10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Rasprave o vjerskim temama.

Moderator: Bloo

Post Reply
patriot_1
Posts: 2639
Joined: 09/05/2015 20:49

#76 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by patriot_1 »

tranquil wrote:
patriot_1 wrote:
"tranquil"


Abraham nije žrtvovao život djeteta Bogu - slavimo njegov primjer.
Jifta žrtvovao život djeteta Bogu - pometimo pod tepih.

Poenta nije u Jifti, nego u Abrahamu. Tako olako nazivaš Jiftu glupanom i zločincem, što i jeste. A šta je Abraham? Da je bilo po njegovom, isto bi bilo i sa Isakom, samo što je spriječen. Ali kada je u pitanju namjera, nema razlike između njih dvojice.
Ajmo malo mućnut glavom,,,
Abraham ni po kakvoj logici nije mogao dobiti sina jer je bio prestar,i on i Sara.Bog čini čudo i oni dobiju Izaka,dakle,čisti dar Božji!Bog da bi iskušao njegovu odanost traži da žrtvuje sina(što je bilo tada čest slučaj,čisto praznovjerje okolnjih naroda) i Abraham sluša Boga!Dakle ,on čini nešto što mu je Bog naložio!
Jiftahu Bog NIJE naložio da žrtvuje kćer,tu je razlika!Jiftah čini nešto što okolnji narodi smatraju normalnim da bi udobrovoljili neko svoje božanstvo!Žrtvovanje prvog sina božanstvu je bilo uobičajno!Grozno ali istinito!
Dakle pokušaj ubistva djeteta si normalizovao time jer je dobio nalog od višeg autoriteta? I kakve veze ima što su roditelji bili stari i on bio biološko čudo?

Poenta je da su i jedan i drugi pokušali ubiti dijete da udovolje Bogu, jedan po njegovoj direktnoj komandi a drugi zato što nije htio da prekrši obećanje (a u drugom slučaju Bog je imao mnogo prilika da okrene situaciju, počevši od toga da napravi da neka domaća životinja prva izađe umjesto kćerke pa nadalje). I jedan i drugi su u Starom zavjetu predstavljeni kao moralni uzori, ne zaboravi da je Jifta bio sudac. Danas jednog opravdano pljujemo, drugi je i dalje heroj. U jednom trenutku u vremenu između pisanja Biblije i današnjice, i Jifta je prestao biti moralan uzor i počeli su ga tretirati tako kako ga ti danas tretiraš. Ja se samo nadam da će i Abraham s vremenom, kako se moral ljudskog društva popravlja, dobiti isti tretman, jer je jedan od mračnijih starozavjetnih likova.

Kada bi bilo ko od nas čuo glas u glavi koji nam kaže da ubijemo vlastito dijete, svako od nas bi (barem se nadam) rekao bračnom drugu "vodi dijete dalje od mene, odoh da se prijavim u mentalnu instituciju da stručni ljudi provjere šta sa mnom nije u redu, pa se nadam da ću se izliječiti i biti sposoban da nekad ponovo normalno živim s vama". Abraham je potegao nož. Kraj moralne analize.
Što znači >"sudac"
Jel po tebi sudac i svetac isto?
Kako je postao sudac;
"5 Kada su Amonci napali Izraela, krenuše gileadske starješine da trže Jiftaha u zemlji Tobu.
6 "Hodi", rekoše mu, "budi nam vojvoda da ratujemo protiv Amonaca."
Dakle narod ga izabrao,ne Bog!
Abrahamu Bog kaže to i to,,,nije ubio Izaka,Jiftah kćer je!Po tebi su oni jednaki!Jesi plitak ko potok!Bog sigurno nebi dozvolio Abrahamu da ubije sine,i nije!Sad da ti poludiš i ubiješ vlastitog sina,bil tebi Bog zgrabio ruku i spasio ga od budale?Tako nije ni Jiftahu!Zapovjed imamo"Ne ubij" ali svejedno ljudi to krše i ubijaju jedni druge otkad je svijeta!
User avatar
tranquil
Posts: 6638
Joined: 11/08/2007 00:55
Location: Mare Tranquillitatis

#77 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by tranquil »

patriot_1 wrote:
tranquil wrote:
patriot_1 wrote:Ajmo malo mućnut glavom,,,
Abraham ni po kakvoj logici nije mogao dobiti sina jer je bio prestar,i on i Sara.Bog čini čudo i oni dobiju Izaka,dakle,čisti dar Božji!Bog da bi iskušao njegovu odanost traži da žrtvuje sina(što je bilo tada čest slučaj,čisto praznovjerje okolnjih naroda) i Abraham sluša Boga!Dakle ,on čini nešto što mu je Bog naložio!
Jiftahu Bog NIJE naložio da žrtvuje kćer,tu je razlika!Jiftah čini nešto što okolnji narodi smatraju normalnim da bi udobrovoljili neko svoje božanstvo!Žrtvovanje prvog sina božanstvu je bilo uobičajno!Grozno ali istinito!
Dakle pokušaj ubistva djeteta si normalizovao time jer je dobio nalog od višeg autoriteta? I kakve veze ima što su roditelji bili stari i on bio biološko čudo?

Poenta je da su i jedan i drugi pokušali ubiti dijete da udovolje Bogu, jedan po njegovoj direktnoj komandi a drugi zato što nije htio da prekrši obećanje (a u drugom slučaju Bog je imao mnogo prilika da okrene situaciju, počevši od toga da napravi da neka domaća životinja prva izađe umjesto kćerke pa nadalje). I jedan i drugi su u Starom zavjetu predstavljeni kao moralni uzori, ne zaboravi da je Jifta bio sudac. Danas jednog opravdano pljujemo, drugi je i dalje heroj. U jednom trenutku u vremenu između pisanja Biblije i današnjice, i Jifta je prestao biti moralan uzor i počeli su ga tretirati tako kako ga ti danas tretiraš. Ja se samo nadam da će i Abraham s vremenom, kako se moral ljudskog društva popravlja, dobiti isti tretman, jer je jedan od mračnijih starozavjetnih likova.

Kada bi bilo ko od nas čuo glas u glavi koji nam kaže da ubijemo vlastito dijete, svako od nas bi (barem se nadam) rekao bračnom drugu "vodi dijete dalje od mene, odoh da se prijavim u mentalnu instituciju da stručni ljudi provjere šta sa mnom nije u redu, pa se nadam da ću se izliječiti i biti sposoban da nekad ponovo normalno živim s vama". Abraham je potegao nož. Kraj moralne analize.
Što znači >"sudac"
Jel po tebi sudac i svetac isto?
Kako je postao sudac;
"5 Kada su Amonci napali Izraela, krenuše gileadske starješine da trže Jiftaha u zemlji Tobu.
6 "Hodi", rekoše mu, "budi nam vojvoda da ratujemo protiv Amonaca."
Dakle narod ga izabrao,ne Bog!
Knjiga o sucima, 2:16-18 se ne slaže s tobom, i kaže sljedeće o uzdizanju sudaca:

"Tada im Jahve stade podizati suce da ih izbavljaju iz ruku onih koji su ih pljačkali. Ali oni ni svojih sudaca nisu slušali, nego se iznevjeriše s drugim bogovima te im se klanjahu. Brzo su zašli s puta kojim su išli oci njihovi slušajući Jahvine zapovijedi; oni nisu činili tako. Kada im je podizao suce, Jahve bijaše sa svakim sucem te ih izbavljaše iz ruku njihovih neprijatelja za svega vijeka sučeva, jer se sažalilo Jahvi koliko su uzdisali pod jarmom onih koji su ih ugnjetavali."
patriot_1 wrote:Abrahamu Bog kaže to i to,,,nije ubio Izaka,Jiftah kćer je!Po tebi su oni jednaki!
Naravno da su jednaki, obojica su pokušali da ubiju vlastito dijete. Jedan je spriječen, drugi nije. Da ovaj prvi nije spriječen, i njegovo dijete bi bilo mrtvo, pod njegovim nožem. Njegovo dijete je samo srećno zbog vanjske intervencije koja je zaustavila oca u namjeri. A namjera mu je bila ista kao Jiftina.

Čuj "po tebi su oni jednaki". Zamisli situaciju: u zatvoru su dva kriminalca, jedan je ubio dijete, drugi je pokušao ali su ga spriječili. Jedan jeste osuđen na veću kaznu od drugog, ali odgovori na pitanje da je li i jedan od njih moralan čovjek, dobar otac kojem bi se opet u budućnosti, ako ikada izađu, moglo povjeriti da podižu dijete? Ili da li bi i jednom dao vlastito dijete na čuvanje? Nikada. Djelo im jeste različito, kao i kazna, ali u moralnom smislu, jednaki su, jer se ni njihovo djelo ne bi razlikovalo da nije faktora sreće i slučajnosti.

I molim te da ne upotrebljavaš izraze "plitak kao potok" kada komuniciraš sa ljudima, meni lično ne smeta ali može ti preći u ružnu naviku.
patriot_1
Posts: 2639
Joined: 09/05/2015 20:49

#78 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by patriot_1 »

="tranquil


Naravno da su jednaki, obojica su pokušali da ubiju vlastito dijete. Jedan je spriječen, drugi nije. Da ovaj prvi nije spriječen, i njegovo dijete bi bilo mrtvo, pod njegovim nožem. Njegovo dijete je samo srećno zbog vanjske intervencije koja je zaustavila oca u namjeri. A namjera mu je bila ista kao Jiftina.

Čuj "po tebi su oni jednaki". Zamisli situaciju: u zatvoru su dva kriminalca, jedan je ubio dijete, drugi je pokušao ali su ga spriječili. Jedan jeste osuđen na veću kaznu od drugog, ali odgovori na pitanje da je li i jedan od njih moralan čovjek, dobar otac kojem bi se opet u budućnosti, ako ikada izađu, moglo povjeriti da podižu dijete? Ili da li bi i jednom dao vlastito dijete na čuvanje? Nikada. Djelo im jeste različito, kao i kazna, ali u moralnom smislu, jednaki su, jer se ni njihovo djelo ne bi razlikovalo da nije faktora sreće i slučajnosti.

I molim te da ne upotrebljavaš izraze "plitak kao potok" kada komuniciraš sa ljudima, meni lično ne smeta ali može ti preći u ružnu naviku.
A što ako sam u pravu,,,što se tiče plitkoće?To je onda istina a ne uvreda! :izet:
Dakle,oni izabraše Jiftaha,nikakav Bog!Jiftah nije savršen,napravio je dosta dobrih stvari i jednu tešku glupost!Kakve veze ima njegov čin ubijanja vlastitog djeteta sa Bogom?Uostalom,Stari Zavjet je zapetljan,neznaš što je Božje a što ljudsko a pisci istog nešto ptipisuju Bogu!Da nema Novog Zavjeta u kom Isus predstavlja PRAVOG Boga,nikad ja nebih postao vjernikom!
Ajmo se baviti Novim Zavjetom,Stari ima dobrih stvari ali loših!
User avatar
tranquil
Posts: 6638
Joined: 11/08/2007 00:55
Location: Mare Tranquillitatis

#79 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by tranquil »

patriot_1 wrote:
="tranquil


Naravno da su jednaki, obojica su pokušali da ubiju vlastito dijete. Jedan je spriječen, drugi nije. Da ovaj prvi nije spriječen, i njegovo dijete bi bilo mrtvo, pod njegovim nožem. Njegovo dijete je samo srećno zbog vanjske intervencije koja je zaustavila oca u namjeri. A namjera mu je bila ista kao Jiftina.

Čuj "po tebi su oni jednaki". Zamisli situaciju: u zatvoru su dva kriminalca, jedan je ubio dijete, drugi je pokušao ali su ga spriječili. Jedan jeste osuđen na veću kaznu od drugog, ali odgovori na pitanje da je li i jedan od njih moralan čovjek, dobar otac kojem bi se opet u budućnosti, ako ikada izađu, moglo povjeriti da podižu dijete? Ili da li bi i jednom dao vlastito dijete na čuvanje? Nikada. Djelo im jeste različito, kao i kazna, ali u moralnom smislu, jednaki su, jer se ni njihovo djelo ne bi razlikovalo da nije faktora sreće i slučajnosti.

I molim te da ne upotrebljavaš izraze "plitak kao potok" kada komuniciraš sa ljudima, meni lično ne smeta ali može ti preći u ružnu naviku.
A što ako sam u pravu,,,što se tiče plitkoće?To je onda istina a ne uvreda! :izet:
Dakle,oni izabraše Jiftaha,nikakav Bog!
Da ponovim, Knjiga o sucima, 2:16:

"Tada im Jahve stade podizati suce..."

Knjiga o sucima, 2:18:

"Kada im je podizao suce, Jahve bijaše sa svakim sucem..."

Dakle nisu ga ljudi tek tako izabrali, ovo gore je prethodilo.
patriot_1 wrote:Jiftah nije savršen,napravio je dosta dobrih stvari i jednu tešku glupost!Kakve veze ima njegov čin ubijanja vlastitog djeteta sa Bogom?
Ne pričam toliko o Bogu, možda jedino o njegovom selektivnom pristupu rješavanja problema, više pričam o Abrahamu. Slažemo se za Jiftu da je đubre, ali ignorišeš činjenicu da je i Abraham pokušao djecoubistvo i jedini razlog zašto nije djecoubica je jer mu je neko drugi zadržao ruku.
patriot_1 wrote:Uostalom,Stari Zavjet je zapetljan,neznaš što je Božje a što ljudsko a pisci istog nešto ptipisuju Bogu!Da nema Novog Zavjeta u kom Isus predstavlja PRAVOG Boga,nikad ja nebih postao vjernikom!
Ajmo se baviti Novim Zavjetom,Stari ima dobrih stvari ali loših!
Ti si počeo ovu temu koja se bavi starozavjetnim moralnim kodeksom, i u kontekstu teme odgovaram.
broj dva
Posts: 4544
Joined: 15/07/2014 20:59
Location: Šeher Oslo

#80 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by broj dva »

:evil:
Obozavam vidjeti krscane kako se koprcaju pod teretom najmonstruoznijeg fikcionalnog karaktera ikada, psihopate opisanog u starom testsmentu.
No na zalost religija nije svedski sto da biras sta ti se svidja tako da ako ti se dize na Isusa nemozes odjebat Sodomu i Gomoru, poplave, ubijanje egipatske djece i ostale zlocine protiv covjecanstva kojima stari zavjet obiluje.
User avatar
tranquil
Posts: 6638
Joined: 11/08/2007 00:55
Location: Mare Tranquillitatis

#81 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by tranquil »

Zapravo religija samo u teoriji nije švedski sto... Ali praksa, a evo i ova tema, pokazuju da na terenu jeste. Nije u svakoj historijskoj epohi niti na svakom podneblju bilo tako, čak i danas imaš dijelova svijeta gdje je ovakav "švedski sto" nemoguć, ali u ovoj civilizaciji u kojoj trenutno živimo (Europa, 21. vijek) je definitivno tako. I to nije nužno loša stvar, pokazuje evoluciju čovjekovog pristupa prema religiji.
patriot_1
Posts: 2639
Joined: 09/05/2015 20:49

#82 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by patriot_1 »

broj dva wrote::evil:
Obozavam vidjeti krscane kako se koprcaju pod teretom najmonstruoznijeg fikcionalnog karaktera ikada, psihopate opisanog u starom testsmentu.
No na zalost religija nije svedski sto da biras sta ti se svidja tako da ako ti se dize na Isusa nemozes odjebat Sodomu i Gomoru, poplave, ubijanje egipatske djece i ostale zlocine protiv covjecanstva kojima stari zavjet obiluje.
Da sam ja Bog,ja bih Sodomu i Gomoru uništio eranije.Nemoralne gnjide,zar bi ti pedere i pedofile,incestne osobe tolerirao?
Poplava,ok,,,naučili su se pameti,,ubijanje djece,zub za zub,ko ih je terao bre čoveče da ubijaju nevinu djecu Izraelaca prije toga?Bumerang!
User avatar
Dope_Man
Posts: 7773
Joined: 03/06/2016 16:31

#83 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by Dope_Man »

Sreca pa takvi kao ti nisu na vlasti u nekoj od zemalja sa nuklearnim oruzjem. Ostali bi bez Zapada samo tako :lol:
patriot_1
Posts: 2639
Joined: 09/05/2015 20:49

#84 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by patriot_1 »

Dope_Man wrote:Sreca pa takvi kao ti nisu na vlasti u nekoj od zemalja sa nuklearnim oruzjem. Ostali bi bez Zapada samo tako :lol:
Nebi,,,jer na zapadu ima divnih ljudi,možda više nego na Istoku!
šarf
Posts: 793
Joined: 20/12/2012 00:35

#85 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by šarf »

Tranquil,napisao si

„Mi kao ljudi imamo ograničenja i pritjerani u kut hipotetičkim problemom, kao što je tramvaj, možda bi priznali da bi povukli polugu koja bi osudila x ljudi na smrt.

Ali moram ovo naglasiti: Bog nema tih ograničenja.
Bog nije morao napraviti genocid nad cijelim čovječanstvom i kopnenim životinjskim i biljnim svijetom (sa izuzetkom jedne porodice i životinjama koje su stale na jedan brod) da bi dokazao poentu čovječanstvu.
Bog nije morao uništiti dva grada jer mu se nije sviđala seksulana praksa njegovih stanovnika.
Bog nije morao pustiti da Mojsije napravi masakr nad svojim sunarodnjacima koji su u njegovom odsustvu obožavali zlatno tele, kršivši tako prvu zapovijest za koju još nisu znali.
Bog nije morao pustiti Mojsija da napravi genocid nad Midijancima.“

U pravu si da Bog nema ograničenja u moći.Bog je mogao spriječiti svako zlo koje se dogodilo na Zemlji.
No ima jedna važna stvar koja se uvijek zanemari kada govorimo o tome što je Bog ,po ljudskom mišljenju,trebao učiniti u ovom ili onom slučaju.To jedan divan dar koji nam je Bog podario a to je SLOBODNA VOLJA.
Mi ljudi nismo stvoreni da budemo roboti već da sami, svojom voljom, donosimo odluke u životu.

Ako pođemo od Adama i Eve,Bog je mogao spriječiti ono što su oni učinili,međutim Bog je poštovao njihovu slobodu izbora.Zapovijed koju su oni dobili od Boga bila je jednostavna 1.Mojsijeva 1:28-Bog ih je zatim blagoslovio i rekao im: “Rađajte se i množite, napunite zemlju i sebi je podložite, i vladajte nad ribama morskim i letećim stvorenjima nebeskim i nad svim stvorenjima što se miču po zemlji!”

Davši ovaj zadatak Adamu ,Bog je pokazao da ima povjerenje u njega da će odgovorno izvršiti povjereni zadatak.

Dakle Adam je sada imao dvije stvari koje imamo i mi danas:SLOBODNU VOLJU I ODGOVORNOST u korištenju slobodne volje.
Ma kakvu odluku Adam da donese bio je odgovoran Bogu,a Bog će poštovati tu odluku.
PRIMJER:1.Mojsijeva 2:19,20-A Jehova Bog je od zemlje stvarao sve divlje životinje poljske i sva leteća stvorenja nebeska i dovodio ih je pred čovjeka da vidi kako će koje stvorenje nazvati. I kako je čovjek nazvao svako od njih, svaku živu dušu, tako mu je bilo ime. 20 I čovjek je dao imena svoj stoci i svim letećim stvorenjima nebeskim i svim divljim životinjama poljskim,

Ovdje vidimo da je Bog poštovao Aadamovu odluku o imenima životinja,kako je koju nazvao to je ime i ostalo,Bog se nije miješao u Adamove odluke.


Bog je Adama upozorio i na posljedice ukoliko donese lošu odluku. 1.Mojsijeva 2:16,17-Sa svakoga drveta u vrtu slobodno jedi do sita. Ali s drveta spoznaje dobra i zla ne smiješ jesti, jer u onaj dan u koji okusiš s njega, sigurno ćeš umrijeti.“

Adam i Eva imali su slobodu izbora,poslušati i ne poslušati.Bili su upozoreni na posljedice svojih odluka.
Odluke koje su Adam i Eva donijeli nisu se ticale samo njih .Njihove odluke su utjecale i na njihovu još nerođenu djecu.Danas ,mi kao njihovi potomci osjećamo posljedice njihovih loših odluka.

Možemo li kriviti Boga zbog toga što nam je dao dar SLOBODNE VOLJE i što poštuje naše odluke,ne miješa se,ali nas smatra odgovornim za odluke koje donosimo?

Hajdemo sada sagledati ono što si pisao gore :
Bog nije morao napraviti genocid nad cijelim čovječanstvom-nije, ali je poštovao odluku tih ljudi,ne zaboravimo da je odluka koju su donijeli utjecala i na njihovu djecu.
Bog nije morao uništiti dva grada jer mu se nije sviđala seksulana praksa njegovih stanovnika-nije,ali je poštovao njihovu slobodnu volju.
I.t.d

Zar Bog nema pravo postaviti zakone koji će važiti na Zemlji koju je on stvorio?

Pokušat ću to pojasniti primjerom.
Ako imaš kuću koju daješ na korištenje prijateljima,bez naplate ,očekuješ i da se ponašaju odgovorno i poštujuću tvoja pravila.
Bi li dopustio da u tvojoj kući naprave kupleraj,bi li dopustio da na tavanu uzgajaju marihuanu,bi li dopustio da mijenjaju raspored prostorija a da tebe ne pitaju?Brzo bi ih istjerao.
Njihova odluka kako će koristiti tu kuću utjecat će i na njihovu djecu.Ne možeš reći ,vi idete ali djeca mogu ostati.
Oni su odgovorni za svoju djecu nisi ti.Žao ti je ali ne možeš ništa učiniti ,sami su krivi.

Bog je postavio pravila koja će važiti na zemlji.Ono što je napisano u Bibliji daje nam uvid u ono što će Bog učiniti sa onima koji ne poštuju njegova pravila.Odluka je na svakom čovjeku.

Potop,Sodoma i Gomora......bili su upozoreni ali su odlučili da neće poslušati.

MOŽEMO LI KRIVITI BOGA ZBOG TOGA ŠTO NAM JE DAO DAR SLOBODNE VOLJE I ŠTO POŠTUJE NAŠE ODLUKE,NE MIJEŠA SE,ALI NAS SMATRA ODGOVORNIM ZA ODLUKE KOJE DONOSIMO?
Papastadopulos
Posts: 197
Joined: 25/06/2016 20:52

#86 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by Papastadopulos »

oooo majko moja prije kad se sjetim poslije vjeronauke i ucenja 10 zapovjesti uvijek kad te neko poslije pita kako idu a ti reknes "nikad nemoj ukrasti koliko ne mozes ponijeti"
User avatar
JVC
Posts: 921
Joined: 12/05/2017 11:30

#87 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by JVC »

Ne mogu da vjerujem o čemu se ovdje raspravlja. Istina je da je prica o Jiftahu i njegovom jedinom djetetu jedna od najintrigantijih pitanja u Bibliji, tj da li je izvršen zavjet koji je dat Bogu? Ustvari nije pitanje da li je izvršen, već kako i šta je taj zavjet tačno obuhvatao?

And Jephthah vowed a vow to the LORD, and said, "If You will indeed give the children of Ammon into my hand, Then it shall be that whatever comes out from the doors of my house to meet me when I return in peace from the children of Ammon, surely it shall belong to the LORD, or I will offer it up instead of a burnt offering." (Judges 11:30 - 31, HBFV)

(Jephthah said) Then it shall be, that whatsoever cometh forth of the doors of my house to meet me . . . shall surely be the Lord's, and I will offer it up for a burnt offering (Judges 11:31, KJV)

Razlika u prevodu dovodi do smutnje i pogrešnog tumačenja što se doista desilo sa njegovom kćerkom jedinicom.
Nakon što se vratio kući iz njegove pobjede, prva osoba koja je prešla kućni prag je bila njegova kćerka, kći koja je bila djevica (stihovi 32-34)

Da li je Jifta ispunio zavjet ili ne? Da li je dao svoju kćer kao žrtvu paljenicu Gospodinu? Postoje li druge mogućnosti onoga što se moglo dogoditi?
Istina, brzo čitanje odlomka, osobito u Bibliji King James verzije dovodi do zaključka da je ljudska žrtva izvedena (Brojevi 30:2) No, kada se malo dublje istražuje o ovome vidi se da se govori o nekom drugom ishodu, pogotovo kada znamo kakvo je stajalište Biblije prema ljudskom žrtvovanju.

"Ne čini tako Gospodu, Bogu svojemu, jer sve, što je Gospodu gnusoba, na koju on mrzi, čine oni u čast bogovima svojim. Dapače sinove i kćeri svoje spaljuju u čast bogovima svojim." (Ponovljeni zakon 12,31)

"Neka se ne nađe kod tebe nitko, koji bi pustio da sin njegov ili kći njegova idu kroz oganj, nitko, koji bi vračao, ili koji bi gatao, ni koji bi čarao ili bajao," (Ponovljeni zakon 18,10)

"Ne smiješ nijedno svoje dijete prinijeti Moleku za žrtvu i obeščastiti ime Boga svojega. Ja sam Gospod!" (Levitski zakonik 18:21)


Primjetite što je kći Jifte zatražila nakon što joj je otac rekao o zavjetu koji je napravio:

"Onda zamoli oca svojega: "Neka bi mi se dopustilo ovo: "Daj mi još dva mjeseca vremena! Htjela bih otići, na gore se popeti i sa svojim prijateljicama svoje djevojaštvo oplakati." On joj odgovori: "Otidi!" I pusti je na dva mjeseca. I ona otide sa svojim prijateljicama, i po gorama je oplakivala svoje djevojaštvo." (Suci 11:37 - 38)

Njezin je zahtjev pomalo čudan ako pretpostavimo da je zavjet tražio njenu smrt. Ako se njezina smrt brzo približava, neko bi očekivao da će se žaliti na svoj kratki život, a ne da propušta priliku za budući ljubavni život i stupanje u brak.
Stih 39 iz istog poglavlja govori nam što se dogodilo kad se vratila kući: "A poslije dva mjeseca vrati se k ocu svojemu, i on izvrši na njoj zavjet svoj, što ga je bio učinio. Ona još nije bila spoznala čovjeka otada..."

Također, treba imati na umu da čak i ako je želio ponuditi svoju kćer Bogu kao žrtvu paljenicu, treba naći svećenika koji bi je ubio, ogulio kožu, rezao u komadiće, a zatim spalio ljudsko biće pred Gospodinom (obred potreban za paljenice - pogledaj Levitski zakonik 1) Scenario je gotovo nemoguć.

Najjednostavniji zaključak s obzirom na sve činjenice i ono što Biblija kaže je da Jifta nije žrtvovao svoju kćer, njegovo jedino dijete, kao žrtvu paljenicu. Umjesto toga, posvetio ju je kao trajnu djevicu u službi Gospodina. Zato nije oplakivala kraj njezina života, već gubitak mogucnosti udaje. Ono što se u konačnici dogodilo, ispunilo je zavjet da tko izađe iz kuće "pripada" ili bude posvećen služenju Bogu.
User avatar
JVC
Posts: 921
Joined: 12/05/2017 11:30

#88 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by JVC »

broj dva wrote::evil:
Obozavam vidjeti krscane kako se koprcaju pod teretom najmonstruoznijeg fikcionalnog karaktera ikada, psihopate opisanog u starom testsmentu.
No na zalost religija nije svedski sto da biras sta ti se svidja tako da ako ti se dize na Isusa nemozes odjebat Sodomu i Gomoru, poplave, ubijanje egipatske djece i ostale zlocine protiv covjecanstva kojima stari zavjet obiluje.
Obožavam i ja vidjeti kako je rječnik jednog ateiste vulgaran (moralan) dok pokušava da bude nadmoćan (cool) na forumu o religiji. Odakle crpiš svoju moralnost?
patriot_1
Posts: 2639
Joined: 09/05/2015 20:49

#89 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by patriot_1 »

JVC wrote:
broj dva wrote::evil:
Obozavam vidjeti krscane kako se koprcaju pod teretom najmonstruoznijeg fikcionalnog karaktera ikada, psihopate opisanog u starom testsmentu.
No na zalost religija nije svedski sto da biras sta ti se svidja tako da ako ti se dize na Isusa nemozes odjebat Sodomu i Gomoru, poplave, ubijanje egipatske djece i ostale zlocine protiv covjecanstva kojima stari zavjet obiluje.
Obožavam i ja vidjeti kako je rječnik jednog ateiste vulgaran (moralan) dok pokušava da bude nadmoćan (cool) na forumu o religiji. Odakle crpiš svoju moralnost?
Iz osobnon nemorala,,garant! :-D
patriot_1
Posts: 2639
Joined: 09/05/2015 20:49

#90 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by patriot_1 »

JVC wrote:Ne mogu da vjerujem o čemu se ovdje raspravlja. Istina je da je prica o Jiftahu i njegovom jedinom djetetu jedna od najintrigantijih pitanja u Bibliji, tj da li je izvršen zavjet koji je dat Bogu? Ustvari nije pitanje da li je izvršen, već kako i šta je taj zavjet tačno obuhvatao?

And Jephthah vowed a vow to the LORD, and said, "If You will indeed give the children of Ammon into my hand, Then it shall be that whatever comes out from the doors of my house to meet me when I return in peace from the children of Ammon, surely it shall belong to the LORD, or I will offer it up instead of a burnt offering." (Judges 11:30 - 31, HBFV)

(Jephthah said) Then it shall be, that whatsoever cometh forth of the doors of my house to meet me . . . shall surely be the Lord's, and I will offer it up for a burnt offering (Judges 11:31, KJV)

Razlika u prevodu dovodi do smutnje i pogrešnog tumačenja što se doista desilo sa njegovom kćerkom jedinicom.
Nakon što se vratio kući iz njegove pobjede, prva osoba koja je prešla kućni prag je bila njegova kćerka, kći koja je bila djevica (stihovi 32-34)

Da li je Jifta ispunio zavjet ili ne? Da li je dao svoju kćer kao žrtvu paljenicu Gospodinu? Postoje li druge mogućnosti onoga što se moglo dogoditi?
Istina, brzo čitanje odlomka, osobito u Bibliji King James verzije dovodi do zaključka da je ljudska žrtva izvedena (Brojevi 30:2) No, kada se malo dublje istražuje o ovome vidi se da se govori o nekom drugom ishodu, pogotovo kada znamo kakvo je stajalište Biblije prema ljudskom žrtvovanju.

"Ne čini tako Gospodu, Bogu svojemu, jer sve, što je Gospodu gnusoba, na koju on mrzi, čine oni u čast bogovima svojim. Dapače sinove i kćeri svoje spaljuju u čast bogovima svojim." (Ponovljeni zakon 12,31)

"Neka se ne nađe kod tebe nitko, koji bi pustio da sin njegov ili kći njegova idu kroz oganj, nitko, koji bi vračao, ili koji bi gatao, ni koji bi čarao ili bajao," (Ponovljeni zakon 18,10)

"Ne smiješ nijedno svoje dijete prinijeti Moleku za žrtvu i obeščastiti ime Boga svojega. Ja sam Gospod!" (Levitski zakonik 18:21)


Primjetite što je kći Jifte zatražila nakon što joj je otac rekao o zavjetu koji je napravio:

"Onda zamoli oca svojega: "Neka bi mi se dopustilo ovo: "Daj mi još dva mjeseca vremena! Htjela bih otići, na gore se popeti i sa svojim prijateljicama svoje djevojaštvo oplakati." On joj odgovori: "Otidi!" I pusti je na dva mjeseca. I ona otide sa svojim prijateljicama, i po gorama je oplakivala svoje djevojaštvo." (Suci 11:37 - 38)

Njezin je zahtjev pomalo čudan ako pretpostavimo da je zavjet tražio njenu smrt. Ako se njezina smrt brzo približava, neko bi očekivao da će se žaliti na svoj kratki život, a ne da propušta priliku za budući ljubavni život i stupanje u brak.
Stih 39 iz istog poglavlja govori nam što se dogodilo kad se vratila kući: "A poslije dva mjeseca vrati se k ocu svojemu, i on izvrši na njoj zavjet svoj, što ga je bio učinio. Ona još nije bila spoznala čovjeka otada..."

Također, treba imati na umu da čak i ako je želio ponuditi svoju kćer Bogu kao žrtvu paljenicu, treba naći svećenika koji bi je ubio, ogulio kožu, rezao u komadiće, a zatim spalio ljudsko biće pred Gospodinom (obred potreban za paljenice - pogledaj Levitski zakonik 1) Scenario je gotovo nemoguć.

Najjednostavniji zaključak s obzirom na sve činjenice i ono što Biblija kaže je da Jifta nije žrtvovao svoju kćer, njegovo jedino dijete, kao žrtvu paljenicu. Umjesto toga, posvetio ju je kao trajnu djevicu u službi Gospodina. Zato nije oplakivala kraj njezina života, već gubitak mogucnosti udaje. Ono što se u konačnici dogodilo, ispunilo je zavjet da tko izađe iz kuće "pripada" ili bude posvećen služenju Bogu.
Ma Jiftah je obična budale,,kraj priče!
broj dva
Posts: 4544
Joined: 15/07/2014 20:59
Location: Šeher Oslo

#91 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by broj dva »

JVC wrote:
broj dva wrote::evil:
Obozavam vidjeti krscane kako se koprcaju pod teretom najmonstruoznijeg fikcionalnog karaktera ikada, psihopate opisanog u starom testsmentu.
No na zalost religija nije svedski sto da biras sta ti se svidja tako da ako ti se dize na Isusa nemozes odjebat Sodomu i Gomoru, poplave, ubijanje egipatske djece i ostale zlocine protiv covjecanstva kojima stari zavjet obiluje.
Obožavam i ja vidjeti kako je rječnik jednog ateiste vulgaran (moralan) dok pokušava da bude nadmoćan (cool) na forumu o religiji. Odakle crpiš svoju moralnost?
---
Iz tvog kurca.
Pa ti nastavi obozavati.
User avatar
Truba
Posts: 81644
Joined: 17/03/2004 09:36
Location: Vizantija

#92 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by Truba »

onaj se neki zapuco kolima u spomenik 10 zapovijedi
šarf
Posts: 793
Joined: 20/12/2012 00:35

#93 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by šarf »

DA LI JE JIFTAH DOSLOVNO ŽRTVOVAO SVOJU KĆER? NE!

JVC je to lijepo objasnio
„Najjednostavniji zaključak s obzirom na sve činjenice i ono što Biblija kaže je da Jifta nije žrtvovao svoju kćer, njegovo jedino dijete, kao žrtvu paljenicu. Umjesto toga, posvetio ju je kao trajnu djevicu u službi Gospodina. Zato nije oplakivala kraj njezina života, već gubitak mogucnosti udaje. Ono što se u konačnici dogodilo, ispunilo je zavjet da tko izađe iz kuće "pripada" ili bude posvećen služenju Bogu.“

Da bi nam ovo bilo jasnije navest ću još jedan primjer.
U nekoliko navrata Pavle sebe naziva i poredi se sa „žrtvom ljevanicom“.Što je ta žrtva?

Ta žrtva se pominje na mnogo mjesta u bibliji:
2.Mojsijeva 29:40-S prvim ovnom prinesi desetinu efe finoga brašna zamiješena s četvrtinom hina ulja od gnječenih maslina i ŽRTVU LJEVANICU od četvrtine hina vina

3.Mojsijeva 23:12,13-Onoga dana kad budete dali snop da ga se zanjiše, prinesite Jehovi janje bez mane, staro do godine dana, kao žrtvu paljenicu; kao njezinu žitnu žrtvu dvije desetine efe finoga brašna zamiješene s uljem kao žrtvu Jehovi paljenu na umirujući miris; a kao njezinu ŽRTVU LJEVANICU prinesite četvrtinu hina vina.
Dakle ,na ono što se žrtvovalo sipalo se malo vina i sve se spaljivalo.


Filipljanima 2:17-„No ako se i izlijevam kao ŽRTVA LJEVANICA na vašu žrtvu i službu koju vršite potaknuti vjerom, veselim se i radujem sa svima vama.“
Ovdje Pavle sebe poredi sa žrtvom ljevanicom i sigurno nije mislio da ga se treba spaliti.
Na što se odnosi žrtva ljevanica,što je njena simbolika?Pavle je to već rekao,“veselim se radujem se sa vama“,odnosno služba Bogu treba da bude radosna.Pavle je bio misionar i tu službu je obavljao sa radošću.
Vino u Bibliji često predočava radost ,na primjer u Zaharija 10:7-„srce će se njihovo radovati kao od vina“
Psalam 104:15-„i vino što veseli srce čovjeku smrtnom“
Propovjednik 10:19-„vino uveseljava život“

Žrtva paljenica je kao i žrtva ljevanica bila dobrovoljna žrtva.

Pavle je sebe dobrovoljno „žrtvovao“ u službi Bogu.Usput da kažem i Pavle je ostao neoženjen,i to je bila žrtva,bio je visoko obrazovan i umjesto da to znanje unovči on je to „žrtvovao“ za službu Bogu.

On je sebe uporedio sa žrtvom ljevanicom jer je njegova služba bila dobrovoljna,neplaćena,i obavljao ju je radosno.

Jiftahova kći je upoređena sa žrtvom paljenicom jer je njena žrtva bila dobrovoljna i dala je cijelu sebe u službi Bogu.Obzirom da se tu žrtvu,kada su u pitanju životinje,tu se žrtvu u cijelosti spaljivalo,cijela je posvećena Bogu,ne samo jedan njen dio,kao na primjer salo,a ostalo se bacalo.Ova žrtva se dakle cijela spaljivala.Kada je u pitanju čovjek to u simboličnom smislu znači da osoba sebe cijelu daje na služenje Bogu.Ne dan,mjesec već cijeli život. Cijeli svoj život je služila u službi oko Zavjetnog šatora .Zbog toga je Jiftahu bilo tako bolno kada je vidio ko mu izlazi u susret iz kuće.Iz ovoga možemo i naučiti,da Bog od nas traži da održimo svoju riječ koju smo dali.Da budemo dosljedni onome što smo izgovorili.To nas ujedno i uči da pazimo što obećavamo,naravno ne samo Bogu već i ljudima.
User avatar
JVC
Posts: 921
Joined: 12/05/2017 11:30

#94 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by JVC »

šarf wrote:DA LI JE JIFTAH DOSLOVNO ŽRTVOVAO SVOJU KĆER? NE!

JVC je to lijepo objasnio
„Najjednostavniji zaključak s obzirom na sve činjenice i ono što Biblija kaže je da Jifta nije žrtvovao svoju kćer, njegovo jedino dijete, kao žrtvu paljenicu. Umjesto toga, posvetio ju je kao trajnu djevicu u službi Gospodina. Zato nije oplakivala kraj njezina života, već gubitak mogucnosti udaje. Ono što se u konačnici dogodilo, ispunilo je zavjet da tko izađe iz kuće "pripada" ili bude posvećen služenju Bogu.“

Da bi nam ovo bilo jasnije navest ću još jedan primjer.
U nekoliko navrata Pavle sebe naziva i poredi se sa „žrtvom ljevanicom“.Što je ta žrtva?

Ta žrtva se pominje na mnogo mjesta u bibliji:
2.Mojsijeva 29:40-S prvim ovnom prinesi desetinu efe finoga brašna zamiješena s četvrtinom hina ulja od gnječenih maslina i ŽRTVU LJEVANICU od četvrtine hina vina

3.Mojsijeva 23:12,13-Onoga dana kad budete dali snop da ga se zanjiše, prinesite Jehovi janje bez mane, staro do godine dana, kao žrtvu paljenicu; kao njezinu žitnu žrtvu dvije desetine efe finoga brašna zamiješene s uljem kao žrtvu Jehovi paljenu na umirujući miris; a kao njezinu ŽRTVU LJEVANICU prinesite četvrtinu hina vina.
Dakle ,na ono što se žrtvovalo sipalo se malo vina i sve se spaljivalo.


Filipljanima 2:17-„No ako se i izlijevam kao ŽRTVA LJEVANICA na vašu žrtvu i službu koju vršite potaknuti vjerom, veselim se i radujem sa svima vama.“
Ovdje Pavle sebe poredi sa žrtvom ljevanicom i sigurno nije mislio da ga se treba spaliti.
Na što se odnosi žrtva ljevanica,što je njena simbolika?Pavle je to već rekao,“veselim se radujem se sa vama“,odnosno služba Bogu treba da bude radosna.Pavle je bio misionar i tu službu je obavljao sa radošću.
Vino u Bibliji često predočava radost ,na primjer u Zaharija 10:7-„srce će se njihovo radovati kao od vina“
Psalam 104:15-„i vino što veseli srce čovjeku smrtnom“
Propovjednik 10:19-„vino uveseljava život“

Žrtva paljenica je kao i žrtva ljevanica bila dobrovoljna žrtva.

Pavle je sebe dobrovoljno „žrtvovao“ u službi Bogu.Usput da kažem i Pavle je ostao neoženjen,i to je bila žrtva,bio je visoko obrazovan i umjesto da to znanje unovči on je to „žrtvovao“ za službu Bogu.

On je sebe uporedio sa žrtvom ljevanicom jer je njegova služba bila dobrovoljna,neplaćena,i obavljao ju je radosno.

Jiftahova kći je upoređena sa žrtvom paljenicom jer je njena žrtva bila dobrovoljna i dala je cijelu sebe u službi Bogu.Obzirom da se tu žrtvu,kada su u pitanju životinje,tu se žrtvu u cijelosti spaljivalo,cijela je posvećena Bogu,ne samo jedan njen dio,kao na primjer salo,a ostalo se bacalo.Ova žrtva se dakle cijela spaljivala.Kada je u pitanju čovjek to u simboličnom smislu znači da osoba sebe cijelu daje na služenje Bogu.Ne dan,mjesec već cijeli život. Cijeli svoj život je služila u službi oko Zavjetnog šatora .Zbog toga je Jiftahu bilo tako bolno kada je vidio ko mu izlazi u susret iz kuće.Iz ovoga možemo i naučiti,da Bog od nas traži da održimo svoju riječ koju smo dali.Da budemo dosljedni onome što smo izgovorili.To nas ujedno i uči da pazimo što obećavamo,naravno ne samo Bogu već i ljudima.
:thumbup:
patriot_1
Posts: 2639
Joined: 09/05/2015 20:49

#95 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by patriot_1 »

šarf wrote:DA LI JE JIFTAH DOSLOVNO ŽRTVOVAO SVOJU KĆER? NE!

JVC je to lijepo objasnio
„Najjednostavniji zaključak s obzirom na sve činjenice i ono što Biblija kaže je da Jifta nije žrtvovao svoju kćer, njegovo jedino dijete, kao žrtvu paljenicu. Umjesto toga, posvetio ju je kao trajnu djevicu u službi Gospodina. Zato nije oplakivala kraj njezina života, već gubitak mogucnosti udaje. Ono što se u konačnici dogodilo, ispunilo je zavjet da tko izađe iz kuće "pripada" ili bude posvećen služenju Bogu.“

Da bi nam ovo bilo jasnije navest ću još jedan primjer.
U nekoliko navrata Pavle sebe naziva i poredi se sa „žrtvom ljevanicom“.Što je ta žrtva?

Ta žrtva se pominje na mnogo mjesta u bibliji:
2.Mojsijeva 29:40-S prvim ovnom prinesi desetinu efe finoga brašna zamiješena s četvrtinom hina ulja od gnječenih maslina i ŽRTVU LJEVANICU od četvrtine hina vina

3.Mojsijeva 23:12,13-Onoga dana kad budete dali snop da ga se zanjiše, prinesite Jehovi janje bez mane, staro do godine dana, kao žrtvu paljenicu; kao njezinu žitnu žrtvu dvije desetine efe finoga brašna zamiješene s uljem kao žrtvu Jehovi paljenu na umirujući miris; a kao njezinu ŽRTVU LJEVANICU prinesite četvrtinu hina vina.
Dakle ,na ono što se žrtvovalo sipalo se malo vina i sve se spaljivalo.


Filipljanima 2:17-„No ako se i izlijevam kao ŽRTVA LJEVANICA na vašu žrtvu i službu koju vršite potaknuti vjerom, veselim se i radujem sa svima vama.“
Ovdje Pavle sebe poredi sa žrtvom ljevanicom i sigurno nije mislio da ga se treba spaliti.
Na što se odnosi žrtva ljevanica,što je njena simbolika?Pavle je to već rekao,“veselim se radujem se sa vama“,odnosno služba Bogu treba da bude radosna.Pavle je bio misionar i tu službu je obavljao sa radošću.
Vino u Bibliji često predočava radost ,na primjer u Zaharija 10:7-„srce će se njihovo radovati kao od vina“
Psalam 104:15-„i vino što veseli srce čovjeku smrtnom“
Propovjednik 10:19-„vino uveseljava život“

Žrtva paljenica je kao i žrtva ljevanica bila dobrovoljna žrtva.

Pavle je sebe dobrovoljno „žrtvovao“ u službi Bogu.Usput da kažem i Pavle je ostao neoženjen,i to je bila žrtva,bio je visoko obrazovan i umjesto da to znanje unovči on je to „žrtvovao“ za službu Bogu.

On je sebe uporedio sa žrtvom ljevanicom jer je njegova služba bila dobrovoljna,neplaćena,i obavljao ju je radosno.

Jiftahova kći je upoređena sa žrtvom paljenicom jer je njena žrtva bila dobrovoljna i dala je cijelu sebe u službi Bogu.Obzirom da se tu žrtvu,kada su u pitanju životinje,tu se žrtvu u cijelosti spaljivalo,cijela je posvećena Bogu,ne samo jedan njen dio,kao na primjer salo,a ostalo se bacalo.Ova žrtva se dakle cijela spaljivala.Kada je u pitanju čovjek to u simboličnom smislu znači da osoba sebe cijelu daje na služenje Bogu.Ne dan,mjesec već cijeli život. Cijeli svoj život je služila u službi oko Zavjetnog šatora .Zbog toga je Jiftahu bilo tako bolno kada je vidio ko mu izlazi u susret iz kuće.Iz ovoga možemo i naučiti,da Bog od nas traži da održimo svoju riječ koju smo dali.Da budemo dosljedni onome što smo izgovorili.To nas ujedno i uči da pazimo što obećavamo,naravno ne samo Bogu već i ljudima.
Što se tiče ulomka iz Sudaca, najprije treba imati na umu da se radi o kasnijem razdoblju Izraelske povijesti koje slijedi nakon Izlaska iz Egipta, sklapanja Saveza i osvajanja Obećane zemlje. U to vrijeme već postoji eksplicitno zakonodavstvo protiv pronosa ljudskih žrtava:

Ne smiješ dopuštati da koje tvoje dijete bude žrtvovano Moleku; ne smiješ tako obeščašćivati ime Boga svoga. Ja sam Jahve! (Lev 18, 21)
Ta Jahvi je zazorno i mrsko sve što su oni činili svojim bogovima. Čak su svoje sinove i kćeri spaljivali u čast svojim bogovima. (Pnz 12,31)
Kad uđeš u zemlju koju ti daje Jahve, Bog tvoj, nemoj se priučavati na odvratne čine onih naroda. Neka se kod tebe ne nađe nitko tko bi kroz oganj gonio svoga sina ili svoju kćer; tko bi se bavio gatanjem, čaranjem, vračanjem i čarobnjaštvom; nitko tko bi bajao, zazivao duhove i duše predaka ili se obraćao na pokojnike. (Pnz 18, 10-11)

Prema tome, možemo odmah ustvrditi ustvrditi da Bog zasigurno od Jiftaha nije zatražio ubijanje i žrtvovanje kćeri. Osim vrlo jednoznačne zapovijedi „Ne ubij!“, Levitski i Ponovljeni zakon vrlo jasno osuđuju ljudske žrtve i opisuje ih kao nešto što je Bogu odvratno. Stoga i sama situacija s Jiftahom postaje još više zbunjujuća. Biblijski komentari generalno navode nekoliko načina objašnjenja ulomka o Jiftahovom zavjetu.

Prvo i najizravnije je da se doista radilo o ljudskoj žrtvi. Vidjet ćemo kasnije da se iz teksta to ne može posve nedvojbeno zaključiti. No, ukoliko se kojim slučajem radilo o tome, možemo biti sigurni da takvo djelo nije rezultat ni Božjeg zahtjeva niti nadahnuća, već ozbiljan prekršaj zapovijedi očuvanja života. Židovska rabinska tradicija smatra da se doista radilo o ljudskoj žrtvi, ali da je taj tekst ilustracija odvratnosti žrtvovanja ljudi. Josip Flavije, pisac iz prvog stoljeća, također govori kako takvo djelo nije bilo u skladu niti sa Zakonom niti s Božjom voljom.
U isto vrijeme, neobično je da Jiftah u vrijeme važne bitke Bogu želi ugoditi činom koji se označava kao odvratnost u Božjim očima. Jedan dio bibličara stoga smatra da Zakon u vrijeme Sudaca još nije postojao u svojem razvijenom obliku te da je se još uvijek. Pri tome je Jeftahov slučaj sam još jedan od primjera postupnog progresa prema sve razvijenijem shvaćanju morala.

· U novije vrijeme dosta je prošireno mišljenje je da se u tekstu ne radi o ubijanju i spaljivanju kćeri, već o nekom obliku duhovne žrtve, tj. trajnog celibata. E.W. Bullinger je još prije više od 100 godina iznio tezu da se hebrejski prefix "ו־(v'-)" koji se najčešće prevodi s „i“ (sastavnim veznikom), može prevesti i rastavnim veznikom „ili“. Prema Bullingeru, pravilan prijevod hebrejskog teksta bi glasio: „tkogod se prvi pojavi na vratima moje kuće i krene mi u susret kada se budem vraćao kao pobjednik iz boja s Amoncima bit će Gospodinov ILI ću prinijeti žrtvu paljenicu.“ Kako Jeftahova kćerka nije mogla biti prinijeta kao žrtva paljenica, Bullinger smatra da se na nju odnosio dio rečenice „bit će Gospodinov.“

Razlozi koji se navode u prilog ovog posljednjeg stajališta su tekstualni indikatori koji bi u slučaju da se radi o stvarnoj ljudskoj žrtvi paljenici bili neobični. Prije svega tu je dvomjesečni period oplakivanja, a posebice inzistiranje na spominjanju djevičanstva:

„Onda [Jiftahova kći] zamoli svog oca: "Ispuni mi ovu molbu: pusti me da budem slobodna dva mjeseca; lutat ću po gorama sa svojim drugama i oplakivati svoje djevičanstvo.""Idi", reče joj on i pusti je na dva mjeseca. Ona ode sa svojim drugama i oplakivaše na gorama svoje djevičanstvo.Kada su prošla dva mjeseca, ona se vrati ocu i on izvrši na njoj zavjet što ga bijaše učinio. I nikada nije upoznala čovjeka.” (Suci 11, 37-39)

Dakle, u samo nekoliko redaka djevičanstvo se spominje puno puta, što sugerira da Biblijski pisac želi staviti osobit naglasak na tu riječ. Jednako tako, zadnja rečenica „I nikada nije upoznala čovjeka” bila bi nepotrebna u slučaju da se radilo o ubojstvu jer je samorazumljivo da netko tko je ubijen nikada nije upoznao čovjeka nakon toga. Može se javiti pitanje zašto se ističe tako velika tuga ako se radi samo o trajnom djevičanstvu. Treba imati na umu da takav način života nije bio cijenjen u Židovstvu. Ostati neoženjen/neudata značilo je da ta osoba samome sebi ukida mogućnosti da se iz njegove ili njezine porodice rodi Mesija. U ovom ulomku stvar je dodatno otežana činjenicom da Jiftah osim svoje kćeri nije imao nijednu drugu kćer ili sina.

Kao što sam već napomenuo, rasprava oko ovoga teksta vodi se već tisućljećima. Teško je sada ulaziti u sve aspekte tekstualne kritike i u detalje svega onoga što je o ovome već napisano. Ipak, ono što je važno zapamtiti je činjenica da tekst nigdje ne sugerira da je čin žrtvovanja osobe, u slučaju da je bio izvršen, nešto pozitivno. Čak i u najtamnijoj varijanti događaja vidi se jasno žaljenje i kajanje zbog lakomislene pogreške koja je mogla biti zaobiđena.

BTB,

Don Damir
http://studentski-pastoral.com/index.ph ... pelana/222
User avatar
tranquil
Posts: 6638
Joined: 11/08/2007 00:55
Location: Mare Tranquillitatis

#96 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by tranquil »

Pozdrav svima, ovaj odgovor je prvenstveno za JVC a i za sve druge koji su (naknadno) usvojili njegovo mišljenje iako su na početku razumijevali "slučaj Jiftah" onako kako ga svi znamo (ovdje mislim na šarfa).

Početi ću citiranjem Biblije, različite prevode na naše govorno područje istog dijela, Suci 11:31:

Šarić: "Onda ima onaj, koji mi iz vrata kuće moje dođe u susret, ako se vratim kući pobjedonosan od sinova Amonovih, pripasti Gospodu, i ja ću ga prinijeti za žrtvu paljenicu.""

Jeruzalemska biblija: "tko prvi iziđe na vrata moje kuće u susret meni kada se budem vraćao kao pobjednik iz boja s Amoncima bit će Jahvin i njega ću prinijeti kao "paljenicu.

Dretar: "tko iziđe s vrata moje kuće k meni u susret kad se budem živ i zdrav vraćao od sinova Amonovih, taj će pripasti GOSPODU i ja ću ga ponuditi u holokaustu . “"

Daničić / Karadžić: "Što god izide na vrata iz kuće moje na susret meni, kad se vratim zdrav od sinova Amonovijeh, biće Gospodnje, i prinijeću na žrtvu paljenicu."

Dakle svi relevantni prevodi za naše šire jezičko područje slažu se u tome šta je Jiftah ponudio.

Dalje, engleski, od dva ponuđena prevoda na engleskom koja si dao, jedan, i to najpoznatiji prevod Biblije, KJV, se slaže s tim. Ko se ne slaže? Drugi prevod, opskurni "HBFV" iz 2009. Ne bilo mi mrsko. sam potražih i evo na ovom linku možeš pronaći ravno 49 razumljivih prevoda tog dijela na više manje modernom engleskom, jer mi ne pada na pamet da kopiram 49 citata:

https://www.biblegateway.com/passage/?s ... 2011:31-39

Doslovno svih 49 prevoda se slažu sa tim da će žrtva biti podnijeta "KAO" paljenica a ne "UMJESTO". Svi relevantni prevodu su tu, već navedeni KJV, ali i moderniji i dosta rašireni NIV, RSV i drugi. Prevod "HBFV" je toliko popularan da ga nema u tih pedesetak. I da napomenem, neki od ovih 49 prevoda se radikalno razlikuju, mnogi koriste "whoever" umjesto "whatever", i koriste "that person i shall sacrifice", dakle već impliciraju da se radi o osobi a ne o nekoj životinji.

Pošto znam kako prevodi nastaju, i da teoretski svih 49 engleskih mogu biti iz istog izvora, nekog starijeg prevoda (mada nisu svi jer ima dosta prevoda koji prevode direktno s originala), provjerio sam na istoj stranici i 4 dostupna prevoda na još jednom popularnom jeziku kojeg dovoljno znam - njemačkom. Opet, SVI se slažu sa većinom ostalih prevoda.

Prema tome, kada kažeš "dublje istraživanje", imam osjećaj da je u tvom slučaju doslovno "traženje prevoda koji će odgovarati mojim potrebama". Moraš se dobro potruditi da nađeš razlog zašto bi jedan malo poznati prevod na engleski iz 2009. bio tačniji od toliko prevoda za engleski, njemački i naše jezike, od kojih su mnogi nastali nezavisno jedan od drugog.

Da dodam, mada si se potrudio da objasniš kako "gubljenje djevojaštva" ukazuje na zaređivanje, moram skrenuti pažnju na očiglednu činjenicu da će jadna djevojska izgubiti djevojaštvo i u situaciji kada je živa spaljena.

I na kraju, sve da si u pravu, a dao sam 57 prevoda koji kažu da nisi, i dalje život Jiftahove kćerke nije bio na njemu da raspolaže s njim bez obzira na to da li je jadnica spaljena ili otjerana da služi Bogu, oboje je bilo protiv njene volje.
User avatar
tranquil
Posts: 6638
Joined: 11/08/2007 00:55
Location: Mare Tranquillitatis

#97 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by tranquil »

šarf wrote:U pravu si da Bog nema ograničenja u moći.Bog je mogao spriječiti svako zlo koje se dogodilo na Zemlji.
No ima jedna važna stvar koja se uvijek zanemari kada govorimo o tome što je Bog ,po ljudskom mišljenju,trebao učiniti u ovom ili onom slučaju.To jedan divan dar koji nam je Bog podario a to je SLOBODNA VOLJA.
Mi ljudi nismo stvoreni da budemo roboti već da sami, svojom voljom, donosimo odluke u životu.

Ako pođemo od Adama i Eve,Bog je mogao spriječiti ono što su oni učinili,međutim Bog je poštovao njihovu slobodu izbora.Zapovijed koju su oni dobili od Boga bila je jednostavna 1.Mojsijeva 1:28-Bog ih je zatim blagoslovio i rekao im: “Rađajte se i množite, napunite zemlju i sebi je podložite, i vladajte nad ribama morskim i letećim stvorenjima nebeskim i nad svim stvorenjima što se miču po zemlji!”

Davši ovaj zadatak Adamu ,Bog je pokazao da ima povjerenje u njega da će odgovorno izvršiti povjereni zadatak.

Dakle Adam je sada imao dvije stvari koje imamo i mi danas:SLOBODNU VOLJU I ODGOVORNOST u korištenju slobodne volje.
Ma kakvu odluku Adam da donese bio je odgovoran Bogu,a Bog će poštovati tu odluku.
PRIMJER:1.Mojsijeva 2:19,20-A Jehova Bog je od zemlje stvarao sve divlje životinje poljske i sva leteća stvorenja nebeska i dovodio ih je pred čovjeka da vidi kako će koje stvorenje nazvati. I kako je čovjek nazvao svako od njih, svaku živu dušu, tako mu je bilo ime. 20 I čovjek je dao imena svoj stoci i svim letećim stvorenjima nebeskim i svim divljim životinjama poljskim,

Ovdje vidimo da je Bog poštovao Aadamovu odluku o imenima životinja,kako je koju nazvao to je ime i ostalo,Bog se nije miješao u Adamove odluke.


Bog je Adama upozorio i na posljedice ukoliko donese lošu odluku. 1.Mojsijeva 2:16,17-Sa svakoga drveta u vrtu slobodno jedi do sita. Ali s drveta spoznaje dobra i zla ne smiješ jesti, jer u onaj dan u koji okusiš s njega, sigurno ćeš umrijeti.“

Adam i Eva imali su slobodu izbora,poslušati i ne poslušati.Bili su upozoreni na posljedice svojih odluka.
Odluke koje su Adam i Eva donijeli nisu se ticale samo njih .Njihove odluke su utjecale i na njihovu još nerođenu djecu.Danas ,mi kao njihovi potomci osjećamo posljedice njihovih loših odluka.

Možemo li kriviti Boga zbog toga što nam je dao dar SLOBODNE VOLJE i što poštuje naše odluke,ne miješa se,ali nas smatra odgovornim za odluke koje donosimo?

Hajdemo sada sagledati ono što si pisao gore :
Bog nije morao napraviti genocid nad cijelim čovječanstvom-nije, ali je poštovao odluku tih ljudi,ne zaboravimo da je odluka koju su donijeli utjecala i na njihovu djecu.
Bog nije morao uništiti dva grada jer mu se nije sviđala seksulana praksa njegovih stanovnika-nije,ali je poštovao njihovu slobodnu volju.
I.t.d

Zar Bog nema pravo postaviti zakone koji će važiti na Zemlji koju je on stvorio?

Pokušat ću to pojasniti primjerom.
Ako imaš kuću koju daješ na korištenje prijateljima,bez naplate ,očekuješ i da se ponašaju odgovorno i poštujuću tvoja pravila.
Bi li dopustio da u tvojoj kući naprave kupleraj,bi li dopustio da na tavanu uzgajaju marihuanu,bi li dopustio da mijenjaju raspored prostorija a da tebe ne pitaju?Brzo bi ih istjerao.
Njihova odluka kako će koristiti tu kuću utjecat će i na njihovu djecu.Ne možeš reći ,vi idete ali djeca mogu ostati.
Oni su odgovorni za svoju djecu nisi ti.Žao ti je ali ne možeš ništa učiniti ,sami su krivi.

Bog je postavio pravila koja će važiti na zemlji.Ono što je napisano u Bibliji daje nam uvid u ono što će Bog učiniti sa onima koji ne poštuju njegova pravila.Odluka je na svakom čovjeku.

Potop,Sodoma i Gomora......bili su upozoreni ali su odlučili da neće poslušati.

MOŽEMO LI KRIVITI BOGA ZBOG TOGA ŠTO NAM JE DAO DAR SLOBODNE VOLJE I ŠTO POŠTUJE NAŠE ODLUKE,NE MIJEŠA SE,ALI NAS SMATRA ODGOVORNIM ZA ODLUKE KOJE DONOSIMO?
Pozdrav šarf,

Očigledno se ne slažemo u tome da li je genocid validno sredstvo za rješavanje problema. Da neko mimo moje dozvole uzgaja marihuanu na tavanu bio bi u najmanju ruku istjeran i prijavljen policiji, ne udavljen ili spaljen. Kada bih tako rješavao sve prekršaje, ljudi bi me s pravom nazivali psihopatom i manijakom.

Bog, da ponovim, ima i više mogućnosti od mene. On može istjerati ljude s tavana a spasiti njihovu djecu. Mogao im je promijeniti volju, kao što je radio faraonu u "Izlasku" (još jedna bizarna epizoda genocida, "otvrdnuo" je srce faraonu kako bi ga mogao poslije kazniti zbog toga). Umjesto da napravi bilo kakvu edukativnu intervenciju, koja ne uključuje genocid, odlučio je da ih sve podavi. Uz najbolju volju i poštovanje prava ljudi na slobodu vjerovanja, ne mogu preći preko toga kao normalnu, niti moralnu akciju.

Kada je u pitanju slobodna volja, ona nije nikakvo opravdanje. Čak štaviše. Toj podavljenoj djeci koja su kriva jer im roditelji uzgajaju marihuanu NEGIRANA je slobodna volja od strane onog ko je prekinuo njihove živote. Dalje, slobodna volja nije u potpunosti slobodna ako je pod prijetnjom. Ja ti prislonim pištolj uz čelo i kažem moraš uraditi ovo ili ono. Bez obzira, možda tražim od tebe neke normalne pozitivne stvari. Ti ne poslušaš, bum. I onda da li neko ima moralnosti da kaže: nije ga ubio tranquil, ubila ga je njegova slobodna volja, mogao je odlučiti drugačije?

I posebno je manjak slobodne volje izražen u slučaju Adama i Eve koji navodiš, dva rijetka lika iz Starog zavjeta koji jedini nisu genocidaši i moralne nakarade nego izazivaju simpatije. Obrati pažnju da su imali zabranu "Ali s drveta spoznaje dobra i zla ne smiješ jesti" - oni nisu bili sposobni za izvršenje ove zapovijesti jer nisu razlikovali dobro i zlo. Tek kada su probali taj plod, shvatili su grešku. Kakvu su oni slobodu volje imali, kada nisu imali mogućnost rasuđivanja? A On je to znao, i opet im je postavio plod nadohvat ruke, dajući pri tome lažne prijetnje ("jer u onaj dan u koji okusiš s njega, sigurno ćeš umrijeti"), iako nisu sposobni da te prijetnje i zahtjeve razumiju i poslušaju.

I na kraju, "ne miješa se u našu slobodnu volju" je, čak i ako ignorišemo najstrašnije prijetnje, i dalje u Starom zavjetu prilično netačno, jer da napomenem:
- vjerovatno najužasniji i najvidljiviji primjer: faraonu je suspendovana slobodna volja, u momentima kada je mislio da popusti pod Mojsijevim zahtjevima, Bog mu je "otvrdnuo" srce tako da je i dalje odbijao zahtjeve, što je rezultiralo raznim pomorima u cijelom Egiptu
- sve nedaće koje su pogađale Jevreje između perioda pojedinačnih sudaca, razna ropstva i porazi su eksplicitno Božija kazna za udaljavanje od njegove zamisli, dakle Bog je "uzdigao" njihove neprijatelje, ne direktno "rukom s neba", nego uzdižući ih, i petljajući na taj način s njihovom slobodnom voljom
- u dosta ratova opisanih u knjigama Isusa Navina, Sucima, Samuela, Kraljevima, Ljetopisa, opisane su slične situacije kada je Bog, nadahnuvši jednu stranu, dakle mijenjajući slobodnu volju sudionika, uticao na ishod tako da strani kojoj hoće dadne pobjedu. Uglavnom Jevrejima, osim onda kada ih je trebalo kazniti zbog bizarnih razloga (npr. što nisu uradili potpuni genocid nad neprijateljem i sl.).
patriot_1
Posts: 2639
Joined: 09/05/2015 20:49

#98 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by patriot_1 »

tranquil wrote:Pozdrav svima, ovaj odgovor je prvenstveno za JVC a i za sve druge koji su (naknadno) usvojili njegovo mišljenje iako su na početku razumijevali "slučaj Jiftah" onako kako ga svi znamo (ovdje mislim na šarfa).

Početi ću citiranjem Biblije, različite prevode na naše govorno područje istog dijela, Suci 11:31:

Šarić: "Onda ima onaj, koji mi iz vrata kuće moje dođe u susret, ako se vratim kući pobjedonosan od sinova Amonovih, pripasti Gospodu, i ja ću ga prinijeti za žrtvu paljenicu.""

Jeruzalemska biblija: "tko prvi iziđe na vrata moje kuće u susret meni kada se budem vraćao kao pobjednik iz boja s Amoncima bit će Jahvin i njega ću prinijeti kao "paljenicu.

Dretar: "tko iziđe s vrata moje kuće k meni u susret kad se budem živ i zdrav vraćao od sinova Amonovih, taj će pripasti GOSPODU i ja ću ga ponuditi u holokaustu . “"

Daničić / Karadžić: "Što god izide na vrata iz kuće moje na susret meni, kad se vratim zdrav od sinova Amonovijeh, biće Gospodnje, i prinijeću na žrtvu paljenicu."

Dakle svi relevantni prevodi za naše šire jezičko područje slažu se u tome šta je Jiftah ponudio.

Dalje, engleski, od dva ponuđena prevoda na engleskom koja si dao, jedan, i to najpoznatiji prevod Biblije, KJV, se slaže s tim. Ko se ne slaže? Drugi prevod, opskurni "HBFV" iz 2009. Ne bilo mi mrsko. sam potražih i evo na ovom linku možeš pronaći ravno 49 razumljivih prevoda tog dijela na više manje modernom engleskom, jer mi ne pada na pamet da kopiram 49 citata:

https://www.biblegateway.com/passage/?s ... 2011:31-39

Doslovno svih 49 prevoda se slažu sa tim da će žrtva biti podnijeta "KAO" paljenica a ne "UMJESTO". Svi relevantni prevodu su tu, već navedeni KJV, ali i moderniji i dosta rašireni NIV, RSV i drugi. Prevod "HBFV" je toliko popularan da ga nema u tih pedesetak. I da napomenem, neki od ovih 49 prevoda se radikalno razlikuju, mnogi koriste "whoever" umjesto "whatever", i koriste "that person i shall sacrifice", dakle već impliciraju da se radi o osobi a ne o nekoj životinji.

Pošto znam kako prevodi nastaju, i da teoretski svih 49 engleskih mogu biti iz istog izvora, nekog starijeg prevoda (mada nisu svi jer ima dosta prevoda koji prevode direktno s originala), provjerio sam na istoj stranici i 4 dostupna prevoda na još jednom popularnom jeziku kojeg dovoljno znam - njemačkom. Opet, SVI se slažu sa većinom ostalih prevoda.

Prema tome, kada kažeš "dublje istraživanje", imam osjećaj da je u tvom slučaju doslovno "traženje prevoda koji će odgovarati mojim potrebama". Moraš se dobro potruditi da nađeš razlog zašto bi jedan malo poznati prevod na engleski iz 2009. bio tačniji od toliko prevoda za engleski, njemački i naše jezike, od kojih su mnogi nastali nezavisno jedan od drugog.

Da dodam, mada si se potrudio da objasniš kako "gubljenje djevojaštva" ukazuje na zaređivanje, moram skrenuti pažnju na očiglednu činjenicu da će jadna djevojska izgubiti djevojaštvo i u situaciji kada je živa spaljena.

I na kraju, sve da si u pravu, a dao sam 57 prevoda koji kažu da nisi, i dalje život Jiftahove kćerke nije bio na njemu da raspolaže s njim bez obzira na to da li je jadnica spaljena ili otjerana da služi Bogu, oboje je bilo protiv njene volje.
Nije mi jasno što ti sa slučajem <Jiftah hoćeš dokazati?
Da Boga nema?Da Bog nije pravedan?Ili što?
Dali Bog dirigira sa životom ikoga?Prisiljava li da nikad ne pogreši?Upravlja njime?Imaš Davida koji je "veća faca" od Jiftaha pa ipak daje ubiti muža žene koja mu se dopala iako već ima 4 svoje žene?Ili Mojsija koji ubija Egipćanina a po statusu "svetaca" je tu negdje kao i David!Ne postoji savršen čovjek,zato je Isus,savršen umro za nas nesavršene,one koji su svjesni svoje grešnosti!
User avatar
tranquil
Posts: 6638
Joined: 11/08/2007 00:55
Location: Mare Tranquillitatis

#99 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by tranquil »

patriot_1 wrote:
tranquil wrote:Pozdrav svima, ovaj odgovor je prvenstveno za JVC a i za sve druge koji su (naknadno) usvojili njegovo mišljenje iako su na početku razumijevali "slučaj Jiftah" onako kako ga svi znamo (ovdje mislim na šarfa).

Početi ću citiranjem Biblije, različite prevode na naše govorno područje istog dijela, Suci 11:31:

Šarić: "Onda ima onaj, koji mi iz vrata kuće moje dođe u susret, ako se vratim kući pobjedonosan od sinova Amonovih, pripasti Gospodu, i ja ću ga prinijeti za žrtvu paljenicu.""

Jeruzalemska biblija: "tko prvi iziđe na vrata moje kuće u susret meni kada se budem vraćao kao pobjednik iz boja s Amoncima bit će Jahvin i njega ću prinijeti kao "paljenicu.

Dretar: "tko iziđe s vrata moje kuće k meni u susret kad se budem živ i zdrav vraćao od sinova Amonovih, taj će pripasti GOSPODU i ja ću ga ponuditi u holokaustu . “"

Daničić / Karadžić: "Što god izide na vrata iz kuće moje na susret meni, kad se vratim zdrav od sinova Amonovijeh, biće Gospodnje, i prinijeću na žrtvu paljenicu."

Dakle svi relevantni prevodi za naše šire jezičko područje slažu se u tome šta je Jiftah ponudio.

Dalje, engleski, od dva ponuđena prevoda na engleskom koja si dao, jedan, i to najpoznatiji prevod Biblije, KJV, se slaže s tim. Ko se ne slaže? Drugi prevod, opskurni "HBFV" iz 2009. Ne bilo mi mrsko. sam potražih i evo na ovom linku možeš pronaći ravno 49 razumljivih prevoda tog dijela na više manje modernom engleskom, jer mi ne pada na pamet da kopiram 49 citata:

https://www.biblegateway.com/passage/?s ... 2011:31-39

Doslovno svih 49 prevoda se slažu sa tim da će žrtva biti podnijeta "KAO" paljenica a ne "UMJESTO". Svi relevantni prevodu su tu, već navedeni KJV, ali i moderniji i dosta rašireni NIV, RSV i drugi. Prevod "HBFV" je toliko popularan da ga nema u tih pedesetak. I da napomenem, neki od ovih 49 prevoda se radikalno razlikuju, mnogi koriste "whoever" umjesto "whatever", i koriste "that person i shall sacrifice", dakle već impliciraju da se radi o osobi a ne o nekoj životinji.

Pošto znam kako prevodi nastaju, i da teoretski svih 49 engleskih mogu biti iz istog izvora, nekog starijeg prevoda (mada nisu svi jer ima dosta prevoda koji prevode direktno s originala), provjerio sam na istoj stranici i 4 dostupna prevoda na još jednom popularnom jeziku kojeg dovoljno znam - njemačkom. Opet, SVI se slažu sa većinom ostalih prevoda.

Prema tome, kada kažeš "dublje istraživanje", imam osjećaj da je u tvom slučaju doslovno "traženje prevoda koji će odgovarati mojim potrebama". Moraš se dobro potruditi da nađeš razlog zašto bi jedan malo poznati prevod na engleski iz 2009. bio tačniji od toliko prevoda za engleski, njemački i naše jezike, od kojih su mnogi nastali nezavisno jedan od drugog.

Da dodam, mada si se potrudio da objasniš kako "gubljenje djevojaštva" ukazuje na zaređivanje, moram skrenuti pažnju na očiglednu činjenicu da će jadna djevojska izgubiti djevojaštvo i u situaciji kada je živa spaljena.

I na kraju, sve da si u pravu, a dao sam 57 prevoda koji kažu da nisi, i dalje život Jiftahove kćerke nije bio na njemu da raspolaže s njim bez obzira na to da li je jadnica spaljena ili otjerana da služi Bogu, oboje je bilo protiv njene volje.
Nije mi jasno što ti sa slučajem <Jiftah hoćeš dokazati?
Da Boga nema?Da Bog nije pravedan?Ili što?
Dali Bog dirigira sa životom ikoga?Prisiljava li da nikad ne pogreši?Upravlja njime?Imaš Davida koji je "veća faca" od Jiftaha pa ipak daje ubiti muža žene koja mu se dopala iako već ima 4 svoje žene?Ili Mojsija koji ubija Egipćanina a po statusu "svetaca" je tu negdje kao i David!Ne postoji savršen čovjek,zato je Isus,savršen umro za nas nesavršene,one koji su svjesni svoje grešnosti!
Pričali smo, u kontekstu teme, o starozavjetnom moralu, i govorio sam kako je starozavjetni moral užasan, i Jiftah je "iskočio" kao jedan od primjera koji dokazuje tu tezu. Nisam se ja zakačio za njega, originalno sam ga ovlaš samo pomenuo u nabrojanju, nego ljudi koji pokušavaju dokazati logiku Jiftah - loš, Abraham - dobar, pa im ne odgovara pominjanje obojice u istom kontekstu, kao i novopridošli u raspravi koji čak tvrde da je Jiftah dobar a da je prevod kriv pa ga danas smatramo djecoubicom.
User avatar
derion
Posts: 1112
Joined: 06/01/2008 17:08

#100 Re: 10 Božjih zapovjedi(kako ih ja shvaćam) su za naše dobro ili...?

Post by derion »

Kako ja vidim, ovih deset zapovijedi imaju ulogu, baš kao i svi ostali abrahamski (kršćanski, jevrejski i islamski) propisi i vjerski zakoni, a to je kontrola čovječanstva i oduzimanje slobode. Naravno, nekoliko od zapovijedi su sasvim u redu i podrazumijeva se da bi se trebali pridržavati. Nego da krenem ispočetka:
Ja sam Gospodin, Bog tvoj, nemaj drugih bogova uz mene!
>Ja sam sve stvorio,i vas ljude,drugog Boga nema osim mene Jahve!
Sasvim nepotrebna zapovijed. Rekla-kazala. Što bi rekli: "Đe su dokazi?".
Ne izusti imena Gospodina, Boga svoga, uzalud!
>Nemoj psovati Boga!
Zašto? NIkakva psovka ne može nauditi Svemogućem, zar ne? Na stranu sada to što je prilično ružno psovati uopšte bilo koga ili šta.
Spomeni se da svetkuješ dan Gospodnji!
>Posveti neko vrijeme Bogu,bilo koje,nemora to biti ni subota ni nedjelja ni petak!I nemora biti cjeli dan!
Niti je Bogu potrebna naša pažnja, niti nama ljudima ima ikakve pomoći od spominjanja i razmišljanja o njemu. Drugim riječima, vidimo se kada se sretnemo.
Poštuj oca i majku da dugo živiš i dobro ti bude!
>Ovo ne treba objašnjavati!
Prva zapovijed koju u potpunosti mogu prihvatiti. Jedino ako su majka i otac kriminalci i nasilnici, pa nas s vremena na vrijeme iz čista mira izudaraju.
Ne ubij!
>Osim u samoobrani ili ako spašavaz dobrog od zlog čovjeka a drugog načina nema!
Slažemo se.
Ne sagriješi bludno!
>Sex prije braka i van braka!
Totalno glupo i zaostalo. Jedan od zapovijedi koji ima zadatak da kontroliše ljudske živote. Pusti ljude neka žive kako hoće.
Ne ukradi!
>Ni ovo ne treba objašnjavati.Sve jasno!
Slažemo se. Još jedan primjer da nam ne treba religija za ovakve prijedloge.
Ne reci lažna svjedočanstva!
>Laž može upropastiti nečiji život!
Šta ja znam. Generalno, velika laž je vjerovatno loša, ali mnoštvo malih laži vjerovatno čini društvo dinamičnim i progresivnim.
Ne poželi tuđeg ženidbenog druga!
>Ovo shvaćam kao"Ne učini blud sa tuđom ženom".Teško je ne poželjeti ali se treba suzdržati od ...
Slažem se načelno, ali ovo ne treba da bude zapovijed, jer opet ograničava slobodu. Ko hoće, neka radi, ma koliko to drugu stranu boljelo.
Ne poželi nikakve tuđe stvari!
>Slično,ne uzmi tuđe.Nikakav problem nije ako bi poželio imati kuću,voćnjak,auto ili bazen kao susjed taj i taj!
NE kradi tuđe, slažem se.

Znači, u biti, slažem se u potpunosti sa tri zapovijedi. Prve tri totalno odbacujem, a ostale četiri su nekako u sivom prostoru - generalno mogu nauditi emocionalno nekome, ali u biti, sve je do pojedinca ili situacije.
Post Reply