Hakiz wrote:Mene zanima jedno.
Uredu je kada neko kaže da mu se bilo ko, u ovom slučaju Božo, ne sviđa kako pjeva.
Ali iznositi ocjene o kvalitetu, o značaju, itd mislim da može samo kvalifikovana osoba. A kvalifikacije se ne stiču količinom preslušane muzike, iako to ima uticaja, nego školovanjem.
Koliko je u ovoj diskusiji muzikologa? Profesora pjevanja? I sličnih diploma podebljanim iskustvom i dokazanim kvalitetom (Na primjer, profesor pjevanja čiji studenti ostvaruju svjetski ili arem regionalno priznate karijere) koje mogu kvalifikovano ocijeniti nekoga izvan ocjene "sviđa mi se", a što je jedina ocjena koju bi nekvalifikovane osobe smjele izreći.
Ja sam čuo nekoliko ljudi čije izvođenje pjesama Queena mi se više sviđa od Freddijevog izvođenja. A za ovu rečenicu bi me ljubitelji Queena ubili. Freddie je svetinja, i u svetinje se ne dira iako možda ima i boljih. Mi smo svi skloni idealiziranju onoga šta nam se svidjelo u jednom trenutku i odbacivanju svega šta bi nam to moglo poljuljati.
Recimo, Freddie je poznat po moćnom glasu u širokom rasponu. Ali nikada nisma čuo da je izveo nešto nalik ovome:
Ili ovome, [/youtube]
Joj dje me nadje. Sam ti rec ak ja pravise davim.
Te primjere sto si dao nemaju veze sa temom. Raspon glasa nije presudna stvar u sevdahu. Jest bitan jer neke pjesme zahtijevaju. U sevdahu je bitniji osjecaj kojeg pjevac pruzi, probudi,.. i predstavljanje pjesme, te price u pjesmi, osjecaja kojeg pjesma opisuje,..
Jedino slucno sto sam dozivo je je spanski
flamenco i portugalski
fado gdje i kad ne razumijes o cemu se radi osjetis preko pjevaca da je u pitanju radost, patnja,... Mozda nam je otuda i dosla takva interpretacija preko spanskih sefarda Jevreja koji su sa sobom donijeli u Bosnu i svoj melos.
Raspon glasa ne pomaze puno ako pjevac ne dozivljava sevdalinku. Slusao sam izvedbe od strane Serifa Konjevica, Hajrudina Varesanovica, Harisa Dzinovica,.. koji imaju strasne glasove i nevjerovatne raspone ali gdje su rijetko uboli - uglavnom vise predstavljali sebe, ono folirali se nego sto su predstavljali pjesmu i osjecaj. Pjevacice zene drugog zanra koje su tu i tamo izvele neku sevdalinku su redovno to znale uraditi bolje i bez nekog super glasa. A osjecaji koje sevdalinka probudi su puno dublji od egoisticnog osjecaja zapostavljenosti, ljubomore, ono ti me ostavila a ja sad cugam u kafani i to.
Pa kad vec i spominjes Fredija. Mnogi su "Somebody to love" otpjevali tehnicki ispravnije, izvlacili mnogo vise zavrsnice,.. ko kad muzicki konzervatoriji po svijetu proizvode pjevace koji mogu sve pa kad nemaju sta raditi ganjaju tehnicku perfekciju na youtube.
Ali ko se to onako strastveno unio u pjesmu i moljakao za mrvu ljubavi ko Fredy u "Somebody to love"?
Slicno i u sevdahu. Tu su Amira i Bozo od novih izvodjaca najbolji.