janko_007 wrote: ↑10/12/2021 11:46
geralt wrote: ↑09/12/2021 16:06
Je li mislis na varijantu u kojoj se nije desilo osmansko osvajanje Balkana, ili na varijantu u kojoj se desilo, ali nije bilo masovnog prelaska na islam?
U prvoj varijanti, balkanske drzavice bi prije ili kasnije "poklopila" Madjarska. To bi znatno promijenilo tok evropske historije jer bi Madjarska umjesto razbijene drzavice koja se "utopila" u monarhiju Habsburga vjerovatno bila evropska sila, a ja i ti bi se zvali Janosz i Imre.
U drugoj varijanti, Bosnjaci Bosne bi bili katolici (jer je Crkva Bosanska bila unistena), Bosnjaci Sandzaka i istocne Hercegovine bi bili pravoslavci, i u 19. vijeku bi se "utopili" jedni u Hrvate, drugi u Srbe.
Ne znam sa kojih pozicija pises i koja ti je teza o sudbini dobrih Bosnjana draza, da kojim slucajem Turci nisu osvojili Bosnu 1963.. Da li prva ili druga tvoja varijanta. Istorijska istina jedina i prava je, pored laznih Ljetopisa popa Dukljanina, Orbinijevih zapisa te lazne Konstantinove darovnice(sve navedene su falsifikati pisani za tadasnju dnevnu politiku) znaci da su dobri Bosnjani htjeli biti pravoslaci ili katolici oni ne bi cekali Turke i ne bi tako masovno prelazili na Islam. Papsku kuriju tj Vatikan su Bosnjani ,tj pripadnici bosanske crkve jos zvali i Crkva Luciferova a samog papu Lucifer. O pravoslavnom Stefanu Nemanji (iako ga je Papa katolik krunisao) ne treba ni da ti pricam sta su mislili, jer ih je on proganjao gdje god je mogao. Toplo bih ti preporucio da se bavis iscitavanjem "Povjesti srednjovjekovne bosanske drzave" od Nade Kljajic , a ne o onome sto je pisao Vjekoslav Kljajic i slicni hrvatski nacionalisti. Ni Solovjev nije za odbaciti, jer kad njega procitas i njegovo tumacenje procesa islamizacije u Bosni, mnoge stvari ce ti se same kazati. Profesor Solovjev je iako Rus bio par godina kao profesor i naucni radnik zaposlen na Filozofskom fakultetu, odsjek istorija u Sarajevu.
Ta tvoja prva teza o Madjarima je interesantna mada netacna. Tacno je to da su Hrvati poslije Gvozda pali pod Madjare, ali su Habsburzi puno duze vladali Hrvatskom nego Madjari, pa se ni danas svi Hrvati ne zovu Franz, Josef, Helmut ili Fritz.
Nekako sam dojma da je to više u što želimo vjerovati nego da se držimo konkretnih stvari.
Meni je ta teza o masovnom prelasku "dobrih Bošnjana" na islam, religiju osvajača koja se znatno razlikovala od kršćanske crkve, pa samim tim i od crkve bosanske malo promašena i ispada da je to napravljeno iz nekog revolta prema papi, ovom onom, Mađarima itd. jednostavno preslikana na današnju političku sliku stvaranja identiteta negacijom.
U tom slučaju bi to bio totalni izuzetak od pravila i jedini takav nagli primjer u svijetu. Više sam mišljenja da je prelazak na islam bio ujednačeniji, naravno u ovisnosti o situaciji, duljini trajanja osmanske okupacije, prijašnje religije i slično. S obzirom da je položaj katolika bio lošiji u odnosu na pravoslavni puk i prelasci su bili češći kod takve populacije. Grad Požega u Slavoniji je imao muslimansku većinu, pa uz Slavoniju i neki dijelovi Like, beogradskog pašaluka, Dalmacije, Hercegovine, uz naravno Bosnu, pa čak i Mađarsku.
Mirom u Srijemskim Karlovcima i prodorom Eugena Savojskog u Bosnu je veliki dio katolika prebjegao u tada Austriju, a dosta muslimana iz Slavonije i Like u Bosnu (Ličani u bosansku Krajinu). Bosna je bila zadnji osmanski bedem gdje su se na kraju muslimani skoncentrirali, otud i toliko korijena iz Mađarske, Hrvatske, Srbije.
Isto tako nije isto biti pod nekim u 13tom stoljeću i u 17-18-19 jer su prije i veće šanse za oblikovanjem identiteta. Stvarno zanimljivo izgleda teza o mađarizaciji te bi potencijalno ojačao njihov utjecaj da nije bilo osmanske vlasti, ali po meni nekako bi tu geografija igrala dosta, znači do malo iza Save i to je to. Manje su šanse za istu situaciju u južnijem brdovitijem području koje je bilo nedostupnije. Pa sama crkva bosanska je vjerojatno posljedica geografske izoliranosti i neprohodnosti područja pa su paganski običaji opstali. Nije kršćanstvo odvajkada, već je pokrštavanje trajalo stoljećima u ovisnosti o puno faktora. Vjerojatno bi Bosna kasnila u tome da nije bilo Turaka, ali bi se kad tad utopila u svekršćanski europski model.
Pa i kršćanstvo je prepuno paganskih običaja, čija je tradicija još dosta nastavljena. E sad, kakve bi bile današnje granice i koji bi identet prevladao ko će ga znati. Možda bi svi bili neki Iliri od Triglava do Đevđelije, i granice bi pratile stare rimske, prije Dalmacija i Bosna u jednoj državi nego Dalmacija i Slavonija, kao što su i Grci preuzeli ime starih naroda, Makedonci, Iranci itd... Mada je taj slavenski element bio dosta jak, pogotovo kod Hrvata, Srba, Bugara.