Ivo Andrić

Locked
hAZNADAR
Posts: 11029
Joined: 09/01/2012 08:12

#926 Re: Ivo Andrić

Post by hAZNADAR »

Bodkin wrote:
hAZNADAR wrote:Dobro, necu huskati ljude na tebe ali se drzi podalje mene u diskusijama - cak i kada se slazes u necemu.

Gluposti kontinuirano i predano mogu pisati samo dvije vrste ljudi:
- glupani koji stvarno vjeruju u to,
- smutljuvci sa nekim interesom, porivom, misijom,.
.

a ti glup nisi
Oh the irony :D
Ti svakako nisi smutljivac. Bez obzira koliko argumenata dobio, dokaza, pobijanja tvojih tvrdnji,... i dalje vjerujes u gluposti.

Jedna krajnost koja se hrani drugom.
Bodkin
Posts: 21581
Joined: 03/09/2008 00:48
Location: Overseas

#927 Re: Ivo Andrić

Post by Bodkin »

hAZNADAR wrote:
Bodkin wrote:
hAZNADAR wrote:Dobro, necu huskati ljude na tebe ali se drzi podalje mene u diskusijama - cak i kada se slazes u necemu.

Gluposti kontinuirano i predano mogu pisati samo dvije vrste ljudi:
- glupani koji stvarno vjeruju u to,
- smutljuvci sa nekim interesom, porivom, misijom,.
.

a ti glup nisi
Oh the irony :D
Ti svakako nisi smutljivac. Bez obzira koliko argumenata dobio, dokaza, pobijanja tvojih tvrdnji,... i dalje vjerujes u gluposti.

Jedna krajnost koja se hrani drugom.
I bez obzira koliko puta ti objasnio kolikonsu tvoji argumenti nebulozni, ti i dalje nastavis po svom :D
hAZNADAR
Posts: 11029
Joined: 09/01/2012 08:12

#928 Re: Ivo Andrić

Post by hAZNADAR »

Bodkin wrote:
hAZNADAR wrote:

Ti svakako nisi smutljivac. Bez obzira koliko argumenata dobio, dokaza, pobijanja tvojih tvrdnji,... i dalje vjerujes u gluposti.

Jedna krajnost koja se hrani drugom.
I bez obzira koliko puta ti objasnio kolikonsu tvoji argumenti nebulozni, ti i dalje nastavis po svom :D
Ljudima nesposobnim nauciti nesto novo, gledati na stvari iz drugog ugla, koji ne mogu nikada promijeniti misljenje,... nikakvi argumenti im nista ne znace. Uvijek ce probirati ono sto im odgovara u informacijama, od muhe praviti slona i obrnuto a sve sto je relevantno nazvati nebulozom ako ne sjeda u vec postavljen okvir i stav.

U ovoj temi imamo dvije krajnosti. Jedna je tipicna andricevska kojoj sam nekad i sam pripadao,.. gdje je Andric sveto slovo, svaka mu valja,.. i naravno da ce islamofobija koja izbija iz andricevih djela ostaviti traga kod takvih. To se otkriva gotovo na svakoj temi. Andric jeste knjizevna velicina ali djela mu jesu islamofobicna. Korisno ga je citati, postovati,... ali slagati se sa svim je stetna krajnost. Isto kao citati Bukovskog i onda klosariti.

Nasuprot tome imamo kritiku Andricu koja u nekim krugovima ide predaleko pa se diskredituje njegova licnost, pronalaze kojekakvi kompleksi i psihoanalize, Nobel preko stele, manjak dostojanstva, ... i tu se pokusava oblatiti i Mesa. To je dijametralno druga ekstremisticka krajnost.


Zajednicko za obje krajnosti je netolerancija i tvrdoglavost(najcesce i mentalna ogranicenost).

Ovo sto pisem nije u smislu otvaranja ociju. Znam da i ti i fgr ekipa koja se klete u Andrica i YU samo povrsno locirate da li tekst pripada vasem taboru i samo na taj nacin dadnete sud.
User avatar
piupiu
Posts: 16645
Joined: 05/01/2008 05:08

#929 Re: Ivo Andrić

Post by piupiu »

Na koji način Andrić i Njegoš formiraju sliku muslimana kao "izdajnika" kršćansko-slavenske rase?

Andrićev i Njegošev književni rad odjekuje polarizacijom između "civilizovanog" Zapada i "despotskog" Istoka / Orijenta, koja je pratila prosvjetiteljstvo i uspon evropske kulture i nauke u ranom modernom periodu. Budući da se Balkan našao kao međuzona između ovih polarizovanih civilizacija, sve što se vezalo za osmanski period obilježavalo se kao zaostavština strane i nepoželjne sile te se moralo eliminirati kako bi se evropska civilizacija integralno vratila na linearnu putanju progresa započetog u klasičnom periodu. Eliminacija osmanske materijalne i nematerijalne kulture uzela je maha po cijelom Balkanu, a muslimansko stanovništvo podređeno je sistematskom progonu. Milioni su protjerani u procesu deislamizacije, koja je počela već u ranom 19. vijeku i koja se nastavila periodično tokom sljedećih stotinjak godina. U toj atmosferi polarizacije domaće stanovništvo koje je prihvatilo islam predstavljalo je najstrašniji odraz kontakta s "Turcima" jer su viđeni kao svojevoljne izdajice suštinske slavenske veze s kršćanstvom, te su zbog toga morali biti ili asimilirani ili eliminisani.

Treba imati u vidu da je taj svjetonazor bio vezan i za diskurs o rasnim razlikama, mitovima o prirodnoj vezi između kulture i religije, civilizacije i rasnih karakteristika. Njegoš govori o čišćenju "teškog vonja od nekrsti koji zaudara", ne ostavljajući prostor za kompromis koji Skender-aga nudi u Gorskom vijencu. "Tako već nikako", poručuje Njegoš. Znači, te stavove treba vidjeti kao dio jednog šireg evropskog / zapadnjačkog projekta da se izbrišu viševjekovni kontakti i suživot između kršćanskih i islamskih naroda, koji su obilježili zajednička dostignuća u nauci i kulturi. Naravno, nisu svi podržavali takav radikalan rez. Austro-ugarski geolog Ami Boué protivio se već 1850-ih da bi planirani progon balkanskih muslimana van Evrope bio jednako tragičan kao progon Jevreja iz Španije ili protestanata iz Francuske jer su muslimani na Balkanu uglavnom Slaveni i Albanci i, prema tome, imaju jednako pravo na svoju zemlju kao njihovi kršćanski susjedi.

http://balkans.aljazeera.net/vijesti/bu ... jBA2kLLaEM
User avatar
piupiu
Posts: 16645
Joined: 05/01/2008 05:08

#930 Re: Ivo Andrić

Post by piupiu »

hAZNADAR wrote:
piupiu wrote:Nebojša Lujanović: Kako je Andrić mrzio (i) kršćane (stilsko-interpretacijska vježba),...
Interesantan pogled i vrijedi procitati i takav pogled. Medjutim - utisak poslije citanja ovoga nije isti kao poslije citanja cijelog djela. Isto vrijedi i za islamofobicne izvode - konteksti i cijela sustina nisu isto.

Andric se cita u svom cijelom kontekstu.

Ovako ja mogu i Copica prikazati kao islamofobicnog ili stereotipnog - lako je vaditi kontekste. Medjutim cjelokupan utisak nakon citanja Copica i Andrica nije isti.
Mislim da se ovdje prvenstveno kritikuje metodologija kritike.
User avatar
piupiu
Posts: 16645
Joined: 05/01/2008 05:08

#931 Re: Ivo Andrić

Post by piupiu »

Haman2 wrote:Svako ima pravo na svoje misljenje pa tako i ti PLUPLU. Iz mog ranijeg komentara moglo se zakljucit zasto ja tako razmisljam.
Of kors. :)
John Cleese
Posts: 37296
Joined: 25/05/2010 18:30

#932 Re: Ivo Andrić

Post by John Cleese »

piupiu wrote:Kako je Andrić mrzio (i) kršćane (stilsko-interpretacijska vježba)
...

Vele da je, dok god na sabahu sta toplo ne srkne i samog sebe mrzio.
Ponedjeljkom narocito.

Moja ti, PLUPLU... :|
John Cleese
Posts: 37296
Joined: 25/05/2010 18:30

#933 Re: Ivo Andrić

Post by John Cleese »

¤ jelena ¤ wrote:Tekst - odličan; posebno mi je zanimljiv dio o manipulaciji identitetskim matricama i osjećaju uvrijeđenosti u odnosu prema prosvetiteljskim i dobročiniteljskim okupatorima... :lol: a tek dio o jeziku - hilarious. :lol: :D
To nije smijesno nego je zalosno :| :D
User avatar
piupiu
Posts: 16645
Joined: 05/01/2008 05:08

#934 Re: Ivo Andrić

Post by piupiu »

John Cleese wrote:
piupiu wrote:Kako je Andrić mrzio (i) kršćane (stilsko-interpretacijska vježba)
...

Vele da je, dok god na sabahu sta toplo ne srkne i samog sebe mrzio.
Ponedjeljkom narocito.

Moja ti, PLUPLU... :|
:D :lol: :lol: :lol:
hAZNADAR
Posts: 11029
Joined: 09/01/2012 08:12

#935 Re: Ivo Andrić

Post by hAZNADAR »

piupiu wrote:
hAZNADAR wrote:
piupiu wrote:Nebojša Lujanović: Kako je Andrić mrzio (i) kršćane (stilsko-interpretacijska vježba),...
Interesantan pogled i vrijedi procitati i takav pogled. Medjutim - utisak poslije citanja ovoga nije isti kao poslije citanja cijelog djela. Isto vrijedi i za islamofobicne izvode - konteksti i cijela sustina nisu isto.

Andric se cita u svom cijelom kontekstu.

Ovako ja mogu i Copica prikazati kao islamofobicnog ili stereotipnog - lako je vaditi kontekste. Medjutim cjelokupan utisak nakon citanja Copica i Andrica nije isti.
Mislim da se ovdje prvenstveno kritikuje metodologija kritike.
Ovdje nismo dosli ni do metodologije a kamoli do metodologije kritike. Na jednoj strani sveto slovo a na drugoj ekstremisticka priglupa odbacivanja gdje se usput udrobi svega nerelevantnog. Niti metodoloskog pristupa andricevom opusu niti zravorazumske kritike.
User avatar
piupiu
Posts: 16645
Joined: 05/01/2008 05:08

#936 Re: Ivo Andrić

Post by piupiu »

Posebno nabijena emocijama su 23. i 24 poglavlje knjige. U prvom, podnaslovljenom 'Ćuprija na Drini, apendiks', parafrazirate dio romana Ive Andrića Na Drini ćuprija. Da li je Andrićevo 'pamćenje' Višegrada historiografski netačno, literarno nepouzdano i ideološki iskrivljeno?

- Teško je historiji književnosti naći primjer takve zloupotrebe jednog genijalnog književnog djela kao što je slučaj s Na Drini ćuprijom. Pogrešnim, ideološkim čitanjem, autorova fikcija je politički instrumentalizirana i predstavljena kao historijska istina i doživljena kao praktično uputstvo za (zlo)upotrebu i krvavu osvetu, kao katalizator mržnje. To je moć sugestivnosti velike umjetnosti, kada postaje nevažno kako se nešto zaista zbilo, ako je to dočarano tako snažno i vjerodostojno kao je sve zaista bilo tako kako je nanijela piščeva čarobna imaginacija. Napisao sam, zbog cjeline historijske slike, svojevrsni skromni dodatak velikom Andrićevom romanu i jedno kratko poglavlje Uvertire, Ćuprija na Drini, apendiks, govori o čuvenom višegradskom mostu i zločinu koji se zaista na njemu 1992. godine ponovio nakon 50 godina... Taj dio Uvertire, koji otvara intertekstni razgovor s čuvenim romanom, izazvao je interes kod izdavača i čitalaca izvan moga iskustva. Objavili su ga neki sajtovi, a preuzeli časopisi Život i Diwan u Bosni, Behar u Hrvatskoj... Iako nakana može izgledati pretenciozno, reakcije nekih kolega do čijeg mišljenja držim ohrabruju da sam našao pravu mjeru i bio na nivou, opirući se banalnom politiziranju.

http://balkans.aljazeera.net/vijesti/to ... x6y6SQx5Jo
takojegovorio
Posts: 289
Joined: 07/05/2019 23:17

#937 Re: Ivo Andrić

Post by takojegovorio »

”Za logorovanja” u kojoj Andrić, opisujući Mula Jusufa, jednog od likova iz spomenute pripovijetke, piše da je taj Mula Jusuf ”prezirao te Bosance, muslimane, neuke, surove, nevjerovatno ograničene ljude, što tako svečano i s toliko važnosti govore svoje gluposti”.


Nisam znao za ovo...doduše tek sam počeo da čitam Andrića
takojegovorio
Posts: 289
Joined: 07/05/2019 23:17

#938 Re: Ivo Andrić

Post by takojegovorio »

Malo čitam Andrića.

"On je prezirao te Bosance,muslimane,neuke,surove,nevjerovatno ograničene ljude, što tako svečano i s toliko važnosti govore svoje gluposti.Prezirao je Srbe,čupavu ,mrku,fanatizovanu raju, što se tako bezumno bore protiv starih i velikih institucija i slijepo srću u smrt, gubeći za puste snove i lagarije "lijepi život" ,kako ga je on zvao. Prezirao je ponizne Jevreje, bradate popove i lukave fratre, kao svijet bez časti i dostojanstva. I jednom je,poslije neke fratarske deputacije, rekao svom ćehaji: - Kad propane i potone sav svijet i sve države, vjeruj, ovi će fratri plivati,kao zejtin,po vrhu."
Interesantno,zar ne?

-Sami vidite, plemeniti prijatelju, gde živimo i sa kim ja
imam da se rvem i nosim. Krdom divljih bivola čovek bi lakše upravljao nego ovim bosanskim begovima i ajanima. To je divlje,divlje
divlje i nerazumno, grubo i prosto a osetljivo i nadmeno, svojeglavo a prazne glave. Verujte mi kad vam kažem:
ovi Bosanci nit imaju osećanja časti u srcu ni pameti u glavi.Oni se takmiče u međusobnim svađama i podvalama, i to je jedino što znaju i umeju. I sa tim svetom ja treba sada da smirujem ustanak u Srbiji! Tako idu stvari u našoj Carevini otkako je svrgnut i zatočen sultan Selim, i sam Bog zna dokle ćemo dotjerati"
User avatar
piupiu
Posts: 16645
Joined: 05/01/2008 05:08

#939 Re: Ivo Andrić

Post by piupiu »

Vrlo interesantan intervju.
Martens: Ivo Andrić pred Titom branio Otomansko carstvo

Njemački publicista Michael Martens govorio je za Al Jazeeru o knjizi 'U požaru svjetova - Ivo Andrić: Jedan evropski život', ali i životu jedinog književnog nobelovca sa ovih prostora.

- Desetog oktobra 1962. godine, na Andrićev sedamdeseti rođendan, Andrića je primio Tito i njih dvojica su razgovarali oko sat vremena. Postoji zapisnik s tog sastanka na koji me je uputio Ivan Lovrenović na čemu sam mu zahvalan. Tokom sastanka, generalni sekretar predsjednika Tita, Bogdan Crnobrnja koji je takođe prisustvovao sastanku kaže kako je Otomansko carstvo na Balkanu imalo negativnu ulogu. Andrić mu se suprotstavlja govoreći: "Ne mora to biti sasvim tačno. Turci su u početku svoje vladavine u našim krajevima bili drukčiji, ali ih mi najviše pamtimo iz njihovog dekadentnog doba. Ne može se kazati da je u prvoj fazi njihov režim kod nas bio naročito nečovečan, iako je svaka okupacija teška". I nastavlja: "Kod Turaka je bilo nešto slično kao u Americi: čovek je mogao postati sve za što je imao sposobnosti. Nije trebalo da bude plemić". Iz još nekih stvari koje je rekao da se Andrićevo mišljenje 1962. znatno razlikovalo od onoga što je pisao 1924.

http://balkans.aljazeera.net/vijesti/ma ... o-carstvo?
Haman2
Posts: 3998
Joined: 09/12/2016 20:04

#940 Re: Ivo Andrić

Post by Haman2 »

[quote]ANDRIĆ KAO DIPLOMATA U NACISTIČKOM BERLINU

I danas je u određenim krugovima, pa čak i u pojedinim sarajevskim medijima i “građanskim” strankama, sasvim pohvalno oštriti jezik na liku i djelu književnika Envera Čolakovića, a jeres je, ili, pak, nacionalizam, ukazati na sumnjivu ulogu Ive Andrića u vrijeme nacističkog režima

Image

Piše: Almir MEHONIĆ

Kada je Općinsko vijeće u Hadžićima uputilo inicijativu za imenovanje novoizgrađene škole po književniku Enveru Čolakoviću, u javnosti je pokrenuta rasprava o ideološkoj podobnosti ovoga pisca. Neki politički krugovi smatrali su tada da Čolaković ne zaslužuje da se po njemu nazove javna ustanova u Kantonu Sarajevo. Isti se slučaj desio kada je jedna od škola, također u Kantonu Sarajevo, ponijela naziv istaknutog bošnjačkog intelektualca, naučnika i pisca, profesora Mustafe Busuladžića.

U argumentaciji je navođeno da je Enver Čolaković bio kulturni ataše Nezavisne Države Hrvatske (NDH) u Mađarskoj od 1944. godine do kraja Drugog svjetskog rata, a u slučaju Mustafe Busuladžića isticani su istrgnuti citati iz njegovih tekstova kao navodni dokazi o njegovom antisemitizmu i fašizmu.

Iako komunističke vlasti protiv Čolakovića nisu pokrenule nikakve krivične procese nakon okončanja Drugog svjetskog rata, ovaj bošnjački književnik za svog života bio je često prešućivan i zanemarivan. A da hajka protiv njega još traje, dokaz je to da škola u Hadžićima po njemu, ipak, nije dobila ime. Za razliku od Čolakovića, komunističke vlasti odmah nakon ulaska u Sarajevo ubile su Mustafu Busuladžića, kao protivnika komunizma, što je potvrdio i objavljivanjem djela o muslimanima u bivšem SSSR-u. Strijeljanje je izvršeno noću u sarajevskom naselju Velešići. Na mjestu na kojem je strijeljan pronađeni su poslije njegove naočale i fes.

Ovi slučajevi otvorili su i neka druga pitanja. Da li smo baš sve znali o našoj bližoj historiji? Je li sve bilo onako kako su nas učili u školama i “hranili” medijima? Zašto se pojedine ličnosti zabranjuju i potiskuju, poput Envera Čolakovića, Mustafe Busuladžića, dok su druge zaštićene od ovakve vrste kritike, poput Ive Andrića i Miloša Crnjanskog, iako su im “grijesi” slični ili još i veći?

Nije li, zapravo, riječ o široj strategiji kojom se bošnjačke uglednike želi naknadno fašizirati? Tražio se i još se traži “grijeh” u Bošnjaka kako bi se napravio pandan četništvu kod Srba i ustaštvu kod Hrvata. “Grijeh” se morao naći, kao i njegovi počinioci, poput Mustafe Busuladžića, Huseina ef. Đoze, Alije Izetbegovića i mladomuslimanskih intelektualaca, književnika Čolakovića i ostalih.

Nasuprot tome, pojedine ličnosti koje su direktno sarađivale s nacističkim vlastima abolirane su i s najvišeg mjesta proglašavane “ikonama” socijalističke Jugoslavije. I danas je to dio zabranjene historije, a najbolji dokaz za to jeste Ivo Andrić. Zna li, zapravo, šira javnost na kojoj je funkciji bio Andrić u prvim godinama Drugog svjetskog rata? I danas je u određenim krugovima, pa čak i u pojedinim sarajevskim medijima i “građanskim” strankama, sasvim pohvalno oštriti jezik na liku i djelu književnika Envera Čolakovića, a jeres je, ili, pak, nacionalizam, ukazati na sumnjivu ulogu Ive Andrića u vrijeme nacističkog režima.

Andrić kao diplomat u nacističkoj Njemačkoj

Image

Široj javnosti skoro su pa nepoznati dijelovi biografije Ive Andrića iz njegove diplomatske službe u Berlinu, kada se susretao s Adolfom Hitlerom i prisustvovao potpisivanju pristupanja Jugoslavije Trojnom paktu fašističkih država. Andrić je zvanično preuzeo mjesto ambasadora u Berlinu 19. aprila 1939. godine, dan prije Hitlerovog rođendana, koji je u to vrijeme proslavljan kao državni praznik. Na položaj opunomoćenog ministra i izvanrednog poslanika Kraljevine Jugoslavije u glavnom gradu Njemačke Ivo Andrić dolazi kao osoba od povjerenja srpske elite, kao iskusan diplomat, ugledan pisac i vrstan poznavalac njemačkog jezika i kulture. Zapravo, Andrić je, po naređenju generala Simovića, bio poslan u Berlin da s Göringom i Herenom pregovara o kreditu koji bi Nijemci odobrili Jugoslaviji za kupovini oružja. Kontroverzno je Andrićevo posredovanje u kupovini njemačkog naoružanja. I, naravno, kontroverzna je njegova uloga u potpisivanju Trojnog pakta.

Nekoliko je godina poslije rata u Beogradu upriličena izložba fotografija kojom su komunističke vlasti htjele prikazati svu “dekadenciju” bivše države, pa su, između ostalog, bile izložene fotografije s potpisivanja pristupa Kraljevine Jugoslavije Trojnom paktu u dvorcu “Belvedere” u Beču. Na nekima od njih bio je uočljiv i Andrić. Priča kaže da je brzo intervenirano iz vrha komunističke vlasti, pa su fotografije uklonjene.

U knjizi Osporavana zemlja Aleksa Đilas piše: “Pakt je bio šok za mnoge Jugoslovene, mada Jugoslavija nije bila obavezna da učestvuje u nemačkim i italijanskim ratnim operacijama, niti da dopusti stacioniranje nemačkih trupa na svojoj teritoriji.” Đilas, pojašnjavajući ovu tvrdnju u fusnoti svoje knjige kaže sljedeće: “Najznačajniji ljudi koji su odlučivali o jugoslovenskoj spoljnoj politici bili su knez Pavle, Cvetković, Maček, ministar inostranih poslova Aleksandar Cincar-Marković i Ivo Andrić, jugoslovenski diplomatski predstavnik u Berlinu.”

Kosta Pavlović u knjizi Onakvi kakve sam ih znao, između ostalog, ističe: “Jugoslovenska sedmočlana delegacija u Beču, u palati Belvedere, 25. marta 1941. godine potpisuje pakt o pristupanju Kraljevine Jugoslavije Silama osovine. Potpisivanju pakta prisustvovao je svakako i Ivo Andrić, koji je na fotografiji, koja je tada napravljena, stajao iznad stola za kojim su sjedili potpisnici pristupanja Trojnom paktu. Istoga dana, nakon ceremonije potpisivanja, Andrić se vratio u Berlin. Napominjem da nisam u prilici priložiti originalnu fotografiju na kojoj se vidi i sam Andrić, jer je on kasnije, neposredno prije uručivanja Nobelove nagrade, na volšeban način ‘nestao’ sa tih fotodokumenata. Ja, međutim, tvrdim da sam video tu sliku i to u više navrata, kao i mnogi drugi.”

Malo je poznat i Andrićev susret s Hitlerom 1939. godine. On je, naime, o svom susretu s Hitlerom pričao s književnikom Maksimilijanom Erenrajhom Ostojićem, i tu veoma detaljno opisao susret, ali i samog Hitlera kao osobu od krvi i mesa. A ovaj je o tome napravio zabilješku koju je poslije publicirao. Taj susret odigrao se 19. aprila, kada je Andrić primljen na audijenciju kod kancelara njemačkog Rajha Adolfa Hitlera na nastupnom prijemu povodom predaje diplomatskih akreditiva. Tom prilikom Ivo Andrić obratio se Hitleru kazavši da “smatra za naročitu sreću da mu je kraljevsko namesništvo poverilo ovu časnu zadaću”. Andrić je izrazio nadu “da mu blagonaklona podrška njegove ekselencije kancelara Adolfa Hitlera neće nedostajati u izvršenju njegove prijatne dužnosti”. U diplomatskom maniru odao je priznanje Hitleru, “koji s toliko uspeha i dostojanstva stoji na čelu velikog nemačkog Rajha”. (Kosta Pavlović, Onakvi kakve sam ih znao, Otkrovenje, Beograd, 2004).


Saradnja s četničkim pokretom

Andrić je, kao opunomoćeni poslanik, imao drugačiji status od ostalih u jugoslavenskom poslanstvu, koje su, većinom, nakon dolaska u Beograd uhapsili i poslali na Banjicu. Njega nisu dirali.

U brojnim svjedočanstvima o tom vremenu mogu se naći i navodi o Andrićevim kontaktima s četničkim pokretom. O njegovoj saradnji s Dražom Mihailovićem pisao je Dimitrije Đorđević, član četničkog podmlatka Draže Mihailovića, i, nakon odležane poslijeratne robije, profesor historije u Americi, u Santa Barbari, na Kalifornijskom univerzitetu, a od 1970. godine član Srpske akademije nauka i umetnosti. Đorđević je o tome ostavio svjedočanstvo u prvoj od svoje tri memoarske knjige pod naslovom Ožiljci i opomene (Beograd, 1994), u kojoj objelodanjuje svoje, što se tiče ravnogorskog pedigrea, veoma autoritativne izvore. Đorđević, naime, kaže: “Brana Stranjaković je bio prisutan kada je 1942. godine Ivo Andrić posećivao njegovog strica, profesora Dragoslava Stranjakovića, člana Dražinog centralnog komiteta. Milorad Drašković mi je pričao da se u Vrhovnoj komandi pronela vest da je Draža bio ushićen kada mu je preneta Andrićeva poruka i bojazan da će ‘crvena kuga’ (!) zavladati Srbijom.”Ovako bliske i prisne odnose i s okupatorom i s domaćim izdajnicima zasigurno nije mogao imati niko od književnika s prostora nekadašnje Jugoslavije. Da li bi možda Enver Čolaković i Mustafa Busuladžić bili podobni da su muhabetili lično s Adolfom Hitlerom?

Ivo Andrić uz kneza Pavla s Hitlerom na vojnoj paradi

Osmodnevni boravak kneza Pavla u Njemačkoj od 1. do 8. juna 1939. godine bio je do najmanjih pojedinosti isplaniran: prvog juna doček i banket koji je Hitler priredio u kancelariji Rajha; drugog juna vojna parada (trajala je više od tri sata), uvečer opera Majstori pjevači sa svečanim prijemom i večerom u pauzi; trećeg juna odlazak u Potsdam na ručak koji daje Ribentrop u Novoj palači, zatim čaj s Gebelsom i večera s Hitlerom u Keizerhofu; četvrtog juna šetnja po Berlinu i Göringov prijem u Scharlotenburgu – večera sa svijećama, baletom na travi, vatrometom i spuštanjem zastava padobranima; petog juna ručak utroje s Hitlerom, a zatim popodne sastanak samo između kneza Pavla i Hitlera u Dresdenu; poslije toga privatna posjeta Göringu i njegovom poljskom imanju u Carinhallu. (Istina o 27. martu, Miodrag Janković i Veljko Lalić, UNA Press, Beograd, 2007)

Ivo Andrić prisustvovao je, po svemu sudeći, svim ili skoro svim ovim događajima. No, ono što je sigurno i što se vidi s fotografije objavljene u knjizi Istina o 27. martu, a koju je autorima ustupio Predrag R. Milovanović, jeste da je Ivo Andrić prisustvovao vojnoj paradi i da se nalazi odmah iza kneza Pavla i Adolfa Hitlera. Kako se navodi u ovoj knjizi, vojna parada bila je impresivna, beskrajni niz novih tenkova, oklopnih kola i topova, dok iznad njih lete avioni u savršenim formacijama. Ispred kneza Pavla na jarbolu njegov je stijeg – srpski dvoglavi bijeli orao s krunom Nemanjića.

I Miloš Crnjanski kod Hitlera

U knjizi Nikole Bertolinija Pitanja o Crnjanskom iznose se vrlo zanimljive i široj javnosti nepoznate informacije o ovom srpskom književniku. Crnjanski je, naime, jedno vrijeme boravio kao dopisnik lista Vreme u Glavnom štabu generala Franka, španskog političara i diktatora koji je tokom Drugog svjetskog rata pomagao Trećem Rajhu i fašističkoj Italiji u ratu sa SSSR-om. Crnjanski nije skrivao svoje divljenje prema Franku, “čak se u svom izvještavanju identificirao sa španskim nacionalistima, a dešavalo mu se da, govoreći o položaju ili operacijama frankista, upotrebi prvo lice množine: ‘Imam u rukama novine iz Bilboa. One javljaju još uvek da smo potučeni i da se nalazimo u povlačenju.’” Crnjanski vođu španskih fašista vidi kao izvanrednog vojskovođu, kao poznavaoca psihologije španskih masa, kao čovjeka dostojnog najvećeg poštovanja.

Poslije boravka kod Franka, Crnjanski je u Berlinu kao dopisnik Centralnog pres‑biroa i stalni dopisnik Vremena. U toj ulozi dolazi u kontakt s Hitlerom, koji mu se, kao što je Crnjanski izvijestio čitaoce, zahvaljivao za objektivno prikazivanje situacije u Njemačkoj. (Nikola Bertolino, Pitanja o Crnjanskom, Kov Vršac, 2009)

Za Andrića je Muhamed, a.s., bio “arapski varalica”

Niko Mirošević Sergo, prijatelj Ive Andrića i konzul nekadašnje Kraljevine Jugoslavije u Klagenfurtu u Austriji, napisao je pjesmu Kairski bazar, koju je posvetio Ivi Andriću.

Mujezin pjeva sure svome bogu
Alah da mu oprosti jerbo lažno pjeva
Nije to ljubavi već pjesma gnjeva
Poziva na kavgu a odbija na slogu.
Pastirova koza, vezana za nogu,
Oko sebe mlijeko nevješto proljeva,
A muhe se kupe. Lijeni Arap zijeva
U prljavu svoju obavijen togu.
U prašini gustoj djeca zamazana
Otresaju nečist sa čupave glave,
Dok džamija stara, ko krastava rana
Zapušteno zjapi, svjedok prošle slave,
K nebu se uzdiše miomiris gnoja
I Homerov masni dio ovnujskoga loja.

Ivo Andrić odgovorio je svome prijatelju Niki Miroševiću pismom u kojem, između ostalog, kaže: “Naročito me veseli tvoja lepa zbirka pesama, u kojoj ima i jedna posvećena meni. Mene također ova sredina smrada, loja, lenosti i pokvarenosti poklonika arapskog varalice guši, pa sam više u Beogradu nego u Bosni.”[/quote]

https://stav.ba/andric-kao-diplomata-u- ... m-berlinu/
takojegovorio
Posts: 289
Joined: 07/05/2019 23:17

#941 Re: Ivo Andrić

Post by takojegovorio »

Kakve veze ima to što je za Andrića Muhamed bio "arapski varalica"?
Ko je Andrić u svijetu?
Koga on predstavlja? Malu zemlju na balkanu koja ne može da se ničim diči pa tako uzima Andrića kao nekog (čudna mi čuda) ko je dobio nobela(danas a i tada nobel ne predstavlja ništa) i to je kao nešto značajno u svijetu.
Šta se sve ne piše ne samo za Muhameda( i to muslimani, jedan se proglasio za novog poslanika,drugi tvrdi da je on sam Allah i da ne nabrajam više budalaštine)već za svakog ko je ostavio neki trag čovečanstvu.
Koliko bi pisaca i književnika dobilo tog čuvenog nobela pre osnivanja te nagrade? Tolstoj ,Dostojevski,Balzak, ne mogu da se csetim više a ima ih priličan broj,dobili bi po deset nobela jer ko god je čitao te pisce videće da ovi nisu ni do kolena njima.
Niko Mirošević Sergo je bio diplomata,i gle čuda baš u Kairu!Osnova pristojnosti,a naročito diplomate, jeste da ne vređaš onoga kod koga si ,bilo kao gost,bilo kao diplomata.
Pre nekoliko mjeseci na tv u bio je gost Bregović.Na komentare voditelja emisije da je on uzimao ili preveo i prilagodio strane pjesme i tako ih prodavao kao svoje autorske radove,Bregović je odgovorio,onako diplomatski,da je to radio i Andrić( a ja da dodam i Meša).U romanu Derviš i smrt, na početku ,odvija se radnja baš kao u romanu Apsolutnih sto od Balzaka.Sličnost je gotovo neverovatna! Kada sam pokušao da popričam sa jednim prijateljem,bliskim vlasti, rekao mi je onako prijateljski ,da to ne diram ,jer su viši razlozi u pitanju.
Haman2
Posts: 3998
Joined: 09/12/2016 20:04

#942 Re: Ivo Andrić

Post by Haman2 »

Ovako je naš nobelovac Ivo Andrić hteo da reši problem Kosova: ALBANCE ISELITI U TURSKU, SRBIJA DA ZAUZME SEVER ALBANIJE I DRAČ!

Image
Foto: profimedia, printscreen

Poznati književnik tada je bio visoki diplomata Kraljevine Jugoslavije, Ivo Andrić. U januaru 1939. godine na zahtev Vlade, izradio je projekat rešenja „kosovskog problema“, u kojem je predložio iselenje dela albanskog stanovništa u Tursku, kao i podelu Albanije između Jugoslavije i Italije, prema kojem je Srbija trebalo da dobije Severnu Albaniju i luku Drač!

– Podelom Arbanije nestalo bi privlačnog centra za arbanašku manjinu na Kosovu, koja bi se, u novoj situaciji, lakše asimilovala.

Mi bismo, eventualno, dobili još 200.000-300.000 Arbanasa, ali su oni većinom rimokatolici, čiji odnos sa Arbanasima muslimanima nikad nije bio dobar.

Pitanje iseljavanja Arbanasa muslimana u Tursku takođe bi se izvelo pod novim okolnostima, jer ne bi bilo nikakve jače akcije da se to sprečava – predložio je Andrić u svom rešenju kosovskog problema.

Nažalost, srpska Vlada nije odmah odreagovala na Andrićev projekat, uskoro je počeo i Drugi svetski rat i cela ideja rešenja kosovskog problema je pala u vodu.

Za razliku od književnih, Andrićeva politička dela su u posleratnoj komunističkoj Jugoslaviji decenijama gurana pod tepih, a o čvrstim nacionalnim stavovima jedinog našeg nobelovca kao da i danas, posle 125 godina od njegovog rođenja (9. oktobar), mnogi u Srbiji ne žele da govore.

Jedno od tih dela je upravo referat „O arbanaškom pitanju“. U njemu je Andrić dao svoje rešenje kosovskog problema – iseljavanje Arbanasa muslimana u Tursku, kao i proširenje srpske države do luke Skadar. I pored toga što je čvrsto zastupao tezu „Balkan – Balkancima“, Andrić je podelu Albanije predložio posle susreta sa italijnskim ministrom inostranih poslova u januaru 1939. godine.

– Dozvola Italiji da uzme makar deo balkanske teritorije je manje zlo, jer je za nas u ovom trenutku važno samo jedno, a to je strategijsko osiguranje Kosova – poručio je Andrić.

– Uzimanje Skadra moglo bi u tom slučaju biti od velike moralne i ekonomske važnosti. To bi nam omogućilo izvođenje velikih hidrotehničkih radova i dobijanje plodnog zemljišta za ishranu Crne Gore.

Zbog ovog referata, Ibrahim Rugova je posle Titove smrti, kao tadašnji predsednik Društva pisaca Kosova i Metohije, tražio da se izbrišu sva dela nobelovca iz literature na albanskom jeziku. Istoričar dr Dragan Petrović ističe da Andrićev politički angažman i danas mnogima bode oči, jer je čuveni književnik bio veliki srpski rodoljub, što po savremenim političkim standardima koji se nameću i nije poželjno.

– Sa stanovišta današnje medijske i jednog dela političke scene u Srbiji, Andrićevo zalaganje za interese zemlje i naroda je neprihvatljivo, isto kao što ne mogu da mu oproste ni to što je bio pripadnik „Mlade Bosne“ i jedan od desetina hiljada srpskih političkih zatvorenika i stradalnika u Austrougarskoj.

Svedoci smo da se mnogi od ovih, kako na Zapadu, tako i na prostoru bivše Jugoslavije, trude da revidiraju istoriju, pa Gavrila Principa nazivaju ubicom i ekstremistom.

Ko zna, možda i Andrića proglase teroristom – naglašava Petrović.

Sagovornik ističe da je, pored diplomatskih podviga između dva rata, u celokupnom stvaralačkom, ali i političkom opusu Andrića bila prisutna konstanta – protivljenje ideji bošnjaštva na platformi Benjamina Kalaja, kao i protivljenje nametanju muslimanske nacije u komunističkoj Jugoslaviji.

– Andrić je u isto vreme bio prepreka i svim velikohrvatskim i vatikanskim planovima, jer je kao rimokatolik po rođenju, bio i ostao Srbin po nacionalnosti, poput mnogih drugih Srba rimokatolika iz Bosne i Hercegovine, Dubrovnika, Boke i Slavonije.

Upravo životne poruke Andrića, ali i Njegoša i Meše Selimovića danas smetaju onima koji žele da prekroje istorijske činjenice na našim prostorima – zaključuje Petrović.

Podelu Albanije je jugoslovenskom rukovodstvu ponudio italijanski ministar inostranih poslova grof Galeaco Ćano početkom 1939. godine.

Knez Pavle je ovaj plan odbio uz obrazloženje da nam „ne treba više nijedan Albanac“, ali je predsednik Vlade Milan Stojadinović od Andrića, koji je praktično obavljao funkciju ministra diplomatije, zatražio detaljnu analizu. Andrićev referat, napisan 30. januara 1939. godine čuva se u Arhivu Srbije – „Fond Milana Stojadinovića“, kutija 37.

Ovaj tekst je prvi put objavljen u „Časopisu za suvremenu povijest“, 1977, IX, br. 2 (24), str. 77-89. Hrvatski istoričar Bogdan Krizman je bio urednik ovog glasila i dokument je, zajedno sa Krizmanovim komentarima štampan pod naslovom „Elaborat dra Ive Andrića o Albaniji iz 1939. godine“.
http://www.vestinet.rs/pogledi/ovako-je ... ije-i-drac
Novak20
Posts: 13975
Joined: 11/02/2014 18:55
Location: Taboo(t) teme i brisani postovi

#943 Re: Ivo Andrić

Post by Novak20 »

Dok raja preskaće jedan ili dva obroka i dok pola mlađih od 50 godina gleda da se ispali iz države pojedinim ljubiteljima književnosti najvažniji (al' u qurzu) je Andrić.

Dotični nobelovac daje sve odgovore na rješenje ovih naših kriza. Samo ga treba pročitati. Ne kroz knjige, romane i pripovijetke nego onako nacionalno-politički i stranački.
hAZNADAR
Posts: 11029
Joined: 09/01/2012 08:12

#944 Re: Ivo Andrić

Post by hAZNADAR »

Novak20 wrote: 30/11/2019 19:52
Dotični nobelovac daje sve odgovore na rješenje ovih naših kriza. Samo ga treba pročitati. Ne kroz knjige, romane i pripovijetke nego onako nacionalno-politički i stranački.
Koje odgovore daje,... mozes li biti malo jasniji?
Novak20
Posts: 13975
Joined: 11/02/2014 18:55
Location: Taboo(t) teme i brisani postovi

#945 Re: Ivo Andrić

Post by Novak20 »

hAZNADAR wrote: 01/12/2019 09:12
Novak20 wrote: 30/11/2019 19:52
Dotični nobelovac daje sve odgovore na rješenje ovih naših kriza. Samo ga treba pročitati. Ne kroz knjige, romane i pripovijetke nego onako nacionalno-politički i stranački.
Koje odgovore daje,... mozes li biti malo jasniji?
Valjda znaš što je ironija ?
hAZNADAR
Posts: 11029
Joined: 09/01/2012 08:12

#946 Re: Ivo Andrić

Post by hAZNADAR »

Novak20 wrote: 01/12/2019 10:07
hAZNADAR wrote: 01/12/2019 09:12
Novak20 wrote: 30/11/2019 19:52
Dotični nobelovac daje sve odgovore na rješenje ovih naših kriza. Samo ga treba pročitati. Ne kroz knjige, romane i pripovijetke nego onako nacionalno-politički i stranački.
Koje odgovore daje,... mozes li biti malo jasniji?
Valjda znaš što je ironija ?
Znam al opet pitam,... sta hoce pjesnik reci sa tom ironijom?
Novak20
Posts: 13975
Joined: 11/02/2014 18:55
Location: Taboo(t) teme i brisani postovi

#947 Re: Ivo Andrić

Post by Novak20 »

hAZNADAR wrote: 01/12/2019 10:34
Novak20 wrote: 01/12/2019 10:07
Valjda znaš što je ironija ?
Znam al opet pitam,... sta hoce pjesnik reci sa tom ironijom?
Hoću reći da nam teme poput Ive Andrića, Meše Selimovića, spomenika Draži, ex YU, Zelenoj Gadafijevoj knjizi, i ti možeš da budeš plemić, itd na pdf politika ne pomažu da postanemo svjesni svoje političke, ekonomske - egzistencijalne, kulturne i duhovne nesvjesti. Uporno pisanje o glupostima, davno prošlim stvarima koje ne možemo mijenjati odvlači pozornost sa analiziranja stvarnih, aktualnih političkih problema kojih nije malo i mogućih rješenja za iste. Kratko rečeno, to je(ne)svjesno zaglupljivanje forumskog puka.

Naravno, nemam ništa protiv da se o svakoj temi piše pa tko voli da piše ili čita neka izvoli ali imaju i drugi primjereniji podforumi poput Historije/povijesti, Kulture, raznih diskusija, itd.
Haman2
Posts: 3998
Joined: 09/12/2016 20:04

#948 Re: Ivo Andrić

Post by Haman2 »

Image

U nekoliko navrata sam napisao da neki komentatori otvaraju teme dako bi skrenuli paznju a goruciih tema u BiH. Ja ne znam po koji puta neki vadi Andrica, Busuledzica, Alispahica itd iz naftalina. Pa kad je tako onda da prezentiramo ono sto nismo ucili, to jest da Andric bio fasista i islamofob. Vole ga oni koji pjevaju pjese " muslimani crni vrani dosli su vam crni dani, nema Tita da vas brani" ili ona druga cesti pominjana tvrdnja " Hrvatska ce biti onoliko koliko se moze vdijeti sa Sljemena". Koliko je Andric kriv za proizvodnju mrznje prema drugim narodima,genocid u Srebrenici, prilijevanje potoka krvi a posebno bosnjacke mozda nekom drugom prilikom.
hAZNADAR
Posts: 11029
Joined: 09/01/2012 08:12

#949 Re: Ivo Andrić

Post by hAZNADAR »

Novak20 wrote: 01/12/2019 11:03
hAZNADAR wrote: 01/12/2019 10:34
Znam al opet pitam,... sta hoce pjesnik reci sa tom ironijom?
Hoću reći da nam teme poput Ive Andrića, Meše Selimovića, spomenika Draži, ex YU, Zelenoj Gadafijevoj knjizi, i ti možeš da budeš plemić, itd na pdf politika ne pomažu da postanemo svjesni svoje političke, ekonomske - egzistencijalne, kulturne i duhovne nesvjesti. Uporno pisanje o glupostima, davno prošlim stvarima koje ne možemo mijenjati odvlači pozornost sa analiziranja stvarnih, aktualnih političkih problema kojih nije malo i mogućih rješenja za iste. Kratko rečeno, to je(ne)svjesno zaglupljivanje forumskog puka.

Naravno, nemam ništa protiv da se o svakoj temi piše pa tko voli da piše ili čita neka izvoli ali imaju i drugi primjereniji podforumi poput Historije/povijesti, Kulture, raznih diskusija, itd.
Mozda Handkea mozemo ograniciti samo na knjizevnost i zahtijevati da se prvo procitaju knjige. Negativni efekti se nisu desili, ili ne jos.

Ali Andrica je svako manje-vise citao,... i nebi sigurno dosao nikada na tapet politike da ga srpski nacionalisti nisu poceli upotrebljavati. Kao i Mesu. PA smo analizom Mese utvrdili da nema u njegovim djelima motiva za islamofobiju,.. ali Andric jeste sijac mrznje i to na visokom nivou i efekti su poznati. Pisao je i Senoa kako su poturice gore od Turcina ali nije na tapetu jer ga niko nije upotrijebio pa zato ga ni Bosnjaci ne razvlace na politici.
Tako da je nazalost Andricu itekako mjesto na politici i to nije bosnjacki izum vec odgovor na neciju drugu zloupotrebu. Pitanje je da li kroz ironiju prebacujes onoj strani koja ga je pocela rabiti u politici prije nego sto su se Bosnjaci sjetili da to analiziraju?
User avatar
piupiu
Posts: 16645
Joined: 05/01/2008 05:08

#950 Re: Ivo Andrić

Post by piupiu »

Novak20 wrote: 01/12/2019 11:03
hAZNADAR wrote: 01/12/2019 10:34
Novak20 wrote: 01/12/2019 10:07
Valjda znaš što je ironija ?
Znam al opet pitam,... sta hoce pjesnik reci sa tom ironijom?
Hoću reći da nam teme poput Ive Andrića, Meše Selimovića, spomenika Draži, ex YU, Zelenoj Gadafijevoj knjizi, i ti možeš da budeš plemić, itd na pdf politika ne pomažu da postanemo svjesni svoje političke, ekonomske - egzistencijalne, kulturne i duhovne nesvjesti. Uporno pisanje o glupostima, davno prošlim stvarima koje ne možemo mijenjati odvlači pozornost sa analiziranja stvarnih, aktualnih političkih problema kojih nije malo i mogućih rješenja za iste. Kratko rečeno, to je(ne)svjesno zaglupljivanje forumskog puka.

Naravno, nemam ništa protiv da se o svakoj temi piše pa tko voli da piše ili čita neka izvoli ali imaju i drugi primjereniji podforumi poput Historije/povijesti, Kulture, raznih diskusija, itd.
Eeee! :thumbup:
Locked