Sultan II iz bratunačkog geta

Kulturna dešavanja, predstave, izložbe, festivali, obrazovanje i budućnost mladih...
Post Reply
Hamo.
Posts: 33
Joined: 25/04/2006 02:38

Sultan II iz bratunačkog geta

Post by Hamo. » 18/02/2007 01:23

Jos jedna reportaza Faruka Sehica... Cesto citam njegove kolumne u Startu, a knjige varim vec dugo... Temu sam postavio cisto da cujem razlicite reakcije jer iako se reportaza konkretno tice Konjevic-Polja, mislim da se mnogo toga moze procitati kroz ovu uzasnu pricu...


http://www.startbih.info/Default.asp?broj=213&ID=128
Start 5.2.2007. Broj 213
Zemlja > Konjević-Polje: Ljudi ni na nebu ni na zemlji

Sultan II iz bratunačkog geta

Ekipa magazina Start posjetila je Konjević-Polje, naselje u istočnom dijelu Republike Srpske gdje atmosfera više priliči periodu s početka devedestih godina prošlog stoljeća nego tranzicijskom dobu kada se Bosna i Hercegovina pokušava ubaciti u tzv. evroatlanske integracije

Piše: Faruk Šehić
Foto: Haris Čalkić

- Ja ne diram crkvu, kome treba nek je nosi. Jel oni nama ovde zabranjuju da mi živimo, ovo nije povrat, ovo je samo maltretiranje, ovo radi cijela RS, dolaze ovde iz Bijeljine i rade crkvu, odakle im pravo? Ako je ovo Bosna dete da živimo kako treba. Osam godina se ovo radi sa mnom, oni su ovo uradili nek i rješavaju, a kome treba crkva nek nosi u svoju avliju. Ne mogu ufatiti ćetnike, a lažu, osam godina tražim da se ovo iznese, izmjesti odavde, a RS je dozvolila da me kršćani tuku u mojoj avliji...

Crkva u avliji
Ovako svoju priču počinje 66-godišnja Fata Orlović iz Konjević-Polja kojoj su u avliji ispred njene kuće bespravno izgradili pravoslavnu crkvu. Prvoslavna bogomolja uglavnom čami zapečaćena. Otvore je pred izbore i neku značajniju vjersku svečanost na kojoj prisustvuju vjernici iz drugih sela i gradova istočne Bosne. U Konjević-Polju nema mještana srpske nacionalnosti, čime je apsurd ove crkve, koja nije ništa drugo nego klasično obilježavanje teritorije, dovedeno do neviđenih granica bezobrazluka i ultranacionalističke nadmenosti.

Dok pričamo sa Fatom, na betonu ispred njene kuće, prilazi joj jedan sredovječni čovjek sa njegovanom bradicom i gustim spojenim obrvama. Naziva dobar dan i pruža Fati ruku.

- Reci mi koji si, jesil naš, ne rukujem se sa svakim, ja sam žena od šezdeset godina ? govori mu Fata.

- Komšije smo ? odgovara Bradica.

- Neka smo, ovo meni komšije i rade ? kaže Fata.

Nakon čega Fata nastavlja svoju priču o crkvi galameći na sav glas. A Bradica šeta po betonu sagnute glave i pali cigaretu za cigaretom.

- Ne dozvoljavam u svoju avliju papka, brez moga zakona je napravljena, moja imovina nek stoji, oni nek nose svoju crkvu. Ja svoje zemlje ne mogu dati, ja imam sedmero djece i hoću njima kuće ovde da pravim ? kaže Fata na rubu plača: ako mora da se otme cijelo Podrinje, hoće da otmu i moju avliju.

Za to vrijeme dolazi i Bećir Alić, povremeni povratnik iz Švicarske, i uključuje se u razgovor.

- Ima 12 godina da se rat završio, gdje to ima da se sad otima ? kaže Bećir.

Bećir nam pokazuje ličnu kartu i kaže: - Od RS-a imaju samo ta dva slova, evo na ličnoj piše BiH.

- Gospodo, hvala vam što ste došli, ne daju mi da otvorim automehaničarsku radnju jer sam Musliman. Mi nikoga ovde ne diramo i imamo pravo na život ? priča Bećir.

Onda se ispostavi kako Bećir poznaje Mileta Ilića, oca rezigniranog Bradice, koji nervozno šetka ispred Fatine kuće i njih dvojica ulaze u razgovor i situacija postaje malo smirenija jer je i Fata prestala galamiti da se čuje do neba.

- Meni da je sin hodža i da je napravio džamiju u tuđoj avliji, ja bi to lako rješila ? nastavlja Fata.

Bradica vidno potresen dolazi do ćoška kuće okrećući nam leđa i počinje plakati. Fata mu prilazi i pruža ruku, jer mu je prije nije htjela dati, i kaže:

- Plači, nije ti teže od mene, plakala sam i ja za sedmero svojih. Odlazimo od Fate gutajući knedle u grlu dok sunce osvjetljava spaljene i srušene kuće na području gdje se etničko čišćenje i civilni genocid dovršavaju drugim i perfidnijim sredstvima.

Na kafi kod sultana
Sasvim je banalan razlog našeg dolaska u Konjević-Polje, jer se radi o običnom nazivu jedne sasvim obične kafane na raskršću sa kojeg možete otići u Bratunac, Srebrenicu ili Zvornik. Ipak, čini se da ovdje, kao i u Srebrenici, ništa ne može biti banalno. Dvadesetšestogodišnji Kasim Bećirović otvorio je lokal i za njega uredno dobio papire iz opštine Bratunac i policijskih struktura. Kafani je dao naziv Sultan El-Fatih II, što je nakon nekog vremena postalo jako interesantno televizijama iz RS-a, a i okolnim mještanima srpske nacionalnosti kojima, izgleda, taj naziv smeta. Očigledno kako raspolažu vjekovnom memorijom i potpuno do u detalje se sjećanju trenutka kada je pomenuti turski vladar ujahao u srednjovjekovnu Bosnu i stavio je pod svoju vlast. Istoriju treba ostaviti na miru da se njome bave neljudi koji su na ovim prostorima ubijali druge ljude samo zbog različitog imena ili prezimena. Ali, svako ima svoju muku, pa tako i bradati istoričari koji su običavali istoriju ispisivati noževima po ljudskim tijelima.

- Otvorio sam kafanu prije mjesec dana, dali su mi rješenje na kojem piše naziv kafane, imam papir i od policije, tako da je sve legalno ? priča nam Kasim dok montira žice na muzičkoj liniji u svojoj kafani.

U njegovoj kafani na zidu je zalijepljen grb bivše R BiH, ispod kojeg se nalazi fotokopija teksta na kojem piše: Sultanov Fatihov san. Iznad šanka se nalazi šal FK Veleža i police sa pićem. U drugoj prostoriji je smješten bilijarski sto i iznad njega na zidu je ovješen šal FK Sarajeva. Sa linije se čuju Divlje jagode.

- Jednom je bila racija, ugasili su muziku, bogzna šta su tražili ? smije se Kasim, koji je u ratu izgubio dvojicu braće.

Nedavno su mu dolazili novinari RTRS-a. Priča kako ga je jedan novinar pitao: Znaš li ti kad je ovaj sultan izgubio bitku?

- Pitam ga ja koja je to televizija? On kaže: pročitaj, piše na autu. A ja mu kažem, za mene ne postoji ni ta televizija ni ta država RS. Ti novinari su došli u pratnji policije. Ja sam ih pito kakav je problem u nazivu, ako u Bratuncu ima Milošev konak ili Srpski soko u Zvorniku ? govori nam Kasim.

Dok pričamo u kafiću, nekih desetak metara dalje nalazi se policijsko auto sa dva policijaca zadužena da osmatraju crkvu i kafić.

- Pitaj ove policajce za njihova šefa Uzelca, on je odvajo ljude u Potočarima, znaju to svi, al niko ne može ništa ? kaže nam Kasim.

Srbima iz okolnih mjesta smeta Kasimova kafana. Čak i policija smatra kako bi je trebalo zatvoriti. U policijskom izvještaju piše: Zbog toga ovaj objekat može biti mjesto stalnog narušavanja javnog reda i mira, kao i sam naziv objekta ? SULTAN EL FATIH II?, koji je jedan od vođa radikalnog islamskog pokreta.

Poslije smo pričali sa nekoliko mještana ispred trgovine Bego i jedan čovjek je rekao da sumnja kako ispod crkve i benzinske pumpe ima mrtvih, našto je jedan mladić dobacio: Ispod pumpe sigurno nema ništa, pojo je benzin sve.

Droga u Bratuncu, Draža na zidu
Čim smo stigli u Bratunac, ugledam Bradicu što je plakao kod Fate Orlović. Smireno je pušio ispred fotografske radnje kao da je u njegovom vlasništvu, iako nam je rekao da je iz Vlasenice i da je nezaposlen, te da nekad radi kao konobar, što se iz njegovog izgleda i ponašanja nikako ne bi moglo zaključiti. U centru grada naletim na svog prijeratnog sugrađanina Zorana Ugarčinu kojeg smo zvali Droga, i koji je prije rata u Bosanskoj Krupi, na neki način, bio jedna od gradskih maskota, i nakon prvotnog iznenađenja započnemo priču.

- Jelde nisi ni ti bio u ratu i nisi puco ko ni ostali ? pita me Droga ironično.

- Jesam i bio u ratu i puco ? odgovaram mu: Što ne dođeš u Krupu? ? pitam Drogu.

- Šta ću ja tamo kad se tamo ruše srpska groblja? ? odgovara mi Droga kao da je citirao Boru Čorbu.

- Nešto se ne sjećam da je u Krupi bilo toga ? odgovaram mu.

- Ja nisam klao ni palio kuće kako se priča, puco sam i pucaću kad god bude trebalo ? priča mi Droga ničim izazvan.

- Nekad nazovem ćerku Ivonu, u Krupi je ona, i pitam je, diraju li te Turci ? kaže mi Droga.

Prekoputa mjesta gdje smo stajali i pričali nalazi se kuća na kojoj je, visoko na zidu, zakucan portret četničkog đenerala Draže Mihailovića, tek da se zna u kakvom smo ambijentu. Odmah do te kuće je aščinica jednog povratnika u Bratunac. Rekao bi čovjek da je riječ o pravoj idili, koju ne mogu pomutiti masovne grobnice kojima je grad opkoljen. Razgovarajući sa predsjednikom SO Bratunac Refikom Begićem i zamjenikom načelnika Opštine Mustafom Golićem dobijamo zvaničan uvid u sve oblike diskriminacije na koje nailaze povratnici Bošnjaci na području opštine Bratunac, počev od školstva, zdravstvene zaštite, ostvarivanja vjerskih sloboda, slobode govora ili kretanja.

- Prošle godine na dan crkvene slave predsjednik Begić i ja smo bili jedini prisutni Bošnjaci na toj ceremoniji, to je bilo orgijanje četnika, gdje se klicalo Karadžiću, Mladiću, gdje su prizivane aveti prošlosti, to mi je bilo teže nego čitavo vrijeme provedeno u logoru, osjećao sam se ponižen kao čovjek ? priča nam Mustafa Golić.

Zatim nam Refik Begić potanko izlaže probleme kojih na ovoj opštini ima toliko da ne bi mogli stati u čitav broj našeg magazina.

- Postoje dvostruka mjerila, jedno za Bošnjake, drugo za građane srpske nacionalnosti - kaže nam Begić i kao primjer navodi spomenik srpskim žrtvama u Kravici izgrađen na zemlji u vlasništvu Bošnjaka.

- U Kravici ima ogromni spomenik za četrdesetdevet žrtava srpske nacionalnosti. Mi zločin ne relativiziramo. Dvjesto-tristo metara dalje od tog spomenika je mjesto gdje je ubijeno 1.000 Bošnjaka, ali tu se ne dozvoljava izgradnja spomen-obilježje. A opet smeta im naziv jedne kafane ? priča nam Begić.

Biti povratnik i živjeti u istočnoj Bosni je jako slično životu kojeg vode Palestinci na okupiranim teritorijama, samo što se ne puca, i nema mrtvih i ranjenih. Moj prvi osjećaj, nakon što smo sjeli u auto i krenuli za Sarajevo, je da smo upravo napustili jedan ogroman geto, gdje ljudske slobode vrijede samo na papiru, a i moraju vrijediti tako, jer u tom getu je skoro svakodnevan susret krvnika i njihovih žrtava.


User avatar
StLouis
Posts: 2971
Joined: 07/03/2004 00:00
Location: USA

Post by StLouis » 18/02/2007 01:45

Zalosno, jebem ti nacije

User avatar
Abu FEED el-Castro
Posts: 1662
Joined: 19/04/2006 11:41
Location: BH Teheran

Post by Abu FEED el-Castro » 18/02/2007 01:58

Jah.... :roll:

BISCANIN2
Posts: 1144
Joined: 22/09/2004 12:30
Location: Bihać

Post by BISCANIN2 » 18/02/2007 02:21

Faruk Žujca moj ratni haver ,poslijeratni cimer u sarajevu .
Bogami je faruk pucao i to dobro :-D .
Bogami se i droga usrećio otišao je u pravu čaršiju :-) .

leticija
Posts: 793
Joined: 17/01/2004 00:00

Post by leticija » 19/02/2007 09:47

Iskreno receno, ni meni se ne svidja naziv kafane... to ime djeluje provokativno; u zemlji, mjestu, okruzenju, vremenu...
Osim toga vlasnik kafane je tako mlad covjek.
Isto bi se desilo i da je druga strana u pitanju.
Rat nije davno zavrsen, trebace jos puno vremena da te stvari postanu beznacajne, a kad im vise niko ne bude pridavao znacaj, niko nece ni davati takva imena kafanama.

User avatar
angevin
Posts: 231
Joined: 24/01/2007 10:29

Post by angevin » 19/02/2007 10:05

naziv kafane je stvarno "mastovit". Ne znam kako bilo cija okupacija moze biti slavljena i tretirana u glavama ljudi kao dobro djelo, vrijedno pomena. Smijemo se Srbima sto slave kosovski poraz, a Bosnjaci to isto rade velicajuci tursku okupaciju.
Svoju hrabrost i provokativnost je ipak mogao drukcije iskazati, recimo da je kafanu nazvao "Naser Oric". 8)

sofist
Posts: 1242
Joined: 24/11/2004 00:50

Post by sofist » 19/02/2007 10:13

Mozda sad neki Srbin u Sarajevu otvori kafanu pod nazivom "Karadjordje". :lol:

User avatar
Maraschino
Posts: 15303
Joined: 10/11/2006 16:15
Location: ...
Has thanked: 42 times
Been thanked: 14 times

Post by Maraschino » 19/02/2007 11:07

angevin wrote:naziv kafane je stvarno "mastovit". Ne znam kako bilo cija okupacija moze biti slavljena i tretirana u glavama ljudi kao dobro djelo, vrijedno pomena. Smijemo se Srbima sto slave kosovski poraz, a Bosnjaci to isto rade velicajuci tursku okupaciju.
Svoju hrabrost i provokativnost je ipak mogao drukcije iskazati, recimo da je kafanu nazvao "Naser Oric". 8)


:?

Izgleda i pod turcima je bilo bolje :(

sember
Posts: 109
Joined: 12/10/2006 13:14

Post by sember » 19/02/2007 11:45

angevin (citat):
naziv kafane je stvarno "mastovit". Ne znam kako bilo cija okupacija moze biti slavljena i tretirana u glavama ljudi kao dobro djelo, vrijedno pomena. Smijemo se Srbima sto slave kosovski poraz, a Bosnjaci to isto rade velicajuci tursku okupaciju.
Svoju hrabrost i provokativnost je ipak mogao drukcije iskazati, recimo da je kafanu nazvao "Naser Oric". Cool


Cemu tolika briga.?Momak se zaustavio na imenu,dok druga strana pobi i popalii pola podrinja u ime kosovskog poraza.

User avatar
angevin
Posts: 231
Joined: 24/01/2007 10:29

Post by angevin » 19/02/2007 12:03

sember wrote:
angevin (citat):
naziv kafane je stvarno "mastovit". Ne znam kako bilo cija okupacija moze biti slavljena i tretirana u glavama ljudi kao dobro djelo, vrijedno pomena. Smijemo se Srbima sto slave kosovski poraz, a Bosnjaci to isto rade velicajuci tursku okupaciju.
Svoju hrabrost i provokativnost je ipak mogao drukcije iskazati, recimo da je kafanu nazvao "Naser Oric". Cool


Cemu tolika briga.?Momak se zaustavio na imenu,dok druga strana pobi i popalii pola podrinja u ime kosovskog poraza.


Nikakava briga nije u pitanju. I ja sâm ostadoh bez doma i uskracen za lijepe bezbrizne godine zivota zbog te bagre. Stvar je u nomenklaturi :-)

Celicna_saka
Posts: 902
Joined: 15/07/2005 21:47

Post by Celicna_saka » 19/02/2007 13:19

leticija wrote:Iskreno receno, ni meni se ne svidja naziv kafane... to ime djeluje provokativno; u zemlji, mjestu, okruzenju, vremenu...
Osim toga vlasnik kafane je tako mlad covjek.
Isto bi se desilo i da je druga strana u pitanju.
Rat nije davno zavrsen, trebace jos puno vremena da te stvari postanu beznacajne, a kad im vise niko ne bude pridavao znacaj, niko nece ni davati takva imena kafanama.


Blago tebi kad si samo to iz cijelog teksta apstrahirala.

leticija
Posts: 793
Joined: 17/01/2004 00:00

Post by leticija » 20/02/2007 23:29

Celicna_saka wrote:
leticija wrote:Iskreno receno, ni meni se ne svidja naziv kafane... to ime djeluje provokativno; u zemlji, mjestu, okruzenju, vremenu...
Osim toga vlasnik kafane je tako mlad covjek.
Isto bi se desilo i da je druga strana u pitanju.
Rat nije davno zavrsen, trebace jos puno vremena da te stvari postanu beznacajne, a kad im vise niko ne bude pridavao znacaj, niko nece ni davati takva imena kafanama.


Blago tebi kad si samo to iz cijelog teksta apstrahirala.


Sve drugo je jasno, poznato, shvatljivo i prihvatljivo...

Post Reply