Iz uvoda u temu:
Na srecu, vecina nas nikada ne “ispadne iz moralnih tracnica” kao serijske ubice, ali se nama to desava na “maloj” skali. Suocavamo se sa velikim izazovima, ne kada su u pitanje nase moralne norme prema porodici, okruzenju i mjestu gdje radimo, nego kada trebamo da primjenimo ta ista moralna pravila na ljude van ovih zajednica.
Predstava i ideja “drugog” je teska za Homo Sapiensa. Sociobiologicari su kritikovani kao oni koji najvise ogranicavaju ponasanje svih zivih stvari-ukljucujuci ljude-kao nista drugo no napor da se sto vise gena proslijedi u sljedecu generaciju. Ova ideja ima smisla i svim zivim bicima moze biti oprosteno sto favorizuju svoju grupu umjesto tudje. Ali ovakva ideja se brzo “pokvari”.
Gore navedeni citat me potakao da vam kopiram tekst
Barbarizam sa strane
http://www.mi.4x2.net Ne zelim prepricavati kada je tu vec sve lijepo objasnjeno. Do citanja.
BARBARIZAM 27.09.2006
Rijec barbar ili istocna inacica, Varvar, u obicnom govoru oznacava divljaka; osobu bez civilizacijskih i moralnih normi. Jednom rijecju u misli doziva slike polugolih divljaka kako pale, kradu i pustose sve pred sobom. No da li ova rijec odgovara i etimoloskom pojmu koji mozemo naci u rijecnicima. Kratak odgovor je - NE
Barabar je rijec koja nam dolazi iz stare Grcke. Kolijevke zapadne civilizacije. Iz perioda koji se gubi u magli povjesti. Originalno ova rijec je znacila da je osoba na koju se odnosi jednostavno - stranac. Ne samo stranac izvan podrucija Helenisticke kulture, nego i stranac iz drugog grada ili provincije same Grcke.
Dakle Barbar je osoba koja ne pripada NASEM rodu, plemenu, naciji. To je onaj drugi. Barbar je osoba koja se razlikuje od nas. Bilo po rodjenju, jeziku ili akcentu, kulturi, odijevanju/modi, religiji…. Barabar je odrednica po kojoj definiramo ono sto mi NISMO.
I zasto se bavimo podrijetlom jedne prastare rijeci (egzo-etimologijom)? Posebno u danasnje vrijeme kada nemamo vremena ni za sebe same i kada jedva ne-uspijevamo drzati korak sa tehnologijom danasnjice.
Odgovor lezi u korijenu ponasanja danasnjih humanoida. U korijenskom ponasanju neuroticnih polu-majmuna koju nazivamo ljudskom vrstom da racionalizira svoje postupke i da zivi sa posljedicama istih. Da bi ljudski rod mogao mirno spavati. Znanost i tehnologija su, mozda, otisle daleko, dok su bazicni impulsi ljudi ostali u izmaglici vremena iz koje potice nasa rijec. I, stoga, je ta rijec aktualna i danas kao i u vremenima u kojima je i nastala.
Od prvih antickih filozofa do Monty Payton-a ljudska vrsta traga za smislom egzistencije. U tom krajnje ezotericnom i nerijesivom procesu moramo poceti od bazicnih definicija. U ovom slucaju moramo definirati "Tko smo MI sami". Prvo moramo definirati sebe i iz te tocke poci u potragu za smislom. U potjeru za univerzalnim.
I, na ovome mjestu, dolazi do metodoloske, cisto tehnicke, podjele koja odredjuje u kom ce nas pravcu ova potraga odvesti.
Lav Tolstoj je davno rekao "Sve sretne osobe su slicne. Svaka nesretna osoba je nesretna na svoj nacin." U nasem slucaju to znaci da su osobe sa malo vise "corbice" na gornjem katu, osobe koje zovemo sredjenima, ljudima na svom mjestu, u biti - dosadne.
Ove osobe su odavno raskrstile sa samima sobom. Znaju tko su i gdje su. I znajuci to imaju nepokolebljivu vjeru u ono u sto vec vjeruju. Ili ne vjeruju. I gdje god da ih zivot baci docekaju se na noge. Sto bi se u Sarajevu reklo -"Da ga bacis na Mars, nasao bi kafanu". Ove osobe su jasno definirale kako sebe, tako i svijet oko njih.
I kao takvi plove zivotom bez vecih lomova i trzavica. Vode svoju tihu i, naizgled, dosadnu egzistenciju. Te osobe su definiciju sebe pronasle u dubinama svojih misli i duse. Ne mogu se pomjeriti iz svojih uvjerenja i samim time, nakon kraceg vremena, postaju dosadni za analizu. I ovo je jedan pravac kojim nas potraga za smislom i univezalnim moze odvesti.
Drugi, neuporedivo veci dio populacije, humanoida spada pod odrednicu - Homer Simpson. Cuvena uzrecica ovog crtanog karaktera je -"Nije moja greska jer……" I u ovoj recenici je sadrzana sva filozofija ovog dijela populacije.
Razmotrimo sada rezonovanje i racionalizaciju ovoga dijela populacije….
Navedena recenica je, svjesno ili ne, ostavljena nedovrsenom. Tip Homeroida ocekuje da vi, sugovornik, dovrsi misao. Da mu se da objasnjenje, uzrok…..Da mu se da definicija.
Ovaj dio populacije uporno i naporno namece ovaj nacin rezonovanja koji zahtijeva potpunu kooperaciju sugovornika. Ovaj nacin rezonovanja iznudjuje definiranje date situacije u njihovo ime. I ocekuju odogovor. Odgovor koji pociva na premisi - Nisam JA…sta god je vec u pitanju. I ako ne dobiju zadovoljavajuci odgovor Homeri ovoga svijeta postaju agresivni.
Pitanje je - ZASTO?
Kratak odgovor bi bio zato jer su krenuli potragu za smislom drugom stazom koja ih je dovela do ovakvoga ponasanja. I, opet, moramo poceti od osnovnih definicija.
Ovaj dio populacije definira sebe u ODNOSU NA DRUGE. Definira se ne kao ono sto jesu, nego kao ono sto NISU.
A u definiranju sebe u odnosu na druge ovo jednostavno znaci da NISU kao oni DRUGI. Da nisu kao barbari. I time stara rijec postaje vrlo aktualna u modernom kontekstu.
Ovakav nacin definiranja sebe u odnosu na druge je, u biti, puno jednostavniji put kroz zivot. Negativna definicija je laksa za razumjevanje i prihvatanje, a donosi jos nekoliko prednosti za svjetsku familiju Simpson. Ovaj nacin gledanja na svijet polazi od pretpostavke (koju ovaj dio populacije uzima za absolutnu istinu) kako su bas oni/ MI dobri, pametni, civilizirani (Nije moja gerska…)…..jer oni su: odredjene nacije, plemena, vjeroispovjesti, ideologije, drzave (…jer….H.Simpson). I ovo je absolutno, nepromjenjivo, uklesano u kamen i svijest pripadnika te skupine.
U krajnjoj konsekvenci ovaj svjetonazor je u korijenu svakog ekskluziviteta, ekstremizma, fundamentalizma, rasizma i diskriminacije po bilo kom osnovu.
Pogledajmo sada gdje sve nalazimo razmisljanje Homer Simpson-a u svakodnevnom zivotu….
Prvi, i pozitivni primjer ovakvog razmisljanja, koji mozemo naci u sopstvenoj obitelji. U uskoj zajednici koju smo spremni zastiti od DRUGIH, od Barbara, po bilo koju cjenu. Cak i zakoni priznaju obiteljsku zajednicu osnovom drustva i sankcioniraju mjesanje drugih u unutarnju dinamiku obitelji. No, sto se desava kada nasa djeca krenu u svoj zivot i zasnuju sopstvene obitelji. Naravno, djeca sebi biraju zivotnog saputnika, a to je, po definiciji netko DRUGI. Barabar po strogoj definiciji. I kada pomjesamo definiciju sa tradicionalnim znacenjem rijeci Barabar, nije ni cudo zasto punice imaju reputaciju kakvu vec imaju. I nije cudo sto su nastali toliki vicevi na istu temu.
No, razmotrimo konsevence ovakvog svjtonazora koje su u korijenu mnogih zala modernog drustva.
Proteklih godina drustva zapadnih trzisnih demokracija se zatvaraju. Donose se zakoni koji onemogucavaju kretanje ljudi i podizu barijere suprotno deklariranim ciljevima slobodnog prometa.
U ovom slucaju prometa ljudi. Pored ekonomskih cimbenika razlozi ove eskalacije mozemo nai u kolektivnom emocionalnom.
U pod-svjesnoj potrebi da se ova drustva zastite od "Barbara".
A sto je sa onim "Barbarima" koji se vec nalaze u njihovim zemljama. "Civilizirani" domacini su za njih izmislili cijeli sustav prepreka kako bi im pokazali gdje je "njihovo mjesto" i zadrzali ih na njemu.
Pored skoro nerealnih uvjeta kvalifikacije za useljavanje u zemlje zapadnih demokracija, jednom, kada useljenik vec dodje na svoje odrediste pravila igre se mjenjaju. Diplome visokog skolstva koje su bile neophode da bi se i pomislilo primiti "Barabare" u datu zemlju, od jednom, postaju nevazece. Ma sta ne vazece, nepostojece. Zemlje zapadnog trzisnog raja ce vam priznati tek dva dokumenta: rodni list- jer ne mogu osporiti da ste uopce rodjeni i vjencani list, jer je bolje drzati "Barbare" na okupu.
Osim toga da ne priznaju brak 90% brakova se ne bi obnovilo. Ionako se veliki broj istih raspadne po dolasku na zapad. Sta cemo kad smo "Barbari".
Tako dolazimo u situaciju gdje pedijatar pravi sir u tvornici, a inzinjeri voze taksije. Samo jer nisu ovdasnji "MI" i nemaju ovdasnji "NAS" fakultet. Protekom vremena ovo ponasanje kod lokalnih "MI" radja osjecaj vise vrijednosti. Osjecaj povlastenosti, arogancije. Konsekventno ovaj osjecaj i ponasanje dovodi do dikrminacija raznih vrsta i do otvorenog rasizma. U ovom zacaranom krugu svaka nova runda dovodi lokalne "MI" do ucvrscavanja stavova i sve vece ubjedjenosti da su apsolutno u pravu. Pogledajmo samo dva nedavna slucaja. Na izborima u Svedskoj je na vlast dosla desnica.
Iako Svedska trenutno dobro stoji i nema nekih znacajnijih problema kolektivni strah od "Barbara" je izabrao stranku sa platformom poostravanja uvjeta imigracije i stroge kontrole "Barbara" koji su vec u "srcu NJIHOVE civilizacije".
Svicarska je jos gora. Na nedavnom referendumu o Zakonu o Imigraciji" prijedlog vlade krajnje desnice je dobio 70% podrske. Svicarska se, skoro, hermeticki zatvorila. Jedina i minorna mogucnost useljenja je ostavljena za one rijetke strucnjake za koje lokalni "MI" ocijene da im je neophodna za funkcioniranje i za koje se odluce dati im ugovor o zaposljenju.
I ovdje prici nije kraj… Premjer iz redova krajnje desnice izjavljuje kako su u svojim prijedlozima mogli otici i puno dalje, ali da za to jos nije vrijeme. Postavlja se pitanje sto je to "puno dalje". Koje to "nove" prijedloge ima ksenofobicna krajnja desnica? Hajvan-vagone za sve one koji nisu njihovi "MI". Logore u kojima ce se "barbari" moci neometano "koncentrirati", onako usput radeci samo za praznu supu? I sve to demokratski, u cilju zastite od "Barbara" i njihove neprestane invazije na sveto tle lokalne "NASE" civilizacije. Vec vidjeno…
Svjetonazor negativnog definiranja nalazi oduvni ventil u ekskluzivitetu koji nam se neprestano servira putem javnih medija i potrosacke propagande. Pogledajmo samo reportaze o ekskluzivnim mjestima stanovanja, ekskluzivnim oblastima koja su ogradjene zicom i naoruzanim strazarima, kako bi oaze "civilizacije" zastitli od ociju "Barbara".
Ekskluzivne radnje kojima "Barbari" nemaju pristupa i kolekcije na kojima nije izlozena cijena artikla su zastini znak lokalnih "MI" koji ih odvaja od sviju. Cak i "Barbara" iz njihovog "Plemena".
Privatne banke za nekoliko klijenata, privatni otoci i privatne drzave odvajaju "civilizirane MI" od ostalih "Barbara". A mediji se iz petnih zila upiru da "podaju Barbarima" ovaj neostvarivi san. Jer, cak, i da "Barbari" financijski mogu da dosegnu one "civilizirane" lokalni "MI" ih nece nikada prihvatiti i "Barbari" nikada ne mogu postati clanovima "civiliziranog kluba". Jer da mogu tada bi "civilizirani MI" izgubili referntnu tocku po kojoj se definiraju. Izgubili bi definiciju samih sebe.
Sljedeci, neformalni, oblik podjele na "NAS" i "NJIH" mozemo naci u sportskim arenama. Ovaj manje kohezivni oblik definiranja "NAS" u odnosu na "NJIH" nosi u sebi ogromni destruktivni potencijal.
Vodjeni plemenskom odrednicom "MI", tj. bojom dresa ekipe za koju navijaju, pripadnici nekontrolirane mase su sposobni izazvati tragedije poput one na Briselskom Hejsel Stadionu, tko se jos sjeca. U cilju minimiziranja ili zamagljivanja problema, posebno izrazenog u Britaniji, vlasti ovu masu nazivaju jednostavno - huliganima. I ova amorfna masa "huligana" je postala europski problem. Negativno definirana u odnosu na suprotstavljenu ekipu ovi "huligani" haraju gradovima gdje se odigrava utakmica sireci svoju plemensku civilzaciju" izazivanjem nereda i pustosenjem i paljenjem lokalnih radnji.
Organizirane, kohezivnije i puno ozbiljnije vidove negativnog definiranja sopstvenih vrijednosti mozemo naci u dvije oblasti drustvenog zivota.
U organiziranoj religiji i politici. Do te mjere da se u moderno doba ova dva vida drustvene organizacije poklapaju u toliko oblasti da ih je nemoguce razluciti.
Organizirana religija je mozda njacistiji primjer nas negativne definicije samih sebe. Po svojoj definiciji religija je absolut. Monolitna i nepromjenjiva. Bog (kako god ga zvali i bez obzira na koji mu se nacin obracali ) je stalna i nepromjenjiva konstanta od pocetka do kraja vremena. I kao takav nije podlozan promjenama.
Ni diskusiji. Do ove tocke mogu da se slozim sa organiziranom religijom. Problemi nastaju kada se definicija absoluta, koja nije podlozna ni promjeni niti diskusiji, pocne TUMACITI.
I u tom tumacenju nastaje podjela na "MI" i "ONI". Tragicna posljedica tog tumacenja i podjele je negativno definiranje onoga "MI" u odnosu na "ONI".
Vecini Homer Simpson-a duboko razumjevanje religije i filozofija koja stoje iza toga je mentalno nedokucivo i/ili iziskuje previse vremena da bi se detaljnije pozabavili pitanjima teologije. Jednostavnim rijecnikom ili smo previse glupi ili previse lijeni da se upoznamo sa temeljnim osnovama vrijednosti koje tako gorljivo zastupamo. Puno je lakse naciniti negativnu karikaturu PROTIV cega smo. A to je karikatura onoga sto "ONI DRUGI" jesu. Ili bar onog sto mi MISLIMO da jesu. Jer, ako se vec nismo upoznali sa temeljnim vrijednostima onoga sto mi zagovaramo, naivno je ocekivati da smo upoznati sa onim sto "ONI DRUGI" (misle da) jesu.
I kako je nase religiozno ubjedjenje absolut, nepromjenjivo i "civilizirano" opravdano je svoje TUMACENJE nametnuti drugima. Po svaku cjenu. I na ovom mjestu fundamentalizam postaje fanatizam. I sve je dozvoljeno. Do unistenja onog drugog, Barbara. A sve u zastiti "MOJE" civilizacije i kulture. I to nije moja krivica jer…"ONI" su necivilizirani barbari (Homerizam).
Politika bar pokusava odrzati privid civiliziranog diskursa. A koliko je civiliziran dovoljno je samo pogledati snimke iz Parlamenta. Bilo gdje u svijetu. Uvrijede psovke…pa i sake lete na sve strane. U plemensko-ideoloskom organizacionom obliku politickih stranki negativna definicija "MI" u odnosu na "ONI" dolazi do punog izrazaja. A izborne kampanje su idealno tlo za produbljivanje nepremostivog jaza plemenskih podijela, preko kojeg je gadjanje blatom najomiljenije oruzje pripadnika plemensko-partijskih zajednica.
Svoj absolut politicki vid drustvenog zivota nalazi u "zastiti nacionalnih interesa". Maglovita fraza koja omogucava siroki manevarski prostor "NASOJ" plemenskoj zajednici za manipulaciju. Fundamentalizam se u ovom slucaju naziva nacionalizmom a fanatizam se opravdava ekonomskim razlozima za otimacinu i okupaciju "NJIH" te sirenje "NASIH" vrijednosti i "civilizacije. Sredstvo su ratovi, razlozi ekonomski, a psiholosko opravdanje…"Nije moja krivica jer…"ONI" su barbari. ONI NISU kao MI.
I, naravno, sada se pitate gdje je greska u ovom i ovakvom nacinu razmisljanja? Gdje je "glitch" u matrix-u? Moze ih se naci nekoliko, ali pomenimo samo najvaznije.
Kao prvo, Simpsoneskno razmisljanje tezi ka simplifikaciji, ka pre-pojednostavljivanju kategorija i definicija. Ovakvo razmisljanje vidi samo crno-bijeli svijet. Svijet bez boja, nijansi i sijenki. Ovakvo razmisljanje radi samo na "MI" i "ONI". I ovakva definicija samih sebe ne dopusta nikakvo skretanje sa uskog puta samo-nametnute ortodoksije.
Ne dopusta upustanje u intelektualne izazove.
Druga greska ovakvog razmisljanja je ona fundamentalna. Ona koja u sebi nosi klicu samounistenja. Greska negatvnog definiranja samoga sebe je ta sto su "NAMA" za definiranje nas samih potrebni "ONI". Cak su nam neophodni. "ONI", Barbari su neophodni nama "civiliziranim" kako bi "MI" definirali sami sebe. U odnosu na "NJIH". Jer bez "NJIH" definicija "NAS" postaje nemoguca. Bez "NJIH" nema ni "NAS". I sto bi se dogodilo da, na bilo koji nacin eliminiramo "Barbare"? Bilo aktom "NASEG" Boga, bilo da ih sami utucemo. A nije to nasa greska jer…. U post-apokalipticnom svijetu pleme psihoticnih polu-majmuna bi izgubilo svoj razlog postojanja. Svoj smisao. I ne bi imalo nade da iznadje definiciju samih sebe. A kada izgubimo sebe, izgubili smo sve. A, mozda, smo vec tamo. Ionako se danas, vecna humanoida bolje zna sta NECE i sto NISU, nego sto znaju sta HOCE, TKO su i najvaznije STO JESU.
Dr. Sci.