Tvrtko II Kotromanić wrote: ↑04/03/2025 08:35
jedino sto jeste zaista fakt je da CB nije bila bogumilska
Tačno. Mada se dugo zadržala ta teorija, i brojni istoričari su je isticali, i to vrsni istoričari, poput Ćirkovića, Račkog, Ruvarca, Ante Babića, Šanjeka, Klajića, Solovjeva, Jiričeka, Ćorovića, Kniewalda, Schmausa, Leopolda Mandića, Jalimama (koji mi je bio profesor

Međutim, nauka ne bi bila nauka kada ne bi pobijala teorije, hipoteze i iznosila nove teze bazirane na dostupnosti novootkrivenih izvora, detaljnijem iščitavanjaju starih izvora, na osnovu novih saznanja, zapažanja i istraživanja, itd. Zanimljivo je da za istoriju srednjovjekovne Bosne, posebno period od 1200 do 1500 godine imamo svega 470 primarnih izvora, znači dokumenata iz tog perioda, tu spadaju razne povelje, korespondencije, pisma, ugovori, crkveni spisi. To je kvantitavini, tehnički problem kod svih nas na Balkanu. Uzmimo npr. za poređenje, da samo za period vladavine ugarskog kralja Žigmunda Luksemburškog imamo 3000 dokumenata. Bugari su tu tek u problemu, oni imaju svega 30-ak primarnih izvora.

Ovako mali broj dokumenata omogućava naravno i razne izlete, teorije koje nemaju veze sa naukom, nastoje se popuniti praznine domišljanjima, konstrukcijama, mitovima, izmišljenim ili nepouzdanim predajama, a nerijetko u tu zamku upadnu i sami istoričari, iz ovih ili onih razloga. Budući da je to popularno, a nekima čak i korisno, u zadnjih 30 godina posebno među pojedinim bošnjačkim istoričarima, ali i onima koji to nisu, tj. pseudo, wannabe " istoričari", ponovo je oživio i razvio se taj mit o bogumilima, koji nema uporišta u nauci osim da stvori iluzije o identitetu ili da zabavi čitaoce. Zadnji takav pokušaj je i knjiga Jasne Šamić, "Mit o bogumilima", koju sam prestala čitati kod rečenice da se radilo o "dualističkom monoteizmu"

