snijeg bijele.

Sablja o pasu, luk niz pleći
u mnogom im visu uresu;
po prilici, po odjeći
vile od gora vidjet sve su.

Tim kraljevska prigizdava
dikla sred njih rekbi da je
lijepa božica od dubrava
ka u lovu danke traje.

Na razblude ona mlada
čud oholu vik ne prignu:
bijesne konje kroti i vlada
i tekuć ih vjetar stignu.

Sred oružja raste smino
bez bojazni u životu
i od žene ne ima ino
neg samo ime i lipotu.

Po planinah, priko gora
vrle zvijeri traži i diza,
i slobodna bez umora
i tjera ih i dostiza.

Kaciga joj resi teška
mješte vijenca zlate kosi;
štit zrcalo, a viteška
oklopja su cvit ki nosi;

vito kopje nje je igla,
a vreteno britka sablja;
na pomoć se caru digla,
da poljačka polja ugrablja.

Jakno rusa, ku okoli
bodežljiva drača odsvudi,
ljepota se nje oholi:
neka čezne tko ju žudi.

Ali što joj toj pomaga,
i ponosna ako je mila,
i ohola ako je draga;
mlada je cara tim zanila.

On s pogleda nje sunčana,
kijem ga iz oči lijepih strijelja,
primi i pozna veće rana
negli od svijeh neprijatelja.

Vas mlađahan plam je ognjeni
s druge, rajske nje lipote,
ka pozorim svijetlijem plijeni
svačija srca i živote.

Nu robujuć u ljubavi
car se otkriti ne usudi
lijepoj ka mu dušu travi
što u srcu svomu žudi.

Zasveda ga ognji živi
zatvoreni huđe prže,
čezne da ju ne razgnivi
i od sve vojske ne odvrže.

Ali i za njim Sokolica
i ne manjijem ognjem gori;
ljuven pogled s draga lica
i nje tvrdo srce otvori.

Gori, ali plame krije
gorke trpeć vik boljezni;
ljubi, ali još ne smije
objaviti sve ljuvezni.

Čezne mlada i neizmernu
sumnju ima da car i nju
ne bi uzeo ne za vernu
ljubi nego za robinju;

pače, sluteć to zaisto,
ne ima mira u životu;
goni ljubav srce čisto
od svijeh želja na sramotu.

Da od poljačkijeh sila ova
samo osta, glas prolita,
sred dobitijeh vitezova
dobitnica nedobita,

i da i sad još optječe
sjemo tamo po krajini,
robi, plijeni, bije, siječe
i od krstjana rasap čini.

Vid se naprijed ne prostira;
tim ne mogu ukazati
velikoga od Misira
gdi je općio paša stati -

od Misira ki se ima
s kraljestvima istakmiti,
toliko bo neizmernima
miri okolo zemlje ophiti.

Na boj s dvakrat stotin trista
bio je došô vojvoda ovi;
od edžipskijeh plodnijeh mista
njegovi su vitezovi.

Svaki zlatnoj u odjeći
srebrom kova konjske stupe,
neprijatelju svom noseći
ne oružja negli otkupe.

Ostaci se ovo broje
od starijeh Mameluka;
srce im smjenstvo zgubilo je,
tratit zlata ne još ruka.

Nut Jemira mjesto koje
prekopskoga zdrža cara,
ki na pomoć caru doje
s trijes tisuća svojih Tatara.

Gdi obnoći ne osvanu;
bez pristanka, bez umora
plijeni optječuć svaku stranu
i od poljâ i od gora.

Sva podoljska zemlja i ruska,
ku požeže i porobi,
Tatarinu biješe uska,
dokli njega jači dobi.

Vojevoda kiovski ga,
pan Zamoski, s plijenom stiže,
i učini da opet riga
u svôj krvi sve što diže.

Nu gdi ostavljam od poludna
crnce? gdi li im mjesto kažu?
Zvijezde brojit stvar je trudna;
tijem je bolje da se utažu.

Istočnoga vojska Zmaja
ne može se vojska rijeti
neg pučina bez dna i kraja
za svijet prikrit i proždrijeti.

Gleda', okolo odasvudi
što oko vidi svôm kriposti,
sve bi puno bojnijeh ljudi -
sve je sad puno susijeh kosti;

sve bi puno ognja živa,
sve je sad puno mrazna praha,
Prut i Nester što opteciva,
s Crna mora do Ugrovlahâ.“
...

Pjevanje osamnaesto

Zvijezda lijepa i ljuvena
biješe opsjela nebo veće,
i razlikosti urešena
zemlja svukla crne odjeće;

u povojijeh zlatnijeh zora
stoprv rođen dan iznese,
a u zbor cića dogovora
nabunjeni skupiše se.

Starce od puka i velike
postaviše suce sjesti
i od zakona razumnike,
ki nathode inijeh svijesti.

Pitaše ovijeh: „Što zapada
po zakonu, kad car ište
iz carskoga prinijet grada
blago, zakone i sjedište?

Što li ide caru koji
mješte robinj u saraju
tri ljubovce prave osvoji
da š njim pored svijet vladaju?“

Zakonjaci odvit daše:
„Toj nikada ne bi prije;
car zakone stare naše
ki potlače, to car nije.“

Čuše se ištom odgovori
ke podaše znanci sijedi,
a Daut se diže gori
usred vojske da besjedi.

On strahoće i vrline
začeo buduć u pameti,
carstvo, vas svijet da pogine,
ištom da se on osveti,

misleć, čim ga huđe gnive
uspomene stare zledi,
neprijatelj da ne žive,
a zlo svako neka slijedi.

Kô kad pukne grom, iz koga
s urnebesom trijesi udare,
omraze i gniv srca svoga
riga, izdavstva i privare.

Bez obzira srne kuda
nesvijesni ga bijes potiče,
i s pogleda srčna i huda
mećući oganj, vapeć kliče:

„Dokli ovako u mrtvilu
podnosit nam suđeno je
plijen općeni, smrt nemilu,
bezakonja zlo svakoje?

Ustanite! što čekate,
o hrabreni vitezovi?
Vojevodu mene imate:
vrz'mo s grla jaram ovi!

Koga ištete veće svjeta?
Gdi gledate man skupljeni?
Jeda, dokli od djeteta
svi budemo posječeni?

Od djeteta koji nije
krepak ni bit može u sebi,
kojijem svaki vjetar vije,
ki ne pozna što mu je trijebi;

ki plahosti svôm se vlada,
ki zakone po tleh meće,
koji sluša zlobnijeh sada,
a od dobrijeh svjeta neće;

tri robinje, tri carice
ki postavi na sto uza se
i klanjajuć žensko lice
rob pritvori od cara se;

s lakomosti koji scjenu
veću čini od pjeneza
negli za svu čâs općenu
i živote svijeh viteza.

Koji od carâ vik je bio
da vojnikom k staroj plati
nov dar nije priložio,
kad se š njimi s boja vrati?

Ah davori, slavni Otmane,
i vi silni cari ostali,
sad viteze viđte izbrane,
kijeh ste vašom djecom zvali,

gdje ih dijete s prijeke želje
bjelodano kolje i davi,
vaše im plešuć sve povelje
koje drža svak na glavi;

ter ih samo s sobom vodi,
neka ginu posred boja,
gladni u kopnu, žedni u vodi,
goli u mrazu, bez pokoja.

Ah, spomen' se svak i žali
lansku jesen! Joh, kolici
od leškijeh su mača pali
turski pješci i konjici!

Dijete tašto, plaho i vrlo
kad pô svijeta skupi ujedno,
i svôj vojsci jedno grlo
prikla i carstvu svom neredno;

na očiju kad svim nami
- ah vidjenje strašno dosta! -
turski mjesec pod nogami
krstjanskomu križu osta.

Države su opustile,
krajine su bez bojnikâ;
za sinovim majke cvile
kijeh posiječe sablja prika.

I bez djece i bez hrane
pali u staros oci ostaju,
a svud sestre neudane
mrtvu bratju naricaju!

Nevjeste su udovice:
plaču vojna i djevera;
tko nije mrtav dno tamnice
u verigah ropstvo tjera.

Od turskijeh cvijet mladića,
kijeh Kozaci i još kolju,
zvijerma i pticam leži pića
na bogdanskom ravnom polju.

Bez ukopa time sada
tužni ostatak, gole kosti,
vjetri nose, plešu stada,
more izmeće bez milosti.

Jer vojnica ova uteče,
da 'e ne isijeku poljski mači,
ište da ju on isiječe
i porazi i potlači.

Ter kad ona tako izgine,
da nje svijetlo mjesto iskoči,
crnce lupeže Arapine
i gusare od Istoči -

njih će učinit janjičare,
a spaholjân mjesto čeka
ćesel-baške graničare
i djevoje od Derbeka.

Ali inako nego svoja
nepravedno zače sila
sablja vaša, sablja moja
za svijeh čâs je odlučila.

Vi ste uzrok što on izgubi
mlad, plah, nevješ, bez razbora -
uzrok je on sam ki zagrubi,
a svijeh nas je sad pokora.

Uzrok je i on ki pristupi
pravom caru kletvu i vjeru;
stoga vojska, kad se skupi,
ne prostrije se pri Nesteru.

Otada nas sveđ bič bije,
zemlja je gladna, nebo u gnivu;
i istočni oprijet Zmaj ne smije
sjevernom se Orlu sivu.

Tursko ime, jur od slave,
od pogrde osta svijetu,
otkad sablju tamne glave
pripasaše zlom djetetu.

Ali on car pravi nije:
car vaš, car moj Mustafa je:
njemu kletvu dasmo prije,
njega vojska obrala je.

Nu što velim? Na sramotu
vašu i moju Osman vlada,
a zatvoren u životu
Mustafa je tužnu sada.

I nije toga da ustane,
da slobodi, da ga izvede,
da vam opet bio dan svane,
čim na carski svoj sto sjede?

Mustafu opet cara dobra,
Mustafu opet cara sveta,
Bog i vojska koga obra,
stav'mo, a vrz'mo tja djeteta!

Slijed' me, slijed' me, družbo hrla,
slijed' me, ko god živjet haje!
Stoji nam sablja više grla!
Mustafa opet naš car da je!

Slijedite me i hrlite,
hudi silnik da se istira;
tlač'te, dav'te, sijec'te, bi'te,
itko nam se uzopira.

Nu što veće riječi služe?
Prid očima viđte štetu!
na oružje, na oružje,
na oganj, na plijen, na osvetu!“

Jak na vjetra silna dmjenje
more uzavri na valove,
tako uzraste svačije smjenje
na otrovne riječi ove.

Svak se uzbuni, svak razgnivi;
posta žamor, pače sva se
vojska užeže u plam živi
u strašive vapeć glase.

S golom sabljom u desnici
svak za ljudskom krvi smagne;
hrle naglo svikolici,
da prije car se s stola izagne.

Daut im je stô naprijeda;
gdi on obraća, kud on ide,
bez obzira i bez reda
svi ga u skupu slidom slide.

Teče oholo, tijekom skače,
skokom plahi vihar tjera
i nasrće na polače
hrabrenoga Dilavera.

A to er ima glase istine
kako mudri vezijer oni,
čim poplaha prva mine,
isprid vojske tuj se ukloni.

Dilaverov dvor posrijedi
među lijepijem obgradami
na iznositu mjestu sjedi
kô u prstenu dragi kami.

Ima ženski stan ponase
i raskošne perivoje,
i okolo sve to uza se
jedan veliki mir opstro je.

Jaki sobom odasvudi
u obzidi se tvrdoj kaže;
nu još tvrđi s mnoštva od ljudi
kijeh ga opstiru jake straže.

Tim što dosle uokolo
ima same bijele mire,
sad ga strašno i oholo
gvozdje i oganj svega opstire.

Ovdi Daut najprije svrnu
s nabunjenom vojskom svojom,
i naripi i nasrnu
s krvavijem ga rvat bojom,

vapeć kletvom od sve vjere:
„Na sramotu Osmanovu
danas ti ću, Dilavere,
skučit glavu pod sablju ovu.

Krij se gdi hoć, bježi, hodi
u gore, u zemlju, udno pakla:
od smrti se ne oslobodi,
junačka te ruka zakla!“

Utoliko vapaj vrli
od viteza svijeh se začu;
svaki naprijed silom hrli,
vrata i mire valjat skaču.

Nu iz oblaka ljutih strila
zgar godina stište crna;
grada od stijenja pade sila
i od ognjenijeh smrtnijeh zrna.

Strijelâ oblaci, gradi ognjeni
dižu se i odzdal raste bjenje;
vrhu glave štit pereni
drži se od svijeh, svak se penje.

Nu tko se ište pripet prvi
prvi i pada, ali opeta
naripljuje vas u krvi
i smrti silom svoju sreta.

Smioni Kurkut s Crnogorci
skače gdi zid niži gleda;
nu ga ognjeni teški udorci
silno meću, gone ureda.

Crničanin Rizvan bijesni
srne i š njime Piva i Tara;
nu mu su ončas puti tijesni
za uteć - stijenja grad ga udara.

Strijelâ oblak vrh Eleza,
čim mu iz oči munja sjeca,
zdaždje s krvim od vitezâ
na mir se uspet s kijem zatjeca.

Duklanina još Murata
i Abdiju krajičnika,
čim željezim sijeku vrata,
smeči ujedno zid velika;

a Džefera i Selima,
čim su podrijet prag naprli,
poli iz magle crna dima
goruć katran, i sve isprli.

Veće pripet Ugrin Isa,
ušto na mir kročit ište,
strmoglav se satarisa,
Dilaver ga slavni tište.

On s jednoga još zamaha
zatim rve i potlača
iz Osinja Memišaha
i Piraliju š njim iz Drača.

Vješto morski gusari ovi
lećahu uz mir kô dvije ptice;
nu ih udarac teški ulovi,
moždanim im poli lice.

Tim u krvi strmo odzgora
niz visinu se oreć onu
mnjahu umiruć da sred mora
u pučini sinjoj tonu.

S Božje odsude ovo isto
svijem opacijem ljudem biva:
na času se smrtnom misto
od zločinstva prikaživa.

A Nehana Srblja, do uši
čim tetivu luku oteže,
ognjenijem ga klupkom buši
i obraz mu vas izdeže.

A Suflikara Arnauta
harbom, kom se na nj on meća,
priko istoga zgodi puta:
sprijed mu izide šip proz pleća.

Sam je on míra jednu diljku
od sto vitez čuvat vrijedan,
pače niz nju u neviljku
sto viteza meće on jedan.

Silna vihra jači i brži
sjemo, tamo skače i teče;
rve, valja, lomi, krši,
noge, ruke, glave siječe.

Na otkrivenu bez zastave
strah ga od strašne smrti nije,
ka mu sveđ se oko glave
sa svijeh strana vrti i vije.

Pače ognjen je trijes vidjeti
u potopu dažda i grada,
razliko oružje ušto leti
i oko njega odsvud pada.

Trikrat vojska sva odmetna
dođe pod mire i u nje lupa,
i tolikrat opet štetna
nazad uspreza i ustupa.

Tako kad mniš, kraj proždrijeće
val srditi mora sinja,
razbjen bježi natrag veće
i razlijeva se i rasčinja.

Nu jakno opet val uzrasti
i vraća se protiv kraju,
tako odmetni istom vlasti
sveđ nasrću i ustupaju.

Nu Arbanasin Derviš uto,
spahoglanska glava prika,
s golom sabljom prijeteć ljuto
skoči naprijed i zavika:

„Ko nije žena od junakâ
i svijeh prikor i smetlište
slijed gdi mâ ruka jaka
put mu otvorit prostran ište!“

Ovo izrekši van ismuca
svijem veliku jednu gredu
i, na udorac da nje puca
mir, navali š njom u ijedu.

Snažno srce ne ima straha,
na sramotu pače od smrti
usred krvi ruka plaha
teškijem panjem lupa i vrti.

Izboritijeh množ viteza
na pomoć mu odsvud teče,
odsvud se rve i poteza
strašno drvo svakčas preče.

Nu uto odzgar stijena jaka
Aliji glavu svu rastuče;
harba Mehmeta, a Duraka
zgodi puška ka na nj puče.

Resulju se čelo smeči,
prsnuše oči Husainu.
Bećir strijelom probjen ječi,
hridna Omera hrid prikinu.

Na Redžepa kuk se obali
i istište mu van utrobu;
u stijenju su mnozi ostali
ukopani živi u grobu.

Jakno davniji dub u gori
na godini zloj veomi,
kad na nj vihar silu obori,
ka mu grane svija i lomi,

ter mu okolo na brjegove
po tleh leže listje i hvoje,
tač s navale teške ove
naripljeni miri stoje.

U krvi i ognju svudije ljudi
valjaju se na sve kraje,
i od mrtaca odasvudi
podigla se gomila je.

Tim se Derviš ne pripada,
nu s ostalijem svijem junacim
mir lupajuć jače vlada
opsječenijem borom jacim.

Zid udugo ne podnese
teške udorce, danu odzgori
raspuknu se i rastrese,
tijesan prohod ter otvori.

Smioni Turčin ne bez truda,
man mu braneć protivnici,
protište se silom tuda
s golom sabljom u desnici.

Srnu za njim i ostali
protisnut se po istom putu,
nu opet nazad svi su pali,
dio veći kroz smrt ljutu.

Tim ne buduć već nijednoga
komu slijedit ga ide od ruke,
on sam osta, ni cić toga
čezne ali svrće odluke;

ne pripade neg se tište
naprijed Turčin vrloviti,
tere žednu sablju ište
ljudskom krvi napojiti.

Skače unutra, i čim skuča
prvi zamah, taka je sila
da rasijeca svega Uruča
njim do pasa u dva dila.

Priko obraza Kruta reže,
Memiju u prsi smrtno lupa;
bez glave Otman prida njim leže,
udri u grkljan sprijed Jakupa.

Sarajevca Sulimana
stiže i hvisne priko vrata;
ovi u malo biješe dana
vele u trgu stekô zlata.

Ne zna on što je druga vjera
neg dobitak ki je iskô;
i sada se uz vezijera
cić koristi sve pritiskô.

Car i paše sve što oblače,
sve im trgovac ovi proda;
prodava i njih misli pače
mnozijem kraljem kim je uhoda.

Ali uhodstvo i imanje
s Dervišom mu bilo zaludu:
dobi u malo, a u manje
sve sad gubi kroz smrt hudu.

Aga oholi pleše njega,
i opet ori zamah brzi,
i udorcom teškijem Béga
ljuto siječe priko prsi.

Bi ovi mladić lica mila
i pogleda slatka i blaga,
nu, s vrloćom svim nemila
srca, što mu to pomaga?

Jak se bistre i studene
vode ures lijep zamjeri,
u cvjeticu proz zelene
trave tekuć ka žuberi,

nu ako ju smute i splešu
gnusnijem stupom drobna stada,
gubi lipos svu na prešu,
vene 'oj ures i opada,

tako mladac, komu zenu
prije na licu cvijet rumeni,
vas u krvi sad povenu,
izgubi ures drag ljuveni.

Hercegovca Imbrahima
i Bošnjaka još Sinana,
dva ljubljena pobratima,
š njega nađe smrtna rana.

Ovi rasap zli pazeći
ki činjaše Derviš vrli,
oba ujedno na nj príteći
naripiše skladni i hrli.

Britke sablje podriješe oni
u jedno isto brijeme tada;
jednako su oba smioni
i požuda ih jedna vlada.

Nu ako im srca ujedno
jur junačka prijazan stuči,
s jače sile sad neradno
razlika ih smrt razluči.

Ori sablju on i u gnivu
Imbrahimu desnu odsiječe,
a Sinanu ruku livu
scijepa i vas štit u peče.

Za Imbrahima Sinan veće
negli za se sablju hrani,
a Imbrahim štit podmeće:
Sinana, a ne sebe, brani.

Tako život ovi onoga
nad životom svojijem haje
i, za čuvat druga svoga,
scijepa i vas štit u peče.

Ali eto smrtni udire
veće udorac Imbrahima;
on se boli, ne što umire,
neg što ostavlja pobratima.

Nu ako tužan on pod silu
s pobratimom svijem se rasta,
i pobratim svu nemilu
smrt dobrzo stiže i sasta.

Na njih mrtvijeh ne pogleda
neg prohodi u vrlini
silni Turčin, i naprijeda
put krvavom sabljom čini.

Nu Dilaver, kako upazi
tko viteze svo'e najbolje
smrtno bije i porazi,
skoči da se š njim zakolje.

Začu buku jur smioni,
nu doć ne htje, dokli sprva
Dauta s vratâ ne ukloni
ke mu on zaman mnogo rva;

pače riječ je da tad ranu
od vezijera Daut primi,
i da zato sta na stranu
od prvijeh s najzadnjimi.

Vrijedni junak vezijer slavni
bi razgnivjen veomi priko
da jedan sam njegov glavni
neprijatelj smije toliko.

„Sad ćeš vidjet, prijeteć vika,
odmetniče carski kleti,
od careva namjesnika
kô se carska vjera sveti!“

Glas grom, sablja trijes ognjeni,
slikuje vihar ruka plaha
silni vizijer i hrabreni
kom smrt prijeti sred zamaha.

Ali udorac teški tada
bijesni Derviš u štit prima;
iskre meće tvrda nada,
siva i od munje sliku ima.

Škriplje, reži, pjeni priki,
čim se čuje bit i korit;
riječ zameće, nu veliki
ijed mu ne da odgovorit.

U obje ruke sablju hvati
i vrh glave 'u diže gori
i, da život njom prikrati
Dilaveru, silno je ori.

Hrli vezijer hrlo ustupa;
tim ga udorac zli ne stignu
ki, čim teško u tle lupa,
odmetnika do tli prignu.

Ovi skače hro naprida
i na vrat mu sablju nosi
vapijući da se prida
i da kajan milos prosi;

ali on je s vrata odbija
sabljom svojom, pak vapije
naglo skačuć: „Čućeš čija
riječ i sablja veće smije!“

Dilaver mu opet jače
drugi udorac rve odzgara,
nu opet Derviš štit podmače
i, udren priko, priko udara.

Dugo bjenje i krvavo
među njim se ovdi ulaga;
da protivnik nije zdravo,
natječe se svačija snaga.

Neprijateljsku ruku gleda
bistro oko; a što vidi
oko bistro, ondi ureda
laki stupaj skokom slidi.

Svakčas na ovu, na onu stranu
ruka štitom vrti i vije,
ter sva mjesta pod obranu
od razlicijeh zasjed krije.

Glavu ište - k nogam leti
plahi zamah u privari;
sad nogami opet prijeti,
a po glavi hrlo udari.

Nu se uto zbuča i skupi
odsvud mnogi broj viteza;
na Derviša svaki stupi,
da ga ubije, svak poteza.

„U nj ne tič'te! vizijer glasi,
mâ ga sablja ubit ima.“
Pače da se ne porazi,
svačije udorce u štit prima;

tere glavna neprijatelja
branitelj se on postavlja,
i slobodit svâ je želja
smrti komu smrt pripravlja.

Ali Derviš, videć veće
da je učinio sve što je mogô
i da iz ove ima smeće
sve rasutje izit mnogo,

vrteć sabljom uokolo
svakčas nazad hitro uzmiče,
proz oružje ter se golo
protiskuje i protiče.

I kô tako veće izide
gdje najniži miri stoje,
zgar niz tvrde skoči zide
i usrnu među svoje.

Dilaver se smjenstvu čudi,
pak vapije: „Ah“, tako li
na visinu stupit, hudi,
padajući scijeniš doli?“

Ljuto u srcu svom se smuti
i zavika Derviš jako:
„Za jače se podignuti
čâs je i koris pasti ovako!

Nu ja tebe pala vidim
za vik veće ne ustati,
da se kriješ ne tijem zidim
neg pod zemljom da ideš stâti!“ -

„Lažeš, carski odmetniče,
da mâ vjera puna slave
kom se djela moja diče,
sveđ ti neće stat vrh glave!“

Vapi oholi: „Sad ćeš vidit
što ja velim je li istina!“
Dilavera hoće slidit
priko mirâ i visinâ.

Nu ga ustavlja Daut silom:
„Ustrpi se, veleć, malo!
Doskoro ćeš kazat dilom
čije gospostvo već je palo.

O mâ bratjo, o junaci,
slijedite me svi jedino!
Kad nam glava bude u šaci,
pod nogami sve nam je ino;

i da toj se zbude prije,
ptica u kajpi zatvorena
penjimo se više gdi je!
ne gubimo man bremena!“

Prista, i odletje, da sve opali
u ognjena slici zmaja,
razbijati ter navali
tvrda vrata od saraja,

naprijed k carskijem polačami
leteć jakno poplavica
koje s sobom lijes i kami
smuca oreć se svrh litica.
blecak
Posts: 1379
Joined: 15/11/2006 09:28

#5 Re: Tuk na utuk

Post by blecak »

Starmladi, Novi Sad, 01.09.1908., strana 4 i 5

Image

Status quo

Bosanac: Je li vam to, Vaš štatus kvo?

3 Е М Б И Љ.

Турска земља сазрела
Па је устав увела.
Хај, хај, Боже дај,
Нека живи падишах!

Цариградска скупштина
Босна шишке спустила
Хај, хај, Боже дај,
Или устав или рај!

Херцег земља и Босна,
Без устава жалосна,
Хој, хој, може бој —
Хоћу рећи : „Боже мој" !

Оста Босна кусава —
Не даду јој устава.
Тралала Мусала!
Зар је Бошњак будала!

Буријанска пирамида,
Не море је наша мида.
Хај, хај, Швабо дај,
Или устав или рај!

Рукавице плетене
Хајд отале бетере!
Хај, хај, Боже дај,
Или устав или рај!

О флафуктер сакрамент,
Дај нам Швабо парламент !
Тралала Мусала!
Дуго Бошњак чекала.
blecak
Posts: 1379
Joined: 15/11/2006 09:28

#6 Re: Tuk na utuk

Post by blecak »

Prosvetni Glasnik, Službeni list Ministarstva prosvete i crkvenih poslova Kraljevine Srbije, sveska 7 i 8, jul i avgust 1891

Lekcije iz srpskog jezika za drugi razred gimnazije, sastavio Ljubomir Stojanović

Image

111. Bosna, Bošnjak
blecak
Posts: 1379
Joined: 15/11/2006 09:28

#7 Re: Tuk na utuk

Post by blecak »

Prosvetni glasnik, u Beogradu, 15. januara 1881., I sveska, strana 26

Prosvetni dobrotvori

Image

Bećir beg Bošnjak
Idriz Glavašević Bošnjak

...pored drugih kojima su imena napisana nekorektno.
blecak
Posts: 1379
Joined: 15/11/2006 09:28

#8 Re: Tuk na utuk

Post by blecak »

Prosvetni glasnik, u Beogradu, broj 3 i 4, mart, april 1911., strane 258 i 259

Kultura i nastava, Godina 1811 u srpskoj književnosti

Andra Gavrilović o Luki Milovanovom Georgijeviću

Image
Image

"ovaj tvrdokoreni Bošnjak"

Andra Gavrilović - srpski istoričar, istoričar književnosti i književnik

LUKA MILOVANOV GEORGIJEVIĆ

(Osat, Srebrenica, Bosna, 1784 — Budim, 23.11.1828)

Luka Milovanov Georgijević, srpski književnik i filolog

Srpskoj literaturi Georgijević je poznat po svojoj raspravi "Opit nastavljenja k srbskoj sličnorečnosti ..." koju objavljuje Vuk Karadžić. On je preteča moderne srpske ćirilice u kojoj je dokraja ispoštovano Adelungovo pravilo: piši kao što govoriš. Milovanov je bio prvi estetički majstor za pravljenje stihova. U srpskoj književnosti zauzima mesto kao prvi dečji pesnik. Njegove originalne pesme "Na knjižicu za novoljetni dar" i "Mojoj deci na majales", ispevane 1810. godine, označavaju rađanje srpske književnosti za decu. Tema prve je očeva radost darovanja malima najboljeg poklona za novo leto: knjigu kao vrelo novih saznanja i igračku duha. Iz pesme zrači roditeljska ljubav i želja da mališane nagradom ozari. Druga je u znaku ljubavi prema detinjstvu kao lepoti života. Stih je jednostavan, naivan, slobodan i prilagodljiv deci. Siromaštvo leksike i metafore nadoknađuje lakoća izraza i ritmičnost. Izborom teme, postupkom, osećanjem za stih i ritam, ovaj vid književnosti usmeren je u pravcu od kojeg se bitno ne odstupa ni danas.

Više o njemu...
User avatar
Men_of_Numenor
Posts: 267
Joined: 22/01/2018 11:52

#9 Re: Tuk na utuk

Post by Men_of_Numenor »

blecak wrote:Prosvetni glasnik, u Beogradu, broj 3 i 4, mart, april 1911., strane 258 i 259

Kultura i nastava, Godina 1811 u srpskoj književnosti

Andra Gavrilović o Luki Milovanovom Georgijeviću

Image
Image

"ovaj tvrdokoreni Bošnjak"

Andra Gavrilović - srpski istoričar, istoričar književnosti i književnik

LUKA MILOVANOV GEORGIJEVIĆ

(Osat, Srebrenica, Bosna, 1784 — Budim, 23.11.1828)

Luka Milovanov Georgijević, srpski književnik i filolog

Srpskoj literaturi Georgijević je poznat po svojoj raspravi "Opit nastavljenja k srbskoj sličnorečnosti ..." koju objavljuje Vuk Karadžić. On je preteča moderne srpske ćirilice u kojoj je dokraja ispoštovano Adelungovo pravilo: piši kao što govoriš. Milovanov je bio prvi estetički majstor za pravljenje stihova. U srpskoj književnosti zauzima mesto kao prvi dečji pesnik. Njegove originalne pesme "Na knjižicu za novoljetni dar" i "Mojoj deci na majales", ispevane 1810. godine, označavaju rađanje srpske književnosti za decu. Tema prve je očeva radost darovanja malima najboljeg poklona za novo leto: knjigu kao vrelo novih saznanja i igračku duha. Iz pesme zrači roditeljska ljubav i želja da mališane nagradom ozari. Druga je u znaku ljubavi prema detinjstvu kao lepoti života. Stih je jednostavan, naivan, slobodan i prilagodljiv deci. Siromaštvo leksike i metafore nadoknađuje lakoća izraza i ritmičnost. Izborom teme, postupkom, osećanjem za stih i ritam, ovaj vid književnosti usmeren je u pravcu od kojeg se bitno ne odstupa ni danas.

Više o njemu...
Svaka čast!!!

Ovo se traži :bih: :bih: :bih: :bih: :bih:

Pratim i ovu i onu temu o nama Bošnjacima!
Post Reply