Reisu-l-ulema prof.dr. Mustafa ef. Cerić

Rasprave o vjerskim temama.

Moderator: Bloo

Post Reply
dariosa
Posts: 512
Joined: 03/05/2003 00:00

#1 Reisu-l-ulema prof.dr. Mustafa ef. Cerić

Post by dariosa »

Reisu-l-ulema prof.dr. Mustafa ef. Cerić

--------------------------------------------------------------------------------

Zapad je kriv što su mudžahidi došli u Bosnu

Želio sam reći da se svi Evropljani moraju osjećati postiđeni poslije Srebrenice i da nemaju pravo nama u BiH držati moralne lekcije XXX Zašto Bin Ladena Zapad ne nazove Smith XXX Nemam te dokaze, ali postoje mišljenja da su mnogi mudžahidi dolazili u Bosnu u ime džihada, ali su bili obavještajci iz evropskih zemalja XXX Skoro sam na televiziji čuo jednog Srbina iz Bočinje kako govori gdje su ti fini muslimani s kojima je on živio, akšamlučio. E, pa ti fini, lijepi muslimani su ubijeni u Bijeljini. Tako su ostali mudžahidi XXX I nakon svega što se desilo u Srebrenici, od nas se očekuje da moramo više vjerovati kršćanskoj vojsci nego što oni imaju povjerenja u nas.

Razgovarao: Selvedin AVDIĆ

Čestitamo Vam na nagradi UNESCO-a za mir, koju ste dobili za dijalog sa predstavnicima drugih religija i kultura.
- Hvala...
Ali, nagradu ste primili u izuzetno teško vrijeme. Odnosi u regionu se iznova pogoršavaju, gore crkve i džamije... Izgleda da Vam dijalog nije uspio?
- To ne znači da treba odustati od dijaloga nego je to dodatni razlog za nastavak. Crkve i džamije gore zbog toga što nije bilo istinskog dijaloga. Da nismo imali dijalog možda bi bilo i gore, možda bi bilo i više paljenja crkava i džamija.

Da li ste zadovoljni sagovornicima u tom dijalogu?
- Znate, kada ulazite u dijalog i postavite neke uvjete, onda tu nema dijaloga, radi se o dominaciji jednoga. Ja ne ulazim u dijalog sa sugovornicima da bih po svaku cijenu iznudio svoje mišljenje, nego provjeravam da li je ono prihvatljivo sugovorniku. Također i ja njega slušam kako bih vidio koliko su sugovornikovi stavovi prihvatljivi za mene. Imam pozitivno iskustvo. Provjerio sam da su moji stavovi prihvatljivi za Jevreje i kršćane koji su spremni za dijalog. I obratno, njihovi stavovi su meni prihvatljivi. Samo da naglasim, i kršćanstvo i islam su misionarske religije i jedna i druga žele da osvoje što više pripadnika u svijetu. Judaizam nije misionarski u religijskom nego u političkom smislu. Jevreji imaju političko misionarstvo, oni žele pridobiti ljude da ne budu protiv njih, objasniti da je antisemitizam poguban. Evo, danas sam dobio poziv koji je vrlo zanimljiv, od 31. maja do 3. juna po prvi put se organizira susret stotinu alima i rabina u Maroku. To je historijski presedan u modernoj povijesti.
Hoćete li prisustvovati tom susretu?
- Tek danas sam dobio poziv. Prisustvovaću ako mi dopuste obaveze.
Dobro ste se držali u emisiji "Hard Talk" BBC-a.

- I vi iz Starta ste neka vrsta hard talka, zato sam se i pripremio za ovaj razgovor. Prije odlaska na BBC čuo sam se sa Paddyem Ashdownom i pitao ga za savjet kako da nastupim u toj emisiji. Rekao mi je da im uzvratim istom mjerom, da budem hard as they are. Ja nisam vidio pitanja novinarke sa BBC-a, kao što nisam vidio ni vaša. Ali, mislim da su takvi razgovori uspješniji i bolji, tada se odgovori daju iz srca, iz duše, onako kako u tom trenutku osjećate.
Šta ste voljeli objasniti novinarki da Vam je dopustilo vrijeme? Mora da je bilo nešto zbog čega ste pomislili "joj, trebao sam još i ovo reći"...
- Pa volio sam još više objasniti dvije stvari. Prvo, želio sam reći da se svi Evropljani moraju osjećati postiđeni poslije Srebrenice i da nemaju pravo nama u BiH držati moralne lekcije. Također, novinarki sam rekao da je Zapad baptizirao Ibn Sinaa i dao mu ime Avicena, a Ibn Rushdu ime Averos. Rekao bih da je to urađeno jer su oni simboli kulture i da stoga Evropljani nisu željeli da ih ni Arapin, niti musliman, podsjećaju na udio u evropskom humanizmu i renesansi. A, to je nesporno, vi znate da je jedan Dante Aligieri stavio Ibn Rushda u osmi krug pakla zato što je propagirao Aristotelovu filozofiju. Ali, danas niti jedan student u Evropi ne zna za Ibn Rushda, ali zna da je Osama Bin Laden Arap i musliman. Stoga sam sugerirao da i Bin Ladenu promijene ime i nazovu ga Smith. Volio sam joj to objasniti, ali me ona prekinula, a poslije objasnila kako se bojala da mislim govoriti o kulturnoj povijesti muslimana.

Kada bi se bin Ladenu promijenilo ime, automatski bi se izbjegla i religijska pripadnost. Vi smatrate da ona nije bitna u njegovom slučaju?
- Ne, naravno da je bitna... Njemu niko ne može oduzeti pravo da se osjeća kao musliman. Ali, on je volonter, njega muslimani nisu izabrali da ratuje protiv Zapada. S druge strane, Miloševića su izabrali Srbi i sve što je on radio, radio je u ime Srba. Poslije su stranci nama govorili da moramo razlikovati kolektivnu i individualnu odgovornost. Mi smo to prihvatili iako imamo pravo da mislimo drugačije, obzirom da je Milošević bio legitimni predstavnik srpskog naroda, kojeg su oni izabrali. Bin Ladena niko nije izabrao, ali zapadni mediji ga poistovjećuju sa islamom i svim muslimanima. To je prva, proceduralna greška, a druga je što se identificiranjem Bin Ladena sa islamom čini usluga teroristima. Jer, teroristi i žele svoj čin identificirati sa svakim muslimanom u svijetu.

Bilo je mnogo reakcija na Vaš intervju na BBC-u. Između ostalog, bilo je komentara da Vi toleranciju i kozmopolitizam ispoljavate samo u inostranstvu. Šta mislite o tome?
- Čuo sam za te tvrdnje... Drago mi je da su ti ljudi zapazili moj intervju, a vjerovatno su ga i zapazili zbog toga što je bio na BBC-u. Tamo možete kazati i glupost i ona će biti zapažena, a u Bosni će i mudrosti biti prešućene. Hoću da kažem, sve što sam rekao na BBC-u govorio sam na hutbama i svojim nastupima u Bosni. Na žalost ili na radost, ali novinari su zapazili samo ono što ja govorim na BBC-u. Priznajem da na BBC-u osjećam drugačiju odgovornost za ono što kažem nego kada to govorim u Sarajevu. Inače, ja želim provjeriti kako će ono što kažem u Begovoj džamiji razumjeti i u džamiji i izvan nje. Moguće je da retoriku iz Begove džamije razumiju i oni izvan nje, a da ja nisam izdao islam. Taj izazov neprestano provjeravam...

Da li ste, tokom rata, očekivali više pomoći od islamskih zemalja?
- Naprotiv, mislim da su nam islamske zemlje pomogle više nego što sam očekivao. Bosna je ujedinila islamski svijet, a oni su Bosni pomogli mnogo više nego ijednom drugom problemu koji se tiče muslimana, više nego što smo zaslužili i nego što smo mogli podnijeti. Ja sam više razočaran odnosom muslimanskog svijeta nakon Dejtonskog sporazuma. Jer, neki od njih nisu dobro razumjeli Bosnu. Mi svoju budućnost ne možemo graditi na sukobu. Tačno je da su, od odlaska Turaka do danas, muslimani imali jednu dilemu - hidžra ili džihad. Znači, seliti se ili ostati na Balkanu i voditi svakodnevnu borbu u smislu samoodbrane. Sve do 1992. godine muslimani su imali hidžru, u Turskoj je četiri miliona Bošnjaka. Te, 1992. godine, muslimani su se odlučili na borbu za opstanak. Dugo smo čekali spasioca, a onda shvatili da spas ne dolazi sa Istoka nego da mi moramo tražiti uspjeh na Zapadu. I ja, kao Bošnjak i reis, između spasa i uspjeha biram uspjeh, jer bez njega nema spasa. Moramo shvatiti da neće doći spas sa Istoka, ali hoće doći i sa Istoka i sa Zapada ako mi pokažemo uspjeh.

Da li ste mislili na islamske redukcioniste, koje nazivaju mudžahidima, kada ste rekli da se nekima ne dopada približavanje Zapadu?
- Američki general Silvester mi je jednom rekao da u NATO-u slobodno kažem kako su mudžahedini došli zato što Zapad - Evropa nije uradio svoj posao. Pitanje mudžahida je pitanje kredibiliteta bosanske borbe. Nemam te dokaze, ali postoje mišljenja da su mnogi od njih dolazili u Bosnu u ime džihada, ali su bili obavještajci iz evropskih zemalja. Željeli su diskreditirati našu borbu i oduzeti nam značajno bogatstvo moralnog kredibiliteta. Zašto mudžahidi nisu išli na Kosovo, na primjer? Zato što su Albanci svu svoju borbu sveli na nacionalni program. Naš opstanak je bio determiniran islamski, naš identitet je ovisio o islamskoj komponenti. Mnogi su u tome vidjeli islamski univerzalizam i osjetili potrebu da se, kao muslimani, identificiraju sa našom borbom. Taj blic panislamizma se poslije toga ugasio i mi smo ostali da se borimo sa lokalnim problemima, a islamski svijet se zabavio samim sobom. Zanimljivo je da u Bosni ima dva miliona muslimana, a u Kairu jedna ulica ima toliki broj ljudi. Jedan Egipćanin mi je rekao kako mu je neobično da smo mi tako malobrojni uspjeli skrenuti pažnju čitavog svijeta na sebe.

Ako poredimo broj mudžahida i broj korpusa ArmijeBiH ne može se reći da je njihov udio odbrani tako veliki. Šta mislite, da li je BiH od njih imala više štete nego koristi? Jer, evo sada imamo optužbe za terorizam, islamski radikalizam...

- Kao musliman bih bio neiskren i licemjeran kada bih na bilo koji način osudio dolazak mudžahida. Jer, Evropa je četiri godine gledala kako moje Sarajevo krvari. Sjetite se, Mitterrand je u Sarajevo donio vodu. Nije nam bilo jasno šta će nam voda, a on je znao da će opsada trajati jako dugo i da će nam voda biti izuzetno bitna. Zbog Johna Majora, Mitterranda, Evropa nam nema pravo prigovarati za mudžahide. Naravno, mogu nam prigovarati sa pozicije sile, politike, ali ne sa pozicije morala. Mudžahidi su nama jako pomogli. Zapad razmišlja logikom jačega. Ali, ni slabi ni jaki neće naslijediti svijet, nego onaj ko je kooperativan. Mi smo opstali zahvaljujući kooperaciji.

Ali, ostao nam je međunarodni terorizam...
- U Banjoj Luci nije bilo mudžahida, ali je svih 17 džamija porušeno. Sjetite se, međunarodna zajednica je u Srebrenici rekla razoružajte se i mi ćemo vas braniti, a kasnije su izdali narod pa je deset hiljada ljudi ubijeno. Skoro sam na televiziji čuo jednog Srbina iz Bočinje kako govori gdje su ti fini muslimani s kojima je on živio, akšamlučio. E, pa ti fini, lijepi muslimani su ubijeni u Bijeljini. Tako su ostali mudžahidi. Silne optužbe za međunarodni terorizam su pranje nečiste savjesti Evrope. Nemoralno je Bosni pripisivati takve optužbe. Nemam dokaza, ali sve upućuje na to da je našu moralnu nadmoćnost potrebno umanjiti. Nakon Srebrenice nije je moguće potpuno eliminirati... Tako su shvatili da ju je najbolje umanjiti optužbama po kojim u BiH postoje teroristički centri. Ponavljam, Zapad je kriv što su ovdje došli mudžahidi!
U poznim godinama rata došlo je do islamizacije Armije. Da li je tim nanesena nepravda patriotima druge religijske pripadnosti?
- Prvo, ja se ne slažem da je došlo do islamizacije Armije.

Ali, došlo je do jakog uticaja religije. Mnogo većeg nego u prvim godinama...
- Čuo sam i ja te prigovore još 1994. godine. Govorili su mi zašto se ja identificiram sa Armijom... Šta sam trebao uraditi? Možda da kažem momku koji ide na Trebević da ga se odričem jer sam ja reisu- l- ulema a on vojnik? Kakvu su motivaciju naši borci mogli imati u borbi? Morali su imati motivaciju, hrabrost, vjeru u nešto... Mnogi su tada pronašli Boga, a šta ima bolje od toga?
Ali, tada se u jedinicama Armije pojačao uticaj radikalnog islama, mudžahida...

- Imali smo mi i vrlo oštre debate sa mudžahidima. Evo samo jedan primjer... Kada sam bio u džamiji u Zenici, jedan vojnik me pitao kakav je stav islama prema bradi. Mislio sam da se on šali pa sam mu rekao da slobodno nosi bradu ako mu žena dozvoljava. Ali, on je rekao kako misli da je brada pitanje života i smrti. Ma kojeg života, pitao sam ga, ko ti je to kazao? On mi je rekao da su mu rekli kako je onaj ko ne nosi bradu ćafir! Ja sam se uozbiljio, ustao i rekao mu vrlo povišenim glasom: Slušaj, u Bosni je farz sačuvati glavu. Ako imaš glavu onda možeš imati i bradu. A ako nemaš glave, šta će ti brada... Sjedilo je tu i nekoliko mudžahida. Jedan od njih je ustao i ljutito napustio džamiju. Imali smo dosta takvih rasprava, ali sam jako ponosan na, nećete mi zamjeriti što ću reći, svoj narod. Bez obzira na sve, Bošnjaci su ipak sačuvali svoj identitet. Ne bih rekao bosanskog islama, nego bosanskog iskustva u islamu.
Kakvo je to iskustvo?
- Mi islam doživljavamo na poseban način, koji se ne može opisati, niti ga treba opisivati. Treba ga samo pustiti da se prirodno razvija. Mislim da je to, nećete mi zamjeriti, ali najljepši ukus islama koji sam ja doživio bilo gdje na svijetu. Naš način je najbliži originalnom učenju islama. Islam je ovdje lahak... Imali smo iskušenja da se on učini teškim, ne samo za nemuslimane, nego su i muslimani počeli osjećati tegobu jer neke stvari nisu mogli upotrijebiti ovdje. Bosna ne bi bila ista bez islama, ali isto tako, ni bez katolicizma, pravoslavlja... Nije to jeftina propaganda, nego taj sklop povijesnih okolnosti i susret civilizacija zaista Bosnu čine unikatnom zemljom.

Smatrate da je nemoguća radikalizacija islama u BiH?
- Pa da je moglo doći do radikalizacije davno bi došlo, nakon Dejtona! Pazite, u Srebrenici je bila kršćanska vojska, pogledajte samo grafite u njihovom sjedištu, u onoj fabrici... Ti vojnici UN-a su imali jak šovinistički odnos prema muslimanskom stanovištvu, a došli su da predstavljaju međunarodnu zajednicu. I nakon svega što se desilo u Srebrenici, od nas se očekuje da moramo više vjerovati kršćanskoj vojsci nego što oni imaju povjerenja u nas. I to samo zato što smo muslimani... S druge strane, niti jedan interes Zapada u BiH nije došao u pitanje, niti jedan incident se nije dogodio... Za to su zaslužni mnogi ljudi koji su vodili ovaj narod, pa i Islamska zajednica, i ja sam na to ponosan. Mnogi su imali motiv da traže osvetu, da se ne slažu sa mojim mirovnim porukama, traženjem dijaloga... Ali, to nisu uradili.

Kako reagujete na manipulacije pojmom šehid?
- Žalosno i tužno. Kod nas se niti jedna stvar ne može dostojanstveno doživiti. Ko može oduzeti pravo majci da svog poginulog sina zove šehidom? Kome to smeta?
Ne mislim na to. Mislim na pojave da se šehidima nazivaju osobe koje su izgubile život u mafijaškim obračunima, saobraćajnim nesrećama...
- Da... Jedno vrijeme, negdje 1994. godine razmišljao sam o tome da Islamska zajednica preuzme na sebe neki vid provjere ko može biti šehid. Predsjednik Izetbegović nije bio za to i jako mi je drago što to nismo uradili. Jer, na taj način bismo umanjili vrijednost šehida. Ova današnja situacija je dobra, stvarno... Sada narod sam može prepoznati ko je šehid, a ko nije. I sama dilema oko toga govori da ljudi znaju ko se zaista može zvati šehidom. Ljudi će sami procijeniti ko je šehid...

Bez obzira da li je on pokopan na šehidskom mezarju?
- Bez obzira. To je formalna stvar. Možete se pokopati u Meki pa da ne budete šehid. To je nebitno.
Jednom ste izjavili da SDA nije ispunila Vaša očekivanja. Da li ste danas zadovoljni radom te stranke?
- Volio bih da me to niste pitali. Ne mogu vam dati odgovor i dopustite mi da se sustegnem od odgovora.
Imate li Vi političkih ambicija? Možete li na to odgovoriti?
- Imam ambicije da služim Allahu i svom narodu.

Ma kako tu službu nazvali?
- Ne znam kako ćete vi to nazvati. Ali, nema ništa više što bih želio biti od položaja reisu-l-uleme. To je jedan vrh na kojem sam sada. Neka drugi procjene da li ga zaslužujem ili ne.
Ima mnogo primjedbi na političke zloupotrebe hutbi u predizbornim kampanjama, kada imami upućuju narod kako da glasa? Smatrate li da je to ispravno?
- Kod nas su hutbe, ako ih pratite onda znate, uvijek iste. Samo postoje određena vremena kada ih ljudi više slušaju. Takva vremena su pred izbore i onda neki počnu prepoznavati kako su naše riječi protiv ili za njih.

Da li upozoravate imame da ne zloupotrebljavaju hudbe za takve stvari?
- Pa da Alijansa nije prodala tenkove koje smo dobili kao donaciju iz Emirata onda hutba ne bi govorila o tome! Da nije bilo Pogorelice onda ne bismo govorili o njoj na hudbi! Da nije bilo zloupotreba vlasti ne bismo ni mi zloupotrebljavali, pod navodnicima, hutbe. Imami ne žive na Marsu i naše je pravo da se bavimo životom. Oni moraju biti informirani, obrazovani i upućeni u politiku kako ne bi pravili greške. Jer 45 godina nam se govorilo da se ne smijemo baviti politikom, a kada je došlo vrijeme da se stvari postave na svoje mjesto, mi smo činili greške. Svako ima građansko pravo da se bavi politikom. U Begovoj džamiji ne mogu govoriti o onome što se dešava na Marsu nego u mom okruženju. I tada govorim sa pozicije mog uvjerenja, Kur'ana i primjera Allahovog poslanika. Niti neko ima pravo da mi oduzme pravo da govorim, niti ja mogu govoriti neistinu. Bolje je pitati zašto mi u džamiji reagujemo na neke stvari, a ne da li imamo pravo reagirati.

Ali, postoji niz afera koje čine i članovi SDA. Hoćete li reagirati i na njih?
- Apsolutno. Na sjednici Rijaseta smo izdali saopćenje u kojem smo kazali da mi nismo aktivisti niti jedne stranke, ali da ćemo svaku ocjenjivati po tome kakav ona ima odnos prema našoj vjeri i domovini. Prema tome, bez obzira na stranačku pripadnost, osudićemo svaku kriminalnu radnju!
Ali, još niste spremni da ocjenjujete dosadašnji rad SDA vlasti?
- Pa, nisam, jer sam se u posljednje vrijeme posvetio poslovima Islamske zajednice. U zadnje vrijeme ne mogu da pratim sve ove komplicirane političke reforme...
Ništa niste uočili....

- Pa, evo, ima jedna stvar koja me zabrinjava. To je udaljavanje Bošnjaka iz državnih institucija, policije, sudstva. Ne može se dogoditi da u 15 pravosudnih funkcija postoje samo dva Bošnjaka. Ako se takva mjesta dijele samo na Hrvate i Srbe, tim se pokazuje primjena sporazuma u Karađorđevu. Međunarodnoj zajednici sam rekao da tako nešto Bosna ne može podnijeti, da mi možemo podnijeti samo ravnotežu u nacionalnom, etničkom, vjerskom i svakom drugom pogledu. Bošnjaci, inače, imaju tri snažna motiva. Imaju motiv tolerancije koji nije samo moralno nego i egzistencijalno pitanje, jer je to jedini način da opstanu. Drugi motiv je poriv da država BiH uspije, jer druge države nemaju. I treći motiv je što oni moraju imati dobre odnose sa međunarodnom zajednicom i vjerujemo da je ona faktor mira. Ne smijem zaboraviti ni naše povijesno iskustvo, koje je kozmopolitsko. Naše rješenje je integracija u Evropu, muslimani moraju učiti engleski jezik, naša omladina mora biti sposobna da komunicira sa Evropom. Hodže će učiti arapski jezik, ako šta omladini bude falilo mi ćemo im kazati. Moramo biti dio šireg svijeta u kojem se možemo osjećati slobodno. Kada god su htjeli da nas reduciraju na uži prostor, to nas je unesrećivalo i s tim se nismo znali nositi. Ipak, to ne znači da ne treba da snažimo svoj osjećaj pripadnosti jeziku, zemlji i narodu.

Kakav je Vaš stav prema mješovitim brakovima?
- Brak je nešto najljepše i najimtimnije što čovjek može da doživi. Svaka politizacija koga će čovjek voliti i kako će živjeti je nemoralna i nepoželjna. Problem mješovitih brakova u BiH je ispolitiziran još za vrijeme komunizma kada je on stavljen na pijedestal najviše društvene vrijednosti. Ali, brak je potpuno privatna stvar i ne treba od njega praviti političko pitanje. Brak je naizgled jednostavna institucija, ali je, ustvari, vrlo složena. Što ima više elemenata koji spajaju dvije osobe, lakše je održati brak, a treba izbjegavati elemente koji mogu dovesti do komplikacije - uključujući i pitanje vjere. U Chicagu sam sklopio više mješovitih brakova između muslimana i pripadnica druge vjere. Svaka djevojka i svaki momak o tome treba da dobro razmisle i posavjetuju se sa roditeljima koji mogu biti jako dobri učitelji.
U Sarajevu se desilo nekoliko ružnih napada na katoličke svećenike. Očekivalo se da ćete Vi na njih žešće reagirati...
- Mislim da smo reagirali na to, to možete provjeriti. Kardinal Puljić uživa veliki ugled u Sarajevu, to znam... Ali jedno vrijeme su mi dolazile neobjašnjive poruke katoličke crkve. Volio bih da oni ne prihvate logiku biskupa Perića.

Kakvu sliku Zapad ima o bosanskim muslimanima?
- Visoko mišljenje. Zahvaljujući, velikim dijelom, rahmetli predsjedniku Aliji Izetbegoviću. On je svojim nastupima i poimanjima svijeta mnogo doprinio da Zapad ima tolerantniji odnos prema islamu.

Kardinal Vinko Puljić?
- Prijatan, tolerantan, zaslužan za nezavisnost BiH. Ali, u posljednje vrijeme nejasan.
Mitropolit Nikolaj?
- Blag, skroman, ugodan za razgovor. Ali, on nije rođen u Bosni. Jaser Arafat?
- Svjetsko čudo u preživljavanju.
Osama Bin Laden?
- Neodgovoran, ekstreman i vrlo štetan za image muslimana u svijetu.
Saddam Hussein?
- Jedan od posljednjih diktatora.
George Bush?
- Najmoćniji čovjek na svijetu. Svojim govorima često uznemirava veliki broj stanovnika ove planete.
Sulejman Tihić?
- Pošten, dobar, prijatan, ponekad neproračunat u izjavama.
Zlatko Lagumdžija?
- Preambiciozan, ima visoko mišljenje o sebi i stoga ne razumije dušu običnog Bošnjaka. Ali, ne sporim njegove zasluge za BiH.
Paddy Ashdown?
- Ekspeditivan, pouzdan, otvoren. On je prijatelj Bosne i dobro je što je on došao na mjesto visokog predstavnika.
Abdulah Sidran?
- Veliki pjesnik, veliki Bosanac... Volio bih da ne pije i da prestane pušiti, zbog zdravlja i dugog života.
Marko Vešović?
- Jedan od rijetkih primjera crnogorskog čojstva. I, svakako, dobar književnik i analitičar.
Senad Avdić?
- Sinoć sam gledao Pasiju... Isus ili Isa a.s. kaže: Bože oprosti im, oni ne znaju.
Mediji
- Volio bih da u njima ima više patriotizma i tačnosti. Ali, ima ona narodna - političar ne zna govoriti istinu, hodža ne zna govoriti laž, a novinar ne zna praviti razliku između istine i laži.

Pasija ima previše nasilja i krvi

Najveći moderni islamski mislilac?
- Alija Izetbegović, Tarik Ramadan, Jusuf Qardavi.
Najdraži savremeni domaći pisac?
- Dževad Karahasan.
Najbolje knjige o BiH?
- Derviš i smrt, Meša Selimović, Kameni spavač, Mehmedalija Mak Dizdar, Konak, Muhamed Kondžić.
Najdraža ilahija?
- Moj ummete, od Džemaludina Latića
Gori vatra ili Ničija zemlja?
- Ničija zemlja, jer ima snažniju poruku.
Da li vam se svidio film "Pasija" Mela Gibsona?
- Očekivao sam da ću iz sale izaći zadovoljan, kao sa prikazivanja filma Mojsije. Ali, ovaj film me prilično razočarao, ima previše nasilja i krvi za moj ukus. Sem toga, nije ni povijesno tačan. Ima negativnu poruku u odnosu na zbližavanja nacija i kultura. Jevreji su u ovom filmu prikazani na način koji nikada ne bih odobrio.
Kako se odmarate?
- U bašči i na skijanju. Volim Bjelašnicu i Vlašić, žao mi je što se snijeg brzo otopio.
User avatar
sekiracija
Posts: 1004
Joined: 07/06/2003 00:00

#2

Post by sekiracija »

do godine moj efendija 8)
Qwert
Posts: 1210
Joined: 30/05/2003 00:00
Location: "Gold on Blue"

#3

Post by Qwert »

- Imali smo mi i vrlo oštre debate sa mudžahidima. Evo samo jedan primjer... Kada sam bio u džamiji u Zenici, jedan vojnik me pitao kakav je stav islama prema bradi. Mislio sam da se on šali pa sam mu rekao da slobodno nosi bradu ako mu žena dozvoljava. Ali, on je rekao kako misli da je brada pitanje života i smrti. Ma kojeg života, pitao sam ga, ko ti je to kazao? On mi je rekao da su mu rekli kako je onaj ko ne nosi bradu ćafir! Ja sam se uozbiljio, ustao i rekao mu vrlo povišenim glasom: Slušaj, u Bosni je farz sačuvati glavu. Ako imaš glavu onda možeš imati i bradu. A ako nemaš glave, šta će ti brada... Sjedilo je tu i nekoliko mudžahida. Jedan od njih je ustao i ljutito napustio džamiju. Imali smo dosta takvih rasprava, ali sam jako ponosan na, nećete mi zamjeriti što ću reći, svoj narod. Bez obzira na sve, Bošnjaci su ipak sačuvali svoj identitet. Ne bih rekao bosanskog islama, nego bosanskog iskustva u islamu.


Dobar je Reis :)
User avatar
Truba
Posts: 82353
Joined: 17/03/2004 09:36
Location: Vizantija

#4

Post by Truba »

nešto me interesuje nevezano za temu
jel se on ikada usprotivio sunećenju djevojčica po bih selima
kao i tome što mnogo djevojčica ne završi osnovnu školu (zbog kućnih poslova)
winetou
Posts: 2030
Joined: 30/07/2003 00:00
Location: cyber prerije
Contact:

#5

Post by winetou »

"sunećenje djevojčica po bih selima" :roll:
E ovo prvi put čujem. Sa svojim si komunizmom ipak prešao granicu normalnosti.
Čuj sunećenje djevojčica. Nije ni tebi lako. O tome se znači diskutuje na partijskim sastancima :lol:
User avatar
Truba
Posts: 82353
Joined: 17/03/2004 09:36
Location: Vizantija

#6

Post by Truba »

winetou wrote:"sunećenje djevojčica po bih selima" :roll:
E ovo prvi put čujem. Sa svojim si komunizmom ipak prešao granicu normalnosti.
Čuj sunećenje djevojčica. Nije ni tebi lako. O tome se znači diskutuje na partijskim sastancima :lol:

samo sam citirao profesora Besima Spahića sa FPN-a

ah da jesam komunist i ponosim se time 8)
komunizma nikada dosta
winetou
Posts: 2030
Joined: 30/07/2003 00:00
Location: cyber prerije
Contact:

#7

Post by winetou »

"Sunećenje" djevojčica se praktikuje u nekim afričkim zemljama u najvećem dijelu u Somaliji, ali i u drugim ne muslimanskim zemljama. Zadnjih fodina je od UN pokrenuta inicijativa da se se tome stane u kraj. Vjerovatno je i taj profesor nešto načuo o tome pa našao za shodno da to prepiše i Bošnjacima. Ako ideš na taj fakultet savjetujem ti da odustaneš :-D
User avatar
Truba
Posts: 82353
Joined: 17/03/2004 09:36
Location: Vizantija

#8

Post by Truba »

kome da komi vjeruje
tebi
ili profi koji ima doktorat
i predaje na sarajevskom banjalučkom ljubljanskom i venecijanskom univerzitetu
a ponekad na nekom pariškom 8)
winetou
Posts: 2030
Joined: 30/07/2003 00:00
Location: cyber prerije
Contact:

#9

Post by winetou »

Vjeruj meni. Kažeš ima doktorat. Čovjek koji ima doktorat iz politike u Bosni može biti samo lakrdijaš i ništa drugo. Dokaza za to znaš i sam je milion. A to da predaje u Parizu i Veneciji treba provjeriti. To je ipak malo vjerovatno. I na osnovu čega on to zna da se djevojčice "sunete" u Bosni. Za to treba imati malo bolje dokaze od rekla kazala.
User avatar
Truba
Posts: 82353
Joined: 17/03/2004 09:36
Location: Vizantija

#10

Post by Truba »

winetou wrote:Vjeruj meni. Kažeš ima doktorat. Čovjek koji ima doktorat iz politike u Bosni može biti samo lakrdijaš i ništa drugo. Dokaza za to znaš i sam je milion. A to da predaje u Parizu i Veneciji treba provjeriti. To je ipak malo vjerovatno. I na osnovu čega on to zna da se djevojčice "sunete" u Bosni. Za to treba imati malo bolje dokaze od rekla kazala.
mislim da je doktorirao u 28. godini ili tako nešto
a doktorirao je nešto s reklamama znaš ono

10 NAJTEŽIH GODINA ZAJEDNO I SLIČNO :P :D :D :D
Kwaheri
Posts: 3273
Joined: 30/04/2004 12:33

#11

Post by Kwaheri »

DOBAR JE REIS! :-)

a o sunecenju....mogu reci samo SVASTA!!!
User avatar
Truba
Posts: 82353
Joined: 17/03/2004 09:36
Location: Vizantija

#12

Post by Truba »

zena wrote:DOBAR JE REIS! :-)

a o sunecenju....mogu reci samo SVASTA!!!
to je taj mentalitet

što ne vidim ne postoji

8)
winetou
Posts: 2030
Joined: 30/07/2003 00:00
Location: cyber prerije
Contact:

#13

Post by winetou »

Ma najvažnije je da je tebi Besim Spahić otvorio oči :roll:
User avatar
Truba
Posts: 82353
Joined: 17/03/2004 09:36
Location: Vizantija

#14

Post by Truba »

winetou wrote:Ma najvažnije je da je tebi Besim Spahić otvorio oči
8)
kame
Posts: 965
Joined: 15/02/2002 00:00
Location: Sarajevo
Contact:

#15

Post by kame »

Supljikana. Sunecenje zena u BiH? Nikad cuo. Toga ima na istoku.
User avatar
Truba
Posts: 82353
Joined: 17/03/2004 09:36
Location: Vizantija

#16

Post by Truba »

kame wrote:Supljikana. Sunecenje zena u BiH? Nikad cuo. Toga ima na istoku.
što ne vidim i ne čujem ne postoji
8)

sjajno :D
kame
Posts: 965
Joined: 15/02/2002 00:00
Location: Sarajevo
Contact:

#17

Post by kame »

Komi, to me podsjeca na vijest koja je nedavno objavljena na BBC u kojoj se kaze da se kod Travnika sastalo 150 radikalnih islamista koji sdu pozvali na istrijebljenje evropske nacije.

Ovo za skolu je tacno ali ovo za sunecenje je koliko znam obicna nebuloza. Jer da to postoji u BiH to bi bila udarna vijest na CNN. :shock:
zlata
Posts: 2679
Joined: 06/09/2002 00:00

#18

Post by zlata »

Winetou

Vehabije su u mojoj carsiji sunetil curicu...prije par godina. Poludila sam. Znam joj nanu...zenu koja je prije rata bila "mahalska glumica"...a danas hoda umotana, od glave-do-pete.

I to nije jedini slucaj..samo necu sad dalje...jer mi se stvarno digne tlak...kad pocenom o ovakvim zlocinima Vehabijskih konvertita u BiH, i o muslimanskom presutkivanju i toleriranju, istih.

Vazno je da nisu nijednom kuronji kitu odkinuli...to su samo jadnice-curice.
progDVB
Posts: 806
Joined: 03/04/2004 12:15

#19

Post by progDVB »

komi wrote:jel se on ikada usprotivio sunećenju djevojčica po bih selima
Zar toga ima u BiH? Ja sam to gledao samo na Oprah show, i to se desavalo negdje u Africi, i to kao neki lokalni obicaj. Mislim da Islam uopste ne nalaze sunecenje djevojcica.
komi wrote:kao i tome što mnogo djevojčica ne završi osnovnu školu (zbog kućnih poslova)
Mislim da nije u pitanju mnogo djevojcica, ali se jeste protivio pojavama da bilo ko ne zavrsi skolu, bez obzira na razloge. To sam licno slusao.
progDVB
Posts: 806
Joined: 03/04/2004 12:15

#20

Post by progDVB »

komi wrote:kome da komi vjeruje
tebi
ili profi koji ima doktorat
i predaje na sarajevskom banjalučkom ljubljanskom i venecijanskom univerzitetu
a ponekad na nekom pariškom 8)
Ma i Kusturica predaje na Kolumbija univerzitetu, i dobitnik je mnogih medjunarodnih nagrada, pa i sam vidis koliko moze da mu se vjeruje.
I Karadzic je imao doktorat, i Milosevic...Seselj je najmladji doktor u bivsoj Jugi...ne treba doktorat vezati za povjerenje ili ne povjerenje prema nekome.
Last edited by progDVB on 25/05/2004 12:09, edited 1 time in total.
progDVB
Posts: 806
Joined: 03/04/2004 12:15

#21

Post by progDVB »

komi wrote:
zena wrote:DOBAR JE REIS! :-)

a o sunecenju....mogu reci samo SVASTA!!!
to je taj mentalitet

što ne vidim ne postoji

8)
Jojj...sad' moze ispasti da se dopisujem samo sa tobom, al' sta cu kad' se na ovoj temi ne slazem samo sa tobom, zato ne zamjeri.

Komi, floskula "sto ne vidim, ne postoji", potpuno jednaka floskuli "sve sto cujem, to i postoji". To su dvije krajnosti, i ne valja ni jedna. Ja se drzim one, sto je potvrdjeno, i za sta postoje svjedoci, to i postoji. Sunecenje djevojcica po BiH sam prvi put cuo od tebe, a ti od svog profesora. Da je to istina, zar ne mislis da ne bi neka BiH TV ili TV neke susjedne zemlje, ili pak inostrana TV, napravila reportazu o tome? To nisam procitao cak ni u nekim novinama, niti sam cuo ikada i od bilo koga da se to u Bosni zaista desava.
Last edited by progDVB on 25/05/2004 12:10, edited 1 time in total.
progDVB
Posts: 806
Joined: 03/04/2004 12:15

#22

Post by progDVB »

Poruka administratorima.

Mislim da ovaj topic nema nikakve veze sa religijom, i da bi ga trebalo prebaciti na neki drugi podforum. Ovdje se najmanje diskutuje o reizovom intervjuu. Principijelno, da ne uskratimo sve one kojima se razgovara o odnosu Islama prema sunecenju djevojcica, mozemo otvoriti novi topic na ovom podforumu.
Last edited by progDVB on 25/05/2004 07:35, edited 1 time in total.
Post Reply