Ne valja ni tebi primjer. Ti se uvijek govoris o stanju u Bosni, a ja o civiliziranim drzavama. I zbilja, je li tebi period od 1991. naovamo primjer za bilo sta normalno?Haris.ba wrote:Ne valja ti primjer. Koja je javna bolnica napravljena od 1991? Javne bolnice se finansiraju iz fondova na principu solidarnosti i osiguranja. Skroz drugačija matematika i društvena opravdanja. I u našim okolnostima, npr. kantonalna bolnica Zenica ima duga 20 miliona, pa moraju da štrajkuju da im vlada da garanciju da bi uzeli kredit.seln wrote:NI javne bolnice ne vrate troskove izgradnje, ali se ipak grade.
Ne gradi se autoput zbog "return of investment", vec zbog opsteg efekta na razvoj privrede.
A autoputevi su prirodni monopol. Bolnice nisu.
Ako se autoput pravi zbog opšteg efekta na razvoj privrede koji je smisao naplate? Da se vrate krediti? Vraćaju se iz poreza. Da se održava autoput? Može se održavati iz poreza kao i druge ceste.
Drugo, za finansiranje izgradnje cesta ima fantastičnu robu za oporezivanje - naftu. Ko se više vozi - više plaća poreza (princip pravednosti).
Prihodi od naplate korištenja cestarina nisu mali. Ali, oni su dostatni za pokrivanje održavanja, te pravljenja nekoliko kilometara godišnje autoceste. Bolje odustati od njih, a na drugoj strani tražiti računicu.
Stvar je što će gradnju autoputeva platiti građani vraćajući kroz poreze rate za kredite koji su uzimani za taj autoput. I porezi će se i dalje uzimati desetljećima. I imaš izbor. Sačuvati radna mjesta na naplatnim kućicama, i imati manji promet na cestama. Ili napraviti autoceste sa istim režimom ko i magistralne i maknuti promet na autoput sa magistralnih cesta. Učiniti privredu konkurentnijom time što joj je smanjen trošak transporta. Povećava se sigurnost, biće manje nesreća. A da ne pričamo o otvaranju novih poslovnih kombinacija koje će dovesti i do povećanja potrošnje goriva, te još poreza za održavanje.
Po istom principu može se onda kazati da iako plaćaš održavanje tzv magistralnih cesta kroz registraciju, država može postaviti naplatne kućice i na njima. Šta fali. Što se i one ne bi održavale od naplate putarine?
Kako god, slazem se da je najbolji nacin naplate putarina kroz oporezivanje goriva. Zapravo, gorivo je optereceno sa dva poreza: akciza plus PDV.
A nasi hahari su sa ovim najnovijim akcizama gorivo poskupjeli apsolutno disproporcionalno kupovnoj moci stanovistva.