Psihologija

Naučna otkrića, edukacija, školstvo, univerziteti, fakulteti...
Post Reply
nyxaerial
Posts: 3
Joined: 20/08/2012 22:36

#1 Psihologija

Post by nyxaerial »

Ovako ,moj roditelj je vec odavno psiholog,ali po zakonu mora zavrsiti i 5 godinu fakulteta. Zanima me gdje je najbrze zavrsiti Tuzla,Istocno Sarajevo ili Mostar ?
Great Cornholio
Posts: 11713
Joined: 17/06/2010 23:40

#2 Re: Psihologija

Post by Great Cornholio »

nyxaerial wrote:Ovako ,moj roditelj je vec odavno psiholog,ali po zakonu mora zavrsiti i 5 godinu fakulteta. Zanima me gdje je najbrze zavrsiti Tuzla,Istocno Sarajevo ili Mostar ?
Po kojem zakonu? Na Filozofskom fakultetu u Tuzli, studij na odsjeku Psihologija i Pedagogija traje 4 godine.

Ali hajde da ovu temu, kad je već otvorena, iskoristimo da postavimo neke zanimljive tekstove, stavove ili linkove o Psihologiji, a možemo malo i diskutovati, iznositi neke lične stavove, i sl.

Za početak evo jedan malo duži uvod, koji sam prepisao iz školskog udžbenika ( Opšta psihologija - Nikola Rot) koji se koristio u bivšoj Jugoslaviji, koristio se i u poslijeratnoj BiH, do 2003 - za to sam siguran,a da li se danas koristi u srednjim školama i fakultetima -to ne znam.
Nadam se da moderatori neće zamjeriti na sljedećih par copy/paste postova, ako ništa, ako ova tema ne oživi, makar će neko ko sprema neki seminarski ili diplomski rad imati koristi od ovoga, moći će brže da citira neki dio teksta, neće morati prepisivati :)

Šta proučava psihologija

Kakav je svijet oko nas, iz čega je sastavljen i kako se razvija i mijenja proučavaju različite prirodne i društvene nauke. One proučavaju objektivnu stvarnost. Kakvi doživljaji postoje, kako se javljaju i teku, šta im je osnova i kako se manifestuju proučava psihologija. Ona proučava psihičku stvarnost ili psihički život. Psihički život čine psihički procesi i psihičke osobine. Psihički procesi kod ljudi mogu biti intelektualni procesi, kao što su opažanje, učenje, pamćenje i mišljenje; mogu biti emocionalni procesi ili osjećanja; mogu biti konativni ili voljni procesi kao što su motivacija i voljne radnje. Pod psihičkim osobinama podrazumijevamo relativno trajne osobine pojedinaca, kao što su navike, sposobnosti, temperament, potrebe, interesi, i druge osobine ličnosti.

Svi mi i bez posebnog poznavanja psihologije znamo dosta o psihičkom životu ljudi. To znamo i na osnovu sopstvenog iskustva i na osnovu toga što smo saznali od drugih. I bez poznavanja psihološke nauke o zakonitostima psihičkog života znamo mnogo više nego što bi smo znali o fizičkim i hemijskim zakonitostima bez poznavanja fizike i hemije. Međutim, često postoje o zakonitostima psihičkog života ljudi opšteraširena shvatanja koja nisu tačna ili su možda tačna, ali nisu provjerena. Raširena su na primjer shvatanja da su genijalni ljudi redovno nastrani ljudi; da samo kod ljudskih bića a ne i kod životinja postoje procesi mišljenja; da oni koji brzo uče brzo i zaboravljaju. A nijedno od ovih shvatanja nije tačno. Zato treba naglasiti da psihologija nije opšte shvatanje o psihičkom životu, jer takvo opše shvatanje nije sitematizovano znanje, prikupljeno na osnovu ispitivanja i provjeravanja. Psihologija kao nauka razlikuje se od takvih opštih shvatanja o psihičkom životu upravo po tome što ona provjerava naučnim postupkom da li su ta shvatanja tačna ili nisu i prihvata kao dio psihološke nauke samo ono što je ispitivano i provjeravano.

Kao što psihološka nauka nije istovjetna sa opštim shvatanjem o psihičkom životu ljudi, isto tako ona nije ni prikazivanje psihičkog života pojedinih ličnosti u umjetničkim djelima, kakvo nalazimo, na primjer, u psihološkim romanima Dostojevskog, Balzaka ili Andrića. I prikazivanje psihičkog života u umjetničkim djelima, kao i opšte shvatanje o psihičkom životu, može poslužiti kao koristan izvor i podsticaj za naučno proučavanje psihičkog života. Ali ni jedno ni drugo nisu nauka. Prikazivanje psihičkog života u umjetničkim djelima, iako je često veoma živo i ubjedljivo, obično je jednostrano, a nikad nije utvrđena njegova opšta vrijednost, jer tek treba ispitivati i provjeravati koliko su odlike psihičkog života prikazane u nekom umjetničkom djelu karakteristike koje važe za ljude uopšte.
Naučna psihologija nije ni umješnost u ophođenju s ljudima, iako je za ophođenje s drugim ljudima korisno psihološko znanje. A nije takođe ni filozofsko razmatranje o prirodi psihičkog procesa, čovjeku i njegovim osobinama.

Ako želimo da potpunije odredimo šta proučava psihologija kao nauka, treba da kažemo i na kakvim vrstama pojava psihologija proučava svoj predmet i na koji način. Psihologija proučava psihički život izučavajući dvije vrste pojava. Prije svega to su postupci i reakcije pojedinaca koje mogu opažati ostali ljudi. Zato možemo reći da psihologija proučava svoje probleme, prije svega, na osnovu spoljnjeg ponašanja. Psihički procesi kod životinja mogu se proučavati samo na osnovu takvog objektivno manifestovanog ponašanja. O psihičkom životu ljudi možemo da saznajemo i na drugi način. Možemo da doznamo i na osnovu neposrednog iskustva koje imamo mi sami i koje imaju drugi ljudi o svojim doživljajima. Psihički procesi su, naime, uvijek doživljaji i o njima možemo da saznajemo i neposredno, a ne samo na osnovu posmatranja objektivnog ponašanja ljudi. Zato možemo reći da psihologija proučava psihički život ne samo na osnovu ponašanja, koje je moguće objektivno posmatrati, nego i na osnovu neposrednog iskustva koje mi sami imamo ili o kome nam drugi ljudi saopštavaju.

Psihologiju kao svaku nauku, karakteriše izučavanje pojava prema utvrđenim postupcima: naučnim metodama i tehnikama, kao i povezivaje novih saznanja sa već stečenim saznanjima. Posebna je karakteristika psihologije, kao i ostalih empirijskih nauka, da ona svoje zaključke izvodi na osnovu brižljivog prikupljanja i provjeravanja činjenica. Upravo po ovim karakteristikama psihologija se kao nauka razlikuje od opšteg shvatanja o psihičkim pojavama, od prikazivanja psihičkog života u umjetničkim djelima, od umješnosti u ophođenju s drugim ljudima i od filozofskog razmatranja psihičkih pojava.

Možemo psihologiju definisati kao sistematsko izučavanje psihičkog života ljudi i životinja, a na osnovu naučnog proučavanja objektivnog ponašanja i neposrednog iskustva. Ovakvim određenjem psihologije naglašavamo nekoliko činjenica: 1) da nije svako interesovanje za psihički život i svako prikazivanje psihičkih pojava naučna psihologija, nego samo ono proučavanje koje se vrši određenim naučnim postupcima i koje je sistematsko; 2) da je predmet psihologije psihički život ljudi i životinja; 3) da psihologija izučava psihički život, prije svega, na osnovu objektivnog ponašanja koje mogu da zapažaju istovremeno mnogi ljudi, a kod ljudi i na osnovu njihovog neposrednog znanja o sopstvenim doživljajima.
Last edited by Great Cornholio on 22/08/2012 11:03, edited 1 time in total.
Great Cornholio
Posts: 11713
Joined: 17/06/2010 23:40

#3 Re: Psihologija

Post by Great Cornholio »

Teorijski i praktični zadatak i značaj psihologije

Zadatak je psihologije proučavanje zakonitosti psihičkog života čovjeka i drugih živih bića. Često se razlikuju teorijski i praktični zadatak psihologije. Teorijski zadatak psihologije sastojao bi se u upoznavanju karakteristika i zakonitosti psihčkog života. Cilj je teorijskog istraživanja u psihologiji upoznati i razumijeti jedan dio stvarnosti – psihičku stvarnost. Psihologija treba da odgovori, kao što vele neki psiholozi, na tri pitanja. Na pitanje: „Šta?“ – tj. ona treba da da što potpunije prikaže i opiše psihičke pojave; na pitanje: „Kako?“ – tj. da pokaže kako se odvijaju psihički procesi i kako se formiraju psihičke osobine i na pitanje „Zašto?“ – tj. da otkriva uzroke pojedinih psihičkih pojava i objasni postupke i djelovanje ljudi.

Praktični zadatak psihologije sastoji se u primjenjivanju rezultata psiholoških istraživanja radi što uspješnijeg obavljanja različitih ljudskih djelatnosti. Tako, na primjer, rezultati psiholoških istraživanja primjenjuju se za što uspješnije organizovanje rada u industriji ili za što uspješniji nastavni i vaspitni rad, ili za otklanjanje psihičkih
smetnji ljudi, koje im otežavaju obavljanje poslova i odnose sa drugim ljudima.

Kao što možemo govoriti o teorijskim i praktičnim zadacima psihologije, možemo govoriti i o njenom teorijskom i praktičnom značaju. Njen teorijski značaj je u tome što nam otkriva novo i daje saznanje o jednom dijelu stvarnosti: o psihičkim pojavama ili psihičkoj stvarnosti. Ova saznanja imaju vrijednost i sama po sebi jer proširuju ljudsko znanje, ali su od značaja i za druge nauke, a prije svega za društvene, to jest za nauke koje proučavaju neke vidove ponašanja ljudi ili rezultate takvog ponašanja. Pružajući obavještenja o psihičkom životu, a posebno o procesima opažanja, mišljenja i motivacije, psihologija pruža korisne podatke za riješavanje mnogih problema kojima se društvene nauke bave.

Praktični značaj psihologije ogleda se u koristi od primjene rezultata psiholoških istraživanja. Pri radu u fabrici ona može pomoći da se ostvare bolji odnosi među ljudima i da se podigne produktivnost rada. Vaspitačima može koristiti psihološko znanje u nalaženju što pogodnijih načina razvijanja pozitivnih osobina kod vaspitanika i što uspješnijeg postupka u prenošenju znanja. Slično, u mnogim drugim oblastima ljudske aktivnosti psihologija može predstavljati pomoć u njihovom što boljem obavljanju.
Great Cornholio
Posts: 11713
Joined: 17/06/2010 23:40

#4 Re: Psihologija

Post by Great Cornholio »

RAZVITAK PSIHOLOGIJE


Dva perioda u razvitku psihologije

Za psihološke probleme ljudi se interesuju odavno. Zato je period razvitka psihologije veoma dug period. Mogli bismo reći da je to period koji traje od pojave čovjeka i od početka njegovog razmišljanja o sebi i drugim ljudima. U razvitku psihologije možemo razlikovati dva razdoblja. Prvo razdoblje zahvata period od početka interesovanja za psihičke pojave pa do sredine 19. vijeka, kada se psihologija formira kao samostalna nauka, dok drugo traje od sredine 19. vijeka pa do danas.

Do sredine 19. vijeka o pojedinim psihološkim problemima iznose svoja razmatranja, prije svega, filozofi, a u okviru izlaganja svojih filozofskih sistema. Do toga vremena se o psihičkom životu iznose uopštavanja i tvrdnje više na osnovu zamišljanja nego na osnovu sistematskog posmatranja i istraživanja. Ne postoje u tom razdoblju utvrđeni postupci prema kojima bi se psihičke pojave istraživale, niti se psihološka problematika odvaja od ostalog filozofskog razmatranja. Ipak su pojedini filozofi iznoseći svoja shvatanja o psihičkom životu ljudi dali važan doprinos poznavanju psihičkog života i uticali na razvoj psihološke nauke.
Od velikog broja mislilaca koji su u svojim filozofskim djelima prikazivali psihički život i iznosili svoja shvatanja o zakonitostima psihičkog života ljudi, naročito su značajni Platon i Aristotel u starom vijeku, a u novom vijeku Dekart, engleski filozofi empiristi Lok i Hjum i u novije vrijeme filozofi egzistencijalisti.


Psihologija kao samostalna nauka

Sredinom 19. vijeka pojedini naučnici, prije svega fizičari i fiziolozi, počinju egzaktnijim metodama, a posebno putem eksperimenata, da ispituju i psihološke pojave – kao što su do tada već ispitivane pojave iz oblasti fizike, hemije i fiziologije. Tako fiziolog Veber (E. H. Weber) ispituje koliko intenzivne moraju biti draži, to jest različiti fizičko – hemijski procesi, da bi čovjek imao osjet ( to jest da ih čovjek vidi, čuje ili osjeti pojedinim čulima) i koliko treba pojačati intenzitet draži da bi čovjek primjetio to pojačanje. Veberova istraživanja produžuje i razvija fizičar i matematičar Fehner (G. Fechner) čija je posebna zasluga što utvrđuje postupke za mjerenje odnosa između draži i osjeta i tako postavlja precizne psihofizičke metode koje se i danas koriste. I veliki broj drugih istraživača – Helmholc (H. Helmholtz), Sečenov, Galton (F. Galton) i drugi sredinom – 19. vijeka pristupaju sistematskom i eksperimentalnom istraživanju psiholoških problema. Posebna je zasluga Vunta (W. Wundt), koji je takođe bio fiziolog, za razvitak psihologije. On 1879. godine osniva prvu labaratoriju za eksperimentalna psihološka istraživanja i sam daje značajan prilog upoznavanju psihologije osjeta.

Radom ovih istraživača formira se psihologija kao samostalna empirijska nauka. Ona počinje sa sistematskim istraživanjem osjeta, ali uskoro prelazi na istraživanje i složenijih psihičkih pojava: pamćenja i učenja, mišljenja, osjećanja i voljnih doživljaja. Broj istraživača i rezultati istraživanja naglo rastu u mnogim zemljama. U Njemačkoj su, pored Vunta, velike zasluge za razvitak psihologije imali: Ebinghaus (H. Ebbinghaus), Štern (C. Stern), Verthajmer (M. Wertheimer) i drugi. U Velikoj Britaniji ističu se svojim doprinosom razvitku psihologije Spirman (C. Spearman), Eveling (F. Aveling), Bartlet (F. C. Bartlett), Vernon (P. E. Vernon), Ajzenk (H. J. Eysenck) i drugi. U Francuskoj je za razvitak psihologije naročito značajan Bine (A. Binet), a pored njega Ribo (T. Ribot), Žane i Dima, a u novije doba Valon (H. Vallon) i naročito Pjeron (H. Pieron). U Švajcarskoj Klapared (E. Claparede) i Pijaže (J. Piaget). U Rusiji su za razvitak psihologije bila vrlo značajna istraživanja Sečenova, koja su produžili i razvili Pavlov, Behtjerev i mnogobrojni sovjetski psiholozi, kao što su Vigotski, Leontjev, Lurija, Tjeplov i drugi. Od kraja 19. vijeka živo se razvija psihologija u SAD, gdje danas postoji najveći broj psiholoških instituta i radi najveći broj psihologa. Iz tog velikog broja mogu se posebno pomenuti kao osnivači američke psihologije: Džejms (W. James), Katel (R. Cattell), Tičener (E. Tichener), Torndajk (E. L. Thorndike) kao i istraživači koji su poslije njih znatno doprinijeli razvitku psihologije: Vudvort (R. S. Woodworth), Hal (C. S. Hall), Tolman (E. C. Tolman), Terston (L. L. Thurstone), Skiner (B. F. Skinner), Levin ( K. Lewin), Olport (G. W. Allport) i drugi. I kod nas su se psihološkim pitanjima do kraja 19. vijeka bavili prvenstveno filozofi. Početkom 20. vijeka počinje se kod nas razvijati empirijska psihologija. Sistematska psihološka istraživanja počinju sa osnivanjem posebnih katedri za psihologiju na filozofskim fakultetima u Beogradu i Zagrebu. U Zagrebu psihološku katedru osniva profesor Ramiro Bujas, a u Beogradu profesor Borislav Stevanović. Za razvitak psihologije u Sloveniji veoma je zaslužan profesor Mihailo Rostohar. Njihovim radom i nastojanjem počinje se i kod nas razvijati naučna psihologija.
Great Cornholio
Posts: 11713
Joined: 17/06/2010 23:40

#5 Re: Psihologija

Post by Great Cornholio »

Grane psihologije

Iako je relativno kasno postala samostalna nauka, psihologija se veoma brzo razvijala. U okviru psihološke nauke stvaraju se posebne naučne discipline za izučavanje pojedinih grupa psihičkih pojava, tako da je danas opravdanije govoriti o psihološkim naukama nego o psihologiji kao jednoj naučnih disciplini. Postoji veliki broj teorijskih i primjenjenih psiholoških disciplina. Neke od važnijih teorijskih psiholoških disciplina jesu:

Opšta ili generalna psihologija, koja proučava osnovne psihičke funkcije normalnog odraslog čovjeka. Kao dijelovi ove psihološke discipline, koji se razvijaju već u samostalne grane, mogu se pomenuti: psihologja opažanja, motivacije, emocija, učenja i pamćenja, mišljenja i psihologija ličnosti.

Fiziološka psihologija, koja proučava zavisnost psihičkih pojava od organskih osnova, kao što su nervni sistem, endokrini sistem, čulni organi i organizam u cjelini.

Razvojna ili genetička psihologija, koja se bavi proučavanjem razvitka psihičkog života. Ona proučava filogenetski razvitak, to jest razvitak psihičkog života kod živih bića u toku njihove evolucije, kao i ontogenetski razvitak, to jest razvitak psihičkog života kod čovjeka od njegovog rođenja do starosti. Često se pod razvojnom psihologijom podrazumijeva samo proučavanje ontogenetskog razvitka psihičkog života. Prema tome koji period u toku ontogenetskog razvoja psihičkog života proučava, razvojna psihologija se dijeli na psihologiju djetinjstva, psihologiju mladalačkog doba, psihologiju zrelog doba i psihologiju staračkog doba.

Socijalna psihologija, koja se bavi proučavanjem ponašanja pojedinaca i grupa u vezi sa socijalnom sredinom. Ona proučava uticaj socijalnih faktora na psihičke funkcije ljudi i na ličnost u cjelini, zatim ponašanje pojedinaca u društvenim situacijama, kao i ulogu psihičkih faktora u socijalnom zbivanju. Pitanja kojima se socijalna psihologija posebno bavi jesu: socijalizacija ljudske jedinke, formiranje i razvoj socijalnih motiva čovjeka, opažanje i ocjenjivanje drugih osoba, proučavanje ponašanja ljudi u grupi i izučavanje socijalnih stavova.

Psihometrija, koja se bavi pitanjem mjerenja psihičkih procesa i osobina. Najrazvijeniji dio psihometrije jeste testiranje, a posebno testiranje opšte intelektualne sposobnosti ili inteligencije.
Između velikog broja primjenjenih psiholoških disciplina mogu se pomenuti sljedeće discipline:

Pedagoška psihologija, koja proučava psihološku stranu vaspitanja i obrazovanja. Prvenstveno proučava, u vezi sa vaspitanjem i obrazovanjem, psihičke pojave koje su od bitnog značaja za uspješno obavljanje pedagoške djelatnosti, a to su procesi motivacije i učenja.

Psihologija rada, koja proučava zavisnost uspjeha u radu od različitih psihičkih faktora, kao i uticaj pojedinih vrsta poslova i radnih uslova na psihički život onih koji rade. Najrazvijeniji dio psihologije rada jeste industrijska psihologija, koja se bavi psihološkim pitanjima rada u indusriji.

Mentalna higijena, koja predstavlja primjenu psiholoških saznanja na čuvanje duševnog zdravlja i ukazuje na mjere koje treba poduzeti da se izbjegnu duševni poremećaji, da se pomogne snalaženju ljudi u raznim teškoćama i razvije njihova umiješnost da održavaju skladne odnose sa drugim osobama.
Great Cornholio
Posts: 11713
Joined: 17/06/2010 23:40

#6 Re: Psihologija

Post by Great Cornholio »

Važniji psihološki pravci

Psihologija počinje naglo da napreduje od trenutka kada se umjesto slobodnog razmatranja i izvođenja opštih postavki iz nedovoljnog broja nedovoljno provjerenih podataka pristupa sistematskom posmatranju psihičkih pojava, a prije svega eksperimentima. Orijentacija na empirijsko istraživajne ne znači, međutim, da se psihologija odrekla nastojanja da nađe opšta objašnjenja za pojedine grupe psiholoških pojava i za psihički život u cjelini, da se odrekla teorijskog pristupa i razmatranja. Teorija jeste i ostaje neophodni sastavni dio psihologije. Bez teorijskih pretpostavki i uopštavanja ni psihologija se, kao ni druge nauke, ne bi mogla razvijati. Teorija upućuje na to koji će se problemi istraživati, kakvi će se podaci pri istraživanju nekog problema prikupljati i omogućava da se prikupljene činjenice sumiraju i objasne.

Teorijska razmatranja mogu biti uža i opštija. Uže teorije nam služe za objašnjenje neke ograničene oblasti pojava, a širim ili opštim teorijama pokušavamo objasniti cjelokupnu oblast neke nauke, kad je riječ o psihologiji – sve pojave psihičkog života. Ovakve opšte teorije u psihologiji nazivaju se psihološkim pravcima ili učenjima. U psihologiji postoji više pokušaja da se objasne psihološke pojave u cjelini, postoji više psiholoških pravaca.

Najstariji pravac jeste pravac strukturalne psihologije. Tako se naziva jer za cilj istraživanja postavlja utvrđivanje strukture ili sastava psihičkih pojava, polazeći od toga da su krajnji dijelovi, elementi, od kojih su sastavljene sve psihičke pojave – osjeti, njihove reprodukcije (predstave) i jednostavna osjećanja. Ovi najjednostavniji dijelovi na koje se, po shvatanjima strukturalista, mogu svesti sve vrste psihičkih pojava povezuju se po zakonima asocijacije. Opažaj bi prema shvatanjima strukturalista predstavljao skup međusobno povezanih pojedinačnih osjeta, a mišljenje asocijacijama povezane predstave.

Sasvim drugačije shvatanje zastupaju pravci koji naglašavaju da su sve psihičke pojave nedjeljive cjeline. Među pravcima koji naglašavaju cjelovitost psihičkih pojava najuticajniji i najpoznatiji je geštaltistički pravac. Pristalice takozvane geštalt – psihologije, ili psihologije obličja, oštro kritikuju strukturalističko shvatanje da psihičke pojave nisu ništa drugo nego prosti skup osjeta. Ne mogu se, po njima, opažaji ili predstave objasniti asocijacima osjeta ili njihovim reprodukcijama. Mi sve draži spoljnjeg svijeta primamo kao organizovane cjeline. Mi ne sastavljamo naknadno elemente u cjelinu, nego odmah doživljavamo, prema određenim čovjeku svojstvenim principima organizovanja draži, psihičke pojave kao cjeline.

Strukturalistički pravac oštro kritikuje i treći, naročito u američkoj psihologiji uticajan, psihološki pravac poznat pod nazivom, biheviorizam. Votson (J. Watson) osnivač biheviorizma, i ostali bihevioristi usmjeravaju svoju kritiku prije svega na shvatanje strukturalista da je osnovna psihološka metoda introspekcija (samoposmatranje). Oni naglašavaju da psihologija ako želi da bude nauka, mora isključivo da proučava spoljnje ponašanje, to jest ono što, u načelu, svi mogu da opažaju i posmatraju. Zato samoposmatranje ili introspekcija ne može biti naučna metoda kojom bi se služila psihologija. Naučni psihološki postupak može biti samo metoda sistematskog posmatranja objektivnih manifestacija psihičkih procesa, prije svega pokreta. Zadatak psihologije je da opiše ponašanje čovjeka i utvrdi zakonitosti po kojima se ono odvija.

Veoma plodan i razvijen pravac psihologije je refleksološki pravac, koji je razvio sovjetski naučnik Pavlov. Za svaku vrstu psihičke aktivnosti, prema učenju refleksologije, osnovni fiziološki mehanizam predstavlja refleksna aktivnost nervnog sistema, a posebno moždane kore. U moždanoj kori se formiraju uslovni refleksi, to jest povremene nervne veze, a kao rezultat istovremenog djelovanja različitih draži na pojedine dijelove kore. Na sve psihičke procese treba gledati kao na određene vrste uslovnih refleksa koji se stvaraju između različitih dijelova nervnog sistema.

Suprotsavljajući se, po njihovom mišljenju, pretjernom isticanju intelektualnih procesa i suviše statičkom prikazivanju psihičkog života, mnogi psiholozi počeli su naglašavati važnost ispitivanja promjena u ponašanju i utvrđivanju uzroka ljudskih reakcija i postupaka. Oni su isticali da pažnju prvenstveno treba posvetiti proučavanju pokretačkih, dinamičkih snaga ponašanja. Zato se pravci koje ovi psiholozi zastupaju nazivaju dinamičkim pravcima. Neki dinamički pravci pri tome ističu prvenstveni značaj nesvjesnih pokretača ljudske aktivnosti. To važi prije svega za najpoznatiji dinamički pravac, za Frojdovu psihoanalitičku teoriju. Po psihoanalitičkom shvatanju pokretači ljudskog ponašanja su nagoni, a naročito seksualni nagon, čijeg djelovanja ljudi, međutim, po pravilu nisu svjesni. Psihoanaliza koja je počela kao sistem terapije (liječenja) duševnih poremećaja razvila se u veoma razrađeno shvatanje o psihičkom životu.

Kao o pravcu u psihologiji, iako ne predstavlja jedinstveni sistem kao dosad pomenuta učenja, govori se i o funkcionalizmu. Polazeći od Darvinovog učenja o evoluciji i prilagođavanju živih bića, zastupnici funkcionalističog shvatanja koriste pojam prilagođavanja uslovima sredine kao osnovni princip u objašnjavaju psihičkog života. Psihički život u cjelini i pojedini psihički procesi posebno imaju određenu funkciju u snalaženju ljudi i njihovom održavanju i savlađivanju prepreka na koje nailaze. Funkcija psihičkih procesa je da pomognu organizmu da se što bolje snađe u različitim životnim uslovima. Pri proučavanju i objašnjavanju psihičkih pojava, treba uvijek polaziti od ove ideje i ispitivati kako i koliko pojedine psihičke pojave pomažu čovjeku, i organizmu uopšte, u savlađivanju različitih zadataka. Iako funkcionalizam u onom obliku u kome su ga zastupali njegovi osnivači danas predstavlja prevaziđeno shvatanje, on je ostao korisna radna hipoteza u istraživanju.

Pogrešno bi bilo, međutim, zaključivati iz toga što postoji više psiholoških škola i pravaca, da postoji i više psihologija. Razlike između pojedinih pravaca prije svega su u tome kojim se principima pokušava objasniti psihički život i kojim se psihološkim problemima daje prvenstvo u istraživanjima. Danas svi psiholozi, bez obzira na to kojem su pravcu naklonjeni, istražuju psihološku problematiku kojom se bave koristeći rezultate i saznanja cjelokupnog psihološkog istraživanja i nadovezujući svoja istraživanja na već postignute rezultate( Opšta psihologija - Nikola Rot).
Great Cornholio
Posts: 11713
Joined: 17/06/2010 23:40

#7 Re: Psihologija

Post by Great Cornholio »

Samo da kažem da ja mislim da je Psihologija nauka koju bi najviše trebalo konsultovati pri kreiranju čovjeku odgovarajućeg društvenog sistema. Mora se kreirati drušveni sistem koji će odgovarati ljudskoj prirodi, a ne kao što je to do sada bio slučaj, pa se prvo kreirao društveni sistem, a kasnije se tražili načini kako da se ljudska priroda prilagodi tom sistemu.Zbog toga se čovjek razbolijevao,bio nesrećan, bunio se i ratovao.
Great Cornholio
Posts: 11713
Joined: 17/06/2010 23:40

#8 Re: Psihologija

Post by Great Cornholio »

Psihološka istraživanja su pokazala da ne postoji razlika između prosječnog koeficijenta inteligencije ( IQ) između žena i muškaraca.

"Iako se može smatrati da nema razlike u stepenu inteligencije (razumije se kad se uzimaju u obzir procesi izvedeni na osnovu velikog broja ispitivanja) između muškaraca i žena, pokazalo se ispitivanjima vršenim u inostranstvu i kod nas da između muškaraca i žena postoje razlike u vrsti inteligencije. Inteligencija, kao što smo spomenuli, predstavlja složenu sposobnost koja zavisi od više faktora. U nekim slučajevima je više razvijen jedan od tih faktora, u drugim slučajevima drugi od ovih faktora. Pokazalo se da je kod djevojčica razvijeniji V -faktor( sposobnost korišćenja riječi) i M-faktor ( sposobnost mehaničkog pamćenja), a kod dječaka N-faktor ( sposobnost obavljanja jednostavnih matematičkih operacija) i R - faktor ( sposobnost nalaženja opštih principa). O tome koji je uzrok razlika postoje dva objašnjenja. Prema jednom, uzroci su biološki, genetski. Kao što između muškaraca i žena postoje razlike u anatomskoj strukturi i hormonalnom sastavu, smatra se da postoje i prirodne razlike u vrstama intelekualnih sposobnosti.

Drugo objašnjenje sastoji se u tome što se razlike u većoj razvijenosti pojedinih intelektualnih sposobnosti svode na razlike u uslovima u kojima se razvijaju muška i ženska djeca. Uzrok razlike u vrsti inteligencije bio bi, prije svega,u tome što se kod dječaka podstiču određene akivnosti i interesovanja, a kod djevojčica ne podstiču, i obratno ( Psihologija ličnosti - Nikola Rot).

Ja sam prihvatio ovo drugo objašnjenje.
nyxaerial
Posts: 3
Joined: 20/08/2012 22:36

#9 Re: Psihologija

Post by nyxaerial »

Pogresno sam postavio pitanje,gdje je najbrze zavrsiti i najlakse petu godinu master studija psihologije ? Tuzla,Istocno Sarajevo ili Istocni Mostar ?
modesti
Posts: 650
Joined: 02/03/2004 00:00

#10 Re: Psihologija

Post by modesti »

nyxaerial wrote:Pogresno sam postavio pitanje,gdje je najbrze zavrsiti i najlakse petu godinu master studija psihologije ? Tuzla,Istocno Sarajevo ili Istocni Mostar ?
Nisi pogrešno postavio pitanje nego ti pitanje nema smisla.

Kako misliš najbrže? Neću ni da pitam šta ti znači najlakše, bolje da ne znam odgovor. Valjda 5. godina bilo kojeg fakulteta traje 1 godinu (ili duže, zavisi od studenta) i valjda student treba nešto naučiti za tu godinu a ne uplatiti iznos i pokupiti diplomu.
Osim toga, nije valjda da ti roditelj daje takav primjer pa se ti kao dijete raspituješ kako da roditelj sfušeri ispite, plati i dobije diplomu?
Slutim da ti je roditelj završio četvorogodišnji studij psihologije što ne znači da će sa samo jednom godinom dobiti zvanje magistra psihologije.

Vezano za tvoje pitanje, nemam pojima gdje je najlakše i najbrže završiti 5.godinu psihologije.
Great Cornholio
Posts: 11713
Joined: 17/06/2010 23:40

#11 Re: Psihologija

Post by Great Cornholio »

@nurudine, evo šta From kaže za Junga, a ja mu vjerujem da je u pravu:

Prije nego iznesem Jungovu analizu religije, izgleda opravdano kritički ispitati ove metodološke premise. Jungova upotreba pojma istine nije održiva. On tvrdi da je »istina činjenica a ne sud«, da je »slon istinit zato što postoji«. Ali on zaboravlja da se istina uvijek i neizbježno odnosi na sud a ne na opis fenomena koji opažamo našim osjetilima i označavamo nekim govornim simbolom. Jung zatim tvrdi da je jedna ideja »psihološki istinita samim time što postoji«. Ali ideja »postoji« bez obzira je li obmana ili odgovara činjenicama. Postojanje ideje ne čini je »istinitom« ni u kojem smislu. Čak ni psihijatar- praktičar ne bi mogao raditi kad se ne bi obazirao na istinitost neke ideje, to jest na njen odnos prema pojavama koje nastoji prikazati. U protivnom, on ne bi mogao govoriti o obmanama niti o paranoidnom
sustavu.
Međutim, Jungov pristup (iako je površinski mnogo prijateljskije nastrojen prema religiji od Freudovog) neodrživ je ne samo s psihijatrijskog nego i s religioznog stajališta; on brani relativizam, čiji je duh iznova oprečan religijama kao što su judaizam, kršćanstvo i budizam. One smatraju stremljenje prema istini jednom od glavnih vrlina i obaveza čovjeka i zahtijevaju da se njihova učenja podvrgnu kriteriju istinitosti bez obzira da li se do njih došlo otkrivenjem ili samo snagom uma ( Erich Fromm - Psihoanaliza i religija).
Great Cornholio
Posts: 11713
Joined: 17/06/2010 23:40

#12 Re: Psihologija

Post by Great Cornholio »

Psihoanaliza je prirodoznanstvena, materijalistička psihologija. Ona ukazuje na nagone i potrebe kao pokretače čovječjeg ponašanja. Ti nagoni potječu od fiziološki ukorijenjenih pokretača, koji se ne mogu neposredno promatrati. Psihoanaliza je pokazala da je čovječja svjesna psihička aktivnost samo relativno malen dio njegova psihičkog života i da su mnogi odlučujući impulsi psihičkog ponašanja nesvjesni. Ona je uspješno demaskirala individualne i kolektivne ideologije kao izraz izvjesnih specifičnih želja i potreba ukorijenjenih u nagonima i otkrila da su naši »moralni« i idealni motivi donekle prikriveni i racionalizirani izraz nagona ( Kriza psihoanalize - Erich Fromm).
Great Cornholio
Posts: 11713
Joined: 17/06/2010 23:40

#13 Re: Psihologija

Post by Great Cornholio »

Psihologija je stvarno interesantna nauka, ali za onog ko vjeruje da se mogu utvrditi zakoni po kojima funkcioniše psiha ( duša), za onog ko vjeruje da mi svi funkcionišemo na istim osnovnim principima.

I da, onaj ko vjeruje u horoskop, ili u neko nasljeđeno kolektivno nesvjesno, nek' ne ulazi na ovu temu, sujevjerje i Psiholoogija nisu kompatibilni :D
Great Cornholio
Posts: 11713
Joined: 17/06/2010 23:40

#14 Re: Psihologija

Post by Great Cornholio »

Da bi se potpuno moglo shvatiti izuzetno značenje Frojdovih psihoanalitičkih otkrića, valja prije svega razumjeti njihov osnovni princip, koji je najbolje izražen u stihu iz Evanđelja: "Istina će vas osloboditi".
Zaista, ideja o istini kao spasiteljici i ozdraviteljici, staro je poimanje, koje su navijestili veliki učitelji života; možda niko tako radikalno i jasno kao Buddha; ipak, ta je misao zajednička i judaizmu i kršćanstvu, kao i Sokratu, Hegelu i Marxu ( Erich Fromm - Veličina i granice Frojdove misli).
Post Reply