OBRTNI MOMENT, STO JE TO U STVARI?
Moderators: anex, _BataZiv_0809
-
- Posts: 406
- Joined: 11/01/2007 11:04
- Location: Sarajevo
#1 OBRTNI MOMENT, STO JE TO U STVARI?
Eh,
Dugo sam razmisljao da li postaviti ovu temu , ali evo odlucih ovo podijeliti sa vama.
U gotovo svakim podacima o autu kada se govori o performansama motora, moze se vidjeti i podatak o max. obrtnom momentu motora.
Nisam laik za fiziku, i pokusao sam dokuciti o cemu se tu radi, i ono sto sam uspio shvatiti je da je max.obrtni moment ono podrucje rada u kojem motor isporucuje najvecu pogonsku snagu (reklo bi se da su to obrtaji u kojima motor najbolje vuce).
Medjutim zna li iko od vas kakve su performanse motora koji max obrtni moment postize u nizim , a kakve kod motora kojima je max. obrtni moment u visim obrtajima.
Dakle, zna li iko kako se u voznji ponasa auto sa manjim odnosno, vecim obrtnim momentom.
Dugo sam razmisljao da li postaviti ovu temu , ali evo odlucih ovo podijeliti sa vama.
U gotovo svakim podacima o autu kada se govori o performansama motora, moze se vidjeti i podatak o max. obrtnom momentu motora.
Nisam laik za fiziku, i pokusao sam dokuciti o cemu se tu radi, i ono sto sam uspio shvatiti je da je max.obrtni moment ono podrucje rada u kojem motor isporucuje najvecu pogonsku snagu (reklo bi se da su to obrtaji u kojima motor najbolje vuce).
Medjutim zna li iko od vas kakve su performanse motora koji max obrtni moment postize u nizim , a kakve kod motora kojima je max. obrtni moment u visim obrtajima.
Dakle, zna li iko kako se u voznji ponasa auto sa manjim odnosno, vecim obrtnim momentom.
-
- Posts: 6025
- Joined: 13/07/2004 20:02
- Location: Sarajevo
#2
Obrtni moment računa se kao umnožak Sile (koju isporučuje motor) i poluprečnika točka. Iz ovoga je lako zaključiti da motor najbolje vuče u području u kojem razvija najveći obrtni moment (odnosno ima najveću vučnu silu u tom području).
Motori koji postižu najveći obrtni moment pri nižim obrtajima su dizelaši, većinom s prednabijanjem (turbo) i turbo-benzinci. Atmosferski benzinci najveći obrtni moment obično postižu u "višim" (zapravo se radi o srednjim) obrtajima.
Iz formule za izračunavanje snage motora preko obrtnog momenta, KS = Nm * O / 7024, gdje je O broj obrtaja, jasno je da se snaga može postići na
dva načina: visokim obrtnim momentom (tzv. tegleći konji) ili visokim obrtajima (trkaći konji).
Dakle, kod auta sa visokim obrtnim momentom potrebno je manje obrtaja da se razvije snaga, te je motor u praksi efikasniji, jer razvija snagu upravo tamo gdje se traži u normalnoj vožnji (niski ili srednji obrtaji). Npr. najveći obrtni moment jednog dizelaša je 210 Nm. Da bi postigao snagu od nekih 90 KS, njemu je prema gornjoj formuli potrebno samo 3000 obrtaja/min. Dok je atmosferskom benzincu od 90 KS, čiji je obrtni moment obično najviše 130 Nm, da postigne tu snagu potrebno 4800 obrtaja/min (dakle već govorimo o prilično visokim brojevima obrtaja). Zato je benzince potrebno vrtiti da razviju snagu, što u normalnoj vožnji nije slučaj.
Međutim, u slučaju dva motora iste snage, kada se korisite maksimalne mogućnosti motora, oba će TEORETSKI imati isto ubrzanje, bez obzrira na obrtni moment, jer imaju istu snagu.
Mana benzinskih motora (čitaj: motori sa niskim obrtnim momentom) je što je za snage potrebno dosta vrtnje, pa kod ubrzanja obično zahtjevaju stepen prenosa niže.
Ipak, ni dizelaši (sa visokim obrtnim momentom) nisu bez mane. Naime, snaga kod takvog motora naglo opada sa povećanjem obrtaja, pa u situaciji gdje motor treba da "izvuče," postaje nezgodno, dok kod benzinca uvijek postoji mogućnost za ubacivanje u niži stepen prenosa.
Motori koji postižu najveći obrtni moment pri nižim obrtajima su dizelaši, većinom s prednabijanjem (turbo) i turbo-benzinci. Atmosferski benzinci najveći obrtni moment obično postižu u "višim" (zapravo se radi o srednjim) obrtajima.
Iz formule za izračunavanje snage motora preko obrtnog momenta, KS = Nm * O / 7024, gdje je O broj obrtaja, jasno je da se snaga može postići na
dva načina: visokim obrtnim momentom (tzv. tegleći konji) ili visokim obrtajima (trkaći konji).
Dakle, kod auta sa visokim obrtnim momentom potrebno je manje obrtaja da se razvije snaga, te je motor u praksi efikasniji, jer razvija snagu upravo tamo gdje se traži u normalnoj vožnji (niski ili srednji obrtaji). Npr. najveći obrtni moment jednog dizelaša je 210 Nm. Da bi postigao snagu od nekih 90 KS, njemu je prema gornjoj formuli potrebno samo 3000 obrtaja/min. Dok je atmosferskom benzincu od 90 KS, čiji je obrtni moment obično najviše 130 Nm, da postigne tu snagu potrebno 4800 obrtaja/min (dakle već govorimo o prilično visokim brojevima obrtaja). Zato je benzince potrebno vrtiti da razviju snagu, što u normalnoj vožnji nije slučaj.
Međutim, u slučaju dva motora iste snage, kada se korisite maksimalne mogućnosti motora, oba će TEORETSKI imati isto ubrzanje, bez obzrira na obrtni moment, jer imaju istu snagu.
Mana benzinskih motora (čitaj: motori sa niskim obrtnim momentom) je što je za snage potrebno dosta vrtnje, pa kod ubrzanja obično zahtjevaju stepen prenosa niže.
Ipak, ni dizelaši (sa visokim obrtnim momentom) nisu bez mane. Naime, snaga kod takvog motora naglo opada sa povećanjem obrtaja, pa u situaciji gdje motor treba da "izvuče," postaje nezgodno, dok kod benzinca uvijek postoji mogućnost za ubacivanje u niži stepen prenosa.
- Romeo 80
- Posts: 4374
- Joined: 11/12/2006 16:55
- Location: Seljajevo, al Centar brale
- Grijem se na: Džemper
- Vozim: Azijsku nakazu
#3 Re: OBRTNI MOMENT, STO JE TO U STVARI?
ninja-san wrote:Eh,
Dugo sam razmisljao da li postaviti ovu temu , ali evo odlucih ovo podijeliti sa vama.
U gotovo svakim podacima o autu kada se govori o performansama motora, moze se vidjeti i podatak o max. obrtnom momentu motora.
Nisam laik za fiziku, i pokusao sam dokuciti o cemu se tu radi, i ono sto sam uspio shvatiti je da je max.obrtni moment ono podrucje rada u kojem motor isporucuje najvecu pogonsku snagu (reklo bi se da su to obrtaji u kojima motor najbolje vuce).
Medjutim zna li iko od vas kakve su performanse motora koji max obrtni moment postize u nizim , a kakve kod motora kojima je max. obrtni moment u visim obrtajima.
Dakle, zna li iko kako se u voznji ponasa auto sa manjim odnosno, vecim obrtnim momentom.
Vrijednost obrtnog momenta je vrlo važna karakteristika svakog motora jer direktno utiče na način razvijanja snage. Laički rečeno, obrtni moment je vučna sila koju je motor u stanju prenijeti na točkove na određenim obrtajima. Ne trebaš miješati konjske snage ili kilovate sa obrtnim momentom! Da bih ti "plastično" objasnio o čemu se radi zamisli da želiš podići neki jako težak teret na određenu visinu. Biće ti puno lakše da taj isti teret podigneš ako za to budeš koristio dugačku polugu! Znači, snaga se ne mijenja (nisi bildao u međuvremenu!), ali si povećao obrtni moment na jednom kraku poluge. Obrtni moment predstavlja energetsku iskoristljivost motora, a snaga je samo proizvod istog. Dakle, ako motor ima veliki obrtni moment na niskim obrtajima on će bolje vući i ubrzavati od niskih obrtaja i obrnuto! Evo još jedan primjer da bih ti olakšao razlikovati obrtni moment od snage motora. Zamisli jedan sportski auto sa npr. 500 ks s jedne strane i jedan šleper od tkđ. 500 ks s druge. Ako dotični auto pokuša povući za sobom teret od npr. 40 tona neće uspjeti ni u ludilu. Za šleper to neće biti nikakav problem, a raspolažu sa istom snagom! Odgovor leži u obrtnom momentu, jer takav auto ima možda nekih 600-ak nm obrtnog momenta pri vrlo visokim obrtajima, a šleper raspolaže sa ergelom od 2000 ili 3000 nm obrtnog momenta pri nekih 1000 obrtaja u minuti!
Znači, od obrtnog momenta zavisi kako će motor razvijati snagu, dok od konjskih snaga zavise krajnje performanse auta kao što su ubrzanje i max. brzina.
-
- Posts: 3605
- Joined: 03/03/2004 00:00
- Location: preko bare
#6
Nisam ni vidio istu temu dva puta.
Da neponavljam, obrtni moment je u svakodnevnoj voznji daleko vazniji.
E sad kad sjednete u BMW M3 CSL ko ja danas, i stisnete gas, proklinjete sve na svijetu sto tako nesto nije dostupno obicnim smrtnicima.
Da neponavljam, obrtni moment je u svakodnevnoj voznji daleko vazniji.
E sad kad sjednete u BMW M3 CSL ko ja danas, i stisnete gas, proklinjete sve na svijetu sto tako nesto nije dostupno obicnim smrtnicima.
-
- Posts: 6025
- Joined: 13/07/2004 20:02
- Location: Sarajevo
#8
Ja sam ako Bog da za par godina dipl. inžinjer Elektrotehnike.
- Romeo 80
- Posts: 4374
- Joined: 11/12/2006 16:55
- Location: Seljajevo, al Centar brale
- Grijem se na: Džemper
- Vozim: Azijsku nakazu
#9
Ja medicinar fizioterapeut, možeš vjerovat? Kad sam bio mali maštao sam da budem pilot formule 1, a kad sam odrastao i postao zreliji spustio sam se na zemlju i prihvatio Yuge, hehe! Yugo te napravi majstorom u sekundi, na njemu uvijek ima nešto za popraviti.amrica wrote:ado i romeo, sta ste vi po zvanju?
-
- Posts: 129
- Joined: 24/06/2004 00:01
- Location: Graz
- Contact:
#15
Hajd bas fino sto vas amrica pohvali.., ali obojica ste lupali ko maksim po diviziji. Narocito ado-sampion!
Zelim samo da se "upetljam" u raspravo, da neko ovdje na forumu ne bi sve pogresno shvatio, pa kasnije tvrdio na zna sta je obrtni momenat. Sampionu mamin, kada biras motor na autu i zelis pogledati koliki mu je obrtni moment, to nema ama bas nikakve veze sa tockovima, ostvareni obrtni moment se mjeri na radilici. Sve u svemu radi se o obrtnom momentu, a ne momentu= sila x poluga.
Zelim samo da se "upetljam" u raspravo, da neko ovdje na forumu ne bi sve pogresno shvatio, pa kasnije tvrdio na zna sta je obrtni momenat. Sampionu mamin, kada biras motor na autu i zelis pogledati koliki mu je obrtni moment, to nema ama bas nikakve veze sa tockovima, ostvareni obrtni moment se mjeri na radilici. Sve u svemu radi se o obrtnom momentu, a ne momentu= sila x poluga.
-
- Posts: 6025
- Joined: 13/07/2004 20:02
- Location: Sarajevo
#16
Čuj "Šampionu mamin". Ja papanluka.
Ja nigdje nisam spomenuo kako se mjeri obrtni moment, a ova formula što sam napisao je tačna. Fazon je što je najveći obrtni moment koji isporučuje motor u ovom slučaju konstantan, a Sila je promjenljiva. To nisam napisao jer nije bilo relevantno. Ipak, ova formula može pokazati da se ugradnjom točkova večeg poluprečnika gubi na vučnoj sili. I znam da se obrtni moment mjeri na radilici, ali kakve to veze ima s temom?! Čovjek je pitao parafraziram "Kako se u vožnji ponaša auto sa manjim ili većim obrtnim momentom?"
Ipak, jesam negdje pogriješio, i to čini mi se u formuli za iračunavanje snage, jer mislim da umjesto 7024 ide 9550, ali nisam siguran.
Moja struka ionako nema ama baš nikakve veze s automobilima, tako da je i ovo što znam i previše.
Ja nigdje nisam spomenuo kako se mjeri obrtni moment, a ova formula što sam napisao je tačna. Fazon je što je najveći obrtni moment koji isporučuje motor u ovom slučaju konstantan, a Sila je promjenljiva. To nisam napisao jer nije bilo relevantno. Ipak, ova formula može pokazati da se ugradnjom točkova večeg poluprečnika gubi na vučnoj sili. I znam da se obrtni moment mjeri na radilici, ali kakve to veze ima s temom?! Čovjek je pitao parafraziram "Kako se u vožnji ponaša auto sa manjim ili većim obrtnim momentom?"
Ipak, jesam negdje pogriješio, i to čini mi se u formuli za iračunavanje snage, jer mislim da umjesto 7024 ide 9550, ali nisam siguran.
Moja struka ionako nema ama baš nikakve veze s automobilima, tako da je i ovo što znam i previše.
-
- Posts: 6025
- Joined: 13/07/2004 20:02
- Location: Sarajevo
#17
Da, i potpisujem i ovo što je Romeo pisao.
-
- Posts: 6025
- Joined: 13/07/2004 20:02
- Location: Sarajevo
#18
Np.sencho wrote:@ado
Ne sekiraj se, nikad ne mozes previse znati. I mene je interesovao obrtni momenat i zahvaljujuci tebi sada znam. Thx.
-
- Posts: 129
- Joined: 24/06/2004 00:01
- Location: Graz
- Contact:
#19
Sorry za ovo "sampionu mamin", nisam mislio nista lose.., ali je vec papanluk dati sebi takav nick.
Sto se tice obrtnog momenta pokusavam samo pokazati da ste obojica na pogresnom putu, jer obrtni momenat nije sila x poluga, to bi bio samo momenat. Ti cijelo vrijeme pilis o nekoj sili, pa te ja pitam KOJA sila..???
Obrtni momenat se izracunava po formuli M=Vxp/2pi a Snaga P=Vxpxn/2
V je ukupan volumen svih cilindara, n broj obrtaja, p je efektivni pritisak u cilindru. Eh sada, najmjerodavnija vrijednost specificne snage jednog motora je bas taj efektivni pritisak, koji je kod otto motora do 15 bara, kod diesela do 18 bara. Iz gore pomenuti formula se moze vidjeti, da je u stvari obrtni momenat Snaga/ugaona brzina omega=2xpixn, tako da se tu n i n krati.
Formula sa kojom si ti nesto pokusavao reci, glasi ustvari KWx1,36=KS i to opet nema nikakve veze sa obrtnim momentom, nego je relacija za pretvaranje KW u KS.
Kao sto negdje procita studiras elektrotehniku i to nije uopce tvoj fah, tako da nije ni sramota da to neznas, ali zato dozvoli masincu da ti to pojasni
Nadam se da ce vecini biti jasnije, sta se dobije ili izgubi..., kada se razlicite vrijednosti uvrste u ove dvije formule.
Uzdravlje!
Sto se tice obrtnog momenta pokusavam samo pokazati da ste obojica na pogresnom putu, jer obrtni momenat nije sila x poluga, to bi bio samo momenat. Ti cijelo vrijeme pilis o nekoj sili, pa te ja pitam KOJA sila..???
Obrtni momenat se izracunava po formuli M=Vxp/2pi a Snaga P=Vxpxn/2
V je ukupan volumen svih cilindara, n broj obrtaja, p je efektivni pritisak u cilindru. Eh sada, najmjerodavnija vrijednost specificne snage jednog motora je bas taj efektivni pritisak, koji je kod otto motora do 15 bara, kod diesela do 18 bara. Iz gore pomenuti formula se moze vidjeti, da je u stvari obrtni momenat Snaga/ugaona brzina omega=2xpixn, tako da se tu n i n krati.
Formula sa kojom si ti nesto pokusavao reci, glasi ustvari KWx1,36=KS i to opet nema nikakve veze sa obrtnim momentom, nego je relacija za pretvaranje KW u KS.
Kao sto negdje procita studiras elektrotehniku i to nije uopce tvoj fah, tako da nije ni sramota da to neznas, ali zato dozvoli masincu da ti to pojasni
Nadam se da ce vecini biti jasnije, sta se dobije ili izgubi..., kada se razlicite vrijednosti uvrste u ove dvije formule.
Uzdravlje!
-
- Posts: 198
- Joined: 27/02/2005 20:46
- Location: Iza coska jednog djeta kuće
#20
" Motor " nemoj zahebavat. Covjek je pokusao da na najjednostavniji nacin nekom objasni sta je moment. Objasnio je jednim statickim primjerom, ali nije unio malo dinamike u to ( ugaonu brzinu - omega ).
Ako je covjek i pojednostavio, ti ga bas ode u drugu krajnost. Uvodis u igru jednan, za nas obicne ljude sasvim " misaoni " pojam - pritisak u cilindru. Dobro pa nisi pokusao sa nekim matematickim modelom izgaranja u motoru.
Mislim da bi najjednostavnije bilo da se kaze da sili " F " kod pravolinijskog kretanja odgovara ( okretni, obrtni ) moment " M " kod rotacionog kretanja kao sto su rotacioni motori u najsirem smislu ( benzinski/dizel, elektro, i turbine raznih vrtsta ).
Samo da uvedemo ugaonu brzinu " omega ": om = 2xpixn ( n = broj okretaja u SEKUNDI ).
Izrazu za moment ( rotaciono kretanje ): M = P/om ( P = snaga ( u kW, ne konjskim snagama ) odgovara izrazu za snagu kod pravolinijskog kretanja: F = P/v ( v = brzina u metrima u SEKUNDI )
Numericki primjer:
Sjednem ja u moj " Golf " iz olimpijske '84 ( druga ruka ) i ocepim gas do jedno 80 km/sat. Ako on pri tome razvija snagu od 35 kW, ondak je moment na radilici cca 83,5 Nm ( Njutn-metra ).
Pri tome, isti proizvodi pravolinijsku silu od cca 1,57 kN ( kilo-njutna ), ili prevedeno na poznatiji odnos, to je sila kojom zemlja privlaci uteg od oko 160 kg. Ta sila se trozi na trenje u lezajevima, gumama, otpor zraka i ubijanje sitnih insekata.
Ovo sto sam vam naveo, svi ste ucili u visim razredima osnovne skole. E, gdje su vam misli bile, ja ne znam. Mozda vas nastavnici nisu dovoljno motivirali, ali eto, malo ponavljanja ne skodi.
Ako je covjek i pojednostavio, ti ga bas ode u drugu krajnost. Uvodis u igru jednan, za nas obicne ljude sasvim " misaoni " pojam - pritisak u cilindru. Dobro pa nisi pokusao sa nekim matematickim modelom izgaranja u motoru.
Mislim da bi najjednostavnije bilo da se kaze da sili " F " kod pravolinijskog kretanja odgovara ( okretni, obrtni ) moment " M " kod rotacionog kretanja kao sto su rotacioni motori u najsirem smislu ( benzinski/dizel, elektro, i turbine raznih vrtsta ).
Samo da uvedemo ugaonu brzinu " omega ": om = 2xpixn ( n = broj okretaja u SEKUNDI ).
Izrazu za moment ( rotaciono kretanje ): M = P/om ( P = snaga ( u kW, ne konjskim snagama ) odgovara izrazu za snagu kod pravolinijskog kretanja: F = P/v ( v = brzina u metrima u SEKUNDI )
Numericki primjer:
Sjednem ja u moj " Golf " iz olimpijske '84 ( druga ruka ) i ocepim gas do jedno 80 km/sat. Ako on pri tome razvija snagu od 35 kW, ondak je moment na radilici cca 83,5 Nm ( Njutn-metra ).
Pri tome, isti proizvodi pravolinijsku silu od cca 1,57 kN ( kilo-njutna ), ili prevedeno na poznatiji odnos, to je sila kojom zemlja privlaci uteg od oko 160 kg. Ta sila se trozi na trenje u lezajevima, gumama, otpor zraka i ubijanje sitnih insekata.
Ovo sto sam vam naveo, svi ste ucili u visim razredima osnovne skole. E, gdje su vam misli bile, ja ne znam. Mozda vas nastavnici nisu dovoljno motivirali, ali eto, malo ponavljanja ne skodi.
-
- Posts: 129
- Joined: 24/06/2004 00:01
- Location: Graz
- Contact:
#21
Gnjuscic, ovo tvoje objasnjenje je u stvari moje, malo pojednostavljeno i nemam veci primjedbi:D
Mozda sam sa gradivom isao malo brze.. , ali nije lose da se neka raja upozna i sa efektivnim pritiskom u cilindru, jer je on najrelevantnija stvar kod obrtnog momenta.
Mozda sam sa gradivom isao malo brze.. , ali nije lose da se neka raja upozna i sa efektivnim pritiskom u cilindru, jer je on najrelevantnija stvar kod obrtnog momenta.
-
- Posts: 6025
- Joined: 13/07/2004 20:02
- Location: Sarajevo
#22
Zašto sam uzeo takav nick više mi je mrsko objašnjavati na svakom forumu svakom pojedinačno.motor wrote:Sorry za ovo "sampionu mamin", nisam mislio nista lose.., ali je vec papanluk dati sebi takav nick.
Sto se tice obrtnog momenta pokusavam samo pokazati da ste obojica na pogresnom putu, jer obrtni momenat nije sila x poluga, to bi bio samo momenat. Ti cijelo vrijeme pilis o nekoj sili, pa te ja pitam KOJA sila..???
Obrtni momenat se izracunava po formuli M=Vxp/2pi a Snaga P=Vxpxn/2
V je ukupan volumen svih cilindara, n broj obrtaja, p je efektivni pritisak u cilindru. Eh sada, najmjerodavnija vrijednost specificne snage jednog motora je bas taj efektivni pritisak, koji je kod otto motora do 15 bara, kod diesela do 18 bara. Iz gore pomenuti formula se moze vidjeti, da je u stvari obrtni momenat Snaga/ugaona brzina omega=2xpixn, tako da se tu n i n krati.
Formula sa kojom si ti nesto pokusavao reci, glasi ustvari KWx1,36=KS i to opet nema nikakve veze sa obrtnim momentom, nego je relacija za pretvaranje KW u KS.
Kao sto negdje procita studiras elektrotehniku i to nije uopce tvoj fah, tako da nije ni sramota da to neznas, ali zato dozvoli masincu da ti to pojasni
Nadam se da ce vecini biti jasnije, sta se dobije ili izgubi..., kada se razlicite vrijednosti uvrste u ove dvije formule.
Uzdravlje!
Ja cijelo vrijeme govorim o vučnoj sili na točku, nisam se dotakao cilindara i pritiska. Ja sam objasnio kako obrtni moment utiče na vučnu silu. I ja nigdje nisam spomenuo formulu KW u KS, ne znam otkud ti to. A ona formula je, opet ponavljam, 100% tačna. Ti si svojim objašnjenjem to zakomplikovao previše, te formule "običnim" ljudima ništa ne znače, ja sam ih pisao pošto su mi trebale za primjer. Ti pokušavaš objasniti šta je ustvari obrtni moment, a pitanje je bilo kako se isti odražava na vožnju. To sam ja pokušao objasniti.
- Truba
- Posts: 81778
- Joined: 17/03/2004 09:36
- Location: Vizantija
#23 Re: OBRTNI MOMENT, STO JE TO U STVARI?
serem vam se u obrtni momenat eto
-
- Posts: 1170
- Joined: 17/02/2016 17:46
#24 Re: OBRTNI MOMENT, STO JE TO U STVARI?
Black swan wrote:serem vam se u obrtni momenat eto
Šta te natjeralo da digneš u život temu iz 2007. samo da bi to napisao?
- konektovan
- Posts: 40633
- Joined: 19/01/2015 19:12
- Location: Mahala
- Vozim: Francusku kantu
#25 Re: RE: Re: OBRTNI MOMENT, STO JE TO U STVARI?
Komi puk'o k'o tromblon..[emoji1] [emoji1]kB27 wrote:[emoji38] [emoji38] [emoji38]Black swan wrote:serem vam se u obrtni momenat eto
Šta te natjeralo da digneš u život temu iz 2007. samo da bi to napisao?
poslano sa Sonija Ze