Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Šta su stećci, kako su nastali i mijenjali se tokom stoljeća? Kakav je njihov historijski, umjetnički i simbolički značaj? Šta je urađeno na konzervaciji i zaštiti stećaka? Hoće li stećci biti uvršteni u svjetsku baštinu UNESCO-a?
U ovom izdanju Konteksta govorimo o stećcima - srednjovjekovnim nadgrobnim spomenicima.
Gosti su: u Beogradu arheologinja Republičkog zavoda za zaštitu nacionalnih spomenika Srbije Maja Đorđević, te u Sarajevu autor reprezentativne monografije "Stećci", profesor na Filozofskom fakultetu, historičar dr. Dubravko Lovrenović.
Emisiju vodi Marina Riđić, uvodnu priču donosi Dragan Stanimirović.
Dubravko Lovrenović: "Danas možemo da kažemo da su stećci, kao srednjovjekovni grobni spomenici, pripadali trima kršćanskim konfesijama stanovnika koji su živjeli u srednjovjekovnoj Bosni, to jest pripadnicima pravoslavne, katoličke i šizmatičke crkve bosanske."
Definitivno, slijedom daytonizacije RBiH pod patronatom OUN (bosnocida!), Dubravko Lovrenović čini krstaški pohod na stećak, a sa isključivom namjerom da kulturocidom pod patronatom UNESCO-a kruniše bosnocid.
Stećci - tombstones belonging to the medieval Bosnia and the Bosnian Church (Bosnian heretics), who was part of the European rebellion against the Vatican. Epitafier on the tombstones are written in Bosnian alphabet (bosančica) and the alphabets belonging to the Bosnian church and medieval Bosnia.
Stecci su pripadali bosni i crkvi bosasnkoj koju je vatikan proglasio heretisitickom i koju je nastojao unistiti, ove bualde mogu pricati sta hoce, jes da je to zalosno kako danas svi za sebe pisu istoriju al nema veze, proci ce i to.
Naravno da stećce nemožemo isključivo prepisati ,,bosanskim krstjanima,, jer ima ih na kojima se izričito kaže da su pod njima pokopani katolici kao slučaj Mihovila Grahovčića u Vinišću više Brajkovića kod Travnika ili pravoslavnih kaluđerice Polihranije u Veličanima kod Zavale.
Jezik na njima je uglavnom ikavica a ima ih nešto malo i na čakavštini!
Srbska ekavica je vrlo rijetka i pojavljuje se u ist.Hercegovini ali tek pod kraj njihovog nastajanja(kod doseljenja pravoslavnih Vlaha iz Srbije)ili kod prvih desetljeća Turskog zaposjednuća!
majstorina wrote:Snimljeno u jugoistočnoj Hercegovini.Okolina Ljubinja.Naučno neobrađeni niti klasifikovani stećci.Uglavnom se radilo o teško pristupačnim terenima,zaraslim u šikaru.Onaj prvi je samo malo virio a nalazi se u jednom napuštenom groblju.
zar te stecke nije obradio Sefik Beslagic?
jel ih nema na njegovim popisima stecak?
zović wrote:Jezik na njima je uglavnom ikavica a ima ih nešto malo i na čakavštini!
Srbska ekavica je vrlo rijetka i pojavljuje se u ist.Hercegovini ali tek pod kraj njihovog nastajanja(kod doseljenja pravoslavnih Vlaha iz Srbije)ili kod prvih desetljeća Turskog zaposjednuća!
u vecini dokumenata jako ej tesko odredit je li ekavica, ikavica ili ijekavica zbog pisma kojim su pisani, to jest zbog jata
za cakavstinu ne znam, nikad do sad nisam cuo da ima cakavstine na steccima
majstorina wrote:Snimljeno u jugoistočnoj Hercegovini.Okolina Ljubinja.Naučno neobrađeni niti klasifikovani stećci.Uglavnom se radilo o teško pristupačnim terenima,zaraslim u šikaru.Onaj prvi je samo malo virio a nalazi se u jednom napuštenom groblju.
zar te stecke nije obradio Sefik Beslagic?
jel ih nema na njegovim popisima stecak?
Oko 250 stećaka sa prostora ljubinjske opštine Šefik Bešlagić nije obradio.
breuer wrote:a šta je ovo na njima, ako nije krst?
Ljudi romantiziraju/navode na svoju vodenicu bogumilstvo a zanemaruju da je to sekta proistekla iz krscanstva- glavni razlog nastanka te sekte jeste restrosnost svecenika,kardinala,pape tj crkve komplet dok je stanovnistvo gladovalo.
breuer wrote:a šta je ovo na njima, ako nije krst?
Ljudi romantiziraju/navode na svoju vodenicu bogumilstvo a zanemaruju da je to sekta proistekla iz krscanstva- glavni razlog nastanka te sekte jeste restrosnost svecenika,kardinala,pape tj crkve komplet dok je stanovnistvo gladovalo.
ma ja vala znam da ovdje bogumili nisu ni postojali, već da su oni bugarski šizmatici, ovdje su stanovnici pripadali poznatim konfesijama, samo što su bili slabi vjernici...
breuer wrote:a šta je ovo na njima, ako nije krst?
Ljudi romantiziraju/navode na svoju vodenicu bogumilstvo a zanemaruju da je to sekta proistekla iz krscanstva- glavni razlog nastanka te sekte jeste restrosnost svecenika,kardinala,pape tj crkve komplet dok je stanovnistvo gladovalo.
ma ja vala znam da ovdje bogumili nisu ni postojali
, već da su oni bugarski šizmatici, ovdje su stanovnici pripadali poznatim konfesijama, samo što su bili slabi vjernici...
...baš kao što smo i danas
tako je u bugarskoj su dosli francuski katari iz tulona i razvili bogumilstvo tj. dvojnu doktrinu i oni nisu koristili nego orginalni krscanski simbol ribu (zbog utemitelja krcanstva svt. petra - ribara), a u bosni je bila crkva bosanska i oni krstovi lice na one koje je ona koristila (vidi krstove u okolici bobovca)
Tacticus wrote:
tako je u bugarskoj su dosli francuski katari iz tulona i razvili bogumilstvo tj. dvojnu doktrinu i oni nisu koristili nego orginalni krscanski simbol ribu (zbog utemitelja krcanstva svt. petra - ribara), a u bosni je bila crkva bosanska i oni krstovi lice na one koje je ona koristila (vidi krstove u okolici bobovca)
Crkva Bosanska = Bogumilstvo sa primjesama lokalnih obicaja.Normalno je kada se neka religija prosiri da se u nju integrisu i lokalni obicaji (i dan danas mozemo viditi lokalne obicaje u sve 3 vece relgije u BiH)
To 'bogumilstvo' je namjerna greška zapadne njemačke škole i dokaz koliko su površno sagledavali ova područja, taj Bogumil je postojao i ne vidim vezu njega i srednjovjekovne Bosne.
Crkva bosanska da, kao iskrivljena verzija zapadnog kršćanstva iz razloga nerazvijenosti i nepristupačnosti brdovitog krajolika.
Kao što danas imamo muslimane koji piju, slabo obavljaju vjerske obaveze i samo su deklarativno pripadnici islamske vjere, baš kao u srednjem vijeku kršćanske. Dokaz autohtonosti jbg
To 'bogumilstvo' je namjerna greška zapadne njemačke škole i dokaz koliko su površno sagledavali ova područja, taj Bogumil je postojao i ne vidim vezu njega i srednjovjekovne Bosne.
Crkva bosanska da, kao iskrivljena verzija zapadnog kršćanstva iz razloga nerazvijenosti i nepristupačnosti brdovitog krajolika.
Kao što danas imamo muslimane koji piju, slabo obavljaju vjerske obaveze i samo su deklarativno pripadnici islamske vjere, baš kao u srednjem vijeku kršćanske. Dokaz autohtonosti jbg
Očito je na šta se ovdje pokušava sugerirati,hajde sad onu "produži dalje"
30 stećaka ima u Visokom tj. okolini od čega je 20 u Slatini u MZ Radovlje.Ovih dana se uređuje oko 10-tak stećaka je rim prijeti uništenje.Oni su pored same ceste.ovaj kratki film je svjedok.https://youtu.be/xuYcaQY5ig0
U filmu je pra riječi ubaćeno koje su nađene u knjizi "Visočka nahija" pisana 1928.g.,knjigu je napisao srpski etnogolog tada student Milenko Filipović.Taj čovjek je išao od kuće do kuće i pisao sve što su mještani rekli,ono što je vidio itd.Veoma zanimljiva knjiga u kojoj se spominju i ovi stećci koje su jedni mještani nazivali Grčkim a drugi Kaurskim ,te ko je pravio ove stećke i gdje ih sve ima.Knjiga se može čitati jer je ima u pdf izdanju na internetu....
Stećci nisu nikakva nacionalna, državna ili verska ekskluziva.
To je jednostavno regionalni fenomen.
Tamo gde ima tog kamena najviše, tu ima najviše i stećaka. Tu su se i prvi put pojavili. Znači, srednjovekovni Hum, odnosno Hercegovina.
Posle je njihova proizvodnja doživela ekspanziju i na šire područje. Iz prostog razloga jer su i neki imućniji ljudi iz drugih krajeva želeli da budu sahranjeni ispod spomenika koji će odoleti zubu vremena.
Verovatno je to bilo pitanje prestiža, pa je neko dobro zaradio na eksploataciji kamena iz današnje Hercegovine i Crne Gore.
Vezivati stećke za Crkvu Bosansku nema nikakvog smisla.
Stećci u Humu su se proizvodili bar dva veka pre nego što je CB tamo ostvarila ikakav uticaj, odnosno pre nego što je Hum dospeo pod vlast banovine Bosne.
Takodje, znamo da krstjani iz CB nisu gradili ni verske objekte od kamena, pa je u najmanju ruku čudno da su kod svojih pripadnika insistirali da se razmeću kamenim nadgrobnim spomenicima.
Duka Dizel wrote:Stećci nisu nikakva nacionalna, državna ili verska ekskluziva.
To je jednostavno regionalni fenomen.
Tamo gde ima tog kamena najviše, tu ima najviše i stećaka. Tu su se i prvi put pojavili. Znači, srednjovekovni Hum, odnosno Hercegovina.
Posle je njihova proizvodnja doživela ekspanziju i na šire područje. Iz prostog razloga jer su i neki imućniji ljudi iz drugih krajeva želeli da budu sahranjeni ispod spomenika koji će odoleti zubu vremena.
Verovatno je to bilo pitanje prestiža, pa je neko dobro zaradio na eksploataciji kamena iz današnje Hercegovine i Crne Gore.
Vezivati stećke za Crkvu Bosansku nema nikakvog smisla.
Stećci u Humu su se proizvodili bar dva veka pre nego što je CB tamo ostvarila ikakav uticaj, odnosno pre nego što je Hum dospeo pod vlast banovine Bosne.
Takodje, znamo da krstjani iz CB nisu gradili ni verske objekte od kamena, pa je u najmanju ruku čudno da su kod svojih pripadnika insistirali da se razmeću kamenim nadgrobnim spomenicima.
Nisam istoričarka i ne poznajm dovoljno stećke, ali ipak znam toliko da te mogu proglasiti neznalicom. Odavno više gluposti nisam pročitala o stećcima
orinoco wrote:
Nisam istoričarka i ne poznajm dovoljno stećke, ali ipak znam toliko da te mogu proglasiti neznalicom. Odavno više gluposti nisam pročitala o stećcima
orinoco wrote:
Nisam istoričarka i ne poznajm dovoljno stećke, ali ipak znam toliko da te mogu proglasiti neznalicom. Odavno više gluposti nisam pročitala o stećcima
Reci nam šta znaš i prosvetli neuke
Znam malo, ali znam da stećci nisu fenomen. Od mene dovoljno.