Profesor Dr Besim Spahic

Naučna otkrića, edukacija, školstvo, univerziteti, fakulteti...
Post Reply
Drinski
Posts: 6281
Joined: 25/03/2014 10:24

#201 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by Drinski »

piupiu wrote:
Drinski wrote:Kleveta je činjenično provjerljiva, fakt. Mišljenje je vrijednosni sud.
Izvini što gnjavim dalje, ali mislim da je ovo korisno razjasniti za sve nas, pa imam još jedno pitanje.

Kako se definiše činjenica vs mišljenje? Da li to znači da bilo ko može javno iznijeti 'mišljenje' da je neko lopov, iako to, na primjer, ne odgovara činjenicama? Kako se tretira takva vrsta ugrožovanja reputacije?
pa činjenica bi bilo da je XY osoba primila novac od ZQ osobe da bi nekoga zaposlila u Gasu, a kleveta je ako to nije tacno.
MIsljenje bi bilo da u Grasu caruje korupcija i nepotizam, povezanost sa nekim politickim partijama, radikalnim SDA krilom itd..., a da je do toga dovela uprava XY osoba kao direktora.
Drinski
Posts: 6281
Joined: 25/03/2014 10:24

#202 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by Drinski »

Ili ovaj primjer, koji je vrlo realan, kleveta bi bila da kazemo da je neko imao sve 5 i 6 na faxu a mišljenje "ma ti nemas veze sa vezom o geologiji"...
User avatar
piupiu
Posts: 16645
Joined: 05/01/2008 05:08

#203 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by piupiu »

Zanimljivo. Meni se čini da se zapadni zakoni (Defamation laws) razlikuju od naše interpretacije klevete. Pitam te ovo jer sam, kad sam pisala za jednu stranu publikaciju, morala proći kroz trening na temu klevete ... gdje je kleveta definisana kao 'neistinito ogovaranje' koje može biti izrečeno i izmedju samo dvije osobe, a kojim se ugrožava individualna reputacija treće osobe. Pri tome se pod klevetom podrazumijeva i to ako neko iznese svoje mišljenje da si nepošten, nelojalan, itd; ako te javno ismijava na bilo koji način, optuži te da imaš neku bolest (na primjer narušava tvoju reputaciju impliciranjem mentalnog oboljenja), implicira da si nešto ukrao, itd. Zato i postavljam ova pitanja. :)
Drinski
Posts: 6281
Joined: 25/03/2014 10:24

#204 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by Drinski »

piupiu wrote:Zanimljivo. Meni se čini da se zapadni zakoni (Defamation laws) razlikuju od naše interpretacije klevete. Pitam te ovo jer sam, kad sam pisala za jednu stranu publikaciju, morala proći kroz trening na temu klevete ... gdje je kleveta definisana kao 'neistinito ogovaranje' koje može biti izrečeno i izmedju samo dvije osobe, a kojim se ugrožava individualna reputacija. Pri tome se pod klevetom podrazumijeva i to ako neko iznese svoje mišljenje da si nepošten, nelojalan, itd; ako te javno ismijava na bilo koji način, optuži te da imaš neku bolest (na primjer narušava tvoju reputaciju impliciranjem mentalnog oboljenja), implicira da si nešto ukrao, itd. Zato i postavljam ova pitanja. :)
A kako onda postavljaju tezu, da se za mišljenje ne odgovara? A upravo su nam zapadni stručnjaci insistirali na tim visokim standardima, odnosno da je zastita od klevete samo izuzetak a da je sloboda na izražavanje mišljenja pravilo.
User avatar
piupiu
Posts: 16645
Joined: 05/01/2008 05:08

#205 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by piupiu »

Drinski wrote: A kako onda postavljaju tezu, da se za mišljenje ne odgovara?
Pa, mislim da tu postoje neke suštinske kulturološke razlike. Na onoj temi o govoru mržnje (http://forum.klix.ba/fup-i-sipa-prate-g ... 38380.html), stavila sam neko strano istraživanje o govoru mržnje u BiH u kojem je iznesena zanimljiva teza - da se u BiH govor mržnje pravda pogrešnom interpretacijom slobode govora. Možda je to relevantno i za ovo pitanje, mada pretpostavljam manje. Zato sam pitala kako se definiše činjenica, a kako mišljenje u smislu klevete.

Ti možeš iznijeti mišljenje o nečemu ili nekome, ali ne možeš prekoračiti granicu gdje tvoje neutemeljeno ili proizvoljno mišljenje ugrožava nečiju reputaciju. Dakle, u ovom konkretnom slučaju, Spahić bi po tom zakonu mogao tužiti Klix administraciju jer je dozvolila da se neutemeljenim optužbama za relativizaciju genocida pred ogromnom publikom ugrožava njegova reputacija.
User avatar
piupiu
Posts: 16645
Joined: 05/01/2008 05:08

#206 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by piupiu »

Drinski wrote:A upravo su nam zapadni stručnjaci insistirali na tim visokim standardima, odnosno da je zastita od klevete samo izuzetak a da je sloboda na izražavanje mišljenja pravilo.
Za ovo pretpostavljam da se odnosi na sistemsko razmišljanje - da u zemlji koja izlazi iz diktature sistemski pokažu da je dozvoljeno kritikovati vlast i da se uvedu neke "kočnice" za vlastodršce i zaštite mediji.
Drinski
Posts: 6281
Joined: 25/03/2014 10:24

#207 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by Drinski »

piupiu wrote:
Drinski wrote: A kako onda postavljaju tezu, da se za mišljenje ne odgovara?
Pa, mislim da tu postoje neke suštinske kulturološke razlike. Na onoj temi o govoru mržnje (http://forum.klix.ba/fup-i-sipa-prate-g ... 38380.html), stavila sam neko strano istraživanje o govoru mržnje u BiH u kojem je iznesena zanimljiva teza - da se u BiH govor mržnje pravda pogrešnom interpretacijom slobode govora. Možda je to relevantno i za ovo pitanje, mada pretpostavljam manje. Zato sam pitala kako se definiše činjenica, a kako mišljenje u smislu klevete.

Ti možeš iznijeti mišljenje o nečemu ili nekome, ali ne možeš prekoračiti granicu gdje tvoje neutemeljeno ili proizvoljno mišljenje ugrožava nečiju reputaciju. Dakle, u ovom konkretnom slučaju, Spahić bi po tom zakonu mogao tužiti Klix administraciju jer je dozvolila da se neutemeljenim optužbama za relativizaciju genocida pred ogromnom publikom ugrožava njegova reputacija.
Pa ZZK stiti i takvu vrstu izrazavanja koja moze da uznemiri. Evo ti vise zanimljivih primjera, koji govore o sistemu drzavne vlasti, politicare necu navoditi jer se tu "podrazumjeva" visoka doza kritike:
http://www.vijesti.me/vijesti/kleveta-s ... uda-852976
User avatar
piupiu
Posts: 16645
Joined: 05/01/2008 05:08

#208 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by piupiu »

Pa ZZK stiti i takvu vrstu izrazavanja koja moze da uznemiri
Imam osjećaj da i ovo postoji zbog novinarstva i da se pritom podrazumijeva da onaj koji iznosi ili prenosi 'mišljenje' (jer, da se razumijemo, pola novinarstva danas je mišljenje :lol:) prati i poštuje novinarski kodeks, odnosno da djeluje što bi rekli Englezi in good faith, čak i ako kritikuje, uznemirava, itd.

A, odlično, hvala, super-interesantno.

I onaj mi je slučaj Kusturica - Nikolaidis interesantan u tom smislu. Očekivala sam da će Andrej to dobiti glat - kad ono, ispade sapunica ... što reče A.N.

Evo još jedan interesantan tekst.

http://www.media.ba/bs/etikaregulativa- ... e-novinara
User avatar
asurbanipal
Posts: 6702
Joined: 28/06/2010 15:54
Location: opet sam ti u kafani

#209 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by asurbanipal »

piupiu wrote:
relativno84 wrote: Moguce je da svako cuje ono sto zeli, zavisno od stanovista na koje se oslanja. Cudno bi bilo da cujemo isto, kada ne tako davno ti si prepoznala hiperbole, stilske kritike, intelektualni krik odredjene osobe, dok je meni to bilo nesto drugo. Naravno ja sam uzavrsio na volonterskom radu u Banovicima a vi ste nastavili ubjedjivati sebe a i ostale kako ineletkualci imaju pravo na promisljanja ma kako lose se cinila u startu. Sve bi to imalo smisla da nemamo slucaj u kojem kada god se pljuje po Bosnjacima, njihovim zrtvama dodjemo do toga da su to hiperbole koje nam pomazu da izgradimo bolje sutra jer pokazuju da nema zrvte, svi smo zrtve. Ali ako neki intelektualac iz Bosnjackog naroda uradi nesto slicno e onda on nema isti tretman, jasno i glasno se mora pokazati sta je on. Fasista, fundamentalista koji mrzi. Velika opasnost za sve nas.

Svjesni smo mi i bez Besima da Mladic nije arhitekta, on je samo nadzorni organ, nesto ove velicine moze samo sistem, ali Besim nas dragi preskoci taj sistem koji pomagao i placao Mladica i ode negdje u svijet, tamo je krivac, ko i kako ostat ce tajna ali bitno da nije ovdje medju nama.

Tuzno, jadno i bijedno Besime.

Jeste, tačno je da mogu ljudi čitati ono što žele pročitati - tako je radila crkvena inkvizicija kad bi razapni ljude na sprave za mučenje da priznaju da im je Djavo 'prišapnuo' misli koje Crkvi nisu bile mile, i nacisti kad spaljivaše knjige (s razlogom - um treba što više osiromašiti i oteti mu sredstva za kritičko mišljenje da bi nekim mogao manipulisati i vladati, a mišljenje bilo uniformno), i UDBA i KGB, a danas ... e, danas postoji teror svjetine u "internetskim bespućima", kao što lijepo reče LBVIEW. Ima toga, nije da nema.

A, ima i ona druga ... evo, jedan 'tekstić' Umberta Eca o manifestacijama latentnog fašizma (baš si mi dao lijep šlagvort), malo je podug i već sam ga stavila na drugu temu, ali ga vrijedi kopirati gdje god ko stigne.

Kad bi mi sad radili eksperiment, pa svako uzeo svoju porodicu kao uzorak, i dali ovaj tekstić jednoj 90-ogodišnjoj nani sa 4 ili manje od 4 razreda osnovne škole i velikom narodnom mudrošću, koja danas svoje 'učenje' nastavlja samo kroz gledanje televizije; pa, ga dali naninom sinu, koji je završio arhitetkturu, ali samo ga to interesuje i nikad nije čuo za Ionesca, pa ga dali naninom unuku, koji se zarovio u poststrukturalizam, pa čita kako ga je učio Derrida i brblja o nekakvim istinama i subjektivitetima o kojima priča neki tamo Foucault; pa ga dali curi naninog unuka koja povazdan gleda Farmu, turske i meksičke sapunice, i curinoj mami koja predaje engleski u srednjoj školi, mislim da bi teško dobili isto razumijevanje ovog teksta. Takvo je i naše razumijevanje o tome šta je to fašizam. :)
KAKO PREPOZNATI FAŠIZAM?

GODINE 1942., kada sam imao deset godina, osvojio sam prvu regionalnu nagradu na Ludi Juvenilesu, dobrovoljnom i obavezujućem natjecanju za mlade talijanske fašiste, što će reći - za svakog mladog Talijana. Retorički vješto elaborirao sam na temu "Trebamo li umrijeti za slavu Mussolinija i besmrtnost Italije". Odgovorio sam pozitivno. Bio sam pametan dječak.

Proveo sam svoje dvije rane godine među fašistima, SS-ovcima, republikancima i partizanima, koji su svi pucali jedni na druge, pa sam naučio kako izbjegavati metke. Bila je to dobra vježba.

U travnju 1945. partizani su osvojili Milano. Dva dana kasnije došli su u gradić u kojem sam tad živio. Bio je to trenutak radosti. Glavni trg je bio pun ljudi koji su pjevali i mahali zastavama, dozivajući Mima, regionalnog partizanskog vođu. Kao nekadašnji maresciallo Carabiniera, Mimo se pridružio pristašama generala Badoglia, Mussolinijevog nasljednika, i izgubio nogu u jednom od prvih okršaja s preostalim Mussolinijevim trupama. Mimo se pojavio na balkonu gradske vijećnice, blijed, oslonjen na štaku i mašući rukom pokušao umiriti okupljenu masu. Ja sam čekao govor, jer je cijelo moje djetinjstvo bilo obilježeno velikim i povijesnim Mussolinijevim govorima, čije smo najznakovitije odlomke učili napamet u školi. Tišina. Mimo je govorio promuklim, jedva čujnim glasom. Rekao je: "Građani, prijatelji. Nakon toliko bolnih žrtava… tu smo. Slava onima koji su pali za slobodu." I to je bilo to. Vratio se unutra. Građani su vikali, a partizani su podigli svoje puške i svečarski zapucali. Mi djeca požurili smo skupljati čahure, dragocjene stvarčice, no ipak sam imao vremena naučiti da sloboda govora znači oslobođenje od retorike.

Nekoliko dana kasnije vidio sam američke vojnike. Bili su to Afroamerikanci. Prvi Yankee kojeg sam upoznao bio je crnac, Joseph, koji me u uveo u svijet čuda Dicka Traceyja i Li'la Abnera. Njegovi jarko obojeni stripovi lijepo su mirisali.

Jedan oficir (kapetan ili major Muddy) bio je gost u vili obitelji čija kći je bila moja školska kolegica. Upoznao sam ga u njihovom vrtu, gdje su neke dame, okružujući kapetana Muddyja, pričale zavodljivi francuski. Kapetan Muddy znao je nešto francuskog, također. Moja prva slika američkih oslobodilaca bila je - nakon toliko bijelaca u crnim košuljama - slika kultiviranog crnog čovjeka u žuto-zelenoj uniformi, koji govori: "Oui, merci beaucoup, Madame, moi aussi j'aime le champagne…" Nažalost, nije bilo šampanjca, ali sam od kapetana Muddyja dobio svoj prvi Wrigley Spearmint, koji sam žvakao po cijele dane. Uvečer sam svoju žvaku stavljao u čašu vode kako bi sutradan bila svježa.

U mojoj zemlji danas postoje oni koji govore da je mit o Otporu bio komunistička laž

U svibnju smo čuli da je rat završen. Mir je za mene bio zanimljiva senzacija. Bilo mi je rečeno da je permanentno ratovanje prirodno stanje za jednog mladog Talijana. U narednim mjesecima sam otkrio da Otpor nije bio samo lokalni nego europski fenomen. Naučio sam nove, zanimljive riječi poput: réseau, maquis, armée secrète, Rote Kapelle, varšavski geto. Vidio sam prve fotografije holokausta, iako sam značenje razumio prije nego sam naučio samu riječ. Shvatio sam od čega smo bili oslobođeni.

U mojoj zemlji danas postoje ljudi koji se pitaju je li Pokret otpora uopće imao realnog vojnog utjecaja na tijek i ishod rata. Za moju je generaciju ovo pitanje irelevantno: mi smo neposredno razumjeli moral i psihološki značaj Otpora. Za nas je predmet ponosa bilo znati da mi Europljani nismo pasivno čekali na oslobođenje. A za mlade Amerikance koji su svojom krvlju plaćali našu slobodu ipak je nešto značilo znati da su tamo iza linija fronta bili neki Europljani koji su unaprijed otplaćivali svoj dug.

U mojoj zemlji danas postoje oni koji govore da je mit o Otporu bio komunistička laž. Istina je da su komunisti Otpor eksploatirali kao da je njihovo osobno vlasništvo, jer su igrali glavnu ulogu u njemu, no ja se sjećam i partizana s maramama različitih boja. Noći i noći sam proveo prilijepljen uz radio i slušao poruke partizanima odašiljane preko Voice of London. Bile su to istovremeno šifrirane i poetične poruke (The sun also rises, The roses will bloom), a većina od njih bile su "messaggi per la Franchi". Neko mi je došapnuo da je Franchi, čovjek legendarne hrabrosti, bio vođa najjače ilegalne mreže u sjeverozapadnoj Italiji. Franchi je postao moj heroj. Franchi (čije je pravo ime bilo Edgardo Sogno) je bio monarhist i takav antikomunist da se odmah poslije rata pridružio ultradesničarskim grupama, a potom bio optužen za kolaboraciju u projektu reakcionarnog državnog udara. Koga briga? Sogno je i dalje bajni heroj mog djetinjstva. Oslobođenje je bilo zajednički čin ljudi različitih boja.

U mojoj zemlji danas postoje oni koji kažu da je oslobodilački rat bio tragično vrijeme podjela i da je sve što trebamo nacionalno pomirenje. Pamćenje tih strašnih godina trebalo bi biti potisnuto, refoulée, verdrängt. Ali Verdrängung izaziva neurozu. Ako pomirenje znači suosjećanje i poštovanje za sve one koji su vodili svoje ratove u dobrim namjerama, onda oprost ne podrazumijeva i zaborav. Mogu čak i priznati da je Eichmann iskreno vjerovao u svoju misiju, ali ne mogu reći "Okej, vrati se i učini to opet". Tu smo da se sjetimo što se dogodilo i svečano kažemo da "Oni" to ne smiju opet napraviti.

Ali, tko su Oni?

Ako još uvijek mislimo na totalitarističke vlade koje su vladale Europom prije Drugog svjetskog rata, onda nam je lako reći da se one ne mogu ponovno javiti u istom obliku u drukčijim povijesnim okolnostima. Ako je Mussolinijev fašizam bio zasnovan na ideji karizmatičnog vođe, na korporativizmu, na utopiji imperijalne sudbine Rima, na imperijalističkoj volji za osvajanjem novih teritorija, na razjarenom nacionalizmu, na idealu cijele nacije uniformirane u crne košulje, na odbacivanju parlamentarne demokracije, na antisemitizmu… onda bez ikakvih teškoća mogu potvrditi da današnja talijanska Alleanza Nazionale, nastala iz post-ratne fašističke stranke MSI, a sada desničarska politička stranka, ima, za sada, veoma malo sličnosti sa starim fašizmom. Na istoj liniji, premda jesam zabrinut zbog raznih nacoidnih pokreta koji se javljaju tu i tamo u Europi, što uključuje i Rusiju, ne mislim da će se nacizam u svom originalnom obliku nanovo javiti kao svenarodni pokret.

Međutim, iako politički režimi mogu biti srušeni, iako se ideologije mogu kritizirati i može ih se odricati, ipak iza režima i njegove ideologije uvijek postoji način mišljenja i osjećanja, mješavina kulturnih navika, opskurnih instinkata i nedokučivih nagona. Postoji li još uvijek neki drugi duh koji se šunja Europom (o drugim dijelovima svijeta da ne govorim)?

Ionesco je jednom rekao - računaju se tek riječi, sve ostalo je puko brbljanje. Lingvističke navike često su važni simptomi dubinskih osjećaja. Shodno tome, vrijedi upitati se zašto su ne samo Otpor nego i cijeli Drugi svjetski rat generalno diljem svijeta (bili) definirani kao borba protiv fašizma. Ako nanovo pročitate Hemingwayev roman "Za kim zvona zvone", primijetit ćete da Robert Jordan svoje neprijatelje imenuje "fašistima", čak i onda kad misli na španjolske falangiste. A Roosevelt je rekao: "Pobjeda američkog naroda i njegovih saveznika bit će pobjeda nad fašizmom i mrtvom rukom despotizma kojeg predstavlja".

Mein Kampf je manifest kompletnog političkog programa

Tijekom Drugog svjetskog rata, Amerikance koji su odlazili u španjolski građanski rat nazivali su "prenagljenim antifašistima", što će reći da je borba protiv Hitlera u 40-tim godinama bila moralna dužnost za svakog Amerikanca, a borba protiv Franca, malo ranije, u 30-tima, s druge strane, zaudarala je, jer su je uglavnom vodili komunisti i drugi ljevičari… Zašto su američki radikali trideset godina kasnije koristili izraz fašistička svinja govoreći o policajcu koji ne odobrava njihove pušačke navike? Zašto nisu govorili cagoulardska svinja ili falangistička svinja ili ustaška svinja ili nacistička svinja?

Mein Kampf je manifest kompletnog političkog programa. Nacizam je sadržavao rasističku teoriju o izabranosti arijevske rase, precizne opise degenerirane umjetnosti (entartete Kunst), filozofiju volje za moć i filozofiju Übermenscha. Nacizam je bio striktno antikršćanski i neopaganistički, dok je Staljinov Diamat (zvanična verzija sovjetskog marksizma) bio vulgarno materijalistički i ateistički. Ako se pod totalitarizmom podrazumijeva svaki režim koji svaki čin pojedinca i pojedinca samog podređuje državi i njenoj ideologiji, onda su i nacizam i staljinizam bili istinski totalitaristički režimi.

Talijanski fašizam je zasigurno bio diktatura, ali nije bio u potpunosti totalitarizam, ne zbog svoje blagosti, već zbog filozofske slabosti svoje ideologije. Nasuprot uvriježenom mišljenju, talijanski fašizam nije imao posebne filozofije. Članak o fašizmu kojeg potpisuje Mussolini, a koji je objavljen u enciklopediji Treccani, u osnovi je inspiriran Giovannijem Gentileem i reflektira kasnohegelijansko razmatranje o apsolutnoj i etičkoj državi, što Mussolini nikada nije realizirao. Mussolini nije imao nikakvu filozofiju; imao je samo retoriku. Na početku je bio militantni ateist, a kasnije je ipak potpisao konvenciju s Crkvom i tolerirao biskupe koji su blagoslivljali fašističke zastavice. U svojim ranijim antiklerikalnim godinama, u nekom govoru koji je po svemu sudeći legenda, jednom je zatražio od Boga da ga udari ravno u lice, ukoliko postoji. Kasnije je Mussolini često spominjao ime Božje u govorima i nije mu smetalo da ga nazivaju čovjekom Proviđenja.

Fašizam je bio uzburkan i zbrkan totalitarizam, kolaž različitih filozofskih i političkih ideja, košnica razlika

Talijanski fašizam bio je prva desničarska diktatura koja je zavladala jednom europskom zemljom, a svi kasniji slični pokreti pronalazili su neku vrstu arhetipa u Mussolinijevom režimu. Talijanski fašizam je prvi zasnovao vojnu liturgiju i folklor, pa čak i način odijevanja sa svojim crnim košuljama, daleko utjecajniji nego li će Armani, Benetton ili Versace ikada biti. Upravo u tridesetim godinama pojavili su se fašistički režimi, s Mosleyom u Velikoj Britaniji, pa u Latviji, Estoniji, Litvi, Poljskoj, Mađarskoj, Rumuniji, Bugarskoj, Grčkoj, Jugoslaviji, Španjolskoj, Portugalu, Norveškoj, pa čak i u Južnoj Americi. Upravo je talijanski fašizam uvjerio mnoge europske liberalne vođe da novi režim donosi zanimljivu socijalnu reformu i da osigurava ugodnu revolucionarnu alternativu komunističkoj prijetnji.

Ipak, povijesno pravo mi se ne čini dovoljnim argumentom da objasnim zašto je riječ fašizam postala sinegdoha, odnosno riječ koja se upotrebljava za različite totalitarističke pokrete. Sigurno ne zbog toga što je fašizam možda sadržavao, u svom kvintesencijalnom stanju, sve elemente bilo kojeg kasnije oblika totalitarizma. Naprotiv, fašizam nije imao kvintesenciju. Fašizam je bio uzburkan i zbrkan totalitarizam, kolaž različitih filozofskih i političkih ideja, košnica razlika. Je li moguće pojmiti istinski totalitarizam koji je bio u stanju kombinirati monarhiju s revolucijom, Kraljevsku vojsku s Mussolinijevom miliziom, davanje privilegija Crkvi s državnim obrazovanjem koje je slavilo nasilje, apsolutnu državnu kontrolu sa slobodnim tržištem? Fašistička partija rodila se hvališući se da je donijela revolucionarno novi poredak, a financirali su je najkonzervativniji zemljoposjednici koju su od nje očekivali da bude kontrarevolucionarna. U početku je fašizam bio i republikanski, a ipak je preživio dvadeset godina javno iskazujući svoju odanost kraljevskoj obitelji, dok je Duce išao ruku pod ruku s Kraljem, kojem je čak nudio i titulu cara. Ali kad je Kralj otpustio Mussolinija 1943., partija se ponovo javila dva mjeseca kasnije, s podrškom Njemačke, sa zahtjevom za "socijalnu" republiku, reciklirajući svoju staru revolucionarnu skriptu, obogaćenu skoro pa jakobinskim nadtonovima.

Postojala je samo jedna jedina nacistička arhitektura i nacistička umjetnost. Ako je nacistički arhitekt bio Albert Speer, onda nije bilo mjesta za Miesa van der Rohea. Isto tako, pod Staljinovom vlašću, ako je prihvaćen Lamarck, onda nije bilo mjesta za Darwina. U Italiji su postojali izvjesni fašistički arhitekti, ali tik do njihovih pseudokoloseuma stajale su građevina inspirirane modernim racionalizmom Gropiusa.

Podržavali su ideju sudjelovanja Italije u Prvom svjetskom ratu iz estetskih razloga

Nije bilo fašističkog Ždanova koji bi zadao jasan i striktan kulturni pravac. U Italiji su tada postojale dvije važne umjetničke nagrade. Premio Cermonu je kontrolirao fanatični fašist Roberto Farinacci, koji je podržavao umjetnost kao propagandu. (Mogu se prisjetiti slika kao što su "Slušanje Duceovog govora na radiju" ili "Stanja svijesti stvorena fašizmom"). Premio Bergamo sponzorirao je kultivirani i razumni fašist Giuseppe Bottai koji je štitio koncept umjetnosti radi umjetnosti same, ali i mnoge avangardne koncepte koji su u Njemačkoj proglašeni izopačenim i kriptokomunističkim.

Nacionalni pjesnik bio je D'Annunzio, boem kojeg bi u Njemačkoj ili Rusiji poslali pred streljački odred. Proglašen je režimskim bardom zbog svog nacionalizma i kulta herojstva, koji je ustvari bio dobrano izmiješan s utjecajima francuske fin de siecle dekadencije.

Uzmimo futurizam. Olako se da reći da je i on bio jedno stanje degenerirane umjetnosti, kao što su to bili ekspresionizam, kubizam i nadrealizam. Ali rani talijanski futuristi bili su nacionalisti, podržavali su ideju sudjelovanja Italije u Prvom svjetskom ratu iz estetskih razloga; slavili su brzinu, nasilje i izazov, a sve to lako je povezati s fašističkim kultom mladosti. Dok se fašizam samoidentificirao s Rimskim carstvom i nanovo otkrivenim ruralnim tradicijama, Marinetti (koji je tvrdio da je automobil ljepši od Nike sa Samotrake, pa čak i mjesečinu želio ubiti) proglašen je u međuvremenu članom Talijanske akademije, u kojoj se na mjesečinu gledalo s velikim poštovanjem.

Mnogi budući partizani i mnogi budući intelektualci Komunističke partije školovali su se na GUF-u, fašističkoj organizaciji studenata, koja je bila kolijevka nove fašističke kulture. Ovi klubovi bili su svojevrsni kipući lonci u kojima su cirkulirale nove ideje bez ikakve stvarne ideološke kontrole. To ne znači, ipak, da su partijski ljudi bili tolerantni prema radikalnom mišljenju, no neki od njih ipak nisu koristili sredstva za kontrolu.

Fašizam filozofski nije, zapravo, postojao

Tijekom ovih dvadeset godina, poezija Montalea i drugih pjesnika okupljenih oko grupe "Ermetici", bila je, zapravo, reakcija na bombastični stil režima, a ovim pjesnicima bilo je dozvoljeno razvijati svoj literarni protest iz svojih, kako je tada viđeno, bjelokosnih kula. Raspoloženje poezije iz "Ermetici" grupe bilo je potpuno suprotno heroizmu i optimizmu režima. Režim je tolerirao njihovo nesumnjivo, mada društveno nevidljivo, disidentstvo, jer fašisti jednostavno nisu obraćali pažnju na tako hermetične jezike.

Sve ovo ne znači da je talijanski režim gajio toleranciju. Gramsci je držan u zatvoru sve do smrti, opozicioni lideri Giacomo Matteotti i braća Rosselli su ubijeni, ukinuta je sloboda tiska, raspušteni su sindikati, a politički disidenti su odaslani na daleke otoke. Zakonodavna vlast je bila poprilično fikcionalna, pri čemu je izvršna vlast, koja je na sebe preuzela i ovlasti pravosuđa, sama donosila nove zakone, među kojima i one o zaštiti rase (što je formalna gesta talijanske podrške onome što je postalo holokaust).

Kontradiktorna slika koju opisujem nije rezultat tolerancije, nego političke i ideološke neuravnoteženosti i raspršenosti. Ali, treba naglasiti, bila je to rigidna raspršenost, strukturirana konfuzija. Fašizam filozofski nije, zapravo, postojao, ali je emocionalno bio čvrsto privezan za neke arhetipske podloge.

Tako stižemo do druge važne točke. Nije postojao sam jedan nacizam. Ne možemo Francov hiperkatolički falangizam označiti kao nacizam, jer je nacizam u suštini paganski, politeistički i antikršćanski. No, fašistička igra može se igrati na mnogo načina, a naziv igre se ne mijenja. Pojam fašizma ovdje nije drukčiji nego Wittgensteinov pojam igre. Igra može biti natjecateljska ili ne, može zahtijevati neke posebne vještine ili ne, može podrazumijevati novac, ali i ne mora. Igre su različite aktivnosti koje pokazuju jednu istu "obiteljsku sličnost", kako kaže Wittgenstein. Uzmimo sljedeću sekvencu:

1 2 3 4

abc bcd cde def

Zamislimo niz političkih grupa u kojem prvu grupu karakterizira element "abc", drugu grupu "bcd", treću "cde", i tako dalje. Prva i druga grupa su slične, jer imaju dva zajednička elementa; na istoj osnovi su slične druga i treća grupa. Obratimo pažnju na to da je treća grupa slična prvoj, jer imaju "c" kao zajednički element. No, najzanimljivija je zasigurno četvrta grupa, koja je slična drugoj i trećoj, ali nema ništa zajedničko s prvom grupom. Ipak, zahvaljujući neprekinutom nizu opadajućih sličnosti od prve do četvrte grupe, ostaje, kao neka vrsta iluzorne tranzitivnosti, obiteljska sličnost između prve i četvrte grupe.

Fašizam je postao svenamjenski pojam, jer se iz fašističkog režima može ukloniti jedan ili više elemenata, a on će i dalje biti prepoznatljiv kao fašistički. Oduzmite imperijalizam od fašizma i opet ćete imati Franca i Salazara. Oduzmite mu kolonijalizam, opet ćete imati balkanski fašizam ustaša. Dodajte talijanskom fašizmu radikalni antikapitalizam (koji Mussolinija nikada nije impresionirao) i dobit ćete Ezru Pounda. Dodajte kult keltske mitologije i misticizam Svetog Grala (koji je potpuno stran službenom fašizmu) i dobit ćete jednog od najcjenjenijih gurua fašizma - Juliusa Evolu.

Ali usprkos cijeloj ovoj zbrci, ipak mislim da je moguće skicirati listu elemenata tipičnih za ono što nazivam ur-fašizmom ili vječnim fašizmom. Ovi elementi ne mogu sačinjavati sistem, mnogi od njih su međusobno kontradiktorni i tipični su za mnoge druge vrste despotizma ili fanatizma. No, dovoljan je jedan od njih da otvori prostor fašizmu koji će se oko njega zgrušati.

1. Kult tradicije

Prvi element ur-fašizma je kult tradicije. Tradicionalizam je, naravno, mnogo stariji od fašizma. Nije on tipičan samo za kontrarevolucionarnu katoličku misao nakon Francuske revolucije, nego je rođen u kasnom helenističkom periodu kao reakcija na klasični grčki racionalizam. U Mediteranskom bazenu narodi različitih religija (od kojih je većinu prihvatio rimski Panteon) počeli su sanjati o otkrivenju odaslanom u praskozorje ljudske povijesti. Ovo otkrivenje, prema tradicionalističkoj mistici, dugo je bilo skriveno ispod vela zaboravljenih jezika: u egipatskim hijeroglifima, u keltskim runama, u svitcima malo poznatih religija Azije.

Ta nova kultura trebala bi biti sinkretička.

Sinkretizam nije, kako to rječnik tvrdi, tek "kombinacija različitih oblika vjerovanja i praksi", jer takva kombinacija mora tolerirati određene kontradikcije. Svaka izvorna poruka nosi bljesak mudrosti, i kad se čini da svaka od njih govori drukčije i nespojive stvari, to se samo čini, jer svaka od njih aludira, alegorički, na jednu te istu iskonsku istinu.

Posljedica tome je da učenje ne donosi nikakvu korist. Istina je izrečena jednom za svagda, a mi tek možemo interpretirati njenu zakukuljenu i neshvatljivu poruku.

Dovoljno je samo pogledati program bilo kojeg fašističkog pokreta kako bi se pronašli glavni fašistički mislioci. Nacistički gnosis hranjen je tradicionalističkim, sinkretističkim, okultnim elementima. Najutjecajniji teoretičar suvremene talijanske desnice, Julius Evola, spojio je Sveti Gral s Protokolima Sionskih mudraca, alkemiju sa svetim Rimskim i Njemačkim carstvom. Činjenica da je suvremena talijanska desnica, s ciljem da pokaže svoju otvorenost, nedavno proširila svoj program uključivanjem radova i ideja De Maistrea, Guenona i Gramscija, čisti je dokaz sinkretizma.


Ako u američkim knjižarama istražujete police koje su označene kao "New Age", naći ćete tamo čak i Svetog Augustina, koji, koliko ja znam, nije bio fašist. Ali, kombiniranje Svetog Augustina i Stonehengea - to je simptom ur-fašizma.

2. Odbacivanje modernizma

Tradicionalizam podrazumijeva odbacivanje modernizma. I fašisti i nacisti su obožavali tehnologiju, dok su je tradicionalisti obično odbacivali kao negaciju tradicionalnih vrijednosti. Međutim, iako je nacizam bio ponosan na svoja industrijska dostignuća, njegova pohvala modernizmu bila je tek površina ideologije zasnovane na krvi i tlu (Blut und Boden). Odbacivanje modernog svijeta bilo je zamaskirano odbijanjem kapitalističkog načina života, ali je u biti podrazumijevalo odbacivanje Duha 1789. (i 1776., naravno). Prosvjetiteljstvo, odnosno Doba razuma, viđeno je kao početak moderne izopačenosti. U svojoj se suštini ur-fašizam može definirati kao iracionalizam.

3. Iracionalizam

Iracionalizam, također, opstoji na kultu čina zarad čina samog. Čin lijep sam po sebi mora biti poduzet prije ili bez bilo kakvog razmišljanja. Mišljenje je oblik kastriranosti. Tako kultura postaje sumnjiva čim se poistovjeti sa kritičkim stavovima. Nepovjerenje prema intelektualnom svijetu uvijek je bio simptom ur-fašizma, od navodne Goeringove izjave: "Kad čujem riječ kultura, latim se pištolja", do učestalih izraza kakvi su "degenerirani intelektualci", "štreberčine i pametnjakovići", "jalovi snobovi" ili "sveučilišta su legla crvenih". Službeni fašistički intelektualci uglavnom su bili zaduženi za napade na modernu kulturu i liberalnu inteligenciju koja je, navodno, izdala tradicionalne vrijednosti.

4. Neslaganje kao izdaja

Nijedno sinkretističko vjerovanje ne može podnijeti analitički kritiku. Kritički duh izvodi razlike, a uviđanje razlike je znak modernizma. U modernoj kulturi znanstvena zajednica cijeni neslaganje kao način unaprjeđenja znanja. Za ur-fašizam neslaganje je izdaja.

5. Strah od razlike

Nadalje, neslaganje je znak raznolikosti. Ur-fašizam ojačava i pridobiva podršku time što iskorištava i raspiruje prirodni strah od razlike. Prvi znak jednog fašističkog ili predfašističkog pokreta upravo je strah od došljaka. Ur-fašizam je tako, po definiciji, rasistički.

6. Individualna ili socijalna frustracija

Fašizam potječe iz individualne ili socijalne frustracije. Zato je jedan od tipičnih elemenata povijesnog fašizma bio poziv frustriranoj srednjoj klasi, klasi koja je trpjela ekonomsku krizu ili patila od osjećaja političkog poniženja, uplašena pritiskom nižih socijalnih grupa. U naše vrijeme, kada su stari proleteri postali malograđanima (a lumpenproleteri uglavnom odstranjeni s političke scene), fašizam sutrašnjice svoju će publiku pronaći u ovoj novoj većini.

7. Opsesija zavjerom

Ljudima koji osjećaju da im je oduzet njihov društveni identitet, ur-fašizam kao jedinu privilegiju dodjeljuje činjenicu da su rođeni u istoj zemlji. Ovo je korijen nacionalizma. Osim toga, jedini koji narodu mogu priuštiti njegov identitet jesu njegovi neprijatelji. Tako u korijenima ur-fašističke psihologije leži opsesija zavjerom, po mogućnosti međunarodnom. Pristaše se moraju osjećati opkoljenim. Najlakši način rješavanja problema zavjere jest poziv na ksenofobiju. No, zavjera također mora dolaziti i iznutra: Židovi su uglavnom najbolja meta, jer donose tu prednost da su istovremeno i vani i unutra. U SAD-u ćemo najočitiju pojavu opsesije zavjerom pronaći u Novom svjetskom poretku Pata Robinsona, ali, kao što smo već vidjeli, ima i mnogo drugih.

8. Osjećaj poniženja zbog moći neprijatelja

Pristaše se moraju osjećati poniženima zbog očiglednog bogatstva i moći svojih neprijatelja. Dok sam bio dječak, naučili su me da Engleze vidim kao narod pet dnevnih obroka. Oni su jeli češće negoli siromašni, ali smjerni Talijani. Židovi su bogati i jedni drugima pomažu kroz mrežu uzajamne podrške. Pristaše, međutim, moraju biti uvjereni da mogu savladati neprijatelje. Neprestanim mijenjanjem retoričkog fokusa neprijatelji su čas slabi, čas jaki. Fašističke vlade osuđene su na ratne poraze, jer su ustavno nesposobne točno procijeniti snage neprijatelja.

9. Život je permanentno ratovanje

U ur-fašizmu nema borbe za život nego se, prije će biti, živi da bi se borilo. Otuda je pacifizam trgovina s neprijateljem. Pacifizam je loš, jer život je permanentno ratovanje. Ovo, međutim, dovodi do kompleksa Armagedona. Ako neprijatelji moraju biti poraženi, onda mora postojati i posljednja bitka, nakon koje će pokret imati potpunu kontrolu nad svijetom. No, takvo "konačno rješenje" podrazumijeva neki duži period mira, Zlatno doba, što se suprotstavlja principu permanentnog rata. Nijedan fašistički vođa nije uspio riješiti ovaj problem.

10. Prezir prema slabijem

Elitizam, koji je u osnovi aristokratski, tipičan je aspekt svake reakcionarne ideologije, a aristokratski i militaristički elitizmi po krvi podrazumijevaju prezir prema slabijem. Ur-fašizam može zagovarati samo pučki elitizam. Svaki građanin pripada najboljem narodu na svijetu, članovi partije najbolji su među svim građanima, a svaki građanin može (ili bi morao) pristupiti partiji. Ali patriciji ne mogu postojati bez plebejaca. Ustvari, Vođa, koji zna da mu moć nije demokratski data nego je silom uzeta, također zna i da je njegova snaga osnovana na slabosti masa, koje su toliko slabe da zaslužuju gospodara. Kako je grupa hijerarhijski organizirana (prema vojnom modelu), svaki od podređenih vođa prezire svoje potčinjene, a svaki od njih, nadalje, prezire one koji su njemu potčinjeni. Upravo to pojačava svijest o masovnom elitizmu.

11. Kult heroizma i herojska smrt

U takvoj perspektivi svakoga se obrazuje da postane heroj. U svakoj mitologiji heroj je iznimno biće, a ur-fašizam herojstvo postavlja kao normu. Ovaj kult heroizma tijesno je povezan s kultom smrti. Nije slučajno parola falangista bila Viva la Muerte (živjela smrt). U nefašističkim društvima, široj javnosti govori se da je smrt neugodna, ali da se s njom mora suočiti dostojanstveno, a vjernicima se kaže da je smrt bolan način dosezanja nadnaravne sreće. Nasuprot tome, ur-fašistički heroj žudi za herojskom smrću, koja se reklamira kao najbolju nagradu za herojski život. Ur-fašistički heroj nestrpljivo čeka smrt. U svojoj nestrpljivosti često druge ljude šalje u smrt.

12. Mačoizam

Kako su i permanentni rat i heroizam teške igre, ur-fašista svoju volju za moć prenosi na seksualni nivo. Ovo je izvor mačoizma, koji podrazumijeva i prezir prema ženama i osudu neuobičajenih seksualnih navika, od čednosti do homoseksualnosti. Kako je čak i seks teška igra, ur-fašistički heroj se radije igra oružjem, što je surogat falusnog prakticiranja.

13. Selektivni/kvalitativni populizam

Ur-fašizam je zasnovan na selektivnom populizmu, na jednom, takoreći, kvalitativnom populizmu. U demokraciji građani imaju individualna prava, ali građani u cjelini imaju politički utjecaj samo s količinskog aspekta, jer pojedinac se mora pokoriti odlukama većine. Za ur-fašizam individue kao individue nemaju prava, a Narod se poima kao kvalitet, kao monolitni entitet koji izražava Zajedničku Volju. Kako niti jedna velika količina ljudskih bića ne može imati zajedničku volju, Vođa se nadaje kao njihov tumač. Izgubivši moć demokratskog delegiranja, građani ne djeluju nego se od njih traži da igraju ulogu Naroda. Upravo zbog toga narod nije ništa drugo do teatralna izmišljotina. Kao dobar primjer kvalitativnog populizma ne moramo više uzimati Piazza Veneziju u Rimu ili Nurnberški stadion, jer nas u budućnosti čeka svojevrstan TV-populizam ili internetski populizam u kojem će emocionalna reakcija određene odabrane grupe biti predstavljena i prihvaćena kao glas Naroda.

Zbog svog kvalitativnog populizma ur-fašizam se mora usprotiviti "trulim" parlamentarnim vlastima. Jedna od prvih Mussolinijevih rečenica u talijanskom parlamentu glasila je: "Mogao bih ovo gluho i žalosno mjesto pretvoriti u kamp za moje manipule". (Manipule su vojne jedinice u rimskim legijama.) Smjesta je, ustvari, pronašao bolje mjesto za svoje manipule, ali je malo kasnije ipak uništio Parlament. Gdje god političar iskazuje sumnju u legitimnost parlamenta jer, tobože, više ne predstavlja glas Naroda, tu se može namirisati ur-fašizam.

14. Ur-fašizam govori novogovorom

Novogovor je izmislio Orwell u 1984., kao službeni jezik Ingsoca, engleskog socijalizma. No, elementi ur-fašizma zajednički su različitim oblicima diktature. Svi nacistički ili fašistički udžbenici služili su se osiromašenim vokabularom i elementarnom sintaksom, s ciljem da ograniče sredstva za kompleksno i kritičko razmišljanje. Moramo biti spremni prepoznati nove forme novogovora, čak i kad se pojavljuju u potpuno nevinom obliku talk showa.

***

Ur-fašizam je još uvijek oko nas, često neuniformiran i svakodnevno odjeven

Ujutro 27.7.1943. saznao sam preko radija da je fašizam pao i da je Mussolini uhićen. Kad me je mati poslala da kupim novine, otkrio sam na najbližem kiosku da novine imaju različite naslove. Štoviše, nakon pregledavanja svih naslova shvatio sam da u svakim novinama piše nešto drugo. Kupio sam jedne, naslijepo, i na prvoj stranici vidio proglas koji je potpisalo pet-šest političkih partija, među kojima i Komunistička partija, Socijalistička partija i Liberalna partija.

Dotad sam vjerovao da u svakoj zemlji postoji jedna partija, a da se u Italiji ona zove Partito Nazionale Fascista. Sad sam otkrivao da u mojoj zemlji može istovremeno postojati nekoliko partija. Kako sam bio bistar dječak, shvatio sam da one nisu mogle preko noći nastati i da su neko vrijeme djelovale ilegalno.

Poruka na naslovnoj stranici slavila je kraj diktature i povratak slobode: slobode govora, slobode tiska i slobode političkih organizacija. "Sloboda", "diktatura", "prava"... tad sam prvi put čuo za te riječi. Nanovo sam se, uz te riječi, rodio kao slobodan čovjek Zapada.

Moramo paziti da smisao ovih riječi nikada ponovo ne bude zaboravljen. Ur-fašizam je još uvijek oko nas, često neuniformiran i svakodnevno odjeven. Lakše bi nam bilo kada bi se danas pojavio netko tko bi javno govorio "Hoću ponovo otvoriti Auschwitz", "Hoću da Italijom ponovo paradiraju crne košulje", ali život nije tako jednostavan. Ur-fašizam se može vratiti pod najnevinijim maskama.

Naša je dužnost da ga razotkrijemo i pokažemo prstom na svaki njegov primjer, svakoga dana, na svakom mjestu na svijetu. Sloboda i oslobođenje zadaci su kojima nikada nema kraja.


Tekst Umberta Eca prenosimo s portala 6yka.com.
A, evo i Besima Spahića kako promoviše knjigu koja raskrinkava fašizam, tako da ... teško da je on 'mislio' ono što mu se ovdje na osnovu čitanja dva i po teksta i dva-tri videa ovdje imputira.

http://www.avlija.me/promocije/rozajama ... tucakovica

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
User avatar
Ali Kemal
Posts: 2060
Joined: 04/01/2012 18:49

#210 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by Ali Kemal »

Ako nije bilo vec.

zlata
Posts: 2679
Joined: 06/09/2002 00:00

#211 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by zlata »

:thumbup:
tandmand wrote:Dobro, dosta smo pričali o đžumi. Hajmo malo o tome kako smo svi mi Vlasi, samo nas eto El-Fatih zajebo. :oops:

Tikva u koju puše B. Spahić i onakvi kao on, dobila je tešku glavobolju zbog nacionalne emancipacije Bošnjaka. Najrahatniji su bili kad smo bili "neopredeljeni muhamedanci".
:D :lol: :lol:
User avatar
LBVIEW
Posts: 9241
Joined: 01/04/2010 22:35

#212 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by LBVIEW »

dr socrates wrote:Jednom prilikom prisustvovao sam predavanju profesora Spahića i stekao sam utisak da bi on uspio progovoriti na nos kada bi mu neko začepio usta.
Nisam nikada bio obožavalac velikih oratora jer jednostavno smatram da oni koji vole mnogo da pričaju malo toga znaju da primjene u praksi.
Moram ipak da priznam da je Besim Spahić jedan od rijetkih glasova razuma iz grada koji sve više i dublje tone u nacionalnu i vjersku isključivost i zatucanost.

Glavni grad BiH jednostavno ne dopušta drugačije mišljenje od onog formiranog dvodecenijskim ispiranjem mozga po kome su Bošnjaci uvijek u pravu,a svako ko kaže i dokaže suprotno automatski postaje četnik.
Toliko su se uživili u poziciju žrtve da i ne primjećuju da cijela BiH postaje žrtva njihove paranoje i isključivosti.

Na ovom forumu ti samozvani branioci BiH bi isključivo htjeli da pročitaju postove onih koji razmišljaju kao oni,a zaboravljaju da razgovarati isljučivo sa istomišljenicima znači isto što i igrati šah sa samim sobom.
Nikada nećeš steći neka nova saznanja i uvijek se osjećaš kao pobjednik,mada to ustvari nisi.
Kako da ne,problem je bosnjacka "paranoja i iskljucivost",a oni sto slave zlocin i zlocince,zive tik uz masovne grobnice bolujuci od kolektivne amnezije i paradiraju u "tradicionalnim" dikanskim uniformama tik uz masovna stratista su za primjer?Takvi se i javljaju kako bi dali podrsku ovoj jadnoj relativizatorskoj prici koju ova ubleha od profesora poznata po :Ne bi Mladic to naredio..." blebece po serpskim medijima.
A ta vasa "saznanja" zadrzite za sebe-nikome ne treba spika o zaveri koju drvite jos od 90-tih.
User avatar
dzevadk
Posts: 37
Joined: 05/10/2015 20:12

#213 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by dzevadk »

Tesla10 wrote:Nigdje on nije rekao da srpska vojska nije počinila genocid, već je rekao da su američki stratezi planirali genocid, a srpski su ga vojnici izvršili.
jedan periferni profesor zna sta americki stratezi planiraju i sta su planirali... Niko to nezna ... Samo zna jedan Besim iz travnika...
User avatar
Tesla10
Posts: 1894
Joined: 14/05/2013 14:44

#214 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by Tesla10 »

dzevadk wrote:
Tesla10 wrote:Nigdje on nije rekao da srpska vojska nije počinila genocid, već je rekao da su američki stratezi planirali genocid, a srpski su ga vojnici izvršili.
jedan periferni profesor zna sta americki stratezi planiraju i sta su planirali... Niko to nezna ... Samo zna jedan Besim iz travnika...
Znaju oni svi tko vlada svijetom, a to je kapital. U ovom trenutku ga ima najviše u Americi. I normalno je da je tamo i centar moći.
zlata
Posts: 2679
Joined: 06/09/2002 00:00

#215 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by zlata »

Zanimljivo! :D
Komsija te kolje :evil:
Amerikanac (neko drugi) jope kriv :roll:

Po Spahicu, bosnjacki dzumasi su odgovorni za kradju kad bjeze na dzumu,
tj. bjeze od svojih poslovnih odgovornosti
a genocidasi-koljaci nisu sasma odgovorni kad kolju nevin narod... :roll:
jer neka 3-a sila "stoji" iza njihovog nasilja

A "zlo" im se manje-vise isto pika...
u Beskinim pripovjedanjima to tako izgleda
User avatar
Tesla10
Posts: 1894
Joined: 14/05/2013 14:44

#216 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by Tesla10 »

zlata wrote:Zanimljivo! :D
Komsija te kolje :evil:
Amerikanac (neko drugi) jope kriv :roll:

Po Spahicu, bosnjacki dzumasi su odgovorni za kradju kad bjeze na dzumu,
tj. bjeze od svojih poslovnih odgovornosti
a genocidasi-koljaci nisu sasma odgovorni kad kolju nevin narod... :roll:
jer neka 3-a sila "stoji" iza njihovog nasilja

A "zlo" im se manje-vise isto pika...
u Beskinim pripovjedanjima to tako izgleda
Zlato, zamisli da ja naredim fizički napad na tebe, i opet zamisli da te neko u moje ime razbije :D (ne daj Bože). E sad ide pitanje. Je li kriv samo taj ko te je napao ili sam kriv i ja sa njim?
zlata
Posts: 2679
Joined: 06/09/2002 00:00

#217 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by zlata »

Tesla10 wrote:
dzevadk wrote:
Tesla10 wrote:Nigdje on nije rekao da srpska vojska nije počinila genocid, već je rekao da su američki stratezi planirali genocid, a srpski su ga vojnici izvršili.

Znaju oni svi tko vlada svijetom, a to je kapital. U ovom trenutku ga ima najviše u Americi. I normalno je da je tamo i centar moći.
Neovisno od tog gdje i ciji je kapital, NASA je odgovornost, i individualna i kolektivna.
Nismo ni mi toliko nemocni, ni individualno, ni kolektivno,
ako smo svi mi moguci akteri nekakvih zamki i spletaka, koje kroje mocniji.

Ne'mos ti meni navijat k'o lud za Djokovica, i kurcit se s' njegovim uspjesima, samo zato sto je on Srbijanac,
jos davat svoj glas genocidaskoj politici,
a branit se od ikakve kolektivne odgovornosti,
iskljucivo kao indvidualac:"nisam nikog prstom dirn'o" :oops:

Kad je spreman pronac ispriku za koljace iz ovog zadnjeg rata,
zanima me je'l' bi isto tako lahko amnestirao Pavelica, Drazu i drustvo iz onog prijasnjeg?
Je'l' i oni nisu bili upali u Hitlerovu spletku?
User avatar
Tesla10
Posts: 1894
Joined: 14/05/2013 14:44

#218 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by Tesla10 »

Čovjek ih ne pravda draga Zlato. Pročitaj malo bolje šta sam napisao :) .

I normalno da tu ima naše krivice, odnosno krivice naših političara (u prvom redu Alije i njegove kriminalne SDA) koji nisu željeli da pomognu svojoj državi kako treba.
User avatar
Warashii
Posts: 4270
Joined: 13/09/2011 12:55

#219 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by Warashii »

U principu koliko je neko puta cuo da je Srebrenica "prodana i izdana"?
zlata
Posts: 2679
Joined: 06/09/2002 00:00

#220 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by zlata »

Tesla10 wrote:
zlata wrote:Zanimljivo! :D
Komsija te kolje :evil:
Amerikanac (neko drugi) jope kriv :roll:

Po Spahicu, bosnjacki dzumasi su odgovorni za kradju kad bjeze na dzumu,
tj. bjeze od svojih poslovnih odgovornosti
a genocidasi-koljaci nisu sasma odgovorni kad kolju nevin narod... :roll:
jer neka 3-a sila "stoji" iza njihovog nasilja

A "zlo" im se manje-vise isto pika...
u Beskinim pripovjedanjima to tako izgleda
Zlato, zamisli da ja naredim fizički napad na tebe, i opet zamisli da te neko u moje ime razbije :D (ne daj Bože). E sad ide pitanje. Je li kriv samo taj ko te je napao ili sam kriv i ja sa njim?
Jeh, ja, jel'da :roll: Mog'o bi me uvjerit u suprotno, da srpska politika nema jedan jasan kontinuitet, jos od pocetka 19-og stoljeca. Prije ce bit da su se stranci uslepali uz komunjare-neo-Cetnike, unutar Juge, nego suprotno.

Makeijavelski oportunizam na nivou medjunarodne zajednice je sveprisutan, i vjecno neizbjeziv, ali tvoja i moja je individulna odgovornost kako cemo se mi odnositi prema susjedu, i kao individualci, i kao dio kolektiviteta, i kao dio opceg drustva.

Eto, vec 30 godina "neke sile" cilje kako ce razhebat Iran (kad im nije poslo za rukom skrenuli su na Irak), ali opet, vecinom, etnicki narodi unutar Irana nisu pali na tom ispitu. Jednostavnije je i povjesno legitimnije ujedinit Tabriz i Baku, nego Pale i Beograd....pa opet Azeri u Iranu ne vilene za Bakuom i ujedinjenju sa Azarbejdzanom.
zlata
Posts: 2679
Joined: 06/09/2002 00:00

#221 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by zlata »

Tesla10 wrote:Čovjek ih ne pravda draga Zlato. Pročitaj malo bolje šta sam napisao :) .

I normalno da tu ima naše krivice, odnosno krivice naših političara (u prvom redu Alije i njegove kriminalne SDA) koji nisu željeli da pomognu svojoj državi kako treba.
Jeah, da je kilavi Alija rek'o "Evo rata", svi bi ga napali da je huskac, "fasista", mudzahedin, tra la la.
Nemos ti spremat narod za rat, kad je on psihicki i ideoloski, nakon 50 godina ispiranja mozga,
totalo nespreman za ikakav otpor, kad on nije u stanju razaznati neprijatelja,
a kamo'li da se suoci sa mogucim scenarijem, tj. da ce ga prvi komsija protjerat iz kuce, ili ubit.

Nije kilavi Alija kriv sto je narod bio SHEBAT U POJAM i prije neg' sto se on pojavio na politickoj sceni.

Sjecam se dobro kako je to izgledalo.....kad sam spomenula da se "spremaju" za najgore....svojim najblizim rodjacima..,
i kako su me napali i prozvali kao moguceg zlocinca, samo zato sto sam racionalno razmisljala i slobodno govorila...
User avatar
relativno84
Posts: 15333
Joined: 26/10/2012 16:49
Location: mahala

#222 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by relativno84 »

Warashii wrote:U principu koliko je neko puta cuo da je Srebrenica "prodana i izdana"?
Manje puta vjerovatno nego sto smo slusali kako je smrt svata uzrok rata :roll:
User avatar
Ali Kemal
Posts: 2060
Joined: 04/01/2012 18:49

#223 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by Ali Kemal »

zlata wrote:Ne'mos ti meni navijat k'o lud za Djokovica,
:-)
Zlato, kakve veze sad ima Djokovic, osim ako nisi nacionalista, a izgleda da jesi, jer je tvoja prica potpuno besmislena.
Besim ukazuje na sve nelogicnosti sistema koje ti branis, a sama znas da je to naopako, medjutim za nacionaliste je sve iracionalno, pa i kada daju novcanu nagradu Bakiru, covjeku koji ne zna sta ce od para, odvaja od tudje sirotinje vlast iz Banovica, jer tako je to redovno kod patriJota.
Prvo sto urade je da opljackaju one za koje su kao patriJoti.
PatrioJote ce redovno za vlastite probleme optuziti nekoga drugog, a sve one koji kritikuju vlastite nepravilnosti oznaciti kao izdajnike i ublehase itd itd.
User avatar
Tesla10
Posts: 1894
Joined: 14/05/2013 14:44

#224 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by Tesla10 »

relativno84 wrote:
Warashii wrote:U principu koliko je neko puta cuo da je Srebrenica "prodana i izdana"?
Manje puta vjerovatno nego sto smo slusali kako je smrt svata uzrok rata :roll:
I mene čude ljudi koji su vjerovali u takve stvari. SRNA i njena politika.
User avatar
Warashii
Posts: 4270
Joined: 13/09/2011 12:55

#225 Re: Profesor Dr Besim Spahic

Post by Warashii »

relativno84 wrote:
Warashii wrote:U principu koliko je neko puta cuo da je Srebrenica "prodana i izdana"?
Manje puta vjerovatno nego sto smo slusali kako je smrt svata uzrok rata :roll:
U glavnom se o tome prica, ta prica je potekla od BH strane nije kao ona za Markale.
Mislim da krivicu Srba niko ne moze osporiti i u najvecoj mjeri njihova politika i shvatanje ljudi su glavni krivci ali mislim da se sada stvari moraju drugacije gledati. Ali nije rat samo odlazak na liniju, stradanje neduznih ljudi i rusenje objekata.
Zalosno je da se vec 20 godina nismo pomakeli sa mrtve tacke.
Post Reply