Meditacija

Rasprave o vjerskim temama.

Moderator: Bloo

pesak
Posts: 4343
Joined: 22/08/2005 20:58
Location: internet

#101

Post by pesak »

Mentalna stanja

Mentalna stanja nastaju i nestaju, bilo da se radi o stanjima srece
ili patnje, pozeljinim ili nepozeljnim stanjima. Mi ih nazivamo
lokadhamma (ovozemaljske dhamme), atributima koji dominiraju srcima i
umovima zivih bica u ovom svetu. Ako lokadhamme vidim jednostavno kao
elemente Dhamme (onoga sto jeste), tada necu pretpostavljati da sam
"ja" srecan kad god "ja" oseti srecu ili da "ja" patim kad god "ja"
oseti patnju. Ne postoji nista sto bi se moglo nazvati "moja" dobrota,
ali ni "moja" rdjavost. Mi uocavamo te atribute, ali oni su samo
vidovi Dhamme. Svaki od njih je samo jedna od mogucnosti kroz koje se
ispoljava Dhamma. Nema niceg specijalnog u tome.

Osecanja su samo osecanja, sreca je samo sreca, patnja je samo patnja.
Samo to. Kad jednom nastano, svaka od njih i nestane. Mi nemamo srecu
i patnju, ne zanimaju nas. One su samo atributi mentalnih objekata
koji se jave -- samo to. Svaka lokadhamma se javi i nestane u skladu
sa sopstvenom logikom. Na kraju, ako ne pokazemo zanimanje za njih, ne
podrzacvamo ih i ne dajemo im vaznost, one i prestaju da postoje.

Luang Por Liem Thitadhammo, From the Darkness to the Light
pesak
Posts: 4343
Joined: 22/08/2005 20:58
Location: internet

#102

Post by pesak »

Povezanost sa sadasnjoscu

Cesto se dogadja da sta god da radimo, bilo da sedimo, hodamo, stojimo
ili lezimo, nas um uglavnom nije u vezi sa neposrednom stvarnoscu, vec
je po navici zaokupljen prosloscu ili buducnoscu. Dok hodamo, mislimo
o trenutku kad cemo stici, a kad stignemo razmisljamo o odlasku. Dok
jedemo, razmisljamo o pranju sudova, a kad krenemo da peremo sudove,
razmisljamo o gledanju televizora.

To je zaista sasav nacin koriscenja uma. Nismo u vezi sa sadasnjim
trenutkom, vec uvek razmisljamo o necem drugom. Previse cesto smo
obuzeti strepnjom i zudnjama, zaloscu zbog proslosti i iscekivanjem
zbog buducnosti, i tako potpuno propustamo kristalno jasnu
jednostavnost ovog trenutka.

B. Alan Wallce, Tibetan Buddhism from the Ground Up
pesak
Posts: 4343
Joined: 22/08/2005 20:58
Location: internet

#103

Post by pesak »

Buda i filozof

Secam se kratkog dijaloga izmedju Bude i nekog filozofa njegovog
savremenika.

- Cuo sam da izlazete ucenje o prosvetljenju. Koji je vas metod? Sta
vezbate svakoga dana?

- Hodamo, jedemo, kupamo se, sedimo.

- Pa sta je tako specijalno u tome? Svi hodaju, jedu, kupaju se i sede.

- Gospodine, kada mi hodamo, mi smo svesni da hodamo; kada jedemo,
svesni smo da jedemo. Kad drugi hodaju, jedu, peru se i sede, oni
obicno nisu svesni da to rade.

Thich Nhat Hanh, Zen Keys
pesak
Posts: 4343
Joined: 22/08/2005 20:58
Location: internet

#104

Post by pesak »

Pravo razumevanje

Ako svoj um razvije na pravi nacin, u skladu sa istinom, tako da je i
nase razumevanje ispravno, tada ce se nemir i rastresenost u nama sve
vise stisavati. Videcemo da pohlepa koju smo do tada osecali nije
imala bilo kakvu pravu svrhu. Kada se javi bes prema drugim ljudima,
videcemo da on nema bilo kakvu svrhu, da je samo muka i patnja.
Uvidecemo da je jedini izlaz iz toga da svoj um umirimo: to je put do
istinske srece. Tada cemo doziveti otreznjenje, uvid u pravu prirodu
stvari, u to da smo do tada samo sebe zabavljali necim sto nema bilo
kakavu svrhu. Da nas je sve to nepotrebno istrosilo, bespotrebno
stvorilo probleme i na kraju smo ostali bez bilo cega sto bismo mogli
istinski nazvati svojim. Pomislite samo na sve one stvari za kojima
ste ceznuli i koje su vas zaokupljale od dana kad ste se rodili pa do
danas. Ima li u njima bilo cega na sta bismo se zaista mogli osloniti?
Bilo cega sto bismo mogli nazvati zaista svojim. Nijedna. Nijedna od
tih stvari vam ne moze stvarno pomoci. Mozda vam pomognu na trenutak,
ali ne dovoljno da vam pruze istinsku srecu.

Ajaan Suwat Suvaco, A Fistful of Sand




Ispravno razumevanje

Monasi, bas kao sto je zora nagovestaj i prvi znak izlaska sunca, isto
tako je ispravno razumevanje nagovestaj i prvi znak povoljnih
mentalnih stanja.

U onome sa ispravnim razumevanjem, monasi, ispravna namera izvire. U
onome sa ispravnom namerom, ispravan govor izvire. U onome sa
ispravnim govorom, ispravni postupci izviru. U onome sa ispravnim
postupcima, ispravno zivljenje izvire. U onome sa ispravnim
zivljenjem, ispravna svesnost izvire. U onome sa ispravnom svesnoscu,
ispravna koncentracija izvire. U onome sa ispravnom koncentracijom,
ispravno znanje izvire. U onome sa ispravnim znanjem, ispravno
oslobadjanje izvire.

Buda, AN 10:121



Veliko spremanje

Cesto volimo da mislimo da ce vec samim dodavanjem meditacije svome
zivotu, njeni efekti prozeti citav taj zivot i da ne treba bilo sta
drugo da uradimo. Jednostavno u mesavinu zivota ubacimo meditaciju i
ona menja sve druge sastojke: tako volimo da zamisljamo, ali to ne ide
bas tako lako. Neophodno je i da preuredite svoj zivot kako biste ga
nacinili pogodnim da u sebe upije meditaciju, jer ima postupaka, ima
stanja uma koji se zapravo opiru bilo kakvom uticaju koji dolazi od
meditacije.

Bas zato, kad meditirate, treba da osmotrite i nacin na koji zivite
svoj zivot, svoje svakodnevne aktivnosti. Vidite da li stvarate
pogodno okruzenje za meditaciju, kako bi ona mogla da se razvija i
siri. Inace, meditacija ostaje tek izolovana, prikljestena poput
travke izmedju dva velika kamena i nikada ne uspe da se prosiri na
bilo sta.

Thanissaro Bhikkhu, Five Things to Keep In Mind
pesak
Posts: 4343
Joined: 22/08/2005 20:58
Location: internet

#105

Post by pesak »

Osluskivanje Dhamme sve vreme

Kao meditantu, tvoja strategija bi trebalo da se sastoji u
osluskivanju Dhamme sve vreme, cak i kada si sam samcit. Drugim
recima, posmatraj Dhammu i danju i nocu. Oko, uvo, nos, jezik i telo
su fizicke pojave (rupa-dhamma) koje su uvek sa nama. Prizori,
zvukovi, mirisi, ukusi i taktilne senzacije su takodje tu da bi ih
video, cuo, omirisao, okusio, dodirnuo. A um? I on je tu. Tvoje misli
i osecanja o razlicitim stvarima -- dobrim i losim -- takodje su
stalno sa tobom. I sve te stvari koje se dogadjaju, na prirodan nacin
pokazuju istinu -- prolaznost, bol i sopstvo kao privid -- tako da
uvek imas priliku da je vidis. Kad list pozuti i otpadne sa drveta, on
ti pokazuje istinu o prolaznosti.

Dakle, ako neprekidno koristis ovakav pristup da posmatras stvari sa
sabranoscu i uvidom, za tebe se kaze da osluskujes Dhammu sve vreme, i
danju i nocu.

Ajaan Mun Bhuridatta Thera, The Ever-Present Truth



"Kazem ti, prijatelju, da putujuci nije moguce upoznati, videti ili
dostici drugi kraj sveta, gde nema rodjenja, starosti, umiranja,
nestajanja i ponovnog rodjenja. Ali u isto vreme, ne tvrdim da je
moguce dokrajciti patnju a da se ne dosegne kraj sveta, nego ukazujem
na to da je upravo u ovom telu, ciji je uzrast ogranicen, sa njegovom
moci opazanja i razuma, sadrzan svet, nastanak sveta, okoncanje sveta
i put koji vodi do okoncanju sveta."

Buda, AN 4.45


"Kazem ti, prijatelju, da putujuci nije moguce upoznati, videti ili
dostici drugi kraj sveta, gde nema rodjenja, starosti, umiranja,
nestajanja i ponovnog rodjenja. Ali u isto vreme, ne tvrdim da je
moguce dokrajciti patnju a da se ne dosegne kraj sveta, nego ukazujem
na to da je upravo u ovom telu, ciji je uzrast ogranicen, sa njegovom
moci opazanja i razuma, sadrzan svet, nastanak sveta, okoncanje sveta
i put koji vodi do okoncanju sveta."

Buda, AN 4.45

Rodjenje i smrt

Istina je da se rodjenje i dukkha (patnja) ne mogu razdvojiti. Cak i u
onim slucajevima kada je minimalna, dukkha je ipak uvek tu. Otuda se
najmudriji mnogo vise plase rodjenja nego smrti. Nasuprot tome, vecina
nas se vise plasi smrti nego rodjenja. A smrt je samo posledica svog
osnovnog uzroka, a to je rodjenje.

Ajahn Maha Boowa Nanasampano

http://www.yu-budizam.com/


http://www.abuddhistlibrary.com
pesak
Posts: 4343
Joined: 22/08/2005 20:58
Location: internet

#106

Post by pesak »

Only once in a blue moon does Rinpoche speak in public, but the
experience is not something one easily forgets. I thought it would
be enjoyable for our readers if I were to transcribe a brief talk he
gave several months ago. In this way, perhaps you will come to
understand what it is like to meet him in person. So, here is just a
very brief excerpt from a talk he gave that we have titled, "Never
Trust An Undefeated General," and Rinpoche calls, "The Day the Moths
Eat the Brioni." Here is just a small sample of what it can feel
like in the presence of Tenpa Rinpoche."

I like to see these newly-minted tulkus, coming out of the cocoon of
their years of instruction, go fluttering around the world like
butterflies. The first world tour is very prim, very proper. They
discuss introductory topics, they tell us what their teacher told
them, and they give empowerments, which is of course how the money
gets made. You can get photo ops, maybe get one or two polite
questions answered, and that is that. The red envelopes begin
falling like winter's first snowflakes.

The second world tour is a little different. Maybe the entourage is
a little bigger because the red snow is getting deeper. Usually, by
the third or fourth world tour, they are running like rock stars. By
now, they are in their late 30s or early 40s, and they know what
women look like. They know how the food tastes in the better hotels.
They know where the door handles are on the Mercedes-Benz. Maybe by
now they are just beginning to learn how to listen -- how to listen
to the questions. If they are lucky, they have begun to experience a
few little disappointments, so the questions are beginning to strike
a resonant chord. Maybe just now they can begin the rudimentary
framework of answers.

We are the same, aren't we? I don't know about you, but when I was
in my late 30s and early 40s I was also very busy. Strangely enough,
I also seemed to have so much extra time for beautiful women,
beautiful dinners, shopping for luxuries, engaging in intrigues, and
did I mention women? My companions were all so charming, and witty,
and complex. I would stay for months on end in the hotels, which
were my palaces, exploring the poetry of this relationship, the
cinema of that relationship, endlessly fascinated with the ladies of
the kingdom. There were times when I flew 10,000 miles just for a
poignant scene with a fancied favorite. It really was astonishing. I
started with $1,000 suits, moved to $2,500 suits, and eventually it
reached the point where even $5,000 suits simply would not do. If
those people at Brioni ever start making robes, you know, I will
probably be first in line.

People ask me all the time: why weren't you teaching then? Why
weren't you being who you are? The answer is simply that I was being
who I was then, and I found myself to be a very dangerous person. I
was an undefeated general, and there is nothing more dangerous than
an undefeated general. I have some good advice to give you right
now: never trust an undefeated general.

Lamas have been running around the developed nations for almost 50
years now. Next year will mark the 50th anniversary of the time when
those who vowed never to leave sentient beings, left the sentient
beings of Tibet in Chinese hands, and turned their attention
elsewhere. I am not being critical. I don't have any axe to grind. I
am just showing you how undefeated generals you can't trust begin to
turn into defeated generals upon whom you may rely.

Once they got to India, a lot of these people had to open themselves
to new experiences. In Tibet, the tulku class was spoiled rotten.
All of a sudden, guys who never had to ask the price were having to
ask the price. Fortunately for us, guys were suddenly able to take
centuries of repeated teaching and apply it to what was happening
right in front of them. So, we started to get the first wave of
defeated generals. Maybe Trungpa Rinpoche was the vanguard, I don't
know. He went to Britain. He got himself smashed up. He visited
Scotch whiskey, teenage klix, and American poetry after dark. I
traded shots of whiskey with Trungpa Rinpoche, sitting in a car, in
the parking lot of the White Horse liquor store on Telegraph Avenue
in Berkeley, California, and I know what he said and I know what I
said. He was absolutely for real.

The early students of the first wave of defeated generals are now
all in their late 50s and 60s, and we also have an entire group in
their early 70s. The big question in the back of everybody's mind
these days is, "Who is going to be first?" Who is going to be the
first non-Tibetan to get anything useful out of Tibetan Buddhism?"
When that question is posited, it is being posited in terms of
enlightenment, so let us not be shy about this. A lot of people are
wondering what went wrong.

Now, the rock star lamas will be happy to tell you what went wrong,
and this they will do with varying degrees of candor, disingenuity,
and wit, and you will feel properly chastened or inspired as the
case may be. A traditional Tibetan education delivers something like
full tenure in a world-class bullshit school, and rock star lamas
are world class bullshit artists. You can stop me right now and
say, "Oh, my God! Rinpoche! Your speech is so harsh! Your speech is
so wrong!" The thing is, I don't think the truth needs to be gilded.
I am not trying to get in your pocket and I am not trying to get in
your pants. I think the plain, unvarnished truth is useful. I think
a straight shot of cheap whiskey hits a drunk in the place fine wine
goes to waste. I also know that I am not alone in my observations,
and that when a lot of lamas hear I said this, they will
think, "Right on. Wish I could say that."

They are being packaged and marketed, and sold to the highest
bidders, so they really aren't free. They are corporate
representatives, so they have to uphold corporate policy. They don't
feel themselves free to just start fearlessly drawing from their own
experience. These are the guys who sit around and secretly read
Trungpa Rinpoche, or Thinley Norbu Rinpoche, or Dzongsar Khyentse
Rinpoche, and wistfully think, "Someday I'll wish upon a star... "
[Rinpoche sings opening line of Somewhere Over the Rainbow].
Speaking for myself, I don't have students, I don't do this for
money, I don't have anything to prove, and I don't care what happens
today or tomorrow. I am not a team player. If you want to sit around
and listen to me, that is good. If you want to get up and go, that
is good If you ask me for advice, I will give you advice, and if you
tell me to shut up, I will shut up. My education is not so fine, not
so elegant, so all I really have is my own experience. Tomorrow
morning when you wake up, you will still be you, and I will still be
watching.

I will give you another example. There is this western tulku,
Jetsunma. I've never met her, but how I feel for her! Here is a
person who wasn't recognized until she was what? In her late 30s or
something? This is a person who was hauled out of the frying pan and
tossed right into the fire. This is a person who had ample
opportunity to suffer defeat, so again speaking for myself, I would
be inclined to trust her long before I would trust somebody who
talks about suffering yet doesn't know what it means. I know all the
criticisms people make about her and I just don't want to hear them.
The tulku doesn't come from recognition. Recognition comes from the
tulku, and this particular tulku gets results. You meet her
students, you listen to their stories, you size them up and you come
to respect her ability very quickly. Dakini, schmakini... this or
that rinpoche... who recognized who... it is just an absolute waste
of time... it doesn't matter. What matters is the ability to use a
broken heart for the benefit of others.

Let me take a little rest. O.K., a couple of questions so I can
relax a minute.

Question: Do you mean that we have to get a broken heart to get
anywhere?
Answer: You are going to get a broken heart whether you want it or
not. There is no way to avoid this. The question is not how do you
mend a broken heart, but how do you learn to fearlessly operate from
the foundation of that broken heart in an ethical, compassionate,
and useful manner, for the benefit of all sentient beings.

Question: How are you using the label 'broken heart?' What do you
mean by that?
Answer: I mean the fundamental integration of the teachings and
lived-through experience. I mean the antithesis of hypocrisy. I mean
honest tears, honestly shed, with no pretense, no second-guessing. I
mean the ability to walk up to a teacher and say, "I am sick of the
bullshit, and I want to get better so I can help everybody else. I
don't care what I have to do, just as long as I can help everybody
else." I mean the end of illusion, when the car has been
repossessed, the beautiful woman takes off the silk clothes you
bought her in front of some other man, and you are out in back of
the hotel going through the garbage, looking for something to eat. I
am talking about the day you find that the moths ate the Brioni.

Question: Are you an undefeated general, and is your heart broken?
Answer: I am a thoroughly defeated general. I have done everything
wrong that it is possible to do wrong. Yet, I think I still have
many more defeats to suffer. There are so many pieces of my heart
scattered around that I cannot pick them up, examine them, and tell
you whether they, too, are broken or not.

O.K., so now I am rested, and I want to continue with that big,
unspoken question on everybody's mind: what went wrong?

Nothing went wrong. If anything went wrong, it was the expectation
that something would go right. All the klix were dakinis and all
the guys were yogis. Everybody read Milarepa. Everybody thought some
reward or payoff was going to happen. You do your prostrations, you
offer your mandalas, you get your little star and put it on the
picture in the place for little stars. You go to college and you get
the diploma. Then, you fly away to the sky... enlightened. It just
doesn't work that way. The payoff is the broken heart. The payoff is
the defeat. The payoff is that integration I spoke of a moment ago.
That is where we, in the developed countries, dropped the ball. We
failed to integrate. We kept up our resistance. We kept up our
expectations. Really, I can say that what we lack is faith. Pure and
simple.

When you lower someone into the grave, you'll wish for just that one
moment you could save. You'll want to die, until you learn to cry...
until you learn to have absolute faith in the Buddha, the Dharma,
and the Sangha. In this case, faith means giving up what isn't real
and embracing what is real. It means finally wearing yourself out,
giving up, and saying, "O.K., I am ready for refuge."

What happened, I think, was a lot of people took refuge who weren't
ready for refuge. Then, after they took refuge, they went on with
their lives. Once they were able to give up filtering and censoring
their lives with false Buddhism, trusting undefeated generals, and
once they actually began living their lives, they began experiencing
disappointments. Now, these collective disappointments have reached
the stage where the people experiencing them are now... only now...
ready for refuge. So, my advice to all you gray-haired Buddhists in
your 50s, 60s, and early 70s, is start all over again from the
beginning. Stop your socializing and reminiscences. This isn't some
god-damned lawn bowling club where we all dress in white. Maybe it
should be, but it isn't just now. All you saggy old dakinis, and all
you pot-belly yogis with your falling teeth, do you know how much I
love you?
pesak
Posts: 4343
Joined: 22/08/2005 20:58
Location: internet

#107

Post by pesak »

Iz zivota u zivot

Predlazem da uporedite onu bebu koja ste bili u prvoj godini zivota sa
osobom koja ste sada: Je li to ista osoba ili nije? "Svakako da nije",
reci cete. Odlicno. Sad uporedite sebe kad ste imali pet godina i
sada. Sa pet ste mogli da govorite, ali ta devojcica ili decak je ipak
neko sasvim drugi, zar ne? Kako stoji stvar sa deset godina. U to
vreme su mozda vec neke od vasih karakternih osobina bile vidljive,
ali interesovanja i sposobnosti su ipak jos uvek detinjasti. Onda,
uporedite sebe sa dvadeset godina i sada: je li to ista osoba ili ne?
Sve je teze reci. Ali cete verovatno pomisliti da to dvoje ipak nisu
sasvim isti. Uporedite prosli mesec i sada. A juce? Pre jednog sata?
Zapravo, kad ste poceli da citate ovo niste bili potpuno isto "ja"
koje ste sada. Iz jednog trenutka u drugi mi nismo isti, pa ipak ni ne
sasvim razliciti. Upravo je to ono sto se podrazumeva i kod ideje o
preporadjanju: bice u prethodnom zivotu, bice u ovom zivotu i ono koje
ce nastati u budicnosti -- ta nisu potpuno ista, ali ni potpuno razlicita.

Ashin Ottama, The Message in the Teaching of Kamma, Rebirth, Samsara


Nasi sopstveni postupci

Mozemo videti da je u svih pet pravila morala sadrzan drevni indijski
princip ahimse, nenasilja ni prema drugima, ni prema sebi. Bez
problema mozemo taj princip prosiriti na citavo okruzenje, svet kao
celinu i cak svemir. Zapravo, nista nije izvan sfere nase moralne
odgovornosti. Na primer, prema huajen skoli budisticke filozofije,
koja se razvila u srednjovekovnoj Kini, svaki nas postupak reflektuje
se na citav univerzum.

Teski problemi sa prirodnim okruzenjem sa kojima se suocavamo na ovoj
planeti direktno izviru iz ove cinjenice. Pa ipak, sto jeste
zbunjujuce, cak i kada pocnemo da uvidjamo sta radimo i kakve ce to
patnje doneti kako nama, tako i nasim potomcima, vrlo nam je tesko da
promenimo svoj smer. Svi smo svesni da bi bila dobra stvar kad bi bilo
manje kola, ali niko nece da se odrekne sopstvenih!

John Snelling, Elements of Buddhism



Smirivanje cula

Ima jedna zgodna prica o monahu iz Budinog vremena, koja docarava
sustinu vezbanju cula. Posle duge i ostre svadje, zena odluci da
napusti muza. Stavila je na sebe nekoliko svojih najboljih sarija,
jedan preko drugog, onda se okiti svim zlatom koje je imala i otide iz
kuce. Posle izvesnog vremena muzu bi zao zbog svadje i krete za njom
da je potrazi. Isao je tamo-amo po gradu, ali nikako nije mogao da je
nadje. Onda naidje na monaha koji je stajao kraj puta, pa ga upita je
li video neku zenu da tuda prolazi, lepo obucenu i okicenu zlatom oko
vrata i na rukama. Monah mu odgovori: "Video sam dva reda zuba kako
prolaze".

Monah nije obracao paznju na pojmove kao sto su zena sa dugom crnom
kosom, crveni sari i gomila nakita, vec samo na cinjenicu da je to
bilo ljudsko bice sa dva reda zuba. On je smirio svoja cula do tacke
na kojoj ga prizor nije vise podsticao na reakciju. Obicna osoba bi,
videvsi divnu zenu crne kose, u crvenom sariju i svu okicenu nakitom,
kako zuri ulicom, mozda bila u sikusenju da krene za njom. No, dva
reda zuba koja prolaze pored nas najverovatnije nece stvoriti takvu
zelju. To je smirivanje cula.

Ayya Khema, The Meditative Mind



Za one koji bi da im neki slican citat iskoci na ekranu svako jutro kad podizu sistem ima programcic koji daje citate iz Dhammapade.
Moze se skinuti sa sajta manastira Aruna Ratanagiri, na sledecem linku:
http://www.ratanagiri.org.uk/talks/InstallDhaPa.zip

a u opisu kaze:

Dhammapada Program
Dhammapada program can be downloaded as a program for your computer, which gives a pop-up daily verse for contemplation. Each day when you first boot up a new verse will be randomly selected and displayed for contemplation on your desktop. Please feel free to copy and distribute free of charge without requesting further permission. Alternatively, a raw HTML version can be downloaded here.
pesak
Posts: 4343
Joined: 22/08/2005 20:58
Location: internet

#108

Post by pesak »

Promicu prazne pojave

Buda je ono sto mi nazivamo "ja" opisao kao zborku elemenata
podeljenih na telo i um, koji funkcionisu u medjusobnoj zavisnosti i
stvaraju privid zene ili muskarca. Mi se tada identifikujemo sa tom
slikom ili prividom, smatramo da je ona "ja" i "moje", zamisljamo da
ona ima neku svoju specificnu osnovu. Na primer, ustanemo ujutro,
pogledamo u ogledalo, prepoznamo odraz u njemu i pomislimo: "Da, to
sam ja." Na taj osecaj sopstva onda dodamo razne vrste pojmova: Ja sam
zena ili muskarac, ja sam odredjene dobi, ja sam srecna ili nesrecna
osoba i ta se lista nastavlja u nedogled.

Kada istrazimo svoje iskustvo, medjutim, mozemo videti da ne postoji
neko sredisnje bice na koje se sva ta iskustva odnose; pre ce biti da
to samo promicu prazne pojave. One su prazne u smislu da iza njihovog
nastanka i nestanka ne postoji niko kome se one dogadjaju. Duga je
dobar primer za to. Izadjemo napolje posle kise i zastanemo zadivljeni
ako se duga pojavi na nebu. Uglavno se prepustimo tom zadovoljstvu i
ne istrazujemo pravu prirodu toga sto se dogadja. Ali ako pogledamo
malo dublje, postaje jasno da izvan specificnih stanja vazduha, vlage
i svetlosti ne postoji takva stvar kao sto je duga.

Svako od nas je pojava slicna toj dugi, jedna magicna slika sto se
radja iz kombinacije razlicitih elemenata uma i tela.

Joseph Goldstein


Ni u velikom bogatstvu zadovoljenja nema,
ni u culnom uzitku,
velikom i malom.
Tek u iskorenjivanju zelje
radost svoju nalazi Budnoga sledbenik.

Dhammapada, 186-7




Gde tragamo za zadovoljenjem? I da li nasi napori donose uspeh? Posto
imamo tek ogranicenu kolicinu energije, svakako da je mudro ulagati je
u ono sto donosi trajni osecaj ispunjenja. Buda je jednom opisao
koliko ga je u pocetku odbijala pomisao da napusti svoje navike
traganja za zadovoljstvima i pitao se zasto je to tako. Istrazivanje
ga je vodilo do uvidjanja da je to delimicno zbog toga sto nije
zastao i dovoljno duboko pogledao u uzrok i posledicu svojih
postupaka. Otuda i njegovo ohrabrivanje za nas da sami istrazujemo: da
li me napor koji ulazem donosi na mesto na kojem zelim da budem? Mozda
nam s vremena na vreme i uspe da ispunimo svoje zelje, ali je li to
isto sto i zadovoljenost? Bilo bi neposteno poricati da izvesno
zadovojstvo dolazi sa oslobadjanjem od one iritiranosti koja se u nama
stvara kada nesto zelimo. Ali pretpostaviti da su takva relativna
zadovoljstva krajnja sreca znaci drzati se jednog ogranicenog i
ogranicavajuceg gledista. Ako sebi postavimo prava pitanja, u pravo
vreme, moze se pojaviti nova svesnost, koja nam otvara jedno potpuno
drugacije gledanje na stvari; gledanje koje nam pokazuje da nas put ka
zadovoljenju vodi ka nama samima, a ne izvan nas. Umesto da sledimo
onaj impuls da zelimo jos vise, okrecemo paznju natrag i gledamo
direktno u samo to zeljenje. I u trenutku zaoka zudnje nestaje. Mozda
se kasnije vrati, ali smo sada naucili nesto o tome gde radost
zadovoljenosti zaista lezi.

With Metta,
Bhikkhu Munindo


Sklad

Uvek sebe prilagodi drugima, umesto da ocekujes da se drugi prilagode
tebi. Tek tu je sklad.

Taizan Maezumi, On Zen Practice


Tri opasnosti

Zivot sam proveo -- od mladosti do starosti -- lutajuci kao asketa,
penjuci se na planine i brda, probijajuci se kroz dzunglu i sume, a
ipak nikada nisam video da je tigar pojeo bilo koga. Cuo sam price,
ali nisam to video svojim ocima. Nisam video ni da je zmija nekoga
ubila ili da je zli demon nekoga zaposeo i da je taj covek od toga
umro. Ali ono sto jesam video je da ljudi u ovom svetu pate, ne zato
sto ih razdire tigar, niti zato sto ih je ujela zmija ili napao slon,
vec zbog sopstvenog besa, mrznje i obmanutosti. Zbog cega god patili,
mrznja, pohlepa i obmanutost su stvari koje ih zapravo unistavaju.
Zato je Buda i govorio da budale unistavaju sebe, kao sto ce unistiti
i druge. One unistavaju sebe tako sto se ponasaju lose i podlo, kao
sto to vidimo cesto oko sebe. One se radjaju kao ljudska bica, slicna
svakom drugom, ali njihovo ponasanje nije kao kod drugih ljudskih bica.

Ajahn Khamdee Pabhaso, Making the Dhamma Your Own

http://www.buddhanet.net/pdf_file/bm7insight.pdf

As a diamond can cut through
the stone that once housed it,
so your own evil can grind you down.

Verse 161 :-D
pesak
Posts: 4343
Joined: 22/08/2005 20:58
Location: internet

#109

Post by pesak »

Lek

Buda je sebe cesto poredio sa lekarem koji leci bolesti srca i uma
svojih slusalaca. Mi, obicno, o bolesti srca razmisljamo kao o
zacepljenju srcanih krvnih sudova, a o bolesti uma kao o
neuracunljivosti. No on je govorio da pravih bolesti srca i uma ima
tri: pozuda, mrznja i obmanutost. One nas tresu kao sto groznica trese
telo. A razlog zasto je Buda poducavao o tim bolestima jeste to sto
POSTOJI nacin da se od njih izlecimo. Kad bi one bile neizlecive, on
se ne bi gnjavio time da govori o njima. Dakle, pre svega je potrebno
da njegovo ucenje razumemo kao terapiju lecenja sopstvenog srca,
sopstvenog uma. Samo tada to ucenje koristimo na valjan nacin.

Bikhu Tanisaro, A Good Dose of Medicine



__._,_.___
d2
Posts: 6237
Joined: 15/03/2007 04:52
Location: Grbavica

#110

Post by d2 »

lijepo :D
User avatar
neprilagodjena
Posts: 2379
Joined: 02/04/2008 21:59

#111 Re: Meditacija

Post by neprilagodjena »

pesak wrote:Sta kazete na meditacije ? Da li ste nekad meditirali ? Imate li neka iskustva vezana za meditaciju ?
Danas je na Discovery-ju bila odlicna emisija o naucnom istrazivanju meditacija...naime, ispitivali su jednog francuskog naucnika,koji je godinama bio budisticki monah...uglavnom, dosli su do zakljucka da vezbom meditacije covek moze vise da kontrolise svoj mozak i da je to izgleda novi lek u buducnosti protiv depresije, a to je bolest koja ce biti najvise prosirena u svetu do 2020 godine...ne rak, ne bolesti srca, vec depresija....putem meditacije izgleda da se mozak vise snabdeva serotoninom, ciji nedostatak vodi u depresiju...
Mene meditacija privlaci i htjela bi da idem na neki kurs ali neznam gdje ni kako
a i neznam nikoga ko ide na takav kurs :-) :-)

U zadnje vrjeme puno radim a malo se odmaram :-) mislim da bi mi meditacija dobro pomogla pri tome ;-)

Moram se vise raspitati :-D
User avatar
sojka
Posts: 2782
Joined: 17/03/2004 14:57
Location: Amargant
Contact:

#112 Re: Meditacija

Post by sojka »

User avatar
sojka
Posts: 2782
Joined: 17/03/2004 14:57
Location: Amargant
Contact:

#113 Re: Meditacija

Post by sojka »

Image
User avatar
sojka
Posts: 2782
Joined: 17/03/2004 14:57
Location: Amargant
Contact:

#114 Re: Meditacija

Post by sojka »

Image
pesak
Posts: 4343
Joined: 22/08/2005 20:58
Location: internet

#115 Re: Meditacija

Post by pesak »

e, pa bas su lepe... :-D

evo link gostovanja biharske skole joge u sloveniji

http://www.rtvslo.si/play/duhovni-utrip/ava2.15186670/
User avatar
sojka
Posts: 2782
Joined: 17/03/2004 14:57
Location: Amargant
Contact:

#116 Re: Meditacija

Post by sojka »

Obozavam da slikam mandale, sa muzickim ugodjajem, forma meditacije.
Postirala sam sablone u prvom postingu- ukoliko nekog zanima. :)
pesak
Posts: 4343
Joined: 22/08/2005 20:58
Location: internet

#117 Re: Meditacija

Post by pesak »

User avatar
samson
Posts: 212
Joined: 05/07/2008 09:04
Location: na kruski samo sto nisam spao

#118 Re: Meditacija

Post by samson »




evo malo interesanto je :-D
User avatar
Nosferatu
Posts: 2157
Joined: 04/08/2006 03:34
Location: Give me your tired, your poor, Your huddled masses yearning to breathe free

#119 Re: Meditacija

Post by Nosferatu »

Zna li iko od vas ista o midnfulness meditaciji?

I, o cemu se tu radi? Koliko sam ja shvatio, bazira se na naucno dokazanim metodama meditiranja koje se implementiraju.

I, kakva je razlika izmedju npr. ove, i transcendentalne meditacije?
Abacija
Posts: 4493
Joined: 11/01/2008 05:06
Location: Haustor

#120 Re: Meditacija

Post by Abacija »

Nosferatu wrote:Zna li iko od vas ista o midnfulness meditaciji?

I, o cemu se tu radi? Koliko sam ja shvatio, bazira se na naucno dokazanim metodama meditiranja koje se implementiraju.

I, kakva je razlika izmedju npr. ove, i transcendentalne meditacije?
Poslije desetak minuta googlanja mogu ti reci da se u grubim crtama ove dvije meditacije razlikuju u objektu paznje. Kod midnfulness meditacije osoba se koncentrise na objekat koji je produkt tjelesnog procesa - disanje, a kod transcendentalne meditacije taj objekat je mantra - koja je produkt misaonog procesa.
User avatar
terra_incognita
Posts: 1913
Joined: 08/10/2007 11:43
Location: Terra Incognita

#121 Re: Meditacija

Post by terra_incognita »

Već sam preletila post autora SEADK, vezan za namaz i to, pa bez citata:

Meditacija služi za umjeravanje misli i energija a nesuvislo ponavljanje nekih dijelova ili čitavih rečenica (koje najvjerovatnije ni ne razumiješ) samo otupljuju i uspavljuju um. To nije cilj. Cilje je otvoriti um. Bildati čeoni kortex, jedina stvar po kojoj se razlikujemo od životinja.

Ponovi 33, 101, ili X puta nešto i tvoj um je već pod anestezijom.
User avatar
mama32
Posts: 259
Joined: 27/10/2004 10:33
Location: Sweden
Contact:

#122 Re:

Post by mama32 »

pesak wrote:Meditacija je vrlo moćna disciplina. Ovu vježbu koncentracije i umirivanja svijesti koriste mnogi uspješni ljudi, a posebno preporucuju spiritualisti koji se bave tehnikama samounapredjenja, hipnozom, pa cak i oni koji se profesionalno bave crnom i bijelom magijom.

Meditacija se može primjeniti na gotovo svaki aspekt života. Djeca je koriste potpuno prirodno i nesvjesno. Jeste li ikad primjetili dijete dok se igra , potpuno zaokupljeno igrom i igrackama, i sasvim nesvjesno okoline?
Meditacija zahtijeva upravo ovakvu vrstu zaokupljenosti i apsorpcije.

Naucna istraživanja konstantno pokazuju mnogostruke koristi meditacije , npr. :

- usporavanje procesa starenja
- umirenje bolova
- umanjena potreba za snom
- snižavanje nivoa kolesterola
- poboljšanje cirkulacije krvi do mozga što nas cini pametnijima
- poboljšanje memorije
- i još mnoge druge beneficije…

Svako ko svakodnevno meditira znatno unapredjuje svoj emocionalni, mentalni, fizicki i spiritualni život.

Razumijevanje meditacije

Umirivanje svijesti (duše) kroz meditaciju nam omogucava uspostavljanje veze sa samim centrom svoga bica, unoseci mir i zadovoljstvo.

Meditacijom pronalazimo hrabrost da se oslobodimo dimenzije prošlosti i buducnosti, i da, otklanjajujuci svoje strahove, živimo samo u sadašnjosti.

Meditacija je, dakle, nacin opuštanja, “hladjenja” i uspostavljanja veze sa vjecitom stranom svoga postojanja. Vrhunac meditacije je stanje zvano samadhi i tada je svijest potpuno spojena sa svijetom savršene svjetlosti. Meditacija donosi jasno?u i uvid u svakodnevni život, pomaže da lakše odredimo ono što je, zaista, pravo za nas i nama važno.
Meditacija cini covjeka sretnim i vedrim, i dakako, zdravijim. Takodje nas osnažuje da svakodnevno postižemo bolje rezultate povezujuci nas sa moci Univerzuma.

Oblici meditacije
Postoje mnoge forme meditacije, na primjer, chakra, yantra i mantra meditacija.
Premda svi ovi oblici variraju, sve tehnike koriste koncentraciju kao metod zaustavljanja misli.

Kako meditirati?

Ucenje meditacije može biti zabavno i uzbudljivo, ali uvijek treba imati na umu 3 važna faktora:

(1) Držanje (poza) - treba uvijek sjediti uspravno

(2) Disanje - nakon što se tijelo potpuno opusti i disanje treba biti usporeno, ujednaceno i dijafragmaticno. Kontrolom disanja direktno uticemo na automatske procese u našem tijelu, kao što je imunitet i cirkulacija.

(3) Stav - trudi se da budeš opušten i pun samopouzdanja prije pocetka meditacije i ne brini da li ?eš to obaviti baš po uputstvu. Čini najbolje što možeš i vremenom ceš otkriti metodu koja je najbolja za tebe.

Kao pocetnik primjetit ćeš da ne možeš da umiriš misli i da one nastavljaju svoju šetnju s jednog mjesta na drugo. Pokušaj odvratiti pažnju od toga i vracaj se svojoj meditaciji, držeci na umu njen objekt (bilo da je to mantra ili vježba vizualizacije - o objema ce kasnije biti rijeci).

Evo nekih osnovnih tehnika meditacije.

Tehnika br. 1:

1. Smjesti se udobno i sjedi mirno

2. Zatvori oči

3. Opusti mišiće

4. Diši polako i prirodno

5. Održavaj pasivan stav

6. Misli na nešto što je za tebe lijepo

7. Sjedi mirno još koji trenutak na kraju meditacije, dozvoljavajući povratak misli

Tehnika br. 2 ( kratka tehnika opuštanja skeniranjem* tijela):

1. Udišući zrak, skeniraj lice, vrat, ramena i ruke, registrujući svaku napetost

2. Izdišući, opuštaj mišiće navedenih dijelova, riješi se tenzije

3. Ponovo udišući, skeniraj grudi i stomak, obzervirajući svaku tenziju

4. Izdišući , opuštaj mišiće grudi i stomaka, riješi se tenzije

5. Udišući, skeniraj noge, butine, listove i stope, registruj svaku napetost u ovim dijelovima

6. Izdišući, opuštaj mišiće i osjećaj kako i posljednji tragovi napetosti nestaju iz tvog tijela, uživaj u osjećaju kompletne opuštenosti

Tehnika br. 3 - boje

1. Zatvori oči , uspostavi ujednačeno disanje , udišući na nos, izdišući na usta

2 .Zamisli CRVENU boju. Neka te ispuni cijelog. Zadrži tu boju 3 udisaja i 3 izdisaja.

3. Sad zamisli NARANČASTU boju i zadrži je isto 3 udisaja i 3 izdisaja.

4. Zatim ŽUTU, pa ZELENU. Zadrži obje boje po 3 udisaja i 3 izdisaja.

5. Sljedeća je PLAVA, pa LJUBIČASTA.

6. Poslije ljubičaste je BIJELA. Neka te ova boja (svjetlost) potpuno ispuni.

7. Nakon nekoliko udisaja, vrati se. Zamišljaj sad boje u obrnutom redoslijedu , držeći tempo od po 3 udisaja za svaku boju: BIJELA, LJUBIČASTA, PLAVA, ZELENA, ŽUTA, NARANČASTA, pa CRVENA.

8. Otvori oči, svjež i poletan!

Koristite ove jednostavne tehnike za bolju koncentraciju i uravnoteženost. Bićete iznenadjeni rezultatima!

* skeniranje mislima
Hvala na lijepoj kopiji, ali drugi put navedi izvor :)
Zakonprivlacnosti.com
Autor: ja
User avatar
pussysmoke
Posts: 2087
Joined: 30/07/2012 14:56

#123 Re: Re:

Post by pussysmoke »

.
Last edited by pussysmoke on 26/12/2019 01:17, edited 1 time in total.
ljuspica
Posts: 1000
Joined: 02/11/2011 14:02

#124 Re: Meditacija

Post by ljuspica »

Postoje vođene meditacije i meditacije koje mi izvodimo u tisini, bez stvaranja vizualizacija. No, meditacija ima puno, puno vrsta...
Vođene meditacije su takve da se izvode u grupi i vodi ih jedna osoba koja glasno i polako govori grupi sta treba da zamisle...i takve meditacije se vode svo vrijeme (tj. vodja ne prestaje da prica), sve do kraja, kad se naglasi da se grupa prizemlji i otvore se oci.
Druga vrsta meditacije je licna meditacija koju svako dozivljava na svoj nacin. Obicno se sjedne u polozaj kakav tebi odgovara, onaj najudobniji, a zatim se krene u tisinu, bez ikakvih misli, bez ikakvih zelja. Jednostavno se misli puste i nista se ne priziva. Ponekad u takvoj meditaciji u misao dodje nesto "samo od sebe", ponekad dobijemo neki trazeni odgovor na neko nase pitanje, ponekad osjecamo da su se "napunile baterije", a nekad se ne desi ama bas nista. Poenta je ne ocekivati nista da se desi. Pocetnicima je dosta tesko shvatiti samu meditaciju. Veoma je tesko da razumiju cilj iste, stoga vecina ljudi koji ocekuju nesto a ne desi se nista, za njih meditacija predstavlja kao neko razocarenje, jer se nikakve carolije nisu desile. Meditacija nije carolija. Meditacija nije ciribuciriba, niti neka crna zla sila. Meditaciju svakodnevno izvode i religiozni ljudi koji upraznjavaju religije-sve, ama bas sve...pocev od Islama pa nadalje....Molitve Bogu su meditacije....slikanje na platnu moze biti jedan vid meditacije....sve ono u sta se mozemo duboko udubiti, iskreno, srcem, da zaboravimo na spoljasnji svijet, za nas moze biti NASA meditacija.
Mantre su takodjer nesto pozitivno. Kao sto ponavljate u Islamu "Bismillahirahmanirahim....." prilikom svakog uvoda u molitvu, tako i bilo kakvu mantru na svom jeziku da izaberete a da je pozitivna moze vam donijeti pozitivno. I naravno bitno je vjerovati u to, bez jake vjere,sve bi se svodilo samo na jezik.
Ne znam zasto me povuklo da ovoliko pisem na ovu temu :D Nema veze, mozda dobro nekom dodje :)
riverflow
Posts: 654
Joined: 05/12/2012 20:17

#125 Re: Meditacija

Post by riverflow »

ljuspica wrote:Postoje vođene meditacije i meditacije koje mi izvodimo u tisini, bez stvaranja vizualizacija. No, meditacija ima puno, puno vrsta...
Vođene meditacije su takve da se izvode u grupi i vodi ih jedna osoba koja glasno i polako govori grupi sta treba da zamisle...i takve meditacije se vode svo vrijeme (tj. vodja ne prestaje da prica), sve do kraja, kad se naglasi da se grupa prizemlji i otvore se oci.
Druga vrsta meditacije je licna meditacija koju svako dozivljava na svoj nacin. Obicno se sjedne u polozaj kakav tebi odgovara, onaj najudobniji, a zatim se krene u tisinu, bez ikakvih misli, bez ikakvih zelja. Jednostavno se misli puste i nista se ne priziva. Ponekad u takvoj meditaciji u misao dodje nesto "samo od sebe", ponekad dobijemo neki trazeni odgovor na neko nase pitanje, ponekad osjecamo da su se "napunile baterije", a nekad se ne desi ama bas nista. Poenta je ne ocekivati nista da se desi. Pocetnicima je dosta tesko shvatiti samu meditaciju. Veoma je tesko da razumiju cilj iste, stoga vecina ljudi koji ocekuju nesto a ne desi se nista, za njih meditacija predstavlja kao neko razocarenje, jer se nikakve carolije nisu desile. Meditacija nije carolija. Meditacija nije ciribuciriba, niti neka crna zla sila. Meditaciju svakodnevno izvode i religiozni ljudi koji upraznjavaju religije-sve, ama bas sve...pocev od Islama pa nadalje....Molitve Bogu su meditacije....slikanje na platnu moze biti jedan vid meditacije....sve ono u sta se mozemo duboko udubiti, iskreno, srcem, da zaboravimo na spoljasnji svijet, za nas moze biti NASA meditacija.
Mantre su takodjer nesto pozitivno. Kao sto ponavljate u Islamu "Bismillahirahmanirahim....." prilikom svakog uvoda u molitvu, tako i bilo kakvu mantru na svom jeziku da izaberete a da je pozitivna moze vam donijeti pozitivno. I naravno bitno je vjerovati u to, bez jake vjere,sve bi se svodilo samo na jezik.
Ne znam zasto me povuklo da ovoliko pisem na ovu temu :D Nema veze, mozda dobro nekom dodje :)
:thumbup:
Možda te privuklo to što je ova tema pravo osvježenje ovdje. Istina, možda spada pod -duhovnost, ali eto, kod nas toga nema kao posebne kategorije. Ali zato ima religija, nebitno.
Meditacija je definitivno korisna za svakoga, bilo vodjena ili ne, uz muziku, mantranjem, koncentracijom na dah itd. Ima ih raznih, i upravo je, kao što kažeš, individualno kakva kome odgovara. Samo je treba redovno provoditi, to je glavno. Kad postane navika, sve se u čovjeku mijenja, o tome je nije baš jednostavno govoriti, najbolje je iskusiti. :)
Čula sam da postoji inicijativa za uvodjenje meditacije u osnovne škole u Sarajevu u vidu nekog slobodnog izbornog programa. To bi baš bilo dobro :)
Post Reply